Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Experts: Rookverbod wordt burgeroorlog

tankman.jpg De kruistocht van Minister Ab Klink tegen de rokers in Nederland is gedoemd te mislukken. Dat zegt een groep uitermate verstandige mensen vandaag in de Volkskrant. Volgens de Hoogleraren Bestuurskunde (twee pijprokers, een Javaanse Jongens halfzwaar en een pruimtabak) heeft de bewindsman een wet in het leven geroepen die niet te handhaven is. Het verzet onder rokende burgers is zo massaal, dat enkel een grootscheepse militaire operatie de enige methode lijkt om het verbod te handhaven. Dat moet dan maar. Wat denken die wijsneuzen wel niet? Een CDA-minister die zijn beleid niet gaat handhaven? Ha! Echt niet. Leer ons Ab kennen. Tegen de APK bestond in het begin ook veel weerstand en zie nu eens. Nee, we gaan er van uit dat Klink gewoon tot op het bittere eind zijn wet blijft verdedigen. Apache's die ter controle langs de cafés hooveren? Prima. Fosforraketten op coffeeshops? Desnoods. Een grondinvasie in kroegen en discotheken? So be it. Voor ons part nuked Klink alle tabaksplantage's in Zuid-Amerika. Kedeng! Dat is pas aanpoten! Hoeveel de handhaving aan kosten ook met zich meebrengt. Hoe weinig draagvlak er ook onder de bevolking te vinden is. Hoezeer het rookverbod het gezag van de overheid ook uitholt. Deze CDA'er buigt voor niemand!

Reaguursels

Inloggen

Nietvoordekat;

Ja, dat zou wel moeten. En ik las dat hele artikel aangaande de schadelijkheid van roken. Tja, ik heb een schoonmoeder van 71 en die rookt al vanaf haar 15e. En ze wil maar niet eh, ze leeft nog steeds.

Maar dat het slecht is, dat zal ik niet ontkennen maar haal eerst andere vervuiling weg. Nee, natuurlijk niet. Niet aan onze nationale melkkoe komen, de auto.
Fabrieken die een ach, ik ga niet meer energie in argumenten steken. Van leven ga je dood. Klaar.

MarcusAurelius | 14-01-09 | 18:24

Klinkverbod

TehLiberal | 13-01-09 | 23:24

@ Heil Satan | 13-01-09 | 01:13.
Mail effe je tel.nr. en adres naar crackandsmack (Gmail) knul.

Crusher | 13-01-09 | 16:48

Heil Satan | 13-01-09 | 01:17
Iemand zei ooit (Winston Churchill als ik me niet vergis): "Statistiek is de grootste leugen". Keer op keer worden die woorden eer aangedaan door aan onderzoekjes en grafiekjes een andere draai te geven. Glasharde redenatie op basis van onmiskenbare feiten is de enige manier om iets goed te bepalen, alleen bevalt dat glasharde niet zo goed op het zachte pluche. Kleine en grote leugentjes zijn wat dat betreft veel makkelijker.

Nietvoordekat | 13-01-09 | 15:00

MarcusAurelius | 12-01-09 | 18:45
De politiek trekt zich inderdaad nauwelijks wat aan van het volk, maar dat hoor je als volk niet zomaar te accepteren. Zij zijn er voor ons, niet andersom. Verder ben ik voor een soort Zweeds referendum-systeem zoals ik al vaker gezegd heb, de Zweden hebben iets van 200 bindende referenda per jaar. Over elk matig belangrijk onderwerp wordt gestemd. De referenda die we in dit land hebben zijn te lachwekkend om serieus genomen te worden, en worden glashard genegeerd als de uitkomst niet overeen komt met wat Den Haag wil. Met andere woorden: de referenda hier hebben nul komma niks zin, Den Haag doet toch wel wat het wil. Daar moet verandering in komen, Nederland staat in Wikipedia te boek als democratie en moet zich dus godverdomme ook een keer als democratie gedragen.

Nietvoordekat | 13-01-09 | 14:55

Volgens mij is het maar een kleine groep horeca-ondernemers die van eht rookverbod afwil. Alelen schreewuen ze erg hard en wordt hun harde geluid maar al te graag afdrukt in de krant. Dat is echter iets anders dan 'massaal verzet'. Het zou van zwakke knieën getuigen als de overheid zou buigen voor dit in feite minimale verzet.

jeroentjegouda | 13-01-09 | 08:38

mjuh | 13-01-09 | 00:36

Dank je wel voor het maken van een van mijn punten. Rapporten zijn bullshit. Het is allemaal statistiek en nummertjes kun je zo verdraaien dat je alles wel kan staven met cijfertjes. Dus, laat de roker lekker roken, en de anti's lekker kiften. Het probleem is alleen dat de overheid naar dat gillende groepje lutsers luistert, terwijl de grote stille meerderheid die niet rookt en verder er geen bal om geeft niks zegt. Op die paar na die de rokerts weer terug willen hebben omdat ze de zweetwalm in de cafes zat zijn die er sinds het rookverbod rondwaart.

Heil Satan | 13-01-09 | 01:17

Crusher | 12-01-09 | 23:46

Het verschil is dat ik dus daadwerkelijk naast je kan staan en je voor kutmongeaul uit kan maken als je onzin blaat. Mensen die me kennen weten dat. Dat ik hier toevallig anoniem ben doet daar niks aan af. Ad hominem gaat jou ook erg goed af zie ik. Snotneus.

Heil Satan | 13-01-09 | 01:13

- rokers zijn lutsers en janken als kleine kinderen die ze hun snoepje onthouden wordt...
- als cafebezoek alleen afhangt van het mogen roken, denk dan nog eens aan het bovenstaande... vrienden en gezelligheid zijn dus blijkbaar niet zo belangrijk...
- 'als er een markt was voor niet-rokerscafes, dan waren die er wel geweest': mensen komen in een cafe omdat het er gezellig is, de sfeer hen aanspreekt en 'hun' muziek er gedraaid wordt. Je kunt een (niet) rokers cafe niet alleen runnen op het feit dat er (niet) gerookt wordt; ik ga als metalhead echt niet in een disco zitten... roker of niet...
- horecaeigenaren wisten al ruim 8 jaar dat het rookverbod er aan kwam, niemand heeft ook maar iets gedaan. De rookruimtes in de cafes die er zijn, zijn pas van de laatste maanden. Ook in kleine cafe's kun je creatief zijn en rookruimtes inrichten. Ja dat kost geld. Verlies van klanten ook. Niet zeiken en doe wat...

Afijn, zo kan ik nog wel even door...

En verder: er zijn evenzoveel rapporten en onderzoeken pro en contra die precies dat beweren wat de opdrachtgever wil (roker of niet-roker), dus waarde = 0 en boeit dus niet...

mjuh | 13-01-09 | 00:36

@ Heil Satan | 12-01-09 | 23:25.
Ik weet heel zeker dat wanneer jij nu naast mij zou hebben gestaan jij niet 'achtelijke kutmongeaul' had durven zeggen. Je zit nu veilig en anoniem achter je peeceetje en het feit dat je van die gelegenheid gebruik maakt om zonder consequenties deze taal uit te slaan zegt veel over je miezerige persoontje. De discussie is gesloten.

Crusher | 12-01-09 | 23:46

Warum? | 12-01-09 | 22:23

Die rokers dokken wel je AOWtje, vriend. Doe es dimmen?

Heil Satan | 12-01-09 | 23:27

Crusher | 12-01-09 | 23:15

Je maakt alweer een grote fout. Jij zegt roker == verslaafde. FOUT! Okee, de meesten misschien wel, maar er zijn ook mensen zoals ik die soms weken pakjes achter elkaar wegpaffen en dan soms een maand niet, alleen omdat hun hoofd er niet naar staat.

Trouwens, dat schadelijke hangt alleen maar aan 1 rapport van de WHO wat al enkele malen is tegengesproken. Ik ga niet beweren dat roken gezond is, want dat is het niet. Net als bier drinken, flink bunkeren bij de burger king of wonen langs een snelweg of een vliegveld. Laat mensen lekker zelf weten wat ze doen. Jij weet het niet beter dan de rest, achtelijke kutmongeaul. En zo'n miskleun van een minister al helemaal niet.

Heil Satan | 12-01-09 | 23:25

Homer J. Simpson | 12-01-09 | 22:24

Ik ken dat rapport, en het rammelt aan alle kanten. Wat je ook kan doen is eens deaudgaan met je stomme gezeik en in plaats van mensen in een verdoemhoekje te stoppen zoeken naar een oplossing die voor iedereen werkt. De reaukert kent de "gevaren" wel, want daar word je mee doodgegooid. Gaat ie daarom stoppen? Nah, en al helemaal niet als je betuttelt, dan word het een principekwestie.

Roken is slecht voor je. Dus? Ademen in de buurt van de Botlek ook. Dus hou je bek.

Heil Satan | 12-01-09 | 23:17

@ Heil Satan | 12-01-09 | 12:22.
Wat betreft betutteling, als er een wet komt die er voor zorgt dat hinderlijk, schadelijk gedrag van nicotine-verslaafden ophoudt in openbare ruimten dan is dat geen betutteling. Dat is noodzakelijke wetgeving.
Wat betreft komma's, als je een rustpunt nodig hebt ga je lekker een saffie roken: BUITEN.

Crusher | 12-01-09 | 23:15

Het aantal reacties (momenteel een magere 260) geeft het al aan: Rookverbodposts zijn zo deaud als de rookvrije horeca.

1sokkie | 12-01-09 | 23:11

zeur niet, er gaat niets boven een sigaretje of ander rookwaar op het juiste moment.

Hadikmaareenfiets | 12-01-09 | 23:10

W.H.O. Geneve

In 1986 heeft de World Health Organization (WHO) verklaard dat het gebruik van tabak in al zijn vormen onverenigbaar is met het bereiken van gezondheidsdoelen en dat nicotine verslavend is. “De sigaret is een instrument van de dood en men kan hiertegen geen neutrale positie innemen”. De statistieken de wereldgezondheidsorganisatie hanteert zijn hieronder weergegeven:

Ongeveer 90% van de rokers zijn bekend met de dodelijke gevolgen van roken
Sommigen rokers zien in sigarettenconsumptie een gezondheidsrisico, waarbij anderen de risico's van roken minimaliseren uit angst om zichzelf genot te ontzeggen.
Velen letten niet op de echte gevaren van roken want deze reële gevaren worden vaak overschaduwd door de valse waarheid dat de echte gevaren van roken niet wetenschappenlijk zijn bewezen.
Statistieken tonen aan dat veel meer mensen jaarlijks sterven door roken dan door auto-ongelukken, heroïne consumptie, AIDS, zelfmoord en moord.
De consequenties van roken zijn tot de jaren '90 onderschat maar na veel onderzoek naar het onderwerp kunnen we stellen dat roken het grootste gevaar is dat we kennen, het zorgt voor meer doden dan elke andere ziekte.
50% van de rokers sterft door schade veroorzaakt door de rookgewoonte, een kwart tussen hun 35ste en 65ste levensjaar en een ander kwart in latere jaren.
Duizenden doden door kanker zijn te relateren aan tabaksrook, inderdaad tabaksverslaafden hebben 20 maal vaker longkanker dan niet-rokers en 90% van alle longkanker betreft tabaksverslaafden.
De waarschijnlijkheid dat je een van deze aandoeningen oploopt neemt met 10 tot 15 maal toe bij het roken van één pakje per dag en 5 maal bij 10 sigaretten per dag.
Hoe meer je rookt, hoe hoger het risco.
Vandaag de dag constateren we ook een toename van kanker in de mond, de blaas, de maag en de darmen. Roken is verantwoordelijk voor één op de drie doden door hartaandoeningen vanwege het effect op de aderen. Volgens schattingen is 60% van hartfalen te wijten aan roken.
Het is zeker dat roken het leven verkort met ongeveer 8,3 jaar volgens sommige studies, waar anderen spreken van een levensreductie van 12 jaar. Alle studies zijn het eens dat rokers een goed deel van hun leven opofferen aan rookplezier.
Een van de eerste schadelijke effecten van roken start binnen 10 minuten na het inhaleren en heef een effect op de bloeddruk die stijgt met 30mmHg.
Roken is een risicofactor als het gaat om aderverkalking, een aandoening veroorzaakt door het verharden van de aderwand.
Excessief roken heeft serieuze consequenties voor het lichaam zoals: aandoeningen van de aders, angina pectoris, hartinfarct en hartfalen dankzij slechte bloedcirculatie, hartfalen, lekkende vaten, verstoppingen van aders in de benen en die van de hersenen met gevolgschade als gehoorproblemen, duizeligheid, herseninfarct en hersenverlamming.
Roken zorgt voor aderverkalking en daarom leiden rokers vaak aan circulatieproblemen in de benen leidend tot een aandoening die “rokers benen”wordt genoemd. Deze aandoening bestaat uit verstopping van de aderen en veroorzaakt pijn tijdens het lopen. Omdat spieren zuurstof nodig hebben maar deze niet kunnen krijgen door afname van de flexibiliteit van de vaten ontstaat plotseling pijn en is de persoon genoodzaakt om een paar minuten te stoppen tot de pijn verdwijnt.
Roken veroorzaakt nooit schade aan een enkel orgaan maar tast gelijktijdig belangrijke systemen aan in ons lichaam om zo het pad naar vele aandoeningen te plaveien.
De tabaksverslaafde leidt vaak aan maag- en darmproblemen omdat roken de productie van maagsappen bemoeilijkt en de genezing van maagzweren verhinderd. De carcinogene substanties in tabak worden via de nieren naar de blaas geleid waardoor ze een hogere kans op kanker van deze organen onder rokers veroorzaken. Vooral in de blaas, waarschijnlijk door de retentie van urine.
De luchtwegen zijn de eerste om aangetast te worden door roken, in het bijzonder de neus, het slokdarmhoofd, de luchtpijp en de bronchiën. De functie van deze organen is om de lucht naar de longen te transporteren om gas uit te wisselen met bloed. Schade wordt veroorzaakt door de longstructuur aan de longblaasjes die deelnemen aan het proces. Hierdoor ontstaan serieuze ademhalingsproblemen en aandoeningen.
Andere schade gerelateerd aan roken is impotentie. Volgens een Amerikaans onderzoek komt impotentie 50% vaker voor onder rokers dan onder niet-rokers. Veel van de seksuele problemen zijn toe te schrijven aan roken.
Botten worden ook aangetast door tabaksverslaving. Vaak leiden rokers aan rugpijn doordat nicotine de bloedcirculatie aantast. De tussenwervels krijgen niet genoeg bloed of zuurstof zodat ze degenereren en langzaam dunner worden.
De mond van een roker zal vaak zijn aangetast door tandvleesbederf welke geleidelijk dieper in het tandvlees doordringt en uiteindelijk tot tanduitval leidt. Het is nu zeker dat kankervarianten in de mond samenhangen met de manier waarop de tabak wordt ingenomen. De kans op kanker is groter als de tabak direct met de huid in aanraking komt.
Sigarettenrook, in het bijzonder in relatie met alcohol is een relevante risicofactor in de ontwikkeling van slokdarmkanker, poliepen in de darmen en levertumoren. Nicotine zorgt ervoor dat aderen vernauwen en alcohol zorgt voor verwijding. Als we gelijktijdig roken en drinken is het alsof we onszelf met een naald prikken terwijl we onszelf slaan om de pijn te neutraliseren.
Rokers vragen vaak of roken hersenbeschadiging kan veroorzaken of haaruitval. Experts bevestigen dit omdat rook een gif is dat een gigantische hoeveelheid vrije radicalen opwekt. Een studie door de Harvard School of Public Health toont aan dat roken een toename veroorzaakt van alle hormonen zoals androgene hormonen inclusief DHEA, androstenedione, testosteron endi-hydro-testosteron (DHT), dwz het hormoon verantwoordelijk voor kaalheid bij mannen.
Een studie onderzoekt 1241 mannen van middelbare leeftijd en vergelijkt hormoon niveau's tussen rokers en niet-rokers. De studie toont aan dat het niveau DHEA 18% , DHEAS 13% en androstenedione 33% hoger is, testosteron is 9% hoger en DHT is 13% hoger. Het is bekend dat een hoger testosteron niveau leidt tot hogere haaruitvalratio's. Roken zal geen haaruitval veroorzaken bij diegenen die niet genetisch zijn uitgekozen, maar zal wel haaruitval voorkomen bij diegenen bij wie het genetisch is bepaald. Bovendien kan roken het proces versnellen bij mannen die al enige kaalheid hebben.

Homer J. Simpson | 12-01-09 | 22:24

Je kunt ook gewoon stoppen met dat smerige gerook, zelfs als rokers niet roken zijn ze nog een last voor hun omgeving, rokers zouden eens moeten weten hoe onwaarschijnlijk goor ze ruiken. (Geen grapje, naar kots, echt waar)
Als je dit nu echt moet doen he, val dan tenminste anderen er niet mee lastig, het is al erg genoeg zoals het is.
Lees dit eens, alsje durft:

Homer J. Simpson | 12-01-09 | 22:24

rokers zijn zielige mensen, maar val met je zieligheid niet een ander lastig! dat ze op staatskosten kanker moeten krijgen is al erg genoeg... ugh...

Warum? | 12-01-09 | 22:23

Als die klink ballen heeft [dus niet]haalt hij alle sigaren en sigaretten uit de handel.Gewoon een verbod op rookwaar.Maar dat kost de staat teveel accijns.Zelf rook ik niet ,en heb er totaal geen moeite mee als mensen er 3 tegelijk opsteken.Ieder diertje zijn pleziertje.

fleurtje | 12-01-09 | 22:17

Sinds de invoering niet meer in een pub geweest. Sigaretten ruiken misschien maar de vieze zweetlucht van een niet roker is onverdraagbaar. Dan ruik ik toch liever een sigaret.

El_Rhialto | 12-01-09 | 21:03

waarom jaat je niet simpel de keuze aan de uitbater

zo zul je de keuze krijgen om als klant de plek te vinden waar je het zelf gezellig vind !

en als het personeel er last van heeft? - simpel vertrekken naar een andere werkgever.

wat een flauwekul allemaal en tegen welke kosten ?

kunnen ze geen alternatief bedenken ? jemig,..... zo kan ik meteen de politiek in :-) smile.

freddys | 12-01-09 | 20:58

Als ik te snel rijdt krijg ik toch ook een bekeuring, dan zeur ik ook niet. Ingecalcukeerd risico of verborgen tol. We hebben deze wetten in deze samenleving met elkaar afgesproken dus moeten we ons er ook met z'n allen aan houden. In Scandinavie kennen ze niet anders een echte verademing. En de echte volhouders die roken wel onder zo'n terrasverwarmer bij de ingang.

Barman | 12-01-09 | 20:40

Giaur! | 12-01-09 | 12:18

Was geen betoog ;). Was een cynisch stukje bagger.
Maar goed, niet iedereen kan dat bevatten.
Kom je vanavond nog wel naar de homo-barretje schatje? ;).

Mrjoeri86 | 12-01-09 | 20:19

rokers uitgerookt...... weer eens wat anders!

B2 | 12-01-09 | 20:16

Ab 4 president.
Waarom moeten niet-rokers met geïrriteerde ogen hun longen naar de klote laten helpen door een minderheid notoire dombo's die te slap zijn om een paar milligram nicotine te kunnen weerstaan!!

Kamele beffer | 12-01-09 | 20:10

* Peilt draagvlak voor inkomstenbelasting *

Patrick Bateman | 12-01-09 | 20:04

Gewoon roken in de kroeg toestaan maar dan met gekeurde afzuig installatie, probleem opgelost, dacht ik.
CDA is poep.

souty | 12-01-09 | 20:04

Rook verbod is ook minder accijns.
Maar wat lees ik dat PvdA en D66 willen de accijns verhogen op rookwaren.

crazywereld | 12-01-09 | 19:41

Van mij mogen ze het roken helemaal verbieden.

Richard S. | 12-01-09 | 19:32

Veel rokers hebben is juist goed voor de zorgverzekering:
1. Rokers leven korter (
2. Wanneer ze ziek worden gaan ze snel dood (korte behandeling)
3. Hebben hun hele leven al veel belastinggeld betaald d.m.v. accijns op tabak
Beter dan die 'gezonde' mensen die van hun 20e tot hun 90e kwakkelen met hun gezondheid, wie moet dat allemaal betalen? juist ja de rokers die bijna geen gebruik maken van hun zorgverzekering. De mens leeft al decennia met tabak en alcohol (bier en wijn). De drang om dat te consumeren is genetisch vastgelegd. Vroeger in de herberg werd ook al alles gedaan wat per wet verboden was, denkt Ab nou echt dat hij zo'n eeuwe oude traditie kan veranderen in slecht 6 maanden tijd.

The Teflon Don | 12-01-09 | 19:23

Het is zeau simpel. Roken moet mogen voor hen die willen roken. Zij gaan naar kroeg A. Het roken aldaar is NIET VERPLICHT. Niet roken moet mogen voor hen die niet willen roken. Zij gaan gezellig naar kroeg B. Roken aldaar is VERPLICHT.

echt niemand | 12-01-09 | 19:08

Nietvoordekat

Heeft politiek zich ooit echt wat aangetrokken, want 'het volk?'

Ik pleit voor vragen via het internet, waarop mensen kunnen stemmen. En dat dan wordt meegenomen in bepaalde beslissingen. Maar als dat gebeurd, bef ik Groenteman.

MarcusAurelius | 12-01-09 | 18:45

Ben Franklin | 12-01-09 | 16:17
... wat allemaal hartstikke waar is, maar de volksvertegenwoordigers horen ook te kijken naar wat het volk wil. In een democratie heeft de meerderheid het voor het zeggen. Voor zover ik weet, is een meerderheid tegen het rookverbod. Deze aversie ondersteunen zij ook met glasharde argumenten.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen roker. Ik ben ook geen kroegbaas, ik heb totaal geen belang bij het eventuele opheffen van het rookverbod. Sterker nog, ik ga er persoonlijk zelfs op achteruit. Ik heb het "geluk" (zoals eerder gezegd) dat ik slecht tegen sigarettenrook kan, en dat een poosje kroegen voor mij dus een nare ervaring is. Ik was dan ook in eerste instantie voor het rookverbod. Logischerwijs deed ik de eerste protesten van rokers en kroegbazen af als een reflex die wel over zou gaan. Nu ik echter zie dat zelfs na pak 'm beet een half jaar nog steeds een meerderheid tegen het rookverbod is, verandert dat dus. Als een meerderheid tegen het rookverbod is, zou in een democratie dat rookverbod opgeheven moeten worden. Het feit dat dit niet gebeurt, betekent voor mij dat in Den Haag niet serieus rekening gehouden wordt met wat de burger wil en dat democratie zelfs in Nederland een relatief begrip is. Ik heb dus, als voorstander van het rookverbod, mij eigenlijk aan te passen aan de wens van de meerderheid. Reluctant geef ik toe dat het rookverbod opgeheven moet worden.

Nietvoordekat | 12-01-09 | 18:34

Gods wil zal geschieden.

GezondVerstand | 12-01-09 | 18:23

U kunt bij de 2e link lezen over passief roken. Medereaguurders.

MarcusAurelius | 12-01-09 | 18:13

Niet Roken is zeau 2008..

Calihero | 12-01-09 | 17:48

En al die schoorstenen van die fabrieken en uitlaatgassen van autos daar komt heel wat meer troep uit dan van een sigaret en wat je op je werk inademd je hebt heus wel rookvrije kroegen en restaurants dus niet zeuren niet rokers blijf dan thuis in je huis en ga dan niet op stap naar kroegen of disco waar wordt gerookt!!!

johan8743 | 12-01-09 | 17:17

rokertjes rokertjes rokertjes, wanneer beseffen jullie nou eens dat roken niet alleen jullie schaadt, maar ook je niet-rokende medemens. Kortom, dat rookverbod, vóór. Nuance vind ik wel dat er ook kroegen/plekken moeten zijn waar rokers nog wél hun sigaret kunnen opsteken. Niet omdat ik dat wil, -ik haat roken-, maar omdat het eenieders eigen keus is. Beperking van die keus uit publiek belang is goed, maar inderdaad... er moet wel ruimte blijven om je lekker de kanker te roken als je daar zin in hebt.

