
Mensen. We are going down. Alan Greenspan heeft het zelf gezegd. Deze crash is erger dan hij ooit heeft mee gemaakt.
Worst Economic Crisis Evar. De respectabele integere onzinkbare bank Lehman Brothers gaat
failliet en valt om. Met als gevolg een gigantisch domino effect in de internationale bankwereld. Pats. Klonk. Pats. Doink. Weg Wallstreet, Fleetstreet, ZuidAs. Echt, we hebben het hier over een catastrofe. De beurskoersen roetsjen vandaag de glijbanen af. Bankmannetjes springen als lemmingen van de 88ste verdieping. En natuurlijk Kees de Kort van BNR, die "I told you so" zegt. Had u ook maar moeten luisteren. Neem vandaag vrij en ga als de sodemieter naar de bank om uw geld op te nemen. Koop blikvoedsel, houdbare melk, aggregaten en brandstof voor uw Zibro-kachel. Vul flessen water, zorg voor kaarsen, dekens en batterijen. De hongerwinter valt vroeg dit jaar. Zwarte Maandag was nog nooit zo zwart. Dinsdag doen de pinautomaten en de chipknips het niet meer. Woensdag wordt uw gas en licht afgesloten. Donderdag wordt er een Te Koop-bord in uw voortuin gezet. Vrijdag wordt de noodtoestand afgekondigd, en vanaf zaterdag geldt de avondklok ook overdag. Iemand nog een aandeeltje in een Gaarkeuken Projectje kopen? Kost niet duur...
Update: AEX opent met -3 procentkudos.
Reaguursels
InloggenAlle reacties gelezen te hebben kan ik maar één ding concluderen dat de mens bestaat uit hebzucht.
Hebzucht in de zin van huis, auto, en noem maar op.
Ik heb een aantal keren gebruik moeten maken van een WW uitkering, dan heb ik dus minder te besteden en daar pas ik mij dan op aan.
Door deze ervaring weet ik als beste dat je dan geen grote of onodige aankopen moet gaan doen, we hebben nooit bezuinigd op eten wel op kleding e.d.
Sinds 3 jaar hebben we een eigen bedrijf, we hebben een bedrijfswagen van 7 jaar oud en privé een auto van 14 jaar oud.
We zien om ons heen bedrijfjes opstarten en nog geen jaar later rijdt men zowel bedrijfsmatig als privé in een nieuwe auto, met de achterliggende gedachte naar de buitenwacht toe van, kijk wat ik kan, status dus.
Wat de buitenwacht meestal niet weet is dat deze lui zwaar aan het afbetalen zijn om deze status in stand te houden en als er mindere tijden zijn steekt men zich verder in de schulden om het imago hoog te houden want een weg terug is er niet.
Zo zie ik het ook met hetgeen wat er nu gaande is in Amerika en misschien ook in ons eigen land.
We kunnen de vinger wijzen naar Amerika maar hier gebeurt het ook, mensen die elkaar de ogen uitsteken vanwege materiele zaken, ik vind het goed wat er nu gaande is, laten we er een lesje van leren, alhoewel ik daar mijn twijfels over heb.
Wat er vooral niet gedaan moet worden is dat we ons mee laten slepen in de negatieve gedachte dat het minder gaat in ons land, we moeten de kop er voor houden.
Wacht ff! Als mijn bank failliet gaat, hoef ik mijn hypotheek niet meer te betalen... Hmmm.... Dat klinkt best ok.
Jongens het valt natuurlijk allemaal weer mee. Kom op. We modderen gewoon door. Wat meer belasting op je salaris, wat meer accijns op brandstof etc. En dan sukkelen we rustig verder.
ThijsDoetRaar | 15-09-08 | 09:06
"daar komen ze nu pas mee"
Adam Curry (ja die weer ja), had het er al een paar maanden geleden over.
Een mogelijke totale economische crash in september werd ook al vanuit verschillende hoeken voorspeld, zoals in dit filmpje door een "economische insider"
www.youtube.com/watch?v=BcuxA5gCR9k
We zullen Albert Heijn eens laten zien wat hamsteren echt betekend! "heeft u ook een bonuskaart? JA! en dat is alles wat je van me krijgt, hou maar en de tot ziens!
Gelukkig 1,5 jaar geleden al uit de AEX gestapt. Grondstoffen en staatsobligaties doen het goed!
*nog een zonvakantie boekt*
Ziet alweer lange slierten stedelingen, gehuld in lompen, naar het platteland vluchten om naar voedsel te gaan bedelen. Oprotten. Terug naar de stad. Had je maar niet zo'n grote waffel moeten hebben toen het nog goed ging.
Ben benieuwd welke instellingen in Europa geld hebben zitten in Lehmann en Meryl Lynch en hun dochtermaatschappijen.
Ben ik de enige die denkt dat onze Leen dit alles heeft georkestreerd?
Later vandaag stijgt hij op, als enige Nederlandert die nog een transatlantische vlucht kan betalen, met een rekenmachine in de zak en een grijns van oor tot oor op zijn gezicht. Mensen, wacht tot het moment dat Leen de beursvloer betreedt. Hij balt zijn vuist, maakt zijn signature elleboogbeweging, en biedt aan de volledige Amerikaanse financiele sector op te kopen. Zijn voormalige brilmontuur, waarin een substantieel deel van de wereldgoudvoorraad is verwerkt, dient als bod.
Alles komt goed.
Nee, neem dan ons aller Nout Wellink, dat is pas een echte rots in de branding!
@Nil desperandum
www.youtube.com/watch?v=FoGARN1zwBQ
deze dus..
@Nil desperandum
Ken je die reclame van Spa ?
De 88ste verdieping die er echt toe deed, in het New Yorkse WTC, was voorbehouden aan diplomaten, net als de 87ste en 89ste. Daar zaten geen moneymakers. Dus in zoverre slaat die verwijzing naar de 88ste verdieping eigenlijk nergens op.
Maar het is wel hoog, dus de boodschap komt over. Dat dan weer wel.
Rookverbod heeft verrassende bijwerkingen. Lehman stopt ook met roken.
Aandelen omlaag, net als de Partij van de Afscheid.
Je euro is geen gulden meer waard.
a.logger | 15-09-08 | 16:11
Lekker aan het trollen....?
Gelukkig hebben we Bos, die onze economie beschermd. NOT!!!!
@ CoJoNes | 15-09-08 | 15:21
@ piquant | 15-09-08 | 15:24
@ LJBrinkhorst | 15-09-08 | 15:27
wellicht interessant om te lezen voor jullie onwetende hersentjes. Misschien rijden jullie nog in een Ford ook.... stelletje antisemieten :-))
books.google.nl/books?ct=result&q=...
ook dit lossen ze wel weer op
Gelukkig sta ik altijd in de min...
waarom zo fel reageren? Ik heb dat woord niet uitgevonden! De betekenis komt uit de context waar ik het nu op van toepassing acht:
www.encyclo.nl/begrip/jodenstreek
a.logger | 15-09-08 | 15:11
Je had je zelf beter a.semiet kunnen noemen.
@a.logger | 15-09-08 | 15:11
Zielig tiepje jij
@a.logger | 15-09-08 | 15:11
Zieke neuq!
gelukkig huur ik en wacht ik met smart op een huizencrash...
kan ik eindelijk ook een stulpje kopen.....
deze werkt en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Lehman
-weggejorist-
-weggejorist-
Zolang niet elke pauper zijn totale vermogen van 1000 euro opneemt bij de ABN, gaat er niets mis met onze spaarcentjes. Maar uiteraard, de mens is dom, dus hoogstwaarschijnlijk gebeurt dit wel.
Nil desperandum | 15-09-08 | 14:02
5 sterrenrestaurant? HAHAHA. U is een grote sukkel. Maar dat van de 5 sterren is dan wel weer aandoenlijk.
@AEX | 15-09-08 | 14:06
Maar om nou aan te nemen dat er in de US een plunge protection team bestaat? Nee hoor.
De dow zal nooit meer dan 5% op een dag verliezen, tenzij het echt heel raar gaat.
Nil desperandum | 15-09-08 | 14:02
Wat bent u toch een enge man. Gaat u leuker deaud. De linksige arrogantie doet u slechts onzin uitbraken, net als het inferieure voedsel bij de plaatselijk Toekan waar u uw familie van uw riante oudedagsvoorziening culinair heeft laten genieten. Niets mis mee, maar schep dan niet zo op. Of ga gewoon deaud van schaamte, dat lijkt me in uw plaats wel een stukje gerechtigheid. u voelt zich echt heel erg veel, maar dan weten we het wel. Dat wijntje moest u trouwens vast even opzoeken. Ontkennen heeft geen zin.
zo dat was me een ochtendje. de klappen horen straks te vallen bij us banken. maar openingsindicator in us is slechts 3,5 lager dan nu.
En waarom rijden die tanks op het strand en niet in onze straten??!!
Toch verbazend: als ik een rekening had bij Aegon of Fortis had ik nu toch echt allang mijn geld van deze rekening(en) gehaald. En trouwens ook bij degenen die om het hardst roepen dat er niets aan de hand is.
*
Oude sok al klaar heeft liggen.
@NoMinister | 15-09-08 | 13:42
U bedoelt ongetwijfeld "genoten van een overdadig 5 gangen diner, weggespoeld met een Chateau Lafite-Rothschild. Ik vrees dat u daar never nooit voor in de gelegenheid zult komen. Hooguit een hartvervettende 3 dubbele flopburger bij uw favo Mac.D.
Uw betoog behoeft enige correctie: ik ben geen Alpha maar een Bèta menneke waarbij ik mij in alle gemoedsrust afvraag of personen van uw niveau wel enig verschil weet tussen beiden wetenschappelijke benamingen (A versus B).
Maar helaas vette Lidl pindakaa, uw middagpauze is zowat afgelopen. Snel aan het werk voor uw maandelijkes bijdrage aan de door mij genoten voorziening.
Kom, vort man..... werken zult gij!
@Prof. Cor Rupt | 15-09-08 | 13:54
In plaats van blijven kankeren en bangmaken (nou ja er is wel iets aan de hand natuurlijk), is dat de beste oplossing.
Kom jongens, we duiken met z'n allen de kroeg in, en zuipen ons lam, ies goet voor de economie! En anders.. tja, hebben we toch een goed feestje gehad!
@ Auke | 15-09-08 | 12:29
Next: Washington Mutual natuurlijk
@ Voltaire
Mag ik je wijzen op een relatie die iedereen over het hoofd lijkt te willen zien: Na 'Georgië' vluchtte er nogal wat kapitaal uit de Russische markt. Het heeft er alle schijn van dat de dollar daar flink van heeft geprofiteerd. Op de korte termijn.
Als dat de reden is, is er voor degenen die hun centen hebben overgeheveld naar de Amerikaanse economie weinig reden om opgelucht adem te hyalen, ben ik bang.....
Nil desperandum | 15-09-08 | 09:38
Hoi Uitvreter! Gisteren nog lekker uit vreten geweest 'in een chique restaurant'? HAHAHA! Tuurlijk! Neem nog een kopje, links alpha menneke. Dat kan geen kwaad...
@Voltaire een kort herstel voor dat hij helemaal instort heet dat.
Als het -10% wordt dan gaan oude vrienden weer bellen van hoe het was.
De dollar wordt weer sterker, blijkbaar gaan ze uit van een renteverhoging door de FED en een ECB die de rente onveranderd laat. Hoe dan ook, de dollar lijkt toch echt het dieptepunt gepaseerd, de doemdenkers ten spijt.
Nou, dan wordt het de hoogste tijd om te gaan zeuren over de miljoenennota, en een topic te openen waarin die linkse hap eens flink de oren wordt gewassen omdat we er niet nog méér op vooruitgaan dan een paar tientjes per jaar!
O! Kijk nou! Ik wordt op mijn wenken bediend!!! ;)
Ik wil niemand bang maken, maar ABN AMRO moet ook nog betaald door Fortis
@cbrdrivert | 15-09-08 | 13:10
3,5%
Fortis onder de 8,-
Aegon op 7,51 20 cent boven de laagste koers ooit.
Fortis gaat helemaal kapot vandaag.
Poultje houden?
Ik zeg ... half zes > -13%
Freedom's just another wooord for nothiiing left to loooosee....
Kan ik geen aandelen Geenstijl kopen?
synchronicity | 15-09-08 | 12:42
Trouwens, het echt probleem lijkt mij niet eens zo zeer de schaarste, maar meer de populatie, we zijn met 6 en gaan hard richting de 9 miljard mensen, die allemaal eten-drinken, poepen-piesen en energie verbuiken. Het is een weinig populair thema, maar er zijn gewoon te veel mensen op de aarde, de meeste oplossingen om tot minder mensen te komen zijn verre van politiek correct....
en we gaan richting 5%
synchronicity | 15-09-08 | 12:42
10 jaar is niet raar voor een grote technische revolutie....
I can see clearly now, the economy is gone
Dit duurt toch maar tot 21 oktober. Dan gaat het allemaal de deeltjesversneller in.
Tenzij Leen dit kan voorkomen.
@Auke | 15-09-08 | 12:29
AON?
Hoera!
We zijn straks net zo vrij als Ramses Shaffy.
Kan niet wachten tot de boel instort.
Mooi hoor, die drukte makers op RTL7.
En er is nog geeneens paniek!
Fortis en Aegon (beide minder dan 8 euro) vallen straks ten prooi aan een Chinees hedgefund.
@Fimbulvetr | 15-09-08 | 12:19: dat klinkt al anders.. ik geloof ook in die chaos. Een revery zal echter niet snel komen... kan zomaar decenia duren...
Lehmann: omgevallen
AIG: valt vandaag om
Next?
Ik denk dat een heleboel amerikanen nu hun levensverzekeringspolis wat vervroegder zouden willen cashen en zelfs tot de helft van de oorspronkelijke waarde zouden willen gaan om hun schulden maar af te betalen.
Een slimme investeerder zou daar leuk op kunnen inspringen...
Niks aan de hand mensen. Gewoon een stevige correctie. Lullig voor de erg kleine minderheid die dusdanig veel geld heeft dat ze er mee kunnen spelen. En natuurlijk voor de luitjes die lenen bij ome Dirk. Tsja, dan had je maar met je hebberige handjes van die plasma af moeten blijven.
Ach, ja, varkenskromme.
Gaat vanzelf weer omhoog.
synchronicity | 15-09-08 | 12:02
Dreaming? Neuh, ik verwacht een aantal jaren chaos van verschillende technieken vergelijkbare maar niet onderling inwisselbare alrernatieven die naast elkaar bestaan terwijl laggerds zich de schompes betalen voor aardolie, daarna wordt het weer een winner takes all markt, zo gaat dat namelijk bij alle technologische revoluties. Vuur, landbouw, het wiel, scheepvaart, de drukpers, stoom, olie, internet, volgende technologie???? Boten, karren en koetsen (voorlopers van (vracht)autoos) bestaan al duizenden jaren, vroeger aangedreven door spierkracht, wind, later door stoom- en verbrandingsmotoren. Vliegetuigen zijn daar zo´n honderd jaar geleden bijgekomen, een andere moter op een andere krachtbron erin en er veranderd dan verder niet zo veel aan de functionaliteit.
-4.06% inmiddels
Bovendien zt er 0 waarde in je beleggingspolis die je nodig hebt voor de aflossing, het enige dat geld kan genereren is de overlijdensrisicopolis die je ernaast hebt lopen.
Dus als je begaan bent met het lot van je vrouw en kinderen, dan spring je voor het openbaar vervoer.
inmiddels -3.76 procentkudos
@Danoontje | 15-09-08 | 11:13
Je kan beter gelijk een bank kopen, krijg je er gelijk een berg huizen bij.
Tok Tok Tok.Brink Ons Dorp. 60. Kopen!
jachtbitter | 15-09-08 | 11:38
Dat werkt zo: je hebt een creditcard voor elk land buiten de VS. Als de ene credit card doorgeknipt is, spring je naar de volgende, en dat hou je net zolang vol totdat het niet verder meer kan. Op dat moment regel je even een gericht oorlogje, ook op basis van geleend geld, en na dat oorlogje heb je weer nieuwe creditcards tot je beschikking. Dat het grootste deel van de wereld nog steeds in dollars denkt en handelt helpt enorm.
iedereen blut. China heeft gewonnen. Iedereen opnieuw geld en opnieuw beginnen, ik speel met het autotje, en wie het hoogst gooit mag beginnen!
check in ieder geval het vastgoedportfolio van je pensioenfonds :)
Ohja zwaai maar met je handje naar je pensioen. Daar zie je niets meer van terug...
@jachtbitter | 15-09-08 | 11:28: ja leuk geld bijdrukken! Doen ze nu al trouwens, maar dan niet klagen dat alles zo duur wordt hoor en dat je pensioen verdampt en je spaarcenten ook en de rente oploopt, maar de salarissen niet en je je hypotheek niet meer kunt betalen... Meer van dat soort ideeen!
@Fimbulvetr | 15-09-08 | 11:40: Keep on dreaming. Ik zou zeggen steek er 'ns wat energie in, dan zul je er wel achter komen wat voor rol aardolie in ons leven vervuld en dat het in de verste verte niet lijkt op "lampenolie" en dat er bij lange na niets is dat het op korte termijn kan vervangen. Maar als jij dan denkt dat er een substituut is dat binnen een paar jaar een wereld olieproductie daling van een paar procent per jaar kan opvangen, laat het mij weten... Overigens is de redenatie van toen kon men zich geen alternatieven voorstellen DUS nu ook niet ook niet echt heel goed onderbouwd. Beetje zoiets als, van de zure regen hoor je nooit meer wat van, DUS global warming zal wel dezelfde kant op gaan.
Overigens zijn er hele slimme mensen die de wereld olieproductie heel nauwkeurig volgen; peak oil is niet zo mistig als je doet voorkomen...
@cojones
Psies, daarom moet iedereen nu zijn huis snel verkopen, dan is men die ellende tenminste voor. (hahaha)
Een alternatief is een hypotheek op de overwaarde nemen en daar een jaguar of andere waardevaste auto voor kopen zodat je niet het kreekje op hoeft te peddelen.
Okee,
* eigen huis kraken gaat
Rabarberke | 15-09-08 | 11:48
Precies, als een bank valt zijn de spaarders de tegoeden kwijt en worden gecompenseerd tot de maximale som die de Nederlandse Bank garandeert. De hypotheken vervallen aan de schuldeisers van de bank.
@cbrdrivert | 15-09-08 | 11:46
Je rentevast periode vervalt, terwijl de marktrente gaat stijgen en je aflossingsverplichting blijft bestaan.
Up shit creek without a peddle, heet dat.
Stel je maar eens voor dat de rente van je aflossingsvrije hypotheekje straks 3x zo hoog wordt.
Hahahahahaaa!!!
@cbrdrivert
Niet zoveel. Er is alleen een onderpandverplichting en een aflosverplichting.
Maw alleen de rente kan flink omhoog. En die is ooit wel eens 12% geweest zo niet hoger.
Wat gebeurt er eigenlijk als de bank waar je je hypotheek hebt omvalt? Schuldeisers (verzekeraars? ... welke zelf op omvallen staan) die bij jou aan komen kloppen? Is daar geen munt en\of huis uit te slaan?
Straks eindelijk weer een betaalbare appartementen in Oud-Zuid.
Hahahaha,
je zult John Beijer maar als broker hebben:
www.beursgorilla.nl/vier-vragen-aan-jo...
T@ Riest | 15-09-08 | 11:23
Hoe weet u hoe oud ik ben en dat ik met bijscholing eerder landelijk had kunnen wonen?? Ik moest toch eerst bovenstaande zak geld verdienen?
Falen is dus de verkeerde Hypotheek nemen, waardoor je moet verkopen :)
synchronicity | 15-09-08 | 11:15
De oilpeaktheorie, tja, dat olie aan het eind van de lifecycle gaat komen zit er dik in, het is nu moeilijk voorstellen dat er alternatieven zijn, maar dat dachten de walvisvaarders die lampolie maakten ook, totdat aardolie op grote schaal als substituut beschikbaar kwam. De amerikaanse autofabrikanten staan onder druk, de marge aan de retail kant van de olie value chain is dun, de winst in olie wordt gemaakt aan de exploratie en raffinage kant, daar zit een stevig oligopoly kartel maar dat zit toch echt op een eindige plas olie, dus eens houdt dat op, omdat een substituut in eens sexier, hipper of economisch meer rendabel is dan aardolie. Geen Mad Max, meer een einde zoals de traanolieproductie.
synchronicity | 15-09-08 | 11:17
Die zak geld is reeds in bezit :)
De geldpomp bij de FED draait weer overuren. Waar zal de FED al dat geld toch vandaan halen ?
Die 18 miljard aan vennootschapsbelasting kunnen ze op hun buik schrijven.
Meeste bedrijven maken nu verliezen. Dus vragen belasting terug!!!!
Kortom staatsschuld gaat weer hard oplopen. Bezuinigen op overheidsuitgaven hoe maar.
Stelletje padvinders daar!
Haha ja en dan moet je als hardwerkende burger je huis bij opbod verkopen en wie koopt het dan? Een nouveau riche Marokkaanse rapper :)
www.beursgorilla.nl/nieuws-item.asp?ti...
Solly was linkje vergeten
Het injecteren is weer begonnen
Nederland gaat wel naar de tyfus... Niks mis mee! (tijd voor oorlog, pakken wat we pakken kunnen)
@jachtbitter
Dat bedoel ik... van die eenvoudige oplossingen waar kennelijk iedereen maar overeenstapt. Maar dat de overheid dit idee oppikt? Welnee joh, die gaan lekker ingewikkeld lopen doen met economische modellen.
@zooishettoch
Bij de dollar kan dit wel (en gebeurd ook al tientallen jaren), want daar wordt de olie in verhandeld
@jachtbitter
In Zimbabwe was dat geen succes.
Ik snap het probleem niet, kunnen ze niet gewoon wat extra geld erbij drukken en dit vervolgens uitdelen aan degene die nu een tekort aan geld hebben ?
@synchronicity
Mwah ik denk meer aan kleine kerncentrales voor achter thuis.
De zon komt morgen gewoon weer op hoor. Er zijn waarschijnlijk alleen wat minder banken en verzekeraars. En als ik nou ergens geen medelijden mee heb... Gelukkig ben ik de bank geld schuldig en niet andersom.
@bigi bana boy
Middelkoop probeert gewoon munt te slaan uit dit hele verhaal. De dollar is wel vaker gedaald.
Er vallen inderdaad wat banken om. Het gaat straks wat minder met ons. Nou en? Is dit de eerste keer?
En misschien leren we dan eindelijk eens toepassen wat we allemaal weten: leen niet teveel en ga niet boven je stand leven.
Elke godvergeten loonslaaf woont tegenwoordig als een koning.
@Rabarberke | 15-09-08 | 11:17
Dat zeg ik: too little too late! En bijkomend nog dit: stel dat we morgen ineens 1000 extra kerncentrales met voldoende uranium voor 10000 jaar hebben en een oplossing voor het afvalprobleem. Wat denk je dan dat er met de wereld gebeurd? Gaan we het er allemaal van nemen als of we de jackpot hebben gewonnen of gaan we dan als konijnen fokken tot 10-15 miljard mensen en ook die 1000 centrales niet meer genoeg zijn en erger nog, dat andere eindige grondstoffen op beginnen te raken? Tip: nl.youtube.com/watch?v=ybRz91eimTg (peak everything, richard heinberg).
cool een owner society, thanks to the chicago boy's
vrije markt........
Danoontje | 15-09-08 | 11:13
Wat is "gefaalt"? Met een beetje bijscholing had u al veel eerder landelijk kunnen wonen.
O wacht effe AIG leent tussen de bedrijven door even een "overbruggingskediet" van 'maar' 40 miljard dollar van de FED. Als ik m'n hypotheekje niet meer kan betalen, kan ik daar dan ook terrecht ?
@nil desperandum:
Ik hoop van harte dat u goed kogeltjes kan koppen!
De gemiddelde levensverwachting van uw soort mensen is tegenwoordig niet erg hoog meer....
Groetjes uit de Aldi!
Rabarberke | 15-09-08 | 11:06
Ik geloof je maar toch staan er simpele feiten in, die mij tot voorheen onbekend waren, die ik uitermate shockerend vond en die iedereen zou moeten weten.
Gewoon zelf brood maken kan ook!
@Danoontje | 15-09-08 | 11:13
Naief! Bij dalende huizenprijzen krijg jij heus niet meer kans tenzij je al een zak geld hebt. De werkeloosheid neemt toe en in het begin de inflatie ook en je zult je al sneller druk gaan maken over of er vandaag brood op de plank is, dan landelijk wonen....
@synchronicity
kernergie natuurlijk!
@Nil desperandum | 15-09-08 | 11:08
Toch sneu, heb je een *kuch*bergbeek en een *kuch*tuin maar zelfspot is niet te koop.
Zie net op RTLZ dat er 4% gebakken lucht verloren is gegaan.
@Fimbulvetr | 15-09-08 | 10:22 en anderen:
De correlatie tussen economische groei en het energiegebruik is zeer hoog. We lopen nu tegen de toppen van de wereldwijde energie-"productie" aan en dat is imho de onderliggende kracht achter de huidige ellende. We hebben al een paar jaar uitstel van executie gehad vanwege de kunstmatig lage rente, maar omdat iedereen als en gek is gaan lenen zal nu met stijgende rente de klap alleen maar harder zijn. Overigens is verreweg het grootste deel van de energie die we gebruiken gebaseerd op fossiele brandstoffen en die zijn eindig en zeer binnenkort zal de wereldprodcutie zelfs gaan dalen. Dan breekt pas echt de pleuris uit, alternatieven ten spijt (too little, too late) en je kunt er geen fuck aan doen!
@MadDieu | 15-09-08 | 10:57
Tja dat gevaar zit er altijd in: kijk maar naar Japan. Daar heeft het ze 10 jaar lang beziggehouden. Daarom zitten de centrale banken in een wurggreep tussen financieringsnood; slcchte leningen, inflatie, afkoelende economie. Gelukkig kiest de ECB primair voor de stabiliteit van het financiële systeem en dat dat de economie afkoelt moeten we dan maar accepteren. Is beter dan deflatie of nog verdere schuldencrisis (Argentinië als voorbeeld).
Wat doet Funda? Kan ik al voor nop landelijk wonen?
Kan niet wachten tot de te koop bordjes de grond uit schieten, want ik zie het als een eerlijke kans voor een starter. De vorige bewoner heeft namelijk gefaalt....
Nou de AEX -10% en de eersten slaan de gouden tanden bij oma uit d'r bek.
Bigi Bana Boy | 15-09-08 | 11:06
Over Harry Mens. (Volgens Campion gepost door GS om wat aan schijn van onpartijdigheid te gaan doen.)
@CoJoNes | 15-09-08 | 10:55
Ik herken u als vakkenvuller bij de Lidl uit eerder rechts gebeuzel uit uw in giftige inkt gedoopte pen.
Uw emotie/commotie is mij niet vreemd. De jaloezie druipt er nl. van af.
Goed je best blijven doen tot je 78-tigste he.
Dag jongen, wel af en toe lachen hoor.
Einde van de Domheid | 15-09-08 | 11:02
Welk topic was dat ? Was nogal druk dit weekend, vandaar.
@bigi bana boy
Willem Middelkoop is zelf een n00b. De man is altijd persfotograaf geweest, na een korte tijd als redacteur van het Parool is ie geloof ik bij RTL gekomen om voor te lezen. Hij is wel erg slim, dus heeft ie zich het jargon al snel eigengemaakt.
Maar het is een journalist en zeker geen financieel expert... dus ik sla dat boekje even over.
CoJoNes | 15-09-08 | 10:55
LOL - to the point!
Nil desperandum | 15-09-08 | 10:50
Hahaha, ik heb niet meegedaan aan de jaren ´90 aandelen gekte, ik keek met verbazing keek ik naar mijn collegae die meerdere keren per dag online gingen om de aandelen te checken, de meeste waren alles kwijt toen de boel in elkaar stortte. Sneu voor hen, maar dat hoort bij een vrije markt.
Fimbulvetr | 15-09-08 | 10:54
Scherp stukje. Kan een heel eind met je meegaan.
Bigi Bana Boy | 15-09-08 | 10:58
De werken van Willem Middelkoop werden gisteren hier op GS nog zwaar bekritiseerd alsof RTL7 enkel crap zou zijn. RTL7 was idd de eerste en de enige die dat meldde. Goed gezien Middelkoop. Slecht gedaan Amerika! The dollar hunt is over!
ga maar rustig slapen mensen, vertrouw maar op Wouter.. niks aan de hand.. *kuch*
En ja hoor! Onder de min 4%
-3,93%
AEX -3,86% en zakt verder.
CoJoNes | 15-09-08 | 10:49
De FED is een wangedrocht van ongekende proporties. Ik was verbijsterd toen ik door kreeg hoe die bank bestuurd wordt (nl.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve) door in feite de belangrijkste commercieële banken zelf.
Dat is de kinderen het beheer van de koektrommel toe vertrouwen.
Voor iedereen die niet echt helemaal thuis in de materie is zou ik het korte maar bondige boekje "Als de dollar valt" van Willem Middelkoop willen aanraden. Prima te lezen voor N00B's dus maak je geen zorgen. Zie www.alsdedollarvalt.nl/
Het eerste wat overigens zal vallen zul jezelf zijn, van je stoel af welteverstaan.
@tocqueville | 15-09-08 | 10:45
Nog groter probleem is dat (US) banken onderpand tegen executie waarde op de balans moeten zetten. Als je de huidige (FED)rente verlaagd -en dat wordt verwacht gezien de economische ontwikkelingen- dan 'kunnen' de banken dat niet wegzetten, want extra lenen verlaagd de liqiditeit. En lagere rente verlaagd de waarde van het onderpand en verhoogt het ongunstige deel van de lopende leningen (nieuwe lening zou goedkoper zijn, maar ..).
Als het banksysteem niet snel bankroet gaat, dan schuiven we in een deflatie. En dat is minstens zo funest.
Wordt je niet gebeten door de hond, dan wordt je gebeten door de kat.
CoJoNes | 15-09-08 | 10:55
*proest*
@Nil desperandum | 15-09-08 | 10:50
Hate to break it to ya:
Die tuin is de patio van je verzorgingstehuis en dat gekabbel betekent dat je catheter vol is. Druk maar op die rode knop naast je, komt de zuster je 'bergbeekje' even vervangen.
Bigi Bana Boy | 15-09-08 | 10:34
Ik zou niet voor een absoluut vrije markt pleiten, noch voor absoluut liberalisme, maar wel voor een kleine overheid, die toeziet en reguleert en hard ingrijpt waar nodig. Ik heb vrij lang in Frankrijk gewoond en heb gezien waar een te grote staatsinvloed in een semi-vrije markt toe kan leiden, een arbeidsmarkt die muur vast zit omdat het sociale vangnet verstikkend in plaats van bevrijdend werkt voor werknemers. Eigenlijk was Paars zo gek nog niet, de combinatie, sociaal liberaal spreekt mij wel aan. Fortuyn wist de onvrede van het volk goed te verwoorden en het was voor de flamboyante debater makkelijk prijsschieten op stijve harken als Melkert en van der Graaf, met als onzalig resultaat dat de CDA nu weer vastgeplakt zit op het pluche.
@Fimbulvetr | 15-09-08 | 10:37
Het is goed toeven op het ligbed in mijn zonovergoten achtertuin. Het gekabbel van een namaak bergbeekje in mijn vorig jaar aangelegde sub-vijver stemt mij tot tevredenheid. Laptop op schoot en met een big smile uw comment lezend.
Ik realiseer mij nu pas dat ik dankzij uw gulle bijdrage aan ons sociaal stelsel daar enigzins dankbaar voor moet zijn. Uiteraard zijn ook debet de harde cash die ik mocht vangen met de verkoop van mijn aandelen mid-jaren 90 die u dan weer zo nodig moest kopen.................. LOSER die je bent!
.. dat wordt heftig wanneer islamsterdam en andere crisisgebieden weer met paard en wagen bevoorraad worden. Kansenmenschen zijn niet zo van netjes in rijen staan bij de gaarkeuken.
@tocqueville | 15-09-08 | 10:45 "en wordt gesneden in overbodige (noem het linkse) activiteiten"
Niet in 0031. Daar verhoogt men simpelweg de belastingen.
oh trouwens wie van jullie is thans betaald aan het werk?
@Bigi Bana Boy | 15-09-08 | 10:42
Ik weet waar je vandaan komt, Bigi.
Wat ik dus grappig vind, is dat de ontstane situatie grotendeels is te wijten aan juist die reflexen van overheden die jij beschrijft. Met een Fed als pseudo-centrale bank die onverantwoord met rentes omspringt en een overheid die verkeerd stuurt in een economie door protectionistische maatregelen. De overname van Fanny en Freddy door de staat was natuurlijk het begin van een faillissement van de financiele sector in de US, veel dommer dan dat zal een staat niet snel kunnen handelen.
YESSSSSSSSSSSS! Geen hypotheek meer.
Alles voor Bassie.
Inflatie kom maar.
Kut, moet wel gewoon naar het werk.
Rabarberke | 15-09-08 | 10:37
Kijk, een mede Cor van der Laak !
Luister toch eens naar Rabarberke en Bigi. Hoeveel woedende reaguursels en brieven naar de AVRO moeten wij nog schrijven ?
Die B&O flatscreen was ook zo'n schatje...
@bertus betonsloper
Nou ik heb welgeteld nog EUR 40 op mijn bankrekening en nog een heel stuk maand over.
@NoMinister | 15-09-08 | 10:14
Als de rente stijgt (of economie afkoelt) gaan als het goed is slechte banken en bedrijven failliet, overleven de sterken en wordt gesneden in overbodige (noem het linkse) activiteiten. Simpelweg omdat geld schaarser wordt. Het systeem herstelt zichzelf. Soms kost dat herstellen alleen op papier wat geld, soms gaat het echt om banen, hypotheken en productie. Dus op termijn worden we er sterker van.
.
Neemt niet weg dat dé oorzaak bij Greenspan ligt en zijn beleid om mede onder politieke druk de rente verlaagd te hebben tot 1%!
Misschien kan Ben Verwaayen het land nog redden. We hebben een kleine sterke man nodig die de hand in eigen boezem steekt en ons stampvoetend naar de verlossing leidt.
Dat werd welleens tijd weer he. Laatste keer dat de beurzen zwaar crashte was 1929 en toen is Amerika beroofd van wat banken en bedrijven.
Rabarberke | 15-09-08 | 10:40
Volgens mij valt er bij de Rabarberkes in deze samenleving veel meer de roven, dan bij zo'n 'tokkie-bus-chauffeur'...
CoJoNes | 15-09-08 | 10:27
* Bloedserieus *
Ik ben verklaard anti-liberaal en geloof zelf in een autoritair-conservatieve staatsvorm met een geleid kapitalisme naar oud-Pruisisch model. In dat kader geloof ik dat bepaalde markten gedeprivatiseerd moeten worden omdat ze van nationaal strategisch belang zijn. Ik noem spoorwegen, nutsbedrijven e.d.
Verder ben ik voor het beschermn van de eigen werkgelegenhied en een zeker protectionisme. Noem het achterhaald 19e eeuws natiedenken maar ik hoef maar naar het huidige Rusland te verwijzen om te bewijzen dat het nog altijd springlevend is.
Maar een commie ben ik dus bepaald niet.
Wat doet World Online tgeenwoordig?
Voordeel is wel dat als straks met die crisis al die leasebakken terug moeten de politie weer tijd krijgt om meer fietsers te bekeuren.
@bertus
Naja ik denk dat al die tophypo's straks weinig keuze meer hebben dan de busschauffeur te overvallen naar goed Gouds voorbeeld.
't Zal wel weer meevallen enzo...
Of je laat met een gehuurde Opel een film over je werk maken en dan hopen dat het aanslaat bij het grote publiek.
@MrJ | 15-09-08 | 09:29 385,53 as we speak. Moeten nu de veiigheidsriemen vast?
Volgens mij kun je maar het beste tafeltjes gaan maken van bomen in het park. Altijd handig als je op een onbewoond eiland terecht komt.
Rabarberke | 15-09-08 | 10:32
(huh)...? je bedoelt: als 'kansen-bus-chauffeur' misschien?
@bigi bana boy
"Ik heb altijd gezegd dat het liberalisme misschien wel de meest maatschappij ontwrichtende politieke stroming is die er is, al is dat misschein niet meteen zo evident, en zie nu eens."
Precies. Zo kwam ik gisteravond ook met allerlei voorstellen om de problematiek in Gouda op te lossen maar ho maar dat daar vandaag iets mee gebeurt... niets lees ik er van terug in het nieuws.
En dan maar klagen dat het allemaal zo slecht gaat.
NoMinister | 15-09-08 | 10:27
Na 40 jaar financieel wanbeleid, de babyboomers hebben de nationale schulden opgejaagd en zijn nu, op kosten van de huidige werkenden met pensioen. De generatie nix, de activisten uit de jaren ´80, zitten nu aan het roer en dat zijn toch een beetje de idioten die het new economie model, gebaseerd op recessieloze groei hebben verzonnen en na de Asian Tiger Bubble, de Internet Bubble, Enron, Arthur Andersson en MCI nog steeds niets geleerd hebben. We zitten nu in een recessie, een correctie, hard nodig voor het herstel van het vertrouwen en inderdaad, wat mij betreft mogen de mismanagende graaiers op het schavot.
Niet lopen janken, dit biedt kansen. Instappen bij 330, that is.
Heerlijk weertje vandaag overigens
Kunnen we met deze crisis meteen het begrip rente afschaffen. Meest achterlijke idee ooit.
Alleen problemen die na zes jaar nog bestaan moet je serieus nemen. De rest is de waan van de dag.
Fimbulvetr | 15-09-08 | 10:22
Echt vrije markten en vrije concurrentie zijn tot nu toe nog altijd een wassen neus gebleken en imho is dat ook onvermijdelijk en terecht. Zoals je al aangeeft is de essentie van ieder financieel systeem vertrouwen en het omvallen van giganten als banken, energiereuzen en pensioenfondsen is daarbij onaanvaardbaar omdat het juist dat vertrouwen ondermijnt. Daar uit volgt dat de staat garant moet staan voor die bedrijven en moet ingrijpen als het mis lijkt te gaan, daarmee het basis principe van de vrije markt ondergravend. Verder heeft iedere staat ook (militair/economische)strategische belangen die het zal willen beschermen en ook om die redenen zullen bepaalde industrieën nooit kunnen omvallen. Maw dat hele vrije markt denken, waar we in Nederland en Europa zo blind achteraan gehuppeld hebben de afgelopen jaren (de PvdA incluis), kan wat mij betreft de mestvaalt van de geschiedenis op, naast het communisme. Precies zoals ik al jaren roep (maar ik ben dan ook maar een nobody uiteraard).
Het feit dat uitgerekend de grote pleitbezorger van dat achterlijke economische denken zelf nu alles doet wta het evangelie van de vrije markt verbiedt moet toch iedereen die dat systeem nog altijd aanhangt aan het denken zetten. Ik heb altijd gezegd dat het liberalisme misschien wel de meest maatschappij ontwrichtende politieke stroming is die er is, al is dat misschein niet meteen zo evident, en zie nu eens.
Straks ben je als busschauffeur in een Vinex wijk je leven ook niet zeker.
Einde van de Domheid | 15-09-08 | 10:27
Kunnen we gewoon niet allebei grotendeels gelijk hebben? Er zit best wat in wat jij zegt maar de reacties op een Pim en Geert geven eerder het failliet aan van wat jij zegt en best redelijk klinkt. En aan een stervend paard moet je niet teveel trekken. De nieuwe krachten moet je echter wel mobiliseren en niet te veel bestrijden. Die hebben echt wel een gezonde menselijke basis. Ook al is het angstig om te bedenken waar het allemaal toe zou kunnen (, maar zeker niet perse zal hoeven) leiden.
Ben weer verzeild in interessante discussies maar moet echt aan de slag. Sorry, maar ik ben out.
Ieder nadeel heb zijn voordeel. Straks blijkt dat een aantal eiegenvolkeersappartheiders, nietlinksnietrechtmaarrechtsdoorzee 'fatsoenlijk rechtsen' witpersonen een te duur huis blijken te hebben. Verhuizen naar de Volgelaarwijken en verplicht integreren ... hahahahahahaha!!!!!!! Zoals Mussert in een getto, maar dan anders.
Het zal allemaal wel meevallen, als we allemaal gewoon doorgaan, komt alles goed. We wisten overigens allang dat Amerika dom is, dus laat lekker...
By the way, Bij EON voor de deur liggen GRATIES bbq kolen (Thnx Greenpeace) mocht je het echt koud denken te krijgen.....
NoMinister | 15-09-08 | 10:19
De analyses van Pim, Pritt en Geert snijden misschien hier en daar hout* maar men heeft een grote blinde vlek voor de zegeningen van de georganiseerde criminaliteit, witteboordencriminaliteit, overheidsdomheid, hooliganisme en andere lusten die niet echt aan de kleffe social control fetishist kan worden toegeschreven....
Men verruild daarmee de ene domheid voor de andere terwijl het land verdeeld raakt. Het poldermodel was en is een uiterst effectief middel om bijvoorbeeld economische problemen het hoofd te bieden. Juist dat is wat gesloopt word door deze 'boodschappers'.
*Hun oplossingen zelden en Geert met zijn globale Islam-aanval is a joke!
Fimbulvetr | 15-09-08 | 10:22
GAAP sucks en is zo ingewikkeld dat elke reele economische waarde verzuipt en is juist gebaseerd op het principe 'vertrouwen is minder goed dan ingewikkelde berekeningen'. Dat is en de wortel van een hoop narigheid. Vertrouwen is absoluut noodzakelijk, maar wordt niet geeerd als zodanig. Er is ook geen lijstje met topmensen van financiele instellingen die het meeste vertrouwen hebben en een dikke openbare huldiging krijgen maar wel van zakkenvullers in een boot van 40 meter (100 ft +) die een dik salaris krijgen. Die mochten (en mogen nog steeds volgens mij) met de lul uit de broek in de schijnwerpers.
@Bigi Bana Boy | 15-09-08 | 10:25
Grappig. Laat deze situatie nou juist zijn ontstaan door onverantwoord overheids ingrijpen, commie boy.
... op hun plaat zouden...
Mag ik nu hopen dat de aanhangers van de vrije markt kerk een keer wakker zijn geworden uit hun liberale natte droom ?
Dat Wouter B kan zeggen dat het omvallen van Lehman geen invloed zal hebben op Nederlandse banken is echt ongelooflijk, en je reinste incompetentie.
Zoals Kniftig | 15-09-08 | 10:16 al aangeeft, ING en in ieder geval Fortis zullen ook wel eens het loodje kunnen gaan leggen.
En dan die tweeverdienende tophypothekers die bij elkaar de moed er in houden met opmerkingen als
"ach misschien zakken de huizen nu wel in prijs, maar uiteindelijk gaan ze toch wel weer omhoog"
"we zijn hiervoor toch verzekerd"
"desnoods gaat die bijkeuken maar niet door"
"en straks komt die erfenis ook vrij"
En toch is de handel op het Damrak op dit moment niks meer dan Spielerei. 3% is te overzien en dat de financials op hun zouden gaan, is niet meer dan logisch. Wat schrijft ING af als Lehman failliet gaat?
@schoorsteenveger,
.......... kwestie van even slikken......
NoMinister | 15-09-08 | 10:14
Vrije markten hebben het probleem dat ze gebaseerd zijn op vertrouwen en werken volgens het principe ´wat de gek er voor geeft´, dus enige controle en arbitratie op het systeem van een centrale organisatie is nodig. Ik vermoed dat dit een stevige klap gaat worden, de meeste economische modellen, SOX and GAAP ten spijt, zijn toch gebouwd op het NEW ECONOMY groeimodel en gaan volledig voorbij aan het cyclische karakter van economiën. Het kan zo maar zijn dat we 10 jaar recessie gaan krijgen, dat de machtsbalanzen gaan verschuiven en dat er wat latente conflicten gaan oplaaien.
protocus | 15-09-08 | 10:17
Dus hij zegt dat als het slecht gaat er klappen vallen, maar dat het uiteindelijk wel weer de goede kant op gaat? Daar heb ik wat aan! Bedankt.
Maar serieus he... je hebt een leuk baantje als onderwijzer, je vrouw werkt in de zorg, je krijgt kinderopvang vergoed, je hebt verder geen cent te makken maar je woont wel in een vrijstaand huis van 5 ton.
Van die 10 euro die je dan per maand overhoudt ga je, zodra er weer een tweede-kaartje-gratis actie is bij de Aldi, samen naar de bioscooop.
Einde van de Domheid | 15-09-08 | 10:16
Ok, nog 1 reactie: ja, dat zijn ze ook, maar niet als personen maar wel als indicatie hoe hier de beschaving niet wordt gehandhaafd door onze policor bestuurders. Nu echt exit. Laterrr dus.
Gelukkig heb ik al belegd in de periode 2001-2004. En heeft JP er daarna voor gezorgd dat ik niet opnieuw iets kon opbouwen.
-
Waarvoor dank - en ik nu rustig als toeschouwer kan kijken.
@Reinaert | 15-09-08 | 09:50 een geile lauwe Canon DSLR 35mm camera, waar je gewoon een flesje Alfa overheen kunt morsen.
Einde van de Domheid | 15-09-08 | 10:13
NOT! Als een agressieve linkse policor groep alle initiatief de grond in boort is een fatsoenlijke discussie niet mogelijk. Je doet net alsof beschaving onder alle omstandigheden geborgd kan worden door te ontkennen en agressiviteit en ontkenning van waarheid structureel te negeren. Nogmaals: NOT.
De policor domoren zijn grotendeels de oorzaak en zoals altijd is de massa volgend en maakt misbruik/gebruik van alles wat zich voordoet. Het gaat dus om de bron van het kwaad, en dat is helaas, hoe naar ook, veelal een heldere analyse die ontbreekt en gefrustreerd wordt. Pim en Geert etcetera worden en werden nimmer met heldere argumenten gepareerd maar altijd met haat, negeren, afschuw en juridische procedures alsmede bedreigingen en zelfs moord. En ZIJ zouden polariseren? Give me a break (en die neem ik zelf maar even nu). Laterr.
Rabarberke | 15-09-08 | 10:16
Begin een gepantserde ambulancedienst.
*heeft net al zijn staatsobligaties+kapitaalrekening omgeruild tegen 1/10 van de goudreserve*
Hey, deze baar heeft een swastika. Tof.
........... volgens Rienk...........
Wij volgen dus nu het bust-scenario. Een bust is een langgerekte periode in de economie van grondige herorganisatie, elimineren van overcapaciteit, schrobben van vervuilde balansen. Dat gaat gewoonlijk gepaard met een aantal crisissen, een trend van deflatie en enkele recessies. Zwakkelingen gaan failliet, overcapaciteit verdwijnt, en uiteindelijk kan de economie schoongewassen en in nieuwe kleren een nieuwe groei-cyclus starten. De beurs, inmiddels verlaten en goedkoop geworden, kan dan een nieuwe structurele hausse-periode starten.
..........................één grote wasbeurt dus ............... wel spoelen en daarna hard doortrekken........................
met dank aan Rienk kamer, www.fs-inter.net/pages/03scentrend.htm...
Stille tip:
Dump ING
;)
@synchronicity | 15-09-08 | 10:10
precies, ik heb een peperdure multimedia studio laten bouwen. Ik weet nog nauwelijks hoe het allemaal werkt, maar ik voel me super-content als ik al die mooie spullen zie staan. Beter dan 1 keer per kwartaal zo'n bankafschriftje met wat opgespoten inkt.
Begin een openbaar vervoerbedrijf in Gouda.
LOL@Rabarberke 10:10/10:13
NoMinister | 15-09-08 | 10:09
En over boodschappers wil eigenlijk helemaal niets horen. Bijna heel Amerika denkt dat het laatste oordeel nabij is en hier is de analyse 'de rifcriminelen zijn de voorpost van de radikale Islam'.
synchronicity | 15-09-08 | 10:10
Koop grond in een ontwikkelingsland ;-)
De olie kan er alleen maar goedkoper van worden.
@Rabarberke | 15-09-08 | 10:10:
Haha, geniaal. 99.9% Van de hypotheekbezwaarden zitten voor "iets" meer dan de helft in het zinkende schip. En dan hebben we het nog maar niet over de dolende zielen met een beleggingshypotheek en omstreken. Maarrrr.... medelijden heb ik niet!
Geen schoner vermaeck dan leedvermaeck! Wat heet: geen ánder vermaeck dan leedvermaeck!
@Rabarberke | 15-09-08 | 10:10
LOL
Jij weet de moed er wel in te houden.
Fimbulvetr | 15-09-08 | 09:59
Interessante analyse!
Het lenen van geld an sich is echter een stuk mentaliteit en het financieren van long term liabilities zoals pensioenen is ook een probleem. Daardoor raakt een fijnzinnig systeem snel oververhit bij problemen die er alleen ontstaan doordat korte termijn 'nat gaat' door de fluctuaties in lange termijn-assets en -obligations.
Maar daar had eerder meer aandacht voor moeten komen wellicht. Het is best ingewikkeld. Het is ook gewoon zo dat als je in een vrije markt leeft je soms met brokken zit. Auw, en soms heel erg auw en dan verder. Het zal het financieren van linkse hobbies wel frustreren want er wordt weer gekeken naar echt nut. Er gloort zo toch een pluspunt aan de horizon denk ik dan. Soms ben ik een optimist...
Spinal Fap | 15-09-08 | 09:57
Ik denk dat het 10 zure jaren gaan worden, de jaren ´80 komen weer terug!
Sluit je hypotheek over de DSB bank. Die heeft twee miljoen uitkeringsstrekkers als zekerheidsstelling :)
NoMinister | 15-09-08 | 10:09
Niet zeuren, je kunt ook effectief beleid maken zonder het land te verzuren en mensen tegen elkaar op te zetten.
@Rabarberke | 15-09-08 | 10:10
Door de financiele crisis zijn ook de huizenprijzen in de VS gekelderd (iets met niet meer kunnen betalen van hypotheken).
*stuiver laat vallen en vrijstaande villa VS koopt*
@Rabarberke | 15-09-08 | 10:10 totdat de huizenprijzen instorten en de rente stijgt en het lijkt er toch wel erg sterk op dat dat gebeurd.
uninvited guest | 15-09-08 | 10:06
Ik alleen maar aandelen Cacao van Ketsbergen. Ruilen?
@synchronicity
koop goud
doe eens niet zo overdrijven Pritt. is gewoon marktwerking.
Naja zolang je geen hypotheek hebt die hoger is dan de helft van de waarde van je huis is er niets aan de hand.
Kut, ik heb nog 10K bij citi-bank staan... en nog een paar grote(re) zakken geld bij andere banken (niet VS gelukkig). Waar moet je in godsnaam met je centen heen met een inflatie van 3,8% en een belasting van 1,2%? Ik ga d'r maar iets van kopen denk ik.. heb ik tenminste nog wat...
Einde van de Domheid | 15-09-08 | 09:33
Linksmensen hebben een hekel aan boodschappers. Die vermoord je snel of langzaam (Goelag). Je bent een schoolvoorbeeld van die mentaliteit.
*een twee euro munt laat vallen en de 4e grootste bank van de VS opkoopt*
*Begint met bierdoppen en coladoppen te verzamelen...
Zoals iedereen weet wordt dat de nieuwe munteenheid....
Gelukkig heb ik alleen maar aandelen Smit
Waarom is de pica gewijzigd? Fleish in november?
Ik had al niet veel geld...
Ja lekkere, ga ons een beetje nog verder de put in praten.
Go to the mall! Koopt Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar.
Oh, en waar kan ik die aanbieding scoren?
Gelukkig heetf Amerika een plunge protection team op de Cayman's klaarstaan als Wallstreet opent. Meer dan 4% zal de Dow niet zakken.
Heeft iemand bloembollen te koop? Oh ja, en een recept?
Heeft Bin Laden toch mooi voor elkaar - boort wat vliegtuigen in gebouwen, de wannabe cowboy president richt vervolgens al zijn aandacht op Al Quaida en vergeet de eigen banken te controleren, met als gevolg, de Amerikaanse economie staat op kantelen en sleurt wellicht de rest van de wereld mee.
Op wat autarkische landjes na hangen alle economien aan elkaar en is de dollar de standaard in het internationale verkeer. Als Amerika, schulden niet meer gaat betalen, de dollar het laatste beetje vertrouwen verliest en de consumptie wereld wijd stokt, dan ziet het er slecht uit voor iedereen, ben benieuwd als we hongerende kindjes in Afrika, Azie en Latijns Amerika op TV te zien krijgen of men dan nog steeds zo brult van het lachen als de USA economisch in elkaar dondert.
En trouwens, hoeneer komen die aandelen GS nou eens voor de kleine reaguurder binnen bereik?
Iedereen weet dat in de US of A den gifbeker helemaal leeg zal moeten. Tja, ongestraft hypotheken slijten aan not-haves gaat niet hè.
Lastig voor de rest van de wereld is dan wel, dat beleggers en financiers hun kredieten hier nu wegtrekken om de verliezen elders te dekken en de meubels te redden. En dus kelderen ook in +31 de beurskoersen. Heb ik geen Greenspan voor nodig.
Komende 2 jaar lazert de woningenmarkt in Nederland heel hard in elkaar, mark my words.
@ Zoma | 15-09-08 | 09:48
Ga jij eens goed je huiswerk doen, prutser. Hoe was de koers pak 'm beet 18 maand geleden?
Dan ga ik vandaag hamsteren en alvast een paar bomen omzagen.
Er zit natuurlijk altijd een veiligheidsysteem in. Mensen kopen 'als het bloed door de straten vloeit' (als aandelen laag staan) Wat mij betreft verdwijnen de beurzen gewoon. Malle Nederlandse uitvinding. Ga wat leuks doen met je leven!
Geenspan is een dementerende dwaas die maar niet wil snappen dattie afgeserveerd is. Hij moet kappen met dit soort geneuzel, want alleen maar bedoeld om de verkiezingen in de US te beïnlvoeden. En journalisten moeten ophouden met deze uber-amoebe ruimte in de pers te geven....
PPuk | 15-09-08 | 09:36
Amen!
@Sodommer | 15-09-08 | 09:46 Freudiaans? "Semen op je bek Wouter"?
@Koud flesje Alfa | 15-09-08 | 09:46:
Wat de neuk is een 5D dan?
* Zelf nooit verder dan S5 gekomen is, vandaar de vraag.................. *
Waarom zouden we dat financieel onbenul van een Alan Greenspan geloven? Hij is zelf medeverantwoordelijk voor de kredietcrisis omdat hij tijdenlang de herfinancieringsrente van de Fed op een onverantwoord lage 1% heeft gehouden. Hij heeft zelf de basis gelegd voor het opblazen van de monetaire markt.
Schei toch uit met je gejammer ! We hebben dit jaar al lager gestaan. In termen van 1929 en 1987 stelt dit echt helemaal niks voor, werk van amateurs . Dalingen van 30-40%, dan wordt het pas echt leuk.
prima toch, uw JldeB telt intussen zijn PUT opties nog even na. Elke beursanalist die zijn vak verstaat (en die vind je natuurlijk niet in loondienst bij een bank!!!) zit volop in de putopties.
als je heult met de amerikanen, moet je ook semen met hun op je bek gaan Wouter.
ROFLOL@Rabarberke | 15-09-08 | 09:42 Nu wel iig....
*leen van frisia opbelt*
Woensdag wordt de nieuwe 5D geïntroduceerd, dat is het enige dat telt deze week.
* belt Bix dat ze een nieuwe speech moet schrijven voor morgen *
vrijdag is alles weer geregeld.
@Nil desperandum
Ik wil hem ook wel komen geven. En die bak koffie douw je maar op een plek waar nooit de zon schijnt.
Sjonge daar bij Lehmann Brothers werkten wel een hoop toeristen als je de foto's zo bekijkt. Zou me niets verbazen als dat volk de hele dag op msn zit ipv te werken.
@grote haas | 15-09-08 | 09:33:
Sjeezus.... ass ietsj humoristies bedoelt ies dan moet je dat deur veur jou bij schrijfen of niet? "Kost nie grootboel veel!" Ies beterder niederlandsj getuurlijk. Maar ies zellufde.
Jou moet schnell op die koersoes niederlandsj veur dimmiesj. Taalpoeriest!
Waar moeten we heen dan?
Voor degenen die geïntereseerd zijn in 100 minuten de waarheid te leren!
video.google.nl/videoplay?docid=852230...
Je weet wel, goud of federaal?
Naja, in oorlogstijden federaal dus, en daar hebben we nu last van want dit ritje duurt veel te lang, zo lang dat uitwijken naar pakistan en iran om verder geld te verdienen noodzakelijk is.
Oorlog is handel nummer 1 geworden,
ONZE ECONOMIE IS ER VANAF NU VAN AFHANKELIJK DAT WE OORLOG VOEREN ergens.....
Sorrie van het schreeuwen, maar ik vind dit oerslecht, zwaar kwaadaardig en
ze gaan over onze lijken!
Gelukkig is de olie per barrel van 160 dollar terug naar ongeveer 100 dollar, zodat de benzine deze week slechts 1,4 cent duurder is geworden........
Ik wacht nog even met instappen op de beurs. Dit is pas het begin. Op naar de 300 puntengrens.
@NoMinister | 15-09-08 | 09:13
"Linksmensen een harde schop geven zodat ze nooit meer opstaan is bijvoorbeeld een lange termijn issue dat heel veel goed zou doen".
Uw bijdrage aan deze discussie is zeer verfrissend op de vroege maandagochtend.
Ik nodig u van harte uit om a.s.a.p. bij mij langs te komen om een aanvang te nemen met bovenstaand voorstel. Vooraf zal ik u nog voorzien van een verse bak koffie........ uw laatste!
Rustig, rustig. Leen waakt over ons
Je moet alles een keertje meegemaakt hebben toch? Laat maar komen die economische depressie!
This is just the beginning.
Het hele kaartenhuis op Wallstreet met al die duizenden bankmanagers met dollartekens in de ogen krijgen een koekje van eigen deeg.
huh, betaald met onze spaarcenten.
Weg, foetsie, verdampt.
Bye, bye, zwaai, zwaai, we zitten op de Bahama's met onze miljoenenbonussen.
moehahahahha, stelletje lutsers..
En Wouter Bos blijft maar orakelen over het feit dat Nederland niet wordt geraakt door de kredietcrisis....
Lt_Gruber | 15-09-08 | 09:30
Des temeer reden om je zorgen te maken... Morgen in dit theater: lastenverlichting en verhoging overheidsuitgaven.... volgt u het nog??? Eén voordeel: dat 'kwartje van Kok' verbleekt bij wat Woutertje zal achterlaten....
ach ja die broeksriem kan nog wel strakker. Misschien dat ik maar een rib moet laten verwijderen om het nog enigzins aangenaam te laten maken.
Dit is toch slecht voor mensen met veel geld, en goed voor mensen met veel schulden, toch ?
De uitweg is of hyperinflatie, of een superlage rente.
Denk dat we nu Rienk Kramer moeten vragen, hoe het verder moet.
Ik zal Harry Mens eens bellen om te vragen of Pritt betrouwbare info geeft
Welcome to deflation.
Wees niet bang, uw schulden blijven bestaan, en uw bezittingen (vinexkrotje) tuimelen in waarde.
"KOST niet duur"? Neerlandicus zeker?
Een recessie is een ding. Maar een totaal bipolair land dat hebben we aan Pim Fortuyn en Pritt Stifft te danken.
Typisch Greenspam!
Ik heb het geïnvesteerd in aandelen van News-Media. Ik zit goed.
Althans, als ze niet komen met 'Gewoon Rut' dingen.
En Wouter Bos blijft maar orakelen over het feit dat Nederland niet wordt geraakt door de kredietcrisis....
USA Bank Rupt Inc.
Buy low. Sell high. Vandaag dus een mooie dag om te kopen.
Allemaal wijze adviezen behalve deze: "Neem vandaag vrij en ga als de sodemieter naar de bank om uw geld op te nemen."
Als iedereen dat zou doen kan je er donder op zeggen dat alles instort.
Maar goed misschien wil iemand Lehman Brothers nog kopen voordat de beurzen in Amerika open gaan.
Niets aan het handje, 't zakt niet verder dan -3% (-2,95 rt), steun op 387 lijkt te houden. De S&P futs trekken ook alweer bij (-2,7%) dus geen black monday.
Lehman straks failliet, Merril overgenomen door BoA, dus 2 zwakke banken mooi opgeruimd.
als je nu min 100.000 staat op de bank heb je het goed gedaan.
DNB staat garant voor 20.000 euro spaargeld, daar zit ik wel onder dus waarom geld opnemen?
laat ik nu net, niet geheel toevallig, short aex zijn....
laat ik dan alvast maar 1 euro bieden op GeenStijl
AIG is ook vallende .. he he eindelijk mijn lang gekoesterde choas en totale anarchie.
Spaargeld???? Is dat iets van vroeger ofzeau??
De prijs van benzine + 1,4
De Euro stond trouwens bijna weer op 1,45 USD vanmorgen . Nu weer terug op 1,432. Kudt. Die recessie doet nog niet veel.
En toch zegt Bos dat er echt helemaal niets aan de hand is. Maar goed. Bos zou Bos niet zijn als hij dinsdag a.s. niet toch een beetje zou draaien.
Pfoei! Gelukkig ben ik al een paar maanden geleden liquide gegaan. Alles staat veilig op een deposito bij een gerenomeerde Amerikaanse Bank. Iets met Luiman Brothers. Of zo.
Medvedev & Putin lachen zich ondertussen de veters uit de schoenen...
Flappen tappen? Zou'k nie doen; morgen is het papier waarop eurobiljetten gedrukt zijn meer waard dan de waarde die er op staat...
Money is so overrated anyway...
Het is niet onnatuurlijk, een paar massieve faillisementen in de VS. Het is eigenlijk ook te gek voor woorden dat de grootste advocaten van het kapitalisme zich niet kunnen verenigen met een faillisement. Dat is nu eenmaal de prijs van kapitalisme. Je kunt niet verwachten dat 'de marktwerking z'n werk doet' en dan verwachten dat de kleine kruidenier op de hoek z'n zaak kan houden. Er is simpelweg te lang geleend zonder onderpand en op krediet geleefd en nu gaat de rekening in ieder geval voor een gedeelte vereffend worden. En dat vrijwel helemaal ten koste van de 'Amerikaanse hardwerkende burger'...
ooops, gauw nog ff wat flappen tappen.
Ben ik ff blij dat m'n rekening leeg is en ik alleen maar schulden heb.
*CV sturen naar landmacht sturen doet*
.
Na crisis ies oorlog dus altijd werk...
Hoeveel kaarsen heeft Pritt zelf gekocht?
Tsja, er zijn vandaag de dag erger dingen dan een kudt economie. Jarenlang ging het goed en daarmee hebben we onze maatschappij kunnen voorzien van miljoenen prachtcultuurmensen. Misschien dat als het slechter gaat de mensen eens gaan stilstaan bij het feit dat veel verdienen ook niet alles is als je policor idioten hebt die dan de gelegenheid uitbaten om naast date xtra geld ook alvast de toekomst te belasten op een grove en schandalige manier.
Ik dacht dat het links was maar uit de grond van mijn hart: er is meer dan poen dat er toe doet. Linksmensen een harde schop geven zodat ze nooit meer opstaan is bijvoorbeeld een lange termijn issue dat heel veel goed zou doen.
jahaa, die Kees toch.
Lijkt me een mooi moment om op de beurs in te stappen!
hè, dat heb ik weer. sta ik rood moet ik mijn geld van de bank halen.
* blij geen voortuin te hebben *
Alan Greenspan, the former chairman of the U.S. Federal Reserve, warned yesterday that he believes we will see other major firms fail.
He added: We shouldnt try to protect every single institution. The ordinary course of financial change has winners and losers.
He described the current banking crisis as possibly the worst in a century including the 1929 Wall Street Crash.
Last night moves were made to try to restore market confidence with reports suggesting that the Bank of America was now trying to save Merrill Lynch.
Barclays and Bank of America were scared off from writing a blank cheque for Lehman after the U.S. authorities refused to provide guarantees to protect them against potential losses from the stricken investment bank.
Barclays said today: 'We confirm that Barclays considered a combination with Lehman Brothers and did not proceed because it was not possible to conclude a transaction in the best interests of Barclays shareholders.'
The firm was put up for sale as concerns about its long term financial viability hammered the groups shares. It reported a $3.9billion (£2.2billenders-lion) quarterly loss last week.
Increasingly desperate talks to save the bank continued late into the night, but these efforts came to nothing.
Pff ik ben elke dag al vrij.... En geld heb ik ook niet... Geen problemen voor mij dus...
Hello !
MadMax is here..............
Morgen paginabreed op de voorpagina "Zwarte Maandag".
*zet rtl7-stream aan.
Pffffffff eindelijk, vrijheid! Geen hypotheek meer, recht van de sterkste enzo.
* mad max 1, 2, en 3 opzoeken gaat *
-weggejorist-
Kut zeg, en daar komen ze nu pas mee? Dan neem ik vandaag maar ff vrij want als ik dat allemaal nog moet regelen... Gut ja, goed dat ze het je nog zeggen...
Mad Max is coming!!!!!
-weggejorist-
*zijn spaargeld van de bank haalt en veel bier drinkt!
Beau helpt je de recessie door!
REAGEER OOK