Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Heilige Willibrordusbasiliek is de mooiste kerk

De kerkenuitslag is binnen! Natuurlijk heeft onze kerk niet gewonnen, maar ach. De stemmentelling is verricht door christelijken en er was juryrechtspraak, dus dan weet je het wel. God zal het verder allemaal een rotzorg zijn, dat is de afgelopen 2000 jaar wel gebleken, Dus daarom feliciteren wij de De Heilige Willibrordusbasiliek in Hulst. Vanochtend was de uitslag van de finale bij de NRCV. De Heilige Willibrordusbasiliek stamt uit de 13e eeuw en heeft in de loop der eeuwen heel wat veranderingen ondergaan. Dit is voornamelijk te zien aan de markante toren, die een aantal keren is verwoest. De toren bestaat uit 4 afzonderlijke delen. Het 1e gedeelte, vermoedelijk uit de 13e/14e eeuw, gaat grotendeels schuil onder het dak van de kerk. Van de in 1402 gebouwde achthoekige toren is enkel de onderste verdieping overgebleven. Het gedeelte tussen de balustrade en de wijzerplaten is een restant van de door architect Cuypers gebouwde toren. . De Basiliek herbergt enkele fraaie grafzerken, schilderijen en oude mariabeelden. Voor rondleidingen tel. : 0114-315221

Reaguursels

Inloggen


Liever Hulst daar waar dan ook.
Wahahahahahaha
En ik kom zogenaamd onder een steen vandaan.
Stelletje uit de stront getrokken reserve Belgen die bovendien nog de gierig zijn om de tunnel te betalen.
Laten we het maar niet over een stad hebben, zo wie zo niet over een provincie trouwens.
Niet eens een snelweg, slecht openbaar vervoer, geen treinen,
Dus lul niet met je achtergebleven zandvlakte wat tegen België aanleunt.
En dat is nog mazzel ook want anders was er helemaal niks in jullie zielige bestaan te beleven geweest.

ik heb geen stijl | 03-06-09 | 00:01

@ UncleT: Ja dat wist ik. Ik woon er. En @ ik heb geen stijl: Je hebt idd. geen stijl. Liever Hulst dan waar dan ook!

surmajkalot | 02-06-09 | 11:54

@ ik heb geen stijl
ga jij is gauw terug onder die steen liggen waar je vanonder komt, met je zwitsalkopje.. Met Hulst is helemaal niks mis, zondag poepdruk en door de week een fijne ons-kent-ons sfeer. Stukken beter dan die kille sfeer in de "grote" stad.
En laten we over Sluis maar zwijgen. Het mag daar dan wel retedruk zijn, maar meer dan souvenir-winkels, sexshops en een restaurant is het niet. als je daar 1x per 5 jaar komt mis je niks.
Wist je trouwens dat Hulst eerder stadsrechten had dan Amsterdam?

UncleT | 02-06-09 | 10:24

Geachte introo

Ik typ geen onzin.
Wat ik zeg ik gebaseerd op waargebeurde ergenis.
En bovendien kijk eens naar Sluis waar het nog wel steeds rete druk is.
Buiten de zondag om kan je op elke willekeurige andere dag lekker tegen die kerk aan swaffelen met je blote leuter, want er loopt daar toch geen kip.
(komt zeker door Reintje lol)

ik heb geen stijl | 01-06-09 | 23:29

Lijkt Paul de Leeuw wel, die had ook een uitslag die niks met de uitgebrachte stemmen te maken had.

Osdorpertje | 01-06-09 | 16:41

Nou nog een wedstrijd " welke kerk denk je dat het snelst afgebroken kan worden?"

JanRap | 01-06-09 | 16:20

Godverdergodver weer niet gewonnen

R. Abbit | 01-06-09 | 12:52

@ ik heb geen stijl
wat heb jij ? je typt allemaal onzin ,,

introo | 01-06-09 | 10:40

Kunnen ze niet stòppen met al die nare zoektochten naar 'het beste' ? Doe nou eens ophouden met die onzin!

Preaufessor Pascal | 01-06-09 | 09:42

Heel fijn dat Hulst gewonnen heeft, hebben ze toch nog iets.
Wat een kudtstad.
Nu de Belgen niet meer komen om hun couponnetjes in leveren is Hulst op sterven naar dood.
Alleen de sexshops worden nog bezocht.
En omdat ze elkaar het licht niet in de ogen gunnen verraden ze elkaar op een manier die in de oorlog niet zou misstaan,
Stelletjes achterbakse mafklappers.
Een tsunami erover heen lijkt mij het laatste redmiddel om de boel daar wat op te frissen.

ik heb geen stijl | 01-06-09 | 00:00

fotootje van het winnende gebouw kon er niet meer van af blijkbaar. Oeps, veel te serieus

DubbelzouteSalmiak | 31-05-09 | 23:39

Moet zeggen dat ik de Hulstere basiliek uit deze kerken dan toch het mooist vind. Woon er vlakbij =3. Maar had toch liever de Flevolanders zien winnen in deze competitie :') Hahaha. Jammer.

Omelette du fromage | 31-05-09 | 17:16

Het enige wat ik met kerken heb is dat ik voor het zingen er uit ben.

Crusher | 31-05-09 | 17:07

Beetje flauw dat ze een jury laten kiezen uit de top 4, als die kerk meer dan 50% van de stemmen had.
Vraag me af of de koningin hetzelfde doet als Geert Wilders wint...

reinaarden | 31-05-09 | 16:43

Jammer hoor GS, dat als een manipulatie niet lukt, er weer een professor Zuurbekje reactie komt............

MacSchwanz | 31-05-09 | 16:06

Soms kan het leven mooi zijn. De ene dag sta je tegen een kerk te urineren en de andere dag wint deze kerk de titel voor mooiste kerk van Nederland.

woumol | 31-05-09 | 15:58

Ik ben verre van geloving, maar de Basiliek in Hulst is ook verschrikkelijk mooi. Mooier dan Oudenbosch? Mwa, anders. *mompelt iets met appels en peren*

Leeuw van Vlaanderen | 31-05-09 | 15:14

@ websenior | 31-05-09 | 13:52 Mee eens. Iemand die de architectuur, beschildering en ornamentiek van de middeleeuwen kon vertalen naar de moderne tijd, met behoud van sfeer. Een deel van mijn interieur heb ik dan ook zelf gemaakt met zijn ontwerpen als inspiratie.

wijsvinger | 31-05-09 | 15:14

Wut? Geenstijl had zich niet eens te hoeven bemoeien om deze verkiezing te verkloten. Waarom verkiezen christenen deze kerk boven Basiliek Oudenbosch. Dubbel FAIL.

decadent degeneraat | 31-05-09 | 14:41

Nee. Zeeuws-Vlaanderen is niet a.k.a. Reserve-Belgie. Als dat wel zo zou zijn, zou Antwerpen de grootste haven ter wereld zijn. Wees dus maar blij! En er staat dus ook nog eens een mooie kerk... Dus hou nou eens op met dat luie gekenker...

surmajkalot | 31-05-09 | 14:08

FAIL

filegrabber | 31-05-09 | 14:06

Cuypers is een zeer goede architect overigens in zijn tijd niet altijd even onomstreden.

websenior | 31-05-09 | 13:52

Einde van de Domheid | 31-05-09 | 11:42
Hebben of kennis van? In ieder geval gezegend met een RK achtergrond inderdaad. Dus rk basisschool (ook nog een brugklas op een p. chr. vwo gedaan) en de rest van het vwo was op een rk school. Maar in de studententijd daarna niet meer. (Rond 12 -13 begon ik toch echt te denken dat de chr. verklaringen niet juist waren, dat is zo gebleven.)
Wel gestemd in de pol voor een RK basisschool (hoewel mijn kids op een P. Chr. zitten, die zit nml om de hoek van het huis van moeders waar ze doordeweeks wonen.) RK is in mijn beleving het gezelligst, niet zwaar op de hand zoals bij P. Chr. nogal eens voorkomt. RK-ers nemen het allemaal met een korrel zout.

seven | 31-05-09 | 13:06

Tlijkt de NL polletiek wel: vooral niet luisteren naar 'het volk' maar beslissen in naam ervan, is makkelijker ook...

Ayaan Sorry | 31-05-09 | 13:02

JosVerbeek | 31-05-09 | 11:38
Tijdens de bilksemnacht zag ik ook allemaal vurige tongen ;) PS verderop in Handelingen 2 vers 13 staat..
Maar anderen zeiden spottend: ‘Ze zitten vol wijn.’

seven | 31-05-09 | 12:51

De afgelopen week had de website GeenStijl een stemadvies gegeven om te stemmen op de Bantsiliek. Veel mensen deden dat. Om de overige kerken niet te benadelen werd besloten de finaleronde uit te breiden van drie naar vier kerken. www.nu.nl/algemeen/1971851/kerk-in-hul...

seven | 31-05-09 | 12:46

Niks kerk,abdij!! Eentje waar een goed biertje vandaan komt... Proost! *hic*

lichtpunt | 31-05-09 | 12:45

necrosis | 31-05-09 | 11:41 Dominees nemen geen biecht af.

Dat doen priesters: ies namelijk een Roomsch Katholiek gebeuren...

Willianus Wortelus | 31-05-09 | 12:37

-weggejorist-

Cuypers | 31-05-09 | 12:36

morpheus33 | 31-05-09 | 12:31
Nee ik ga nu naar pinkpop, de hel moet maar even wachten.

misswhateverdude | 31-05-09 | 12:35

Wanneer Hoxha schrijft dat "God zal het verder allemaal een rotzorg zijn" geeft hij impliciet aan dat hij dus in een God gelooft, maar dat terzijde.
Verder hoef je helemaal geen kristen te zijn om een mooi gebouw te kunnen waarderen: www.gemhulst.nl/mdcms/showdetails.php?...

cabrão | 31-05-09 | 12:34

Fleischbaum gaat vast met zijn vriendjes Knevel & van den Brink een kijkje nemen. Kan hij gelijk met ze bespreken welke Christelijke school het best zal passen bij zijn nageslacht.

ren-forrest-ren-e | 31-05-09 | 12:31

misswhateverdude | 31-05-09 | 12:26
Nu ga je naar de hel, dat snap je toch wel he ?

morpheus33 | 31-05-09 | 12:31

Niet alleen God zal het een rotzorg zijn , mij ook.

misswhateverdude | 31-05-09 | 12:26

A.f.r. Ukken | 31-05-09 | 11:53

Even voor mijn begrip; op welke manier is het GS dan gelukt om deze verkiezing te saboteren. Volgens mij is het een grote mislukking, voor GS dan hè. De NCRV heeft veel gratis publiciteit gehad, die lachen zich gek.

gezellie | 31-05-09 | 12:19

nou ja het feit dat godsdienst prefereert te zijn wat majoor boszhart was is natuurlijk niet verkeerd.
de mens is gewoon te egoistisch om andermans belang boven zijn eigen te zetten, behalve in heel zeldzame gevallen tijdens de seks.
Dat heeft de godsdienst met het communisme gemeen.

iederrich | 31-05-09 | 12:18

@ Bordje Erwtensoep | 31-05-09 | 12:00

Inderdaad. Het moet een hele klus voor je zijn; dat begrijpend lezen ding.

Of de Da Vinci Code nu wel of niet correct is maakt niet uit, verhaaltjes bestrijden met andere verhaaltjes blijft kinderachtig.

kolonel klootoog | 31-05-09 | 12:15

@ seven | 31-05-09 | 11:32
Wist ik allemaal niet behalve dat het de uitstorting van de heilige geest betekende.

Weer wat geleerd.

solidstate | 31-05-09 | 12:12

@JumboXL 12:01
?

necrosis | 31-05-09 | 12:09

@seven
Alles goed met je, heb je braaf je pilletjes geslikt?
Je klinkt een beetje "anders".
En verder heb ik een bloedhekel aan alles wat gggristelijk is, behalve Majoor Boszhardt (ofzoiets)
Mensen die menen het ware geloof uit te dragen zijn vaak wolven in schaapskleren, dat oude wijffie van het leger des heils deed hetgeen wat anderen pretenderen.
Zij ging de wallen op om junkies en hoertjes van de straat te rapen en ze een warme maaltijd te geven, voor zo'n vrouw heb ik respect.
Ik heb echter geen greintje respect voor nepprofeten als Maasbach en die amerikaanse relihoeren die 5 dure auto's voor de deur hebben staan.
*gaat speciaal voor vandaag In God we trust Inc. van Dead Kennedys afspelen*

necrosis | 31-05-09 | 12:03

@iederrich

Wie oordelen er? Genialen die hier in (kerken, geschiedenis, geloof, bouwstijlen, bouwmethodes) gespecialiseerd zijn? Er speelt zoveel meer dan alleen dit..

Dit soort ongein is gewoon tijdsverdrijf van freaks.. Zal me niks verbazen dat de volgende stap het kiezen van de mooiste lantaarnpaal in Nederland is..

Kolenschopper | 31-05-09 | 12:02

Ik doe niet geef een dam.

JumboXL | 31-05-09 | 12:01

@kolonel klootoog | 31-05-09 | 11:45
Lezen is ook een vak, zie originele post: "(alhoewel niet geheel correct)"

Bordje Erwtensoep | 31-05-09 | 12:00

"God zal het verder allemaal een rotzorg zijn, dat is de afgelopen 2000 jaar wel gebleken" Q.E.D.

Spittertje | 31-05-09 | 11:58

seven | 31-05-09 | 11:22

Als dit, net als Hemelvaartsdag, niet voldoende aanwijzingen bevat dat het destijds een buitenaardse intelligentie was die het eea in gang hebben gezet, weet k het ook niet meer. (geraas, wind = vaartuig; vurige tongen = lichten)

cor123 | 31-05-09 | 11:55

En het is nogwel pinksteren.
Uitstorting van de heilige geest.
Die heeft wellicht de uitslag wat beinvloed.

solidstate | 31-05-09 | 11:55

Helaas had graag gezien dat Obdam had gewonnen alleen om een keer meetemaken dat geenstijl het niet voor me kaar kreeg om een internet verkiezing te saboteren! obdam obdam obdam! :D

A.f.r. Ukken | 31-05-09 | 11:53

@ kolenschopper
waar moeten ze anders op oordelen?

iederrich | 31-05-09 | 11:50

Zijn de kerkbankjes wel gekocht bij Morres Meubelen?

m4ppet | 31-05-09 | 11:49

Kerk, zerk, whatever.

Conan de Rabarber | 31-05-09 | 11:48

Dit is zo onzin.. Je kunt kerken helaas niet met elkaar vergelijken, tevens zijn kerken door de eeuwen heen in verschillende bouwstijlen (Barok, classicisme, gotiek enzovoort) gebouwd. Ze oordelen nu dus puur op de bouwstijl.

Gegroet

Kolenschopper | 31-05-09 | 11:47

@ Bordje Erwtensoep | 31-05-09 | 11:39

De Da Vinci Code. Natuurlijk. Het ene verhaaltjesboek bestrijden met het andere.

*proest*

kolonel klootoog | 31-05-09 | 11:45

Wat nsl | 31-05-09 | 11:12 zegt trouwens ! +1

huppetee | 31-05-09 | 11:43

seven | 31-05-09 | 11:32
Geef het maar toe, jij hebt ook een beetje geest!

Einde van de Domheid | 31-05-09 | 11:42

Bordje Erwtensoep | 31-05-09 | 11:39
Dat is bekend hier. Het schijnt dat de bisschoppen die als eerste aanwezig waren alvast hadden besloten dat Jezus als zijnde goddelijk verklaard zou worden. Zo zie je maar wat een vertraagde kameel voor kwalijke gevolgen kan hebben..

JosVerbeek | 31-05-09 | 11:42

@Teun van het Tuinpad
Ben jij er nog, helaas werden sommige berichten mijnerzijds sneller -weggejorist- dan dat ik ze kan tijpen.
Tip: geen BKK grapjes richting redactie maken (bloedserieus).
En nu even heftig ontopic:
Wat heb je nu aan kerken, het is er altijd koud, de accoustiek zuigt grote tijd en ik herinner mij uit mijn jeugd (toen ik van de leraren mee moest naar de kerk) dat er van die stoffige matjes aan een koperen ring hingen die mensen dan op de grond legden om hun knieën op te planten tijdens het bidden.
Nu ik wat ouder ben heb ik sterk de indruk dat die "godvrezende" medemensen alleen maar lopen te zeuren om eigen lijfbehoud, gezondheid en de mogelijkheid om kinnezjus te kunnen verkrachten zonder opgepakt te worden.
Ik vind kerken dus een broedplaats voor criminelen die tijdens "de biecht" alles van zich afschudden om weer een week lang vooruit te kunnen met hun slechte gewoontes.
Sterker nog, wellicht wisselen de kerkgangers tips uit met de dominee over viesbah dingen.
En de mooiste kerk, dat is een kerk die door een sloopkogel op het aardoppervlak terechtkomt.
*faxt bakje koffie met koekje naar Joris*

necrosis | 31-05-09 | 11:41

Tijd voor soep

Bordje Erwtensoep | 31-05-09 | 11:39

Waarom nou weer zo druk maken om al die sprookjeskastelen van die sprookjesfiguren uit dat sprookjesboek?

Kent niemand hier de bepalingen die zijn gemaakt tijdens het Concilie van Nicea. Zie en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of...

Jezus was maar een mens, niks goddelijks aan. Met een democratische stemming is er maar besloten dat hij goddelijk was.

Da Vinci Code is misschien een goed begin voor de ontwetenden. (alhoewel niet geheel correct)

Bordje Erwtensoep | 31-05-09 | 11:39

Een gristelijke sjuurie. Gevalletje WC-eend dus.

seven | 31-05-09 | 11:32
Ik heb al extra antennes geplaatst, maar het lukt me (helaas?) nog steeds niet om de Heilige Geest te ontvangen ;-)
*van het mooie weer genieten gaat*

JosVerbeek | 31-05-09 | 11:38

Zeer binnenkort is ook deze kerk een moskee !

blauwe zander | 31-05-09 | 11:36

Proficiat Hulst,
een terechte winnaar!

steile helling | 31-05-09 | 11:35

"" De kerkenuitslag is binnen! ""

Wa's dat ? Een soort grefo Mexicaans kuchvirus ??

Ik krijg er nu al uitslag van ...
*bij wijze van voorzorg met emmer wijwater en wijwaterkwast door huis loopt*

huppetee | 31-05-09 | 11:35

kees klaphark | 31-05-09 | 10:07
Dit was maar een grapje.

discosmurf | 31-05-09 | 11:34

De naam Pinksteren is afgeleid van het Griekse woord 'pentekoste' dat vijftigste (dag) betekent. Het is het feest van de vijftigste dag na Pasen.
Christelijk pinksterfeest

In de christelijke kerken wordt herdacht dat de Heilige Geest neerdaalde over de apostelen. Deze geschiedenis wordt beschreven in het Nieuwe Testament, De Handelingen der Apostelen 2:1-6. Op Pinksteren verspreidden zich tongen als van vuur over de apostelen. Deze begonnen daarop alle volken in hun eigen taal toe te spreken. Het betekende het begin van de verbreiding van het christendom.
Niet-kerkelijke (wereldlijke) pinksterfeesten

Aan de vrije dagen rond Pinksteren hebben zich in de loop der tijd ook allerlei feesten gehecht, die losstaan van de kerkelijke pinksterviering en die buiten worden gevierd, zoals schuttersfeesten, kermissen, wedstrijden, en voorjaarsfeesten. Deze festiviteiten waren niet altijd aan een bepaalde Pinksterdag gebonden. Sommige begonnen al op pinksterzaterdag. In verschillende plaatsen, o.a. in de Zaanstreek en Zeeland, werd en wordt een derde pinksterdag – pinksterdrie – gevierd op de dinsdag na Pinksteren.

Veel gebruiken zijn verdwenen, andere zijn onder voortdurende verandering blijven bestaan, of zijn weer in ere hersteld en hebben nieuwe vormen gekregen. Daarnaast zijn er ook steeds nieuwe evenementen bij gekomen. In Deventer wordt bijvoorbeeld het Pinksterkroonfeest en op Schiermonnikoog het Kallemooifeest gevierd, feesten die beide een lange geschiedenis kennen. In verschillende plaatsen worden jaarlijks kermissen of markten gehouden, zoals in Antwerpen de Sinksenfoor (Sinksen = Pinksteren), een van de grootste kermissen in Vlaanderen, en in Purmerend de bokkiesmarkt (veemarkt). Op Walcheren wordt met het ringrijden op Pinksterdrie een bekende traditie voortgezet. Nieuwe evenementen zijn bijvoorbeeld popconcerten, zoals het pinkpopfestival in Landgraaf. www.meertens.knaw.nl/meertensnet/wdb.p... (En lest best, een wetenschappelijk verantwoorde uitleg van het Meertens Instituut ( ja die van Het Bureau in de romanserie van J.J. Voskuil ) en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen..)

seven | 31-05-09 | 11:32

ja, die eigentijdse stoeltjes doen t m, zit beter dan zo'n houten bank..

3 en een half | 31-05-09 | 11:32

-weggejorist-

von Paulus | 31-05-09 | 11:29

Ook de rotonde waar de kerk aan ligt is geweldig. Vanaf Emmeloord over de banterweg aan komen scheuren en de rotonde met 110 in-zn-2-er-in-en-in-de-3-er-uit pakken als je rechtsaf gaat richting Luttelgeest. Ge-Wel-Dig.

De beste kerk is mijner inzien de Hoeksteenkerk in Voorburg:
www.visade.nl/?page=637&PHPSESSID=...

JaapStar | 31-05-09 | 11:28

Met Pinksteren viert de Kerk de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen, zeven weken na Pasen. Deze gebeurtenis markeert de geboorte van de Kerk.

Vijftigste dag
De naam Pinksteren komt van het Griekse pèntèkostè, dat ‘vijftigste’ betekent. Het is de laatste dag van de vijftigdaagse Paastijd, die aanvangt op Paaszondag. De Kerk viert met Pinksteren de voltooiing van Pasen door de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen. www.katholieknederland.nl/abc/detail_o... (Katholiek linkje om de NCRV te plagen ;)

seven | 31-05-09 | 11:28

Haha de vak jury zal zich wel vermaakt hebben in 1 van de vele sexshops die de kerk om ringen. Wordt het rondje om de kerk toch leuk.

BOTTEAM | 31-05-09 | 11:28

@ nsl | 31-05-09 | 11:12
..."het bouwen van kerken bij heeft gedragen aan de ontwikkeling van de architectuur en bouwtechnieken"...
Inderdaad, zoals de uitvinding van de koepel of steunberen.
Handig als je nóg meer kerken gaat bouwen.

JanRap | 31-05-09 | 11:27

@ seven

Hoezo? Omdat een jury niet gehoorzam met de pootjes omhoog gaat liggen voor GS?

gezellie | 31-05-09 | 11:22

1 Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren zij allen op één plaats bijeen. 2 Plotseling kwam er uit de hemel een geraas alsof er een hevige wind opstak, en het vulde heel het huis waar zij waren. 3 Er verschenen hun vurige tongen, die zich verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten. 4 Zij raakten allen vol van heilige Geest en begonnen te spreken in vreemde talen, zoals de Geest hun ingaf. (meerrr www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hand+2&a... )

seven | 31-05-09 | 11:22

@Fleauxe | 31-05-09 | 11:02

Je hebt smaak. Ben een Mokummer die in Arnhem werkt (Arcadis). Als je toch van kerken houdt, zijn dit twee mooie voorbeelden.

stadsjongen | 31-05-09 | 11:21

gezellie | 31-05-09 | 11:15
TV fragment van het jaar revisited..

seven | 31-05-09 | 11:19

Gelukkig!

*koffie, peuk*

kolonel klootoog | 31-05-09 | 11:17

@Fleauxe 11:05
Het is eerste Pinksterdag, niks geen drank, tieten en geyle neuqseks, alleen maar mensen die naar de kerk gaan omdat het MOET.
(heb stiekem nog drankvoorraadje thuis, ghe)
@Joris
Heb net een boeketje bloemen naar A'dam gestuurd met voldoende postzegels erop.
Zijn we nu weer vriendjes?

necrosis | 31-05-09 | 11:17

@blikjegrolsch

Conclusie: GS heeft niet goed gekeken voordat (origineel!) werd bedacht om deze verkiezing te kapen. Omdat altijd al duidelijk was dat uiteindelijk een jury de winnaars zou bepalen, die op meer zou letten dan alleen het aantal stemmen.
Ik zeg: NCRV - GS 1-0

gezellie | 31-05-09 | 11:15

bello | 31-05-09 | 11:09
Heeft ook niet gewonnen, ondanks de massa GS heidenen die erop stemde..
De protestanten hebben de kerk gejat en daarna alles wat mooi is van die kerk gesloopt, zo gaat het namelijk. Protestanten willen alles wat mooi is niet zien. Kaal, leeg DDR achtig is daar het ideaal. Desnoods beginnen ze een beeldenstorm..

seven | 31-05-09 | 11:13

Conclusie: de NCRV heeft dikke PEOP aan democratische processen.

blikjegrolsch | 31-05-09 | 11:12

@dikkepiemol | 31-05-09 | 10:15
het zou me zeer verbazen als u ouder was dan ca. 20 jaar, of misschien bent u ouder maar van het type dat zijn woning zelden verlaat vanwege het vele spelen van computerspellen als warcraft etc.

Als u een nederlander bent dan is de kans zeer groot dat generaties lang uw voorvaderen in een kerk gedoopt zijn, elke zondag de kerk bezochten, in de kerk getrouwd zijn, op een kerkhof begraven liggen.

Verder is het zo dat kerkgebouwen eeuwen lang architectonische hoogstandjes voor hun tijd zijn geweest en het bouwen van kerken bij heeft gedragen aan de ontwikkeling van de architectuur en bouwtechnieken.

Kortom, of je nu gelooft of niet; het geloof en kerken zijn onlosmakelijk verbonden met onze geschiedenis. Dat u zich bedient van een linksche "alles moet anders" mentaliteit verandert daar gelukkig niets aan.

Daarnaast, altijd nog liever een kerk dan een moskee.

nsl | 31-05-09 | 11:12

"De mooiste kerk"... om af te breken, hahaha.
Dingen die goed zijn in het 'overleven', hoeven nog niet 'goed' te zijn.

JanRap | 31-05-09 | 11:10

@seven | 31-05-09 | 11:06

Die basiliek in Bant heeft wel wat weg van een crematorium...

bello | 31-05-09 | 11:09

Joris is weer lekker bezig, wat is het probleem?
Vinden jullie mij niet aardig ofzo?
Ik ken de huisregels en weet dat jullie ALTIJD gelijk hebben maar ik ben de laatste paar dagen vaker -weggejorist- dan ooit tevoren en dat vind ik niet liev.
*gaat in hoekje zitten en dikke boehoe doen en Joris hopelijk een schuldgevoelcomplexje aanpraten*

necrosis | 31-05-09 | 11:08

haha ik hoorde het op de radio.

pikfortuin | 31-05-09 | 11:07

Onduidelijke link in het artikel. Staat geen foto van de winnaar bij. Ik namelijk omroep Brabant die het heeft over "hun" kerk die niet gewonnen heeft.
Voor een blik op de top 4 incl de winnaar klik hierrr www.ncrv.nl/ncrv?nav=mbswqEsHtGATmKnJg...

seven | 31-05-09 | 11:06

@necrosis | 31-05-09 | 11:02: Eigen mening ist verboten! PS; buiten wacht een wereld vol Real Life topics op je. Een wereld vol drank, tieten en geile neuqseks.
Waar wacht je nog op, verlaat het nest. Sla je vleugels uit. Sjoe sjoe...

Fleauxe | 31-05-09 | 11:05

Maaarrrrrr.... 'onze' Flevolandsche kerk heeft wel de 'AANMOEDIGINGSPRIJS' gewonnen... *kuch*

broomstick | 31-05-09 | 11:04

'God zal het verder allemaal een rotzorg zijn, dat is de afgelopen 2000 jaar wel gebleken.'
Ooit van het vrije wils principe gehoord?
Vrije wil gaat nog verder dan de willekeuruge (al het maar tegen de Islam is) freedom of speech geevangeliseerd door GW.
Vrije wil is de vrijheid om te doen wat je wilt.
Stel je voor; je heet Appie Hitler en je loopt in de gevangenis tegen een interessante man, vol kennis over Tibet en rassentheorien.

Einde van de Domheid | 31-05-09 | 11:03

Ah, Cuypers heeft er met z'n fikken aangezeten. Logisch dat mensen zoiets tot op de grond toe willen afbreken. Verder is het een oerlelijke kerk, dat haalt het toch niet bij Eusebiuskerk in Arnhem? Of de grote kerk in Amsterdam.
Ach wat, fuck die hele kerkverkiezing ook maar. Ik kom daar toch nooit.

Fleauxe | 31-05-09 | 11:02

-weggejorist-

necrosis | 31-05-09 | 11:02

De mooiste kerk staat in Haarlem op de grote Markt!

De oude nar (2) | 31-05-09 | 10:51

-weggejorist, en veel meer gelijk-

necrosis | 31-05-09 | 10:49

@BBreznjev

Ik ben helemaal niet pessimistisch, met 'een mooie kerk is geen kerk' zeg ik alleen maar dat kerken ruimte zouden kunnen maken voor belangrijke en voornamelijk 'mooie' gebouwen: Zoals bijvoorbeeld een snackbar.

dikkepiemol | 31-05-09 | 10:47

Hoe is het stemmen gegaan dan??
Zie je wel dat je die gelovigen niet kan vertrouwen.
Dit zaakje stinkt.

Braakbal | 31-05-09 | 10:42

Aangetoond is dat democratie niet werkt met een jury.

Nee dus! | 31-05-09 | 10:40

Eigenlijk een groot succes voor GeenStijl. De bedoeling van mol-die-pol was toch altijd om aan te tonen dat internet-polls makkelijk te manipuleren zijn. Inmiddels lijkt men dat door te hebben en sluit men af met een finaleronde.

bintang | 31-05-09 | 10:36

De mooiste kerk is een instortende kerk.

zie boven4870 | 31-05-09 | 10:33

In de Kerktoren staan ook nog enkele andersoortige Kruizen geschilderd. Degelijke Duitse verf is ervoor gebruikt; bladdert ook na 65 jaar nog altijd niet!

Het warmste plekje | 31-05-09 | 10:31

de toren bestaat uit 4 delen??? Ow... ik zie 1 grote pilaar.. Zo zie je maar, gristenen zijn geboren leugenaars

Rick212 | 31-05-09 | 10:30

natuurlijk kreeg deze kerk ook mijn stem ;)

introo | 31-05-09 | 10:30

Dus god heeft door de eeuwen heen een paar keer die toren laten verwoesten, maar enige boodschap wil maar niet doordringen. Dat terwijl een beetje gelovige slecht een windvlaag nodig heeft om de aanwezigheid van zijn schepper te voelen.

hekkesluiter | 31-05-09 | 10:30

*Gaat snel de kerk uit voordat het zingen begint...*

alltexx | 31-05-09 | 10:28

AMEN !

Tietus Tietenbek | 31-05-09 | 10:27

dikkepiemol | 31-05-09 | 10:15
Wat een doemdenker ben jij zeg.

BBreznjev | 31-05-09 | 10:24

Nu even bellen, de kerkdienst is begonnen... niets mooier dan een telefoon die luid overgaat tijdens de kerkdienst

deafhaalchinees | 31-05-09 | 10:23

'dat is de afgelopen 2000 jaar wel gebleken,'
Verklaar u nader Geenstijl vooral op deze mooie Zondag.
-edit: sinds ze ongeveer kerken bouwen-

xzaz2 | 31-05-09 | 10:21

en god zag dat het goed was.....

Dr. Funkenstein | 31-05-09 | 10:21

De horeca is in Hulst veel beter. Meer terrassen, café's en restaurants dan in Bant en Obdam tesamen. Ook veel meer fapshops in Hulst!
En nu allemaal het boek Reformatie voor Dummies lezen!

doortrapper | 31-05-09 | 10:19

En nu is iedereen blij.

Ome WiIlem. | 31-05-09 | 10:16

Deze kerk had ook mijn stem. ;)

Bananasplitje | 31-05-09 | 10:15

zo zie je maar weer. je stem geldt alleen als je in godt gelooft.
lijkt me helemaal het einde, een democratie met variabele stemrecht. kunnen we (linkse elite enz) gewoon bepalen dat als je wilders stempt je stem maar een halve stem waard is. of maar een tiende.

two ball cane | 31-05-09 | 10:15

Kerken zijn niet mooi, kerken zijn gebouwen van illusie, massa-moord en hoax!

De mooiste kerk is geen kerk.

dikkepiemol | 31-05-09 | 10:15

Haleeloeja, U zij de Glorie, Henk Mouwe, Aadje Kamsteeg, Bidden doe je Zo, Godverdomme wat een eclatant succes!

patat - generatie | 31-05-09 | 10:13

Wel respect voor de geschiedenis van deze kerk. De papen hebben de Willibrordus eeuwenlang moeten delen met de Protestanten. Maar de papekop heeft uiteindelijk (1929?) de hele kerk overwonnen.

doortrapper | 31-05-09 | 10:13

De mooiste kerk van Nederland staat in Zeeuws-België!

doortrapper | 31-05-09 | 10:10

Jezus, wat een kutkerk.

joyriders | 31-05-09 | 10:09

Gaaf! Prachtig gebouw met een heel imposant orgel. Beetje jammer van de post-oorlog kerktoren maarja, hadden die Polen hem er maar niet af moeten schieten.

OmeletDuFromage | 31-05-09 | 10:09

Reli volk,de hel zit er vol mee.

Beëlzebul | 31-05-09 | 10:09

@ discosmurf | 31-05-09 | 09:59

Doe vooral wat je niet laten kunt!.... Fok is anders ook nog een optie die je kunt overwegen!!

kees klaphark | 31-05-09 | 10:07

"God zal het een rotzorg zijn" Hoxha ook al in de Here?

azijnseikerT | 31-05-09 | 10:06

"De Basiliek herbergt enkele fraaie grafzerken, schilderijen en oude mariabeelden"
En is God er ook nog weleens te vinden of moet je dáárvoor naar Bant?

dienstweigeraar... | 31-05-09 | 10:03

De uitslag van een nutteloos verkiezinkje op de Dag des Heere? Doe maar ruig.

foppe | 31-05-09 | 10:02

Schandelijk !

Bankman6860 | 31-05-09 | 10:01

Jullie ketters van Geen Stijl hadden geprobeerd de uitslag
te manipuleren. Stelletje heidenen.
Don't mess with GOD.

Ik denk erover om mijn Wakker Nederland abonnement op te zeggen
en naar de NCRV of EO over te lopen

discosmurf | 31-05-09 | 09:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken