
Briljant nieuw televisieconceptje van de EO. Geen ingewikkeld levensbeschouwelijk Jezus-gelul dit keer, maar een praktisch programmaformat waarin een bekend probleem eens even daadkrachtig bij de horens gepakt wordt. Want wie kent het probleem niet. Uw schoonmoeder is overleden en meteen eist die vunzige aangetrouwde nicht de staartklok op. Ome Jopie de incestpleger stickert ondertussen al het tafelzilver en tante 'ik kom nooit op bezoek alleen als er wat te halen valt' heeft alle sieraden al in haar binnenzak zitten. Zeker in Christelijke kringen komt dit soort gedrag veelvuldig voor, en daar gaat de EO nu een stokje voor steken. Voor het nieuwe programma
'De Erfenis' zoeken ze families waarvan een lid binnen afzienbare tijd zal sterven. De EO komt dan even langs met een cameraploeg, om in het bijzijn van de bijna-dode alle waardevolle spullen te verdelen. Gewoon, wie krijgt wat en wie krijgt wat niet? Heel handig, want zo hebt u nooit gezeik achteraf. Nooit meer smoesjes als 'Ik was haar lievelingsdochter dus ik heb recht op het dressoir', want dankzij de EO staat alles op band. Eindelijk neemt de publieke omroep haar maatschappelijke taak serieus. Ga zo door mensen.
Reaguursels
InloggenIk ken een familie die zichzelf helemaal verscheurd heeft door zo'n erfenis. Het idee achter het programma vind ik beetje macaber, maar ik vind het geen slecht concept. Het kan mensen aansporen om een goed testament achter te laten wat familie een hoop ruzie bespaart.
Oma, GA NOU EENS DOOHOOD.
Ik hoop dat de eerste stervende die gluiperd van een knevel is,misschien kijk ik dan heel even.
de ware ethiek zich de heer voorstellend als ene adelaar, opdat wij zijne gelovigen zich als gieren te goed aan u zullen doen, owh sorry u leeft nog ehh geen probleem we verdelen de porties vast! sorry hoor American Broadcasting kijkcijferkanonnen het gaat mij allemaal wat te ver!
Weleens van benificair aanvaarden gehoord?
D.W.Z. wel de lusten niet de lasten!
Eenvoudiger kan toch niet?
rapunzelklokje | 18-10-08 | 16:58
Ach, in 2012 zijn we van al die materialistische mensjes af.
(maya kalender)
De EO heeft heel goed gekeken naar Dokument van de NCRV. Check Dokument van 13 oktober maar eens. Het verschil is wel dat Tante Jannie al overleden is als de twee geldgierige nichten in beeld komen. Ze hebben jaren geen contact met hun tante gehad. Maar ze gaan er wel vanuit dat de bewuste Jannie hééééél vermogend was. Ze was tenslotte dienstmaagd bij pastoor geweest en had dus nix hoeven uitgeven. Maar Jannie heeft ze na haar dood goed bij de neus! En wacht ook op de onthulling van het familie geheim dat de neef doet. Alhoewel heel triest, super tv over de hebzucht van de mens. 10 kudo's voor tante Jannie!
Bij de EO gaat men er kennelijk van uit dat hun kijkers er van smullen als iemand geestelijk in zijn/haar blote kont te kijk wordt gezet, zelfs als diegene al met één been in het graf staat. Hoe ziek kan je zijn als 'christelijke' omroep vraag ik me af.
Als me halfdode tante iets laat doorschemeren met dit programma mee te doen, sla ik voortijdig haar harses in om te verkomen dat de eo met de spullen er van doorgaan. (lees:inpraten om het toch maar allemaal aan de kerk te geven)
Inderdaad brutus68,je heb volkomen gelijk,alleen weten ze dat bij de eo nog niet.
Die hebben geen sex,net als bij maria,die werd bevrucht door rukwind,of zoiets.
Een soort tussen kunst en kitsch maar dan tussen leven en dood.Goh..
Ik vind dit te ziek voor woorden, een programma maken over de verdeling van de spullen van iemand die nog niet eens dood is.
En dat komt dan ook nog uit de koker van de EO, ik dacht dat de ggristelijke menschen niet deden aan "materiële zaken", volgens hun boekje is het leven op aarde slechts een voorbereiding voor het eeuwige leven in de hemel (of zoiets).
Ik trek voorzichtig de conclusie dat de gggristenhonden de grootste graaiers zijn die elkaar naar het leven staan voor een antiek klokje.
Van een Talpa/ de Mol had ik zoiets kunnen verwachten maar de EO....?
Jeremia | 18-10-08 | 17:01
Goede tekst die de meeste christenen wel kennen, maar moet dan helaas constateren dat het hart van de meeste christenen en van de EO in hun portemonnee zit. Ook al geeft men dat natuurlijk nooit toe!
Hoe komen ze op een dergelijk walgelijk idee?
Maar ach, het gaat bij de EO tegensweurdig ook vooral omaantallen kijkers, leden en geld, en dan heiligt het doel de middelen. Helaas!
En ook het 'de een z'n dood is de ander z'n brood' is hierop toepasbaar.
Aasgieren of lijkenpikkers, hoe zullen we het noemen?
Ik doe dat nu al als kleinkind met me neefjes en nichtjes. Lachen man.
Vind het wel een goed idee. Over mijn lijk stelt in principe iets gelijks aan de kaak. Moet zeggen dat de EO wat dat betreft met zijn tijd meegaat en aansluiting zoekt bij de veranderde wereld.
Inderdaad een briljant idee..... als je mee hebt gedaan in een programma van de EO dan snap ik dat je dood wil.... dit idee zit dus perfect in elkaar.
Krijg je op je laatste paar dagen als bijna-dode zijnde ook nog eens gedonder met je familie.
Wow, dat de EO z'n bek zal moeten houden over de smakkeloze Big Brother clones tot het einde der dagen... Dat is nogal wat.
Hoe wanhopig naar kijkcijfers en ziek moet e zijn om zo'n format te verzinnen?
PS
Als men zorgvuldig de relatie tussen ruziënde nazaten van de terminale persoon, en diens mogelijke eigen graaiende attitude bij voorgaande generaties zou onderzoeken, zou men verrassende zaken kunnen tegenkomen.
Medelijden altijd, maar ik wil het wel weten.
Onze redacteur is iets te gemakkelijk met die suggestie christelijk fenomeen. Zoete koek: Volgzaam schrijft eenieder hier de haat van zich af. Maar houdt Mutsaers ook rekening met statistische regressie?
1 Christelijke gezinnen zijn groter: meer partijen.
2 Christelijke mensen op het platteland leven sober, en maken niet alles op in een carpe diem-traditie: meer te verdelen.
3 Ook vallen erfeniskwesties meer op, omdat je dat van hen minder snel verwacht, door de zelf aangemeten voorbeeldfunctie.
juriste | 18-10-08 | 19:59
Ze hebben goed in de gaten wat volgens een bepaald boek als goed en slecht geldt. That's all. Verder snappen ze net zo weinig van de menselijke natuur als ieder ander die ronddoolt op deez' aardkluit. Maar ze hebben wel een veel grotere mond en een hele hoop pretenties.
Ik kijk af en toe naar EO, want ze hebben wel goed in de gaten wat goed en slecht is in de mensen. Dat weten ze beter dan iedere andere omroep.
Wanneer er iets te halen valt, is iedereen er als de kippen bij en dit geldt ook in ziekenhuizen en verpleeghuizen. Een verborgen camera in een verpleeghuis of ziekenhuis zou het programma "opgelicht" doen verbleken.
@ Elisabeth2 | 18-10-08 | 19:36: brrrr, helemaal eens. Heb het zelf meegemaakt met mij familie. Zeker tien jaar voor het afsterven lag er al een briefje in de staartklok: 'voor Jaap'. Mijn moeder, die dit te onsmakelijk voor woorden vond, terecht, eindigde met helemaal niets. En 't kon haar geen reedt schelen.
Goed plan van de EO. Leg het maar op film vast. Dat gegraai door de familie in die stoffige meubeltjes op zoek naar een laatje met 200 Euro of een Cameetje aan een dun gouden 14 karaat kettinkje. Stuitend. Die oude mensen gaan er vaak nog onterecht van uit dat de familie zich wel zal gedragen als ze eenmaal dood zijn en dat mondelinge afspraken dan nog gelden.
Tijdens 'Het familiediner' (bij de EO valt dit onder amusement) werden ruzies bijgelegd. 'De erfenis' is er om ruzies te voorkomen. Wat is er mis om de bijna-dode een fatsoenlijk diner aan te bieden tijdens dit amuserende volksvermaak op TV?
Jeremia | 18-10-08 | 19:21
Hoef je niet hoor. Maar vergun het mij dan al jouw referenties naar de Ene, al jouw verwijzingen naar de Heer als particuliere opvattingen te beschouwen die volkomen inwisselbaar zijn met die van anderen die beweren te snappen hoe het zit met de Heer. En dat bijgevolg die aanspraken op waarheid nergens op stoelen dan op de eigen particuliere overtuigingen.
Miretra | 18-10-08 | 19:14
Lachen.
Schoorsteenveger | 18-10-08 | 19:17
Kan er niet wakker van liggen.
Jeremia | 18-10-08 | 18:33
Probleem is dat de EO met een ander antwoord zal komen, terwijl die club naar hetzelfde boek met dezelfde waarheid verwijst als jij. Snap jij beter wat de Heer met ons voorheeft dan de EO? Wat een hovaardij.
Jeremia | 18-10-08 | 19:11
Je kunt maar een Koning dienen.
Iets voor Abutaleb?
Oh, dat weet Abu natuurlijk allang....
HIL | 18-10-08 | 19:01
Geld en goederen moet de gelovige als middelen en God als doel zien. Dan kan de gelovige toch net als iedereen zijn of haar financieën regelen, gaan werken, een leuke hobby erop na houden enz.
www.volkskrant.nl/binnenland/article10...
Veel zieken in Lourdes, ja, wat moet ik hier nou mee, zit de EO er achter ofzo?
Doorgaans Nooit | 18-10-08 | 18:32
Toch nog best zwaar. Is dat in- of exclusief kunstheupen?
@Jeremia | 18-10-08 | 18:33
Allereerst bedankt voor je reactie. Kun je eens aangeven waarom mensen die ergens in geloven niet met twee dingen tegelijk bezig kunnen zijn ?? Bijvoorbeeld het aardse voor nu en hun kinderen en het hemelse voor zichzelf en ....... wacht eens even.... hun nageslacht; is alles bij elkaar drie dingen toch?
Kun je mij één (wereldse) bestuurder noemen die aan meer dan twee dingen tegelijk denkt / kan denken? Inderdaad, dat dacht ik al; ik óók niet.
Me altijd al afgevraagd waar die uitdrukking 'een vorkje meepikken' nou vandaan kwam.
Schoorsteenveger | 18-10-08 | 17:59
Erg sterk.
Slimme zet van de EO, het gaat namelijk helemaal niet om de erfgenamen maar om hun eigen kerk !!!
Zo weten ze precies, wat de dominee straks kan bedelen, heel slim dus !!!
gentle giant | 18-10-08 | 18:41
Die vond ik vroeger lekker
www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?a...
Off topic, ies kudt!
Schoorsteenveger | 18-10-08 | 17:21
HIL | 18-10-08 | 18:23
Het leek mij niet zo moeilijk te begrijpen. Als de EO bezig is met erfenissen hier op aarde is zij niet met de hemelse dingen bezig. Daar waar je schat is, is ook je hart. God is in de hemel. De erfenissen waar het hier over gaat behoren duidelijk tot de aarde. Ergo, het hart van de EO is niet bij God maar bij seculiere zaken.
.
"Tussen kunst en kist."
Schoorsteenveger | 18-10-08 | 17:59
Leuk gevonden!
Een gewichtig onderwerp.
Helaas is mijn schoonmoeder al op haar ideale gewicht.
Anderhalve kilo, inclusief urn.
opiejopie | 18-10-08 | 18:16
U is zelf gristelijk?
De EO deelt vast mee in de erfenis
Met trots presenteerd de EO: "Het laatste uur"
Schoorsteenveger | 18-10-08 | 17:43
Ze staan voor een éénduidig geloof in 1 'iemand'... (Waarschijnlijk is er niemand die Jeremia | 18-10-08 | 17:15 begrijpt, waaronder hij/zijzelf.)
Geloven doe je wanneer je iets niet weet; zodra je het weet geloof je niet meer... dat is gelijk de kracht van 'geloven' In wie of wat ook; dat maakt verder niets uit.
@opiejopie 18:16
de Erfenis gaat in zekere zin over neuken, want zonder neuken geen dood, en geen familie, je weet tog??
@ opiejopie
Neuqen?
Tja gristenen hebben alleen respect voor het klompje cellen voor de geboorte... het ongeboren 'leven'.
Zodra je geboren bent, dan ben je slechts een slaaf en dient dus als zodanig niet meer gerespecteerd te worden...
God ver domme die kut eo,nu weer iets met de dood,en ziekte of ongelukken.
God verdomme kom met een proggramma over neuken, waarom we dat zo graag doen,en dat alles om het neuken draaid,en dat de schepper het zo nadrukkelijk heeft gemaakt bij mensen en dieren,en waarom schamen zij zich daar zo voor.
Klote huigelaars schijnheilige stiekemers,overal draaien zij hun reed in,oprotten van de tv.
Je kan het de EO nauwelijks kwalijk nemen dat er dus families in Nederland zijn, die zich er dus niet voor schamen om met hun hele hebben en houden op de buis te willen. Of het concept erg smaakvol is, ach....
Daar is nou het opmaken van een testament voor "uitgevonden".
"De rijdende Joris"
Hulde! Geniaal concept. Eindelijk 'ns een goed programma van de EO!:D
"Tussen kunst en kist."
Schoorsteenveger | 18-10-08 | 17:51
Weet niet of de EO dat kan evenaren. Plotwending:
Meneer Prinssen bent u er ook klaar voor? Meneer Prinssen?
Ja godverdomme Magere Hein, hoe vaak moet ik het nog zeggen, u wacht op mijn signaal.
hahahahaha ik zal de eo uitnodigen , schrikt mijn schoonmoeder zo erg dat het file probleem ook opgelost is
De EO, 'omdat Jezus ook een paarse broek droeg!'
magirus | 18-10-08 | 17:46
"The power of Christ compels you!"
"Your mother sucks cocks in hell."
"The power of Christ compels you!"
"Dimmy, why did you do this to me, dimmy."
"The power of Christ compels you!"
"Fuck me, fuck me, fuck me."
"The power of Christ compels you!"
Dat soort dialogen? Dan ga ik kijken.
Sja, als het om geld of (oude en nieuwe) spullen gaat, wordt het gedrag van ome Henk of broer Jacobus plots heel anders. Ik kan erover meepraten!
Father Damian Karras als presentator in ultiem gevecht met Magere Hein om de hoofdprijs van vanavond: de ziel van Bernard Prinssen. Gentlemen..... are you ready.
HIL | 18-10-08 | 17:40
Waar staan ze heel duidelijk voor?
Als ik Jeremia | 18-10-08 | 17:15 goed begrijp ligt het allemaal niet zo eenvoudig.
Triestig dat altijd de EO zo wordt 'neergezet'; let wel ik ben absoluut geen aanhanger of fan van deze club, maar zij 'staan heel duidelijk' ergens voor. Wie of welke omroep durft dat vandaag de dag nog ?
I rest my case..........................
Zouden we hier kunnen stellen dat de EO er in is geslaagd, waar GeenStijlTV een zachte deaud stierf? Om met de een zijn dood is de ander etc... te spreken.
De regisseur van dit TV-programma is de heer Anti-Christ
Gewoon alles bij leven laten beschrijven, ik moet er niet aan denken wanneer ik verlies.
Dat ik dan ook nog dat gelovige tuig over de vloer moet laten.
nl.youtube.com...
Schoorsteenveger | 18-10-08 | 17:12
.
Ik kon een vals lachje toch niet onderdrukken, bij die man met zijn half procentje meer...
Goede vondst van de EO. Het feit alleen al dat GS hier aandacht aan besteedt bewijst dat.
Het is geheid een slap excuus om een half uur tot een uur over die Onbestaande te praten.
john de mol had er zeker een soort gouden kist van gemaakt met terror jaap en al dr bij dus dat is niet echt steekhoudend, verder blijft het de eo dus een kudt idee
fuckje | 18-10-08 | 17:03
van herfkens hebben wij allemaal nog waat tegoed.
Jeremia | 18-10-08 | 17:15
"De EO is met haar hart niet bij de Heer."
Welke Heer hebben we het hier over? Je verwijst naar hetzelfde boek als de EO dag in dag uit doet, dus er klopt hier iets niet.
"Zeker in Christelijke kringen komt dit soort gedrag veelvuldig voor"
Nou gefeliciteerd mutsaers, met deze onthulling.
Hij is nu dood en onder de grond,
maar misschien is het alleen al wat hem betreft de moeite waard,
de Opstanding af te schaffen.
(Gerard Reve, Moeder en zoon)
Gelukkig zei je er 'eigenlijk' bij :)
Jaap de Paap | 18-10-08 | 17:05
Precies! Die bijbeltekst, die jij op jou eigen wijze interpreteert, vat mijn mening over dit onderwerp samen. De EO is met haar hart niet bij de Heer.
Wat maakt het allemaal uit? Het doodshemd heeft geen zakken.
Wat ook heel onverstandig is is om in je testament "de helft" van je vermogen aan Greenpeace achter te laten.
Zogauw het geliefde familielid de laatste adem heeft uitgeblazen staat de Firma Greenpeace voor de deur. Als je die mooie antieke kast van je tante, die ze je beloofd hebt. wilt hebben dan kan dat. Maar alleen als je de helft van de waarde aan Greenpeace betaald. Die waarde wordt uiteraard door de taxateur van Greenpeace vastgesteld....
nl.youtube.com/watch?v=9ronKhDNNa8
@John de Mol
Eat your hart out.
Vreselijk denigrerende tv weer. Mensen zogenaamd lekker eerlijk hun ding laten doen maar ondertussen is het een en al manipulatie van de interviewer. Vieze tv. Michiel van Erp achtige smeerzooi.
TPB-tje | 18-10-08 | 17:05
Het bestaat. Het lichaam is nog niet koud en de nabestaanden beginnen te plukken. Ik heb mij van sommige familieleden dan ook resoluut gedistantieerd.
Iets over wolven in schaapskleren..
Syk | 18-10-08 | 17:08
Is wel preventief te werk gaan. In feite doen ze dat nu ook met dit programma. :)
@ Kartoffels 17:05
Zal zeker kostenbesparend werken. Maar dat de EO daar mee komt,lol
Hoe kan er nou ruzie ontstaan bij het overlijden van je schoonmoeder?
Jeremia | 18-10-08 | 17:01
Dat klopt! Mijn hart is altijd bij mijn schat. Dat vindt ze fijn, vertelde ze. En ondanks je laatste zin ben ik toch wel benieuwd wat anderen er nog over willen zeggen. Gelukkig zei je er 'eigenlijk' bij :)
Syk | 18-10-08 | 17:04
Briljant idee voor schoonmoeders, btw.
Ieder stadje, ander schatje.
Mogen we ze dan ook begraven als ze nog niet dood zijn?
* geeft Eveline Herfkens alvast op als kandidate *
Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch moet noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen. Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.
(Matteüs 6: 19-21 NBG 1951)
En daarmee is eigenlijk alles wel gezegd over dit onderwerp.
die ene van daarzo | 18-10-08 | 16:57
Nee, net andersom. Ze moeten eerst nog deaud gaan, en bekvechten nu al om de erfenis - dat wordt uiteindelijk wel iemand z'n deaud.
En de rest gaat naar de kerk.
Halelua.
LOL @ "Ome Jopie de incestpleger"
En na zijn of haar dood komen de lijken uit de kast, de overledene zat tot aan de oren in de schulden. Dan kun je wel fluiten naar die spullen.
klompenmeissie | 18-10-08 | 16:55
Zet er nou gewoon neer *offtopic*, dan weten we tenminste dat het héél ergens anders over gaat.
Kartoffels | 18-10-08 | 16:48:
Bedoel je soms "De een z'n dood is de ander z'n brood"?
'Helaas betreft het hier een vervalsing.' Hartmonitor begint wild te piepen, op de gezichten van de verzamelde familje valt achtereenvolgens in rap tempo woede, verontwaardiging, vreugde, en gespeelde bezorgdheid af te lezen. Top-TV.
Kingeef1975 | 18-10-08 | 16:53
Dat is het addertje onder het gras natuurlijk. Hebzucht belicht vanuit het perspectief van de EO, dan weet je wel waar het op uitdraait.
www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland... daar gaan we weer! over erfenis bij leven gesproken.....
Gaan ze ook bij de belastingdienst langs ?
De EO hoopt dat een aanzienlijk gedeelte in de zakken van de zwartjurken verdwijnt, dat natuurlijk in ons aller belang.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhh lijkenpikkers zijn het (en bidlippen).
kunnen ze niet beter een programma maken over de efenis van joop den uyl en marcus bakker?
Lijkt mij wel een leuk item... heerlijk als de ware aard van de mensch naar boven komt.
En dan die zo goed als nieuwe SM set, inclusief assorti doos zwepen, ruw eikenhouten kruis en met fluweel gevoerde handboeien..... tante Eulalia? Of neef Henk, als cadeau als hij straks zijn SPD II boekhoud-diploma heeft gehaald?
Huichelaars van de Erotische Krompoep.
Op zich wel mooi dat daar eens paal en perk aan wordt gesteld. Die graaierij ook altijd. Wellicht een idee omdat ook met weefselmonsters en afgezette ledematen te doen. Want wie krijgt die normaal gesproken? Nou? Niemand. Wordt gewoon verbrand in het ziekenhuiscrematorium. EO: doe er iets aan. Stelletje fantomen dat jullie d'r bent.
Nou Amy daar gaat je staartklok
Kniesoor dus oftewel een zeurdig mens oftewel Sikkeneur...
Een mix van Kunst & Kitsch en Over mijn lijk...... leuk verzonnen.
Ik zie het voor me. Vooral het passen van het kunstgebit.
De EO houdt het gezegde: "De één z'n brood, de ander z'n dood" toch nog in leven. Idiots.
Is niet typisch iets gristelijks, maar een knisoor die daar op let.
*zich afvraagt wanneer Mutsaerts voor het laatst bij zijn moeder is langs geweest*
Dan heeft die dooie in ieder geval ook geen excuus meer om te blijven leven. Dat zie je maar vaak genoeg. Eerst met veel tam tam aankondigen dat je kapot gaat, en dan vervolgens toch niet gaan. Heel mooi dat dat eens op band wordt vastgelegd.
Pff, boeiend, de EO trekt toch amper kijkerts.
Tot iemand bij de belastingdienst het ziet en denkt: heej onze successie-rechten, en einde format.
Beetje vreemde formule. Als John de Mol dit had verzonnen, dan was het waarschijnlijk meteen afgemaakt als het meest smakeloze format van de laatste jaren. Vraag me werkelijk af wat hiermee gediend wil zijn. Ik vrees dat tussendoor er héél wat afgeluld gaat worden over het hiernamaals en of het slachtoffer en de raven in God geloven. Kan haast niet anders.
Dit lijkt me wel de moeite van het kijken waard, en dat zou dan het eerste EO-programma zijn wat ik in jaren heb gezien!
Zal zo naar boven worden geschopt
bottehond | 18-10-08 | 16:35
Is er volgens mij net pas tussengeplempt.
-weggejorist-
Lijkenpikkerij dus.
Wrom comment hier niemand?
Mutsaerts, ik sta achter je!
REAGEER OOK