
Kundst omdat het moet. Kundst op zondag. Kundst omdat je een confettikind bent. Kundst, want downloadporno is eigenlijk ook kundst. Maar dan wel graag op eigen kosten. Anders is kunst een Linkse Hobby en dat mag dus niet van de PVV. Ondanks het feit dat kunst & cultuur in Nederland nog geen 1% van de totale jaarlijkse overheidsbijdrage vraagt, zal een kabinet Rutte I hoe dan ook fors gaan bezuinigen op kunst en cultuur. Tsja, we moeten allemaal inleveren dus ook babyboomers uit de grachtengordel in bezit van rode sjaal met verstand van "goede wijn" zullen meer moeten gaan betalen voor hun operaticket. Maar, raak je de artyfarty babyboomert in de portefeuille dan is de beer los en de boot aan. Vandaar:
AKTIE! Tegen bezuinigingen in de culturele sector! Snoeiharde actie, onder leiding van de FNV, te beginnen vanaf volgende week vrijdag. Wat we mogen verwachten? Nou, let op mensen want u zult op uw grondvesten schudden: "
Voorafgaand aan theatervoorstellingen of muziekuitvoeringen wordt een manifest voorgelezen". PATS! Ja, daar schrikken de politici wel wakk...*gaap* va.. *zzzzzz*. Huh? Wat? Is het pauze? Parbleu! De Chardonnay in de foyer is ook al duurder geworden! Schorriemorrie!
Reaguursels
InloggenFunctionless art is just tolerated vandalism.
De linkse hobby's kunst, cultuur, literatuur en milieu waren vroeger rechtse hobby's. Kortom, het is gewoon een stok om mee te slaan. Een land zonder kunst en cultuur is een dood land. En o ja, Michelangelo werd gesubsidieerd door de kerk. Is van alle tijden.
@
"Waarom daar zo op afgeven terwijl er veel duurdere, makkelijker weg te benuizigen zaken zijn, waar je " het volk " minder hard mee treft..."
An die ARBEIT | 16-09-10 | 14:44
--------------------
Wat dan? De hypotheekrenteaftrek? Als die verdwijnt dan zijn de rijksten de dupe. Of behoren die niet tot 'het volk'? Misschien snijden in het aantal ambtenaren? Duizenden banen schrappen? Of behoren ambtenaren niet tot 'het volk'?
Ja! hoera! Wat een niveau van de meeste op deze site. Laten we inderdaad kijken naar wat kunst direct oplevert en alles onder dan maar gelijk onder het concern van Endemol flikkeren. Want RTL4 kijkend Nederland heeft gesproken! Kunst moet geld opleveren. Maar daar vergeten we toch dat de grootste kunstenaars van Den Neerlandsche geschiedenisch zo arm was dat de meeste grootmeesters geen schilderij verkochten! Pas later werd het erkend!
Laat die 1% eens even met rust joh en ga met zijn allen ieder dag op het maliveld staan om te protesteren tegen het onbegrijpelijke fenomeen WACHTGELD.
Alleen Amsterdam kost dit al 300,000 EU per maand!! Wat denk je dat de ballans is van de gevallen Balkenende kabinetten waarbij iedere malloot, die zelfs vrijwillig stopt, gewoon 100% 6 jaar salaris doorbetaald krijgt??
Waarom staan de kranten niet dagelijks vol van het wachtgeld feit dat gewoon hetzelfde moet zijn als een normale WW regeling? Waarom gebruikt werkelijk niemand het argument dat het wachtgeld aangepakt moet worden als er een bericht komt dat de zorgsector of onderwijs weer eens gekort wordt of als de politie 15% boete verhoging doorvoert.
Kan iemand mij dit uitleggen?
kriep | 16-09-10 | 20:40
tegen zoveel intelligente opmerkingen kan ik niet op. Uw hoogste kunstvorm is het toilet bezoeken en dan uw hond laten schijten? Daarom moet kunst elitair blijven. Daarom bakken met subsidie hierheen. Om mensen zoals u te leren hun plaats te kennen. Wat de boer niet kent moet ie ook echt niet gaan vreten.
1% van het LANDELIJKE budget inderdaad.
Moet je eens kijken wat je op gemeenteniveau aan kunst wordt uitgegeven. In Den Haag is kunst en cultuur heel erg fors meer dan 1% van de gemeentebelastingen. Misschien dat het dan wel interessant genoeg is voor een sappig Geenstijl artikel.
Het lijken gvd wel Grieken. Jarenlang bakken met geld van anderen over de balk flikkeren en nu gaan janken dat daar v-o-l-k-o-m-e-n terecht een einde aan wordt gemaakt. Althans: dat hopen we. Maar. Grote kans. Mooi.
@ Beëlzebul | 16-09-10 | 21:33
Helemaal eens.
Onder grote dictators zijn grote kunswerken gebouwd. Rome was een groot kunstwerk, maar ging ten onder door het humanisme (CDA-dingetje). Kortom een groot leider hebben wij nodig die deze bouwwerken waar maakt.
Ik zou dit heel anders hebben gepresenteerd.
vb:
Kundst subsidie uitgebreid!
Vanaf heden wordt er tien keer meer taxpoet uitgegeven aan nieuwe hedendaagse kundstwerken.
Tevens zal onrendabele theater en beeldende kunsdt geen subsidie meer krijgen omdat het in alle jaren nog steeds niets goeds heeft opgeleverd.
Ook is besloten dat kundst het beste vanaf de snelweg kan worden bekeken omdat de moderne kundstliefhebber snel verveeld is en het liefst toegepaste kundst ziet.
De subsidie zal dan ook volledig ten goede komen aan oogstrelende bruggen viaducten en fly-overs voorzien van de modernste hippe led en feest verlichting.
PS,we beginnen met de A4!
Nederland op z'n smalst. Politie failliet. Kunstenaars krijgen het in de schoot geworpen.
Cultureel erfgoed, kunst enzo is véél belangrijker dan politie op straat. Ik ben het even kwijt. Maar goed, ik ben bezig met een huisje in Frankrijk. Niet dat daar alles rozegeur en maneschijn is maar daar worden wel spijkers met koppen geslagen. Daar wordt bezuinigd daar waar het moet en kan. Ik vertrek binnenkort in ieders geval naar rustiger oorden. :P
Ach, het Nederlands schip zinkt nog niet maar zonder te pompen gaat dat niet lang meer goed.
Weet je wat het is met kunst en filosophie? Ik zou dat ook graag de hele dag doen, lekker nadenken en schilderen beeldhouden etc., maar er moet goedver ook geld verdiend worden.
Waren de meeste kunstenaars maar grote denkers, schilders, beeldhouewrs, dan was dit nog een verijking, maar helaas.90% van die gasten is ruk, dus mijn besparingsvoorstel is 90% cut. Graag zie ik deze belasting retour, dan hou ik tijd en geld over om zelf te schilderen (kozijnen moeten weer een beurt hebben)
Kunst? PRIMA! Maar iedereen, net als ik, z'n eigen broek ophouden. Zo is het altijd geweest. Per definitie is Staatsgesubsidieerde kunst exact hetzelfde als standbeelden van Stalin en Hitler, of bombastische muziek als het Horst Wessel Lied, of de Internationale.
Het schijnt dat de prijzen bij de kunstuitleen met terugwerkende kracht met 15% worden verhoogd. Maar dat leners ter compensatie de optie hebben om met 50% de kundst te kopen.
Ben je rechts, dan moet je niet zijken, gewoon betalen voor wat je wil
Ben je links, dan ben je voor kundst en moet je ook niet zijken.
Ben je van het midden, dan...................?
Aangezien de hele kunstsector fel tegen de PVV is, hoop ik dat Rutte 1 hun budget nog een keer flink verlaagd. Kunst is niet van Nederland, niet van het volk, kunst is van linksch. Laat linksch hun eigen bagger betalen.
Het is toch gewoon jammer als er op kunst en cultuur bezuinigd gaat worden? Mooie creaties die er niet toe doen? Wapens zijn toch ook geld verspilling..? Kleine leuke feestjes. Niets zeggende feestjes.. ik doe er aan mee!1!! Kunst is gezond!
cobeer | 16-09-10 | 16:56
Op zich ben ik tegenstander van snijden in kunstsubsidies, maar mocht het jou persoonlijk treffen dan zeg ik: doen!
havertje | 16-09-10 | 15:52
Zeker nooit gehoord van het Fonds voor de Letteren? Er zijn veel schrijvers die wel subsidie krijgen.
de dankbaarheid voor de Vincent van Gogh's die de opa van Theo aan de staat heeft geschonken (tot grote ergernis van Theo) is groot. geen econoom die de staat zoveel heeft opgeleverd als de kunstschilder Van Gogh.
Hé, laten we dan ook bezuinigen op sport, ADO niet meer redden als ze in nood zitten. Oh nee, dan krijgen we een baksteen door de ruiten, doe dan toch maar kunst.
ja weg met musea en andere culturele dingen. ies koeltoer?
wtf dude
Is geschreven op: | 16-09-10 | 13:50
Zoals iemand anders al aangaf± goede kunst houdt zichzelf in stand.
Foutje
En hier www.vkmag.com/videos/videos_daggeren_j... de praktijk lessen.....
@De La Puerco
Je berekening klopt helemaal.
Al gingen er 5 miljoen banen verloren. Gesubsidieerde banen zijn geen banen, maar verkapte uitkeringen aan werklozen. Zelfs in Cuba snappen ze dat tegenwoordig!
Nederland verdient geen kunst, maar nog meer dominees en kooplui. En weet je wat? Dat kabinet komt er aan. Gefeliciteerd, kleinburgelijke huftertjes.
Lieve mensjes,
kunst geen product dus dat hele gewauwel over marktwerking is onzin. Marktwerking is trouwens wat ons land de afgelopen 10-20 jaar naar de kloten aan het helpen is, kijk maar naar ons grote voorbeeld de VS.
En dat door de staat gesubsidieerde kunst alleen maar entartete kunst oplevert is ook onzin. Pas als ze zich met de inhoud gaan bemoeien krijg je troep.
De grootste subsidie-hand-ophouder is nog altijd de overheid zelf, maar wie steekt er hand in eigen boezem en snijdt in zijn eigen vingers? Denk maar niet dat die ambtenaartjes dat gaan doen. Oude lullen krijgen het te verduren (kunnen we ze niet gelijk allemaal en masse laten inslapen?), iedereen die wat mankeert (pak hem beet kwart Nederland) en onderwijs, zodat we over een jaar of 10 nog achterlijker zijn dan nu. Er is een generatie van egoïsten gekweekt en de enige manier om daar vanaf te komen is een fris oorlogje. Laten we Vlaanderen annexeren of zo.
- Frans accent -
'Allright Men! You Will Now Learn How To Open A Chardonnay Under Fire" ?
Kunstenaars tsja, die hebben nog niet door dat pop art alles is tegenwoordig he? Dat Lady Gaga of whatever meer invloed heeft dan Damien Hirst en zo.
- Frans accent -
'Allright Men! You Will Now Learn How To Open A Chardonnay Under Fire" ?
Kunstenaars tsja, die hebben nog niet door dat pop art alles is tegenwoordig he? Dat Lady Gaga of whatever meer invloed heeft dan Damien Hirst en zo.
Dus 200.000.000/3200 = 62500 per baan. Dat is nogal een hoog gemiddelde.
Een echte kunstenaar zal altijd bezig blijven en dus ook zonder subsidies.
De rest zal de wiet zelf moeten gaan verdienen dus.
Het maken van dit soort dingen zoals kunst, noemen wij altijd een hobby.
Het hebben van een hobby deden wij altijd naast onze studie en doen we naast ons werk....
WTF subsidie????
Ik ondersteun moderne kunst door er nooit meer naar te gaan kijken.
Ik ondersteun moderne kunst door er nooit meer naar te gaan kijken.
Kunst gaat niet over geld maar over ontwikkeling, verder kijken,luisteren en beleven dan je neus lang is. Dankzij interlectuelen en kunstenaars is iedereen zo vrij dat je zelfs onzin mag dumpen op bijv. deze site
Gun jezelf inzicht in die materie, verbaas jezelf als je durft.
Le Magic Prout | 16-09-10 | 15:59
U kunt niet lezen! Want wat u beweert, dat staat er niet. En ja, ook ik vind dat meer Van der Ende niet hoeft.
@De La Puerco | 16-09-10 | 14:51
Puur op de man spelen, ongefundeerde assumpties over iemands persoon, het woord " links " zien en meteen rinkelende alarmbelletjes horen en meteen er van uitgaan dat het je met een linkzschmenschj vandoen hebt.
Zo ken ik je weer.
"Beperkingen zorgen voor nieuwe denkwijzen en impulsen (zoals bij Dogma95 films). Kunst zal zich dus weer meer mainstream mogen bewegen, zodat je bijvoorbeeld naar een avondje vulgaire opera's kan gaan! ... in verstaanbare taal! .. drinken tijdens de voorstelling! ... meer functioneel bloot! ..."bier en tietuh, lalalalala!"
Dol op Post | 16-09-10 | 15:50 "
Zoals in de tijd van Mozart dus
@havertje | 16-09-10 | 15:52:
nóg meer Joop van den Ende-ellende & voortaan nog gesubsidieerd ook? Toe maar.
Kunst is zo'n ruim begrip. Het lijkt mij ook moeilijk om te bepalen welke kunst wel, en welke kunst niet in aanmerking komt voor subsidie, omdat je te snel geneigd bent om je eigen smaak te laten bepalen. Kwaliteit van kunst is moeilijk meetbaar.
Kan iemand mij uitleggen waarom er belastinggeld zou moeten gaan naar kunstvormen waar nog geen 1% van de Nederlandse bevolking belangstelling voor heeft, zoals opera, operette en ballet. Het zou veel realistischer zijn wanneer die subsidies ten laste zouden komen van de wel florerende kunstvormen, zoals musicals en cabaretiers. Een euro bovenop een kaartje voor de florerende kunsten, te innen en af te dragen door de schouwburgen en theaters, en het probleem is opgelost. Wat de beeldende kunstenaars betreft die moeten zelf in hun inkomsten voorzien. Maak je niet begrepen kutkunst dan heb je ook geen recht op inkomen. Maak je goed verkopende kunst dan verdien je geld. Het is toch volstrekt van de zotte dat er kunstenaars zijn die stelselmatig gesubsidieerde rotzooi produceren, die alleen maar opgeslagen wordt en waar geen hond in geinteresseerd is. Als je als schrijver/auteur teksten schrijft die geen uitgever wil uitgeven, dan krijg je toch ook geen subsidie. Wat onderscheidt de beeldhouwer/schilder van de schrijver??
Vele honderden zwaar middelmatige voetballers vangen bij zwaar middelmatige edoch zwaar gesubsidieerde voetbalclubs in eveneens zwaar gesubsidieerde stadions voor een paar uurtjes trainen en 1 wedstrijd per week minimaal 100 k per jaar in Nederland.
Over hobby's voortaan maar lekker zelf betalen gesproken.
Beperkingen zorgen voor nieuwe denkwijzen en impulsen (zoals bij Dogma95 films). Kunst zal zich dus weer meer mainstream mogen bewegen, zodat je bijvoorbeeld naar een avondje vulgaire opera's kan gaan! ... in verstaanbare taal! .. drinken tijdens de voorstelling! ... meer functioneel bloot! ..."bier en tietuh, lalalalala!"
@GS 1% van de begroting is nog steeds best veel heur. We hebben namelijk maar 100% te verdelen. Dit is wel even geld dat niet gaat naar mensen die het VERDIENEN, zoals ouderen en verzorgers. Geld dat uit de zakken van hardwerkende mensen geklopt wordt, zodat ze niet kunnen bepalen waar ZIJ het aan uit willen geven.
Maar goed, waar hebben we het over als het toch "maar" 1% is he. Dan kan dat er ook nog wel bij.
deoudererijperevrouw | 16-09-10 | 14:57
Ik zie het probleem niet zo. 18 Euro p/w is toch alleszins redelijk voor pianoles?
Als de 'Staat' kunst subsidieert, dan krijg je alleen ontaarde kunst, zoals standbeelden van Stalin of Hitler. Of kijk eens wat die topzwaar gesubsidieerde BKR 'kunst' heeft bijgedragen aan de Nederlandse cultuur.
Betekent wel dat we meer krakers en actievoerders krijgen. Zijn we weer lekker mee. De afweging is altijd: wat kost meer; subsidieslurpers of ranzige vernielers, hekketenaars, dierenvrijlaters, en het andere tuig dat de sociale dienst platloopt.
Precies, die melkveehouders moeten ook hun eigen broek maar gaan ophouden. Scheelt weer 4,5 miljard per jaar. etc etc
Kan dan ook direct de geldkraan naar de voetbalclubs dicht? Alle clubs in Nederland liggen met hun duurbetaalde leeghoofden die niets anders kunnen dan tegen een bal aanslaan al decennia aan het subidieinfuus. Voor het geld dat aan politie inzet, fiscale voordelen en goedkope leningen wordt verstrekt aan de Nederlandse voetbalclubs kan de cultuursector weer jaren vooruit.
Aardig verwoord door GS vijand nummer 1:
weblogs.nrc.nl/heijne/2010/03/06/weg-m...
cobeer | 16-09-10 | 15:27
Alle, maar echt ALLE subsidies afschaffen. Dan kunnen de belastingen heel fors omlaag, en bepalen belastingbetalers zelf wel waar ze hun geld aan uitgeven. Daar hebben we helemaal geen herverdelende overheid voor nodig.
Kunst is natuurlijk een easy target. Professionele sport is net zo (on)nuttig. Dus als je A zegt moet je ook B (en C etc) zeggen en op ALLE subsidies gaan korten. Van de subsidie op aardappels (had je maar geen boer moeten worden, ga iets nuttigs doen) tot en met subsidies die bedrijven krijgen om een interne cursus te geven (kunnen ze best zelf betalen).
Heb het altijd al weggegooid geld gevonden. Jantje beneden modaal heeft geen cash om kunst aan zijn muur te hangen of naar het filharmonisch orkest te gaan. Dat laat zijn portemonnee niet toe. Je zult die ook niet zo snel in de musea tegen komen of bij een e.o.a. theatervoorstelling. Daarnaast vind ik het nog altijd kolder dat de belastingbetaler een stoffige hobbyist moet subsidiëren. Maak je van je hobby je werk dan moet je ook je eigen broek op kunnen houden.
Ga nu even wat subsidie aanvragen voor de tekening van mijn neefje. Verwacht toch snel zo'n 4K op te kunnen strijken met dat nietszeggende idiote tekeningetje van hem.
Scheelt me weer een maand werken
@Bert Vogels | 16-09-10 | 14:04
Zeldzaam stompzinnige en volslagen irrelevante opmerking. En nu uw punt?
@Andre Rieu | 16-09-10 | 14:49
Een gemiddeld technicus van een reizend (theater)gezelschap werkt per week meer dan jij vermoedt, lijkt me; dat is om 7 of 8 uur op, rijden,- door het hele land- , bouwen, voorstelling draaien , afbreken en diep in de nacht terug, vaak 5 dagen per week, altijd meer uren dan mag volgens de ARBO, en geen enkel overuur uitbetaald.
Ik hoop wel dat ze de individuele kunstsubsidies flink gaan inperken, maar laat aub niet alles verdwijnen in theaters en concertgebouwen (en die kunnen gewoonweg niet zonder subsidies bestaan), want dan rest alleen nog wat je ook al op de tv ziet,allemaal alleen leuk en aardig voor VMBO afhakers.
Kunst die zichzelf moet bedruipen. Dat wordt dan André Rieu, Joop van den Ende-musical en misschien nog een klucht met John Lanting. Ik kan niet wachten!
Kunst omdat het MOETis k*t. Maar je hebt ook kunst omdat het KAN. Zelf kan ik daarover roepen dat ik afgelopen zaterdag voor slechts 28 euro in het Concertgebouw 020 heb morgen genieten van een prachtig stukje muziek inclusief GVB vervoer een een glaasje wijn (nee geen Chardonnay) in de pauze. Daar komt in het gemiddeld culturele buitenland, zeg Frankrijk of Duitsland slechts elitair klotevolk op af omdat dat soort evenementen niet onder de 80 euro zijn. Dank u wel voor de subsidie.
@Milton Friedman | 16-09-10 | 15:08 Tis toch wat. En loodgieters zijn ook al niet meer te betalen. Zou ook subsidie op moeten zitten, of toch maar liever zwart betalen?
Andre Rieu | 16-09-10 | 14:55
's?
De La Puerco | 16-09-10 | 15:03
globalisatie. privatisatie (waar het aantoonbaar niet werkt),
De La Puerco | 16-09-10 | 15:03
JSF, graaiende bestuurders, hypotheek renten aftrek voor huizen hoger dan 500.000, blunderende bankiers sponsoren.
Laat ze gaan staken. Kijken hoeveel mensen iets merken.
"Ondanks het feit dat kunst & cultuur in Nederland nog geen 1% van de totale jaarlijkse overheidsbijdrage vraagt"
Het staat er alsof bezuinigen op kunst niets oplevert, maar schaf de kunstsubsoedie af en je hebt toch al ruim 15% van de te bezuinigen 18 miljard binnen. Niet niks.
Gimmy Moore | 16-09-10 | 14:39
Muzieklessen bij de muziekschool zijn ondanks al die subsidies zo idioot duur geworden dat je beter prive les kan nemen (wel cash betalen, dus buiten banken en pinnen om). Zo zal de cash-economie weer sterk gaan groeien de komende jaren, let maar op.
Als mensen niet voor kunst of cultuur willen betalen is het geen professionele kunst of cultuur maar amateurisme. En amateurisme is hobbyisme en hobby's betaal je zelf.
Helaas bestaat er zoiets als de Homo Subsidius Parasitus die vindt dat zijn peperdure hobby's door derden dienen te worden betaald. Deze Homo Subsidius Parasitus zoekt vooral posities in de politiek, de publieke sector, het maatschappelijk middenkader, vakbonden en de culturele sector.
@Bigi Bana Boy | 16-09-10 | 14:49
Juistum; de bevrediging van die 2 seconden dat je wel bijna alles in goede kleuren en vormen kon zien zo eens per minuut. Werken en geduld hebben voor je fapmoment ipv instant plastic tieten op de webs. Daar werden nog karakters op gebouwd...
leesbaar ow | 16-09-10 | 14:42
Goed stuk. En dan wordt 'gezegd' dat Amsterdam de motor van 'onze' economie is. Die elitaire GrachtengordellinserTs snappen niet dat je met alleen subsidie en uitkeringen helemaal geen economie hebt.
wcrol | 16-09-10 | 15:02
Welke rechtse hobby's ?
WTF heeft het FNV hier mee te maken? De gemiddelde havenarbeider begint om zich heen te slaan als ie die PvdA uitvreters en mietjes(mannen in maljo) in een ruimte ziet ronddansen. Maarja, ze hebben op eigen initiatief de 67 er zelf ook al doorgedrukt toen ze dachten dat de PvdA nog ging regeren.
Andre Rieu | 16-09-10 | 14:58
Mijn probleem is, dat ik niemand geld gun voor zijn hobby, als ik daar zonder enige inspraak voor moet bijdragen.
Ik ben linksdragend, maar wat ik zo hoor van de PVV bevalt me wel. toch heb ik zwaar twijfels over verschillend punten die ze opvoeren. Ik heb nog niet gehoord over de JSF an andere money drains.
Niet alleen burgers krijgen subsidies en uitkeringen, en frauderen ermee. Er zijn legio bedrijven die ook de boel flessen, en ik hoop dat ze deze mensen ook even hard aanpakken. Het BTW tarief van de bouw is omlaag gegaan, en ik ben benieuwd of dit doorwerkt naar de prijzen. Dan hoop ik ook op een goede klokkenluider regeling. Ik hoop dat ze net zo kritisch zijn op de rechtse hobby's dan ze zijn op de linkse hobby's, maar ik vrees dat dit niet zo zal zijn.
verfsmijter | 16-09-10 | 14:56
Creatief met bruin.
@De La Puerco | 16-09-10 | 14:54: Het zij die jongens en meisjes van harte gegund, maar alleen als het echt kan. *cliché-alert* Je kunt het geld maar 1 keer uitgeven.
@kleingrutter 14:48
Muzieklessen voor volwassenen kosten in Utrecht 927 euro per jaar. Dat kan ik inderdaad niet betalen ware het niet dat ik een U-pas heb.
@De La Puerco | 16-09-10 | 14:54
U heeft iets met peop?
@Bigi Bana Boy | 16-09-10 | 14:49
He Bigi, pssst
farm1.static.flickr.com/40/77678482_85...
*zeer onvolwassen ROFLOL doet*
Andre Rieu | 16-09-10 | 14:49
3200 voltijd banen in stand houden met 3 miljard subsidie, dat is godbetere het 937.500 per droldraaiende creatieveling.
An die ARBEIT | 16-09-10 | 14:44
Krijg het nog met je te doen. Uitkering onder druk, je subsidie voor drol-keramiek weg, moet frustrerend zijn.
Nie wieder Kunst
www.youtube.com/watch?v=fkfux3Ju7Q4
PS: Volgens de Dikke van Dale is voltijdbaan wél een geaccepteerd woord. My bad.
@artbrut | 16-09-10 | 14:33
Je haalt de woorden uit m'n mond.
Creativiteit is het gereedschap, niet een subsidie.
Ook ik kan er van leven, eet wel veel zuurkool.
Dat dan weer wel.
Volgens de sector zullen er 3200 ´voltijdbanen´ (wat geen woord is) verdwijnen.
De woordkeuze is treffend, want een gesubsidieerde baan is eigenlijk ook geen baan.
Ik werk in de forensische psychiatrie, een sector waar we al meer dan vier jaar de ene bezuiniging na de andere hebben moeten verwerken. Voorheen kon ik beschikken over 1 persoonlijk begeleider per twee a drie patiënten. Thans draaien hele groepen -zegge twintig man- op twee begeleiders.
Het is begrijpelijk dat we allemaal water bij de wijn moeten doen. Echter, als ik kijk naar de -psychiatrische- verpleging en ouderenzorg vraag ik me hardop af of de kunstsector haar plaats wel verstaat.
WasHetMaarMakkelijk | 16-09-10 | 14:18
Wat wij allemaal niet deden om te kunnen fappen toen he ? Maar het zorgde wel voor creativiteit, wilskracht en doorzettingsvermogen want reken maar dat je om te fappen op Picassoporno je fantasie moest gebruiken hoor. Kom daar bij die verwende Internet papsmoeltjes maar eens om die het allemaal maar normaal vinden om overal en altijd porno te kunnen kijken. En wij moesten doen op dat ene plaatje van die mevrouw met dat blije gezicht en die gezichtsmassagestaaf in de Wehkamp catalogus. Ach die slappe jongeren van tegenwoordig.
Vogelbeest | 16-09-10 | 13:45
Jij begrijpt het. Als een bepaalde kunstvorm, of bedrijfstak wat dat betreft, subsidie nodig heeft om te overleven, dan is er gewoon onvoldoende vraag naar en dus niet levensvatbaar. Kappen met al die subsidie-onzin. Kunnen de belastingen ook omlaag!
deoudererijperevrouw | 16-09-10 | 14:19
Als jij nog wat ouder en rijper was dan betaalde je dat gewoon zelf.
Gimmy Moore | 16-09-10 | 14:44
Inderdaad. En dat is nog maar 1 van de ergernissen in die kunsdtwereld. Toch kan kunsdt mooi zijn, toch?
Mubbenschonster | 16-09-10 | 14:42
En met het afschaffen van die kunst subsidies voor de Grachtengordel, kunnen ze weer 200.000 extra zangers importeren.
/* naar raam loopt met emmer water om qua repertoir beperkte Roma violist op te frissen/*
Russ houd wel van leuke artyfarty feestjes. Niet in de laatste plaats vanwege de artyfarty dames die daar aanwezig zijn en omdat ik daar wijn kan drinken waar ik toch al aan mee heb betaald ;-).
"Een creatieve en vrije geest maakt het leven voor eenieder een stuk mooier. Dat kost wat, en soms geheel ten onrechte. Maar ach ...
ojédiaré | 16-09-10 | 14:38 "
Juist, maar die heb je of je hebt die geest niet. Als je hem niet hebt heeft subsidieren ook geen zin. Want zoiets wordt je mee geboren.
Het probleem van gesubsidieerde kunst (en ook het verschijnsel 'Academie') is dat iedere drol met sociale vaardigheden een papiertje kan krijgen waarop staat dattie officieel kunstenaar is, of hij die vrije creatieve geest heeft of niet.
@vuurwerkramp | 16-09-10 | 14:34
Luts, relativeren. Je mist het punt.
Waarom daar zo op afgeven terwijl er veel duurdere, makkelijker weg te benuizigen zaken zijn, waar je " het volk " minder hard mee treft...
En daar komt het: omdat dit lekker populistisch eruit komt... Linksch is slecht, dussss stem op mij! ( Gratis button bij de uitgang )
@ nee dus
Wij in Amsterdam denken altijd dat alles altijd over Amsterdam gaat, en dat Amsterdammers de enige Nederlanders zijn. De grachtengordel, dat is de groep rechts verdienende links pratende zelfbenoemde intellectuelen. Ze wonen in Amsterdam Centrum en in Amsterdam Noord op de Nieuwendammerdijk (zeg maar de buren van Ivo de Wijs en Wouter Bos). Amsterdam is een rare stad. De helft van de bevolking is allochtoon, laag geschoold, uitkeringsgerechtigd of laagverdienend, en de andere helft is autochtoon universitair geschoold, of HBO journalistiek, en veelverdiener. Bij de kinderen tussen 0 en 18 is 33% Nederlands, 7 % westers en de rest komt uit een derdewereldland, of heeft daar banden mee. Die 33% plus di 7% halen onwaarschijnlijke schoolresultaten, maximale citotoetsscore en zo. De helft van de rest komt van de basisschool als analfabeet. Gemiddeld lijkt het heel normaal, maar uitgesplitst is Amsterdams bevolking, net als die van Rotterdam en Den Haag zeer gespleten. Die rijke Nederlanders praten allemaal zeer politiek correct. Maar als je op hun feestjes of verenigingen komt, zie alleen gelijkgestemden, ons soort mensen, zeg maar.
Maar eh, wat zijn confettikinderen eigenlijk?
Detlev Tarnowitz | 16-09-10 | 14:34
De enige kunst die ze bij het UWV hebben is zanger lichte muziek.
De kunst waar de toerist op afkomt is doorgaans geen gesubsidieerde kunst.
van Gogh, Rembrandt, Vermeer, allemaal jongens die nooit ene cent subsidie gezien hebben.
vuurrwerkramp | 16-09-10 | 14:34
1%, daas maar 3 miljard hoor, kan die kudstsector makkelijk missen.
"Muzieklessen op een muziekschool zijn tegenwoordig al niet meer te betalen en dat willen ze weer gaan verhogen? Daar gaat mijn pianoles.
deoudererijperevrouw | 16-09-10 | 14:19 "
Je denkraam is te klein. Met Internet heb je geen muziekschool meer nodig. Wel enthousiaste medeleerlingen, maar die vind je ook op het internet.
Een creatieve en vrije geest maakt het leven voor eenieder een stuk mooier. Dat kost wat, en soms geheel ten onrechte. Maar ach ...
www.vrijeacademie.nl/index.php?p=detai...
Detlev Tarnowitz | 16-09-10 | 14:34
Dan mag je de WW in als zanger lichte muziek.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/08/...
@ vuurwerkramp | 16-09-10 | 14:34
WAT?! De heer Brussen zit zich uit de naad te tikken&klikken teneinde wederom een fantastisch stuk af te leveren, en jij noemt hem een mafketel?
Man man man, dat zegt toch ook wel iets over de stand van dit land zeg.
pom pom pi dom. Heerlijk, dat gesnij in die uitkeringen en subsidies.
Prima om de stofkam door te kunstsubsidies te halen. De Nederlandse Opera in Amsterdam krijgt 25 miljoen euro subsidie van het Rijk. Gezien de 146.000 bezoekers in 2009 is dat 175 euro per bezoeker. Het subsidiebedrag is hoger dan de prijs van het duurste kaartje (1e rang: 110 euro). En ja, dat kan natuurlijk niet......
Detlev Tarnowitz | 16-09-10 | 14:34
Of een rol als behanger.
Kunstenaar bij het UWV: 'Ik ben mijn subsidie kwijt dus ik zoek een baan.'
'Wat voor baan had u in gedachten?'
'Iets met kunst.'
'Goed, we zoeken nog een acteur in de rol van productiemedewerker. Of wat dacht u van de performance Pluimveevangen? Een zeer uitdagend project.'
'Ondanks het feit dat kunst & cultuur in Nederland nog geen 1% van de totale jaarlijkse overheidsbijdrage vraagt'
Begrijp ik het goed dat de heer Bertbrussen 1% van de totale jaarlijkse overheidsbijdrage als een verwaarloosbaar bedrag beschouwt? Mafketel!
Ik ben zelf kunstenaar en zwaar tegen subsidies. Het is ten eerste andermans geld en ten tweede is het oneerlijke concurrentie.
Dat er subsidies worden verstrekt is één verhaal, maar waarom de mogelijk behaalde winst van een verkocht kunstwerk dan voor de subsidieontvanger is en niet voor de staat is mij een raadsel. Subsidie ontvangen = winst terugbetalen. En als je je winst wil behouden moet je het op eigen kracht doen, zoals ik.
Te veel kunstenaars vinden het te vanzelfsprekend dat ze andermans geld ontvangen voor het uitoefenen van de eigen hobby, omdat ze die hobby als iets noodzakelijks voor de samenleving zien. En dat is natuurlijk je reinste onzin.
Kunst is iets wat je aanspreekt, of juist niet.
Het is alleen een beetje jammer dat "kunst" je door je strot geramd wordt.
Je moet er je eigen visie op loslaten en vertalen in woorden.
Wanneer je echter schrijft/ vindt dat je er geen ene reedT aan vind, dan begrijp je de achterliggende gedachte niet en ben je een barbaar.
Mijn favoriete kunstenaar is nog altijd Esscher, zijn werken zijn (grotendeels) van eenzame klasse, juist omdat ik de achterliggende gedachte (pure wiskunde) kon zien.
Mensen die "de driehoek die niet bestaat" kennen, weten wat ik bedoel.
Ik begon me al te ergeren aan die hangjongeren in het Concertgebouw.
da wizard | 16-09-10 | 14:12
Wat is het verschil?
Waarom de aankoop van de nieuwe Saab niet uitgesteld? Zo'n 9000 is bij 400.000km net ingereden.
Leest niemand dat het maar om 1% gaat? Er zijn betere dingen waar op bezuinigd kan worden. Het afschaffen van de kunstsubsidie zorgt voor veel rompslomp (= veel ambtenaren die extra uren maken met nietsdoen) en veel ontslagen. Wat weer zorgt voor veel werklozen. Die dan weer bijstand nodig hebben en dus uiteindelijk ook weer geld kosten. Dus uiteindelijk zal het allemaal weer meer geld kosten dan dat het oplevert.
@Sydneylover | 16-09-10 | 14:17
Het alternatief hoeft men niet uit te leggen, dat is namelijk gewoon op de oude voet doorgaan en het afleggen van verantwoordelijkheid ontwijken.
kleingrutter | 16-09-10 | 14:23
Ik ben officieel geen trol, maar bedankt voor het compliment.
De echte goede kunstenaars zullen zich gaan toeleggen op geldvervalsing. Zo'n subsidiestop verdient zich dubbel en dwars terug.
Prachtig museum met de mooite ArDt-forms of kunsDt die je maar kunt bedenken;
www.guggenheim.org/new-york/about
Gimmy Moore | 16-09-10 | 14:20
Philip Glass heeft ook geen subsidie nodig.
Gewoon vouchers aan alle volwassen Nederlanders uitdelen ter waarde van de totale huidige subsidiestroom. Mogen de burgers zelf weten aan welke kunst ze deze vouchers willen besteden. Allemaal naar Mama Mia? Prima.
Eén keer raden: "Dames en heren, Die PVV en Die Wilders willen ons naaien. Het is gewoon fascisme/racisme. Het is kopvoddentax. Het is een neo-nazie. Het is gewoon Die Wilders"..... enz enz. En nu eens zien of er iemand uit het publiek durft op te staan en te roepen: "Hou je bek met dat demoniseren. Jullie hebben hiermee al Pim vermoord" Ach, eigenlijk weet ik het antwoord al.
@Napeauleon | 16-09-10 | 14:20
Dan hadden wij het toch echt een stuk beter :).
Een troost is wel dat alle partijen van Garry en het gehele werk van Zappa te downloaden zijn. Echte kunst hoeft niet veel te kosten.
Ga werken met je kansloze kunst subsidie! als je soepsidie nodig hebt is er geen markt voor je "kunst"
Bakito | 16-09-10 | 14:05
Ik vind het ook een kunst hoe jij als trol weet te laveren hier in de reaguurderspanelen.
Kunst die zichzelf kan bedruipen is geen klap aan. Hoe nuttelozer, hoe beter.
WasHetMaarMakkelijk | 16-09-10 | 14:18
Nope, 16 vakjes en verspringend.
Moest je halverwege de fap je onderwerp er weer bijvinden.
Wasnietmakkelijk
"klassieke muziek na die zijn ontwikkeling wel te danken heeft aan overheden"
Dat is dan heel erg persoonlijk.
Oorspronkelijke klassieke muziek (de echte goeie mooie klasiekers zoals bach, mozart pergolesi en dat soort jongens) werd niet gesubsidieerd. Pas nadat dat door de elite omarmd werd (mozart speelde ook voor het plebs bijvoorbeeld) werd de opleiding tot klassieke muzikant (waar je dus een vak leert en geen kunst) gesubsidieerd.
Sindsdien is 'moderne' klassiek muziek niets meer dan zogeheten experimenteel geneuzel dat met een zeer serieuze blik door de collega gesubsidieerde componisten en een verdwaalde liefhebbers die iets nodig hebben om zich te onderscheiden van het gewone domme plebs heel erg hoog gewaardeerd.
Phillip Glass en zo, van die 'minimalistische' muziek. Mijn god, daar hoeft de belastingbetaler dan toch niet voor op te draaien?????
Daarnaast als je echt goed bent ben je ook succesvol. Kijk maar naar André rieu (zal wel te plat zijn) en die heeft ook geen subsidie nodig.
Kunst en cultuur worden voor veeel meer dan 1% gesubsidieerd door de belastingbetaler. Kijk alleen maar eens hoeveel via de publieke omroep naar deze sector van verplichte winkelnering gaat. Echte kunstemakers hebben overigens helemaal geen subsidie nodig.
Muzieklessen op een muziekschool zijn tegenwoordig al niet meer te betalen en dat willen ze weer gaan verhogen? Daar gaat mijn pianoles.
Hulde voor Bert, gezien de slechts zeer geringe opsomming in dit artikel en gebruik van " artyfarty ". 1 Erbij.
Maar dit is dus een mooi voorbeeld van de symboolpolitiek die Wilders toepast: Die bezuiningen om de " linkse hobbies " brengen helemaal neit zoveel in het laatje, maar zend wel een duidelijke boodschap, namelijk linksch is evil en ik kom jullie redden van alles waar jullie een hekel aan hebben.
En het wordt geslikt als zoete koek, om vervolgens de term " linkszsche hobbies " te pas en te onpas er in te gooien.
Slimme Geert, je snapt hoe mensen in elkaar steken. Een speler van het welbekende burger-bewerk-spelletje pur sang. Een politicus pur sang. Niks nieuws onder de zon, alleen een glimmende nieuwe verpakking van een oud concept..
@kleingrutter | 16-09-10 | 14:13
Ja dat is waar. En nu is het tijd om subsidies te gaan verdienen. *out*
@Bigi Bana Boy | 16-09-10 | 14:09
Herkenbaar.
In den beginne van die zenderoverzichten deden ze bij ons nog een tijdje 9 vakjes samen tot 1 groter schermpje maken met daarop dan na 10-en de porno. Een maat van me had toen een oude Philips TV welke bij de echte zender geen beeld gaf, maar wel het geluid. Zenderoverzicht op de computermonitor met de overige vakjes afgeplakt (sjabloontje voor gemaakt) en de Philips TV met geluid op een tafeltje achter de bank. Hacken 0.01. Wat een tijden...
Het gaat heel gezellig worden in Nederland vrees ik...
Gisteren werd bezuiniging op inburgeren aangekondingd. FOEI riep de PvdA heel hard. Ik hoorde geen alternatief overigens.
Vandaag de kunst. FOEI riep de FNV heel hard. Ik hoor geen alternatief overigens.
Ik wens Rutte I een hele rechte rug toe!
Nieuw kabinet +1 voor deze plannen! Kunstenaar is gewoon werk en ik krijg ook geen soepsiedie voor werken.
minder als 1% aan Kunst & Cultuur-subsidie...
Als dit gehalveerd wordt, kan de BTW alvast fors omlaag. Dubbele impact: geld besparen én fors grotere koopkracht.
Er zijn vast nog wel wat andere subsidies die gehalveerd kunnen worden zonder dat 't pijn doet. Alles opgeteld praat je al snel over écht geld.
Bigi Bana Boy | 16-09-10 | 14:09
LOL
Zó dicht bij de TV zitten dat je erectie er bijna niet meer tussen paste.
Man, man...
Gimmy Moore | 16-09-10 | 14:11
Ik hoop op betere tijden, dat is inderdaad progressief. U wil toch ook ooit van die zwitsal af...?
Buiten het feit dat kunst enorm en uitermate slecht is voor het milieu (in werkelijk alle opzichten) is het ook nog eens aanwenden van arbeid voor totaal en absolute onzinnige nutteloze zaken. Weg met kunst!
Het is met de Andre van Duin- en/of Tineke Schouten fanclub alhier natuurlijk moeilijk discusieren over wat nu precies kunst is.
Natte Nel | 16-09-10 | 14:03
Lol @ nick
*verder werken gaat *
Prima, 'echte' kunstenaars blijven toch wel kunst maken, maakt niet uit hoeveel ze ervoor betaald krijgen, de hobbyisten zullen gelukkigerwijs afvallen. En naar mijn persoonlijke smaak is de mooiste kunst, op klassieke muziek na die zijn ontwikkeling wel te danken heeft aan overheden, die kunst die in het verleden met financiering van individuen tot stand is gekomen, mensen die daadwerkelijk betaalde voor een product, in plaats van een overheid die ergens geld naar toe strooit, de ogen sluit en zo ervan uit gaat dat de culturele wereld in Nederland wel van een niveau blijft.
Even kijken dat is dus ongeveer 1875 Euro per baan. Ik heb 10 mensen in dienst dus ik kon dus bij de overheid dus 18750 Euro cashen. Moet subsidie niet iets zijn voor talentvolle starters ipv kansloze neverbees?
@kapotte_stofzuiger | 16-09-10 | 13:38
Toen monique nog een amazonewoud met dito river en onontdekte heuvels en grotten had. Inmiddels zijn deze meermalen verkend en is het nu net als in Mexico, een gekapt bos met wat vervallen ruïnes.
Parsons | 16-09-10 | 14:01
Dat is geen kunst.
Het is namelijk geen afwijkende maar een gangbare vorm van leven.
Dan zou alles wat bij de Blokker ligt ook kunst zijn.
Het is pas kunst om Vogelaar te laten zeggen dat ze het eens is met de PVV en dat ze die pauperwijken aan de PvdA te wijten hebben. Het zou bovendien een hele grote kunst zijn om van Vogelaar een lekker wijf te maken.
Dus we geven meer uit aan kunst dan aan ontwikkelingswerk???
Je gaat je bijna schamen...
Alle klassieke muziek krijgt subsidie,slechts 40% van alle beeldende kunst wordt getoond,de rest licht in pakhuizen.
hou eens op met die onzin,al is het maar 1% van de begroting het blijven miljarden
Natte Nel | 16-09-10 | 14:03
AlbanIë is een moslimland. Veel kunst ga je daar niet vinden. Ook niet uit de tijd toen het land COMMUNISTISCH was en dus allerwege gesubsidieerd werd van staatswege.
Kunst wwerd door de geschiedenis heen altijd privé-"gesubsidieerd", door stamhoofden (bv. Scythen), stadstaten (Athene in de Gouden eeuw en de Italiaanse stadstaten in de Renaissance met hun vorstenhoven en - hofjes bv Urbino), de bourgeoisie van de 13de tot de 21ste eeuw enzovoort.
Kunst moet vrijheid hebben om te gedijen, zodat al concurrerend de besten bovenkomen. Dát is de voorwaarde voor kunstbloei.
Bakito | 16-09-10 | 14:05 dus
@Napeauleon | 16-09-10 | 14:09
Ja het mag wat kosten.
"Slechts" 1%????
Met zo nog een paar linkse hobbies en de begroting is in één klap op orde.
@Bokito
Arme dwaler. Hopen op vroegere tijden heet reactionisme. Is dus niet progressief zoals je waarschijnlijk hoopt.
Wat zich nu sociaal en progressief noemt vblijkt in de praktijk het meest vastgeroest en alleen nog maar geïnteresseerd in een volgende regeerperiode op het pluche, vandaar het voornemen van Cohen om de volgende regering ongezien in de wilen te rijden (dus of de voorstellen goed of slecht zijn voor het land of ook zijn eigen kiezers, zal hem aan zijn reet roesten).
Maar dat is typisch voor machthebbers die langzaam ongemerkt gecorrumpeerd worden door die macht.
Zonder die subsidie zou je kaartje voor je cabaret voorstelling net zo duur zijn als het kaartje van de gemiddelde Joop van den Ende musical, dus voor je los gaat op de bezuinigingen, denk er even over na.
cun(s)t bedoel ik
kunst = kut met de nederlandse spoorwegen ertussen
MAAR 1% ook echt? Denk eens na hoe bizar veel dat is. 1 euro op iedere 100 euro wordt dus aan kunst/cultuur uitgegeven, gestoord gewoon
Nacho_Vidal | 16-09-10 | 14:07:
Ik vond het geen mooi dansje. 10 cent voor de moeite.
Porno kan wel degelijk kundst zijn. Vroeger had je op TV van die infokanalen van de kabelboer altijd van die minischermpjes waarop je kon zien wat er op de diverse zenders was. De porno kanalen waren 95% van de tijd gescrambled. Je zag wel wat flarden maar de beeldlijnen waren van links naar rechts over het beeld verschoven. Maar ja, je was 16 en gheyl he ? Dus toch maar kijken en fappen naar wat wij destijds Picasso-porno noemden. Dus inderdaad kundst.
Parsons | 16-09-10 | 14:01
Hoeveel subsidie (direct en indirect) gaat er naar -de leerlingen van- die tovenaar?
Is dat rond de 7 miljard?
@kapotte_stofzuiger | 16-09-10 | 13:38
Klopt als een bus. Jan Wolkers had het geluk een dirty mind te hebben, een pen en een ietwat verstandelijke handicap. Pleur dat bij elkaar en je hebt een mafkees die smerige boekjes schrijft.
Ook met films uit die tijd, was alles goed zolang er maar een goede dosis geyle neuqseks in voor kwam. Niet dat het erg is dat er seks in een film te zien is, (integendeel) maar bij de Nederlandse films uit die tijd lag de nadruk er zo verschrikkelijk erg op, dat het verhaal gewoon naar de knoppen ging.
Het Vlaamse VRT Journaal (13 uur en 19 uur) heeft vaak een cultuur-item. Totaal onverwacht en onzinnig, maar kunt moet blijkbaar daar ook.
koerbagh ® | 16-09-10 | 14:03
*doet raar dansje*
Rekening nummer is bekend bij de redactie, alvast bedankt Koertje
Beter bezuinigen in kunst en cultuur dan in de zorg. Kunst is een luxe product dat wij ons nu blijkbaar niet kunnen veroorloven, dus weg ermee.
Natte Nel | 16-09-10 | 14:03:
Dat is geen subsidie, dat is gewoon werk in opdracht. Een wereld van verschil.
-weggejorist-
Jammer voor de echte kunst. Rembrandts en van Goghs moesten ze eigenlijk niet laten lopen als ze ze kenne kope, en ook de muziekcultuur van echte orkesten moet je niet kapot maken, maar dat ze snijden in allerlei uitvreters die zich kunstenaar noemen, terwijl het gewoon kunstenmakers zijn, dat is prima.
Wat we moeten hebben is een onafhankelijke commissie die kunst beoordeelt op kunstzinnigheid. En daarin mogen dan heen linksige kunstelite-eikels zitten, die al die ontaarde troep tot kunst hebben verheven de laatste decennia. Zei ik 'ontaard'? Is dat een besmet woord? ik vertaal het toch niet in het Duits?
Hoewel ik indirect afhankelijk ben van dit soort subsidies, vind ik het een goede zaak. Kunst zal de komende jaren een zaak worden van massabijeenkomsten. In de marge hiervan gaan weer mooie dingen ontstaan De jaren vijftig, die zich met kabinet Blond I gaan herhalen, werden namelijk opgevolgd door de zeer creatieve jaren 60...
@Art Vandelay Ultor | 16-09-10 | 14:00
Natuurlijk wel. Componisten waren meestal in dienst van het hof en deze kregen hun geld op hun beurt ook gewoon door het uitknijpen van de bevolking. Gold ook voor sommige schilders al werden deze vaak onderhouden door kerken die hun geld op de zelfde manier binnen harkten. Rijke Genootschappen en bedrijven als de VoC waren ook grote opdrachtgevers en in het geval van de VoC betrof het een staat binnen een staat. Subsidie is niet nieuw.
Voor een beetje ticket betaal je al gauw 75,- en zit je tussen 50+ ers die er alles aan doen om je te laten merken dat je "hun soort" niet bent.
Echt, je kunt beter een karbonade gaan zitten vreten in een moskee tijdens ramadan voor een beetje gezelligheid...
Helaas heb ik de komende weken geen voorstellingen in de agenda staan, anders zou ik met plezier een nieuwe Actie Tomaat ontketenen, maar dan nu gericht tegen de 'verheven kunstenaars' die zo nodig hun publiek menen te moeten heropvoeden.
Sir EnemA | 16-09-10 | 14:03
Misschien als ALLE subsidie naar de films zouden gaan dat het nog wat wordt.
Het is altijd zo amateuristisch...
Mike Oxlong | 16-09-10 | 13:57
Mijn God. Als jij aan het begin van de verlichting had geleefd zaten wij hier nu nog steeds met de Bijbel op schoot. *Filosoof: ''Misschien is alles wel te verklaren door wetenschap.'' M. Oxlong: ''Neen, alles is altijd te verklaren geweest door God. Verdiep je toch eens in de afgelopen 1500 jaar.''*
De meeste componisten (Mozart, Bach, etc) werden zwaar gesubsidieerd door koningshuizen en kerk. Kunst en cultuur kosten nou eenmaal wat. We kunnen de geldkraan ook dichtdraaien en cultureel eindigen op niveau Albanie!
Fietstas | 16-09-10 | 13:57:
Daar gaat het niet om. Rare dansclubjes, abstracte kladschilders, vage muzikanten en andere bizarre figuren mogen er best zijn, wat jij er verder ook van vindt, het gaat erom dat ze hun eigen broek ophouden. Als zij met hun rare danspasjes, abstracte kladschilderijtjes, vage muziek en ander bizarre dingen geld kunnen verdienen, dan moeten ze dat vooral doen. Het punt is dat het niet door overheid betaald hoeft te worden. Ik vind sommige rare dansclubjes, abstracte kladschilderijtjes, vage muziek en ander bizarre onzin soms best mooi en ik wil er dan ook wel voor betalen.
Wat jij mooi of lelijk vindt staat verder niet ter discussie.
-weggejorist-
Parsons | 16-09-10 | 14:01
lol
Inderdaad. Je krijgt er tranen in je ogen van.
Vincent van Gogh is ook zonder subsidie heel ver gekomen (na zijn dood).
Theo van Gogh had zonder het Filmfonds dan weer weinig te doen gehad. Maar de reaguurders hier vinden zijn films toch kudt. Dus who cares.
Downloadporno is inderdaad vaak gekundsteld.
Een kansenvolk binnenhalen dat je vervolgens op kosten van de sstaat onrust laat zaaien in onze steden en dorpen uit naam van een pedofiele tovenaar.
Dat is pas kunst.
@ Mike Oxlong | 16-09-10 | 13:58
NEE!
Niet van de overheid die het bij burgers uit de zak klopte. In die tijd kreeg je het van welgestelde individuen. Dat vind ik prima. Eigen keus.
Maar ga niet als je de meest verpauperde stad van het land bent (Rotterdam) een kunstenaar rijk maken door een kerstman met een dildo te kopen.
@BertBrussen
Ik meen te begrijpen dat je tegen die bezuinigingen bent, uit de eerste paar regels, maar dat je die acties debiel vindt? (oké, oké, bijna alles wat de bond bedenkt is om te huilen) maar wat raad je ze aan Bertus?
*Iets met 'zeiken en simpel' mompelt
@Mike Oxlong | 16-09-10 | 13:58
Maar niet hoofdzakelijk uit de belastingpot.
Interior Semiotics
Nuff said.
Krokodillentranen?
Stel de vraag aan Brusselmans.
1. Verkopen zijn boeken omdat hij met zijn schrijven tegemoetkomt aan een bepaalde behoefte?
2. Als ze daarenboven ook nog eens literair de moeite waard zijn, overleeft hij dan zelfs de mode?
M.a.w. waarom moet kunst gesubsidieerd worden?
Toch niet om zijn "engagement"?
Produceer dan pamfletten.
@ Fietstas | 16-09-10 | 13:57
Ja dat kregen ze wel degelijk.
Kunst altijd en eeuwig gesubsidieerd geweest. Wie meent dat dit fenomeen nieuw is en dat "kunst zichzelf moet kunnen bedruipen" moet zich eerst maar eens even in de materie verdiepen.
Kreeg Rembrandt subsidie? Of Mozart?
OK!
Goed besluit dus. Oprotten met al die rare dansclubjes, abstracte kladschilders, vage muzikanten en andere bizarre figuren. Ga maar werken. Kunst maken doe je maar in je vrije tijd.
Als we 30 jaar geleden niet een verordening hadden bedacht waarmee iedere oudijzerboer die zichzelf kunstenaar noemde datzelfde oude ijzer voor een ton extra in de tuin van het gemeentehuis mocht storten, hadden we nu niet hoeven bezuinigen op de orkesten, muziekscholen en algehele kunstzinnige vorming, die wel degelijk contante waarde hebben.
Kudt.
Een land als Nederland moet in staat zijn zijn kunstcultuur te onderhouden. Of zingen we straks mee met het deuntje dat uit de minaret schalt?
OT/ de wekelijkse cartoon van medisch contact:
tmimg.tripolis.com/ezine/8177/278379/c...
@ Parsons | 16-09-10 | 13:51
lol!
Ook dat - in de juiste context - is een vorm van kunst.
@Bukoswski | 16-09-10 | 13:54
Staat ook allemaal op Youtube, heur.
@ Kassenbouwer | 16-09-10 | 13:47
Amen! Helemaal mee eens. Ietsiepietsie narrow-minded hier, GS. Een land zonder kunst is toch wel een heel arm land, en dan bedoel ik niet financieel arm.
@ koerbagh ® | 16-09-10 | 13:51
hear hear!
ga wel naar Frankrijk voor opera, muziek, kunst etc, np
www.beroepkunstenaar.nl/oc2/page.asp?P...
Dat zijn dure meisjes, dat geld gaat vast niet op aan eten...
@ Superior Bastard | 16-09-10 | 13:51
scroll naar boven zou ik zeggen.
Ja, want als H&I naar een expositie over het synthetisch kubisme gaan zijn zij daarna zo cultureel verrijkt dat ze zich nooit meer als tokkie zullen gedragen.
Zo gaat dat.
Hoogst accurate mouseover tekst wel weer...
Kunstenaars moeten leven in armoede dan worden ze creatiever.
Kassenbouwer | 16-09-10 | 13:47
Vergeet Achmed en Fatima niet. Die zie je (buiten hun eigen cultuur) ook nooit met culturele/kunstzinnige dingen bezig zijn.
Kunst die alleen maar kan bestaan dankzij overheidssubsidies is geen kunst. De kunst is dat kunst zichzelf bedruipt.
lion@night | 16-09-10 | 13:50
Oh ja, kom eens met wat voorbeelden dan?
Geld door de plee spoelen, filmpje van maken en op youtube plaatsen. Heeft meer nut.
Kunst kan vaak, zeker in de beginperiode, niet aan commercieel succes gemeten worden. Daarom mag je beginnende culturele projecten best subsidiëren, maar moet deze na een aantal jaar wel zelfvoorzienend zijn en de subsidie terugbetalen.
@ BertBrussen
"Maar, raak je de artyfarty babyboomert in de portefeuille dan is de beer los en de boot aan".
Zeer treffend omschreven. Spijker op z'n kop.
Lekiamh | 16-09-10 | 13:39
ja weg met musea en andere culturele dingen. ies koeltoer?
wtf dude
Eén grote kluis voor alle kunst en veel duplicaten rondstrooien door Nederland zodat in ieder gemeentehuis een kilo nationale kunst hangt, dan ziet Jan met de pet uit de polder er ook eens een keer iets van...
Lekker tendentieus weer.
Net of kunst niks oplevert. Wat dacht je van het toerisme. Buitenlanders die voor onze kunst naar Nederland komen.
Gingen Henk en Ingrid maar wat vaker naar iets cultureels. Dan zou het Tokkie-gehalte in Nederland een stuk lager zijn.
@Bert Brussen
Ik weet dat je moeite hebt met kritiek (ik ook) maar het is toch echt Chardonnay!
Doe eens fixen.
nl.wikipedia.org/wiki/Chardonnay
- Edit: dank, we passen het aan.-
Vogelbeest | 16-09-10 | 13:45
Alsof U2 subsidie nodig heeft. Die lui kunnen alle 70000 kaartjes betalen en dan nog verdienen ze erop.
En vergeet de gemeentes niet.
Zo heeft Tilburg een draaiend huis op een rotonde geplaatst onder de noemer kunst.
Kosten 600.000.- De ''kunstenaar" ligt nòg in een deuk om zoveel onbenul in zijn tweede huis in Frankrijk.
En de energierekening om die woning draaiende te houden wordt niet eens bekend gemaakt.
Ophoepelen met die zooi. Er moeten andere prioriteiten gesteld worden.
Nlz® | 16-09-10 | 13:40
Juist. Zonder draagvlak is het geen kunst, maar een experiment.
Wie kunst wil consumeren betaald er ook maar voor. Uiteindelijk bepaald de consument dan wel wat kunst is en wat ze willen zien. Zo is het eeuwenlang geweest, wie betaald bepaald. Het wordt tijd dat de actievoerders dit eens onder ogen gaan zien. De koek is op en er zijn belangrijkere zaken dan gefinancierde klierderkunst en niet om aan te kijken performances.
Spul van minstens 50 jaar oud mag van mij wel op staatskosten in leven gehouden worden, maar nieuwe kunst, klassieke muziek, ballet: Vraag en aanbod.
Waarom kan ik voor 35,- naar het ballet en kost een kaartje U2 85,-? En bij U2 komen er 70.000 man kijken en bij een klassieke kunstvorm zijn we al blij met 700.
Kappen met die subsidie's.
Heeft Utrecht eigenlijk een Grachtengordel (want wel grachten)? En Leiden? Haarlem?
En zo ja, welke wijken hebben we het dan over?
- Edit: ja, centrum in Utrecht. Wonen alle GroenLinksers.-
Mijn leraar "handenarbeid" op het VWO zei dat ik naar de kunstacademie moest gaan. Wist toen (en nu) niet of ik er een compliment of belediging in moest zien.
Heb gelukkig wel gewoon een fatsoenlijke studie gevolgd.
Het is wachten op het eerste kutndst evenement dat subsidie krijgt omdat er een lokale PVV bestuurder in de organisatie zit. Place your bets please?
Vervelend. Kunnen ze in Rotterdam geen tweede kabouter butplug kopen.
laten ze gaan staken
Er kan en moet ongetwijfeld iets bezuinigd worden op kunst & cultuur. maar als er zowel nationaal en op gemeentelijk niveau heel ergveel wordt weggehaald, wordt het wel erg schraal. Bijvoorbeeld geen (interessante) muziek meer, want het lokale podium moet zelf geld binnenhalen. Dat betekent alleen nog maar nu al populaire shit en oude mannen die nog eens een tourneetje doen.
Voorlezen voor eigen publiek, dat schiet lekker op. Van mij mogen ze alle soepsiedie terugdraaien. Als het allemaal zo gewild is is er ook geld mee te verdienen.
25% korten die handel
75% (afgezien van de rijksmusea) overdragen aan de provincies.
Heel eenvoudig, kan kunst zichzelf niet in stand houden, dan is het niet goed genoeg. Een beetje commercieel denken kan geen kwaad toch?
Ik vind het een kunst om dagelijks op tijd op het werk te komen.
Kunst moet in principe zichzelf kunnen bedruipen.
Maar we willen toch geen 'kunst' voor de massa van het niveau SBS-6?
Beetje geld voor kunst en cultuur mag best.
KUNSTmatig in stand houden van onzinnige projecten van geitenwollensokkenfiguren, dat is pas onzinnig.
Ga eens echt werken voor dat geld.
Sommige mensen vinden Turks Fruit een literair hoogstandje, ik vind het een toonbeeld van jaren 70 porno.
REAGEER OOK