KingHotwing | 12-01-09 | 16:30

@Mrpurple (what's in a name? ;) ), als zo'n vergunning gekoppeld gaat aan een maximum aantal, hierbij duidelijk wordt gemaakt dat dit de laatste concessie is en er vanaf nu spijkerhard wordt gehandhaafd dan is dit wat mij betreft bespreekbaar. Wel vind ik het riskant aangezien die paar kroegbazen die protesteerden zo beloond zouden worden voor hun weigering om zich aan de wet te houden. Het schept een precendent om de wet te breken wanneer een nieuwe wet je niet bevalt.

Ben Franklin | 12-01-09 | 16:17

Heeft Harry van Bommel al opgeroepen tot een intifada tegen het anti-rookbeleid?

MysteryQuest | 12-01-09 | 16:15

@ Gezellig! | 12-01-09 | 10:14

lutsers is zo 2007..

krem | 12-01-09 | 16:11

ogh hier in het zuiden zijn de asbakken nooit echt weggeweest.. omdat zo'n Haagse schijtlijster dat wil zeker ? dream on..

krem | 12-01-09 | 16:07

Klink kan het nu toelaten onder vergunningen. Dat zal dan een gebaar maken zijn in de richting van de tegenstanders. Mensen zullen het zelfs een genereus, vriendelijk, wijs gebaar vinden. Het zal dan ook bevestigen wie wie vertelt hoe deze moet leven, wat deze vooral wel moet en niet mag. Vergunningen en toelaten onder EISEN levert ook geld op voor capo Klink. Het is elke keer weer iets vinden en zoeken om mij onder geschikt te maken. Ken je Frank ?

Mrpurple | 12-01-09 | 16:05

Excuses voor de dubbele post. Oorzaak: automatische uitlogging van netwerk (studenten-internet) waardoor de post al geplaatst was zonder dat ik het kon zien.

Ben Franklin | 12-01-09 | 15:54

Hoezo extra kosten en verlies aan gezag?
Werf gewoon bij elke gemeente of politiekorps enkele tientallen extra controleurs aan en laat de kosten hiervan betalen door de overtreders door de boete net zo veel te verhogen als nodig is om het te kunnen betalen.

Niet roken in restaurants en cafés? Kwestie van beschaving.
Je vergiftigt toch niet een ander zijn lucht?

Ben Franklin | 12-01-09 | 15:53

Hoezo extra kosten en verlies aan gezag?
Werf gewoon bij elke gemeente of politiekorps enkele tientallen extra controleurs aan en laat de kosten hiervan betalen door de overtreders door de boete net zo veel te verhogen als nodig is om het te kunnen betalen.

Niet roken in restaurants en cafés? Kwestie van beschaving.
Je vergiftigt toch niet een ander zijn lucht?

Ben Franklin | 12-01-09 | 15:52

Welk rookverbod, ik rook al weer overal...

da wizard | 12-01-09 | 15:52

De overheid die een eigenaar verbied om op zijn terrein te roken.

henkdekanarie | 12-01-09 | 15:44

En nou even een sigaretje...

Pleestation | 12-01-09 | 15:33

Mmh... M'n ene egoïstische ik zegt dat dat rookverbod maar wat goed is. Ik ben "gezegend" met een paar longen dat bij het eerste spoortje sigarettenrook al gaat klagen, dit verbod maakt het voor mij makkelijker om naar de kroeg te gaan. Anderszijds heb ik het gehad met de verboden die deze regering afvaardigt. Onafhankelijk van wat mijn mening is, de mening van een meerderheid van het volk staat als een huis: optiefen met dat rookverbod. Dan m'n longen maar aan barrels of ik op zaterdagavond alleen thuis, we leven hier wel in een democratie. De scherpe kantjes heeft iedereen maar te pikken. Vroeger was ik een voorstander van het rookverbod. Maar nu duidelijk wordt dat het protest niet slechts een reflex is, ben ik ook om.

Nietvoordekat | 12-01-09 | 15:32

Rookvrije werkplek voor iedereen... hoe moet het dan met de brandweer?

Arwin | 12-01-09 | 15:23

@underdog_ | 12-01-09 | 15:01
Uiteraard is er een draagvlak voor het rookverbod; alleen niet onder de rokers.

hanzebal | 12-01-09 | 15:22

@ mrjoeri86
Met je ontzettende Samsung b130 op Ebay.
pluis

vitaliserende cocos | 12-01-09 | 15:15

@Heil Satan
Precies zoals ik het zei. Er zijn gelukkig nog meer verlichte geesten die zoeken naar oplossingen in plaats van strijd.

DickieDick | 12-01-09 | 15:02

Als ze de politie nou eens achter de laser(/radar)guns uit-halen en in de cafe's vlemmen?
Voor het geld maakt het niet uit en de snelwegen worden gelijk weer een stukje prettiger.

Er is zeker wel draagvlak voor het rookverbod.
Het werkt in andere landen ook al jaren goed, dus waarom zou dat hier niet haalbaar zijn?

underdog_ | 12-01-09 | 15:01

Ik maak de vergelijking : Ooit was ik in een gehucht beland genaamd Vollenhove, dat was op 29 april.
De hele avond leipe gassies met knalharde brommers door dat gehucht scheuren/brullen (you name it) Omdat het 1.30 uur was dacht ik heel fideel eens de hermandad te gaan bellen opdat ik en mijn vriendin toch zouden kunnen slapen.
De politieman aan de andere kant van de lijn zei: U komt hier niet uit de buurt? Dit is traditie en de bevolking vind dit een goede traditie en ook al worden er regels overtreden we staan het toe omdat de meerderheid van het durp de traditie steunt. Einde bericht.

Lijkt me een mooie parallel met wat er nu gaande is, burgerlijke ongehoorzaamheid in combinatie met een traditie van roken in cafe's waar een overgroot gedeelte van de bevolking geen problemen mee heeft. (kom niet aan met is dat wel zo?? Ja dat is zo!) De regering vaardigt een wet uit die ze (wederom) niet kan handhaven en zal uiteindelijk (Hollandser kan niet) met een polderoplossing komen.Roken zal weer mogen met de voorwaarde dat er een luchtbehandelingsinstallatie geplaatst wordt die aan de strengste keureisen voldoet. Strenger controleren zal alleen maar meer weerstand en ontduiking in de hand werken. Ab Klink je hoeft niet altijd je poot stijf te houden, geef er een creatieve draai aan en hef dat verbod op je lijdt geen gezichtsverlies want achter dat masker van onbewogenheid zit uiteindelijk toch ook maar een aardige vent die sympathiek gevonden wil worden???

Broeder | 12-01-09 | 14:58

Wat een berg Zwitsalmeningen.

illuvatar | 12-01-09 | 14:55

Tja bestuurskunde en psychologie gingen vroeger blijkbaar niet samen.

Moeder Gans | 12-01-09 | 14:49

Hier mag je gewoon ik elke kroeg roken.

Controle is er denk ik niet.

Bretpit | 12-01-09 | 14:36

Rookverbod? Welk rookverbod?

DeLeeuw | 12-01-09 | 14:23

(twee pijprokers, een Javaanse Jongens halfzwaar en een pruimtabak)
Er bestaat geen javaanse jongens halfzwaar

ragnark | 12-01-09 | 14:19

Zieke Hond | 12-01-09 | 14:02
Ga jij es even lekker buiten spelen jongen...

Heil Satan | 12-01-09 | 14:08

Het moet nu s over en uit zijn met die stankhobbie van anderen. Optiefen.

Zieke Hond | 12-01-09 | 14:02

Gelegenheidsterroris | 12-01-09 | 13:43
Verkeerde site, vriend...

Heil Satan | 12-01-09 | 14:00

Ik zit in Brazlië en hier is er sinds een jaar ofzo ook een rookverbod. Niks aan 't handje.

Bastardia | 12-01-09 | 13:59

Israel heeft de fosforraket getorpedeerd tot de knallerrrr van 2009!! En van die Splinter Cell ventjes die iedere vijand geniepig uit de weg ruimen lijkt me ook mooi...

Gelegenheidsterroris | 12-01-09 | 13:43

rook broeders, neemt het wapen ter hand en red onze kroegen...
Ab wil oorlog dan kan ie die krijgen ook...
want wat is next, moeten we dadelijk ook stoppen met zuipen in de kroeg..
of kost dat biertje dadelijk vijf eurie, waar houdt het op

eppy | 12-01-09 | 13:41

manmens | 12-01-09 | 13:33

Dat is al eens geprobeerd (malieveld demonstraties etc.), maar dat faalde omdat een stel complete debielen dat organiseerden. En de gemiddelde werkende mensch heeft het te druk om naar zoiets te gaan. Er zijn zat online petities, maar of die enig gewicht dragen is nog maar de vraag (want in feite is het gewoon weer een poll, en je weet wat wij van internet polls vinden).

Als iemand een serieuze handtekeningenactie begint (met pen en papier dus), dan zet ik mijn krabbel wel neer tegen dat rookverbod.

miss elly | 12-01-09 | 13:15
Betutteling is betutteling, hoe je het wendt of keert. Ga es deaud alsjeblieft.

Heil Satan | 12-01-09 | 13:39

Laat iedere kroegbaas gewoon zelf uitmaken of er gerookt mag worden of niet.... wat een gedoe.... wat een betutteling.... What's next? Geen alcoholische drank meer in de kroeg omdat anderen aanstoot nemen aan de alcoholische geintoxiceerde medemens..?

SteelyDan | 12-01-09 | 13:37

Waarom geen verbod tegen een verbod?!
maar slechts 40.000 handtekeningen nodig, dat zal niet moeilijk worden met die miljoenen rokers in nederland

manmens | 12-01-09 | 13:33

Ach welnee het rookverbod blijft, ik snap dat jullie arme rokers nogsteeds hopen op dat ene moment. Maar trust me, dat gebeurd dus niet :). Maar paf maar flink door want jullie geven ons landje meer geld! maar ga well ff snel dood want het ziekenfonds zit niet op jou longen te w88.

truster | 12-01-09 | 13:21

@miss elly | 12-01-09 | 13:15
Jij komt elke middag in de buurtkroeg van opa Kees die zijn sigaartje dankzij jou in de winderige voorportaal van het bejaardenhuis moet roken?

tipo | 12-01-09 | 13:19

Ik vind het rookverbod GEWELDIG. Letterlijk een verademing. De day after het stappen ook nog. Ik ben natuurlijk geen roker, maar reken maar dat ik een kroegtijger ben...
Ik ben zwaar tegen betutteling, maar bij roken ligt het nét even anders, omdat het direct aantoonbaar ongemak oplevert voor iedereen om de roker heen. Niks meer aan doen dus, aan die wet.

miss elly | 12-01-09 | 13:15

b-ry | 12-01-09 | 12:47

Ik neem aan dat je voor een goed inzicht daarin een lijst bijhoud van de mensen die dergelijke uitspraken doen? :s

Jaccoes | 12-01-09 | 12:50

b-ry | 12-01-09 | 12:47
Dat is waarschijnlijk omdat dat verbod nergens op slaat, net als de vele andere veboden die we van onze gggrrristenbroeders in Den Haag erbij hebben gekregen.

Heil Satan | 12-01-09 | 12:49

Volgens mij zijn het steeds dezelfden die dit soort uitspraken doen met als doel het hele rookverbod aan het wankelen te krijgen. Kap dr mee.

b-ry | 12-01-09 | 12:47

CCA cristen communistisch áppel ---> Weet zeker dat we in china goed in de markt liggen, en ook de russen ons altijd van gas zullen voorzien... Elk voordeel heb z'n nadeel!!

krappaal | 12-01-09 | 12:44

Verhuis naar New York.. Mag je in de buitenlucht niet eens roken...
jensrooi | 12-01-09 | 12:04

Dat moeten ze hier ook eens invoeren, en ik heb nog een ideetje voor de heer klink, rookvrije werkplek voor de brandweer, die hebben daar toch ook recht op ?

jan patat | 12-01-09 | 12:41

Uit de bundel sacramenten voor oppenheimer de gedigt rookverbod.

kijk
daar
doe
ik
dus
niet
aan
mee

J.N. de Kabelpen | 12-01-09 | 12:38

@revolutser | 12-01-09 | 10:55
Wat moet ik precies snappen?

J.N. de Kabelpen | 12-01-09 | 12:34

Ab vs. de rest: 0 - 100

De Schorpioen | 12-01-09 | 12:28

-weggejorist-

teringtubbie | 12-01-09 | 12:23

@Baruch de S. | 12-01-09 | 12:20
Daarom moeten er ook kroegen komen waar je wel mag roken. Daar kom jij namelijk niet en dan heb je geen last van mijn rook in jouw bijzijn. Simpel toch?

tipo | 12-01-09 | 12:22

Crusher | 12-01-09 | 12:17
Vroegâh was er de slogan: "we lossen het samen we op". Dat ging (vziw) erg goed. Het gaat niet om de verslaving of de behoefte, maar de betutteling. Wat nou als ze ineens bier gaan verbieden omdat ineens 5% van de bevolking die kegel van de bierdrinker niet lekker vind ruiken en daar last van heeft? Sta je dan ook nog aan dezelfde kant? Want wees nou eerlijk, het gaat niet om die hele gezondheidskwestie, die anti-rokers vinden het gewoon niet lekker ruiken ofzo. En dat is volgens mij gewoon het hele eieren eten.

PS: Het helpt als je interpunctie correct gebruikt. Om rustpunten in je zinnen te bouwen, kun je ook KOMMAS gebruiken.

Heil Satan | 12-01-09 | 12:22

@ Cobra6 | 12-01-09 | 12:04

Volgens mij is meneer Klink een onderdeel van die 10% hardliners. Dus ben bang dat het idee (hoe goed hij ook is) er niet door zal komen.

@ badassbadass | 12-01-09 | 12:03

En jij bent natuurlijk de enige die hiervoor betaald...

achmed-de-terrorist | 12-01-09 | 12:21

@broomstick | 12-01-09 | 12:16
In de US of A mag je in veel buurten binnen crack roken, omdat daar toch geen politie durft te komen. Oftewel: Daar heb je een alternatief, hier niet.

tipo | 12-01-09 | 12:20

@ tipo | 12-01-09 | 12:14
Ik heb er niet direct last van dat jij een baan hebt; maar wel dat je rookt in mijn bijzijn in een kroeg waar het niet mag... Ga eens buiten staan roken!

Baruch de S. | 12-01-09 | 12:20

ZeroTolerance78 | 12-01-09 | 10:20
Dat handhaven blijkt juist nou zo moeilijk te zijn. Daar gaat de hele discussie over. Maar goed, wellicht dringt dat wat langzamer door bij jou. Wat je zegt over het buitenland is niet waar. In o.a. Spanje en België wordt er in sommige kroegen volop gerookt.

Mrjoeri86 | 12-01-09 | 11:17
"... opdat zij er van houden ergens op te zuigen. Pure voorbode op homofilie, denk ik zo."
Je hebt jezelf volkomen gediskwalificeerd met deze opmerking. De rest van je betoog kan zo het toilet in.

Giaur! | 12-01-09 | 12:18

ik rook dus ik besta

st0mpie | 12-01-09 | 12:18

Het is maar een kwestie van tijd en dat is het huilie huilie van de rokers ook voorbij. Een ondernemer die meerdere keren een vette prent heeft gehad gaat dat rookverbod vanzelf wel instellen, vroeg of laat. In het begin had ik nog enige compassie met de rokers maar als ik zie wat een stelletje zielige huilers het zijn die alleen maar met hun eigen verslaving bezig zijn en volledig schijt hebben aan niet-rokers lach ik ze nu vierkant in hun gezicht uit als ze buiten staan te kleumen met hun kankerstaaf.

Crusher | 12-01-09 | 12:17

broomstick | 12-01-09 | 12:16

Denk je dat nou echt?

Heil Satan | 12-01-09 | 12:17

nog ff

revolutser | 12-01-09 | 12:16

In bijv. de US of A werkt het ook, dus moet het hier ook kunnen!
(had ik al gezegd dat ik niet-rokert ben?)

broomstick | 12-01-09 | 12:16

@Baruch de S. | 12-01-09 | 12:11
In Noord Korea heeft iedereen een baan. Het kan wel...

tipo | 12-01-09 | 12:14

badassbadass | 12-01-09 | 12:03

Klopt! Die rekeningen zijn idd giga. Maar je denkt toch niet echt dat die onderzoeken anders niet nodig zijn. Ook niet-rokers hebben die onderzoeken nodig. Weliswaar misschien minder, maar het gaat er bij mij niet in dat die "paar" onderzoeken meer de totale besparingen/inkomsten te boven gaat. Echt niet. Bovendien, betalen de burgers dat samen met elkaar aan de zorgverzekeraars.

Heil Satan | 12-01-09 | 12:02

Haha! We hebben er smakelijk om gelachen. Hij weet het vrij goed te verwoorden idd.

Jaccoes | 12-01-09 | 12:12

@ tipo | 12-01-09 | 12:07
Natuurlijk stoken alle Scandinaviers hun eigen drank en smokkelen sigaretten. Ander voorbeeld uit eigen ervaring dan maar: Canada, -20 graden Celsius en de rokers staan gewoon buiten te roken. Het kan wel...

Baruch de S. | 12-01-09 | 12:11

Als Klink niet buigt, dan barst hij maar.

tipo | 12-01-09 | 12:10

@tipo

Daar heb je een punt. Als je dingen gaat verbieden, ziet de onderwereld meteen een gat in de markt. Een leuke 'feature' van deze gggggrrristelijke verbiedwoede.

Heil Satan | 12-01-09 | 12:09

"Deze CDA'er buigt voor niemand!". Zal wel, maar deze CDA'er gaat het CDA zetels kosten. Niet alleen vanwege dat rookverbod, maar ook vanwege dat elektronisch patiëntendossier, dat hij erdoor wil jassen.

Kloppstökl Sr. | 12-01-09 | 12:08

@davdeboskabouter | 12-01-09 | 12:02
In Scandinavie stookt iedereen zijn eigen drank, welke in achterafzaaltjes met gesmokkelde sigaretten genuttigd wordt door hoogblonde dames met dikke tieten. Moet ook hier de horeca ondergronds gaan in kelders, achterhuizen of op zolders? Heel erg zonde dat die gereformeerden uit dit kabinet de bourgondische cultuur uit het openbare leven verbannen. Calvijn is een kleautzak! Hoogervorst is een communist! Zo, en nu ga ik roken.

tipo | 12-01-09 | 12:07

@Cobra6

Wist je dat er airco-units te koop zijn die sigarettenlucht verspreiden (maar dan zonder de nicotine/teer/etc) voor dit exacte probleem? Stom he?

Heil Satan | 12-01-09 | 12:06

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit uit gaat draaien. Als de wet echt moet worden gehandhaafd moeten er straks waarschijnlijk mensen de bak in als ze roken in een cafe, de rest helpt niet echt.

Maar als ze de wet afschaffen of het gedogen gaat het in het vervolg met meer wetten zo die het volk niet bevallen.

Ab heeft zich in een moeilijke positie gemanoeuvreerd. Want 90% van de bevolking vind het nu in kroegen stinken en wensen liever in de rook te staan.
Alleen de 10% hardline (Clean air typjes) vinden het niet roken fijner.

Waarom kan het niet zo zijn dat er een rookverbod geld in restaurants, maar de kroeg niet. Dat zou alles oplossen denk ik, aangezien niet roken bij een diner van 2 uur makkelijker is dan een hele avond/nacht in een kroeg niet roken. De zweetlucht die in de kroegen hangt niet into account genomen!

Cobra6 | 12-01-09 | 12:04

@jan patat:

Verhuis naar New York.. Mag je in de buitenlucht niet eens roken...

jensrooi | 12-01-09 | 12:04

@ jaccoes
'rokers gaan eerder dood'

wel eens een rekeningetje voor mri-scan, bestralinkje en chemotherapie gezien? dat verdient jan modaal in een gemiddeld leven niet bij elkaar hoor....

badassbadass | 12-01-09 | 12:03

@/\/\addog
Voorbeeld? Ga maar is in Scandinavie kijken.

davdeboskabouter | 12-01-09 | 12:02

Het verbod gaat in rook op. Heerlijk!

Herman Jansen | 12-01-09 | 12:02

Dit krijg je dus als je je afzet tegen 'het gedoogbeleid' in Nederland.

Gedogen is goed!

number one | 12-01-09 | 12:01

en de helft van zijn leven op internet doorbrengt
davdeboskabouter | 12-01-09 | 11:54

Tja, dat klopt, ik MOET wel, daar GAAT het juist om, buiten lopen Kan ik niet meer juist door dit domme verbod :-)

jan patat | 12-01-09 | 12:01

Zucht... Zie hier het bewijs dat Nederland uit z'n voegen barst! Iedereen heeft last van iedereen, en iedereen moet zich maar aanpassen aan iedereen. Echt geloof me, het zou helpen als men zich niet doorlopend aan iets zou irriteren. Ben al jaren gestopt met roken, maar ben door dit werkelijk hilarische verbod weer begonnen met roken als gelegenheidsroker in de kroeg. Principekwestie.

Rokers bedienen zich graag van drogredeneringen, maar niet-rokers zijn hier even-zo-goed kampioen in! Ab gaat mij niet wijs maken dat de kosten van het roken hoger zijn dan de baten. Rokers gaan namelijk eerder dood, wat betekent dat er heel veel geld in de AOW-pot blijft. Dit nog naast alle accijns die de staat ontvangt.

Overigens stelde iemand ver hiervoor dat de omringende landen zich keurig aan het rookverbod houden. *kuch* Spanje. Het wordt daar volledig genegeerd door de bevolking. Zouden we hier in de kroegen ook moeten doen.

Jaccoes | 12-01-09 | 11:59

@tipo

In Duitsland schijnen ze het rookverbod aldaar ook grotendeels te negeren. Sterker nog, door rechtzaken is het op flink wat plekken teruggedraaid.

Heil Satan | 12-01-09 | 11:58

Tsja ik vind het ook belachelijk dat ik geen 190 mag rijden binnen de bebouwde kom, zal ik dan ook maar in opstand komen?

*Disclaimer Komdan's auto haalt met moeite de 120.

Komdan | 12-01-09 | 11:58

@davdeboskabouter | 12-01-09 | 11:47
In Spanje en Belgie kan je ook overal roken, ondanks het rookverbod. Alleen wordt daar niet over geschreven in hun krant. Daar heerst namelijk nog een cultuur waar de overheid op gezonde wijze massaal gewantrouwd wordt, zeker in de privesfeer van de kroeg. Daar zijn ook niet zoveel Joden verraden als in Nederland, bijvoorbeeld.

tipo | 12-01-09 | 11:56

tja dat buiten zitten roken, dat zou hier ook kunnen als de overheid met milieu argumenten de terraswarmers niet zou verbieden. voorbeeldje: een terras op de nieuwmarkt in amsterdam had al 15 jaar terraswarmers, deze zijn onlangs ineens verboden omdat ze daarvoor geen vergunning had. ofwel - de milieumaffia heeft weer iets nieuws verzonnen....

badassbadass | 12-01-09 | 11:55

Iedereen loopt te zeiken, in plaats van met goeie oplossingen te komen. Wat dachten jullie hiervan:

- De uitbater die roken in zijn of haar café wil toelaten zet een bordje op de deur waarop staat: "Betreden op eigen risico. Hier word gerookt". Op deze manier kunnen de antirook-nazis deze plekken mijden en worden rokers niet geïrriteerd door deze strijdbare groep zakkenwassers.
- Cafés die rookvrij worden krijgen een kleine subsidie van de overheid om het onstaan van rookvrije cafés te bemoedigen. Anders komen die eikels in plekken waar rokers komen en lopen ze weer te zeiken.
- Restaurants worden rookvrij, prima. Misschien kan het restaurant een rookruimte voor de verstokte niceaus in deze restaurants inrichten.

Zie je? Het kan ook zonder betutteling.

Heil Satan | 12-01-09 | 11:55

@jan papat
Dat jij nou zo'n apaat bent die nooit in de kroeg komt en de helft van zijn leven op internet doorbrengt wil nog niet zeggen dat de rest van Nederland er mee moet worden opgescheept.

davdeboskabouter | 12-01-09 | 11:54

@ iedereen die beweert dat het in het buitenland allemaal zo goed werkt,

In grote delen van Spanje en Italië zit grote delen van het jaar iedereen buiten, waardoor er dus binnen niet wordt gerookt. Maar om dan maar domweg te beweren dat het verbod daar zo lekker werkt is natuurlijk baarlijke nonsens.

Kom maar door met je bewijzen.

/\/\addog | 12-01-09 | 11:53

even ter herinnering: het was vvd-minister hogenvorst die met deze onzalige plannen kwam

hetluis | 12-01-09 | 11:48

Typisch verongelijkt junkengejank.
Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 11:17

Niet helemaal correct, ik ben nl NIETroker, ik ben alleen tegen dit stomme rookverbod in kroegen omdat ik nu niet meer rookvrij in de frisse buitenlucht kan lopen, overal op straat loop ik door die vieze rooklucht, laat die gasten lekker ergens afgesloten in de kroeg hun stinkstokken opsteken, dan weet ik waar ik moet wegblijven en kan ik weer vrij ademen

jan patat | 12-01-09 | 11:48

Volgens mij holt mensen op parkbankjes bekeuren het gezag veel meer uit dan het andhaven van een wet waar een ruime meerderheid het wel mee eens is. Of stiekem achter een bosje zitten met een flitsapparaat. Of fietsers bekeuren omdat ze geen bel hebben. Of wielklemmen zetten 1 minuut nadat de parkeertijd is verlopen. Of ondernemers bekeuren omdat ze niet om 18.01h hun winkel dicht hebben. etc. etc. etc.

badassbadass | 12-01-09 | 11:48

Wanneer het rookverbod nog een tijd aanhoudt gaan de kroegen zich er uiteindelijk ook aan houden. besides, hoezo zou dit rookverbod niet werken? Minstens 80% van de kroegen zijn rookvrij, een groot aantal van rokend Nederland is ook daadwerkelijk gestopt (waaronder ik zelf). Misschien is een passend spreekwoord dan op zn plaats. "Rome is ook niet op één dag gebouwd"

jensrooi | 12-01-09 | 11:48

Dit bevestigd nog maar weer eens het asociale gedrag van de Nederlandse rokers, gewoon overal schijt aan hebben. Terwijl het in andere landen wel werkt, keihard optreden!

davdeboskabouter | 12-01-09 | 11:47

@badassbadass
Ik denk dat er van de rokers maar een heel klein deel dit steunt eerlijk gezegd...

@Baruch de S.
Hmmm in het buitenland werkt het ook niet zo makkelijk als jij suggereert. In Ierland en Spanje in ieder geval niet. In de grote steden wel aardig hoor, maar zodra je in de buitenwijken of buiten de stad komt zijn er genoeg kroegen te vinden waar best wel gerookt wordt.
Ik denk dat ze daar mensen van de VWA alleen in de steden laten controleren en niet de behoefte hebben om hun medewerkers 50 kilometer of meer naar het één of andere dorpje te laten rijden voor controles.

Ik heb hier in Nederland twee initiatieven gezien voor rookvrije cafés. Beiden schitterden helaas door afwezigheid van clientele en zijn inmiddels gesneuveld. Dus de behoefte is blijkbaar niet zo groot als altijd wordt gesuggereerd.
Hoe dan ook, ik pleit ervoor dat kleine zaken het zelf mogen weten en dat er dan een regel komt voor bijvoorbeeld zaken met een oppervlakte van X vierkante meter dat die een afgescheiden rookruimte moeten creeren.
Of verzin maar een belastingvoordeel voor kroegen die geheel rookvrij zijn, misschien dat een belastingvoordeel de eigenaren over de streep trekt. hebben zij ook in ieder geval een keus...

DickieDick | 12-01-09 | 11:46

Baruch de S. | 12-01-09 | 11:14 En nou? Nou, niet roepen dat het overal werkt behalve in Nederland. Is gewoon niet waar. Zal best in die landen waar jij bent geweest (behalve Italie dus) dat het daar werkt. Zo ongeveer overal waar ik kom zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om gewoon rustig binnen je sigaretje op te steken.

Eek the Cat | 12-01-09 | 11:38

Maar hal-lo! Ok, roken ligt misschien in het verlengde van betutteling en misschien zou je schaatsen maar eens moeten verbieden, maar ik vraag me wel serieus af waarom de al wat langer geldende rookverboden in bijvoorbeeld Frankrijk en Engeland niet op zo ongelofelijk veel kritiek stuitten...

koentje212 | 12-01-09 | 11:37

Fiets stuk, dus trammetje pakken. Ik wil gaan zitten maar kan maar net de helft van dat stoeltje innemen aangezien mevrouw naast me anderhalve plek in beslag nam. Vriendelijk vroeg ik haar of ze ziek was. Haar antwoord was een verbazingwekkend 'nee'. Ik ben opgestaan en heb die dikke pad helemaal verrot gescholden: Hoe durf je zo dik te zijn, zou je g%dv#rd*mme niet eens een keertje normaal gaan vreten?! Weet je wat het de maatschappij kost als jou hartklep stopt te klepperen?! Weet je wat er gebeurt als die situatie zich hier in de tram voordoet?! We krijgen je er niet eens met een mogelijkheid uit!!! En weltevreden stapte ik met een sigaret in de mond de tram uit waarbij ik tegen een ieder sprak: 'Zo, weer een leven gered en... het wordt tijd dat we de focus eens gaan verleggen naar die meer dan 60% van de bevolking met overgewicht...

S 2 de I 2 de R | 12-01-09 | 11:29

Ik ben zwaar voor het rookverbod. Smerige troep die peuken. Fucking goor als je gaat stappen. Van mij mogen ze er met de apache's over als er mensen recalcitrant gaan doen.

volautomatische_aard | 12-01-09 | 11:29

tABak

ilse | 12-01-09 | 11:25

Fuck niet-rokers!!!
zielige mensen!!

mozza | 12-01-09 | 11:23

@ Bigi Bana Boy dat is toch de discussie niet.... zou jij er moeite mee hebben als er 2 soorten horeca was?? dat wij 'junks' gewoon een soort methadonbussie krijgen in de vorm van een kroeg of disceau waar wel gerookt wordt... wat vooraf verteld wordt zodat anti-rook menschen er niet heen hoeven...

goeiemoggel! | 12-01-09 | 11:21

@jan patat,

Goed punt, niet meer ademen. Ben je al begonnen?

azijnseikerT | 12-01-09 | 11:20

Het rookprobleem is net zoals Gaza..... wat je ook doet... het helpt geen ene reet
;dus gewoon doorgaan met zo diep mogelijk inhaleren en doorkibbelen......

grapjasz | 12-01-09 | 11:18

jan patat | 12-01-09 | 11:13
Slappe en kinderachtige argumenten. Typisch verongelijkt junkengejank.
Met roken irriteer je anderen enorm en dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidsschade die je anderen toebrengt.

Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 11:17

PaulTyros2 | 12-01-09 | 10:46

1) Rokers zijn per definitie nooit agressief, stel jij. Dat is onzin. Per definitie en dus geen ruimte voor uitzonderingen? Het zijn vaak de jochies en delletjes met een tekort aan hersencapaciteit die beginnen met roken, opdat zij het ‘stoer’ achten. Dat zijn dezelfde jochies die vaak agressie vertonen, vaak uit onzekerheid – de reden dat zij zichzelf denken te moeten bewijzen. Ik zeg niet dat rokers per definitie agressief zijn. Jouw ‘per definitie’ is hier voorkomen misplaatst. Ik denk dat als men bijhield hoeveel van de crimineeltjes roken, het meer dan de helft zal zijn. Persoonlijk vind ik dat wel een interessant onderzoek. Nu kun je dat controleren door te turven bij het oppakken, al zal men de cijfers moeten corrigeren omdat de zuigertjes’ conditie vaak te slecht is om aan de politie te ontkomen.

2) Ik heb geen last van mislukte mensen die het niet twee uur kunnen uithouden zonder een verwarmend element in zijn mond te drukken, opdat zij er van houden ergens op te zuigen. Pure voorbode op homofilie, denk ik zo. Maar er zijn natuurlijk wel op de wereld mensen met geen enkele zelfcontrole, karakter en hersenkracht.

3) Geen gat in de markt ben ik wel met je eens ;). Het laat enkel een gat in de rokersmans hartje.

4) Nooit zal 100% van de bevolking een wet steunen. Zo ook nu vinden enkele zielige mensjes het rookverbod belachelijk. Zie wat het doet met de horeca! Nou het verbod zelf geen flikker. Dat meneer A, B, C en D klanten kwijtraken is vaak de schuld van meneer E dat moeite heeft met lezen en nog niet beseft dat er een rookverbodje heerst. De ondernemers poepen elkaar in het gezicht. Maar dat is iets dat vaak te hoog gegrepen is voor die onbekwame analfabeten. Nieuw woord voor rokers: anaal-atleten [zie punt 2], maar dat even tussendoor.

5) Tering hulpeloze onbekwame karakterloze mislukte neukfoutjes.

6) Zo nu heb ik gewoon meer punten dan jij.

Mrjoeri86 | 12-01-09 | 11:17

Ab is gewoon een lutser! Laat ze maar apparte niet-rook kroegen maken!
*steekt er nog een aan*

hoodv6 | 12-01-09 | 11:16

kan=kunt

The Green*Machine | 12-01-09 | 11:15

@ Eek the Cat | 12-01-09 | 10:57

OK, jij hebt misschien gezien dat het niet werkt in Duitsland, Italie en Spanje, ik heb gezien dat het prima werkt in Ierland, Canada, Finland en Italie. En nou?

Baruch de S. | 12-01-09 | 11:14

ik had er sowieso al geen vertrouwen in.

misterluckystrike | 12-01-09 | 11:14

Skoda rijder | 12-01-09 | 11:12
1x klikken is genoeg....

Whore Whisperer | 12-01-09 | 11:14

illuvatar | 12-01-09 | 10:59
Daar hebben kroegbazen over het algemeen veel meer mogelijkheden om hun (verwarmd/overdekt) terras uit te breiden. Probeer dat hier eens in de binnenstad met al die gemeentelijke kutregeltjes, je kan als kroegbaas geen kant op.

The Green*Machine | 12-01-09 | 11:14

Was laatst in de kroeg, je mocht er gewoon roken, maar dan moest je 1 euro pp betalen voor het geval van de boete. Koning.

Unox | 12-01-09 | 11:13

@Slurfje | 12-01-09 | 11:11
Er zit ergens een schroefje los hoor!

illuvatar | 12-01-09 | 11:13

Het rookverbod moet natuurlijk blijven, roken is gevaarlijk, nu nog het schaatsen verbieden, daar kan je immers je benen mee breken, werken ook maar afschaffen, heb je nooit meer een werkongeval, en als je iedereen verbied te ademen hoef je ook geen drukte meer te maken over de co2 uitstoot, daarna hoef je alleen nog maar die schaapachtige premier eruit te flikkeren en nederland word weer een beschaafd land

jan patat | 12-01-09 | 11:13

Gristenhond of niet, Ab Klink heeft gelijk. Het moet afgelopen zijn met dat stinkende gerook. En gelul over draagvlak onder de bevolking, rot op, die 3% rokers schreeuwen gewoon harder dan de rest.

*blij wees met rookverbod*

Lorenz0 | 12-01-09 | 11:13

Drank maakt meer kapodt dan je lief is.
-
Reauken maakt meer kapodt dan een ander lief is.
-
-
-
-
@ alle rokers; goedpraten van je verslaving is zielig, ook als je denkt dat je niet verslaafd bent.

revolutser | 12-01-09 | 11:12

dit is ook typisch televaag nieuwsbrengerij, uit een onderzoek bleek dat 93% vd restaurants zich aan het rookverbod wist te houden en dat 81% van de kroegen zich ook aan het rookverbod wist te houden.
Conclusie: Geenstijl doet wat de Televaag doet namelijk een beeld schetsen dat overal gerookt wordt, das niet waar.

Skoda rijder | 12-01-09 | 11:12

dit is ook typisch televaag nieuwsbrengerij, uit een onderzoek bleek dat 93% vd restaurants zich aan het rookverbod wist te houden en dat 81% van de kroegen zich ook aan het rookverbod wist te houden.
Conclusie: Geenstijl doet wat de Televaag doet namelijk een beeld schetsen dat overal gerookt wordt, das niet waar.

Skoda rijder | 12-01-09 | 11:11

-weggejorist-

Slurfje | 12-01-09 | 11:11

handhaven dat mooie rookverbod! vind het eigenlijk wel fijn dat me kleren naar het stappen niet stinken naar een afgebrand huis en dat mijn kans op kanker significant lager is...

allemuminium | 12-01-09 | 11:11

De volgende zin omschrijft het beste de situatie waarin AB KLINK verkeert!!

Eens kijken ,zei de kat, wie het eerst zijn ogen neerslaat, tegen het stopcontact.!!

oldboy | 12-01-09 | 11:10

Het is zo typisch Nederlands, om het minsete of geringste roepen dat de overheid al onze problemen moet oplossen. En als er dan regelgeving komt massaal gaan klagen dat niets meer mag en je er dan niet aan houden.

Jacques Use | 12-01-09 | 11:09

Ab, neem nou is een voorbeeld aan Ella.. treedt af.. ga achter je geraniums zitten zodat wij verlost zijn van deze verbodperiode van jou.

Kan er niet een wet komen tegen ab klink, of een wet tegen het verbieden dingen?

In Engeland mag er in de kleine cafés gewoon gerookt worden.
In Duitsland is er een rookverbod, alleen geen controleurs, dus mag er gewoon gerookt worden
In Zweden is 't veel te koud om buiten te staan en daar hebben ze Snus. (of zo iets..)

Waarom zou het in nederland wel lukken? Na al die protesten!!??

sjonkanon | 12-01-09 | 11:09

Ik rook niet, maar ik zou er bijna aan beginnen.... Gewoon omdat het kan. En om Ab Klink en het CDA te jennen.

Whore Whisperer | 12-01-09 | 11:09

Dat wordt wat als ze de scooter en brommerrijders gaan aanpakken vanwege het meeroken

DaDa San | 12-01-09 | 11:09

@Eek the Cat | 12-01-09 | 11:06
En waarom was je ook alweer begonnen met roken? En waarom houd je het ook al weer zolang vol?

illuvatar | 12-01-09 | 11:08

@ illuvatar | 12-01-09 | 10:59 en anderen: Ierland en Engeland dan (Engeland ga ik dit weekend checken). Maar al die lutsers hierboven moeten ophouden te roepen dat het overal zo'n succes is. Dat is gewoon echt helemaal niet waar. Ik kom nog wel eens ergens door mijn werk en ik ben roker. Zit keurig in Duitsland in een restaurant te roken, in de club staan de asbakjes op tafel, in de hipste club van Milaan wordt ook gerookt, etc... Om dan nog maar niet over Spanje te beginnen, dat schreef ik in mijn eerdere post al.

Eek the Cat | 12-01-09 | 11:06

mozza | 12-01-09 | 11:02

Volgens mij is die kans voor rokers groter.

Maaier | 12-01-09 | 11:05

Porrello | 12-01-09 | 10:37

Nee, spijkers met koppen slaan.

Maaier | 12-01-09 | 11:05

Een wet die oproept tot burgelijke ongehoorzaamheid.

coho | 12-01-09 | 11:04

Ab, klinklare onzin dat rookverbod.

1sokkie | 12-01-09 | 11:03

Fuck niet-rokers!!!
De Tering kunnen jullie krijgen!!

mozza | 12-01-09 | 11:02

@Mrjoeri86 | 12-01-09 | 10:58
@henriette | 12-01-09 | 10:31

Pas op hoor Henriette, joeri is erg hoog opgeleijdt! Moehahaha

illuvatar | 12-01-09 | 11:01

Prima hoor dat roken, maar val een ander er niet mee lastig.

azijnseikerT | 12-01-09 | 10:59

@Eek the Cat | 12-01-09 | 10:57
Ierland is een verademing hoor! Waar ik ook Guiness dronk, altijd rookvrij. En druk trouwens.

illuvatar | 12-01-09 | 10:59

Heerlijk dat rookverbod, lekker naar de kroeg zonder dat je kleren stinken!

Pietverdriet | 12-01-09 | 10:59

We roken ze uit die stink café's, whahahahaaa!
I love the smell of napalm in the morning...

mail cheauvinist pic | 12-01-09 | 10:59

@Bigi Bana Boy

I Agree :D

Jack87 | 12-01-09 | 10:59

Ik vind dat iedereen gewoon verplicht moet roken in de kroeg!

Wim-Lex | 12-01-09 | 10:58

rokers kunnen de kanker krijgen

piefpafpoef | 12-01-09 | 10:58

henriette | 12-01-09 | 10:31

Kort door de bocht. Rokers kosten, ondanks hun accijnjes op rokertjes, meer dan niet rokers. Maar iets diepgaander redenaties dan jouw oppervlakkige zal wel te moeilijk voor je zijn.

Mrjoeri86 | 12-01-09 | 10:58

Baruch de S. | 12-01-09 | 10:36 Dat is pertinente onzin, in vrijwel alle landen in Europa waar het rookverbod is ingevoerd wordt het niet volledig nageleefd. Zover ik weet is het alleen in Engeland wel een succes. Ik ben de laatste maanden in Italie en Duitsland geweest en daar kun je ook nog vrij veel roken. De grapjas die ooit heeft gezegd dat het in Spanje een succes is moet hier ook maar eens komen kijken. Officieel is hier een rookverbod, maar elk restaurant of kroeg heeft een briefje op de deur met 'Hier mag je roken'. Dikke fail dus... In heel Valencia ken ik 1 restaurant wat een rookverbod heeft. Het is dus bijna nergens een groot succes, dus waarom in NL wel?

Eek the Cat | 12-01-09 | 10:57

Misschien heeft "de Nederlander" een beetje tabak van al die verboden? Het rookverbod is gewoon de laatste druppel.

superjan | 12-01-09 | 10:57

kwoot: dat enkel een grootscheepse militaire operatie de enige methode lijkt om het verbod te handhaven. unkwoot

en wat doen militairen massaal? juist, roken.

kaai | 12-01-09 | 10:57

Leuk zo'n poldermodel als in Nederland. Het is goed als er kan worden geouwehoert over onderwerpen maar op een gegeven moment houdt het op. Kein keloel, kewoon handhaven. Als je begint met gedogen krijg je scheve gezichten, minder draagvlak onder kroegbazen die wel handhaven, en uiteindelijk minder plekken waar niet gerookt wordt.

Gewoon handhaven dus!

eno4 | 12-01-09 | 10:57

@J.N. de Kabelpen | 12-01-09 | 10:52
-
misschien tijd dat iemand je tegen de grond werkt tot je 'm snapt.

revolutser | 12-01-09 | 10:55

@Het CDA | 12-01-09 | 10:51
Ik weet niet of jij als muzikante nog wel eens in bejaardentehuizen komt, maar daar mogen de verstokte rokers niet meer roken..... DAT vindt ik dan weer wel triest. Die mensen hebben niet gekozen met de wetenschap dat roken slecht was, in tegenstelling tot een ieder die ergens na de vijftiger/zestiger jaren is geboren.

illuvatar | 12-01-09 | 10:55

elfde gebod: gij zult lang leven.

dubbeldepunt | 12-01-09 | 10:55

Het gaat ook helemaal niet om het roken het gaat om de boetes die de staatskas spekken.

dolle mina | 12-01-09 | 10:55

Ik zie mogelijkheden tegen de 'kleine snelheidsovertredingen' (tot 10 km/u overschrijding).

'Als de samenleving van een wet zo massaal zegt: we doen het niet dan red je het nooit. Afdwingen wordt heel lastig als het verzet zo groot is.'

Nee dus! | 12-01-09 | 10:54

Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 10:49

Gisteren naar de Church of Joy geweest...?

Sikkeneur | 12-01-09 | 10:54

Jullie roken maar (ergens anders).

revolutser | 12-01-09 | 10:54

Porrello | 12-01-09 | 10:26

O. En moeten die controleurs van de Voedsel- en Waren Autoriteit dan geen gasmaskers op als ze de gediplomeerde klikspaan gaan uithangen? Dat zijn toch werknemers die rookholen worden ingestuurd? En dat rookverbod is er toch om werknemers een rookvrije werkplek te garanderen? Het wachten is op de eerste VWA-controleur met kanker die Ab Klink een proces aandoet.

Gastondelatourette | 12-01-09 | 10:53

Gaat nergens over. Het standpunt van de deskundigen is lachwekkend want er zijn zoveel wetten die niet nageleefd worden. Stelen, bijvoorbeeld. Niet dat de leuk is maar die zijn zeker geen bedreiging voor de rechtstaat?

Het is wet en die zal nageleefd worden.
Het personeel en de burgerij hebben daar recht op.

NB het is een vergissing om te denken dat roken gezellig is voor iedereen. Rokers stinken en vinden alleen elkaar leuk.

antizanic | 12-01-09 | 10:53

Zo heeft het rookverbod op perrons voor mij ook nooit gewerkt. Gewoon blijven paffen en de nazi die er iets van zegt, wordt gevraagd of zijn moeder trots op 'm is. Hoe onbeschoft, 'k krijg nooit antwoord.

J.N. de Kabelpen | 12-01-09 | 10:52

Ik heb 10 jaar met veel plezier een kroeg gerund (als eigenaar)
99% van de klanten waren rokers, en hoe meer drank er in zat….. des te meer werd er gerookt.
De gemiddelde kroeg ganger is ook een roker.
Deze wet maakt het leven van een kroegbaas kapot.

www.PowerBink.nl | 12-01-09 | 10:52

Ik rook thuis, maar ik vind het net zo irritant als mensen gaan roken na het eten. Vreselijk. En gelijk met opstaan. Bah!

Ik rook alleen in de avond, in den beginne met een splif en dan een lekker sigaretje.
Maar als er visite komt en daar zit iemand bij die absoluut er niet tegen kan, dan wacht ik wel hoor. Maar roken zal ik!

MarcusAurelius | 12-01-09 | 10:52

Men maakt zich zorgen om de vergrijzing. Je zou toch denken dat een gewoonte die menig landgenoot voortijdig naar het graf helpt (met name mensen in de VUT-leeftijd krijgen longkanker van het roken) door de overheid wordt gestimuleerd? Maar nee, hoor. Het is net als in Afrika. Zoveel mogelijk mensen in leven willen houden, die vervolgens in de weg zitten. Al eens in een verzorgingstehuis voor bejaarden geweest? De helft zit uit het raam te staren, wachtend op de dood. Hadden ze maar gerookt, dan waren ze tenminste op een leuke leeftijd gestorven.

Het CDA | 12-01-09 | 10:51

Sinds Fortuyn, Verdonk en Wilders is gedogen een vies woord.
Het gepeupel krijgt dus een koekje van eigen deeg.....!
Jaag ze over de Klink, Ab!

laardepul | 12-01-09 | 10:50

PaulTyros2 | 12-01-09 | 10:46
Ik denk dat je, net als alle andere verslaafden, nog wel twintig extra redenen kan bedenken waarom je toch vooral door moet kunnen gaan met roken.
Dat is namelijk het kenmerk van een verslaving .... het oneindig goed blijven praten van je eigen onvermogen te stoppen.

Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 10:49

De maximumsnelheid wordt ook massaal overtreden. Zullen we die dan ook maar afschaffen?

Vogelbeest | 12-01-09 | 10:49

@ badassbadass | 12-01-09 | 10:41 de vraag is alleen zou jij er moeite mee hebben om gewoon 2 soorten kroegen te hebben?? rokers en niet-rokers... dan kunnen jij en je vrienden gewoon lekker naar zo'n niet-rook gebeuren... en dan gaan wij naar een rook-gebeuren... jij blij... ik blij... maar de meeste rook-nazi's hier willen liever niet kiezen en dat ALLES maar rook-vrij is.. restaurants vind ik (als roker) niet meer dan normaal rookvrij.. en in de VS is het echt niet geheel rookvrij kan ik u melden... ik was daar laatst nog en kon gewoon roken hoor..

goeiemoggel! | 12-01-09 | 10:48

Napeauleon | 12-01-09 | 10:40
Rokers vallen per defintie altijd hun medemens lastig, om maar te zwijgen van de gezondheidsschade die men een ander toebrengt. Dronken mensen kunnen, toegegeven te vaak, ook schade toe brengen maar dit is van een andere orde van grootte. Verder worden alcomobilisten en geweldspelegers wél degelijk regelmatig aangepakt. Of dat streng genoeg gebeurd is een ander verhaal.

Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 10:47

Wat een onzin reacties:
1. Rokers zijn per definitie nooit agressief. De niet-rokers lopen namelijk als haantjes te propageren tegen het roken. De rokers doen deemoedig wat van hen gevraagd wordt.
2. Lekker rustig dineren in een restaurant? Hou op man. Werd je vroeger gek van die rondrennende kutkinders, nu lopen de volwassenen steeds tussen twee gangen naar buiten voor een peukje.
3. Rookvrije horeca is GEEN gat in de markt.
4. Beleid is kleaute: in NL volgens de smoes rookvrije werkplek (het personeel moet nu ook buiten gaan roken), in België mag je roken in etablissementen waar de omzet hoofdzakelijk uit drank komt en minder uit eten, in Spanje mogen kinderen onder de 16 niet met rook in aanraking komen (prima toch, daar hangen borden op de kroegen "verboden voor mensen onder de 16 jaar", ja wel in het Spaans, natuurlijk). Wat nou Europees beleid?
5. Tering betutteling.

PaulTyros2 | 12-01-09 | 10:46

Het beste idee van de laatste 10 jaar, en het zal voor die echte verslaafden nog even doorbijten zijn de komende jaren.

Maar niet getreurd, je redt het wel, je komt er weer boven op en als je goed je best doet krijg je ook weer zin in het leven en misschien, heel misschien ontdek je dat je hersens zo aangetast waren door dat roken dat je hierdoor dacht dat roken echt de enige oplossing was voor het geluk wat je zocht. Want kijk maar naar de meerderheid in deze samenleving, allemaal mensjes die ook dat geluk kennen zonder die trillende bruine vingertjes.

Gewoon even doorzetten en dan zie je dat puntje wel, aan het eind van de tunnel in plaats van aan het eind van die sigaret.

Trekveer | 12-01-09 | 10:46

@Jan936359370 | 12-01-09 | 10:44
Goede vraag als het antwoord al 3 minuten direct boven je reaguursel staat.

illuvatar | 12-01-09 | 10:45

Waarom lukt het in het buitenland wel gewoon?

Jan936359370 | 12-01-09 | 10:44

Het is weer eens net als met de milieubeweging. 12 mensen op 16 miljoen roepen iets en ineens is zogenaamd heel Nederland in verzet. Dat is gewoon niet waar. Zelfs van de rokers vindt een groot deel het rookverbod prima.

Ik houd niet van de verbiedende overheid, maar dit is nu juist één van de uitzonderingen. Ik ga juist meer naar de kroeg sinds er niet meer gerookt wordt. En zo ken ik er nog wel een aantal. Wat dan wel weer belachelijk is, is dat Amsterdam (wederom onder bedreiging door de milieumaffia) verwarmde terassen verbiedt. Dat slaat helemaal nergens op. Je moet wel ergens kunnen roken, dat snap ik best.

Waarom lukt het in Ierland, de VS wel en hier niet? Simpel. Daar is de handhaving gewoon keihard. Niks boetes, hier met die alcoholvergunning. En de voordeursleutel.

badassbadass | 12-01-09 | 10:41

@ meq | 12-01-09 | 10:34

Ach.. de premie is in 6 jaar al verdrievoudigt terwijl er zoveel (ahum) mensen stopten met roken.

The_Challenger | 12-01-09 | 10:41

@ Telegraafhoerrr | 12-01-09 | 10:11
Dat gaat vandaag waarschijnlijk gebeuren

brdstck | 12-01-09 | 10:41

Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 10:38

Thanks

Napeauleon | 12-01-09 | 10:41

Ik vindt het heel vervelend als mensen naast me dronken staan te worden terwijl ik rook, kan daar iets voor/tegen geregeld worden? Of moet ik gewoon niet in de kroeg roken?

En andersom?

Napeauleon | 12-01-09 | 10:40

@Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 10:38
+500
We hebben ze lang genoeg de kans gegeven zich te beteren. Nu is er eindelijk ingegrepen. Afkicken..... gewoon omdat het kan.

illuvatar | 12-01-09 | 10:40

wederom een reden om te starten met roken

otto20 | 12-01-09 | 10:40

Het rookverbod is eigenlijk een afleidingsmanoeuvre van het CDA en tevens een generale repetitie. Hierna komen de Moslims aan de beurt.
En als dat gelukt is doet de GristenUnie een take-over, want zij zijn de werkelijke machthebbers en leven we eindelijk in het Paradijs! woei!

ODapperDapper | 12-01-09 | 10:39

Hebben die speurneuzen van klink al een fins koffiehuis gecontroleerd?

Nederlandse ondernemers plagen is leuk maar durven ze die illegale gokpaleizen en drugsbeurzen wel in...

The_Challenger | 12-01-09 | 10:38

Het slaafs ondergaan van een verbod is volgens mij een grotere afwijking dan roken! ;-)

MarcusAurelius | 12-01-09 | 10:38

Hoe kan het dat het in andere landen gewoon wel uitstekend werkt, inclusief landen met bevolkingen die als uitermate anarchitisch en eigengereid bekend staan zoals Spanje en Italië ? Het heeft alles te maken met het gebrek aan ruggengraat en doorzettingsvermogen in Nederland. Een verbod moet eindelijk eens een keer een verbod zijn en het moet afgelopen zijn met alle vormen van gedogen. Iets mag wel of iets mag niet, hoe moeilijk kan dat zijn ?

Verder zijn rokers eenvoudigweg gewoon vervelende teringjunks net als alle andere verslaafden en irriteert die verbeten houding van ze om maar vast te kunnen houden aan hun eigen slappe gewoontes, mij mateloos. Sterf toch gewoon eens. Ik ben helemaal klaar met alle soorten junks. Jullie hebben lang genoeg de rest van de bevolking geterroriseerd.

Bigi Bana Boy | 12-01-09 | 10:38

@Fred Kroket | 12-01-09 | 10:14

Yep zo werkt dat hier. 2x scoren.

De StoorZenDer | 12-01-09 | 10:38

@Maaier 10:17
First things first

Porrello | 12-01-09 | 10:37

Belachelijk. Dat rookverbod wordt allang breed gedragen, alleen de rokers weigeren dat hardnekkig toe te geven.

Requiescat in pace | 12-01-09 | 10:37

Goed zo Ab! Het volgende wat je van mij aan mag pakken zijn al die asociale hondenbezitters en hun keffende, schijtproducerende en overal tegenaanzeikende viervoeters. Niet normaal toch dat er in deze tijd overal maar tegenaangezeken en gescheten wordt door die geluidoverlast veroorzakende kudtbeesten. Ik wil godverdomme weer gewoon over het gras kunnen lopen zonder dat ik een halfuur lang die stinkende stront met een stokje tussen het profiel van mijn schoenen sta te peuteren. Pak ze Ab...
(PS: ik rook niet)

Stijlloze bezoeker | 12-01-09 | 10:37

Helemaal eens is met hekkesluiter | 12-01-09 | 10:20...

Typisch... In ontelbare andere landen (en.wikipedia.org/wiki/List_of_smoking_...) is het invoeren en handhaven van het rookverbod geen probleem maar (misschien maar een klein gedeelte van, maar toch) de rokende en o zo ruimdenkende Nederlander weet er wel weer een probleem van te maken.

Baruch de S. | 12-01-09 | 10:36

Dat wordt hommeles in de familie, ik heb een broer en een zus die zo af en toe een sigaartje opsteken. Ik doe alvast niet meer open..

T@ Riest | 12-01-09 | 10:36

Verbied dan ook alcohol. Vele malen gevaarlijker voor de gezondheid. Van een rook verslaving is met de nodige moeite nog wel af te komen. Een alcoholverslaving gaat nooit meer over, ook al drink je niet meer.

kwetal | 12-01-09 | 10:36

Mmmm. Burgeroorlog denk het niet. De burgers zijn de overheid spugzat dat weer wel.

Contra | 12-01-09 | 10:36

wordt tijd dat oklink ze spullen pakt!!!!!
anders krijgt dit voor hem een heel naar staartje!!!!

power_plant | 12-01-09 | 10:35

Ik zou ook wel willen dat in een kroeg of restaurant mijn blikveld niet wordt belemmerd door vrouwenkleding. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Ik zou het dan ook niet willen dat er een totaalverbod op vrouwenkleding in de horeca komt. Het staat mij vrij om zelf een horecagelegenheid te beginnen waar vrouwen geen kleding dragen. Of om te wachten tot iemand anders in dit gat in de markt springt.

republc58 | 12-01-09 | 10:35

@ Porrello | 12-01-09 | 10:26

Prima plan, maar dan ook niet lopen klagen als je de ziektekostenverzekering de aankomende jaren met zo'n kwart verhoogd ziet worden. Immers is het "slechts" 25% van de bevolking die nu nog rookt en straks niet meer, die leven volgens jullie theorie dus gezonder en dus langer, kwestie van gezellig samen oud worden dan, maar dat zal toch betaalt moeten worden. Dus in het kort gezegd: Als ik stop moet jij gaan dokken, zeg het maar.

meq | 12-01-09 | 10:34

Als iemand de hele dag scheten loopt te laten dan is het vies, maar als iemand de hele dag zit te roken niet?

Roken is een smerige gewoonte. Als ze dat willen doen, veel plezier, maar val mij er niet mee lastig.

ikblij | 12-01-09 | 10:34

Ik kan wel wat gaan zeggen over Ab Klink, maar aangezien ik morgenvroeg wil uitslapen doe ik dat niet.

Ella Vogelaar moest weg omdat ze geen gezag meer had. Eigenlijk niet meer dan logisch dat er een spoeddebat komt naar aanleiding van dit rapport, en dat Klink een aanvraag indient voor wachtgeld.

The_Challenger | 12-01-09 | 10:33

Volgens mij is het achterlijke dat kroegen zonder personeel ook onder die wet zouden vallen. Wat mij betreft zoeken die éénmanszaakjes het lekker zelf uit. De rest moet niet zeiken, de reden dat ik er niet kom is personeel- en prijsgerelateerd.

We gaan wel een stuk meer uit eten tegenwoordig, eten daadwerkelijk proeven is leuk man. Als de prijs/kwaliteit verhouding dan niet deugt of her beroerd geserveerd wordt, dan komen we dus niet meer terug, ja. Dat heet marktwerking en die hakt er wat harder in nu er ineens écht geproefd kan worden hoe het eten smaakt. Het zal verdomme een keer tijd worden.

Achterdocht | 12-01-09 | 10:33

@ illuvatar | 12-01-09 | 10:25

Kofsgip (foksgaap) weet je tog.

jac cusse | 12-01-09 | 10:33

Hé Brusselmans, doe eens consequent doen en noem de Volkskrant eens gewoon de Azijnbode. Ik raak hier van in de war.

Uriël Fack | 12-01-09 | 10:33

Edit: Nuket

Braak | 12-01-09 | 10:32

Rokers betalen accijns en leven korter dus hebben ze nut.

henriette | 12-01-09 | 10:31

Rokers zijn idd wel vaak vrij aggressief. Al beweren ze zelf vaak dat ze allemaal super gezellig zijn.

Siebrandt | 12-01-09 | 10:30

Goh, dit had ik ook al voorspeld, en ik ben niet eens professor....

Doc Damage | 12-01-09 | 10:29

op naar de 0 zetels

studentje87 | 12-01-09 | 10:29

Reauken is voor moslims.

illuvatar | 12-01-09 | 10:27

Beste idee sinds jaren dat rookverbod, steek je tyfus stokje maar lekker thuis op.

dikkegek | 12-01-09 | 10:27

Volgens mij moet de strijd tegen die stinkende verslaafden een beetje opgevoerd worden;
-Accijnsverhoging
-Aanzienlijke verhoging boetes voor cafees
-Meer en strengere controles (die gefinancieerd kunnen worden door de hogere boetes)
-Campagne met confronterende beelden van de gevolgen van roken (die direct gefinancieerd wordt met de inkomsten van de accijnsverhoging)

Op naar een gezond Nederland voor iedereen!

Porrello | 12-01-09 | 10:26

@william7055 | 12-01-09 | 10:24
Waarom ingevoerd met een d en gevolgt niet?

illuvatar | 12-01-09 | 10:25

rookverbod ingevoerd 2008 direct gevolgt door de EU discussie 2010 1 kindwet, in Gloot Clina alles mogelijk, jaja demoklatisch.

william7055 | 12-01-09 | 10:24

Ik vind het tegenwoordig echt bijzonder prettig eten in een restaurant. Ik kon me er echt vrezelijk aan storen als ik heerlijk zat te eten en er een aantal van die smerige rokers een tafel naast mij, mijn smaak zitten te bederven met hun gore sigarettenlucht.

Bascii | 12-01-09 | 10:23

Domme Hollandse manier om een zinnig verbod in te voeren. Gewoon vol d'r in met boetes zoals ze in Italie hebben gedaan; een maand later is het geaccepteerd en praat niemand er meer over. Voorlopig ben ik er stikgelukkig mee dat dat a-sociale rokersgedrag in ieder geval in restaurants voorbij is; ik wil m'n foie gras gewoon kunnen proeven.

Big Bear Hunk | 12-01-09 | 10:22

Geweaun een paar jaartjes de rug recht houden tegen de verstockte rokertjes en dan zijn die zieligerds weggeteerd. Over 10 jaar kijken mijn kinderen vol verbazing naar oude fotoos en mpegs met rokende mensen. Karakterloze zielepoten die we lang genoeg hebben gedoogd. Ze konden en wilden zich niet aanpassen en dan gaan de wetten van Darwin in werking.

illuvatar | 12-01-09 | 10:22

Gewoon keihard optreden. In omringende landen is het rookverbod ook geen probleem. In Nederland is men gewend dat alles gedoogd wordt, dat moet nu maar eens afgelopen zijn. Roken in het openbaar i niet meer van deze tijd. Dat doe je maar lekker thuis!

ZeroTolerance78 | 12-01-09 | 10:20

Als dat rookverbod echt uit de (hash)koker van Klink komt, dan heb ik er toch ontzag voor dat de man eerst de regeringen van de ons omliggende landen en de VS heeft kunnen overtuigen dit succesvol in te voeren, en is het best sneu dat de gedoog-nederlander het gewoon weer vertikt om een zinvolle wet te gehoorzamen, omdat ie zijn eigenbelang boven dat van andere individuen stelt.

hekkesluiter | 12-01-09 | 10:20

het moet gewoon zo zijn als in belgie.. kleine stamkroegen mag het wel, grotere gelegenheden niet. Ik hoef namelijk niet in de stinkrook te zitten als ik uit wil of als ik gezellig met m'n vriendin gaat eten in een restaurant. Een voor degene die daar schijt aan hebben, ik wil best de hond ff erbij halen die z'n uitwerpselen naast je neergooit, dan weet je wat het effect is van een sigaret bij mij.
ab +1

just_one_man_ | 12-01-09 | 10:20

CHARGE!!! Kill all smoking assholes now. Take no prisoners! Rape the women, beat the children, let Allah bleed. One for all and all for Ab. Go... Go... Go!

Mrjoeri86 | 12-01-09 | 10:18

Hoeze weinig draagvlak onder de bevolking. De meerderheid van de bevolking rookt NIET en zal het dus op zijn slechts aan de reet roesten of er wel of niet gerookt wordt en doorgaans vinden ze het wel best dat er niet meer gerookt mag worden.
Als de list van het economisch delict werkt, dan is het binnenkort afgelopen met roken in de kroeg. Er is geen kroegbaas die een boete van een paar duizend euro of 3 maanden sluiting gaat riskeren voor een beetje minder omzet.
Het is best te handhaven, de oorlogshitsers willen u slechts anders doen geloven.

en dan dit: "Verstandige Mensen" in de azijnbode???? Kom nou toch!

JanVergoor | 12-01-09 | 10:18

Ab Klink is er eentje die de kat in het donker knijpt.

Het is slechts een rookgordijn, want het maakt Adolf Klink niets uit of je nu dood gaat aan roken of niet. Het is zelfs goedkoper voor de staat. Maar wel accijns blijven heffen.

In een kroeg hoort gerookt te worden klaar. Als het zo was dat niet rokers wilden stappen had er allang een rookvrije uitgaansgelegenheid geweest.

En ik sprak met iemand dat het krijgen van K 2/3 niet roken gerelateerd is.

MarcusAurelius | 12-01-09 | 10:17

Als je het rookverbod doorvoert, doe het dan serieus en verbied tabak. Dit zijn halve maatregelen.

*steekt er uit principe nog maar eentje op*

Maaier | 12-01-09 | 10:17

Nederlandse regering heeft GEEN ruggegraat! was net blij met rookverbod, en nu loopt iedereen al weer te roken in de kroeg... gemiste kans.. Klink aftreden!

Foxy | 12-01-09 | 10:17

Mocht Klink het rookverbod intrekken dan zal ie het niet openlijk toegeven maar een of andere drogreden verzinnen
Liegen en bedriegen
Het blijft tenslotte een Gristenhondt

Tobi | 12-01-09 | 10:17

@ Esus | 12-01-09 | 10:13
Uitbaters keren zich wel degelijk tegen het rookverbod. Genoeg kroegen hier met een regeling dat je voor vijf eurootjes kan roken wat je wilt. Naast dat zij daar de boetes van betalen maken ze er nog winst op ook.

knackebrod | 12-01-09 | 10:17

Rookverbod.... een verademing.

illuvatar | 12-01-09 | 10:17

Ik rookte nooit, omdat ik dacht dat dat heel duur was, maar laatst kwam ik er achter dat je een heel doosje vol sigaretten al voor 5 euro kan kopen!

John McClane | 12-01-09 | 10:15

Nee het is gewoon associaal, Ik heb er echt altijd last van als er gerookt word...
Je stinkt echt naar die muffe rookgeur als je uit bent geweest, Ik hou er niet van!

angry salad | 12-01-09 | 10:15

Ha, dat van die flitspaal is een mooie. Als er een Euri te bietsen valt.....

Inextremis | 12-01-09 | 10:15

CDA... voor €100miljard dijken verhogen... voor paar miljard rekeningrijden invoeren... EU-referenda strak negeren... rookverbodjes invoeren. Het Centraal Dictator Agentschap doet goede zaken de laatste tijd.

Zeddegeizot | 12-01-09 | 10:14

(...)buigt voor niemand. Dat is als in 'bend over'? Rouvoet, kom er maar in!

F. von Zeikhoven | 12-01-09 | 10:14

-weggejorist-

Fred Kroket | 12-01-09 | 10:14

Ik eis een volledig horecaverbod. In cafe's komen alleen lutsers.

Gezellig! | 12-01-09 | 10:14

Gewoon nog maar eens een paar miljoen belastinggeld tegenaan smijten om vervolgens over een half jaar gewoon omdat het kan een bericht negeren dat er zo'n 700 voormalig kroegbazen nu uit de ww ruif knagen. Laat die gasten toch gewoon roken, anders zit er toch ook geen mens meer in de kroeg, het kost meer dan dat het oplevert op deze manier.

meq | 12-01-09 | 10:13

Ja, want het zijn de rokers die zich massaal tegen het rookverbod keren... En niet de kroegeigenaren. Nee, die hebben niks te maken met de slechte uitvoering van de wet... Want alles moet maar geregeld worden in Nederland. Vroeger (in de Middeleeuwen) waren we nog lekker vrij en konden we zeggen wat we wilden, alhoewel je dan af en toe tegen een brandstapel aan liep, maar ach... dat waren de tijden.

Esus | 12-01-09 | 10:13

Sterker nog, ik ben weer begonnen met roken. Om maar burgerlijk ongehoorzaam en weer ergens tegen te kunnen zijn.

pennestront | 12-01-09 | 10:13

Vóór er een rookverbod was kende ons prachtige 050 al een rookvrij café, u raadt het al: Geen klant te bekennen. Zelfs de niet-rokerts kwamen er niet omdat ze liever gezellig in de rook tussen de rokerts zaten. Afschaffen dat verbod, mensen die in de horeca werken danwel te gast zijn weten dat er gerookt wordt en gaan daarmee accoord.

Bier-Sexueel | 12-01-09 | 10:12

Mooie verwijzing naar Bogarde. Ben benieuwd wanneer Klink de handdoek in de ring zal gooien..

Pseudoniemand | 12-01-09 | 10:11

Typisch Nederlands om een wet in te voeren die niet gehandhaafd wordt. Als er een flitspaal voor rokers bestond zou de handhaving een mooie melkkoe zijn. Nu gaat het eerder de kant op van het softdrugs gedoogbeleid. Gewoon de nicotinepolizei eropaf sturen!

Remington.223 | 12-01-09 | 10:11

Kom zeg, dit is toch geen prive hobby van klink, maar van de hele tweede kamer? Dat er nog geen partij openlijk roept het rookverbod te willen afschaffen is wel maf trouwens.

Telegraafhoerrr | 12-01-09 | 10:11

Kansloos. Als de mensen graag rookvrije cafe's en/of andere rookvrije horeca-gelegenheden hadden gewild, dan waren die er al lang geweest. Daar is geen markt voor, punt uit. Ab, kappen met die ongein!

semper penis | 12-01-09 | 10:09

Die lutsers moeten dat hele onzin-verbod gewoon afkappen... Niet omdat 'het niet te handhaven' is, maar omdat het een bullshit-verbod is waar blijkbaar de gemeenschap niet op zit te wachten of hier ooit op heeft zitten wachten..

Alcoholic | 12-01-09 | 10:09

Gewoon alle kroegen sluiten Ab. Wat denken ze wel?

Superior Bastard | 12-01-09 | 10:09

Hoe dan ook, de sigaar....

HARAM | 12-01-09 | 10:08

Ab Klink kan maar beter een andere baan gaan zoeken, hij is toch al kansloos al beseft hij dat niet!

Gexto | 12-01-09 | 10:08

Rookverbod?

bennyblancobronx | 12-01-09 | 10:08

Ab Klink heeft al maanden verloren, maar het zal nog wel even duren voordat hij dat zelf ook beseft

JosDaBosS | 12-01-09 | 10:07

Wet gaat in rook op.

N=1 | 12-01-09 | 10:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl