
Even
een tussenstand van uw belastingcentjes die door Nederlandse ambtenaren zijn geparkeerd bij failliete banken in het buitenland. Hou u vast: 244 miljoen euro! And counting. Want zon beetje ieder uur komt er weer een gemeente, provincie of waterschap uit de kast. Nieuwste en tevens grootste klapper: de provincie Noord-Holland. In plaats van de centjes gewoon veilig te parkeren bij een Nederlandse bank werd
98 miljoen euro weggesluisd naar het buitenland omdat daar de rente maar liefst 0,5 procent hoger was dan de plaatselijke triple A Rabobank kon aanbieden. Dus werd 52 miljoen belastinggeld geparkeerd bij het failliete Landsbanki en werd twee weken geleden - terwijl
heel de wereld al wist dat IJsland op omvallen stond - nog eens 26 miljoen euro bijgestort. Dat ben je niet naïef, dan ben je volstrekt incapabel. Want naast die in totaal 78 miljoen euro, stak de provincie Noord-Holland ook nog eens 20 miljoen in het eveneens ter ziele zijnde Lehman Brothers. In de grote boze mensenwereld had je allang de FIOD op je dak gehad wegens fraude, zelfverrijking en het moedwillig verspillen van gemeenschapsgeld waardoor miljoenen slachtoffers kunnen fluiten naar hun inleg. Diezelfde mensen kunnen ook fluiten naar de aanleg van dat speeltuintje, de renovatie van het buurthuis of het opknappen van de wegen. Sterker nog: zij dreigen nu gestraft te worden met nog hogere belastingen en heffingen als gevolg van een paar amateurbeleggers. Namen en rugnummers aub. Leg verantwoording af voor deze economische delicten. Geen glas en plas. Ontslaan, vervolgen en opknopen aan de hoogste boom!
Reaguursels
InloggenGS trek de beerput verder open aub. Hoeveel geld vloeid er onder de tafel zwart terug naar deze hebzuchtige gokkende nooit opgeleide ambtenarenzooi ?
Tsja, al die ambtenaren zijn natuurlijk een stelletje onbeholpen beunhazen, maar de grootbankiers en hun Amerikaanse vriendjes zijn de echte klootzakken. Jarenlang een grote broek aantrekken over "marktwerking" en "minder overheidsbemoeienis", maar nu het mis gaat mag Moedertje Staat de snotneus afvegen en een kusje op de zere plek geven: www.spaink.net/.
Tsja, overbetaalde overbodige niet funktionerende ambetaren gokken even miljoenen aan gemeenschapsgeld weg.
En wat is de Oplossing van de pvda.....???
Kleine Gemeenten onder financieel toezicht stellen. Dus nog meer overbetaalde overbodige niet funktionerende ambetaren aanstellen, die ons als belastingbetaler weer heel veel geld gaan kosten en die het ongetwijfeld ook weer enorm gaan verprutsen.
Laat de gemeenten de ambtenaren salarissen maar verlagen om zo hun geld terug te krijgen.
En laten we wat we nu hebben aan ambtenaren in gods naam allemaal maar lekker de hele dag uit het raam kijken en koffie drinken.
Dan kunnen ze her minste kwaad doen, is voor de belastingbetaler veruit het veiligste en goedkoopste!!!
Inderdaad; opknopen aan de hoogste boom, wat een gajes zeg.........
@koerbagh ® | 15-10-08 | 15:31
Risicovolle beleggingen: ala. Maar centjes naar een bank brengen met een A-rating? Is dat risicovol met de wijsheid van 3, nee 6 maanden terug? Niemand, op een enkele ingewijde na, had redelijkerwijs kunnen vermoeden wat er zou gebeuren met die banken.
Lt_Gruber | 15-10-08 | 16:18
De pindaprijs vertrouw ik ook niet helemaal.
En dit is pas echt schande:
www.nu.nl/news/1790853/37/Consumenten_...
Overigens fraaie naai-actie van chiquita...
Wet- en Regelgeving maken meer kapot dan ons lief is:
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/220089...
En dan hebben we het alleen nog maar over geld, om over de rest maar te zwijgen.
www.trouw.nl/nieuws/laatstenieuws/arti...
www.nrc.nl/economie/article1873904.ece...
www.beursduivel.be/Nieuwe_topman_Forti...
Je zou toch zeggen dat Enthoven zowat de laatste in de rij zou moeten zijn om Fortis/ABNAmro te gaan leiden...
@bottehond | 15-10-08 | 15:54
Misschien heeft John Perkins wel een heel klein beetje gelijk.
Zeau... Nu iedereen maar even weigeren belasting te betalen.
Niemands Knegt | 15-10-08 | 15:09
Volgens mij is iedereen zo bang gemaakt voor zijn centen dat het establishment dit zonder veel tegenwerking gaat doordouwen. Toegegeven: ze brengen het mooi. Zoals JPB gisteren zei: "we doen dit allemaal om de burger te beschermen".
Ik heb het niet zo op met overheden die beweren mij te moeten beschermen.
@ NvJ
Wat jij wilt. Kennelijk had menig bestuurder dus onterecht vertrouwen in Bos cum suis. Ik blijf er bij dat hij zijn straatje schoonveegt over de rug van spaarders en lagere overheden. Je lijkt wel een hardcore kapitalist, NvJ.
Tsjek ook even het tweede bericht in deze link over ex bankier en tegenwoordig OvJ, Michael Enthoven
www.fd.nl/artikel/8228602/snapshots-su...
En dan nu de link die ik plaatste om 1308
Leipe shit, ouwe.
Een overheid die doet alsof hij een marktpartij is en zijn belastinginkomsten beschouwt als omzet en de winsten meent te kunnen wegzetten in risicovolle beleggingen heeft z'n taak niet begrepen. Niet alleen moeten de betrokken ambtenaren, wethouders en raadsleden aftreden en strafrechtelijk vervolgd worden, eigenlijk zouden ze ook voor hun leven het passief en actief kiesrecht moeten worden ontnomen. Zulk geklungel met gemeenschapsgeld kan niet onbestraft blijven.
Helaas hebben overheden gewoon schijt aan de burger, dus veel meer dan een ongemeend "sorry" zal er niet uitkomen en om het verlies goed te maken zal de belastingdienst worden opgedragen om volgend jaar extra goed op te letten en bij elk dubbeltje vermeende fraude forse boetes aan de burger op te leggen. Want een burger die fraudeert: dat kan natuurlijk niet, maar overheden die voor een kwart miljard frauderen zijn onaantastbaar.
Misselijkmakend, eigenlijk.
@Fimbulvetr | 15-10-08 | 12:07
www.fd.nl/artikel/10293210/brown-wil-n...
Gelukkig hebben we die Rijks-Oibibio [ www.geenstijl.nl/archives/images/verke... ] zodat de betrokken amateur-beleggers wat kunnen Yin-Yangen met creatieve uitvluchten tot het glas geheven en de plas gedaan is.
En wat is de oplossing van W. Bos? Nog meer geld lenen. Om te beginnen heeft hij 16,8 miljard geleend om Abn-Amro te kopen. En straks moet hij gaan terugbetalen, met rente.
kaasfondue | 15-10-08 | 13:52
Ja zo kan je het ook noemen, maar als je goed de statuten leest zul je zien dat zij volledige vrijheid hebben om wat ze maar willen te doen met de centrale banken hun tegoeden die bij hun zijn aangesloten.
Tel daar bij op dat zij hun eigen munteenheid hebben, Dhr nout wellink als directeur daar bij rondhuppelt. wie oh ja die man www.volkskrant.nl/economie/article1074...
Maar toch wel raar hé? dat de bank voor bankiers nergens naar voren komt nu dit alles aan de hand is..
Maar ja de banken die het eerste in de problemen komen worden allemaal gered door geld van de burgers van amerika en europa. Het is alleen maar toeval dat dit dezelfde banken zijn die door het imf in brazilie zijn gered en dat dit ook de banken zijn die mede oprichters zijn van deze bank.
Ik hoef niemand te overtuigen of ik wel of niet gelijk heb ik wil alleen andere mensen er op wijzen dat er niets zonder reden gebeurt zeker niet dingen die zulke verstrekkende gevolgen hebben als het huidige.
Het wordt tijd voor een diagnose. Die luidt: er is teveel geld geleend, door particulieren, bedrijven en banken. Lenen gaat een hele tijd goed. Tot het niet meer gaat. Dat moment is nu gekomen. Het heet de kredietcrisis.
De jaarlijkse begroting van NL is maar iets meer dan 150 miljard. Bos heeft als het ware twee jaarsalarissen van nederland ingezet. Kijk, zo kan het ook, Noord-Holland!
bottehond | 15-10-08 | 13:40
.
Bollocks. De VNG wijst naar 'de vrije markt', de 'Europese regels', niet naar Bos. M.a.w. wij kunnen er ook niks aan doen, Moody's zei dat het goed was en wie zijn wij om te zeggen dat Moody's ongelijk had ? Nou, ik. Want je moet altijd je investeringen controleren. En als jij geld krijgt in goed vertrouwen, en jij verspeelt het, dan ben jij verantwoordelijk.
Toch is die 250 miljoen maar een schijntje vergeleken met de bedragen waarmee Wouter Bos aan het gokken is. Bos heeft het duizendvoudige op de roulettetafel gelegd, meer dan 250 miljard. Faites vos jeux!
Domme suckels, met name bij de provincie noord-hollandi.
repulse | 15-10-08 | 13:2
vooralsnog lijkt mij de Bis een dienst aan te bieden aan centale banken waar zie jij een verplichting van de CB's naar de Bis ?
bottehond | 15-10-08 | 13:40
Haha, de gemeenten wilden een uitzonderingspositie en 'vertrouwelijk' ingelicht worden. Snappie? Laat de burger verder maar barsten!
@Botte 13:40
Tsja das een goeie..
En hopla. De VNG slaat keihard terug.
Bos, tot vorige week een held, blijkt een ordinaire schurk, die zijn eigen straatje schoonveegt. .
www.vng.nl/smartsite.dws?id=82483&...
60CX | 15-10-08 | 09:25
het is geen 4% maar 1.2 %
opperhokker | 15-10-08 | 12:54
Bomen planten en speelplaatsen bouwen is een taak die de overheid zichzelf heeft toebedeeld. Hang je op zo'n speelplaats bv een autoband aan een touw waar de jeugd zich geweldig mee vermaakt dan moet je dat de volgende dag al weer weghalen om dat het geen 'goedgekeurd speeltoestel' is.
Zo werkt dat tegenwoordig.
kaasfondue | 15-10-08 | 12:59
Acting as a central bank, the BIS has sweeping powers to do anything for its own account or for the account of its member central banks. It is like a two-way power-of-attorney any party can act as agent for any other party.
Article 21 of the original BIS statutes define day-to-day operations:
buying and selling of gold coin or bullion for its own account or for the account of central banks;
holding gold for its own account under reserve in central banks;
accepting the supervision of gold for the account of central banks;
making advances to or borrowing from central banks against gold, bills of exchange, and other short-term obligations of prime liquidity or other approved securities;
discounting, rediscounting, purchasing, or selling with or without its endorsement bills of exchange, checks, and other short-term obligations of prime liquidity;
buying and selling foreign exchange for its own account or for the account of central banks;
buying and selling negotiable securities other than shares for its own account or for the account of central banks;
discounting for central banks bills taken from their portfolio and rediscounting with central banks bills taken from its own portfolio;
opening and maintaining current or deposit accounts with central banks;
accepting deposits from central banks on current or deposit account;
accepting deposits in connection with trustee agreements that may be made between the BIS and governments in connection with international settlements.;
accepting such other deposits that, as in the opinion of the Board of the BIS, come within the scope of the BIS functions.13
The BIS also may
act as agent or correspondent for any central bank
arrange with any central bank for the latter to act as its agent or correspondent;
enter into agreements to act as trustee or agent in connection with international settlements, provided that such agreements will not encroach on the obligations of the BIS toward any third parties.14
Denk hier nou eens goed over na en zie wat voor een verstrekkende gevolgen dit heeft.
Einde van de Domheid | 15-10-08 | 09:10
vraag me af wat je bedoelt met die opmerking
Ooit hadden wij de CETECO affaire: het bankieren-tegen-beter-weten-in van de Provincie Zuid Holland, waarbij CdK Joan Leemhuis documenten onder haar neus kreeg geduwd die ze MOEST tekenen. Dat deed ze, onder protest. Toen het fout ging, had deze Commissaris de integriteit om haar functie neer te leggen, samen met de gedeputeerde Heijkoop. Zuid Holland ging uiteindelijk voor 1,7 miljard het schip in
-
Het gaat hier weliswaar niet om risicovolle beleggingen, maar wél om verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Ton Hooijmaijers en Harry Borghouts zijn verantwoordelijk. Als zou blijken, dat twee weken geleden nog geld is overgemaakt, dan heeft er iemand zijn huiswerk bár slecht gedaan. De tekenen aan de wand waren toen al overduidelijk daar, de provincie wist of had kunnen weten dat er iets rommelde.
-
Mogen wij de heren voor alsdan uitnodigen om het lichtend voorbeeld van mevrouw Leemhuis en meneer Heijkoop te volgen? Tot ziens - en bij voorkeur niet meer in een bestuurlijke functie...
kaasfondue | 15-10-08 | 12:59
Kijk even naar de oprichtingsstatuten van BIS. dan zul je zien welke macht deze bank heeft over de centrale banken.
Hoezo "nomenklatoera"?
Deze oplichter heeft geweaun weer een ander mooi baantje.
Hij volgt nota bene iemand op die mot vertrekken omdat die dezelfde fouten maakte als de nieuwe baas bij ABN AMRO ook deed.
Te bizar voor woorden. Deze clique houdt eerst en vooral elkaar de hand boven het hoofd.
www.volkskrant.nl/economie/article5192...
Het was in 2006 al bekend dat sparen in IJsland waaghalzerij was www.inveztor.nl/pagina/blog/view/4304
Particuliere spaarders en gemeenten hadden dit kunnen weten. Grotere gemeenten en de provincies hadden dit MOETEN weten.
repulse | 15-10-08 | 11:44
Centrale banken die onder curatele staan omdat ze schuldeiser zijn?
als je een joods compot in het licht wilt brengen is dit een tamelijk krakkemikkige argumentatie.
Zeau zeau... een kwart miljard. Maar de eerste de beste vernatwoordelijke wethouder die mij een rioolzuiveringsheffing of een verhoging van de WoZ toestuurt, die gaan wij even aanklagen. En anders moeten we alvast commissies oprichten om met zoveel mogelijk mensen TEGELIJKERTIJD hoger beroep aantekenen.
Let maar op je enveloppen van de gemeente volgend jaar. Ik praat geen peop.
Waarom toch die reflexmatige reaguursels?!
Blijkbaar hebben ze teveel belasting geïnd, dat er zoveel geld weg kan zijn.
Hoezo?! Jij geeft à la minute je salaris uit zodra het gestort is? Mag het niet hopen. Zo zet een gemeente geld weg om het op latere momenten in delen uit te geven. Ik denk, ik leg het even uit. Een goed streven om er in de tussentijd rente van te trekken, maar zwaar stom idd om het naar IJsland te sluizen. Dat er een gedachte achter zit, waarschijnlijk om zoveel mogelijk baat van de centen te hebben ten behoeve van de gemeenteburgers, dat vergeten we voor het gemak maar even.
Kortzichtig volk. Plant zelf een boom of bouw een speelplaats.
@Lt_Gruber | 15-10-08 | 11:03
Sommigen onder ons hebben ook nog een gewone baan zonder dat ze de hele dag de tijd hebben om internet af te scannen naar dit soort berichtjes en gaan gewoon af op wat De Nederlandse Bank adviseert...
Verder snap ik je opmerking over systeembank niet helemaal, ik meen begrepen te hebben dat Fortis om dreigde te vallen doordat er teveel geld werd opgenomen, en dat ze gered zijn door de overheid.
Maar goed, laat het verder maar rusten, we verschillen fundamenteel van mening.
*Pakt riek, aansteker en fakkel uit garage en wacht op volkslynchpartij van gemeente-ambtenaren*
Welnee, niks niet vervolgen... we hebben Wouter Bos toch gister bij P&W gehoord.
Al die ambtenaren hebben de afgelopen weken een ongeevenaard leercurve ervaren en kunnen hun werk in de toekomst alleen nog maar beter doen door deze schatten van ervaring. Is gewoon goed voor de on-the-job training.
En dan bovendien... verantwoording nemen voor je (politieke daden) is zo 200... (shit ik kan me niet eens herinneren wanneer er een ambtenaar voor 't laatst consequenties verbond aan z'n wandaden...)
@Gerrit5042: Got, Gerret, moi gesproke!
Over fouten gesproken! Jammer dat de belastingcenten van jouw gemeente nu niet gebruikt kunnen worden voor je gesubsidieerde taalcursus. Sjeses
repulse | 15-10-08 | 12:18
Geld is macht. En met macht is het net zo als met bier.
Hoe meer men er van drinkt des te meer dorst men krijgt.
Deze mensen hebben reeds dusdanig veel macht dat we Bos en Balkenende rustig als stromannen kunnen beschouwen. Wel baas, maar tegelijkertijd nog veel meer slaaf, dienaars van het Grote Geld, de Mammon.
De provincie NH had 90 miljoen in kas en het duurt drie jaar voordat ze eindelijk eens een viaduct repareren waar een vrachtwagen tegen aan was gereden?
Lutsers.
Non actief en wachtgeld tot aan pensioen
Als bonus voor de ware belegger kampioen
De schuld aan de Nederlandse bank
waaraan ik de Go Go status dank
Ongelooflijk dit spel der ambtenaren
alsof het beursgoeroes waren
Door het spelen met andermans poen
hoeft een mega-loser straks niets meer te doen
Hoe verrot deze mentaliteit
hij rijk en ik als burger mijn centen kwijt
en spijt?
Hahaahah, denk dat handjes boven het hoofd straks beter gedeidt.
Geen stijl, kom maar door met de digitale schandpaal
en genees ons voor altijd van deze grijp & meer kwaal
Wie is die man uit Goes
bezorg hem vanaf hier die welverdiende koude douche!
Frederik Puntdroad | 15-10-08 | 12:03
Ik vermoed niet dat het het doel is om alleen maar chaos te scheppen. Ik denk dat zij hun eigen ideeen hebben hoe het verder moet met de wereld. Hun macht is al ongekend en door dit soort acties word die macht alleen maar groter.
Hun New World Order komt met iedere generatie dichterbij, ik vermoed niet dat dit nog te stoppen is en als het nog te stoppen is betwijfel ik of het alternatief een beter oplossing zou zijn.
Waarom hebben gemeentes en provincies zulke grote reserves ??, blijkbaar innen ze teveel belasting. Belastinggeld, er word toch per jaar bekeken hoeveel er ge int moet worden om de kosten te dekken die er het komende jaar aankomen. Niet om miljoenen of miljarden reserves op na te houden, de belasting kan dus vors omlaag !!!. Dat zijn dus onze belastingcenten, ga die miljoenen maar een delen door het aantal gerechtigde belastingbetalers, even kijken wat ons aandeel is. Ongehoord !!
Het is aardig herfst in het WoudBos met zijn geldbomen.
Bos steunt zijn provinciaaltjes waarschijnlijk preventief omdat er in DenHaag en bij de rijksbelastingen wellicht ook het een en ander met geiserwater weggespoeld is.
Het is niet onlogisch dat steden kassaldo hebben. Maar spaartegoeden? Dat is toch een vorm van werkeloos geld?
Dat geld moet in een centrale pot me een paar professionele waakhonden. Die Gemeentes spelen te veel eigen winkeltje. Dit lijdt tot enorme verschillen en scheefgroei in de plaatselijk te betalen belastingen en overijverig parkeer(boete)beleid.
Vanuit die centrale pot kunnen beter economish rendabele projecten gestimuleerd worden. Dat levert meer op dan die rente. Geld moet werken en niet op zijn kont zitten.
Wat ik overigens niet snap, maar iemand hier wel denk ik. Nederland leent 'duur' geld en leent het 'goedkoop' uit. Volgens mij zit daar wel iets meer dan een 1/2 procent tussen.
@Peter Siebelt | 15-10-08 | 10:54
Spamhoer
Kees de Kort, Willem Vermeend en Jules Theeuwes vandaag over gemeenten en hun Ijslandse avonturen.
www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?datum...
bottehond | 15-10-08 | 11:11
Ik geloof niet in een schimmig complot van de überrijken die naar één mondiaal systeem willen, maar dat een instituut of een persoon met het vermogen van een jaarrekening van een gemiddeld land een financieel systeem kan ontregelen, dat geloof ik wel. Maar deze crisis is toch wel herleidbaar naar het idiote nieuw economische denken in groei zonder recessie, vertrouwen dat gebakken lucht bleek en hypotheken aan mensen die niet terug konden betalen voor huizen waar nog al wat lucht in de prijs zat, die verhandeld werden in ondoorzichtige producten.
repulse | 15-10-08 | 11:44
En deze beroemde families genieten van een crisis maar geraken pas helemaal in extase als WO III uitbreekt. Dan gaan ze pas echt uit hun dak!
Het grootste corrupte boevennest is toch echt in Nederland zelf, kunnen ze bij de ABC-eilanden wat van leren.
faprika | 15-10-08 | 11:33
Bos is er om geveld te worden.
Vervolgens worden hier Balken van gezaagd.
Over deze Balken werpen wij de belastingcenten van de burgers.
@ranqneuze p'titbourgeois, 10:09: de beide Pikmeerarresten zelf lijken me jurisprudentie genoeg. Vraag anders Chris op misdaadjournalist.nl, die zit normaal vol goede raad.
Gradus Grafhengst | 15-10-08 | 11:25
Is voor wachtgelden tbv ambtenaren die wegens onbekwaamheid aan de dijk gezet (moeten) worden. (Jaja, ze hebben wel een vooruitziende blik als het hun eigen portemonnee betreft!)
tussen 44 moet nog een komma, leuker kunnen we het niet maken...
"Wij willen gebroeders de Wit taferelen op het Binnenhof" tatadada...
"Wij willen gebroeders de Wit taferelen op het Binnenhof" tatadada...
Koopt Allen Nederlandsch! Koopt Allen Nederlandsch! Koopt Allen Nederlandsch!
220 miljoen x 2% extra buitenlandse rente = 44 miljoen, kon je leuke dingen voor doen, toch?
En voer nu ook maar gelijk dat supersnelrecht in: www.elsevier.nl/web/10207499/Nieuws/Ne...
ranqneuzeKleinburger | 15-10-08 | 11:23
Zowel in amerika als in europa verdwijnt momenteel gemeenschaps geld. Dit geld word gebruikt om gecreeerde schulden af te betalen. Denk dat de meeste mensen er nu inmiddels wel over eens zijn dat die schulden het gevolg zijn van een pyramide spelletje. De meeste van die schulden zijn, schulden aan centrale banken, die centrale banken staan onder curatele van B.I.S. bank in zwitserland. Bis bank is opgezet in 1930 door de o.a family rothschild(citygroup) en J.P. morgan om even wat namen te noemen. Dit is geen crisis dit is een staatsgreep
Ja hoor: de hele wereld wist al dat die IJslandse banken niet te vertrouwen waren. Natuurlijk. De kranten stonden er bol van een half jaar terug. GeenStijl publiceerde er al over, ver voordat het Internet was uitgevonden. Het was inderdaad een publiek geheim dat je daar je centen niet moest stallen. En toch een A-rating en goedgekeurd door de (IJslandse) toezichthouder. Leuk: die wijsheden achteraf.
Hier in Den Haag hebben we gelukkig nog een spaarpotje(?) van 910 miljoen, maar het is wel 10 miljoen dat we kwijt zijn.
22 miljoen ouderwetse guldentjes.
.
denhaagtekijk.blog-city.com/verdwenen_...
.
Tijd voor een revival van het programma "Over de balk".
Noord Holland, LOL...
Zo gaat Nederland dus kapot! Door lutsers zoals deze ambtenaren raken we geld kwijt en is de gewone man weer aan de beurt. Wij kunnen het met zijn allen weer gaan lappen!
Zo zie je maar weer: het gras LIJKT groener bij de buren.
Haal elders niet wat Nederland u biedt!
30 miljoen is natuurlijk maar een schijntje van wat de belastingbetaler doorgaans moet schokken om te voorkomen dat Groningen afzinkt naar derde wereldniveau, dus nait zo soez'n heur.
Ik ben blij dat 'mijn' gemeente alleen schulden heeft, kunnen ze er alleen op vooruit gaan.
Noord Holland schijnt 600 miljoen uit te hebben staan op spaarrekeningen!
Voor wie sparen ze ? Voor mij of tenkoste van mij?
Weinig kans: gemeenteraden en provinciebesturen worden geleid door plaatstelijke CDA en PvdA. Dus gewoon doorlopen in NL. Foutje bedankt. Verrotte overheid cultuur
Frederik Puntdroad | 15-10-08 | 11:08
het masturijsbeerplan heeft iig goed gewerkt.
bottehond | 15-10-08 | 11:11
als er kapitaalkrachtigen zijn die in een baisse grote pakketten aandelen van belangrijke financiële instellingen durven te kopen zal er wel het een en ander verschuiven, lijkt me.
Men heeft zomaar geld over om op een spaarrekening te zetten, terwijl de armoe in dit Neerlandje welig rondtiert. Hoe kàn dat?
"machtigen zijn voor wie deze "crisis" precies in het straatje past"
Wie zijn hier mee gebaat bottehond? Korte EN lange termijn gesproken.
Die Pans van de VNG presteert het om dit ambtelijk en bestuurlijk boeventuig te beschermen, want 'het mocht toch'? Utrechters, wees blij dat deze man geen burgemeester van 030 is geworden, want hij had jullie geld zó in Zimbabwaanse opties gestoken.
ranqneuzeKleinburger | 15-10-08 | 11:00
Om de meeste van zulke verhalen lach ik me rot, ben bepaald niet goedgelovig.
Wat me wel opvalt is dat veel van degenen die zeggen dat er machtigen zijn voor wie deze "crisis" precies in het straatje past bepaald geen domme paranoide lui zijn.
Dat maakt wel nieuwsgierig.
Volgens die hooghartige bobo's speelt Bos paniekvoetbal. 250 miljoen gemeenschapsgeld wegsluizen naar een land dat op bankroet staat en dan stellen dat er niet zo'n ophef moet worden gemaakt. Je moet het lef maar hebben.
En ook nog huilie huilie doen. We wisten het niet, hoor je ze zeggen. Incompetentie ten top. Van Mien van driehoog wachter verwacht je niet dat zij beter weet. Maar van mensen die miljoenen gemeenschapsgeld parkeren. Daarvan verwacht je wel iets van.
Maar het is maar geld van het volk nietwaar. Dat raakt nooit op. En als het op is, dan verhoog je de belasting weer eens met 20 procent. Het klootjesvolk betaalt wel. Of niet soms hooghartig bestuurdertje?
En maar volhouden dat je superman bent. Ik zou zeggen lever je bezittingen in die je hebt verkregen door je schaamteloos te verrijken over de ruggen van burgers en dan beginnen we ergens. Tuig van de richel.
Magilla_Gorilla | 15-10-08 | 11:01
Ach, met een beetje boerenwijsheid waren ze verder gekomen.
@ me | 15-10-08 | 10:57
Moelijk fuckjargon, moeilijk. Anders slaat het nergens op! Lustser!
ranqneuzeKleinburger | 15-10-08 | 11:00
Houdt een en ander in dat het masturbeerplan nu definitief naar de prullenmand is verwezen of is er slechts sprake van uitstel en niet van afstel?
60CX | 15-10-08 | 10:52
Man, wat zeur je nou over wijsheid achteraf:
Twee artikelen uit juni 2008 en let even op de opmerkingen die worden gemaakt over de IJslandse banksector en de IJslandse economie:
- www.nrcnext.nl/geld/geldblog/article19...
- www.geldenrecht.nl/sparen/2484535/IJsl...
En een overname van een bank (zoals ABN door Fortis) is heel wat anders dan het vallen van een bank omdat de iedereen met een tegoed massaal wegtrekt vanwege een crisis. En daar hoef je het begrip systeembank niet voor te kennen.
Frederik Puntdroad | 15-10-08 | 10:42
Schitterend comment ! Had het niet beter kunnen verwoorden !
Wat een vuile hypocriete bende is het hier in NL!
bottehond | 15-10-08 | 10:47
dat is iig wel het netto resultaat van de crisis.
Jammer voor de bedenkers van het masterplan bleef hun UFO gisteren aan een nevel hangen anders waren we vanaf vandaag onder een intergalactische dictatuur gebukt geweest.
wel aardig om te zien hoe nu ineens al onze belastingcentjes boven water komen op failliete banken; terwijl er natuurlijk nooit geld voor iets was lees belastingen moeten omhoog. wat een land...
bottehond | 15-10-08 | 10:47
Ik denk dat de krachten meer bij onszelf liggen, dan achter ons. Het is altijd makkelijk om ver van je bed te zijn, in tijden dat je aan het slapen bent.
-weggejorist-
Niet voor Jan | 15-10-08 | 10:49
Ik hoop en droom met u mee.
Hoog tijd om overal de stekker uit te trekken en nieuwe verkiezingen te organiseren! Gemeentelijk, provinciaal en landelijk!
bottehond | 15-10-08 | 10:47
Het zou zo maar kunnen.
Het is niet onvoorstelbaar.
Lt_Gruber | 15-10-08 | 10:37
Heel knap die wijsheid die je achteraf opgedaan hebt uit de diverse media. Of waren Nout Wellink, de DNB en Wouter Bos nou echt zo dom en jij gewoon een groot ziener?
Systeembanken, tot voor kort had ook nog niemand daarvan gehoord, deze term werd geintroduceerd met het uiteenvallen van Fortis. ABNAmro is voor de leeuwen gegooid, verscheurd door RBS, Fortis en Santander, niemand die het toen al over een systeembank had, behalve jij dan natuurlijk...
Jij moet of minister van financien worden, of toezichthouder bij DNB.
Ik ben blij dat ik ook in een gemeente woon waar veel geld op Icesave staat/stond, anders tel je toch echt niet mee....
Dat wordt dus in ieder geval exit Commissaris der Koningin Noordholland.. Herinnert iemand zich de Ceteco-affaire nog? "De toenmalige Minister van Binnenlandse Zaken Bram Peper verbood op aandringen van de Tweede Kamer het bankieren door overheidsorganen." nl.wikipedia.org/wiki/Ceteco-affaire
bottehond | 15-10-08 | 10:47
Het grootste gedeelte van de financiele sector is imo al lang in handen van die krachten. Dit is juist de push om meer zeggenschap over andere gebieden te krijgen.
Eagle_Eye | 15-10-08 | 10:17
.
Bos heeft 16 miljard uitgegeven, en 200 miljard aan garantie gegeven. Dat laatste hoeft niet terugbetaald te worden; dat zijn garanties. Garanties zijn 'belofte van een lening' en niks anders. Geen bank gaat daar gebruik van maken; ze dienen alleen als geruststelling van de markt.
De laatste tijd lees ik vaak dat Menschen denken dat deze crisis georchestreerd is door krachten achter de schermen teneinde de financiele sector in de greep te krijgen zodat een nieuwe mondiale architectuur tot stand kan komen.
Ter zake heb ik te weinig kennis voor een oordeel over zulke meningen. Wat denken andere reaguurderts daar over?
Als we alle betrokkenen op staande voet ontslaan en de provincies opheffen hebben we dat geld binnen 2 jaar terugverdiend.
De roep om een ouderwets volksgericht te houden wordt steeds sterker in stad en streek. Ambtenaren zullen op strontkarren in optocht door het land gereden worden.
Er is nog slechts 1 (één) probleem.
Het wordt betwijfeld of er onder onze boerenstand nog voldoende strontkarren in de schuur staan, dit omdat men inmiddels is overgeschakeld op de bekende mengmesttanks.
Vooraf dient dus even een inventarisatie plaats te vinden.
Laatste nieuws: Het feest van de kanariepietenvereniging gaat niet door ivm diepvriesgelden of zo iets.
@whiteguy | 15-10-08 | 10:32
Het is al eerder gezegd, maar nog maar een keer: Ze hadden dan niet naar het buitenland moeten uitwijken, maar Kabouter Boslim moeten inlichten (de Nederlandse Bank) Zij hadden dan kunnen verwijzen naar zichzelf voor de overige overschotten of naar de Nederlandse Waterschapsbank of de Nedelandse Bank voor Gemeenten; die drie instanties ZIJN daar JUIST voor. Dus niet huilie huilie van 'er was geen andere mogelijkheid'. Dat is ECHT onzin...
Gedwongen heropvoedingskampen voor machtwellustige over het paard getilde luie incapabele&
arrogante ambtenaartjes..... met lege aktetassen,namaakplastic brogueschoenen,fake Burberry regenjassen..... en met slechte adem reetkrabbende hangend achter het Loket.....
Ik ben bang dat de glaasjes al gevuld worden en de urinoirs alvast opgepoetst.
Wat wel opvallend is is dat alle gemeentes steeds weer roepen geen geld te hebben voor bepaalde projecten, en nu blijkt dat geld dus gewoon op buitenlandse banken te hebben gestaan. Heeft Gouda toevallig niet nog 10.000.000,- ergens op een Zwitsers of Luxemburgs lucratief rekeningetje staan of zo?
60CX | 15-10-08 | 10:19
Nee, het is niet waar omdat het op Wiki staat, het is waar omdat aangetoond is dat sparen niet risico-vrij is.
Als al die zelfbenoemde hoeders van het gemeenschapsgeld, zoals de løl uit Opmeer zichzelf noemt, de moeite had gehad genomen om eens buiten het gemeentehuis te kijken, dan had hij maanden geleden al kunnen zien dat:
- de IJslandse inflatie opliep
- IJsland slechts 300000 inwoners heeft
- IJsland geen of nauwelijks industrie heeft
- 34% van het BNP van IJsland uit de financiele sector komt
- IJsland aan het onderhandelen was voor extra kredietruimte
- Gemeentelijke spaartegoeden sowieso niet gedekt zijn
- er een crisis aan zat te komen waar de honden geen brood van lusten
Als je dan geld in IJsland parkeert, ben een volslagen idioot. Als je vervolgens ook nog verontwaardigd roept dat je pas afgelopen donderdag op de hoogte was van de problemen (let wel, toen was Icesave al gevallen), dan ben je een volslagen incompetente malloot en wat mij betreft ook persoonlijk aansprakelijk.
Voor particulieren geldt in hoofdlijnen hetzelfde, alleen zij wisten zich in ieder geval gedeeltelijk (en nu dus geheel) gedekt door een garantiestelsel. En ten aanzien van particulieren kan ik me een zekere clementie ook wel weer voorstellen.
Fortis en ABN konden niet vallen, dat zijn systeembanken. Daarom zullen ING en Rabo ook nooit vallen onder deze omstandigheden.
Ok en nou alle ambtenaren een krantewijk erbij om de boel terug te verdienen. DAT zal ze leren.
illuvatar | 15-10-08 | 10:16
zo is dat; we maken van IJsland een moslimstaat. zal ze leren.
Die Landsbansky banner wordt overigens met de dag sterker..
@punter
'Ik snap ook totaal niet waarom al die lagere overheden, maar ook scholen en woningbouwcorporaties zoveel geld in kas moeten houden. Laten ze het gebruiken voor projecten.'
Als jij dat niet snapt leg ik het even uit voor je:
Je krijgt geld 1x per jaar binnen, zodra het belastinggeld binnenkomt, maar geeft het uit op een dagelijkse basis. Dan is het toch logisch dat geld wat niet direct in NU lopende projecten gestopt gaat worden, maar het weggezet gaat worden tegen een zo hoog mogelijke rente? Als een gemeente op 1 januari de miljoenen binnen krijgt, moeten ze dan op 2 januari alles alvast uitgegeven hebben, om de rest van het jaar alles naar het volgende jaar te schuiven?
Ik vind ook dat ze niet zo veel kasgeld nodig hebben en het in projecten moet steken, maar als je in december ook nog projecten wil runnen, kan het geld wat je daarvoor nodig hebt de eerste 11 maanden beter bij een spaarbank (dus geen aandelen of andere risicovolle financiele producten) laten renderen.
Als je even RTLZ aan zet krijg je ook nog te horen dat dergelijke instanties hun geld moeten spreiden onder A rating banken. Provincie noord holland zit/zat bij dertien banken vanwege het grote totaalbedrag. Zoveel A banken hebben we niet in NL, dus moet je wel naar buitenlandse banken uitwijken, mits ze een A rating hebben.
Laten we eerst maar eens zorgen dat het toezicht fatsoenlijk werkt, waardoor iedereen er vanuit kan gaan dat een A rated bank ook daadwerkelijk zekerheid betekent.
kan gebeuren
... hoeft niet de hoogste boom te zijn, mag ook een kerstboompje of een treurwilgje zijn.
illuvatar | 15-10-08 | 10:04
Er is geen enkele, ik herhaal, geen enkele reden om u daarover zorgen te maken. Zolang de goedgeilig man Soewarte Pieten in dienst heeft weet hij wel aan kudoosjes te komen. Ze kwamen hedenmorgen weer met zakken vol op de zwaarbeladen skoetturtjus terug in de wijk.
Dus dat doen ambtenaren de hele dag... onze belastingcenten op buitenlandse instabiele banken zetten.
Tijd voor een wet die ambtenaren persoonlijk verantwoordelijk stelt voor hun handelen.
Geld van burgers versnoept of weggegooid? Zelf terugbetalen. Met rente.
@ Schoorsteenveger | 15-10-08 | 10:23
Briljant clipje! Ik zeg oppimpen en op MTV knallen.
@Zeddegeizot | 15-10-08 | 10:21
Om de wegen, rioleringen, bouwprojecten, architectonische lelijkheid, gesubsidieerde arbeid en dergelijke te kunnen betalen moet je wel een postje centen hebben, die in je dus aan het begin en geef je pas uit als je de centen binnenhebt. Waar laat je de poet in de tussentijd? Op een spaarrekening. Een gemeente/overheid is net een echt mens, werkt hetzelfde. Verder zijn er wat onvoorziene zaken die je wel moet kunnen betalen, dus moet je wat achter de hand houden hè?
Fimbulvetr | 15-10-08 | 10:00
Na het tijdelijk kwartje van Cock nu dan de 2 kwartjes van Bos, ook tijdelijk, maar wel zekers tot ver in de volgende eeuw, onder het motto "Bij de B&B-bank* is uw euro 50 cent waard".
(* Bos & Balkbank - Staatsbankiers sinds 2008)
@ Zeddegeizot | 10:21
Maar dat gaat niet gebeuren. Als je huis affakkelt, springt eerst de belastingdienst naar binnen om te kijken of ze nog wat weg kunnen slepen.
De belastinginning is een waterdicht systeem met boetes, deurwaarders, politieknokploegen, celstraffen, en een vacuüm gerechtelijke macht als je niet betaalt. Hoe wou je dat doorbreken?
Fimbulvetr | 15-10-08 | 10:11
Het Hekking-syndroom?
nl.youtube.com/watch?v=mVGtwhNUVhE
@Zeddegeizot | 15-10-08 | 10:21
Zelfde mening. Minder woorden. Bravo.
Waarom moeten die bureaucraten zoveel belastingpoet op voorraad houden? Minder belasting heffen, dan hoef je niets op een spaarrekening te zetten.
Lt_Gruber | 15-10-08 | 09:31
Het staat op wikipedia, dus het is waar? Buiten dat, je zou het stallen van spaargeld een belegging kunnen noemen, maar dan wel een die door de bank genomen als risicovrij wordt geduid. Dit debacle was niet door veel mensen te voorzien...
Was het zogenaamde veilige Fortis/ABNAmro niet overeind gehouden door de Nederlandse staat dan waren er nu nog veel meer gemeenten/provincies/organisaties hun geld kwijt geweest.
Wat Schoemie@9:15 zegt.
@der Mann | 15-10-08 | 10:17
hahahaha lol...
illuvatar | 15-10-08 | 10:16 Ja dahaaag!
Aldebaraan | 15-10-08 | 10:01 <br />
236 Miljard euro door Bos, honderden miljoenen door gemeentes... 1 Generatie? Dat is dan wel heel erg wishful thinking... Nee, hier komen we de komende 50 jaar niet vanaf. Sterker nog, met zulke incompetente mensen/ambtenaren aan het roer zal dit een voortschrijdend probleem blijven. Een voortdurende stroom van geldverspilling en de daarbij behorend belastingverhoging om de verspilling te kunnen compenseren. Dit gaat al tientallen jaren zo en zal niet veranderen zolang wij maar blijven accepteren dat er complete josti's op belangrijke ambtenarenposities werken. Nou ja werken....
Belangrijke Mededeling voor alle ambtenaren op provinciaal en gemeentelijk niveau:
Nog hogere rente op uw gemeenschapsgelden? Dat kan nu! derMann bankers biedt 8,5%, 100% veilig, ecologisch duurzaam, halal, vrouwvriendelijk, triple B rendement. Stort nu uw gemeenschapsgeld bij derMann bankers en ontvang gratis de prijswinnende DVD 100 jaar kapitalisme.
Zwemmen in gemeenschapsgeld heeft iig duidelijk geen positief effect op je algemeen verstand en moreel besef, maar dat hadden Herfkens, de Leeuw en van Dam reeds bewezen.
Wat ik nog totaal mis in de discussie (en dit vult mijn mening eerder in mijn reacties aan): Moeten gemeenten dit soort zaken ook niet aanbesteden? Het gaat immers om bedragen boven de aanbestedingswet.
Als dat namelijk zo is, dan is het diezelfde overheid (icm EU) die afdwingt om zo goedkoop mogelijk te beleggen. En dan is de keuze voor de vrieslandbank dus logisch en voor de ambtenaren (helaas) gerechtvaardigd (buiten de morele vraag of ze UBERHAUPT moeten beleggen met ons geld). Het toont in ieder geval op een zeer schrijnende manier aan dat de aanbestedingswet alleen maar nadelen kent en averechts werkt. Liever een dakkapel extra voor een 'beetje' corrupte ambtenaar dan miljoenen verlies vanwege een prijskwestie...
Hoogste tijd voor een halal-bank, die hebben namelijk GEEN RENTE, dat mag niet van Allah de grote, ies HARAM! Bottom line: Als we geweaun een moesliemstaat waren geweest waren we nu *topje IJslandberg* meer dan 200 miljoen euro rijker geweest. Eigen schoelt, dikke boelt!
-weggejorist-
r@face | 15-10-08 | 10:10
Helemaal mee eens. Hoe inefficiënt werken de gemeentes en provincies? Waar blijft al dat geïnde geld? Openheid van zaken graag!
.... vraagt zich af of die stroppenpotjes nou niet juist dat geparkeerde geld in IJsland was....
@ Penkeek | 10:11
Het is gewoon een kwestie bij de zakenjongens willen horen én gebrek aan ethiek. "Hoezo mocht ik je tafelzilver niet meenemen? Je had toch niet gezegd dat dat niet mocht?" Zoiets.
Er gaan nu allerlei zaken niet door waar Hekkesluiter toch al geen reed aan had.
@ schoorsteenveger | 10:07
Zie mijn 10:10. Die lui willen gewoon bij de players met geld op zak horen. Geld = macht.
@Lebowski Achiever | 15-10-08 | 10:05
Ik snap er meer van dan jij vermoed. Daar gaat de discussie trouwens niet over.
Ik ben van mening dat er een verschil is tussen illegaliteit en moreel gedrag. Dat iets MAG, wil nog niet zeggen dat je het dan ook MOET DOEN. Ik vind het inmoreel dat een overheidsinstantie die ook een zorgplicht heeft en moet voorzien (voorzieningen) niet mag 'spelen' met andermans centen. Ik heb liever GEEN rente winst. Ik heb liever een speeltuin. Ik heb liever GEEN rente winst. Ik heb liever een sociaal thuiszorg financieringsplan. Ik heb liever GEEN rente winst. Ik heb liever meer blauw op straat. Ik heb liever GEEN rente winst. Ik heb liever recht liggende stoeptegels. Ik heb liever GEEN rente winst. Ik heb liever bladvegers met een roe en een bakfiets (iets voor jeugdige delinquenten? (is maar een ideetje hoor)), ipv een geldverslindende en mileuonvriendelijke herriemakende veeg/stofzuig/vierkantmormel-autootje.
Schoorsteenveger | 15-10-08 | 10:07
Fuck-ups zijn ingecalculeerd, iedereen verwacht dat de overheid inefficient en verspillend werkt. Door af en toe een succesje te melden als een half procentje meer rente of een kansenjongere die zijn vmbo afmaakt, kan een bestuurder een succesje claimen en zijn stoel valideren.
Als ondernemer en huisvader heb ik ook nog wat centjes om rente te laten trekken voor mijn oude dag. De IJslandse route leek mij ook een aantrekkelijk alternatief voor de flutrente die je bij de Nederlandse banken krijgt. Turkse banken leveren nog meer op. Met het beetje verstand wat ik mezelf toedicht kan je op je degelijke hollandse klompen aanvoelen dat je heel ingewikkeld moet doen om bij een eventueel probleem (fraude, buitenlandse overheidsregeltjes, beslagleggingen binnen buitenlandse wetgeving, faillissement etc.) je centjes terug te krijgen. Dat is geen achteraf gel*l, maar als een goed huisvader met je centjes omgaan. Als dat ook nog een geld van een ander is dan lijkt mij die verantwoordelijkheid groter. Ik pleit er dan ook voor om bestuurders hoofdelijk aansprakelijk te maken voor de risico's die zij nemen met de door mij betaalde belastingcenten. Dat geldt dus niet alleen voor het plaatsen van de tegoeden bij buitenlandse banken, maar ook voor het aangaan en ontwikkelen van onbestuurbare en onbegrootbare prestige projecten.
@ Schoorsteenveger | 15-10-08 | 10:08
I wish!
Ik heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering voor een semi-overheidsinstelling gewerkt. De directeur (kuch) had gewoon een salaris, maar ging prat op het kapitaal dat in 'zijn stichting' zat. Ons belastinggeld dus. En hij pochte ook graag over het pand waarin we zaten - een reusachtig herenhuis aan de Singel dat een fortuin waard was. De staf was altijd te vinden in yuppencafé's en ze sloofden zich enorm uit om bij de zakenlui te horen. Illustratief hoe die lui met ons geld omgaan.
"let me issue and control a nations money and I care not who writes the laws"
digg.com/world_news/Criminal_Rothschil...
Prze***walski | 15-10-08 | 10:07
laat je kennis van relevante jurisprudentie maar eens zien dan...
Ik wil mijn belastinggeld terug!!!!!!
@ Schoorsteenveger | 15-10-08 | 10:07
Je moet de invloed van een groter kerstpakket niet onderschatten hoor! Je zal maar net die haute cuisine ragout mislopen.. Zit je mooi te kijken met de kerst!
.. zapper | 15-10-08 | 09:36
Dat heeft Leo Verhoef (even Googelen) keurig voor u uitgezocht.
Kwestie van (re)creatief boekhouden in strijd met alle regels.
S-katje | 15-10-08 | 10:03
Wat is bij jou 'aardig'? Een ton? Een miljoen? Zeg het maar.
*op reaguurders hoopt met kennis van het Tweede Pikmeerarrest, ivm verantwoordelijkstelling van ambtenaren*
Wat ik nog steeds niet snap is wat de motivatie is om die halve procent extra te vangen. Gemmenten blinken uit in het slordig aanbesteden van projecten, het heulen met aannemers en projectontwikkelaars, het produceren van dure overbodige rapporten, het inhuren van dubieuze adviesbureau's voor het intrappen van open deuren, het helpen van familie, vrienden en buren, het aannemen van steekpenningen en ga zo maar door. Dan heb je nog het teveel aan raamambtenaren, de overbodige baantjes, de gouden handdrukken, de prestigeprojecten, het misbruik van leasebakken.... Kortom, de efficiëntie is heel ver te zoeken.
Wat motiveert nu een wethoudertje om op zoek te gaan naar die halve procent? Kan-ie daarmee zijn positie versterken? Zit er een bonus aan vast? Groter kerstpakket? Promotie? Knipkaart voor de plaatselijke hoerenkast?
weet iemand; hoeveel hadden de woningbedrijven eigenlijk uitstaan in ijsland?
Penkeek | 15-10-08 | 09:57
nou, jij snapt er ook niet veel van. Er is niks illegaals gebeurd, wat lul je man? Dat het niet op de manier gegaan is als we ACHTERAF zouden doen, ok... maar gemeenten beleggen al JAREN, dus ga jij nou effe niet huilie huilie doen.
@ Rabarberke | 15-10-08 | 10:02
lol @ stevige praatsessies.. Daar moet vast een stevige bak koffie bij gedronken worden, dus doe daar nog maar weer een dubbeltje bovenop.
Wat denk je van zorgverzekeraars? Menzis is ook een grote belegger. Straks kan je operatie niet uitgevoerd worden omdat Menzis de poen niet meer heeft. Het zijn spannende tijden.
Ohja Nigeriaanse scams. Nu die gemeentes toch uit de kast komen, wil ik wel weten of er ooit betalingen zijn gedaan aan die Nigeria scams omdat een of ander domme doos in bloemetjesjurk de geldknop beheerde. Kom maar op!
* hoopt dat Sinterklaas geen geld had uitstaan op IJsland*
@ Fimbulvetr | 15-10-08 | 10:00
Kweenie hoe het met jouw portefeuille zit, maar die van mij begint door alle verhogingen (ziektekosten, BTW, benzine, etc etc) toch aardig leeg te raken. En dan zit ik toch aardig boven Jan Modaal.
The_Challenger | 15-10-08 | 09:32
Ik ga er ook van uit dat die 200 miljard niet zo maar willekeurig 'geprikt' is, en voorzie dat we dat geld dus kwijt zijn. We zijn dan wel straks allemaal bankdirecteur maar zullen nog tot ver in de volgende eeuw de financiering hiervoor moeten afbetalen.
Gelukkig proberen de regeringsleiders vandaag weer gezamenlijk de crisis te 'bezweren'. Wel als er iets is waar ik vertrouwen in heb dan is het wel 'bezweren'! In Afrika werkt dit al generaties lang uitermate goed, dus waarom zou het hier niet lukken.
De grote leider die ik bij deze besprekingen nog steeds mis is de man met de mijter en staf. Nee, ik bedoel niet Sinterklaas, die redt zich zelf wel.
Maar of dit ook geldt voor de paus betwijfel ik, en die heeft toch ook zijn eigen Vaticaanse bank? Kan natuurlijk zijn dat die alleen belegd hebben in kansrijke jeugdprojecten, maar ben eigenlijk best wel nieuwgierig waar al die kerkelijke belastingcenten zijn gestald/belegd. Overigens geldt dat ook voor de financiën van de protestantse kerken, er zijn er met enorme oppervlaktes landbouwgronden en dat levert ook goud geld op naast de inkomsten van alle kerkelijke belastingen en collectes. Tot nog toe zwijgen ze, maar zou ook best veel van bij de diepvriesbank kunnen zitten.
We wachten maar weer even af, een echt herstel van de beurs zie ik nog niet zitten, momenteel natuurlijk wel lieden waarbij het geld in de zak brandt om te kopen, maar vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.
@filmbuvtr
Je vergeet nog het dubbeltje om het tuig in Gouda eens stevig aan te pakken met praatsessies.
@Fimbulvetr | 15-10-08 | 10:00
Oh ja. Dat is ook zo. Niet aan gedacht. Niets aan de hand. Doorlopen mensen....
Bah!
@ Penkeek | 15-10-08 | 09:57
Precies de vinger op de zere plek.. Met hun achterlijke regeltjes en aparte potjes voor van alles en nog wat.. En al die potjes zijn eerder op dan gedacht.. Ja, nu weet iedereen waarom die potjes zo snel leeg zijn.. Die hebben allemaal een dubbele bodem!
zoals uit de stukken al blijkt was unsere Wouter und der Welling al begin 2008 op de hoogte, de hele malaise zal onder de oppervlakte dus ook iets met de verkiezingen te maken hebben, we schakelen over naar Maurice de Hond en Maurice zeg het maar: we stijgen weer in de stemveepeilingen Wouter, bedankt Maurice!!
Eagle_Eye | 15-10-08 | 09:38
Ik hoorde gisteren op TV dat er wel een generatie overheen kan gaan voordat het financieel weer een beetje op orde is.???
Ik zie het probleem niet, gewoon de BTW omhoog, OZB omhoog, het kwartje van Kok verhogen met de 20ct van Bos en dat verdewenen geld is binnen no-time terugverdiend.
Het geld dat aan Fortis is uitgegeven kan bespaard worden door een jaar geen uitkeringen uit te keren. De 200mljr in het Europese fonds kunnen we terug graaien door wat leuke werkelozenprojecten in Limburg en Drenthe te doen. Klaar.
kut. F5-en werkt niet op een mac... (geleend)
@ Joris Driepitter
Jij hebt ook je handen in de overheidspot, begrijp ik?
Maar goed, als iedereen vandaag een factuur van 20 euro naar zijn gemeente stuurt, dan is daar in ieder geval een vordering mee gestart. Grond van de vordering: wanprestatie. En laten ze niet aankomen met 'we konden er niets aan doen' . Het is duidelijk dat je die shagrokende sukkels met designbrilmonturen GEEN geld moet toevertrouwen, althans niet meer dan een paar euro parkeergeld voor de leaseprius. Toen die Barclay trader destijds in een paar dagen miljoenen (of meer?) deed verdampen werd ie zelfs gearresteerd.
In ieder geval moet W. Bos zijn biezen pakken, die is tenslotte ministerieel verantwoordelijk voor deze puinhoop.
Mmm, wat een lutsers!
Doe ik het toch beter want ik krijg van iemand via een Nigeriaanse bank
binnenkort een hoop geld. Ik hoef alleen maar mun bankrekeningnummer etc. te geven.
Prettige dag!
@ me 9.57
"(...) met elkaar niet voldoende." Newbie.
Pfff - boeie.
De ring Alkmaar is net af - prachtig 3 baans asfalt ligt er nu, mooie fly-overs - top !
Dat we de rekening niet kunnen betalen straks ervoor is dan weer niet ons probleem.
* Kijkt uit op DSB stadion *
@Lebowski Achiever | 15-10-08 | 09:44:
Hoezo "je weet toch hoe dat gaat?". Het gaat om een veel principielere questie, en dat is dat een gemeente of provincie met gemeenschapsgeld belegd. Dat is op zich al een vergrijp. Want elk jaar wel de belasting verhogen, omdat er nooit maar dan ook NOOIT genoeg geld schijnt te zijn, maar als de beerput open gaat blijkt er ineens miljoenen over GEWEEST te zijn. En ondertussen de thuiszorg verantwoordelijkheid krijgen en geheel uitknijpen en buiten hun schuld om getroffen gezinnen door ziektes compleet in de kou laten staan want "het budget voor dit kwartaal is op"... Ja gek he, als je er illegaal rente mee probeert te trekken... pff laat me niet lachen....
Net ook weer zo'n huilie huilie op Radio 2: Gek dat minister Bos het nu opeens niet meer wil; de gemeenten hebben in de afgelopen jaren daardoor juist veel geld kunnen verdienen. Anders hadden we nog meer belastingen moeten verhogen!! Yeah right. En ik maar schrokken. Dubbel modaal inkomen, maar door een onfortuynlijke scheiding en een huis onder de prijs te moeten verkopen heb ik geen cent om aan mijn kont te krabben. Ra Ra repelsteeltje...
@ kommentatort | 15-10-08 | 09:53
Ah joh.. Ze drukken gewoon wat "extra geld".. Geen haan die ernaar kraait.
Rabarberke | 15-10-08 | 09:44
Bovendien is samenwerken in alleen vrijhandelen met elkaar. Ik noem terrorisme bijvoorbeeld. Kost allemaal geld.
Penkeek | 15-10-08 | 09:49
Geen idee. Zou mooi zijn...
@ commentaarder | 9:51
Klinkt goed (zo leert een mens weer wat) maar het lijkt mij wijzer als de provincie bij MinFin meldt dat ze zo verschrikkelijk veel geld hebben dat het niet meer te spreiden is op Nl-banken maar dat ze wel móéten uitwijken naar het buitenland :-S
Er is hiervoor een stroppen pot aldus een woordvoerdert provincie NH op BNR deze morgen, dus helmeaal nix aan de hand alle projecten gaan gewoon door en de burgert zal niet worden geconfronteerd met een hogere belasting, YEH RIGHT! En wie heeft en mag wederom die stroppenpot gaan vullen? Dat zijn doorgaans niet de zakkenvullers!
Zal mij niets verbazen als er nu wat miljoentjes extra 'zoek' raken........ zo ontransparant alswat allemaal.
@Lt_Gruber | 15-10-08 | 09:16
Uw visie is de zelfde als de mijne
@ redactie; "de aanleg van dat speeltuintje, de renovatie van het buurthuis of het opknappen van de wegen".
kijk zo zie ik GS graag; sociaal en betrokken!
Jeauleau eat your heart uit.
En belastingen moeten ook omlaag en subsidies omhoog!!
@ Rabarberke | 15-10-08 | 09:44
Bon, zakkenvullers moeten worden geband. Evident dus. Maar dat wilt niet zeggen dat we de EU niet nodig hebben. En dat kost geld.
Handelen is ons middle name. Dat moet niet zo'n probleem zijn, dunkt mij
Oh ik zie het al - de Ceteco-affaire.
de provincie noord holland is VERPLICHT dit geld te spreiden
er stond geld op ZESTIEN verschillende banken.
zoveel triple A banken heeft Nederland niet
kortom
weer t halve verhaal
Beter zou zijn het internationaal bank beoordelingssysteem eens te bekijken
Lansbanki had tenslotte ook een stempel van goedkeuring van de DNB
de ambtenaren onvoorzichtigheid verwijten gaat in dit specifieke geval namelijk totaal niet op
@ Shalome | 15-10-08 | 09:48
nl.wikipedia.org/wiki/Ceteco-affaire
Tjah... Op een gegeven moment vraag je je toch af waar ze dit gat nu weer mee gaan vullen.. Ik dacht dat het geld zo onderhand al op moest zijn toen ze de Fortis opkochten..
Misschien moet ik maar aandelen in bouwmarkten gaan kopen, die hebben vast nog wel voldoende spul om gaten te dichten..
P.S. IK heb gehoord dat de de IJslandse regering iedereen die gedupeert is in Rijkjawas uitnodigt voor een gratis coupe "Banklanski-ijs" als pleister op de wonde
Vraagje aan iedereen die roept niets meer te betalen:
Denk je daarmee weg te komen? Ik vind het een beetje naief (zacht uitgedrukt).
@Gallisch 9:42:
7 provincien is toch een spaarrekening?
60CX | 15-10-08 | 09:27
Ik zie deposito's toch wel degelijk als een vorm van beleggen, brengt niet verrassend veel op, maar als je uitkijkt waar je het doet ook redelijk risicovrij.
@Lt_Gruber: thanks voor de uitleg.
@prutser
Nou dat doen ze al, maar die jaarrekeningen zijn om te huilen.
Kan iemand mijn geheugen even opfrissen? Er staat me iets van bij dat een vrouwelijke troela van provincie Zuid Holland met geld van de burgers had gespeculeerd op de beurs, en vet verloren (internet bubble). Toen ze het allemaal niet meer trok, barstte ze in snikken uit.
Herinnert iemand zich nog hoe dit precies zat?
Het was in elk geval wel al een signaal geweest naar de overheid dat hun ambtenaartjes zich te veel permitteren met ons belastinggeld.
Zo heeft bij ons het "waterschap Roer en Maas" zich voor 5 miljoen Euro laten pakken door IJscoland.
Ieder jaar moeten we 158 Euro betalen voor projecten die de verdroging tegen gaan en de afwatering regelen. Een prachtig foldertje erbij wat er allemaal wel niet met dat geld wordt gedaan om de voeten van de mensen droog en die van de koeien nat te houden. Nou je ziet het....
Volgend jaar verdom ik het te betalen. Ik snap ook totaal niet waarom al die lagere overheden, maar ook scholen en woningbouwcorporaties zoveel geld in kas moeten houden. Laten ze het gebruiken voor projecten. Goed voor de werkgelegenheid, de inflatie en het voorkomt Zakkenrollerijen door Hoge Heren.
Trouwens hoeveel woningbouwcorporaties en scholen zijn hun geldvoorraden kwijt geraakt in IJsland? Is daar al iets over bekend?
@masturwasbeer
Naja, laat de overheid eerst maar eens van de aardgasopbrengsten , accijnsverdiensten en weet ik allemaal wat nog meer die EUR 250 000 000 terugstorten in onze portemonnee. Dan lullen we wel weer verder. Maar het zal niet zo zijn dat de gemeentes die 250M op de burger gaan verhalen.
Lt_Gruber | 15-10-08 | 09:38
www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie...
"De gemeente werd op tijd gewaarschuwd voor de instabiliteit van IJslandse banken. Groningen besloot toen om al haar geld bij Nederlandse banken onder te brengen."
Vanaf nu gewoon ALLE instanties jaarlijks de complete boeken op internet publiceren voor jan en alleman te bekijken. Als er dan blijkt dat die instantie het komende jaar geen geld erbij nodig heeft, premie danwel belasting direct verlagen.
De burger moet het van haar gestolen heft weer geheel in eigen hand nemen.
Hier moeten mensen verantwoording voor afleggen. Er UIT.
@fuckjargon
We hebben vrijhandel met de staten nodig, maar waarom hebben we een stel corrupte zakkenvullers nodig die ons vertellen hoe we dit land moeten besturen?
Die mensen zijn niet voor niets ambtenaar; Het betekent dat je eigenlijk niet veel kan, niet hard kan werken en dus moeten die mensen zich niet met beleggen bezig houden!
Rabarberke | 15-10-08 | 09:35
Dat is wel achteraf lullen want die gemeentepikjes weten van toeten noch blazen. Zij krijgen een advies en vervolgens volgt iedereen het voorbeeld. Je weet toch hoe dat gaat.
Het is 1 grote klucht..... wel een dure voor ons allen
Verder gaan de belastingen omlaag. Politici kunnen best 30% minder verdienen, dat dedeze een tijd geleden ook. De overheden etc. trekken in nieuwe, goedkope en eenvoudige gebouwen en de peperdure kantoren en ministeries worden verhuurd aan accountants en advocatenkantoren.
Provincies zijn zóóó Gouden Eeuw...
@ Rabarberke | 15-10-08 | 09:41
Hoho, de EU hebben we nodig. Dus dat geld(t) niet.
Lekker makkelijk, Fleischbaum, achteraf praten. Goh wat zijn we weer verontwaardigd. Wat is de grote boze buitenwereld slecht, en wat ben jij goed, want jij zag het allemaal aankomen. Wel, beste stuurman, ga de zee op, zou ik zeggen, en laat maar eens zien hoe het allemaal moet.
Stop belasting betalen..
zolang dit soort zaken aan het licht komen betaal ik niks meer aan die "lokale" boeverij. Niet betalers UNITE! wat hebben we nodig: website, bestuur, penningmeester, financieel beheerder, oh, shit.... die miljoenen, waar stop ik die voorlopig? emmm, een koud plekje zoeken..
we zijn gewoon allemaal FUBAR en Woutert spint er wel bij.
Ohja en als iemand vraagt: "Waar gaan we het allemaal van betalen?" dan zeg ik u dit: Van het geld dat nu naar buitenlandse missies gaat en van het geld dat nu naar de EU gaat. Verder schrijven we wat failliete landbouw af en stellen een paar % land beschikbaar voor mooie vrijstaande woningen. Een paar andere'vierkante km's gaan op aan buitenlandse bedrijven die zich hier komen vestigen omdat we voor elke arbeidsplaats die ze genereren een verlaging in vennootsschapsbelasting toezeggen. Zo kunnen we al die werkloze ambetenaren omscholen en eens een keer echt aan het werk zetten.
Kunnen we nu eindelijk gewoon eens die complete provincies afschaffen? Geld opsouperen kunnen ze, maar iets toevoegen ho maar. En als je qua belang ONDER rijks- en gemeenteambtenaren weet te eindigen, ben je wel erg onbelangrijk hoor.
.. zapper | 15-10-08 | 09:38
Ik hoop er stiekem op dat een faculteit Economie een paar miljoen in IJsland had geparkeerd...
.. zapper | 15-10-08 | 09:36
Dat extraatje is aangehouden als buffer, voor moeilijke tijden. Regeren is vooruitzien...
Pek en veren en dan rondrijden over de Brink!
Vergeleken met het geld dat ambtenaren verspillen dat buiten zicht blijft is dit peanuts. Dat soort gasten mag bij een gewoon bedrijf nog geen eens de planten water geven.
ley007 | 15-10-08 | 09:37
Let op het verschil tussen de stad en de provincie Groningen. De stad heeft haar geld ruim op tijd teruggehaald, de provincie niet.
Ik vraag me overigens af hoe het zit met de reservers van onderwijsinstellingen, die roepen ook altijd dat ze geen geld hebben, is dat ook op zo'n knullige manier belegd? Eigenlijk klopt het dan wel weer dat ze roepen geen geld te hebben, een roep in de toekomst zegmaar..
Schoorsteenveger | 15-10-08 | 09:33
Correct me if I'm wrong, maar ik heb begrepen dat die ambtenaar in de stad Groningen zelf sterke twijfels had aan de solvabliteit van Landsbanki. Misschien alleen maar een onderbuikgevoel, misschien terecht wantrouwen in de economie van IJsland (want het was al maanden geleden bekend dat de inflatie daar opliep, dat hun economie per definitie kwetsbaar is en ze dus een bovengemiddeld risico liepen met een aanstormende kredietcrisis). Ik weet het ook niet, alleen dat men daar (of eigenlijk hier :-) ) dus het zekere voor het onzekere heeft genomen en dus juist gehandeld heeft.
Het werkende volk moet hiervoor boeten. Het einde is nog niet in zicht: Vergrijzing, import, 26.000 gezichen en nu een miljardenschuld daarbij bovenop... Hoeveel kan een volk nog dragen??? Ik voorzie grote problemen voor de werkende klasse de komende 15 tot 20 jaar. Als je nu nog links stemt, ben je gedoemd te werken voor de staat tot aan je dood...
* Nobelprijs voor vrede en stabiliteit geef aan Rabarberke *
Huh? Ik heb iets gemist kennelijk. Groningen was toch ook 30 Miljoen kwijt?
Anyway, die 98 miljoen van Noord Holland was ook nog eens geleend geld had ik begrepen.
De grote vraag is: Hoe kunnen provincies en gemeentes zoveel geld in de pot hebben?
Ik bedoel, die rente percentages zijn op jaar basis, en ik mag er niet vanuit gaan dat dat geld een jaar op zo'n rekening blijft staan? Wat gebeurt er met die rente, worden de burgers daar ook "wijzer" van? Kennelijk niet want zo'n beetje elke belasting gaat ieder jaar omhoog !................. wordt er een beetje treurig van :-(
En ja, dit gaan WIJ betalen, is het niet linksom danwel rechtsom.
Hoe kan het eigenlijk dat deze instanties reserves hebben terwijl ze de hele tijd roepen geen geld en tekorten te hebben?
@ Rabarberke | 15-10-08 | 09:30
YEP, ik doe mee. Jij MIN PRES ik MIN FIN
Als het hun eigen geld was waren ze er vast anders mee omgegaan, dus niet zozeer incapabel, maar laks, lui en noem maar op.
Wat Rabarberke 09:30 zegt, en natuurlijk het rookverbod opheffen, voor de broodnodige accijnzen.
@lebowski
Dat is niet achteraf lullen. Een gemeente mag helemaal niet riskant beleggen. Dwz dat ze als ze tijdelijk geld over heeft, dat het beste vlak bij huis kan doen. Had gemeentjeambtenaar Rukmans, het type lul de behanger dat zich door collega's in gemeentelijke fietsenhokken laat afzuigen - over dat soort types hebben we het hier, de 20 miljoen gewoon in zo'n failliete sok als Fortis gestopt, zelfs dan was er niets aan de hand geweest.
Nee we stouwen die miljoenen beter in een of ander vaag bankje uit een land met een zeer dubieuze economie, just for another fucking 0,5% extra.
Dus het is helemaal niet achteraf lullen. Nederlands gemeenschapsgeld blijft gewoon op Nederlandse bodem en daarmee basta.
Vraag waar ik mee zit is hoeveel er door Nederlanders eigenlijk is geleend bij Ijslandse banken en of het vervolgens mogelijk is (bijvoorbeeld door cessie) vordering en schuld met elkaar te verrekenen waardoor de vordering niet verloren gaat???? Wie weet hier iets van?
ik denk dat mijn gemeente wint: Gemeente Amstelveen, 15 miljoen weg door het faillisement van ijsland...
@ Rabarberke | 15-10-08 | 09:30
Lol @ punt 5. Maar dan houden we bijna geen allochtonen meer over.
Lt_Gruber | 15-10-08 | 09:18
Wat mij nog steeds niet duidelijk is, is welke 'financiële controleurs' hadden ingefluisterd dat die IJslandse banken niet stabiel waren. Die lui hadden dus bij DNB moeten zitten en van daaruit moeten schreeuwen dat alle overheden hun geld als de sodemieter uit Ijsland moesten terug gaan halen. Is niet gebeurd.
Ik vind het vreemd, nee onbegrijpelijk, dat Groningen lokaal de juiste adviezen kreeg terwijl DNB nog steeds niet bewoog.
Mijn vermoeden is dat wouter de boskabouter wel weet waar de lijken in de kast zitten.
Waarom zou je anders het hoogste bedrag van de eu(p.i. gerekend) garant stellen.
<br>
Voor Woutertje. Ga met Nautje als lucifers binnenkort maar een LOI cursus volgen.
Fortis ruim 10 % in de plus! LOL!
@Rabarberke |09:30
Eens!
Volgens Bos was ik dom om een bedrag waarmee ik bewust onder de garantiegrens bleef voldeed "voor een paar tienden van procentjes extra" weg te zetten bij een Europese bank waarvan de Nederlandse dochter volgens de website van DNB gecontroleerd werd, maar het streelt mijn ego dat ik dan nu in elk geval een heel stuk minder dom blijk te zijn dan de bobo's van veel gemeente-, provincie- en waterschapbesturen, die vet over de garantiegrenzen heen zijn gegaan vanwege die paar tienden van procentjes.
Ik ben benieuwd of die gemeente-ambtenaren ook persoonlijk hun geld bij buitenlandse stuntbanken hadden staan. Daar zijn ze dom genoeg voor. Maar niemand met een grijntje gezond verstand brengt toch zijn (of ons) geld naar IJsland? Kom nou. Of het nou wel of niet mocht van de wet, of het toezicht nou wel of niet gefaald heeft - het is zot.
En zijn er al groene mannetjes geland op de kloot?
60CX | 15-10-08 | 09:27
Ook sparen is een vorm van beleggen..
nl.wikipedia.org/wiki/Beleggen
(hoewel de definitie wel ter discussie lijkt te staan).
1. Provincies afschaffen.
2. Waterschappen afschaffen
3. Gemeentes samenvoegen tot supergemeenets en beperkt zelfbestuur (o.a. veiligheid) geven.
4. Top down budgetteren
5. Allochtone/buitenlandse criminelen met dubbel paspoort terugsturen
En klaar.
opknopen aan de hoogste boom? Figuurlijk hoop ik, Flijsboum... Of krijgen we sharia neigingen op de redactie?
Erg fijn om te weten dat men het achteraf lullen nog niet is verleerd. Desalniettemin is het natuurlijk wel absurd dat gemeenten niet in het geld in hun lokale banken stoppen. Beetje niet heel erg veel ophebben met lands-/gemeentebelang, denk ik dan.
@ Fleisch
Kijk, dát is duidelijke taal. En geen speld tussen te krijgen. Maareuh.... die banken waren toch geaccordeerd door Bos en Wellink? En deze bestuurderen hielden zich ook nog eens aan de wet Fido (wet waarin het omgaan met reserves door lagere overheden is geregeld.
Volgens Bos is het echter toch de eigen schuld van deze lagere overheden.
Rabarberke | 15-10-08 | 09:24
Goeie vragen, wel als kanttekening de wet Fido.
En verder gaat het hier helemaal niet om beleggingen, maar gewoon om spaartegoeden, dus ga nou niet van alles door elkaar zitten halen om je populistische gelijk te krijgen Fleischbom...
Ik deed gister al een rondvraag, en vroeg of men er mee eens was.
Maar men was bang, bang , erg bang! Bang van an Hirsch Ballin en de Fiod en hun intimidatiepraktijken, zij hoeven zich tegenwoordig niet aan de wet te houden , want met een geloof sta je overal boven en funktioneer je beter.
Maar toch met 3 mil.+ mensen sta je erg sterk.
En dan kan justitie en fiod alleen nog eieren voor hun geld kiezen en die hele corrupte ambtenarij aan pakken ipv. de 3 mil. burgers die al reeds al slachtoffer zijn geworden van het wanbeleid van al die ambtenarij.
- Maar het kan dus nog... Stop met belasting betalen!
Fleischbaum, ik deel je morele verontwaardiging. Niet uit effectbejag want ik ben geen Rosenmöller of Halsema, maar omdat we hen vóór moeten zijn en blijven, bij dit soort zaken. De geschiedenis neemt al een loopje met ons in deze bange dagen van linkse zelfverheerlijking.
Bladiebla, Fleisch -1, goh wat zijn er toch opeens een hoop financiele deskundigen in Nederland die het allemaal beter weten, ik word er een beetje moe...
Overigens is het diezelfde overheid die de mensen naar deze buitenlandse banken toe heeft gedreven, voor een 0.5 of 0.75 procent meer rente, aangezien zij voor de rendementsheffing op tegoeden boven de 18.000 nog wat euro uitgaan van 4% rendement, en dat was jarenlang niet te doen bij Nederlandse banken.
Dus nu niet achteraf gaan lullen he...
Nou laten we het vooral de centrale overheid kwalijk nemen dat zij dit alles toestaat.
Ik wist niet eens dat ambtenaren carte blance hadden om belastinggeld op geheel eigen wijze te belleggen. En als een gemeente 20 miljoen over heeft, waarom moet ik dan toch belasting betalen? Er is toch genoeg (teveel) geld dat besteed kan worden? Een gemeente budgetteert toch gewoon wat zijn nodig heeft? Waar komt dan al dat geld vandaan?
Hier is sprake van een vorm van ambtelijke zelfverrijking die haar weerga niet kent. Van dit soort reserves worden gouden handdrukjes, snoepreisjes etc. gefinancieerd.
Gemeentes en provincies zijn het de burger verschuldigd om deze gelden aan maatschappelijke doelen uit te geven. In feite hebben deze lagere overheden nu een schuld aan de burger van EUR 250 000 000. Mooi, boek daar voorlopig maar even alle onroerendzaak belastingen en milieuheffingen maar van af. Ik betaal die kutgemeentes niks meer.
Voor de mensen die meer toezicht van het rijk eisen: die toezicht was er en blijkt niet te werken. Meer regels en toezicht van het rijk geeft de lagere ambtenaren alleen maar een excuus als het alsnog misgaat. Want volgens de regels mocht het.
Gemeenteraad en wethouders zijn door de inwoners gekozen. Denk dus de volgende keer na voordat je je stem geeft. Jammer dat ambtenaren niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor hun fouten. Je zou zulke mensen dus gewoon moeten kunnen aanklagen.
And meanwhile: alle beursen al weer in de min.
Waarom betalen we eigenlijk zoveel belastingen en worden belastingen elk jaar altijd verhoogd, als er zoveel geld al is en er zelfs gespaard en belegd met deze centen ????... Waarom pikken we dit van de politiek ??? Schoften zijn het!
Niet zo negatief allemaal. Gewoon even een nieuw belastinkje voor volgend jaar verzinnen onder een mooie naam, dan is het geld zo weer terug.
Tippie voor de ambtenaren:
Twee nieuwe belastingen, een zuurstofbelasting, betalen om te ademen... en natuurlijk een CO2 belasting... dat uitademen is ook slecht natuurlijk!
Schoemie | 15-10-08 | 09:15
Boonstra van de Rabo maakte gisteren ook en enom sterke en fatsoenlijke indruk.
Klimaathypotheek, niet beursgenoteerd. We stay!
Voor een half procent rente.. dat is dus 98 miljoen inzetten op de solvabiliteit van de Ijslandse bank om een half miljoen te kunnen winnen. Dat lijkt me een nogal mager rendement, zet het dan in op 'rood' op de roulette-tafel.
Lt_Gruber | 15-10-08 | 09:18
Ja dat van die Groningse ambtenaar heb ik ook gehoord ja! Die verdient idd een lintje!
Bij islamitische financiering was dit allemaal niet gebeurd, want rente is niet toegestaan. Bij islamitische financiering is financiering van wapens, alcohol, drugs of casinos niet toegestaan. Kijk zo doe je dat. Hoe die k*tmoslims aan wapens en bommen komen is een raadsel; het mag namelijk niet (wapenhandelaars zijn natuurlijk joods).
Btw .... dit is allemaal peanuts vergeleken wat er met onze pensioencenten wordt gedaan. Bij de pensioenfondsen liggen vele honderden miljarden. Dat zijn ook onze centen waarmee belegd wordt. En als dat even tegen zit ... hup, premies omhoog en geen indexatie. Geweldig he ... solidariteit. Hoogste tijd dat de gedwongen winkelnering in die sector de nek om wordt gedraaid. Kunnen bedrijven en hun mensen tenminste zelf bepalen door wie ze zich laten naaien.
Niks naief of incapabel. Die financiele ambtenaar werd gewoon gedreven door zijn eindejaarsbonus. "Kijk, burgemeester, een half procentje meer opbrengst!". "Mooi! Hoe doe je dat toch?" "Ach, een combinatie van ervaring, inzicht, fingerspitzengefuhl..."
Ze heffen het glas... doen een plas en .... vul de rest ook maar zelf in. We weten het antwoord wel. Overigens, ik wil ook rugnummers zien van al die banklui in gladde pakken en strakke schoenen, ik wil woekerpolisadviseurs hun rugnummers zien, ik wil een bijltjesdag voor de financiële wereld, de hypotheekadviseurs, beleggingsadviseurs, ik wil RIJKMAN-GroeninK op het schavot en ga zo nog maar een tijdje door. Bloeden zullen ze voor hun liederlijk gedrag. Smerige patsers in hun suv's, tuv''s en weet ik wat nog meer. Weg met die zelfverrijkers!!!
Dat is zo opgevangen, gewoon de BTW-verhoging laten doorgaan en geld is er weer in overvloed.
Da's een ding, of ze nu zo het geld wegzeiken of met allemaal idiote projecten (hoe zat het ook weer in Gouda, 18Kkeuro per kansenjongere?
Nee dan de Fortis truuk. Moet jij eens proberen uit te halen met je BV-tje. Alle assets verkopen, en de shit erin laten zitten. Da's een enkeltje Oranjehotel met gratis kost en inwoning (wel zelf het pretvet meenemen).
Kudt van al die verloren centjes en laten we iedereen maar opknopen die zijn centjes voor een procentje of 2 meer hebben gestopt in iced banks.
Dat pathetische gehuil altijd achteraf komt mijn neusgaten uit.
Ach en als Geert straks aan de macht komt gaat de stekker uit al die linkse hobby's en houden we daar weer geld aan over...
Schoorsteenveger | 15-10-08 | 09:14
Yup, helemaal waar. Tot dusverre is er maar eentje geweest die wel zijn/haar verstand heeft gebruikt: die ambtenaar in de stad Groningen. Die verdient een lintje, want hij/zij had maanden geleden al in de gaten dat het onnozel was om in IJsland te sparen.
Je moet omhooggekozen mensen met een (ondergemiddeld) salarisje ook niet met groot geld laten spelen. En al helemaal niet als het ons geld is. Voor die onderwijzers, ambtenaren, vakbondsmensen, ex-krakers, ex-activisten, milieuterroristen, pacifisten, omgeturnde communisten/Mao-isten, welzijnswerkers. ex-politiemensen c.s. die, verkozen via onze partijcratie, nu denken dat ze grote mensen zijn in de echte wereld, voor hen is het Monopolie uitgevonden. En zelfs daar kunnen ze nog geen potje van kinderen winnen.
Amdtenaren hebben nooit logies kunnen denken zijn er alleen maar uit om de burgers tepesten.
En zijnte lui om te werken en als ze werken maken ze grove fouten,
En nu nog afwachten tot de meest creatiieve beleggers van 0031, de zgn 'Goede Doelen', uit de kast komen. Misschien ondergaan ze liever hun lot gelaten dan bekend te maken wat ze op de diverse boekjes hebben staan, maar de doorsnee NL-er zal weer met de oren staan te klapperen!!!
Vond het wel weer geweldig dat Noord-Holland kampioen was in diepvriesbeleggingen. Misschien toch in het vervolg bij de 'boertjes' in het OdL informeren alvorens grote beslissingen te nemen. Eerst gedaan en dan gedacht heeft al zoveel leed gebracht.
Schoorsteenveger | 15-10-08 | 09:07
MIschien zijn ze nu al bezig het geld door te sluizen...
Mo | 15-10-08 | 09:07
U heeft gelijk, het is allemaal volgens de regels, maarrrr:
Het is typerend hoe de overheid het bestaan van wetten en regels misbruikt ten koste van gezond verstand en het nemen van verantwoordelijkheid. Alsof deze niet hand in hand zouden moeten gaan.
Moet het ons verbazen? Welnee, ik durf de stelling aan dat in de lokale overheden grosso modo alle lutsers zitten die de landelijke politiek niet halen. Zijn ze in Den Haag al incapabel, dan is dat op lagere niveaus een veelvoud daarvan.
Scheelt dat ze hier in Drenthe trouw blijven aan de Boerenleenbank (Rabo)
Net alsof er ook maar een cent van dat geld besteed zou worden aan iets anders dan kansenjongeren of multikulturele buurtprojecten! Van mij mag het weg zijn, liever in de zakken van een New-Yorkse bankier dan buurthuis #43.
Ik dacht dat we een toezichthoudende autoriteit hadden, begin daar eens mee als je een zwarte piet zoekt. Deze falende autoriteiten gaan nu de held spelen omdat ze de zaak van een faillissement redden, waar ze zelf in eerste instantie debet aan zijn. Tja, die gemeente ambtenaren vertrouwden gewoon op andere autoriteiten.
Lt_Gruber | 15-10-08 | 09:08
Het zwartepieten is nu volop in gang. Gisteren wrong Bos zich weer in allerlei bochten om aannemelijk te maken dat toezichthouders ook maar toezichthouders zijn en er echt ook hélémaal niks aan kunnen doen als ze te snel, veel te snel te hoge, veel te hoge ratings geven. Iedereen heeft eraan meegedaan, aan het spel met de knikkers.
Hoe heeft Hekking in Juinen het ervan afgebracht?
Creaguurder | 15-10-08 | 09:12
Had ik ook al aan gedacht... Gewoon weigeren nog langer mee te werken aan die uitmelk belastingen.
Opruimen die KUDT-decentrale zooi. Alles onder toezicht van HET RIJK.
Ik ben nooit een "Bos-man" geweest, maar ik kom er nu niet omheen: Wouter respect voor je aanpak, nu ook nog ff de decentrale zooi opruimen.
Ee als ook maar één gemeente, provincie, waterschap of wat dan ook durft te ageren, dan die hele Kudt-zooi laten gaarkoken.
Het einde laat nog even op zich wachten, maar het einde komt toch.
Kijken wat overheid en justitie nu gaan doen? Burger nog verder uitmelken?
Of al die verantwoordelijke corrupte stelende ambtenaren stuk voor stuk keihard aanpakken en persoonlijk alles terugvorderen op hen?
- Ik betaal straks helemaal niks meer als ze weer belasting gaan verhogen en Bos nog meer belastinegn erbij verzint.
Allemaal (banken, directeurtjes, ambtenaren, kabinet) zijn ze wanbeleid aan het belonen teneinde hun eigen aandelen veilig te stellen, tevergeefs want ze hebben er gezamelijk nu echt een zooitje van gemaakt dat nooit meer is goed te krijgen. En bij de burger valt toch echt niks meer te halen hoor. Hoe willen ze dat nu gaan oplossen?
En wanneer gaan we Ijsland annexeren?
-weggejorist-
Vooral Cohen is erg teleurgesteld...
*denkt aan al die moskeeen die je daarvan had kunnen bouwen...*
Sheik Yerbouti | 15-10-08 | 09:10
1. Check!
2. ROFL: as if....
3. Check!
Ik ben wijs, en heb al mijn geld op een Zimbabwaanse bank gezet. Daar krijg je pas rente.
Provincies zijn sowieso een achterhaalde bestuurslaag. Ze zitten in de weg en kosten klauwen met geld (...). Nederland provincievrij!
Er is een verschil tussen wettelijke regels en rationaliteit. Door oranje rijden mag ook, maar is niet slim wanneer er van rechts een brandweerauto met loeiende sirenes nadert.
Ik zie steeds meer voordelen van deze crisis.
1. Binnenkort aandelen kopen (lager wordt het toch niet)
2. Incapabele ambtenaren kunnen eindelijk 's ontslagen worden
3. Ik heb geen beleggingshypotheek.
Alleen de stijgende waardering voor Bos en de PvdA moet nog omgedraaid worden.
De terugtredende, marktwerkende en decentraliserende overheid.
Pim bedankt!
Dit worden moeilijke tijden veur de kansenjongeren nu de subsidie potjes verdampt zijn.
En Bos gaat speculaies en het onderbrengen bij buitenlandse banken verbieden. Schitterend!
Waar bewaart de Staatsloterij onze inleg eigenlijk?
Prachtige quote uit de Volkskrant:
"De slachtoffers hebben zelf schuld, vindt Luigi van Leeuwen, oud-hoogleraar openbare financiën van lagere overheden. Wij Nederlanders wisten niks van IJsland, maar we stuurden er toch ons goeie geld naar toe, zei hij in NRC Handelsblad.
De wethouders wuiven die kritiek weg. We hebben gehandeld volgens de wettelijke spelregels, zegt Richard op t Veld, wethouder van Opmeer (mogelijke schade 7 miljoen). Volgens hem hadden de toezichthouders tijdig moeten waarschuwen. Donderdag hoorde hij pas van de problemen. Toen kon ik als hoeder van het gemeenschapsgeld nergens meer bij. Dat media al eerder berichtten over de problemen, vindt hij geen argument. Wij baseren ons op de officiële informatie."
Zelfbenoemd hoeder van gemeenschapsgeld kwam er afgelopen donderdag al achter dat Landsbanki in de problemen zat.
Tsja, als ik mijn baas zo veel geld zou kosten zou ik ruim op straat staan en zou ik een paar weken later voor het hekje mogen verschijnen! En dat voor een half procent! Echt niet te geloven! Maar het zal wel weer eervol ontslag worden met een mooie platinahanddruk!
Vervelend is dat deze gemeente technisch gesproken niks verkeerd deden, volgens de regels was dit gewoon toegestaan. Maar als de raamstarende medemens volgende keer gewoon in de Nederlandse bancaire markt belegd, ongeacht de rente. Is bij een eventueel faillissement het geld in ieder geval wel in de lokale maatschappij gebleven. En als we de schuldige hebben gevonden hoeven we niet zover te reizen voor een volgende lynch partij.
Juist! Ter verantwoording roepen die raamambtenaren die denken onaantastbaar te zijn. De belastingen worden elk jaar verhoogd, maar nu blijken de gemeentes/provincies gigantische financiele overschotten te hebben! Lutsers!
Mooi, de hebberigheid wordt meteen afgestraft. En dat buurthuisje interesseert mij ook geen kut!
DieFIOD en die zelfverrijking zie ik even niet, Fleisch.
Overigens, deze misstanden duren nog maar kort. Binnenkort, als het islamitisch bankieren is ingeburgerd zijn al die problemen voorbij:
www.nrcnext.nl/opinie/article2023099.e...
Islamitisch bankieren
Tegenhouden heeft geen zin, want: "Het tegengaan van islamitisch financieren beperkt de keuzevrijheid en de vrijheid van godsdienst van Nederlandse staatsburgers wordt praktisch beknot. "
Misschien kunnen ze het verlies wel terugverdienen door wat opties te schrijven op wat financials. Gemeenschapsgeld kunnen ze dan als margin geven.
Wat zonde van die prachtwijken.
ik zeg: geef een gouden handdruk mee
knikt instemmend. dan weet je waar je belasting voor betaald
Bos gaat lagere overheden nu verplichten te bankieren bij BNG, of minfin. Iets met een verdronken kalf en een put. De verantwoordelijke ambtenaren krijgen niet meer dan een berisping, Sie haben es nicht gewusst! Lekker verhaal wel, als ik een ton van mijn baas verlies kan ik het al wel vergeten en dan maakt het hem echt niet uit hoe veilig het leek, verloren is verloren.
Interessante belegstructuur houden die gemeenten er op na. Dom, zou je ook kunnen zeggen.
En nu de provincies ook nog... Hoezo decentrale overheid functioneert prima??
REAGEER OOK