
Leidschenveen heeft issues. Buurtbewoners van de
Oude Polderweg accepteren niet dat hun wijk als
nazorgproject wordt gebruikt voor ex-TBS-ers en andere psychiatrische patiënten. Woningcorporatie Wooninvest wil namelijk haar maatschappelijke betrokkenheid tonen door psychiatrische patiënten te huisvesten in wat pandjes in de buurt. Re-integratie doen we samen (met je kinderen)! Wat een gouden hartjes daar bij Wooninvest. Hoeveel zorgpremie stroomt er door naar de bankrekening vanwege deze goede daad? Uiteraard
zweert Fonteynenburg op het graf van zijn moeder dat er geen TBS-ers, geen zware criminelen, geen harddrugsgebruikers en geen pedofielen aan de Oude Polderweg komen wonen. Wel wat stoute jongens uit de
forensische psychiatrie, dat wel. Dus op het moment van plaatsing zijn ze geen TBS-er, maar wellicht waren ze dat vroeger wel. Geen enkele goed geschoolde SPH-er kan garanderen dat zo'n re-integratieproject een daverend succes wordt, laat staan de
directie van een zorginstelling. Saillant detail: er wordt wel wat crowdsourcing gedaan door de instanties middels info-avonden, maar het project gaat hoe dan ook door. De handtekeningen zijn al gezet. Dikke middelvinger dus voor je NIMBY-protest en
Boze Burger Hyves, waar de brieven van Fonteynenburg van hand tot hand gaan. Zo geef je de buurt lekker het gevoel dat het allemaal wel snor zit. De buurtbarbecue van de Oude Polderweg in Leidschenveen is volgende zomer dus
the place to be voor al uw ongemakkelijke stiltes. Hey buur, knoflooksaus bij de medicatie?
Reaguursels
InloggenDus ZO ziet "GeenStijland" er dus uit. Geen Finnen neer en psychiatrisch patienten verbannen naar Ijsland in ruil voor de Icesave schuld. Stadsmariniers bepalen of je voldoende gemiddeld bent om te mogen blijven. Stadswachten met een IQ van 85 (lager en je moet naar Ijsland) handhaven alles wat los en vast zit en nuance kan ze aan de veel te dikke reet roesten. Elke avond verplicht naar POWNED kijken of naar een Speech van Stadhouder Wilders.
7 milioen mensen, die gun je toch hun nieuwe bekrompen leven
die richten zich naar binnen en vinden iets nieuws om voor te beven
Vmus | 21-08-10 | 14:33
Wel, in dat geval zullen de problemen met licht verstandelijk gehandicapte mensen met een verslavingsachtergrond en de daaraan gelieerde kleine criminaliteit uit het verleden geen enkel probleem vormen.
Of iemand vroeger wel eens te maken heeft gehad met een TBSmaatregel is niet relevant. Uw buurman kan immers vroeger ook wel eens een maatregel hebben gehad, dat zegt niets over de persoon van nu.
Of het al in kannen en kruiken is? Ik denk dat bezwaren die niet aan de orde zijn de besluitvorming niet gaan beïnvloeden.
Dan zullen er toch echt reeële argumenten moeten komen die daadwerkelijk aan de orde zijn, en die horen we niet.
Le Penseur 2010 | 21-08-10 | 12:25
Lees anders zelf nog even keikoud | 20-08-10 | 14:33.
Maar dan even verder lezen dan het persbericht zelf.
En de mensen met een verstandelijke handicap die er eerst zaten zijn altijd met open armen ontvangen.
Le Penseur 2010 | 21-08-10 | 12:25
Dus jij zit hier achter? Werk je mee aan dit project? Weet je, jouw woordvoerders hebben anders in een brief aan een kleine groep mensen dit weldegelijk aangeven dat het om (ex-)TBS-ers en verslaafden gaat. Tevens is het telefonisch door woordvoerders herhaald dat het ook om TBS-ers kan gaan.
Later is in een tweede brief aangegeven dat het "slechts" om alcohol en softdrugsverslaafden gaat. Dit wordt overigens niet als minder erg ervaren door de mensen in de wijk. Het schijn allemaal al in kannen en kruiken te zijn, dat zullen we nog wel eens zien.
Ik zie je woendag!
Vmus | 20-08-10 | 16:00
Er is niets links aan uw feiten kennen. Ik weet wat onder FP valt, maar ik weet ook
dat in deze situatie geen sprake is van ernstige criminelen danwel TBS-ers.
Lees anders even keikoud | 20-08-10 | 14:33.
ADO-Le-Cent | 20-08-10 | 17:05
Ja, dat heeft u mis. Ik beschouw mezelf allerminst als een (salon)socialist.
Opvallend dat in deze discussie al een paar keer is uitgelegd dat de situatie minder heftig is, maar dat men blijft komen met bezwaren over TBS-ers enz.
YoungEnoh | 20-08-10 | 19:29
Precies.
Leidschenveen is zowieso één grote TBS inrichting, dus verschil zal het niet maken. Da's gewoon Ypenburg 2, wat weer Almere 2 is.
Hmz, ik zou iig niet in de commissie bezwaar&beroep willen zitten..
-weggejorist-
wijsvinger | 20-08-10 | 16:07
leg uit, u is wie ook weer?
Ik woon in leidschenveen, met veel plezier zij het soms met incidenten die gerelateerd zijn aan bezoekers:
Ontsnapte gevangenen, autobrandjes, inbraken, diefstal, hangjongeren uit andere wijken, roemeense rooftoeristen etc.. echt niets veel anders dan bij u in de buurt meen ik.
Ella | 20-08-10 | 17:22
vlink moet flink zijn, sorry
me163komet | 20-08-10 | 17:48
Nee, natuurlijk niet.
www.brabantsdagblad.nl/regios/denbosch...
.
Er is een nederlands gezegde dat luidt; In de brand, uit de brand. (zonder daar verder ook maar iets mee te willen suggereren)
Let op dit was in 2002, ik denk dan de kosten nu wel weer een vlink stuk hoger zullen zijn.
3. Wat zijn de kosten van Tbs ?
De kosten voor TBS bedroegen in 2002 ca. 185 miljoen euro = 150.000 euro p/p per jaar = 400 euro p/p per nacht.
webcache.googleusercontent.com/search?...
Behandelduur tbs?
De tbs wordt beëindigd zodra het recidivegevaar tot een aanvaardbaar niveau is teruggebracht.
Gemiddeld verblijven tbs-gestelden 8,5 jaar in een forensisch psychiatrisch centrum (tbs-kliniek).
webcache.googleusercontent.com/search?...
Leuk hoor die TBS, maar na afloop van ''de behandeling'' plegen velen een soortgelijk delict.
Dan deze recidivisten wordt maar een deel gepakt.
.
www.forensischepsychiatrie.nl/nieuws/a...
''Martien Philipse van de Nijmeegse Pompekliniek de scepsis over het vermogen van clinici om een goede recidiveprognose te geven voor uitbehandelde patienten.
Hij baseert zijn oordeel op een onderzoek onder 132 uitbehandelde patienten in zeven tbs-klinieken, die tussen 1996 en 1998 werden ontslagen.
Na gemiddeld zeven jaar waren 26 van hen opnieuw voor een soortgelijk delict veroordeeld.''
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 15:56
Heb ik het erg mis als ik stel dat jij in een straal van 15km gevrijwaard bent van dit soort voorzieningen en je alleen maar zo reageert omdat ze goddank niet in jouw buurt wonen?
Salonsocialist!
En je werkt ongetwijfeld in de zorg of aanverwant.
Het kost ons in ieder geval belastinggeld.
.
In Nederland bepaalt de rechter of iemand uitbehandeld is. Mijn voorstel: zet de rechters bij elkaar in een woonwijk en vestig dit soort instanties daartussen. Worden ze meteen met hun verkeerde beslissingen geconfronteerd.
Misschien goed om even toe te voegen: In de aangrenzende huurwoningen mocht je destijds alleen inschrijven als je een kind had van 12 jaar of jonger.
Nou, de leidschenveners kennende kun je beter medelijden hebben met de ex-tbs-ers.
@ Le Penseur, Doen niet zo Groen Links. Nog een keer speciaal voor jou:
Wat is forensische psychiatrie?
De forensische psychiatrie bevindt zich op het raakvlak van de ggz met justitie. Forensische psychiatrie verleent geestelijke gezondheidszorg in een strafrechtelijk kader, ook aan patiënten uit de verslavingszorg en aan verstandelijk gehandicapten. De forensische psychiatrie biedt gedwongen verpleging en behandeling aan personen die van de rechter een vrijheidsbeperkende maatregel gekregen hebben. Het doel van de maatregel is behandeling van de patiënt en bescherming van de maatschappij. De terbeschikkingstelling (tbs) is de meest bekende vorm.
o.a. TBS-ers dus.
C.Mill | 20-08-10 | 15:50
Niet in die zin dat er hier geen sprake is van schizofrenen, en ook niet in die zin dat de begeleiding slechts bestaat uit komen kijken eens in de paar weken bedoel ik.
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 15:27
Q: Woningcorporatie Wooninvest wil namelijk haar maatschappelijke betrokkenheid tonen door psychiatrische patiënten te huisvesten in wat pandjes in de buurt.
Nee mijn verhaal is inderdaad absoluut niet representatief...
Ik bedoel @C.Mill | 20-08-10 | 15:24
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 15:01
Afschuwelijk! Maar representatief voor deze situatie? Neh.
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 15:01
Oh, dat werd begeleid hoor. Ze moest ook medicijnen slikken en deed dat vervolgens gewoon niet, waardoor ze nog gekker werd en ik ook trouwens. De complete begeleiding bestond uit het feit dat er eens per twee á drie weken eens iemand kwam kijken. Als deze al überhaupt binnen gelaten werd, meestal niet dus. Deze dame heeft een hele winter in een enkelsteen met houten dak schuurtje geslapen met een of ander gaskacheltje [levensgevaarlijk]. Deze dame heeft zelfs na mijn verhuizing iemand met een mes gestoken. Zij woont daar nog steeds hoor. Ik geloof dat de woningbouw inmiddels de zoveelste rechtszaak aan de broek heeft. Woningbouw is namelijk niet aanspreekbaar op het gedrag van derden, maar was wel verantwoordelijk voor mijn woongenot, wat in zn geheel niet meer bestond. Het was iedere dag en nacht weer afwachten wat ze nu weer ging uitvreten.
ADO-Le-Cent | 20-08-10 | 15:08
U kletst uit uw nekharen.
Voorzieningen als daadwerkelijke klinieken zijn veelal geplaatst in lommerrijke omgevingen, googlet u maar eens.
De Schilderswijk in Den Haag is de armste wijk van Nederland, de wijk waar deze voorziening is gepland is geen achterstandswijk.
Een (licht) psychiatrisch patiënt is niet iemand die zich niet aan wenst te passen, integendeel, het doel van BW is reintegratie in de samenleving.
Ja, er is onderzoek verricht naar de sociaal-maatschappelijke achtergrond van psychiatrisch patiënten alsook verslaafden.
Conclusie is dat deze in alle lagen van de bevolking zijn vertegenwoordigd.
Tenslotte gaat het niet om psychotische (ex)verslaafden maar om psychiatrische patiënten die mogelijk enigzins verstandelijk gehandicapt danwel exverslaafd zijn.
Waarom worden er nooit eens dat soort voorzieningen gepland in de wijken met woningen in het topsegment, in de volksmond villawijken genoemd?
Er zijn voldoende sterke argumenten om dat wel te doen. Ik zet ze even voor u op een rijtje:
Er is meer ruimte, meer groen, meer frisse lucht, de huizen zijn er groter en dit alles kan leiden tot meer motivatie om te stoppen met hun onaangename en nutteloze leven en bijv. manager te worden of minister. Een goed voorbeeld doet wonderen.
De wijken en de bewoners kennen minder problemen. In een wijk als Schilderswijk hebben de mensen hun handen al vol aan de bestaande persoonlijke en sociale problemen.
Wanneer zon persoon toch onaangepast wenst te blijven, kunnen zijn buren hem tips geven over criminele activiteiten die beter lonen en waarbij de pakkans kleiner is dan bij het stelen van autoradio´s.
De bewoners van de wijk maken in levende lijve kennis met de problemen die spelen in de echte wereld. Kennis waar ze bij hun andere activiteiten van kunnen profiteren.
Er zijn ongetwijfeld meer argumenten, maar ik denk dat ik hierboven de belangrijkste wel heb opgesomd. Het gaat mij er om dat het beter is voor de (ex) verslaafden, beter voor de ´rijke´ buurt en dat er ontlasting plaatsvindt van de ´arme´ wijken. Het opstapelen van problemen is een fatalistische weg, die enkel leidt tot self-fulfilling prophecies waar het de toekomst van deze ´probleemwijken´ betreft.
Minstens zo fataal voor de toekomst van deze wereld is het opstapelen van geld en het weren van problemen uit bepaalde buurten. Is er wel eens onderzocht hoeveel psychotische (ex)verslaafden er uit goede milieus komen?
Andere geschikte locaties voor dergelijke huisvesting zijn het stadhuis en de tweede kamer. Het oplossend vermogen van politici kan alleen maar baat hebben bij harde proefondervindelijke kennisverwerving. Hoe vaak bent u tot nu toe in uw parlementaire leven gestruikeld over een psychotische (ex)verslaafde op de drempel van uw fractiekamer?
.
Waarbij geldt dat schizofrene patiënten aldaar niet gehuisvest zullen worden overigens.
keikoud | 20-08-10 | 14:33
C.Mill | 20-08-10 | 14:59
Dan had u wellicht liever gewild dat deze schizofreen meer begeleid zou wonen waarmee u minder overlast zou hebben ondervonden.
Ik heb 4,5 boven een schizofreen moeten wonen en ben daar bijna zelf psychiatrisch patiënt van geworden. Daar word je gewoon echt niet vrolijk van, wat deze mensen doen en uitvoeren is met geen pen te beschrijven en denk maar niet dat iemand jou helpt. Dus wat mij betreft geheel terecht dat deze mensen hier grote bezwaren tegen hebben.
Shalome | 20-08-10 | 14:53
Eens. Professionals in de (forensische) psychiatrie wonen dan ook heel gewoon in heel gemeleerde wijken.
Jan Passant mk2 | 20-08-10 | 14:53
Het was een poging tot grapje mijnerzijds.
Iemand die ergens naar binnenrijdt waar het niet mag, is gek te noemen, mensen die met een half arsenaal reizen ook.
Ik wilde daarmee die beladen term psychiatrisch patiënt enigzins relativeren.
De link tussen die linkjes ontgaat mij wat, maar ik neem aan dat u er een verband in ziet. Uw waarneming, niet die van mij.
Le Penseur
Als die v/h begeleiders of wie dan ook hiertoe besluiten, dan is het volkomen logisch dat zij deze mensen als buren nemen. Zij bepalen toch dat deze ex-patiënten zich in de maatschappij kunnen handhaven? Dan is er ook geen probleem om hen zelf als buren te aanvaarden.
Laatste aanvulling op mijn betoog is dat mensen altijd gelijk opspringen bij de term psychiatrisch patiënt. Dat ben je al als je morgen naar de psycholoog gaat voor rouwverwerking bijvoorbeeld.
Iemand rijdt ergens naar binnen en het is heel wezenlijk dat het een PP is:
www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2010/...
Maar dit zijn hele normale mensen:
www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaa...
Er is minder verschil dan u denkt ;-)
keikoud | 20-08-10 | 14:33
Een beetje buurt kan dat handelen, net als een bejaardentehuis of koekenbakker in de buurt. Zolang het er niet vol mee staat, is een beetje buurt flexibel genoeg om om te gaan met afwijkende bestemmingen voor panden.
Daling van de huizenprijs valt heel erg mee. Een woning die horeca of bejaardentehuis in de straat krijgt heeft daalt sneller in waarde dan een bw-project in de straat.
Ja, als iedereen redelijk met elkaar zou praten is er zelden een probleem. Dagelijks echter laten onze media en prominenten zien hoe dat niet moet. Neem de huidige formatie en de aanames daarbij. Of hoe de elite met Fortuyn omging, ook met de meest walchelijke aanames en het bekende gevolg daarvan.
Als de gewone mensen nu alweer het voorbeeld moeten gaan geven in nobele kwesties, dan is dat de wereld nog steeds op z'n kop.
De achterdocht is niet onterecht, maar alle aanames wel.
Huizenprijzen dalen beslist niet van een klein aantal vrijwel -in die hoedanigheid- onzichtbare huizen met een beperkt aantal bewoners die begeleid zelfstandig wonen.
Daar zijn in de gemeente Den Haag voorbeelden genoeg van.
We hebben het niet over een gebruikersruimte of een azc, dat is werkelijk onvergelijkbaar.
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 14:26
Ik heb even het officiële persbericht nagelezen. U heeft volledig gelijk. In het persbericht staat: "De doelgroep voor de Oude Polderweg bestaat uit cliënten met een licht verstandelijke beperking, die een psychiatrisch ziektebeeld hebben en eventueel bekend zijn met softdrugs- of alcoholgebruik. Het gaat hier dus zeker niet om cliënten met een zwaar crimineel verleden of gebruik van harddrugs. Gebruik van harddrugs is absoluut niet toegestaan binnen RIBW Fonteynenburg en er zijn strikte leefregels. Ook zijn er onder de achttien cliënten die in de wijk komen wonen geen mensen met een TBS-maatregel of pedosexuelen."
Feit blijft wel dat als deze groep mensen naast je komt wonen in zes huizen. De waarde van je huis er niet beter op wordt. Dit heb ik zelf een keer kunnen constateren met het huis van een vriend waar een woongroep kwam voor verstandelijk gehandicapten. Echt leuker wonen wordt het niet. Laatste puntje en dan ga ik weer wat doen. Het zijn eengezinswoningen. Jammer dat daar geen gezinnen in komen. Is toch leuker voor de rest van de buurt.
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 14:30
Goed. Laten we het op een imagoprobleem houden van de softe sector, waartegen enige achterdocht is gerezen. Niet geheel onterecht, lijkt mij.
Jan Passant mk2 | 20-08-10 | 14:27
Ik zou niemand als dom omschrijven en begrijp de reeële zorgen absoluut.
Punt is dat wat begon als begeleide huisvesting van 18 psychiatrisch patiënten met een achtergrond van lichte criminaliteit opeens een volle TBSkliniek van pedofielen wordt.
Dat helpt niet echt om die mensen ergens kwijt te kunnen als ze zo neergezet worden.
Ach dat is toch hetzelfde als met AZC's. Niemand wil ze in zijn buurt want de huizenprijs keldert erdoor en op elk beschikbaar (park)bankje zitten ineens hordes kansloze om het straatbeeld te verpesten, maar dat maakt de gemeente niet uit. Die krijgen er geld voor, terwijl iedereen in de omgeving er alleen amar geld door verliest en overlast krijgt die er tevoren niet was.
Als ze zo nodig deze crap willen bouwen dan doe dat maar op een industrieterrein of in het gemeentekantoor. Maar val de burgers er niet ongevraagd mee lastig. Die werken hard genoeg voor hun centen en bezittingen en die horen niet even zo simpelweg zonder reden verpest te worden omdat de gemeente te barmhartige samaritaan wil spelen.
De gevoeligheid voor terechtwijzingen als "Gechargeerde wereldvreemdheid" begint wat af te nemen. Werkt ook al averechts. Die koek is dus op en ook voorbeelden zoals u die noemt zijn blijkbaar niet duidelijk genoeg, anders waren de ("domme" dan maar?) bewoners niet zo tegen.
keikoud | 20-08-10 | 14:23
Alweer zo gechargeerd en daarmee onjuist.
Het gaat NIET om tbs, en er is GEEN sprake van een kliniek maar van een PROJECT begeleid wonen, das echt heel wat anders en niet als zodanig herkenbaar.
'Vol patienten' is ook al niet juist. Het gaat om doodgewone woonhuizen met enkele bewoners.
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 14:01 en 14:11
Man man, je struikelt zowat over al je dure woorden. Het is allemaal niet zo moeilijk. Feit is dat als er een duidelijk herkenbare psychiatrische of tbs kliniek, opeens naast je huis staat, ten eerste je huis meteen minder waard is. Ten tweede is er een groter risico op overlast van een kliniek vol 'patiënten' dan een willekeurige buurman, hoe gestoord deze theoretisch kan zijn. Kortom: volkomen begrijpelijk dat mensen geïrriteerd raken als er plotseling een 'TBS' kliniek naast je komt.
Eerst? U moet weten dat zoals ik al aangaf, er hónderden, duizenden projecten in woonwijken bestaan Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 13:04
Het gaat niet om een experiment en dus ook niet om een voorbeeld.
Waarom zou in dat geval een paleistuin uberhaupt geschikter zijn als een gewone straat eigenlijk?
Omdat mensen aan het NIMBY-syndroom leiden? Lijkt me geen argument.
Nogmaals, reeële zorgen verdienen het besproken en aangepakt te worden.
Gechargeerde wereldvreemdheid niet.
@Zeaumaar iemand | 20-08-10 | 12:46
formuliertje invullen op de site van KvK.
Krijg je een brief met je inloggegevens en kun je voor 2,50 (twee-en-een-halve EURO) alle gegevens krijgen. Ook als particulier.
Prima. Doe dit project dan eerst eens in een paleistuin (van om het even wie), als lichtend voorbeeld voor de als ultrarechts beoordeelde medemensch.
Wel, als de beste socialisten tegenwoordig en soms in paleizen wonen, kan je daaruit opmaken dat ook ultrarechtse boeroepers tegenwoordig soms in paleizen wonen. Enne, ook communisten wonen tegenwoordig soms in paleizen. Sommige eenvoudige passanten ook trouwens. En?
mwah, de beste socialisten wonen tegenwoordig soms in paleizen.
Nuanceren is effectiever als chargeren als het gaat om legitieme zorgen.
Gebrul over TBS-ers en pedo's is eenvoudigweg niet aan de orde.
De ongerustheid over de achtergrond van bewoners en de daaraan gelieerde kans op recidive of anderszins reeël gevaar verdient besproken te worden, maar dan moeten we het wel over de feiten hebben en niet over TBS-ers en pedo's, gehuisvest door rijke ondanks de opkomst van Wilders weldenkende socialistische villawijkbewoners, wat een contradictio in terminus op zichzelf is overigens.
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 14:01
.. een beetje chargeren is nodig om aan te tonen wie er door de bank genomen verantwoordelijk zijn voor zulk moois en wie daar de lasten van gaan dragen.
Hooghartig wegzetten van legitieme zorgen als "Wát een onzin" helpt niet. Integendeel.
d'r zit daar al een tbs kliniek in de buurt waar meer dan 20.000 tbs'ers in kunnen...
Jan Passant mk2 | 20-08-10 | 13:52
Wát een onzin. Een betrokken burger met een hart woont niet per definitie in een villawijk. Een betrokken burger weet wel, anders dan sommige voorbijgangers, dat er óók woonruimte nodig is voor mensen met een forensische en/of psychiatrische achtergrond. Kan je wel niet willen, maar het aantal mensen met psychiatrische klachten die psychofarmacologische middelen gebruiken is zó hoog, dat er in elke straat in Nederland wel een aantal te vinden zijn. Dus of er dan een paar onder begeleiding bij komen wonen is een non-issue en heeft geen barst te maken met tbs. Meneer Quid blaast de boel op en kletst wat uit zijn nek. Dit gaat om mensen met een achtergrond die professioneel en structureel begeleid en beschermd worden.
Een prive-afrit van de snelweg en toch nog klagen.
Ga eens deaud NIMBY's (of wacht, daar helpen een paar TBS-ers op verlof wel aan mee).
Tja, zo'n project zal toch érgens moeten komen, maar het is wel opvallend dat dit nooit in Wassenaer, Lage Vuursche of Laren is
.. ondanks de opkomst van Wilders telt Nederland nog vele duizenden betrokken burgers met een papiertje op zak van een sociale opleiding, bij wie het hart aan de politiek correcte kant zit. Weldenkers dus, niet zelden verantwoordelijk voor dit soort plannen. Wat jammer toch dat ze zelf in socialistische villawijken wonen waar zo'n project niet past vanwege de tennisbaan of zoiets.
Ik zou zeggen: proefdraaien met de huisvesting van gestoorde criminelen bij deze weldoeners thuis. Geen criminelen naar eigen keuze, maar exemplaren die ik wel met zorg voor ze wil uitzoeken.
@daniel37 | 20-08-10 | 12:50
Hear, hear!
Het probleem van die mensen is dat ze er helemaal alleen voor staan.
Er bestaat niet zoiets als Haagse of andere solidariteit van bewoners onderling.
Alle mensen die in de andere wijken wonen vinden het natuurlijk prima dat het dáár komt, en niet bij hun in de wijk. Dat was met de gebruikersruimten ook zo.
En dat werd natuurlijk handig uitgespeeld door die Partij Voor De Afhankelijken.
En dat gaat nu ook weer gebeuren.
Het komt er gewoon.
Het enige waar die mensen houvast aan hebben is dat niet de gemeente, maar een andere initiatiefnemer als die corporatie met dat plannetje komt.
Je kan dus die corporatie van te voren aansprakelijk stellen voor de waardedaling of beter gezegd het niet meer laten stijgen van de waarde van de woningen.
Dat werkte ook prima toen ze in de Tasmanstraat waar ze 26 uitbehandelde verslaafden, direct tegenover de entree van het bejaardentehuis Op de Laan, wilden huisvesten.
Dat werd toen ook afgeblazen omdat het met die claim toch wel erg duur ging worden.
home.versatel.nl/mondigeburger/klijnsm...
En in Spoorwijk werkte het veel herrie maken ook prima om het af te laten blazen
denhaagtekijk.blog-city.com/bert_van_a...
En hier over de niet meer stijgende waarde van je woning naast zon (kuch) controversiële voorziening.
denhaagorg.wordpress.com/2008/02/23/zo...
En nu kunnen hopelijk, dankzij mijn bijdragen in deze, de bewoners via al die websites wel voldoende munitie vinden om de boel af te schieten.
.
Dan woon je al noodgedwongen op een industrieterein omdat de rest van Den Haag nog amper leefbaar is krijg je dit gezeik. Die TBS-kliniek moet in een wijk staan waar de de meeste tbs'ers vandaan komen. Schilderswijk, Laakkwartier of Transvaal. Dan kunnen ze daar lekker op proefverlof en is de klap van terugkeren in de maatschappij (getto) niet zo groot.
Hé sjoeba666, gelukkig had Milly Boele een hele lieve buurman. En woonde ze in een nette straat zonder opvangpsycho's in de buurt.
Gloep. Zo lees je nog eens wat. Ik woon in die wijk. Maar gelukkig is de kop weer heerlijk stijlloos en denk ik wel dat er al gevaarlijkere types in de wijk wonen. Prima wonen hoor trouwens.
hier in de buurt is laatst ook een begeleider neergestoken door een "rustige lieve jongen'' !!!! (begeleid wonen)
je zal een hele kliniek naast je hebben!
tijd voor een 9mm!?
oeps, dat mag niet.
je moet eerst verkracht of vermoord worden en dan mag je eigen verdedigen.
tip: gewoon niet zo ver laten komen dat ze een kliniek kunnen bouwen.
Ik wilde naar een grappig filmpje linken over prisoner relocation, volgens mij was het van Onion News. (Waar een gezin een gevangene in huis krijgt) Maar ik kan het nergens meer vinden...
Filmmaker Bob Visser maakte ergens in de jaren '80 al een fraaie documentaire over patiënten uit Psychiatrisch Ziekenhuis Delta bij 010 die in een woonwijk in ik dacht Rhoon moesten gaan wonen om (het woord bestond toen nog niet) te reïntegreren. Delta was de eerste psychiatrische instelling met zo'n aanpak. Op zoek naar meer info over die documentaire opt net, kom ik net een uiterst interessante verhandeling tegen over 'inzicht in botsende waardesystemen' spl.politieacademie.nl/inzicht-in-bots... Gaat precies over wat zich rond dit topic irl en de comments afspeelt. Pikant detail dan weer wel is dat die verhandeling, die ècht de moeite van het lezen waard is, op de site van de pliesie-academie staat...
Daar krijgt de stichting zeker dikke soepsidie voor?
plaklul | 20-08-10 | 13:21 +1, chapeau (lol-d)
En trouwens Johnny, kan jij ook iets anders dan alleen maar afzeiken en makkelijke rechts-populistische stemmingmaakstukjes schrijven?
Bij gebrek aan echt nieuws gaan we maar over tot het lokale buurt nieuws van een van de redacteuren?
Le Penseur 2010 | 20-08-10 | 13:08 Mijn idee. Mijn "normale" Nederlansche roomblanke buren, waar ik altijd normaal mee omging, gaan in ene door het lint als ik een buitenrennetje wil timmeren voor mijn raskatten. Kunnen die beesten ook overdag eens een frisse neus halen. Wat een mongolen waren dat zeg. Nou ja, waren het maar mongolen. Die zijn over het algemeen grote dierenvrienden.
Hien in de stad soortgelijk verhaal: veel nimby-protest tegen opvang van drugsverslaafden in woonwijk, gemeente heeft toch doorgedrukt (want gasten gaven veel overlast er er was geen lokatie te vinden die niet op protest stuitte). Drie jaar later: eigenlijk iedereen tevreden. Overlast rond pand is minimaal (want duidelijke afspraken en met cameratoezicht), overlast in de stad is afgenomen.
@ Kipz0r | 20-08-10 | 12:33
Neen. Leidschenveen is geenYpenburg; dat ligt ten zuiden van de A12, Leidscheveen ten noorden.
@Bart van Merwijk | 20-08-10 | 13:07
Yep. Die Connie leest niet meer mee.
Waar gaat dit over? Er komen GEEN TBS'ers in Leidschenveen maar hoe luidt de kop? Hé Quid, wel eens gehoord van autisten? Of borderliners? Of schizofrenen? Dit soort mensen blijft over als er je TBS'ers schrapt. Kun je PRIMA als buren hebben geloof me, been there. Ok, die forensische lui heb ik ook twijfels bij maar over al genomen; stemmingmakerij Quid. Of je bent er zo'n kortzichtig tiep die bij het woord psychiatrie al een allergische reactie krijgt en alleen aan het woord GEK kan denken.
F. von Zeikhoven | 20-08-10 | 13:12 Je kunt hier geen html gebruiken maar kleiner dan tekens wissen de rest van je betoog wel.
@ F. von Zeikhoven | 20-08-10 | 13:03
Heej, da's grappig! IQ kleiner dan 120 stond er na IQ, alleen dan als kleinerdan-teken met 120 er aanvast...
Brief ondertekend door... Maike Onrust. What's in a name.
In Den Bosch wisten ze er wel raad mee.
denhaagtekijk.blog-city.com/verslaafde...
Nu eindelijk Vennepark wordt gesloten, na 7 jaar bewonersstrijd, gaan ze in de nieuwbouwwijk Leidschenveen toch weer een onrendabele groep begeleiden waar niemand op zit te wachten.
Vennepark dicht. Maar niet echt. want dat gaat volgens het collegeakkoord wel tijdens deze raadsperiode gebeuren, maar dat kan dus ook 2 maart 2014 zijn.
1 dag voor de verkiezingen.
www.denhaag.nl/home/bewoners/zorg-en-w...
.
Dirrek | 20-08-10 | 12:52
Beslist. Er is een veelvoud van mensen in ambulante psychiatrische behandeling voor ernstige gedrags- en andere problematiek.
Velen worden uberhaupt niet behandeld.
Dan maar liever professionals in de buurt.
RIP Conny Mus (RTL) overleden aan hartaanval ?
liev zeg dat van de regering tbsers in je woonwijkje dumpen. Gelijk ministerie bellen als het jouw wijk was. voor de rest, Wij hebben het tenmiste niet dus cares
Laten we ze allemaal naar Nova Zembla sturen voor altijd.
De NIMBY reacties zijn wat overtrokken.
Het spectrum van FP is groter dan het geschepte schrikbeeld van pedofielen enz.
Er zijn in de meeste woonwijken panden waar begeleid wonen, al dan niet in combinatie met een psychiatrische behandeling plaatsvind waar geen haan naar kraait, omdat het eenvoudigweg niet aan de grote klok wordt gehangen.
Sjonnie Kwit wordt de eerste president van GeenStijlland...
Verder stel ik voor dat het Dolhuis weer in ere hersteld wordt. En lobotomie, en electroshocks. En staatsverplichte sterillisatie voor alle humanoïden met een IQ<120. Waar van dat al de Von Zeikhovens dan weer gevrijwaard zullen blijven, dochterlief Schmetterling scoorde 99% op de toeleidinglatingsdinges citotoets voor eind groep 7 kinders. Zo werd ons eerder deze week toegefluisterd...
De bestuurder van Fonteyenburg geeft op basis van haar achternaam al een goed vertrouwen; mevrouw Onrust roflol!!
Aangezien TBS instituten zo lek zijn als een mandje, begeleidingsverlof faalt aan alle kanten, kan ik me de ongerustheid van de omwonenden voorstellen.
NIMBIES dus, gelukkig heb je als ambtenaar de macht dat soort lui te straffen.
Ach, had ik maar een backyard.
@daniel37
Precies, en daarom wonen wij in het rustieke Groningen.
die aso's uit den haag die allemaal in leidschenveen zijn gaan wonen veroorzaken meer overlast dan een paar mensen die wat hulp hebben gehad bij op het rechte pad komen..
zij zijn er tenminste mee bezig geweest, kunnen die aso's nog wat van opsteken!
Nederland is in feite al een open inrichting. Er bestaat niet voor niets het gezegde: er lopen d'r meer buiten rond dan binnen. Een lul van een chef die ik ooit had, heeft in ieder geval 1 zinnig ding gezegd: als je bij mensen in hun koppie zou kunnen kijken wat er in ze omging, of als je bij mensen zou kunnen zien wat ze bij zich dragen, zou je nooit meer de straat op durven.
Volgens mij zijn TBS'ers niet te genezen. Hooguit kun je wat symptomen bestrijden. Het blijven in potentie gevaarlijke mensen. Ik zou ze ook niet als buren willen hebben.
En al zijn het geen TBS-ers maar 'slechts' mensen die wel eens een diefstalletje hebben gepleegd omdat ze verslaafd waren. Die wil je ook niet in je buurt.
Maar, geachte Johnny Quid, je moet *IETS* met die gasten. En aan NIMBY-reacties hebben we geen fuck. Niemand wil windmolens, niemand wil Schiphol, niemand wil vuilnisbelten, niemand wil zware industrie, niemand wil drukke wegen, niemand wil TBS-ers, enzovoort. Maar iedereen wil wel groen en rust en lekkere terrasjes en weinig dierenstank en veel hebbedingetjes kopen en vaak en ver weg met het vliegtuig en lekker scheuren met de Heilige Koe en geyle neuqseks. Zoek het woord 'nuanceren' eens op in de Van Dale? (Da's een woordenboek. Ja, ze hebben zelfs een niet-dode boom editie. Je bent een grote jongen, zoek het URL zelf maar op.) En overdenk daarna de zinsnede 'kritiek hebben mag, mits je aangeeft hoe het beter moet'.
VictorvanZuydewijn | 20-08-10 | 12:45
Oplossing zou een leegstaande kazerne kunnen zijn, die staan meestal niet in een woonwijk en in geval van nood kun je ze daar ook opsluiten.
Ik heb vroeger naast een stel GGZ'ers gewoont, geen enkel probleem mee gehad. Een autist en een paar borderliners. Afgezien van een keer dat een borderliner een kast omtrok in een dissociatieve bui wat me wakker maakte kon ik er best mee overweg. Kon er best een kopje suiker van krijgen. Geen problemen als ik weer dat soort buren zou krijgen.
L' enfer c'est les autres...
(c) Sartre
Zeaumaar iemand | 20-08-10 | 12:46
Duidelijk niet gebeurd? Jij hebt een post op geenstijl gelezen en trekt direct die conclusie. Knap!
Zeaumaar iemand | 20-08-10 | 12:46 Het wachten is op Seven.
Die zal het je wel voorrekenen en meteen ook weten wat de directie verdient en of die dan in een buurt wonen waar zo'n instelling zit.
Je moet ook niet bang zijn voor forensisch psychiatrische gevalletjes - als je angst toont pakken ze jou als eerste want daar zijn ze gek op.
De directie van de woningcorporatie doet het een beetje overkomen dat deze mensen er zitten vanwege hun zweetvoeten.
Iets doet mij vermoeden dat het iets erger is dan zij willen doen voorkomen.
De directeur van die kliniek heet Onrust, dat helpt ook niet echt mee om vertrouwen te krijgen bij de omwonenden...
@retlow, @jspr:
Ben benieuwd wat je reactie is als zo'n instelling naast je eigen woning komt. Zeg dan maar dag tegen de waarde van je woning. Verkopen gaat echt niet meer lukken!
Iedereen moet wel een tweede kans krijgen maar dan wel in goed overleg en inschatten wat de gevolgen zijn voor de buurt. Dat is duidelijk niet gebeurt in dit geval. Het draait altijd om geld: ben daarom benieuwd wie er nu beter van wordt.
Weet iemand hoe de structuur van Wooninvest in elkaar steekt? Wie heeft toegang tot kvk register? Uitzoeken!
@Jspr
Er is een groot verschil tussen een gestoorde crimineel en een gewone crimineel.
Wil jij pedo's e.d. bij jouw kinderen in de buurt? Prima, maar ga dan ook niet lopen huilen als 't mis gaat!
Typische gevalletje van het Not In My Backyard syndroom. Johnny, waar zouden ze dan terecht moeten? Het begint hier een beheurlijke azijn gehalte te krijgen! Veel afzeiken, weinig oplossingen.
Maike Onrust!!! Humor hebben ze wel bij die woningstichting!
Watler | 20-08-10 | 12:43 Dat is het hem nu juist, TBS-ers op verlof zijn meestal snel weg.
Ze moeten toch ergens terecht. Daarbij, op de kaart zie ik rails en een snelweg.
Prima plek dus.
Hier in Balkbrug (tbs kliniek Veldzicht) struikel je bijna over de loslopende tbs'ers op verlof.
Altijd betrouwbaar hè, onze overheid.
retlow | 20-08-10 | 12:37
Dus u wilt ze wel als buren hebben?
Wel raar dat iedereen altijd de zogenaamde tweede kans verdient, maar dit voor (ex-)TBS'ers niet opgaat.
Misschien is het een idee om de succesvolle TBS-behandelingen ook wat breder uit te meten in de media zodat de omwonenden niet altijd het idee krijgen dat ze straks hun peuter terugvinden op de penis van de buurman.
Wat een gedoe om niks. Moet je dan een psychiatrische instelling op een afgelegen industrieterrein zetten? De ''overlast'' waarvoor gevreesd wordt kan net zo goed ergens anders voorkomen. Men kan tegenwoordig lopen, fietsen, autorijden, treintje pakken, etc...
Als je als maatschappij dat soort mensen wilt afdoen als ongewenst, eng, crimineel en angstveroorzakend (zou ik me best in kunnen vinden), dan moeten we dit soort personen voor altijd afzonderen en opsluiten op een nader in te polderen eiland. Zo'n schijnvertoning: "ja, we willen deze personen helpen bij hun reintegratie in onze maatschappij, maar niet in onze buurt" is natuurlijk hypocriet.
Gelukkig ontsnappen er vrijwel geen TBSserts. *kuche*
oke daar wil ik dus niet wonen
is dat niet gewoon Den Haag Ypenburg ipv. Leidschenveen?
't is net Almere, maar dan met een haags accentje.
Daar zijn ze inderdaad mooi klaar mee!
REAGEER OOK