Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gevonden: makelaars die huizen verstoppen

housefail.jpgStel je voor. Je wilt je huis verkopen in deze barre tijden zonder er al te veel op te verliezen en zonder jarenlang te wachten zoals sommige mensen. Dan wil je dat je huis zo VAAK en GRatiS mogelijk op internet staat. In Funda, in zoekallehuizen, vindallehuizen, jaap.nl en al die andere sites, zelfs Marktplaats. Boeie. Nou, er zijn in Nederland nog een paar off-line makelaars die dit NIET willen. Een groepje makelaars onder aanvoering van de oud-makelaarsmonopolist NVM is een vereniging gestart om internet kapot te maken. Deze alliantie 'Baas In Eigen Huis' verbiedt internetsites om te linken naar hun huizenaanbod, want dat zou minder bezoek opleveren naar hun eigen marginale regiowebsite. Prima, is een vrij land. Maar deze makelaars vertellen dit niet aan hun klanten dat ze uit alle macht proberen te voorkomen dat hun huis goed vindbaar zijn op internet. Het gevolg is dat je nu nog langer blijft zitten met je krot bij één van deze 420 makelaars. 'Nou', horen we je zeggen. "Dit is niet in mijn belang, maar in het belang van de makelaar. Ik wil wel weten of mijn makelaar aan deze anti-internetpraktijken meedoet". Nou, zeggen wij. Dat kan! Armetierige huizenverkopers kunnen deze pdf downloaden en zelf researchen of hun makelaar op deze lijst voorkomt. Deze lijst bevat alle makelaars die in deze geheime alliantie zitten. Ze proberen te voorkomen dat hun aanbod op sites komen die concurreren met de NVM-sites. Staat je makelaar op deze lijst? Blijf je toch gewoon zitten waar je zit... Update: de Laen Makelaardij Uit Pijnacker hoort volgens eigen zeggen niet op de lijst. Raar. zou deze 'vereniging' dan zomaar namen erop hebben gezet?

Reaguursels

Inloggen

ff regauren nog....
In my hometown, het vredige Rijswijk Zh, daar zit Mak. De Vreede, deze staat op de .pdf. Echter als ik hun webstek bezoek en klik op aanbod dan ..... wordt ik verwezen naar FUNDA :-)

IS deze lijst wel juist?

whoppah | 02-07-09 | 12:41

@mij
, met = men

Drs. Facts n Figures | 01-07-09 | 01:20

toch vinnik 6 'n begin!

@redactie, nieuwe entry bij steilleaus-overzicht: laatste post bij artikel. Ook handig qua marketing, met blijft klikken!

Drs. Facts n Figures | 01-07-09 | 01:19

Jaja ik heb me kapot gelachen op mijn werk! Collega's die op de lijst staan, fantastisch!! Als mede-makelaar ben ik blij met dit bericht, ik sta er namelijk niet op ;)

BBG | 30-06-09 | 19:38

Sja .. wat is wanprestatie. Ik denk dat die NVM gasten alleen garanderen dat je huis op Funda komt.

Boney | 30-06-09 | 17:48

Interessante testcase: wat als je huis via een van de deze makelaars te koop wordt aangeboden en je besluit het vanwege wanprestatie terug te trekken? Ben je dan nog steeds gedwongen om een 'afkoopsom' te betalen? (meestal een percentage van de courtage). Ik zou het niet doen. Laat de rechter maar beslissen.

Troelstra2.0 | 30-06-09 | 17:15

Ballonnetjeshoax: oplaten of leeglopen, de makelaarsclan heeft een rechtzaakje gewonnen en produceert warme lucht om de volgende op te laten.

Tolenquatz | 30-06-09 | 16:51

Dat is dan lekker stom van de makelaars want ik heb onlangs een huis gekocht en heb alleen maar huizen bekeken die ik via jaap, dimo, moviq en funda heb gevonden dus als er een huis was dat ik misschien wel had willen bekijken maar die goed verborgen waren hebben ze een verkoopkans gemist... vet pech dus maar weet wel wat ik mijn vrienden en kennissen moet adviseren.

Ik vind overigens dat 4 verschillende sites al te veel was.... kunnen ze nou niet gewoon met elkaar samenwerken en 1 goede site maken?

TijnZ | 30-06-09 | 16:27

Eén van de genoemde makelaars is een hele grote hier in de omgeving, en die gooien 'hun' huizen gewoon op Funda. Een aantal verkopen ze ook nog snel, ondanks de crisis. Dusss...?

Goldfinger | 30-06-09 | 16:12

@ spijs plettinum: klopt, natuurlijk hebben de nvm makelaars Funda bedacht en betaald.

Echter, als ik Funda zo bekijk wekken ze wel de schijn onafhankelijk te zijn en een volledig aanbod te bieden. Dit is echter niet het geval, de "argeloze" consument heeft dat echter niet door. Dus wat dat betreft steun in JaccoPK wel in zijn beweringen.

Megalomania | 30-06-09 | 14:40

@jaccoPK

de nvm makelaars hebben funda bedacht, opgericht EN BETAALD.

spijs plettinum | 30-06-09 | 14:32

Ik ben verbaasd dat onze locale plaatboef de makelaar niet op het lijstje staat, die verrijkt zich al jaren over de rug van anderen

Krokoklaas | 30-06-09 | 14:30

@ goeiemoggel! | 30-06-09 | 13:48

Charitatief zou ik het niet willen noemen, maar de site is opgericht om tegenwicht te bieden aan de bestaande monopolie. Er wordt natuurlijk wel geld verdiend aan advertenties en de "Spotlights" (de betaalde dienst die ik noemde).

JaccoPK | 30-06-09 | 14:02

Ik heb anders toch vorig jaar begin augustus 2008 m'n huis via een van deze makelaars verkocht... en het stond wel degelijk op diverse wbsites.. moet dus iets recents zijn... anyway, dit zal nog wel een leuk staartje krijgen!

synchronicity | 30-06-09 | 13:52

L.S.

Via onderstaand artikel kwam ik er achter dat u niet wilt dat uw huizenaanbod vrij verspreid wordt op internet. Wat is dat voor belachelijks? U hoort te handelen in het voordeel van uw klanten. Uit een tevreden clientèle ontstaat vanzelf ook uw winst. Kom eens onder die steen vandaan, haal uw organisatie van die lijst en zorg ervoor dat uw aanbod op alle huizensites vrij te bekijken is om de verkoopkans voor uw clientèle te vergroten. Indien u zich toch als een dinosauriër in de woningmarkt wilt gedragen is dat uw goed recht. Eenieder weet echter hoe het met deze (naar verluid) koudbloedige diersoort is afgelopen.

Lees ook: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/06/...
en de pdf waaruit blijkt dat uw onderneming zich bij de uitstervende diersoort heeft aangesloten:
www.geenstijl.nl/archives/images/deant...

copal | 30-06-09 | 13:50

@ JaccoPK | 30-06-09 | 13:26 en JAAP.nl is dus een charitatieve instelling?? dat wist ik inderdaad niet!!

goeiemoggel! | 30-06-09 | 13:48

@de.grote.vergeler: Als je er zo een weet voor 100k, dan houd ik me aanbevolen, en voor 200k ook nog! koop ik het meteen van je, zonder voorbehouden.

Johnny Mieremet | 30-06-09 | 13:46

@ Johnny Mieremet | 30-06-09 | 13:09
.
Wat een tokkiehok voor 275k! Het is nauwelijks 100k waard. Welke idioot koopt zoiets voor meer?

de.grote.vergeler | 30-06-09 | 13:41

@goeiemoggel! | 30-06-09 | 12:47 Ik geloof dat je ergens een paar dingen niet begrijpt:

Funda.nl toont niet alle aanbod volledig. Alleen woningen aangeboden door NVM makelaars staan er volledig op (ongeveer 75% van alle woningen). Van LMV/VBO makelaars worden iets meer details van het aanbod getoond. Voor het tonen van deze informatie moeten de makelaars betalen. Overig aanbod (dus niet NVM/LMV/VBO) wordt zeer summier getoond. (Ze hebben zelfs de sorteervolgorde op funda.nl zo verminkt dat sowieso altijd eerst alle NVM huizen worden getoond en daaronder pas weer van voren af aan beginnend in de sortering de rest van de woningen).

Daarom is er zo een behoefte aan "transparante" sites zoals JAAP.NL die de huizenzoeker helpt om met behulp van één site je droomhuis te kunnen vinden. Voor plaatsing op JAAP.NL hoeven makelaars niet te betalen. Het aanbod wordt door Jaap zelf bij elkaar gesprokkeld van het internet. (Overigens niet van funda.nl want dat zou inderdaad valse concurentie zijn, maar de informatie komt van de sites van de individuele makelaars).

Als je huis wordt verkocht doordat het op JAAP.NL staat ben je niets aan hen verschuldigd. Het is gewoon gratis. De enige betaalde dienst die JAAP.NL heeft is dat je je huis voor een paar tientjes een maand lang als bovenste zoekresultaat kunt laten verschijnen.

JaccoPK | 30-06-09 | 13:26

@ Napeauleon | 30-06-09 | 13:05 spoeling wordt al dunner... is net als met hypotheekadviseurs... de slechte gaan als eerste...

maar ik zag 3 makelaars staan (en toen gingen mijn nekhaartjes even overeind) wantdat zie je heel vaak... laten mensen 20 adviseurs komen en dan vinden ze het gek dat er zo veel betaald moet worden... (als iedereen er maar 1 zou nemen kan het tarief omlaag omdat die andere 19 dan niet voor niks ergens heen hoeven....)

in uw geval waren de makelaars gewoon stom... ik zou zeggen als makelaar: ik maak voor u een taxatierapport... als u via mij verkoopt hoeft u niet te betalen... als u via een ander verkoopt betaalt u mij gewoon kosten voor het rapport... (doe ik ook zo met een financieel plan en dat vinden mensen echt niet raar....)

goeiemoggel! | 30-06-09 | 13:14

@seven
"maar wat klopt er niet aan dit plaatje.. s5.klup.nl..."
Er staat geen context bij? Het is nu gewoon een anonieme, dus niets zeggende, oplopende grafiek.

koeberg | 30-06-09 | 13:13

@ seven | 30-06-09 | 12:58 het is geen hogere wiskunde... maar ik bedoelde eigenlijk dat ALS je alles zelf doet (dus kadaster, makelaarsland etc. etc. doe dan ook niet toch 3 makelaars uitnodigen om te vragen hoe je het moet doen en dan daarna zelf alles gaan zitten doen...) en daar bedoel ik niet u mee... maar meer napeauleon (die zei dat hij 3 makelaars had laten langskomen en toen zelf is gaan verkopen...)

goeiemoggel! | 30-06-09 | 13:09

goeiemoggel! | 30-06-09 | 12:51
Ik heb ze eerst gevraagd een taxatierapport te maken ten behoeve van verkoop. Geen van drieën vond dat nodig als ze maar aan tafel mochten raken. Dan roepen ze een prijs voor mijn woning, daarná hun extravagante vergoeding. Daarna de typhus.

Dit was mijn derde huis. Voor de eerste twee was ik gemiddeld € 9.000,= per huis kwijt aan makelaars waar men mij ongeveer de helft voorhield. Die goeie 10% heeft gewoon weer te lijden onder die kloterige 90%.

Lees m'n eerste comment. Ik ben vóór goeie bemiddelaars, ik heb zelf wel wat anders te doen maar met m'n eigen gemakel verdiende ik omgerekend 500,= per uur en dat red ik niet iedere dag.

Napeauleon | 30-06-09 | 13:05

Ps ik zie in de googleads onder dit art dat er een is die je op funda zet voor 500.. ;)

seven | 30-06-09 | 13:02

Makelaar type babyboomer is hiervoor verantwoordelijk. Op de lijst staat zo´n voorbeeld Schlichter Makelaars in Oldenzaal. Ex stadprins Carnaval, nu in monumentaal pand, goed landhuis en kiest voor zijn eigen koninkrijkje. Tijd voor de grote schoonmaak, daar is deze crisis ook voor bedoeld heb ik het idee.
Los van alle dagelijkse shit zoals potenrammende Medelanders, hypocriete gristenen en graaiende linksch politici.
*zich zelf witbierjte inschenkt*

Langehalensnelthuis | 30-06-09 | 12:54

azijnseikerT | 30-06-09 | 12:22
We zitten al een jaar in de grootste recessie sinds een eeuw, maar wat klopt er niet aan dit plaatje..
s5.klup.nl/grph/propnl/pr_.png
Antwoord de makelaars (vaak ook belang bij bouwprojecten) hebben nog geen belang om hun klanten dat wijs te maken. Als ik verkoper was zou ik zo snel mogelijk verkopen. Vergelijk deze tijd eens met 2000, een tijd met goede vooruitzichten, maar de huizen waren goedkoper dan nu in een tijd met een hogere staatsschuld, slechte vooruitzichten enz.

seven | 30-06-09 | 12:52

@ Napeauleon | 30-06-09 | 12:34 je laat er 3 (!) komen... die leven zeker van de lucht??? heb je ze wel netjes een uur-vergoeding gegeven??

dit bedoel ik dus... mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (of vaak zelfs voor minder dan een dubbeltje...) als je je huis zelf verkoopt moet je netjes een taxatierapport laten maken!! kost wel wat centjes maar dan heeft iedereen wat hij of zij wil (de makelaar krijgt wat te doen en er nog voor betaald ook en jij weet precies wat je huis waard is....)

goeiemoggel! | 30-06-09 | 12:51

ik vind die gasten van JAAP etc veel grotere boeven.... denk maar eens na... jij zet je huis via een makelaar op Funda... hij vraagt niks en pikt alle gegevens en zet ze op zijn eigen site... zo komen er dus 5 verschillende sites (met allemaal dezelfde woningen)... en als je dan via JAAP koopt ben je hun ook nog iets verschuldigd (omdat je op JAAP stond ofzo... terwijl... het stond al op FUNDA)

wat ze dus nu willen is dat het nog maar op 1 plek komt te staan... (funda) en dat is genoeg toch ook?? ik ga toch ook geen STEENGEIL.NL beginnen en dan klakkeloos alles overnemen wat daar staat??

en nee ik ben geen makelaar... maar dit is te makkelijk hoor mensen om nu maar weer eens te roepen dat makelaars boeven zijn etc... verkoop dan lekker zelf je huis maar ga niet een makelaar nemen en achteraf zitten janken... ik kom vaak genoeg mensen tegen die een veel te duur huis kopen (zonder makelaar) en dan mag ome goeiemoggel! ze een veel te dure hypotheek (die ze niet kunnen betalen) geven omdat ze per ongeluk geen ontbindende voorwaarden hebben opgenomen en er dus niet vanaf kunnen... als je een NVM makelaar kiest zit je op funda... en als je daar niet voor kiest kun je lekker al die andere gasten proberen!! niks monopolie...

goeiemoggel! | 30-06-09 | 12:47

yokiamy | 30-06-09 | 12:19
Makelaarsalliantie Baas in Eigen Huis verbiedt Jaap, Zuka, Moviq, Zoekallehuizen en Miljoenhuizen om hun online huizenaanbod over te nemen.

Een nieuwe ronde rechtszaken dreigt op de online huizenmarkt. Stichting Baas in Eigen Huis (BIEH) sommeert Jaap.nl, Zuka.nl, Moviq.nl, Zoekallehuizen.nl en Miljoenhuizen.nl om niet langer het aanbod van ruim 400 makelaars in Nederland over te nemen op hun sites. webwereld.nl/nieuws/60854/nieuw-offens...

seven | 30-06-09 | 12:47

fijn dat iemand die lijst netjes post.
makelaars = sowieso tuig

0nt0pic | 30-06-09 | 12:47

Die www.miljoenhuizen.nl is beste een leuke site. Hij lijkt wel sneller dan funda...

HJDB | 30-06-09 | 12:46

@ azijnseikerT | 30-06-09 | 12:36
maar al te vaak word vergeten dat in dat het niet alleen maar winst is wat een huis duurder is geworden ten opzichte van de vorige verkoop. Verbouwingen, onderhoud en meer van dat is in de statistieken vaak niet terug te vinden.
Het percentage mensen wat hun huis onder de inkoop verkopen is zo goed als 0%. Ik geloof niet in een barstende bubble. UItzonderingen, natuurlijk! Mensen die langer in hun huis blijven wonen, ja. Maar verlies pakken? enkel in uitzonderlijke gevallen.

Supreme Fatt Ass | 30-06-09 | 12:46

Bigi Bana Boy | 30-06-09 | 12:35
Inderdaad, hypotheekaftrek is een vergissing. Je zou het kunnen afschaffen door daarnaast ook het eigenwoningforfait af te schaffen en aan de andere kant de huursubsidie af te schaffen. Immers als je op de hypotheekmarkt (voor 100 procent) en huurmarkt veel meer dan 50 procent (of is het nog meer) moet ondersteunen met subsidie is het systeem verkeerd. Iedereen betaald toch die subsidies weer zelf via een omweg, nml de belastingen en heffingen, alleen terwijl het geld rondgaat, verdwijnt er een hoop uit. Daarbij stimuleert de hypotheekaftrek het niet aflossen van een lening, waardoor je langer met een toch al, door de hypotheekaftrek, hogerehogere lening zit dan normaal. De enige die daar van profiteert is de bank..

seven | 30-06-09 | 12:45

Tsja, als je niks kunt, kun je altijd nog makelaar worden...

boompjes | 30-06-09 | 12:45

Ja, de makelaar waar we 3 jaar geleden ons huis van gekocht hebben, staat er ook bij... Ik vond het toen al sukkels, en dat blijkt maar weer...

HJDB | 30-06-09 | 12:42

Waarom de huizenprijzen en aandelen enz voorlopig dalen... De babyboom zit, komt in de levensfase van verkoop, opmaken en niet meer in de fase van sparen. www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking...

seven | 30-06-09 | 12:38

De Economist adviseert inwoners van de zes genoemde landen, waaronder dus Nederland, om hun huizen te verkopen en te gaan huren totdat de huizen in prijs zijn gezakt.
seven | 30-06-09 | 12:27

Dit is marktmanipulatie van het ergste soort en slaat nergens op. Pygmalion revisited

Napeauleon | 30-06-09 | 12:37

Kijk, aan dergelijk info heb je nog 'ns wat. Bedankt.

En-el Hak | 30-06-09 | 12:36

@Supreme Fatt Ass | 30-06-09 | 12:29

Ik bekijk op dit moment huizen in het noorden. Weet wanneer ze verkocht zijn en voor hoeveel en weet voor hoeveel ze het huis te koop hebben staan (uiteraard). Sommige staan al meer dan een jaar te koop en nog steeds pakken ze winstmarges van 10.000en euro s. Dit hoeft echter niet te lang meer te duren, want veel huizen gaan binnenkort de 2 jaar overschrijden.

azijnseikerT | 30-06-09 | 12:36

Weet ook dat de PVV de vermaledijde hypotheekaftrek wil blijven handhaven, net als de VVD. Leuk om te zien dat rechts blijkbaar zelf ook geen vertrouwen in een echt vrije markt heeft en zonder omhaal voor staatssubsidie (want dat is hypotheekrenteaftrek) kiest. Ergo de grootste subsidiesponzen in dit land zijn jullie zelf, het rechtse PVV/VVD volksdeel incluis. Een dat met een budget wat een veelvoud van dat van Koenders is. Allemaal om die sneue Vinex hokken van jullie te financieren. Tssssss .....

Bigi Bana Boy | 30-06-09 | 12:35

Duurt niet zo lang meer ,staan ze zelf te koop.De pleuris voor die lui.
dat ze allemaal mogen omvallen,die pratende pakken.

fleurtje | 30-06-09 | 12:34

seven | 30-06-09 | 12:19
't Was ook niet jouw zieke kronkel.

Inderdaad, heb ik mijn vorige woning, drie jaar geleden, ook zelf verkocht. Via het internet, mijn netwerkje, lokaal suffertje. Ik vond de prijs heel lastig te bepalen maar een makelaar vertrouwde me toen toe dat ook zij af en toe (lees regelmatig) met een natte vinger in de lucht staan.
Heb er toen drie uitgenodigd, aan hen gevraagd wat men dacht te kunnen vragen als zij het in de verkoop namen, en dat ook gevraagd. Drie weken en 5 kijkers later was het geregeld.

Ik stem in dezen voor het Amerikaanse systeem. Alle makelaars op hetzelfde huis en werken voor je poen.

Napeauleon | 30-06-09 | 12:34

seven | 30-06-09 | 12:27
The Economist voorspelde de crash op de huizenmarkten van de door jou genoemde landen al enkle jaren geleden geheel juist. Ik heb zelf dat nummer met die special erin gekocht destijds. Weet dat Nederland ook expliciet genoemd werd als kandidaat voor het leeglopen van de huizenbubble.

Bigi Bana Boy | 30-06-09 | 12:30

@ seven | 30-06-09 | 12:27
Met nederland bedoel je de randstad neem ik aan.

Supreme Fatt Ass | 30-06-09 | 12:29

azijnseikerT | 30-06-09 | 12:22

Huizen zijn op dit moment te duur

De cijfers spreken voor zich. Het zijn barre tijden voor verkopers van huizen. Kandidaat-kopers houden de kaarten op zak en durven de laatste stap vaak niet te zetten.

Gevolg is dat panden langer in de verkoop staan www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-06-2009/...

In een rapport uit september 2007 becijferden analisten van zakenbank NIB Capital (NIBC) dat de ‘luchtbel’ in de Nederlandse huizenprijzen groter is dan in de VS.

The Economist: house of cards

De prijzen van woonhuizen zakken de komende jaren dramatisch in de VS, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Ierland, Australië en Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Economist.
De Economist adviseert inwoners van de zes genoemde landen, waaronder dus Nederland, om hun huizen te verkopen en te gaan huren totdat de huizen in prijs zijn gezakt.
(quotes staan rechtsonderaan van die site)

seven | 30-06-09 | 12:27

@ yokiamy | 30-06-09 | 12:19
Funda.nl is van NVM.....

Supreme Fatt Ass | 30-06-09 | 12:26

Laat die lutsers van de NVM toch lekker het monopolie hebben. Als er maar een makelaar en maar een zoeksite zou zijn dan worden we tenminste allemaal op dezelfde manier genaaid.. want genaaid word je toch wel!!

Supreme Fatt Ass | 30-06-09 | 12:24

@seven,

Nog steeds willen mensen in deze markt de hoofdprijs voor hun woning. Ik ben nu op zoek en zie dat de winstmarges die ze nemen op hun woning krankzinnig zijn.

azijnseikerT | 30-06-09 | 12:22

www.allehuizenzoek.nl... goed idee, dan lijkt het ook net of er niet zo dramatisch veel huizen te koop staan.

Novius | 30-06-09 | 12:21

Napeauleon | 30-06-09 | 12:12
Kopers gaan toch echt naar een makelaar voor de onverkochte huizen.. ;) Het is een kopersmarkt. Zijn vaak ook de huizen die leuk staan in de folder. Als je denkt dat je zelf zo'n huis te koop hebt zou je als verkoper kunnen laten merken dat er meer makelaars zijn die je huis willen verkopen, of dat je het ook weleens (deels) zelf zou kunnen doen. (Makelaarsland ea)

seven | 30-06-09 | 12:19

Een makelaar waar ik eens ben geweest staat ook op deze lijst, ik heb destijds gevraagd over hoe het zit met deze praktijken, ze zeiden destijds dat ze dit niet mogen doen en alles wat aangeboden wordt MOET ook op Funda staan, dus begrijp niet exact hoe e.e.a. is onderzocht, is dit weer een MauricederHund onderzoek?

yokiamy | 30-06-09 | 12:19

Huursubsidie en hypotheekrenteaftrek belemmeren het marktmechanisme en drijven huizenprijzen op.

Porrello | 30-06-09 | 12:19

Het is wel zo, dat sites als Jaap, zoekallehuizen etc. niet het volledige aanbod laten zien, en ook vaak achterhaalde informatie tonen (al verkochte huizen etc.). Dus er zit een punt. Aan de andere kant, zoveel mogelijk exposure bevordert de verkoop.

ramses snaptnie | 30-06-09 | 12:17

@ seven, je betaalt dus al met al evenveel

yokiamy | 30-06-09 | 12:15

Ze hebben gelijk, al die alternatieve websites zijn achterhaalt, doen het niet goed of ze zijn incompleet. Een of twee goede sites lijkt me transparanter.
Goed nieuws voor de markt: ik zie weer meer en meer VERKOCHT borden, in Utrecht.

Johnny Mieremet | 30-06-09 | 12:14

De hypotheekaftrek zorgt voor veels te veel gebakken lucht in de huizenprijs. Los van de risico's die dat met zich meebrengt en overdreven hoge kosten voor de nieuwe generaties om er een te kopen kost dit iedereen extra geld. Immers alle kosten die samenhangen aan een huis zijn daarop gebaseerd, hypotheek / financiëringskosten zijn hoger, verzekeringskosten zijn daardoor hoger, makelaarsprovisie is daardoor hoger WOZ waarde / eigenwoningforfait is daardoor hoger.
Gewoon afschaffen die aftrek en ook eventueel de huurmarkt vrijer maken, dan gaat er wellicht een beetje lucht uit de huizenprijs, maar wie heeft daar last van? Niet de huizenbezitter, want een huis blijft hetzelfde huis. Sterker alle overige lasten dalen daarna zelf, en bij verhuizing levert het huis minder op maar het nieuwe huis kost ook minder. Wellicht kan er dan weer gebouwd worden, want nu zijn huizen echt veels te duur en worden niet verkocht vanwege de hoge grondprijs etc.... en daar heeft niemand wat aan.

seven | 30-06-09 | 12:13

seven | 30-06-09 | 12:05
Je zoekt toch een makelaar die kan pronken met het aantal verkochte huizen, en niet ééntje die "pronkt" met ONverkochte huizen.
Als je goed bent krijg je toch meer aanbod, dan kun je lekker verkopen en hou je je etalage gevuld. Verdien je ook nog eens wat.

Wat is dat voor omgekeerde zieke kronkel seven?

Napeauleon | 30-06-09 | 12:12

lol @ Napeauleon | 30-06-09 | 12:04

Teun van het Tuinpad | 30-06-09 | 12:10

@ qinx, ik zou toch maar eens bij je makelaar navragen of ie dat argument niet heeft gebruikt om je binnen te lokken.

Megalomania | 30-06-09 | 12:05

Wat ook voorkomt bij de makelaars dat ze een aantal huizen die ze in portfeuille hebben niet willen verkopen. Dan worden verkoopgesprekken lafjes gedaan, de vraagprijs is net iets te hoog enz enz. Dan blijft de verkoper heel lang zitten met z'n huis. Dit doet de makelaar omdat hij graag een royaal aantal huizen wil presenteren en een groot aanbod heeft voor z'n potentiële klanten. Een makelaar met minder dan x huizen in de portefeuille komt over als een kleine makelaar, daarom liever een etalage vol met langdurige onverkochte huizen. Ten koste van de verkopende huizeneigenaar.

seven | 30-06-09 | 12:05

haha, wat een lutsers die NVM & co. Eerst jarenlang dik doen van ONS geld en nu opeens moeilijk gaan doen. Snel mijn huis op internet plaatsen, puur en alleen om die schrapers te sucken.

grote regelneger | 30-06-09 | 12:01

Ik vraag me af of de lijst klopt. Mijn makelaar staat op de lijst, en gaf juist als voordeel op dat andere huizensites automatisch de huizen mee overnemen...

Qinx | 30-06-09 | 12:00

NVM speelt al veel langer vieze spelletjes met de opleidingen. Men kan alleen een bordje van de NVM krijgen als je bij hun een opleiding doet met 5x te dure schoolboeken. Maar dan heb je mazzel, want dan ben je als een van de weinige toegelaten. Verder heeft(had) deze opleiding totaal geen toegevoegde waarde op de reguliere.
Toen ik mijn huidige huis(voorheen 1 huis, opgesplitst) bij een NVM makelaar kocht, wist de beste man niet eens dat er in mijn gedeelte geen ketel zat, geen gasaansluiting/ meter en geen riolering huisaansluiting. Daar moest ik hem met de bezichtiging mee confronteren. Heb toen toch maar mijn eigen meegenomen.. (nee, geen NVM)

kippeNeukert | 30-06-09 | 11:54

Meiden van heelul | 30-06-09 | 11:49
Ctrl+F en plaatsnaam intikken, moet niet zo moeilijk zijn.

Bier-Sexueel | 30-06-09 | 11:52

Da's nog best een flinke lijst. Ik begrijp trouwens niet waarom ze zo tegen zijn. Het is in het belang van hun klant, maar ook van hunzelf, dat ze zo snel mogelijk verkopen; des te meer omzet kunnen ze maken in korte tijd.

Dat sites als funda.nl een belangrijke rol hebben hierbij is een feit. Toen ik een huis ging kopen was dat ook mijn zoekmachine. Veel makkelijker dan alle lokale bureautjes langslopen en je hebt gelijk foto's en andere achtergrondinformatie.

Davros | 30-06-09 | 11:52

Makelaars zijn zóóóó 20e eeuw.....

Bier-Sexueel | 30-06-09 | 11:51

Zeg slimbo Hoxha, kun je dat lijstje misschien asjeblieft ook even op plaatsnaam gesorteerd aanbieden? Zo is het geen zoeken.

Meiden van heelul | 30-06-09 | 11:49

Mooi staaltje stemmingmakerij, zo zie ik het graag. Overigens: ik zie ook zeer snelle verkopers in de lijst staan, dus het zal allemaal wel meevallen.

Dolle Dries | 30-06-09 | 11:46

zeik-modus
"... dat hun huis goed vindbaar zijn ..."

óf IS óf HUIZEN
/zeik-modus

DeBruineSter | 30-06-09 | 11:44

Oké, de makelaars zijn gevonden maar hoe zit het met de verstopte huizen?
*gaat opsporing verzocht bellen*

necrosis | 30-06-09 | 11:44

Volgens mij zijn ze dat allemaal.

raster | 30-06-09 | 11:43

Hehe, ik denk dat dit lijstje heel wat opdrachten gaat kosten bij makelaars.

mail cheauvinist pic | 30-06-09 | 11:43

Die zijn echt goed in de war...

Jan936359370 | 30-06-09 | 11:38

Laat die huizenbezitters maar eerst een normale prijs vragen voor hun woning. Dat is alvast een start. In deze markt durven er nog steeds mensen 100.000 meer voor hun woning te vragen dan dat ze hem inc. kk hebben gekocht twee jaar geleden.

azijnseikerT | 30-06-09 | 11:38

Megalomania | 30-06-09 | 11:29
Ivoren torens zijn reeds jaren geleden vervangen door een getrouwe kopie, opgetrokken uit hout-skeletbouw.
Het grootste deel zit aan de grond, betaalt de huur van hun - verkochte en teruggehuurde- kantoorpanden niet meer, zet zijn personeel op straat en wacht tot het tij keert. Ze wáchten, en daarom wens ik ze deaud.

Een enkeling richt zich echt op zijn klanten omdat 'ie snapt dat '' ie het daarvan moet hebben, kijkt waar hij iets betekenen kan en draagt positief bij aan het belang van zijn broodheren. Net zoals je vroeger een klant behandelde eigenlijk. Die mogen winnen en dat gaan ze ook doen. Best fijn, zo'n crisis af en toe.

Napeauleon | 30-06-09 | 11:36

Waar heb je makelaars eigenlijk nog überhaupt voor nodig? Op marktplaats worden de meeste huizen zonder bijkomst van een makelaar gekocht.
Makelaars zijn net als autoverkopers sowieso de grootste oplichters die er bestaan.

jaapaap5 | 30-06-09 | 11:34

Kutmakelaars ook. Altijd hetzelfde gezeik met die lui.

sjaakdeslinksesul | 30-06-09 | 11:32

Uiteindelijk wil iedereen verkopen, dus zullen ze moeten bijdraaien.

Lying Dutchman | 30-06-09 | 11:31

Misschien een heffing invoeren op internetten om uitstervende makelaars te redden?

Chris666 | 30-06-09 | 11:31

+1 voor GeenStijl, goeie scoop in barre tijden.

Quadrifoglio | 30-06-09 | 11:29

Schandalig. 't Wordt tijd dat die makelaars eens neerdalen uit hun ivoren toren zich eens gaan bekommeren om de belangen van hun klanten in plaats van hun eigen courtages.

Megalomania | 30-06-09 | 11:29

schammteloos?!?! > enfin, u begrijpt me wel

Napeauleon | 30-06-09 | 11:28

Hoe mooier de stroppen, hoe rotter de koppen.

Teun van het Tuinpad | 30-06-09 | 11:28

Ik wacht even een maandje of twee met het lezen van die lange lijst. Dan is 'ie namelijk de helft korter.

Niet dat ik mijn huis wil verkopen maar ik gun die droppies die vergaten een klein beetje te sparen toen ze nog schammteloos 2% plus kosten rekenden en de vrachtwagens met geld de oprijlaan opkwamen.

In die tijd had ik zelf een hypotheekbedrijf. Gingen er twee vrachtwagens naar de buren en ééntje naar Nappie.

Beide sectoren zijn overigens veelvuldig terug te vinden op www.failliet.com/dbfaillissementen.php...

Napeauleon | 30-06-09 | 11:27

Ha, het huis van mijn ouders valt ook onder een makelaar uit het rijtje. Sterf, vastgoedboys, sterf. Doet pijn hé, een crisis. Zelfs als het huis al bijna 5 jaar te koop staat.

Halve Hoax | 30-06-09 | 11:23

NVM = Funda.nl = regionale margewebsite?

Krelis | 30-06-09 | 11:23

go crisis...

vtukkert | 30-06-09 | 11:20

Goeie scoop zeg.

Nee dus! | 30-06-09 | 11:19

*bordje te koop weghalen doet*

pleistertje | 30-06-09 | 11:17

Schokkend...

Gewoon_Normaal | 30-06-09 | 11:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken