Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Amish vergeven moordenaar

uutkieken boernAch joh. Kop op. Kan gebeuren... Nee geeft verder niet. Komt in de beste families voor. Iedereen heeft zo z'n slechte dag. Gewoon: foutje bedankt, en verder niks. We moeten door, we moeten verder. Dus zand erover. Alles is vergeven & vergeten. Even goede vrienden. No hard feelings. Guns killen nou eenmaal geen mensen weet je. Dat doen die stomme rotkogels. Kun jij verder niks aan doen. Was zeker niet jouw vinger aan die trekker? Oh wel... Nou ja. Geeft niet hoor. Gods wegen zijn nou eenmaal ondoorgrondelijk. Jou treft verder geen blaam. Oké? Alles flex dan. Niet meer boehoe doen. Wij zijn weer vriendjes. Hoebahoeba hop hop.

Reaguursels

Inloggen

Lachen he, die Amish. Maar als andere religies DIT nou ook eens zouden doen, dan was de wereld een betere plek om te leven denk ik. Verder zijn die Amish zelf ook een stelletje extremisten natuurlijk. Kinderen niet in laten enten enz. enz. Tsja. Zo zie je maar, niets is door en door slecht.

exhxv666 | 05-10-06 | 13:46

als heel irak nou zo was..

peterpaul | 05-10-06 | 05:47

We lopen maar een paar jaar achter op de USA, ook wij gaan dit soort schietfeestjes meemaken in ons kikkerlandje.... maar dan zonder Amish natuurlijk... maar scholen... etc... triest.

Srad | 04-10-06 | 23:35

Wat een lieve mensen.
Kwou dat heel nederland en de rest van de wereld zo waren.

willie wortels | 04-10-06 | 22:54

Ze hebben gelijk, en het staat ook nog in de bijbel. Vergeef je ergste vijand.
Als je je hele leven moet haten, daar heb je alleen jezelf mee. Zijn straf krijgt hij nu wel in de Hel!

Rommie | 04-10-06 | 21:54

is
het
even,
geven,
vergeven,
overgeven -

het leven ... ?

JoehneR | 04-10-06 | 20:42

en ik vergeef het de Amish. Dus?

DeKoning | 04-10-06 | 17:59

@sjaakdeslinksesul 04-10-06 @ 16:52:
Ik moet je zeggen dat ik weliswaar christen ben maar daar over het algemeen echt de dominee (in mijn geval dus) niet voor nodig heb.
Ik heb mijn eigen belevingswereldje v.w.b. wat goed en fout is. En daaraan gekoppeld iets dergelijks omtrent schuld en boete. En vergeving.

Maar wat ik ondertussen wel heb geleerd (en ik ben al lang geen 16 meer) is dat deze achtergrond me over het algemeen wel goed helpt in het vinden van mijn weg. Ik beschouw het christendom dus absoluut niet als de enige ware godsdienst, laat staan dat ik aan zaken als onfeilbaarheid geloof.
Wat ik wel denk is dat ik er een aardig refentiekader mee heb kunnen opbouwen waarmee ik in heel veel situaties goed uit de voeten kan.

En in de gegeven situatie kan ik me goed verplaatsen in de belevingswereld van de Amish, al zal ik daar dan in het normale leven nog zo ver vanaf staan. Daarvoor hoef je echt geen fundamentalistisch christen te zijn denk ik.

Dat de dader een klootzak is staat als een paal boven water. Dat 'ie ook nog eens een paar flinke weeffouten in z'n bovenkamer had ook als ik de berichtgeving moet geloven. Dus met de dader heb ik geen medelijden, wel met zijn familie, die krijgen - ongevraagd - nog heel wat over zich heen.

Wat me het meeste stoort is het omdraaien van feiten, alsof Amish hier iets aan kunnen doen. Nee, natuurlijk niet, zij zijn slachtoffer, hun leven wordt momenteel omgewoeld door journalisten en ander canaille.

En wat me eigenlijk nog meer stoort is dat er mensen zijn die denken dat ze - niet gehinderd door enige kennis van zaken - allerhande stuitende opmerkingen kunnen maken omtrent hetgeen is voorgevallen.

En zo werkt het voor mij dus, niet eens zoveel anders als voor jou denk ik.

Reinaert | 04-10-06 | 17:24

@sjaakdelinkselul @16:52
Vergeven impliceert niet noodzakelijkerwijs dat je de ander een "goed" mens vindt. De christen denkt wellicht aan een dwalende, de atheist kan de ander vergeven puur en alleen omdat hijzelf de wrok niet wil blijven koesteren.
Met vergeving kun je als christen de ander van zijn schuld ontlasten. Je kunt er met enige fantasie ook een dubbele belasting van de dader inzien. Jouw vergeving als morele straf. Daarbij ga je er dan vanuit dat de dader een geweten heeft of dat het geweten opnieuw kan worden geactiveerd.
Ik vergeef regelmatig omdat ik het verspilde energie vind om lange tijd woede en aandacht op iemand te richten die mij iets heeft aangedaan. Vergeten doe ik zelden maar dat is de vrouw eigen. En een enkele keer is het ook gewoon strike-counterstrike want niets menselijks is mij vreemd.

-
Jim Beam 16:15
Penis-envy?
Ach lieverd, je bent zelf geheel in de ban van de pussy dus jij moet weten dat er zoiets als pussy-power bestaat en dat de meeste vrouwen niet jaloers hoeven zijn op een trouserwurm and his two wicked accomplices.
Ik paal je verbaal en dat geeft net zoveel satisfactie.

Jane Doe | 04-10-06 | 17:06

Als je dit kan vergeven ben je een aardig eind op weg naar verlichting.

Pandora | 04-10-06 | 17:02

@Reinaert (en ook Jane Doe)
Hier een serieuze poging tot diep reaguren. Wrok is idd een negatieve emotie waar je vanaf moet geraken, omdat het je belemmert in je doen en laten. Maar vergeven impliceert dat de dader in wezen een goed mens is en aan het dwalen is. Door hem vergiffenis te schenken ontlast je hem van zijn schuld en stel je hem in staat om met zichzelf in het reine te komen.
Zelf ben ik geen christen en ik redeneer dus anders. Ik vergeef niet, maar zie in dat een klootzak of kudtwijf in wezen zich niet anders kan gedragen dan als een klootzak of kudtwijf. Begrip voor zijn handelswijze heb ik dus wel, maar niet vanuit de gedachte dat hij goed is en ooit nog eens een goed mens zal worden. Dat interesseert me verder niet.
En zie, het werkt nog ook voor mij.

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 16:52

Laat dat amishwijfie maar slikken Reineart.

Jim Beam | 04-10-06 | 16:46

Vergeven is niet zeggen: 'Het is OK'.

gevallenverstand | 04-10-06 | 16:45

-weggejorist-

loppa | 04-10-06 | 16:45

@Jim Beam 04-10-06 @ 16:36 / 16:38:
Je medicatie zeker weer neit genomen vandaag?
Gáuw je pilletjes doorslikken en je spuitje halen dan!

Reinaert | 04-10-06 | 16:42

Maarre.......... als ik de ene wang onderfap keert ze me braaf de andere wang toe?
Wow......... ik wil echt een amishwijfie.

Jim Beam | 04-10-06 | 16:38

Je moest eens weten hoe diep ik nadenk over die amishwijffies Reinaert........
Fapfapfapfap.

Jim Beam | 04-10-06 | 16:36

@Jim Beam 04-10-06 @ 16:15:
En jij bent gewoon een onbehouwen dweil.
Amish bashen helpt niet, dat moge inmiddels duidelijk zijn, niet direct maar ook niet indirect (ze zullen je letterlijk en figuurlijk toch de andere wang toekoeren mocht je het proberen, ken je het ergens van?).
En je bereikt al helemaal niets door hier wat ongefundeerde opmerkingen neer te pleuren.
Als er al iemand jaloers zou moeten zijn zou jij dat moeten zijn, en met jou vele anderen, mijzelf incluis.
Want in heel veel opzichten hebben Amish het verdomd veel beter voor elkaar dan wij opgejaagde hollandertjes.
Jammer genoeg ben ook ik te zwaar gehersenspoeld door politiek, reclame, hypotheekverstrekkers en anderen om nog terug te kunnen keren tot vredelievende en vrije leven van de Amish.
Maar het is wel iets om eens over na te denken, en zeker voor jou!

Reinaert | 04-10-06 | 16:26

Deze mensen hebben groot gelijk, hij is toch deaud dus kan het geen kwaad om alles te vergeven. Hij zal toch wel branden in de hel.

ipje | 04-10-06 | 16:23

Jij bent gewoon jaloers Jane Doe...........

Jim Beam | 04-10-06 | 16:15

En vervolgens gaat elke psycho in Amerika een amish school binnen rennen, de boel aan stukke schieten, want tja hij wordt toch wel vergeven....

gwdtjuh | 04-10-06 | 16:03

@Jim Bean 15:52
Jij bent geen vent. You're a sorry excuse for a human being.
Toverlollie, plakstift......

Jane Doe | 04-10-06 | 16:01

@Jim Beam 04-10-06 @ 15:52
Mmmm.... de Martel-aersenspieghel!

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 15:59

Amen!!! En dat is de kracht van het geloof in Jezus! Kan ik als niet Amish en wel christen nog veel van leren! Het is makkelijk om te haten en niet meer lief te hebben maar juist om te vergeven en lief te hebben daar zit veel meer kracht in!

Rest In Privacy | 04-10-06 | 15:57

@ De Gristen, stel je nou toch voor man, Zo'n amishje van een jaar of 20, hartstikke strak lijffie omdat ze alles met de hand moeten doen.
Zo'n jurkje aan, zo'n kapje op........ en dan die lange rok zo over dr kop trekken en flots de toverlollie naar binnen raggen.
Welke Hollandse vent droomt daar nou niet van..........

Jim Beam | 04-10-06 | 15:52

Echt gaan saaie mensen, die Amish. amish.org/ -> je kunt er ook gaan doen aan 'mushroom hunting'

superlutser | 04-10-06 | 15:51

. Sorry dat ik het moeten zeggen maar eh............ Daar kunnen die Finnen wat van leren.Christenen daar steek je nog eens wat van op.

wILL | 04-10-06 | 15:42

@ Jeam Beam

Zie je wel. Wil je alweer.

De Gristen | 04-10-06 | 15:41

@ de gristen, laat jij de zeep nou maar niet vallen.............

Jim Beam | 04-10-06 | 15:34

@sexpack. Nee, ze doen absoluut niet aan polygamie. Helaas voor jou.

Yellowflower | 04-10-06 | 15:26

Die moordenaar was toch een kleuterneuqer, 20 jr geleden? Als dat ook vergeven wordt heben we gelijk een oplossing voor Marthijn cs. Trouwens: sommige Amies spelen verdomd goed gitaar www.mk-magazine.com/photogallery/ZZ%20...

borderlijntje | 04-10-06 | 15:21

Steeph van Sargasso is ook pacifist. Hij had het zo gewild.

TRS | 04-10-06 | 15:17

@ley007 04-10-06 @ 13:46

"Geen tv, geen radio, geen krant, geen eigen mening, ieder zondag naar de kerk, elka dag bidden voor elke maaltijd, geen kapitalisme (jazeker GELD IS LEUK) geen auto's, geen vooruitgang (ok, dat heeft ook z'n voordelen) geen sex ter lering ende vermaak, enz enz....."

Voordat jij voor het eerst seks had en er van genoot, wist je ook niet wat je miste.
Alles wat jij hier op noemt, noem je als een gemis, maar als je nooit hebt laten verpesten door dat alles, zul je het ook nooit missen.
Naast Amish (die er bewust voor gekozen hebben) heb je miljarden armen, die ook niet overbovenstaande beschikken, denk je dat ze het missen?

paranoia | 04-10-06 | 15:16

Niet te geloven dat het eingelijk Duitsers zijn.

treklof | 04-10-06 | 15:11

he pritt, ongezien vergeven hoor, Hoebahoeba hop hop.

Juan Zaque | 04-10-06 | 15:02

@Jane Doe 04-10-06 @ 14:02:
Ik ben een vos in schaapskleren ja. Overigens best riskant!
Mijn achterneef Lowieke is afgelopen zomer in z'n schaapskleren op vakantie geweest in Finland, is uitgelopen op een gangbang-party van drie weken! Volgend jaar, zo heeft Lowieke me bezworen, geen schaapskleren meer maar een Rita Verdonk-vermomming, dan heeft 'ie wel rust (hoopt 'ie).

Reinaert | 04-10-06 | 14:58

Nee, zo de reacties overziend gaat Amish-bashen niet hoog scoren. Nieuwe ronde redactie, met nieuwe kansen.

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 14:57

@ Reinaert 04-10-06 @ 14:31
Ik onderschrijf je stelling maar dan eauk volledig. Al blijft 't moeilijk te bevatten hoe de Amish zo vergevingsgezind kunnen zijn. Ik geleauf niet, dat ik dat zou kunenn opbrengen.

baba4oog | 04-10-06 | 14:52

@Pritt Stift: En wat wou je dan dat ze zouden doen? Serieus, bewonder ze dat ze het kunnen, de moordenaar van hun kinderen vergeven... Zou jij het wel kunnen?

Phoib | 04-10-06 | 14:50

Mijn oma zei altijd: "Je kan iedereen wel vergeven....".
"Zeg Rote, kijk jij eens of we nog rattengif hebben!"

Rote Maru | 04-10-06 | 14:48

@Reinaert 14:36
No problem. Ik vergeef je:)
Bovendien is parafraseren hier schering en inslag.
Dubbel genaaid houdt beter..... en je bent een schaap. Euhhh..

Jane Doe | 04-10-06 | 14:46

@ Pritt Stift: behalve een oekaze tot kwetsen, nu ook een verbod op vergeven? Wanneer volgt het GS-decreet tot haten?

Gaat het wel helemaal goed met je? Wat hebben deze pacifisten eigenlijk gedaan om jouw bagger te verdienen? In tegenstelling tot jou, vallen zij vallen anderen tenminste niet lastig met vijf keer per dag een anoniem meninkje.

lawzie | 04-10-06 | 14:43

Ik vind het onvergeeflijk dat een vader, die een prematuur geboren baby verloor in 1997, nu op weg gaat om een aantal schoolmeisjes overhoop te schieten. Dan heb je kronkels in de kop.
Voor een goed verwerkingsproces is er ook een fase van woede nodig.....

jagua | 04-10-06 | 14:41

@Kouwes @14:30
dat goed lullen soms wel erg geyl kan zijn maar ja dat hou je en een begin daar gaat het om en dat is wel weer bloedjelink met zo'n aangeplakte baard omdat de Amish wel deugen maar waar hebben we het over.
Kusje xxxx

Jane Doe | 04-10-06 | 14:41

@ Ruler: natuurlijk heb ik de cultuur overgenomen waarin ik ben opgegroeid. Zodoende heb ik kunnen kiezen om mijn eigen weg te gaan zonder door de gemeenschap te worden uitgestoten. Dat staat onze cultuur namelijk toe. Het is toch een grote schande dat een Amish-kind dat wil gaan studeren daarin wordt gedwarsboomd?

wijsvinger | 04-10-06 | 14:38

@Jane Doe 04-10-06 @ 14:02:
Ik ben een schaap dat ik reageer terwijl ik jouw opmerking over het hoofd heb gezien. In essentie komt mijn verhaal op hetzelfde neer.

"Dubbel genaaid houdt beter" zullen we maar zeggen.

Reinaert | 04-10-06 | 14:36

@Jim Beam 14:22

Ja, sorry verkeerde diagnose. Ik kom er net achter dat de voortdurende fixatie op anale penetratie van vrouwen een klassiek geval van 'overdracht' is. Je wil gewoon zelf anaal gepenetreerd worden. Geeft niet. Dat mag. Kom los en pak een tissue.

De Gristen | 04-10-06 | 14:32

@koerbagh Jij begon er over.... duh
@wijsvinger Je neemt toch altijd de cultuur over waarin je opgroeid of ben jij buiten werktijd aboriginal?

Ruler | 04-10-06 | 14:31

Amish mogen dan voor de oppervlakkige toeschouwer wel behept zijn met een extreem hoog Staphorst-/Epe-/Biblebelt-gehalte maar dat rechtvaardigt nog niet dat over hen zo laatdunkend wordt gesproken.
Ik kan - als eveneens nogal oppervlakkige toeschouwer die toch nog net één keer door Amish-gebied is gereisd - niet anders zeggen dan dat je een voorbeeld aan deze mensen kunt nemen.
Hun geloof is onverwoestbaar, hun principes zijn in onze ogen wellicht vreemd maar bij nadere beschouwing eigenlijk toch ook weer niet en hun geestelijke weerbaarheid is enorm.
Daarnaast zijn het zonder uitzondering overtuigde pacifisten, en genieten ze ook als zodanig erkenning van de kant van de Amerikaanse regering. Geen Amish zal ooit ten strijde hoeven te trekken, in dat opzicht zijn ze de bekende uitzondering op de (Amerikaanse) regel.
Ik kan niet meer dan diep respect opbrengen voor deze mensen, en kan dan ook niet anders dan diepe minachting opbrengen voor hen die het nodig vinden schunnige of laatdunkende opmerkingen over Amish te maken.
Laat deze mensen in hun waarde, zij zullen jouw altijd in jouw waarde laten!

Reinaert | 04-10-06 | 14:31

waar ik dus bloedtgeil van wort wat je nu zegt jane dus dat is een begin wat mij betreft maar goed waar lullen we over.

Kouwes | 04-10-06 | 14:30

Kan de correction roller niet over die commentaartjes van Pritt Stift heen... dan plaatsen we zelf wel een mening...

Zalfje | 04-10-06 | 14:29

@Kouwes 14:20
En het gaat dus om genereren en dat de Telegraaf ook denkt van ja wat moet je nou met die Pritt omdat zo'n jonge als Kouwes wel kan kudten en waar hebben we het over vooral omdat er tegenwoordig toch al zo weinig goed gekudt wordt dat je denkt het zou beter kunnen.

Jane Doe | 04-10-06 | 14:26

@Jim Beam, 14:22

Zeg Jim, reageer je anale fixatie eens af op iets anders of ga in therapie. Zulke bijdragen zijn meer een schreeuw om hulp dan dat ze iets opleveren. Heb je soms last van vaginisme in overdrachtelijke zin? M.a.w. dat je er niet in durft?

De Gristen | 04-10-06 | 14:25

@Kouwes 04-10-06 @ 14:20
tsja, maar dat hou je toch...

Lash | 04-10-06 | 14:24

@Ruler 04-10-06 @ 14:12:
Doe nou even niet zo dom. Ik vergelijk 1 aspect van religies en overtuigingen, dat betekent niet dat ik denk dat ze allemaal op alle fronten hetzelfde zijn. Duh...

koerbagh | 04-10-06 | 14:24

"Vergeven
Dat kan haast niemand vergeven
Iedereen is godvergeven
Gehecht aan de schuld in dit leven
Wij zijn verslaafd aan de schuld"
Freek de Jonge

Zijn de Amish niet van oorsprong zwaar gggristelijke nederlanders?

Days-Of-Wild | 04-10-06 | 14:23

Als ze toch alles vergeven denk ik dat ik de volgende vakantie eens ongevraagd een lekkere amishboerentrien vol in de reet ga pakken.

Jim Beam | 04-10-06 | 14:22

@ Ruler: Quote: Amish bemoeien zich nergens mee en willen niemand hun wil en leefwijze opleggen of hun geloof opdringen aan anderen.
Ruler, ik denk toch echt wel dat ze het geloof er bij hun kinderen instampen.
Ook het onthouden van degelijk onderwijs is een hele enge vorm van bemoeienis.

wijsvinger | 04-10-06 | 14:20

daarom wat prittdinges betreft dus snel kouwes die genereert als de tiefkudt dus waar hebben we het over

Kouwes | 04-10-06 | 14:20

@Pritt
Gaat het wel goed met je? "Jouw" topics van de laatste tijd genereren weinig comments; het zijn meer statements dan uitnodigingen tot fijn gediskuzeur.
Wij als reaguurders moeten er nog wat van maken anders kan het gewoon ongezien het archief in. Wil je erover praten? Vast wel :)
Je bent toch niet van slag af door mijn cadeautje he?:
www.tshirthell.com/shirts/products/a61...

Jane Doe | 04-10-06 | 14:18

wees blij dat ze niet op middeleeuwse wijze wraak nemen

frozenhenk | 04-10-06 | 14:17

Echte gelovigen... Respect !

Kris | 04-10-06 | 14:16

@koerbagh 04-10-06 @ 13:28 Wat een onzin vergelijking met moslims, Amish bemoeien zich nergens mee en willen niemand hun wil en leefwijze opleggen of hun geloof opdringen aan anderen. Ik denk dat zij met hun paardenwagentje gelukkiger zijn dan menig filerijdend werknemer in NL....

Ruler | 04-10-06 | 14:12

Stelletje watjes, die Amish-sen. Begrijpen ze dat niet dat dit 'aanzuigend' werkt? Pak onze dochters maar, we vergeven het toch wel. Opheffen die sekte, gewoon verbieden.

wijsvinger | 04-10-06 | 14:10

@ Bodde 04-10-06 @ 13:17

Zoals je zegt: RESPECT voor de Amish. Dat zijn pas tolerante, onhypocriete mensen. Ze laten je nog met rust ook.
Afblijven.

@ Pritt Stift: Lekker smakeloos, man! Kenne wie niet trug gaan naar Lange Swans uit te lachen. Is veel leuker.

Ik had jullie nog een linkje gestuurd waar die lutsert met Gordon Reetkever een duetje gaat doen.

Of ben ik nu een PC mietje?

Kale Imero | 04-10-06 | 14:09

Pritt, cynische relibasherT. Buigt deemoedig uw hoofd en leer!
.
Zalig, zij die kunnen vergeven. Eenzaam in hun nederige grootsheid. Respect!

SkyCaptain | 04-10-06 | 14:08

Ahasveros 04-10-06 @ 13:58
Je kan hem altijd nog de brandende hel wensen. Vergeven is ook zo, tja zo, eh...
ach, boeit ook niet.

Boze Buur | 04-10-06 | 14:04

Wel een hoog "Het kleine huis op de prairie"-gehalte.

Grasgriezel | 04-10-06 | 14:03

Waren vast vervelende kinders...

ReneD | 04-10-06 | 14:03

@ elmer Fudd, 13:57
Waarschijnlijk zelf geen kinderen? Stel je ff voor dat een moeder een haar dochter van 7 's morgens een kus geeft en zegt: 'tot vanmiddag'. En dan hoort ze dat iemand haar dochter door haar hoofd heeft geschoten. Ze ziet haar dochter nooit weer.
Wat is dat toch met mensen dat ze hierover een grap willen maken? Ik ken die meisjes niet, maar het doet me verschrikkelijk pijn als ik me probeer te realiseren wat dit betekent voor de mensen die achterblijven. Amish, moslims, of atheisten. Maakt niet uit. Van kinderen blijf je af en over zulke dingen maak je geen grappen.
Amen.

De Gristen | 04-10-06 | 14:02

Iemand kunnen vergeven, of dat nu uit religieuze motieven is of niet, is de eerste stap op weg naar acceptatie en verwerking. Met het vergeven van de ander bevrijd je jezelf van emoties die je leven negatief zullen blijven beinvloeden. Vergeven betekent niet vergeten en al helemaal niet goedkeuren. Het is een vorm van geestelijk archiveren.
-
De Amish worden steeds weer abusievelijk verbonden met The Dutch.... immers Pennsylvania Dutch maar hebben voornamelijk een Duitse achtergrond en Dutch is een verbastering van Deutsch.
Het is een zeer gesloten gemeenschap met hardwerkende en vredelievende mensen. Ze zijn nu wreed geconfronteerd met de walgelijkheden van the outside world. Cameraploegen, fotografen, peurende journalisten, zelfs in hun rouw worden ze niet met rust gelaten. Amish willen niet gefotografeerd worden omdat ze die ijdelheid afwijzen. Ze kiezen voor hun eigen leefwereld en doen niemand kwaad; sterker nog ze doen veel goeds.
Ze verdienen voornamelijk de kost met landbouw, houtbewerking (prachtige meubels!) en handvaardigheid (de beroemde Amish quilts).
-
Het is diep triest wat deze gemeenschap is overkomen en de manier waarop ze reageren heeft mijn RESPECT.

Jane Doe | 04-10-06 | 14:02

@Kouwes, de kinderlikzegels komen er aan, wordt drukke tijd voor je.

Lekker Belangrijk© | 04-10-06 | 14:01

@Ahasveros 04-10-06 @ 13:58
Ook dode mensen kun je blijven haten. Ik heb Den Uyl ook nog lang niet vergeven. :p

Gekke Gerritje | 04-10-06 | 14:01

Eehhh beste reaguurders, niet om het een of ander maarre...

Wat kunnen ze anders doen dan vergeven? Zijn lijk tentoonstellen en bekogelen met rotte eieren en tomaten? Alsnog postuum aangifte doen?
Wordt es ff wakker mense!
Kan het misschien mis hebben maar...
Die gozer is al hartstikke DEAUD, dus bungelen aan de galg zal ie zeer zeker niet meer!

Ahasveros | 04-10-06 | 13:58

Hebben waarschijnlijk 20 kinderen per gezin dus 1tje missen ze niet..

Elmer Fudd | 04-10-06 | 13:57

das normaal bij godsdienst

poessie | 04-10-06 | 13:57

@Kouwes: Foei! Ik zei toch, in je mand! Op je plek! * Schopt kouwes richting mand onder trap * En blijf!

Amstel | 04-10-06 | 13:56

Ik vergeef nooit vanuit mijn geloof waar dus meer regel is de tiefus trappen en dan eens kijken wie er aanbelde maar dat hou je toch.

Kouwes | 04-10-06 | 13:54

wel cool, als ze je al een moord vergeven dan is mag ik vast wel hun portomonee leegroven (TV en andere 1337 dingen hebben ze toch niet) En mag floyd landis zeker ook aankomende tour de france meer raggen???

"Ganja-Man" | 04-10-06 | 13:53

@de Ghanees 04-10-06 @ 13:47
Jij bent echt ziek, of niet?
Ingehuurd om schoolmeisjes te vermoorden en dan zelfmoord te plegen?

Gekke Gerritje | 04-10-06 | 13:53

@Boze Buur 04-10-06 @ 13:48
Dank, ik zal ook voor jou bidden.

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 13:52

Kunnen de volgers van de "religie van de vrede" een voorbeeld aan nemen....

Big Pete | 04-10-06 | 13:51

sjaakdeslinksesul 04-10-06 @ 13:46
Het was je al vergeven beste Sjaak!

Boze Buur | 04-10-06 | 13:48

Het is inderdaad erg knap, die vergevingsgezindheid. Aan de andere kant zal het ze ook wel goed uitgekomen zijn. Ik bedoel, Amish dat zijn net konijnen, dat fokt maar door. Voorbehoedsmiddelen zijn uit den boze, dus 5 tot 10 kinderen ies heel normaal. Neefjes, nichtjes, bij de eerste kriebel kruipt het al op elkaar. Je weet wat daar van komt. Ik keur het niet goed, daar niet van, maar het is ook een manier om de populatie op peil te houden. Stukje wildgroei voorkoming. Schutter is vast ingehuurd en zal gericht geschoten hebben. Amerika is een hoax, dus waarom dit niet.........

de Ghanees | 04-10-06 | 13:47

@Boze Buur 04-10-06 @ 13:42
Was ie ook, want ik moest erg mijn best doen om gevat te re-reaguren. Met terugwerkende kracht een LOLletje voor je dan.

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 13:46

@paranoia
Geen tv, geen radio, geen krant, geen eigen mening, ieder zondag naar de kerk, elka dag bidden voor elke maaltijd, geen kapitalisme (jazeker GELD IS LEUK) geen auto's, geen vooruitgang (ok, dat heeft ook z'n voordelen) geen sex ter lering ende vermaak, enz enz.....

ley007 | 04-10-06 | 13:46

En er is vreee-de.... op aaaar-deeee.

Waren er meer van dat soort mensen... dan konden we de rotte appels omleggen zonder dat iemand er wakker van ligt :)

CipherNL | 04-10-06 | 13:45

@ Ongeletterde Boer 04-10-06 @ 13:42
Help, het vergeven grijpt razendsnel om zich heen!

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:44

Dit is nu precies de reden waarom Yusuf Altuntas (directeur moslimorganisatie) gelijk heeft. Moslims kunnen iets leren van christenen.
O jah, en die prittstif kan nog wel een lesje 'inleiding christelijk geloof' gebruiken. Potentiele cursisten kunnen zich bij mij melden.

De Gristen | 04-10-06 | 13:44

moslims moeten een voorbeeld nemen aan Amish (vooral het terugtrekken naar afgelegen gebieden bevalt me)

holistic river | 04-10-06 | 13:44

Kom op...... verzin maar wat om christenen te als reactie hierop te kleineren, beledigen of op een andere manier de grond in te trappen...... Kom op... schrijf dan dat de ouders van die kinderen vast niet van hun kids gehouden kunnen hebben omdat ze vergeven of iets anders zonder enig fundament. Of ben je gewoon eerlijk en spreek je je waardering uit voor deze reactie..... ik zelf zou als christen misschien toch wel een broodmes de rechtzaal in smokkelen (tussen enorme Bijbel hehe). Deze mensen niet. Net als Jezus die toen hij stierf het opnam voor hen die Hem ophingen.

rojoni | 04-10-06 | 13:44

sjaakdeslinksesul 04-10-06 @ 13:38
Gebant bij de mennonieten in Bolivia? Die Joris neemt zijn werk iets te serieus als je het mij vraagt, maarja dat hou je toch..

Teen | 04-10-06 | 13:42

@ luyagsdfcvuhyb
Het dissen van Pritt is je hierbij vergeven.

Ongeletterde Boer | 04-10-06 | 13:42

sjaakdeslinksesul 04-10-06 @ 13:38
Zes keer inderdaad. Maar als ik jouw klokkenspel erbij moet gaan mixen wordt t weer een ander verhaal.
btw. kvond zelf mn klootviool grap wel leuk ;)

Boze Buur | 04-10-06 | 13:42

De essentie van vergeven is ervoor zorgen dat het niet meer in je hoofd zit. Natuurlijk krijgt die moordenaar de (deaud)straf. Maar de eige manier om verder te leven is om er afstand van te nemen. Justice will prevail regardless whether you hate or forgive. (Maar ze zijn wel erg snel....)

gevallenverstand | 04-10-06 | 13:42

Kouwens heerscht grote tijd!! Goedverdoemme!!! Komt t'r maar in vrind!!
*zoekt alvast dekking achter de bar*

Lekker Belangrijk© | 04-10-06 | 13:41

@drbukkake,
is weer eens wat anders dan geiten he.

Tray Hornay | 04-10-06 | 13:41

@drbukkake: Ze doen geen aangifte, want aangifte doen tegen een dode is zo nutteloos.. En btw: ga alsjeblieft terug naar nl.reizen daar post je zo af en toe nog wat grappigs iig.

Amstel | 04-10-06 | 13:41

@ Boze Buur 04-10-06 @ 13:25
Sinds wanneer durf jij over beats te spreken met dat kattengejank van jou? Het enige wat veranderd zijn je saaie teksten en je kudtbeats zijn altijd hetzelfde. Orgineel, hoor!

drekzooi | 04-10-06 | 13:41

@koerbagh: Ok, ze zijn tegen moderne middelen als stroom en auto's. Dat wil nog niet zeggen dat ze een soort communisten zijn die iedereen als 'gelijk' beschouwen. Ze hebben een aantal regeltjes, waar iedereen zich aan dient te houden, maar die hebben wij ook. Hun regeltjes zijn misschien wat strenger hier en daar.

Amstel | 04-10-06 | 13:39

Toch géén Kouwes vandaag he? *Druipt af naar de slijterij*

Verdwaalde T | 04-10-06 | 13:39

Kouwes 04-10-06 @ 13:37
Maar waar hebben we het over, tenslotte...

Boze Buur | 04-10-06 | 13:39

Ik heb Rabarberke eauk vergeven, so what?

Lekker Belangrijk© | 04-10-06 | 13:39

@ Kingsize68 04-10-06 @ 13:31
Het is besmettelijk: vergeven. Straks valthet fundament onder GeenStijl nog weg...

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:39

hey , ik ga naar amerika amish meisjes anaal neuquen en dan vergeven ze me en hoop ik dat ze geen aangifte doen !

drbukkake! | 04-10-06 | 13:38

@Boze Buur 04-10-06 @ 13:29
Ronduit zwak BoBu, maar jij haalt iedere rhyme toch ook tig keer door een filter heen zodat het nog een beetje om aan te horen is?
@Teen 04-10-06 @ 13:29
Ik had een oudoom die bij de mennonieten in Bolivia zat (echt waar). Het is waar, het zijn hele vredelievende en tolerante mensen. Op een gegeven moment waren ze hem echter zo zat dat ze hem verbannen hebben.

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 13:38

@Kouwes: Af! In je mand! Nee niet blaffen!

Amstel | 04-10-06 | 13:38

@Amstel 04-10-06 @ 13:35:
Ehm... ga jij als Amish maar een fijne automobiel, televisie en computer kopen dan... Eens kijken hoe lang je door de rest van de gemeenschap nog getolereerd wordt. Niet al te lang.

koerbagh | 04-10-06 | 13:38

Ik ben van de jaar bij de amis geweest en ik dus ook met ze lullen dat ik dacht ja het zijn toch mensen en toen dus vertrouwen winnen enzo en zij steeds dichter bij me en roets in een keer de baard van die kristenlijer er afgejast met een tonteuse die ik nu met feestjes wel eens opplak die baart wat lachen is maar dat hou je toch.

Kouwes | 04-10-06 | 13:37

@koerbagh: Hoe kom je erbij dat bijv. de Amish iedereen als gelijk beschouwen?

Amstel | 04-10-06 | 13:35

Schutter zal wel een moeilijke jeugd gehad hebben. Overal is een reden voor. Kan 'ie zelf ook niks aan doen. Zijn de Amish allemaal PvdA-stemmerts?

Wolter van der Vet | 04-10-06 | 13:34

He Boze Buur maak anders hier even een rap over. Kun je die lange een voorbeeld geven over hoe het wel moet.

Kain | 04-10-06 | 13:34

[nerd-modus]
"natural emotions are erratic and volatile"
[/nerd-modus]

Mr.D. | 04-10-06 | 13:34

Geeft wel aan dat deze mensen echt gelovig zijn.
God zijn wil. Stel je eens voor dat iedereen zo gelovig zou zijn, geen oorlog... geen honger....

paranoia | 04-10-06 | 13:32

Eigenlijk wel een cool clubje, die Amish. Zijn er al Nederamish-plannen? Ik doe mee (veelwijverij mag daar toch eauk?)

sexpack | 04-10-06 | 13:32

Kouwes 04-10-06 @ 13:30
Kouwesssss!!!
Jij was toch ook van de vergevingsgezindheid en dergelijke?

Boze Buur | 04-10-06 | 13:32

@luyagsdfcvuhyb:
kheb m al vergeven..

Kingsize68 | 04-10-06 | 13:31

@ Kouwes:
IN JE HOK!

Boer Kip uut Kudt | 04-10-06 | 13:30

Tiefkudt waar blijft mijn kolom wat de plaatsing betreft maar dat houd je toch dus waar hebben we het over. Alvast vanuit de service die ik heb naar de kudtklant toe een korte inhout van de kolom dat hij gata over mark van bommelt de pliesie en over de paus die kodtneuken goed vint dus ja dan lul je niet meer.

Kouwes | 04-10-06 | 13:30

sjaakdeslinksesul 04-10-06 @ 13:28
Hmmm... hoe ben je op de klootviool Sjaak? Talentje of valt t tegen?

Boze Buur | 04-10-06 | 13:29

Dit is waar het om draait in de bijbel, je ergste vijand vergeven...(Jezus aan het kruis enzo..) Mocht je ooit na een misdaad inzien wat je gedaan hebt dan kan ik me voorstellen dat vergeving pijnlijker is dan de straf die je hebt gekregen (omdat je op dat moment dus ook begrijpt dat je die verdient...)

DirtyDick | 04-10-06 | 13:29

Amish zijn heerscht!!!
Jammer dat er in Nederland geen Amish zijn.

Teen | 04-10-06 | 13:29

@ Boze Buur 04-10-06 @ 13:23
ik kan je dat best vergeven hoor.
Laat je klein beetje over voor mij?

wu wei | 04-10-06 | 13:28

Maar BoBU als het om triangelspelen gaat kun je misschien beter in een of ander mongeaulenhuis zoeken. Gezien de prestaties van de Jostiband moet daar toch een betere te vinden zijn.

Boer Kip uut Kudt | 04-10-06 | 13:28

@Ruler 04-10-06 @ 13:18:
Dat zeggen moslims ook. De wereld was een stuk beter als iedereen moslim was. Het punt is nu juist dat die gelijkschakelgedachte niet werkt, ongeacht over welk geloof je het hebt. Amish, Artikel 31, RK, Islam, Communisme of Fortuynisme.
Alle mensen gelijk... brrrr.
Die gedachte is afschuwwekkend. Haal nog maar eens "1984" van George Orwell uit de bibliotheek. Da's een gebouw met boeken. Een boek is een stapel ingebonden printer-papier.

koerbagh | 04-10-06 | 13:28

Als iemand aan mijn kind zou komen zou ik het `m nooit vergeven... oh wacht, kheb nog helemaal geen kind.

luyagsdfcvuhyb 04-10-06 @ 13:26
Ja, jippie.. Vergeet janneke niet.

Boze Buur | 04-10-06 | 13:28

@Boze Buur 04-10-06 @ 13:25
Ik speel vaak met mijn klokkenspel. Mag ik ook meedoen op de volgende diss?

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 13:28

Vlak voordat deze tragedie gebeurde had ik net een boeiende docu zitten kijken over Amish jongeren. Devil's Playground. Een aanrader. De kids worden losgelaten als ze zestien worden en mogen dan letterlijk alles doen wat God verboden heeft, om zo de afgewogen keuze te maken om al dan niet toe te treden tot de geloofsgemeente. Diep respect voor deze mensen. www.imdb.com/title/tt0293088/

RobbieG | 04-10-06 | 13:28

Dus dit zijn de 'christenfundamentalisten', waar Halsema het over had?

Gekke Gerritje | 04-10-06 | 13:27

@Boze Buur 04-10-06
hou dat vast... jippie

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:26

@jack wat een ranzige opmerking! ze hadden bij jou ook beter de nageboorte kunnen houden!

El_Guapo | 04-10-06 | 13:26

Boer Kip uut Kudt 04-10-06 @ 13:23
Nee dat gaat vrijwel niet. Ik heb Pritt nodig, niemand speelt zo mooi triangel als hij. En een triangel is noodzakelijk in mn beats.

Boze Buur | 04-10-06 | 13:25

De Amish zijn prima op de hoogte van het feit dat geweld en haat alleen maar leid tot meer haat en geweld en dus hebben ze door hun isolement deze invloeden buiten weten te houden. Helaas voor hun, dat ondanks hun isolement, ze toch ontvankelijk zijn voor kwade invloeden van buitenaf. Diep respect dat ze desondanks er zo over denken. Mijn gedachten gaan uit naar de families.
@Ruler 04-10-06 @ 13:18

Zo zíjn er nog meer geloven alleen wil men de ware belijdenis niet meer volgen omdat "dat niet meer past in de huidige maatschappij"

ChiangMaiPimp | 04-10-06 | 13:25

@ Kingsize68
en wederom jippie. je doet ook mee met pritt bashen?

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:24

@Ruler: kijk jij snapt m. Zou iedereen maar eens door hebben dat boos worden op een gast die toch al dood is niet echt nuttig is. En dan nog, vergeving helpt in principe jezelf en niet de gast die je vergeeft. Beter vergeven dan eindeloos kwaad&boos zijn, terwijl je gedane zaken toch niet meer kan veranderen...

Amstel | 04-10-06 | 13:24

Die Amish veroorzaken op deze manier weer een bestsellertje voor Dalrymple.

wu wei | 04-10-06 | 13:23

enige juiste wijze als je geloovig bent. Als je echt gelooft in god moet je het laaste oordeel aan god overlaten. Zouden vele gelovigen wat van kunnen leren.

Keyzer_Soze | 04-10-06 | 13:23

Hey BoBU, kan er nog een Pritt diss (of hoe schrijf je zoiets) vanaf? Jij bent toch de huisrappert van GS?

Boer Kip uut Kudt | 04-10-06 | 13:23

luyagsdfcvuhyb 04-10-06 @ 13:22
Ga jij maar helemaal deaud!

Boze Buur | 04-10-06 | 13:23

Vergeving lijkt me ook wel beter voor de rust in je hoofd.
Maar ga vooral verder met je zeikcommentaar Pritt Stift..

Kingsize68 | 04-10-06 | 13:22

@ Boze Buur
jippie!!

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:22

Ach, geboortebeperking mag niet bij de Amish, dus die maken zo weer 10 nieuwe kindertjes...

JackRandom | 04-10-06 | 13:22

Vergeven gaat natuurlijk wel een stuk makkelijker nu dat stuk schorem dood is. Ik moet nog zien of ze 'm anders niet liever tussen twee koetsen aan stukken hadden gescheurd.

Telegraafhoerrr | 04-10-06 | 13:21

Waar staat dat ze vergeven en vergeten? Nergens! Diep respect voor die mensen dat ze het voor elkaar krijgen om zo iemand te vergeven.

Enenem | 04-10-06 | 13:21

@ Contento-Limbo
onderwerp is interessant. pritt stift schrijftalent niet. lutsert vind ik een leuk woord trouwens. dank!

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:21

En je kan ze niet even vertellen wat een kleautvieualen ze zijn want e-mail dat hebben ze niet, is electrisch ofzo, moet je de vrouwen vragen, hebben der meer verstand van...

LifeCatcher | 04-10-06 | 13:20

Kunnen de hakbars nog wat van leren. Die flippen al over een tekeningetje of uitspraak.

Rest In Privacy | 04-10-06 | 13:18

Tja, dat is weereens een andere denkwijze dan oog om oog, tand om tand... Misschien zag de wereld er wel een stukje beter uit als we allemaal Amish waren....

Ruler | 04-10-06 | 13:18

Respect voor de Amish!!!

Bodde | 04-10-06 | 13:17

Het lijkt Epe wel! De boeren gingen over lijken als het aankwam op het preventief vaccineren van hun dieren (sjah, dat voel je in de portomonnee hé!) maar als daar kinders sterven aan weet-ik-et-wat, dan is het de wil van God!

Nice job enzo..

Camickaeze | 04-10-06 | 13:17

Ooh leuk , we gaan Pritt bashen.
Pritt ga es deaud!

Boze Buur | 04-10-06 | 13:17

@vaginakel
Zozo binkie! Zelf bedacht?

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:16

@ luyagsdfcvuhyb 04-10-06 @ 13:14
Wat een gezeik altijd als er een stukje tussen zit wat je niet interessant vindt.
Lees het dan niet, en verdoe niet je tijd om er ook nog op te reageren. Lutsert.

Contento-Limbo | 04-10-06 | 13:16

Zo, waren maar meer geloven zo... Dan hadden we misschien wel een keertje vrede op de aardkloot

koffiepot | 04-10-06 | 13:16

De dader is een moederneukend kontgat!

Vaginakel | 04-10-06 | 13:15

Fuck daar is nog een hoop te doen. *stuurt foldertjes van Colt, Smith&Wesson en Beretta*

Lucifer | 04-10-06 | 13:15

Nah Pritt, je vond het zeker een beetje lastig om gristenen te bashen als ze daadwerkelijk Jezus' pacifisme en vergevingsgezindheid in de praktijk brengen, niet? Dus verzon je dit rare stukje maar. Jouw ding, niet de mijne.
-Edit: lol @ sjaak-

sjaakdeslinksesul | 04-10-06 | 13:14

Kopje thee iemand??
Koekje erbij??

Vaginakel | 04-10-06 | 13:14

Een vredelievend volk dus... En dat in de USA???

Ri-jenco | 04-10-06 | 13:14

Lijkt me zware opgave, maar wel driewerf hulde!

Fuzzy-de-Bear | 04-10-06 | 13:14

Beste Pritt Stift. Als je niks te zeggen hebt, doe het dan ook niet. Zal ik dit zelfde anders nog 15 keer op een andere manier zeggen?

luyagsdfcvuhyb | 04-10-06 | 13:14

Wat een paupers..

Tom1337 | 04-10-06 | 13:13

Betekent dit dan ook dat ze geen aangifte gedaan hebben?

dropletter | 04-10-06 | 13:13

Net finnen...

Contento-Limbo | 04-10-06 | 13:13

Amish = vrede.
Gewoon de andere wang toekeren...

da wizard | 04-10-06 | 13:12

Ongelofelijk.. En de rest van de wereld haadt die vent

mhelvert | 04-10-06 | 13:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken