Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Europa in recessie. Nederland ook

hongerrrrrrr100.jpgNa het zuur komt... azijn! Het is officieel: Nederland staat aan de rand van een metersdiepe recessie. Zojuist ratelen op onze telex de cijfers van het CBS binnen. En wat denkt u? In het tweede kwartaal van dit jaar groeit de economie niet meer. Dat is sinds 2005 niet meer voorgekomen. En u weet: stilstand is achteruitgang. Dure olie. Hoge euro. Export op haar gat. Onbetaalbare voedselprijzen. Het heeft allemaal gezorgd voor inflatie waardoor u niet langer braaf consumeert zoals het hoort. Tel daar bij op de kredietcrisis en u kunt waxinelichtjes gaan hamsteren voor de komende winter. Als u die nog kunt betalen tenminste. Minister van Geld Wouter Bos liet gisteren namelijk al weten niets aan uw verlies van koopkracht te gaan doen. Regeringsakkoord weet u nog? Goed, Bos wil de aanstaande verhoging van de BTW schrappen. Maar dat staat het CDA niet toe omdat die ook de WW-premie voor werknemers willen skippen. Per saldo gaat u ook komende jaar dus gewoon inleveren. Een troost. U bent gelukkig niet de enige. Half Europa ligt momenteel economisch op haar gat. Duitsland, Spanje, Italie en Frankrijk. Allemaal krimp. Voor een beetje Westerse groei moet u in Amerika zijn. Maar goed, de dollar is inmiddels ook zo goed als gratis...

Reaguursels

Inloggen

Nederland in een recessie? Ik heb nergens last van.
Het is allemaal zo relatief. Nog steeds gaan hele volksstammen 3x per jaar op vakantie. Vrijwel iedereen heeft een 50 inch plasmascherm aan de muur hangen. Veel gezinnen hebben meerdere auto's. Het is elk weekend nog steeds druk in de kroeg. Er staan geen rijen voor de benzinestations. Nederlandse kinderen zijn dikker dan ooit. De werkloosheid is historisch laag. Und so weiter, und so weiter.....

AmTam | 16-08-08 | 23:15

Wat nou recessie? In het casino win je nog stees 3.500 euro als je een stukje van honderd op een nummer zet. En als ik geen brood meer kan kopen eet ik toch gewoon ontbijtkoek of gevulde koeken?

grote haas | 16-08-08 | 02:47

wat wil je nou man.. n
gaat alles naar de kloite
onder__wijs doet het niet meer
kinderopvang? zelff betalen
openbaar vervoer staakt meer dan dat ze rijdt
taxi en trein een schrik voor iedereen
Wegen die in tien jaar tijd al 16 keer opengebroken zijn
en niemand meer overheen kan om nog maar te zwijgen van de
kruispunten die je leiden naar wegen waar dag en nacht files op staan
tot ver over de alpen en de regering vervolgens een vliegtaks instelty om het milieu
te ontlasten (???)
energie omhoog, dankzij irak crisis, brandstof omhoog
daarom voedselprijzen omhoog. waterschap en riool omhoog alsmede de
gemiddelde temperatuur gaat alles omhoog behalve de koopkracht
en balkeneinde omhoog naar china samen met maxima lekker genieten
van de olympic games in een slavendrijvend china zonder mensenrechten maar ach wat geeft het met ing gaat het nog goed want die verhogen de tarieven om de crisis af te wentelen op de consument zodat hun bestuurders de zakken kunnen vullen net zoals de bestuursvoorzitter van de telegraaf die vast straks een 18 karaats gouden handdruk krijgt voor de enorme blunders die hij heeft gemaakt en daarmee de werkgelegenheid en continuiteit van zijn duizenden werknemers op het spel heeft gezet. Maar maak je niet druk.
We kunnen er niets aan doen............. Het komt allemaal door die anderen en anders zeggen we toch dat we het niet hebben geweten (Wir haben es nicht gewusst-Goebbel).

Bos is minister van financieen maar begrijpt eigenlijk niet daT HET JUIST MANIPULEREN VAN HET BEGROTINGSTEKORT de sleutel is voor het doen laten krimpen of groeien van een economie en heeft een dusdanig beleid gevoerd dat deze nu KRIMPT. De man is incapabel basta. Al die landen waar het ook speelt ok. Maar Ierland? en premier Kok nu bij ING, dat wel, liet de Nederlandse economie gedeien terwijl andere omringende economieen krompen/stagneerden. Hoe zit dat dan?

Natuurlijk, we zijn afhankelijk van de wereldeconomie en zeker in ons geval de ons omringende landen en met name de Duitsers en de VS.
1- dat komt mede door het gevoerde beleid , daar waar anderen b.v. belgie,minder afhankelijkzijn en de inkomsten halen uit b.v. midden oosten en azie incl. japan de op een na grootste economie van de wereld.

Zo, ik kan nog wel even zo door gaan maar daar is op deze site geen ruimte voor.

maar belangrijkste is dat als men er in slaagt in Nederland de lasten voor burgers en bedrijfsleven alsmede BTW en accijnzen te verlagen, een vinger te leggen op deoexorbitante vergoedingen aan bestuurders van waterschappen , kadaster , ziekenhuizen, riool, germeente, energiebedrijven, woningbouwverenigingen etc. (ik laat me niet uit over grote companies als shell, ing enzo)door een gemeente en provinciepolitiek die wel doelmatig en efficient is alsmede defensiekosten die beheersbaar zijn (door irak en uruzgan zijn ze dat nu niet) en algemeen gesproken een overheid die doelmatig werkt en ......................... zovoorts

cyberfly | 16-08-08 | 00:15

MANK
Wij zijn als Nederland alleen in staat om in tijden van groei (wanneer de inkomsten op grote schaal binnenstromen) een juiste afweging te maken tussen het doen van noodzakelijke investeringen, danwel het begrotingstekort te verlagen.
Nu zitten we met het probleem van noodzakelijke investeringen, dus hoge uitgaven, terwijl juist nu het geld er alleen voor kan zijn wanneer je dat financiert met danwel een hoger begrotingstekort, danwel lasten te verzwaren...
Eén ding is in elk geval naar mijn idee heel erg zeker, Nederland heeft een dusdanig open economie, dat het creëren van onze eigen groei nooit mogelijk is! Gaat het goed met de wereldeconomie, dan gaat het met Nederland altijd extra goed, zit de wereldeconomie tegen (of tot stilstand komen) dan heeft Nederland, meer dan welk ander land dan ook, een extra groot probleem!
Nederland zal altijd tijdig en verstandig moeten inspelen op economische ontwikkelingen in de wereld (met name VS en Azië) en daar zullen we het simpelweg mee moeten doen.

Biomassa | 15-08-08 | 02:02

Iedereen werkt toch hard en betaald en betaald,
wat is er aan de hand?
Waar zijn jullie al dat geld voor nodig, meneren?

LifeCatcher | 15-08-08 | 02:00

@Biomassa | 15-08-08 | 01:45
Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten. Maar, zullen we Bos niet gewoon helemaal buiten spel houden? Een kabinet van de juiste mensen die een deugdelijk regeerakkoord opstellen lijkt mij ook wel een erg mooie oplossing.
Jammer genoeg zal dit nog wel een tijd een droom blijven.. over dromen gesproken; hier gaat het licht uit.
Welterusten.

MANK | 15-08-08 | 01:54

Biomassa
Begrijp me niet verkeert, ik ben het helemaal met je eens dat er te weinig in noodzakelijke zaken is geinvesteerd. Maar kan me voorstellen dat dit is gedaan om een gezonde onafhankelijke financiele situatie te creeren die een basis zou moeten zijn voor groei. Als het huidige kabinet dit beleid door had gezet was er niets aan de hand geweest. Dan was er een jaar geleden begonnen met het realiseren van wenselijke optimalisaties, op een gezonde, relativerende en doordachte manier. Dus niet 0.9%bnp over de schutting in de bodemloze put van ontwikkelingshulp gooien...
Voor wat betreft onderwijs en zorg. Terug in het beheer van de staat en gratis voor iedereen. Hier wil ik best 3tientjes per maand meer belasting voor betalen.

MANK | 15-08-08 | 01:46

Beste MANK
Ik heb hier zeker niet de bedoeling om het beleid van de PvdA te lopen verdedigen hoor.. En zeker, ik zou Zalm best terugwillen, maar dan niet zo éénzijdig als "boekhouder" van de staatskas, maar liever iemand die noodzakelijke uitgaven doet wanneer die nodig zijn én erop toe te zien dat stupide en onnodige uitgaven niet plaatsvinden!
Zoals het rijtje hiervoor van -=PyP=- zeg maar.. zitten een hoop onnodige lastenverzwaringen in (ook nog gecombineerd met een hoop onnodige uitgaven) en dat is dan weer het andere uiterste van Gerrit Zalm destijds.. Misschien moeten we Bos en Zalm dan maar klonen, dan kan er misschien toch nog iets moois van komen (knipoog)!

Biomassa | 15-08-08 | 01:45

MANK
Waarom denk je dat de Belastingdienst nu zo slecht functioneert? Omdat deze onder het Ministerie van Financien valt en wie was is in het verleden verantwoordelijk voor dat Ministerie? Bos mag eigenlijk nu de rotzooi opruimen die veroorzaakt is door gebrek aan tijdige investeringen (ICT) en bezuinigingen op uitvoeringsambtenaren, allemaal op last van het vorige CDA/VVD kabinet.. En met dat geld is hooguit het begrotingstekort verlaagd, tis niet in jouw of mijn portemonnee terecht gekomen hoor!
Voor de ouderen en de gezondheidszorg geldt hetzelfde verhaal!
Voor al dit soort problemen zal dit kabinet een inhaalslag moeten maken, vandaar mijn betoog dat bezuinigen op niet noodzakelijke uitgaven PRIMA is, maar bezuinigen door noodzakelijke investeringen simpelweg uit te stellen, daarmee zadel je toekomstige kabinetten met de narigheid op!
Daarnaast ben ik er wél van overtuigd dat dit kabinet teveel Onnodig geld uitgeeft en daarmee dus ook Onnodige lasten buiten alle proporties verhoogt!

Biomassa | 15-08-08 | 01:24

Biomassa
Zoals gezecht, hij heeft zijn fouten al gemaakt. Vergeet even niet dat hij een regeerakkoorden uit te voeren had die in zijn eerste jaren voor een groot deel door de pvda en later het cda werden bepaald.
In een periode van crisis moet je al je posten met het beste wat je kunt krijgen bemannen. Voor Financien is dat Zalm.

MANK | 15-08-08 | 01:23

MANK
Oke, Zalm had in elk geval de overheidsfinancien redelijk op orde.. Maar daarnaast moet je wél ook verschil maken tussen bezuinigingen en het uitstellen (vooruitschuiven) van noodzakelijke investeringen. Zijn échte bezuinigingen waren prima, maar kijk wat voor een inhaalslag er nu gemaakt moet worden om het, totaal in het slop geraakte, onderwijs weer op de rails te zetten. Hogere salarissen voor leraren zijn broodnodig, wil je ook in de toekomst nog goed onderwijs kunnen bieden.. Zalm bezuinigde daarop, maar schoof daarmee wel de achterstallige investeringen naar volgende kabinetten door.. Veel van de bezuiningen van Zalm kwamen niet terecht bij de burger/maatschappij, maar werden ter meerdere eer en glorie van hemzelf aangewend om het begrotingstekort te dichten en de geschiedenis in te gaan als minister die in staat was om het begrotingstekort (m.i. in een onverantwoord tempo) tot NUL te reduceren... ook daarvan plukt dit kabinet nu de wrange vruchten van. Er moet juist dankzij het beleid van Zalm op vele terreinen nu een (noodzakelijke) inhaalslag gemaakt worden en dit kabinet valt hooguit op bepaalde terreinen onnodige geldsmijterij te verwijten, maar sommige uitgaven zijn broodnodig.. Omdat Zalm verzuimde tijdig te investeren!

Biomassa | 15-08-08 | 01:03

Biomassa
Die loonmatiging gaat er toch wel komen. Denk maar niet dat er veel bedrijven zijn die een inflatie correctie door zullen voeren begin volgend jaar. Maakt mij niet zo veel uit, maar dan wel aub de kosten omlaag. En dat is nou net iets wat Bos nooit zou doen, maar waar Zalm zich wild voor zou werken. Hij begrijpt namenlijk dat koopkracht de basis van ons economisch stelsel is. Dus; Ik wil Zalm terug!!!

MANK | 15-08-08 | 00:48

MANK
Maar dan "hoor" ik Zalm nu alweer roepen "loonmatiging, loonmatiging, loonmatiging, loonmatiging, loonmating, etc." whahaha...! Met al die stijgende lasten en inflatie zou ik nu juist zo hard loonsverhoging wensen! Een deel van de samenleving heeft het zuur heel dik voor de kiezen gekregen, die wachten nog steeds op het zoet..!

Biomassa | 15-08-08 | 00:42

Mischien is het verstandig om nu iemand die de economie wel begrijpt op financien te zetten. Iemand met een jaartje of 12 ervaring. iemand die zijn fouten al heeft gemaakt, iemand die de job door en door kent en met gezond verstand en met een visie leiding kan geven.. Ik wil Zalm terug!!!!

MANK | 15-08-08 | 00:36

-=PyP=-
Over het algemeen ben ik het met je eens! Behalve die 70 euro per maand meer voor kinderopvang.. Die kinderen zijn van jou en niet van de maatschappij...(ook niet van mij dus).. Waarom zou ik als alleenstaande (naast de kinderbijslag) ook nog es mee moeten betalen aan de opvang van jouw kinderen?? Ik zie daar de logica niet van in en die kosten voor kinderopvang zijn juist door dit "uitdeelkabinet aan de gezinnetjes met kinderen" toch al tot extreem grote hoogte gestegen! Ik betaal als alleenstaande netto altijd IB bij i.p.v. ooit iets terug te ontvangen. Geen zorgtoeslag, geen huurtoeslag, geen kinderbijslag en dan ook nog meebetalen aan die extreem hoge kosten voor de opvang van kindertjes, waarvan de ouders besloten hebben om ze te krijgen maar daarnaast beide een inkomen te genieten en de zorg voor hun kinderen op de gemeenschap af te wentelen? No way hoor, daar pas ik voor! Genoeg = Genoeg..!!

Biomassa | 15-08-08 | 00:25

Ik vind het zo mooi dat niemand ziet dat mensen minder zijn gaan uitgeven doordat de overheid de belastingen heeft verhoogd. Even de verhogingen op een rijtje:
- 40 euro per maand meer betalen voor mijn leaseauto (22% naar 25%)
- Vliegtaks: tickets duurder
- Verpakkingenbelastingen ingevoerd
- Diesel- en LPG-accijns omhoog
- Tabaksaccijns verhoogd met 35 cent
- 8 cent duurder
- Belasting op gokken omhoog naar 29 procent
- kinderopvang 70 euro per maand meer volgend jaar.
Totaal zo'n 130 euro per maand meer kwijt per 1 januari en dan heb ik het nog niet over de BTW verhoging naar 20% (13 euro p.p. per maand)

Salaris omhoog volgens CAO 3% => 100 euro bruto extra = 58 euro netto.
Met andere woorden. De overheid heeft zelf het bestedingspatroon van de burger aangetast. Optyfen met je belastingen.

Vakbonden mogen geen eisen stellen tijdens CAO-onderhandelingen? Regering, steek je hand in eigen boezem!

-=PyP=- | 14-08-08 | 23:40

hmm, wel inflatie, geen groei BNP. En maak je borst maar nat. Olie is er min of meer in overvloed vergeleken met voedsel. De huidige voorraad olie is goed voor tenminste 50 jaar, en bij de huidige prijzen kunnen we zoveel uit de grond halen dat we voor nog wel 400 jaar genoeg hebben.
In tegenstelling tot voedsel: Er is een vooraad voedsel op aarde ter waarde van 31 dagen. Mislukt er een significante oogst, dan zullen we toch wat minder moeten gaan eten, en wordt voedsel pas echt duur.

datzitzo | 14-08-08 | 23:09

En daarom zit ik lekker al twee jaar op een tropisch eiland. Recessie hier? Geen idee. Het is hier zo goedkoop, dat verschil merk ik hier niet. Hoewel, de benzine is "duur", wel €0,70 per liter... was een jaar geleden nog €0,50...
.
Ach, moet toch wat te klagen hebben, blijf Nederlander hè...

ts67garp | 14-08-08 | 21:24

och zullen ze die dure palmbomen voor in denhaag ook wel niet over laten komen :P ja duidelijk nederland gaat alleen maar achteruit... tijd voor een revolutie.... instabiel land , gaat helemaal goed komen. alvast een apache bestellen wie ook krijgen we groepskorting misschien.

cracker | 14-08-08 | 18:36

@cbrdrivert | 14-08-08 | 14:55

Tja, wanneer de yanks de rente gaan verlagen tot onder de inflatie, dan leren ze een nieuw woord: hyperinflation.

El Gouda | 14-08-08 | 15:53

@vraagstaart | 14-08-08 | 15:00 Wie trekt zich tegenwoordig nog iets aan van genuanceerde uitspraken? 99% kent dat woord niet eens, laat staan dat het toegepast wordt. Duidelijkheid voor alles, aangezien er anders weer een verval komt in snode polderplannetjes en knuffelprojectjes om maar vooral de hearts and minds van de gemiddelde CDA en PVDA stemmer tevreden te houden. Dit terwijl diezelfde middenmoot van achteren keihard genomen wordt om de financiering rond te krijgen. Geld voor arm, geld voor rijk en de rest mag versterven om dankbaar een midweek per jaar op vakantie te mogen. God behoedt ons voor het socialisme.

Abugreip | 14-08-08 | 15:42

Ommezwaai | 14-08-08 | 14:58

'k Heb geen bijzondere sympathie voor Bos (of z'n PvdA). Integendeel. Maar een eventuele recessie aan hem toeschrijven raakt kant nog wal. Nederlands verkoopt de helft van z'n nationaal product naar het buitenland. Er hoeft in dat buitenland dus maar iets mis te gaan en we merken het. Zoals nu. In grote delen van Europa begint de economie minder te draaien. 't Zou vreemd zijn als we daar niets van zouden merken.

Het echte probleem is dat voor veel gezinnen de rek er steeds meer uit raakt doordat de lonen stelselmatig achterblijven bij de inflatie. Dat is eigenlijk al zo sinds het begin van de jaren tachtig.

dawg | 14-08-08 | 15:28

Huis huren i.p.v. kopen? En dan tussen de Finnen, sociale hulpgevallen en andere ellende wachten tot de huizenprijs gaat dalen? En dan i.p.v. 8 ton misschien 6 ton betalen? Nou nou, dan maar wat lucht in de prijs en in een leuke buurt zitten.

Frits Bonkestein | 14-08-08 | 15:20

@Abugreip | 14-08-08 | 14:07 Op zich leuk. Maar doe iets aan je nuancering. Wordt 't beter van. En dan heb ik het niet over je reactie naar mij, maar over je eerdere post. Die van die cocktailzak doet vermoeden dat je het in je hebt.

vraagstaart | 14-08-08 | 15:00

@commentaarderer | 14-08-08 | 13:35
Inderdaad wat vraagstaart zegt..
De vorige minister van geld, Zalm, heeft het ook niet makkelijk gehad, maar had wel zijn huishoudboekje op orde. Met dank aan de Zalmnorm.
Natuurlijk is Zalm ook het nodige aan te rekenen. Maar Bos verknoeit echt binnen no-time de economie en de economische vooruitzichten. Ik blijf erop hameren dat consumenten vertrouwen een heel belangrijk onderdeel van een economie is.
Op het moment dat je daaraan gaat rommelen, loopt het fout. Dat weet iedereen die een beetje inzicht heeft in economie.
Het alleen al aankondigen van lastenverzwaringen bij de consument, is al voldoende om het vertrouwen in de economie geheel of gedeeltelijk weg te nemen. Ga je vervolgens dan ook nog liegen en bedriegen, zoals een goed PVDA-er betaamt, dan heb je een recessie in handen.

Ommezwaai | 14-08-08 | 14:58

@tocqueville | 14-08-08 | 14:43
hoeveel is de inflatie in nl ook alweer? trek dat percentages eens af van de groei en zie dan eens hoeveel groei er overblijft... volgens mij zijn we dan weldegelijk in een recessie... tis alleen maar hoe je t bekijkt natuurlijk ;-)

Abugreip | 14-08-08 | 14:56

Hallo .... BREKEND NIEUWS ..... executieverkopen VS fors omhoog en inflatie naar 5,8%!!!

cbrdrivert | 14-08-08 | 14:55

Nat het zuur komt: benzine......... opdrinken en jezelf aansteken namens God(verdomme!) Misschien hebben we dan meer geloof in de Heer als aan dit geldopslurpende kabinet den Christenhonden.......

qweras74 | 14-08-08 | 14:46

@redactie
@reaguurders

Mag ik jullie er op wijzen dat er GEEN sprake is van recessie? Slechts stagnatie of lichte krimp van kwartaal-op-kwartaal groei. Er is pas sprake van recessie als minimaal twee kwartalen achter elkaar een negatieve jaar-op-jaar groei laten zien. En laat de jaar-op-jaar ontwikkeling (doorgaans dé economische graadmeter) nu voor Nederland een groei van 2,8% laten zien! We zien een vertragende groei maar we zijn verre verwijderd van recessie.

Ondanks dat moet Wouter de minister van diefstal uhm... financiën alsnog zijn BTW en al die andere idiote belastingen naar beneden brengen.

tocqueville | 14-08-08 | 14:43

commentaarderer | 14-08-08 | 13:35

Huh?

doskabouter | 14-08-08 | 14:34

Lonen blijven trendmatig achter bij de inflatie en de stijging van de arbeidsproductiviteit. In Nederland al sinds het begin van de jaren '80. Koopkracht van de burgers wordt o.a. daardoor stelselmatig uitgehold en de afzet van Nederlandse bedrijven wordt steeds meer afhankelijk van de internationale conjunctuur. Kappen met die loonmatiging. Productie moet uiteindelijk afgezet kunnen worden.

dawg | 14-08-08 | 14:15

@Voltaire | 14-08-08 | 13:36

die landen komen ons nog van pas binnekort!... maar dat is weer een ander topic

siske | 14-08-08 | 14:10

@vraagstaart | 14-08-08 | 13:41
*zet vraagstaart in een stresspositie, prikt de tube met cocktailzak van sondevoeding en lsd in zijn maag, sluit dungeon en gooit lachend de sleutel weg* Veel plezier op het strand sloeber :P

Abugreip | 14-08-08 | 14:07

Bea, Wim-Lex en Max zullen nu dus... helemaal uit zichzelf, gaan aangeven, dat ... volgend jaar de belachelijk hoge kosten van het koningshuis een stuk lager kunnen... of... toch niet ???

antje2 | 14-08-08 | 14:06

@vraagstaart | 14-08-08 | 14:04

en zo is het!

siske | 14-08-08 | 14:06

@commentaarderer | 14-08-08 | 13:35 Umwertung aller Werte. U lijkt oorzaak en gevolg te vermengen.

Als u het kabinet Van Agt/Wiegel als voorbeeld gaat opvoeren, het kabinet dat geconfronteerd werd met de gevolgen van het beleid van kabinet Den Uyl en daarmee ook met de stijgende staatsschuld - dan kunt u mathematisch aantonen dat de staatsschuld onder hen juist steeg.

Maar het "waarom" vond enkele jaren eerder plaats.

vraagstaart | 14-08-08 | 14:04

zolang er geen goede vervanging van olie komt blijven de olie prijzen stijgen, aangezien we olie zo ongeveer overal voor gebruiken blijven alle prijzen stijgen!
nog een paar jaar dan stijgen de voedsel prijzen even hard mee, dan begint de echte crisis pas.

om even terug te komen op topic van paar dagen terug:
misschien is dat 2012 verhaal zo gek nog niet

siske | 14-08-08 | 14:02

@Bin ich wider.
Als de euro was gedaald tov de dollar dan hadden we nu €3,- de liter betaald. Stijging van de olieprijs is in Europa relatief gezien ook veel lager dan in de US.
Ach een recessie. Gelukkig hebben wij hier nog de 40-urige werkweek. (Ambtenaren de 10-urige). Kortom zal wel loslopen.

I (8)You fokker | 14-08-08 | 14:01

Kan iemand mij uitleggen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat Nedeerland/Europa met hun dure Euro de vaten olie niet goedkoper kunnen inslaan? Want als je de wisselkoers $/€ op de kostprijs van een vat olie loslaat, kostte een vat 5 jaar geleden ongeveer evenveel Eurootjes als dat het nu kost. Hebben we eindelijk iets aan die dure euro en dat gaat die vlieger ineens niet op. Ikke niet begrijp.

Bin ich wider | 14-08-08 | 13:58

@ commentaarderer 13:35

Meent u dit echt?

Mekker | 14-08-08 | 13:53

frkoi | 14-08-08 | 13:05
Ziekenfonds...? Wat is dat....?

Fimbulvetr | 14-08-08 | 13:52

Als we al die allochtonen ( met uikeringen en subsidies ) hier niet hadden dan was er geld genoeg.

de paspop | 14-08-08 | 13:49

blijf lachen Abu!

cioran | 14-08-08 | 13:46

*Komt nog even kijken*
Poe hee. Ik heb net nog even een mille of wat laten liggen voor een paar leuke borrels op het strand. je kent dat wel: paar leuke wijven erbij, gezellig... lang leve de recessie!
*plop*

*scheit een Abu voor zijn raap* (nee, geen typo)

vraagstaart | 14-08-08 | 13:41

Moeten we eerst officieel afspreken voordat we in grote getale naar Den Haag trekken en de revolutie gewoon nou een keer beginnen?

vraaghetmijdanniet | 14-08-08 | 13:40

Is Donner nog steeds van mening dat we Oost-Europeanen hierheen moeten blijven halen, of is dit, gezien de stijgende werkloosheid, nu onwenselijk?

Voltaire | 14-08-08 | 13:36

@dos
de wereldwijde recessie is dit kabinet niet echt aan te rekenen.
paars had de boel op orde,
cda-vvd verteerden de opgebouwde reserves. nu kan t pvda de boel wEEr op orde maken.
zo gaat t steeds, vvd geeft uit wat er niet is, pvda brengt t huishoudboekje op orde

commentaarderer | 14-08-08 | 13:35

Hoeveel belastingverlaging zouden we kunnen doorvoeren als we al die geytenstrelers met ww er uit kicken? En wat te denken van al die fijne multicultistimulie? Hoeveel miljoen werd er ook al weer niet EXTRA uitgetrokken voor "ontwikkelingshulp". Hoeveel betalen we voor soldaatjespelen in Bananenstan?
.
*Abu schiet die kutreiger van buiten voor zijn raap*

Abugreip | 14-08-08 | 13:30

Goed en kunnen we NU dan Balkenende en Bos verantwoordelijk stellen voor:

- het voorliegen van de bevolking

- het creeren van een financiele chaos

- het door de strot douwen van het EU drama

En dan opzouten svp!

doskabouter | 14-08-08 | 13:19

grote haas | 14-08-08 | 12:47
'Hekel' komt in all sizes and shapes.
Ik heb sowieso een hekel aan de overheid; aan de kleinere iets minder dan aan de grotere. 't Is een noodzakelijk kwaad, met de nadruk op 'kwaad'.

nattebever | 14-08-08 | 13:18

Sinds ik in Afrika woon en werk, lees ik met steeds meer plezier de topics op GS. Lang leve het belastingvrije klimaat.

@frkoi: kroontje kostte mij 2 maanden geleden 750 euries, maar kreeg wel alles terug...

Broccemaeker | 14-08-08 | 13:11

Allemaal de schuld van links met hun "consuminderen", hierdoor minder BTW inkomsten, minder producten nodig, duurdere grondstoffen, duurdere producten, geld minder waard, dus minder kopen enzenzenz...
.
Zo zou links het beredeneren als t anders om was geweest denk ik, als ik mezelf nog volg tenminste.

Kratman | 14-08-08 | 13:08

Na langdurig overleg met mijzelf ben ik tot de conclusie gekomen, dat als Den Haag iets positiefs roept, het alleen voor Den Haag geldt. En als ze iets negatiefs roepen, het alleen voor ons niet-politici geldt.
Andere instanties nemen dat dankbaar over, mijn ziekenfonds schreef me vorig jaar dat het hun gelukt was de premie te verlagen met bijna 3 hele euros per maand. Ik heb ze maar terug gebeld dat dit niet klopte, ik ben nu 275 + 150 = 425 - (12x3=36)-36 = 389: 12= 32,42 euro per maand meer kwijt. Ook werd ik blijgemaakt met allerlei voorzieningen die geen mens waarschijnlijk gebruikt, maar de vergoedingen voor allerlei zaken die wel flink duurder zijn geworden, zijn nooit meer aan de inflatiecorrectie onderworpen. Een kroon kosten een aantal jaren geleden mij 275 gulden, de totale vergoeding was toen 750 gulden per jaar ( minsten 15 jaar geleden) Nu kost een kroon dik 450 euris, en is de vergoeding 350 euro per jaar. Hallo, kan BosKabouter Wouter hier eens niks aan doen?

frkoi | 14-08-08 | 13:05

Wel geinig dat dit soort dieptepunten allemaal voorkomen wanneer de PVDA (mee) regeert.

Ares | 14-08-08 | 12:59

spanarchist | 14-08-08 | 12:26
Je hebt gelijk, veel bestuurders kijken naar last year, current, forecast. Dat zijn de mensen die nu verrast worden door deze recessie. Dat waren de reders die bleven investeren in zeilboten en toen niet meer konden concurreren met de stoomboten. Dat waren de walvisvaarders die niet zagen aankomen dat aardolie goedkoper ging worden als lampolie. De hoge bi- werd ineens voorbijgestreefd door een fiets met ketting. De geschiedenis zit vol met die voorbeelden, 80% van de visionairs zijn dromers, 20% hebben succes en starten een industriele revolutie en of het nu over 20 of over 40 jaar gebeurt de olieindustrie houdt een keer op. Het feit dat er nu zwaar geinvesteerd wordt in teerzanden en historisch onrendabele velden geeft aan dat er een schaarste gaat komen en er zijn zat alternatieven die zomaar ineens aan kunnen gaan slaan. Brandstofcellen op waterstof gewonnen uit water met stroom uit CSP, biomassa, kool, kernenergie of vuilnisverbranding. Biobrandstoffen zou een oplossing kunnen zijn (voedselschaarste argument is onzin, de derde wereld produceert zwaar inefficient) en dan zijn er vast nog wel potentieel interessante technieken die nu nog echt in de kinderschoenen staan.

Fimbulvetr | 14-08-08 | 12:57

**nattebever** 12.30

Opmerkelijke redenering. Een "grotere hekel" ????

grote haas | 14-08-08 | 12:47

@&$^$@&(^$(kabinet.

MarquisDelectronique | 14-08-08 | 12:33

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:48
Andermaal eens.
Begin nog een hekel aan je te krijgen.

Voor overheden maakt het niet uit of men links of rechts is. De aard van het beestje brengt mee dat het wil groeien. Uiteraard heb ik een grotere hekel aan overheden die hun inkomsten niet zien als gelegaliseerde diefstal en zich dus beperken bij het binnenharken daarvan, dan aan een wat meer ingetogen overheid die zich zoveel mogelijk probeert te beperken tot zijn kerntaken.

nattebever | 14-08-08 | 12:30

Maarja, in al die landen rijden ze gemiddeld wel in een 2 keer dikkere auto en wonen in een 5 keer groter huis.

Ariel | 14-08-08 | 12:27

@ Fimbulvetr | 14-08-08 | 12:14
Veel mensen op beslissende plekken hebben er belang bij om de huidige status quo te handhaven. Die mensen zien pas belang in alternatieve energiebronnen als ze er veel geld aan kunnen verdienen en als zo ook díe energiebronnen in handen kunnen hebben. Zolang dat niet het geval is denk ik niet dat in de komende 20 jaar olie als energiebron vervangen wordt.

spanarchist | 14-08-08 | 12:26

weer van die wazig scheit berichtjes om loonmatiging aan te moedigen .. als er economische groei is dan bedreigen loonverhogingen de groei . en nu de inflatie groeit moeten we weer even wachten tot we weer groei hebben .. en we worden nog steeds niet belazerd door de overheid . En er zitten daar geen dieven of inbrekers .

Gelukkig blijft de stroom geiten neukers en somalische oorlogsmisdadigers wel groeien ..

sparrow | 14-08-08 | 12:22

De rente moet omhoog!
Dan kunnen we meer hypotheekrente aftrekken en worden de huizen een stuk goedkoper, levert het spaarbankboekje weer wat meer op en de inflatie zal flink omlaag gaan omdat niemand nog wat koopt..
.
Alleen maar grote voordelen dus om rente te verhogen tot een procent of 10-12.

Klikspaan | 14-08-08 | 12:20

.................... Alles is trouwens relatief. Het gaat slechter dan ooit en we hebben het beter dan vroeger.......................
!?!?!?!?!?!?
We leven in de dictatuur van de hebzucht.......................
Alles wordt gerelateerd aan groei en vooruitgang. Daar wordt dan bruto nationaal steeds minder arbeid voor geleverd.
Vooruitgang wordt gemeten aan de hand van besteedbaar inkomen en bruto nationaal product. De meeste producten zijn echter onzin. Goeie 2e hands auto's, meubels en huisraad zijn bijna niet te slijten en worden duur geëxporteerd naar onze productielanden. De kleding industrie blijft ook maar spugen en de warenhuizen raken zelfs in de uitverkoop niet leeg. Hebben,hebben-hebben. Blauw is in de mode, dan weer groen, dan weer chrome.. hup weg die inboedel.
Practisch gezien is het al logisch dat de 'top-economieën van het vrije westen over de top zijn en het af zullen leggen tegen de nieuwe groei-economieën. Landen waar wij nu voor onze hebzucht al sterk van afhankelijk zijn omdat het grootste gedeelte van de productie ligt en omdat ook het zwaartepunt van de know-how zich daarheen verplaatst
....................................
Gaan we een land meten naar bruto nationaal geluk en besteedbare compassie krijgen we een heel ander beeld.
Meten is weten. Maar wat wil je weten.......
Net zo zorgwekkend is dat een heleboel mensen die interessant, talentvol en nodig zijn voor dit land de pleiterik willen nemen uit dit vastgelopen systeem.
Voor hun is welvaart zo snel mogelijk wegwezen met een schip dat wel vaart.

robterdam | 14-08-08 | 12:19

Wouter wil de BTW-verhoging schrappen: Ik voel een nieuwe tsunami van mooipraterij richting de komende verkiezingen...

anders nog iets | 14-08-08 | 12:15

ing.Autist | 14-08-08 | 12:02
Elk product, elke techniek en elke daarop gebaseerde economie heeft een levenscyclus, olie dus ook. Paard en wagen, zeilschepen hebben het lang uitgehouden, konden zelfs in het stoomtijdperk nog redelijk concurreren, maar zowel stoom, als dier- en windkracht legde het af tegen de ontstekingsmoter en olie. Die laatste combinatie heeft zeker concurrenten, alleen zijn die nu nog niet economisch concurrerend, net zoals de eerste autoos nog niet konden concurreren met de postkoets. Ergens komt een kantelpunt, schaarser wordende olie maakt alternatieven economischer, meer volwassen technieken doen hetzelfde. Geen flauw idee wat de olie-economie gaat vervangen, maar dat dit ergens de komende 20 jaar gaat gebeuren lijkt mij niet ondenkbaar.

Fimbulvetr | 14-08-08 | 12:14

@De Vrolijke Kaafir© | 14-08-08 | 11:58:

Het opleuken van wijken gaat over het algemeen gepaard met sloop en vervangende nieuwbouw. Gloednieuwe koopwoningen [uit de 'betaalbare' categorie, tot 300k] tussen compleet uitgewoonde huurhokken, die dan uiteraard wel gerenoveerd worden maar in no-time weer net zo uitgewoond zijn als vóór de renovatie.

Door kopers naar dergelijke wijken te lokken hoopt men de wijk leefbaarder te maken. Meestal blijkt dat ijdele hoop, maar da's een ander verhaal. Dit systeem is geen uitvinding van madame Vogelaar maar er wordt al een jaar of vijftien op deze manier gewerkt, met wisselend succes overigens.

Reinaert | 14-08-08 | 12:06

Onze economie bestaat bij de gratie van groei. De correlatie tussen economische groei en energiegebruik is iets van 98%. Sinds 2005 stijgt de wereld olieproductie niet serieus meer. We groeiden echter gewoon door. Dat was puur op krediet. De rek blijkt nu wel zo'n beetje uit de kredietverstrekking en nu is het paybacktime en dat kan niet, dus het kaartenhuis stort in.... Aangezien olie eindig is, zal de energievoorziening alleen maar steeds problematischer worden en de ellende groter... veel groter!

Het kabinet incl wouter bos, hoe zeer ik ze ook niet mag, kan hier echt niets aan doen. Het komt allemaal door ons consumptiegedraag en vooral ook doordat we ons blijven vermenigvuldigen. We hadden net als in 1700 gewoon met minder dan 1 miljard moeten blijven en lekker de kolen en olie in de grond hebben moeten laten zitten.

synchronicity | 14-08-08 | 12:03

@ Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:51
Links of rechts heeft er niet zo veel mee te maken, op dit moment komt het meer aan op de kwaliteit van en het vertrouwen in het leiderschap. Het vertrouwen in Bush in Amerika ligt op een dieptepunt vanwege het gevoerde beleid en een peperdure oorlog. Ook in NL heerst de misvatting *kuch* dat JPB en Bos niet de meest geschikte leiders zijn en al die belastingverhogingen ondermijnen dat vertrouwen nog meer en versnellen een recessie.

spanarchist | 14-08-08 | 12:03

Ik denk dat te maken heeft met een van de energie grondstoffen
waarvan de productie sinds 2005 is gestagneerd en de export ervan zelfs gedaald is. Verder heeft deze grondstof de eigenschap
dat bij per 0,7% stijging in verbruik een economische groei betekent van 1% en omgekeerde ook helaas het geval. En gezien
de geofysieke problemen die bij de productie komen kijken
kunnen verwachten tot circa 2012 de productie enigzins op plateau
begeeft om daarna in permanente staat van afname te begeven.

Oftewel kort gezegd olie gebaseerde economieën gaan deaud

ing.Autist | 14-08-08 | 12:02

Ik ben ook pas nog in Haarlem geweest. Ook in Gouda trouwens. Was geen biet te doen.

grote haas | 14-08-08 | 12:00

@ Sikkeneur | 14-08-08 | 11:30
Onlangs nog in Harlem geweest? Ik wel. En het is echt niet het sprookje dat veel mensen (vooral zij die er nog nooit zijn geweest) zich ervan voorstellen. Sure, het is lang niet meer het criminele ghetto dat het in de jaren tachtig was, maar dat komt vooral omdat het bestuur van New York het hele gebied van 110th tot 158th street hardhandig heeft 'schoongeveegd' en rijke New Yorkers (blanken vooral uiteraard) zo weer de ruimte kregen om dure nieuwe huisjes in dat gebied te bouwen. De arme zwarte bevolking is er, om het simpel te zeggen, uitgemept en woont nu ofwel voorbij 158th, ofwel verspreid over Brooklyn, Bronx, Queens etc. Het is dus echt niet zo dat de arme zwarten door overheidsinvesteringen opeens het licht gingen zien ofzo. Ik mag aannemen dat Vogelaar niet van plan is om Overvecht en Spangen schoon te vegen om er vervolgens dure woningen voor de rijkere delen van de bevolking neer te zetten.

De Vrolijke Kaafir© | 14-08-08 | 11:58

Ach, als er geen brood meer is op de wereld eten we toch gewoon gebak?

grote haas | 14-08-08 | 11:57

@ Bigi Bana Boy: 11.47
Haha, de omschrijving die je geeft van die gast klopt als een zwerende vinger. Weer wat geleerd vandaag.

kneuterzak | 14-08-08 | 11:55

Dit heeft diversen oorzaken. De belangrijkste is de belachelijke oorlog tegen het terrorisme. Jaren geleden zeiden de terroristen al dat zij de oorlog op het slagveld nooit kunnen winnen maar wel de wereld zo economisch kunnen terroriseren. Dit schijnt aardig te lukken.

Punt twee: Het belachelijke financiële systeem in Amerika. Waarbij de federale bank los van de regering staat. Feiten zijn dat er zeven gigantisch rijke families aan het hoofd van de ze bank staan, Greenspen is er een van en zij varen er wel bij. Als er geld nodig is dan drukken we er toch gewoon iets bij. Ik hoop echt dat Amerika het hardst getroffen wordt en zo ten ondergaat en dat zij eindelijk inzien dat de wereld niet om hen draait. Hypocriete, hersenloze, gillende, lossenflodders!!

Jammer dat het ook een negatieve uitwerking heeft op Europa, dit heeft echter niets te maken met rechte of linkse regering. Hoewel voordat we naar Afghanistan zouden gaan waren alleen pro “deskundigen” uitgenodigd om hun mening te geven. Typisch een recht spelletje en dan nu links de schuld geven. (voor de duidelijkheid ik ben geen van beiden ik analyseer alleen)

De economie in Nederland stelt wereldwijd geen moer voor. En kan zeker geen vuist maken. Wij gaan een iets mindere economische tijd te gemoed omdat we aan de hand van Amerika mee lopen.

Eduardo5000 | 14-08-08 | 11:55

RechtsTuigje | 14-08-08 | 11:46
Een marketeer die mensen oproept geen kuddevolk te zijn, nou breekt mijn klomp.....

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:54

Wouter Bos mag die subsidie uit eigen zak betalen.
Maar van mijn zak blijft hij af!

ZDEV | 14-08-08 | 11:54

@Sikkeneur | 14-08-08 | 11:30:

Alleen hebben ze het daar wel wat voortvarender aangepakt en niet op z'n Hollandsch met inspraakrondes, klankbordgroepen, moskeebijeenkomsten, werkgroepen, extra buurtopbouwerkers en andere ongein.

Pikant verschil.

Reinaert | 14-08-08 | 11:53

spanarchist | 14-08-08 | 11:45
Eensch maar dat vertrouwen is er op dit moment ook niet in rechts geregeerde landen zoals het Amerika van Bush. Ik ben overigens met je eens dat een overheid wél gedeeltelijk invloed heeft op consumentenvertrouwen.

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:51

nattebever | 14-08-08 | 11:42
Met links wanbeleid heeft de recessie overigens ook niet zo veel te maken.
Of men moet Bush, Sarko, Merkel en Berlusconi ook tegenwoordig al als links tuig willen bekijken.

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:48

Dan gooien we er toch gewoon nog een generaal pardon tegenaan? Of een zootje gratis schoolboeken? En als het dan ECHT niet meer gaat huren we Mugabe in en krijgt iedereen gratis geld. Met Bos zijn we de klos en Balkenende verraadt het land wel. Ik heb er niet voor gekozen, maar ook Nederland krijgt de leiders die het verdient.

DeRuk2008 | 14-08-08 | 11:48

kneuterzak | 14-08-08 | 11:37
Ha, mijn favoriete stokpaardje.
Genoemde buitenlandse daklozen (veelal Bulgaren en Roemenen) zijn helemaal niet dakloos maar hebben in het thuisland een huis en gezin en slapen in NL ook niet op straat. Reden waarom ze hier zijn is omdat ze hier met het verkopen van een overigens fake daklozenkrant meer verdienen dan in het thuisland. Het uitgeven van een daklozenkrant is overigens niet persé illegaal en je kunt er vanmmiddag nog één beginnen als je wilt. In NL gebeurt dat door "bendes" (want het is niet echt illegaal) die misbruik maken van de goedgevigheid van Nederlanders en bovendien de echte daklozen schade berokkennen. Maar je ziet het doorgaans al aan die volgevreten pensen, goedkipe leren jasjes en bijbehorende Karpatenkoppen van die gasten. Een echte dakloze ziet er doorgaans anders uit. Je hoeft er dus niet in te trappen als je een beejte oplet.

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:47

Mensen lullen elkaar een reces in, als ze ineens beginnen te roepen dat het consumenten vertrouwen omhoog gaat gaan mensen ineens bankstellen en koelkasten kopen.
Ik heb een eigen bedrijf in de marketing en ik zie me omzet alleen maar stijgen, zelf in de VS waar ik ook een beetje zit loopt het gewoon heel goed, mensen moesten is wat minder kuddevolk zijn en zelf eens wat meer nadenken. en dan zie je dat het best allemaal wel mee valt.

RechtsTuigje | 14-08-08 | 11:46

@ Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:32
Te makkelijk. Consumentenvertrouwen is het sleutelwoord. Al die lastenverzwaringen, voor dubieuze doeleinden, tasten het vertrouwen aan, mensen stellen de aankoop van de nieuwe auto en de nieuwe keuken uit om te kijken wat er gebeurt en uiteindelijk wordt het een selffullfillng prophecy. Als mensen er vertrouwen in hebben dat de regering er wel voor kan zorgen dat de koopkracht op peil blijft heeft dat direkt invloed op de uitgaven. Natuurlijk heeft de mondiale crisis invloed, maar het is niet allesbepalend, het gebrek aan vertrouwen werkt ook door in het uitgavenpatroon.

spanarchist | 14-08-08 | 11:45

En bier op Lowlands kost dit weekend ook al 2,30. Voor een slappe beker met nog slapper Grolsch.

Ari Gold | 14-08-08 | 11:44

zo lang de reigers nog lachen en m'n ruften nog stinken
waait de wind zoals 'ie waait en heeft het vee te drinken

cioran | 14-08-08 | 11:42

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:32
In grote lijnen eens. De locale overheid zou wel een rol kunnen spelen in het stimuleren van de binnenlandse vraag door de belastingen te verlagen en de ruifvreetcultuur te slopen.
Dit punt speelt ook in de door jou genoemde landen; overheden neigen ertoe groter te worden en niet kleiner en zijn dus deel van het probleem. Als bekend is een groot deel van de overheidsuitgaven weggegooid geld, waar niets productiefs mee gedaan wordt. Alleen al de zinloze rondpomperij van belastinggeld kost ongehoord veel manuren.

nattebever | 14-08-08 | 11:42

Voorlopig is de dollar weer leuk omhoog gegaan afgelopen dagen,zeker 7 cent.
Gunstig nieuws,dat vangt voor mij heel de recessie alweer op,financieel gezien.
Voor alle ploeterende werknemers hier,sterkte,en onthou,de voedselbank is er ook voor mensen met een hypotheek!

captainobvious | 14-08-08 | 11:42

Boze Buur | 14-08-08 | 10:21
Ik heb mijn extragraties laptop al binnen met mijn winnende slagzin :
"Nu bij de PhoneHouse : Smack leanen op de issues van de topics".

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:39

@ Mr. C. Delicti | 14-08-08 | 10:18
idd, wel zoutzuur, in een oplossing met een pH van -3

je postbode | 14-08-08 | 11:39

Ja, het gaat heel slecht in Nederland. Ik ben net op vakantie geweest, maar ik was de enige. De rest van ons land heeft daar geen geld voor. Gisteren zat ik de hele dag op de weg in mijn leaseauto en het was opvallend stil op de weg. Ik denk dat ieder ander zijn leaseauto heeft moeten inruilen voor de benenwagen. Ook in de supermarkt was het rustig en die er waren kochten alleen de goedkope huismerken. Daar stak mijn volle karretje met a-merken schril bij af.
Nee we kunnen geen koopkrachtdaling meer hebben. Zeker ook geen inflatieverhogende BTW, zelfs als die voor werkenden gecompenseerd wordt door een verlaging van de ww-premie.

makkie | 14-08-08 | 11:38

Wel knap als je de stijging van de energieprijzen wilt verklaren door de privatisering.

azijnseikerT | 14-08-08 | 11:38

Kom net terug van boodschappen doen, staat er een buitenlandse paupert de daklozen krant te slijten. Ik zet mijn leeg winkelkarretje weg en de paupert is eauk ineens verdwenen, ik rij weg en wat ziet mijn eaug, de paupert stapt in zijn peugeot 405 (met buitenlands kenteken) waarschijnlijk naar zijn volgende bedelplaats.
Het kan verkeren........

kneuterzak | 14-08-08 | 11:37

dragontje | 14-08-08 | 10:18
Nee, je mag niet namens heel GS spreken. Spreek voor jezelf kameraad en lees :
Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:32 of BigBearHunk | 14-08-08 | 11:20
Bash Bos voor andere dingen derhalve.

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:35

** Petje af** zegt "WE kunnen best wat missen" . Ben jij WE? Kijk eens in de achterstandswijken. Bedoel ik niet de lastige maroks en pestnegerts (die moeten gewoon terug).

grote haas | 14-08-08 | 11:35

Voor ik reaguur , wil ik eerst weten hoe Eveline Herfkens hier over denkt.

fuckje | 14-08-08 | 11:35

Kloothommel jr | 14-08-08 | 11:33

Jij kent ze allemaal persoonlijk of lul je gewoon wat om je cirkeltjesdenken in stand te houden?

Sikkeneur | 14-08-08 | 11:34

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:32
Eens, maar het is zo lekker om Wouter Bos te bashen....

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:33

@Sikkeneur | 14-08-08 | 11:30

Verschil met de VS is dat de VS ook daadwerkelijk het geld gaf aan mensen die er ook daadwerkelijk verstand van hadden, Vogelraar strooit het geld naar allerlei wazige subsidiesponzen die geen enkel belang hebben bij het daadwerkelijk oplossen van het probleem

Kloothommel jr | 14-08-08 | 11:33

Het zou fijn zijn als wij ons eens gaan realiseren dat in de huidige globale economie het er niet zo erg veel toe doet wat een regering als de onze doet op economisch gebied. Het onstaan van groei en aan de andere kant recessies heeft niet zo veel te doen met regeringsbeleid. De invloed die zulk beleid heeft is namelijk tamelijk marginaal te noemen. Het geeft dus geen pas om jezelf op de borst te slaan bij een flinke groei, zoals Paars dat voorheen deed, noch om de regering hard aan te vallen als het eens wat minder gaat. Zoals Brusselmans al aangeeft gaat het ook in Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk niet goed en bij mijn weten heeft Bos en de PvdA daar niets te vertellen.

Bigi Bana Boy | 14-08-08 | 11:32

LOL @CoffeePatch | 14-08-08 | 11:15

Lekker Belangrijk© | 14-08-08 | 11:30

Reinaert | 14-08-08 | 11:27

In de VS dachten ze zo ook jaren over bijv. Harlem en zie wat investeren daar heeft gebracht. Het kost een paar centen, duurt een paar jaar (ook goed voor de werkgelegenheid), maar dan heb je als het goed gaat wel wat..

Sikkeneur | 14-08-08 | 11:30

Petje af! heeft gelijk we hebben het hier goed, maar dat is ondanks een spilzieke overheid niet omdat. Politici snappen gewoon niet wiens geld het is, ze zien het als hun geld en wij moeten klappen als we er wat van mogen houden.

Multikuli | 14-08-08 | 11:29

Maar wel miljarden in de zwartjes in Afrika en NL pompen... Want de gristelijke medemens moet uiteindelijk toch een plaats in de hemel kopen met, let op, het geld van een ander, niet-gristelijke belastingbetaler...

lijn5 | 14-08-08 | 11:27

Lang leve de euro en de europese eenwording, not.

Koud flesje Alfa | 14-08-08 | 11:27

BigBearHunk | 14-08-08 | 11:20
Nope, ik heb geen gepimpte VW voor de deur en ben met je eens dat dwergstaatje NL nauwelijks invloed heeft op de wereld economie. Dit is een internationale correctie, het gaat een paar jaar zuur worden. Mensen gaan grote uitgaven uitstellen, dus de auto en tv-producenten gaan een klap krijgen, de horeca en podia gaat een tik krijgen en de huizenmarkt in NL zal zich eindelijk gaan corrigeren, die 20% lucht loopt er waarschijnlijk voor de helft uit. De olie prijs zal wat gaan dalen, omdat de vraag naar consumptie goederen af gaat nemen en daarmee ook de economien in China, India en Pakistan gaan afkoelen. Niks aan de hand, wat ontslagen, het wordt moeilijker om een baan te vinden of krediet te krijgen en er zullen wat meer mensen in de 3e wereld honger krijgen.

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:27

CoffeePatch | 14-08-08 | 11:15

Balk 1 t/m III met o.a. Rutte dachten er zo over.
Regeren was vooruitzien met 'marktwerking', vandaar dat de energie en zorgkosten ( wie herinnert zich lulletje Hoogervorst nog?) fors gestegen zijn.

Sikkeneur | 14-08-08 | 11:27

@Petje af! | 14-08-08 | 11:22:

Communistisch gelul. Natuurlijk kúnnen we wel wat missen, maar we wíllen gewoon niet nog meer inleveren voor onduidelijke doelen. Dáár gaat het om!

Ik wil best belasting betalen, maar niet aan een regime dat mijn zuurverdiende centen door de wijd openstaande ramen naar buiten sodemietert, doorsluist naar allerhande allesbehalve democratisch agerende regimes in Verweggistan of die centen investeert in perspectiefloze ghetto's.

En ik heb een diepdonkerbruin vermoeden dat ik niet de enige ben die zo denkt!

Reinaert | 14-08-08 | 11:27

** Petje af!** 11.22
Wat een posi ben jij zeg. Veel mensen hebben het ècht kloten!!

grote haas | 14-08-08 | 11:24

@Petje af! | 14-08-08 | 11:22: ga dan lekker in een kartonnen doos wonen ofzo.

lavatrack | 14-08-08 | 11:24

@grote haas 11:21
"Speltip 9: weet wanneer je moet stoppen."
Daarnaast, alle voordeeltjes en champagne aan tafel (Royal Flush) kunnen niet meer besteed worden aan Prachtwijken (sorry Wouter...)

kapotte_stofzuiger | 14-08-08 | 11:24


"Wen er maar aan" en "niet zo zeuren", aldus ons onvolprezen duo List en Bedrog, die allebei een gereformeerde opvoeding hebben genoten.

Superior Bastard | 14-08-08 | 11:23

@lying dutchman:
oja, ga je nu vertellen dat je 30 lekkere wijven hebt!?
of heb je gewoon geen leven...?

funzz | 14-08-08 | 11:23

Gelukkig hebben we het relatief gezien nog steeds retegoed. Gezeik ook altijd, we kunnen best wat missen...

Petje af! | 14-08-08 | 11:22

**kapotte_stofzuiger** 11.13

Maar dat is wèl spannend. Speel overigens geen BJ. Of bedoelde poker?
Speel meestal roulette. Zero-spel + 1 buren. Maar ach, bij gokken trek je ALTIJD aan het kortste eind. Casino's zijn er voor de casino's. Niet voor de sloebers die "gasten" worden genoemd.

grote haas | 14-08-08 | 11:21

Haas82 | 14-08-08 | 11:20
Yep, dat is precies wat WB ons de afgelopen jaren heeft proberen wijs te maken

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:21

Schei toch allemaal eens uit met dat gezeik over de regering; jullie zijn er toch allemaal zo trots op dat je tot de hogere blanke middenklasse hoort met een Audi voor de deur. Voor die groep maakt het geen zak uit welk beleid er gevoerd wordt omdat onze economie alleen door het buitenland beinvloed wordt. NL regeringen rommelen een beetje in de marge; bejaarden wassen of bijstandskneuzen er een tientje bij, dat soort keuzes.
Verder is het voor julie portemonnaie veel beter dat de WW premie wordt afgeschaft dan dat er 1 % BTW bijkomt.

BigBearHunk | 14-08-08 | 11:20

Geenstijl helpt graag mee met economische acheruitgang want zoals al in het artikel staat als mensen minder kopen gaat het slechter.
En door media die zo overdreven reageren op dit nieuws gaan mensen juist minder kopen, terwijl het allemaal niet zo erg is...

Haas82 | 14-08-08 | 11:20

Framoes | 14-08-08 | 11:19
lol

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:19

Omdat we zo druk waren met Duyvendak, zagen we dit niet aankomen... die man is een gevaar!

Framoes | 14-08-08 | 11:19

Ha lekker. Volgende week naar Florida. Dat wordt een extra koffer meenemen.

Hibernate | 14-08-08 | 11:18

@funzz | 14-08-08 | 11:12
Ik kan maar 30 keer per maand naar de bioscoop.

Lying Dutchman | 14-08-08 | 11:17

Na het zuur komt.. het zoethoudertje.

CoffeePatch | 14-08-08 | 11:15

kapotte_stofzuiger | 14-08-08 | 11:07

Wat dacht je wat ik altijd hoor: "de huizenprijzen zijn nog altijd gestegen, je mist de boot" Ik ben geen expert op het gebied, maar ik vertrouw het zaakje voor geen meter.

azijnseikerT | 14-08-08 | 11:15

Ommezwaai | 14-08-08 | 11:07
Koop of een echte Porche of een echte 4wd, maar geen soccermum SUV

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:13

@grote haas
Blind op 4 boxen spelen is ook niet echt handig.

kapotte_stofzuiger | 14-08-08 | 11:13

Ach, of mijn inkomen nou 100.000 euri per maand is of 300.000, ik vergok toch alles in Holland Casino.

grote haas | 14-08-08 | 11:12

@lying dutchman:
je bent een nederlander of je bent het niet!!!
15 euro p/mnd =
- 7 x bier
- 1 x kaartjes bios (met een lekker wijf..)
- zak wiet
- 3 pakkies peuken
ga nog maar ff door..

funzz | 14-08-08 | 11:12

Kolonel Mosterd | 14-08-08 | 11:05
Ik ben braaf door blijven consumeren, wat Bush ons gevraagd heeft te doen, maar daar ga ik nu ook maar mee stoppen en zorg er zo voor dat de economie instort en de brood nodige correctie komt....

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:11

al

Ommezwaai | 14-08-08 | 11:10

Deze heb ik ale eens gepost, maar vooruit..
.
Ben geen fan van Mark Rutte, maar werd hij niet vierkant uitgelachen door de pseudo-econoom Bos toen hij hier reeds voor waarschuwde?
Inderdaad had Bos een passend antwoord.. Gewoon de koopkracht verlagen.
Ik verwacht dan ook dat hij de verhoging van de BTW met 1%, er gewoon vrolijk doorheen perst.
*Heeft ijdele hoop dat WouterT meeleest*

Ommezwaai | 14-08-08 | 11:10

Het is de hoogste tijd om te bezuinigen op de ambtenaren. 30 urige werkweer mijn reet: onbetaald overwerken of opdonderen! Salaris bevriezen, eerst verdienen!
Zo!

Johnny Mieremet | 14-08-08 | 11:08

Kudt.... wordt het toch weer een A6 i.p.v. een A8...
Wat is het hier toch behelpen in dat kl*t*n NL !!!!!!

MarK321B | 14-08-08 | 11:07

Ach wat, er wordt al jaren geroepen dat het EENS goed kut zal gaan met de economie. Ik eet weinig, tank weinig, slaap weinig dus... De dood of de gladiolen.
Kan mij echt me reet roesten.

grote haas | 14-08-08 | 11:07

-k

azijnseikerT | 14-08-08 | 11:07

Minister van Geld Bos???

Minister van Gat in de Hand Bos zul je bedoelen....

En er wordt nu al een hele tijd geroepen, dat er een recessie aan zit te komen (en Bos blijft maar cadeautjes aan subsidiesponsjes en theekransjes geven)... Niet meer dan een self-fulfilling-prophecy lijkt mij. Ondertussen blijven mensen wel gewoon doorlenen, dat dan weer wel.

breiz | 14-08-08 | 11:07

@Balsaq
Een eigen huis is/wordt veel te hoog gewaardeerd in Nederland; een "stapel bakstenen" die meer waard wordt door speculatie, het bewust creëren van schaarste en overheidssubsidie op hypotheken. Aangevuld door sociale druk om een huis te kopen ('huurders zijn immers sukkels').
Zodra een van de genoemde factoren wegvalt stort het kaartenhuis in een.

kapotte_stofzuiger | 14-08-08 | 11:07

denouden | 14-08-08 | 10:53
Mwah, natuurlijk zat meer uitgeven er aan te komen met een kabinet met CU (linksche christenzieltjes en PvdA). Zo gaat het al sinds 1938 (met uitzondering van paars), CDA gaat met PvdA in een hausse potverteren - als een recessie zich aandient gaat de CDA met de VVD saneren. De zwarte piet legt het CDA steeds bij de ex-coalitiepartner; PvdA heeft gat in de hand, VVD hanteerd rigide financieel beleid. Volkomen niet Keyniaanse benadering en daarmee cyclus versterkend.

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:07

@Kolonel Mosterd | 14-08-08 | 11:05
Een Porsche Cayenne turbo aangeschaft. En jij?

Ommezwaai | 14-08-08 | 11:07

@ IJzervreter | 14-08-08 | 11:04 Eerst even de blauwe enveloppen afwachten voordat je begint te rekenen!

Paulusdebosbouter | 14-08-08 | 11:06

Zou eerst die huizenmarkt hier in Nederland eens in elkaar willen kukkelen. Ik ben van plan om te kopen maar ik weiger een luchtkasteel aan te schaffen.

azijnseikerT | 14-08-08 | 11:06

Advocaten zijn idd ook nonmensen.

HaagscheMeester | 14-08-08 | 11:05

-weggejorist-

Kolonel Mosterd | 14-08-08 | 11:05

Lacht zich een krul in z'n l*l, heeft sinds januari zijn inkomen zien verdubbelen. Ben zzp'r geworden, nog een paar jaar hard werken en zakken vullen en dan naar een warm land.

IJzervreter | 14-08-08 | 11:04

@HaagscheMeester | 14-08-08 | 11:00

In dat geval stijgen de reclameverkopers naar een gedeelde plek samen met de advocaten.

Kloothommel jr | 14-08-08 | 11:02

@onder den dom | 14-08-08 | 10:23.

Wilt aub zo vriendelijk zijn om uw nick naam te wijzigen in "oliedom", aub zeg.

Nil desperandum | 14-08-08 | 11:02

Het zoet houdt in, dat je netto € 185,00 per jaar per gezin méér kunt uitgeven. Ik zit daar dus niet op te wachten. Ik weet niet hoe het met mijn medereaguurders is gesteld, maar die € 15,00 per maand is voor mij geen onoverkomelijk probleem.

Lying Dutchman | 14-08-08 | 11:01

de visser | 14-08-08 | 10:51
Libertas en Sobrietas hebben zijn ziel. Deze internationale recessie zat er aan te komen, devaluatie van de US$, stijgende olieprijzen (deels door Irakoorlog, deels door stijgende vraag in opkomende economien in China, Pakistan en India), de US die haar kredietcrisis heeft ge-exporteerd. In Nederland zit er al heel wat jaren lucht in de huizenprijzen, alleen wilde men dit steeds niet inzien. Economische modellen bestaan vaak uit een stijgende trendlijn met daar een sinusoide cyclus op gesuperponeerd en doordat mensen altijd aan ´last year´ refereren breekt bij een daling paniek uit. Hoort bij het spel. Er zullen mensen verliezen, over 3 jaar gaat het weer de andere kant op.

Fimbulvetr | 14-08-08 | 11:01

Leugens en bedrog, de Duyf for president.

sjim panzee | 14-08-08 | 11:01

@Kloothommel jr
Tegenwoordig is er geen verschil meer tussen reclame en journalistiek. Daar is een woord voor; propaganda.

HaagscheMeester | 14-08-08 | 11:00

@peppievankokkie | 14-08-08 | 10:46

Nee hoor,
een prostituee laat zich tegen betaling verkrachten
een reclameverkoper verkracht de samenleving tegen betaling.

Jullie staan echt net onder advocaten op een gedeelde plek met autoverkopers en colporteurs.

Kloothommel jr | 14-08-08 | 10:56

@kapotte_stofzuiger | 14-08-08 | 10:52 :

Dat is maar de vraag: precies daar ging het in de VS ook fout. Banken zijn bereid om bange en domme mensen 300k te lenen voor een huis dat voor 80k gebouwd is. Het zit in de Nederlandse aard om "persé een eigen huis te willen - uitroepteken"*, en daar wordt dankbaar gebruikt van gemaakt.

Men (de Nederlander) zou er beter aan doen om nu gewoon zijn huis te verkopen, geld op de spaarrekening te jensen, en dadelijk als de boel is ingestort een huis te kopen. De reden dat dat werkt is dat maar een klein deel van de mensen het lef heeft dat te doen.

* Dat ben ik pas gaan inzien toen ik al een tijdje in het buitenland woonde: hier in .ch heeft nog geen 30% van de mensen een eigen huis, en daar woon je echt niet minder om.

Balsaq | 14-08-08 | 10:55

j

Dr Nobel Preiz | 14-08-08 | 10:55

Om te beginnen alle bewust niet-werkenden en steuntrekkenden het land uit schoppen. Scheelt een behoorlijk slok op de Oranjebitter borrel.

Abces | 14-08-08 | 10:54

xiran | 14-08-08 | 10:50
Een echte vrouw ipv een hoertje.

sjaakdeslinksesul | 14-08-08 | 10:54

@Teen | 14-08-08 | 10:45
Kinderen graties? smeerlap dat je weer bent!

Lekker Belangrijk© | 14-08-08 | 10:53

Fimbulvetr | 14-08-08 | 10:45
Da's waar.
Dus geen reden om meer uit te geven dan van tevoren afgesproken en gebutgetteerd. Nut en noodzaak van Zalm-norm nu al vergeten?
www.elsevier.nl/web/laatste24uur/meeva...

denouden | 14-08-08 | 10:53

@ Captain Orange | 14-08-08 | 10:49

Ik zou zeggen: Gewoon kopen, zonder risico's kom je nergens in het leven...

Johannes de Sloper | 14-08-08 | 10:52

@Balsaq
Als mensen bereid zijn 300.000 euro te betalen voor een Vinex blokkendoos gaat het nog veel te goed in Nederland.

kapotte_stofzuiger | 14-08-08 | 10:52

Doe mij maar in de regering. Dan is de recessie zo weg. :-)

putasucio | 14-08-08 | 10:52

@ Captain Orange | 14-08-08 | 10:49

Dank u!!
Ik ben ook wel tevreden. Ik kan alleen de eerst komende 3 jaar aan de kommetjes rijst met water... alhoewel... wat doet de rijst tegenwoordig?

Johannes de Sloper | 14-08-08 | 10:51

ik denk dat wouterje wel weer naar schell vertrekt,nadat zijn partij er een-
zootje van heeft gemaakt en niet te vergeten de zogenaamde cda en de-
niets zeggende crichstenunie,wat jan met de pet na de oorlog hebben op-
gebouwd breken deze zakkenvullers effe af.

sharlie | 14-08-08 | 10:51

Fimbulvetr | 14-08-08 | 10:45
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. En Milton Friedman is ook deaud.

de visser | 14-08-08 | 10:51

Laten we elkaar allemaal een recessie aanpraten en collectief de zee in leaupen..
Lekker aan het werk en niet zo zeuren over vijf euro voor een halfje wit, dan moet je er gewoon meer vedienen!

Jolly Jumper | 14-08-08 | 10:50

iedereen verhuizen naar de Filipijnen, hele dag bier drinken op het strand en neuken wat wil een man nog meer ;)

xiran | 14-08-08 | 10:50

Dit is als voer voor de socialisten....

Als we het nu eens anders doen en een keer de niet-werkenden het grootste deel moeten inleveren? We zouden werken immers stimuleren.

Porrello | 14-08-08 | 10:50

als we met z'n allen er niet zoveel over zeiken komt er ook geen recessie. gewoon doorkopen!

lukie | 14-08-08 | 10:50

En dan moeten in deze 'moeilijke tijden' de armlastigen van de bevolking zeker weer even extra geholpen worden om te kunnen overleven....

*Ziet alweer wat nieuwe 'interessante ideetjes' ontspruyten aan het hersencelletje van CDA/PvdA*

Abces | 14-08-08 | 10:50

Balsaq | 14-08-08 | 10:47

Nee want dan krijg ik die Windvaan weer achter me aan en mag ik belasting gaan betalen over mn overwaarde....

Johannes de Sloper | 14-08-08 | 10:46
Maar nog wel gefeliciteerd met je aankoop he :)

Captain Orange | 14-08-08 | 10:49

Gezellig en verenigd Europa op een houtje bijtend dus.

spooky | 14-08-08 | 10:49

Zie Marc Rutte, ben je nou trots op jezelf? Een beetje roepen dat er een recessie aankomt en kijk hier...

sjaakdeslinksesul | 14-08-08 | 10:49

Maar goed alle subsidies heroverwegen, ontwikkelingshulporganisatie-hulp stopzetten, stekker uit publieke omroep, koningshuis op zijn frans scheren en alleen nog maar Neerlandia-bier voor Guusje. Ze trekken zelf maar eens de riem aan.

Multikuli | 14-08-08 | 10:48

Shoot, en ik heb net van de week een nieuwe Delphinium DC120 van Brand & Van Egmond voor in m'n woonkamer gekocht. Ik had die 5k beter aan blikvoer en waxinelichtjes kunnen stuksmijten... Gelukkig nog wel tegen 'laag' BTW tarief, dat dan weer wel...

Frits Bonkestein | 14-08-08 | 10:48

Na het zuur komt het zoet. Het leugenachtige CDA terreurbewind gaat maar door. Dat skippen van ww premie kan best wachten, verhoging van BTW is vele male schadelijker voor de economie. En met de rest van Europa gaat het wel degelijk beter; vele miljarden Europese subsidie gaat richting Oostblok, Zuid-Europa en Ierland. Maar Den Haag heeft een salarisstijging van 50%, zij merken er niks van.
CDA'ers mogen terplekke doodvallen.

HaagscheMeester | 14-08-08 | 10:48

@vraagstaart | 14-08-08 | 10:44
Respect voor het preken voor een andere parochie! Dit is geen dooddoener of open deur. Soms moet het weer even onder de aandacht worden gebracht.

Nonnes | 14-08-08 | 10:48

@Captain Orange | 14-08-08 | 10:44 :

Ik zou zeggen: NU je vinexwoondoos verkopen voor 3 ton, en gehuurd gaan wonen; je kunt dan over 3 jaar je droomhuisje zo weer voor 3 ton kopen.

Balsaq | 14-08-08 | 10:47

@Inert | 14-08-08 | 10:35

Nee daar mee ga ik uiteraard mensen zoals u van hun spulletjes af helpen die ik dan weer op den zwarte markt ga verhandelen.

Kloothommel sr. zal dat alles organiseren en leiden uiteraard.

Kloothommel jr | 14-08-08 | 10:47

Mijn salaris is het afgelopen jaar ontzettend verhoogd en toch heb ik minder te besteden.
*dankt Wouter graai-gnoom*

Mr aarsch | 14-08-08 | 10:46

@ Captain Orange | 14-08-08 | 10:44

Idd. alles gepland voor de toekomst... Trouwen, paar koters... Het zou beter zijn om weer bij pa & moe op zolder te gaan wonen... maar ja, net zo'n krabbeltje gezet op een stukje papier... Grrrvrrrdrie

Johannes de Sloper | 14-08-08 | 10:46

"Goed, Bos wil de aanstaande verhoging van de BTW schrappen. Maar dat staat het CDA niet toe omdat die de WW-premie voor werknemers willen skippen."
@Brusselmans | 14-08-08 | 10:13

Leer lezen, Brusselmans. Het CDA wil de verhoging van de BTW schrappen EN de WW-premie voor werknemers naar de eeuwige jachtvelden transporteren. Mag best natuurlijk. Het probleem is nu wie het gat van 2 miljard mag ophoesten.

El Gouda | 14-08-08 | 10:46

@ Kloothommel 10.30 je vergist je hoor, ik sta niet net onder advocaten, maar onder prostituees. Een prima plek, pisvlek!

peppievankokkie | 14-08-08 | 10:46

de visser | 14-08-08 | 10:35
Lul toch niet zo dom, economie kent cycli, bloei en recessie wisselen elkaar af, wie dit niet zag aankomen is een historisch onbenul.

Fimbulvetr | 14-08-08 | 10:45

@ De Vrolijke Kaafir.
Harde keuzes, zoals het in het regeerakkoord afgesproken doel het aantal ambtenaren te verminderen bijvoorbeeld. Ter info, het zijn er deze kabinetsperiode méér geworden.

de visser | 14-08-08 | 10:45

Vrouwenschoenen €0,25 en kinderen gratis.

Teen | 14-08-08 | 10:45

Wat klagen we nou?
We hebben het hier beter dan in Afrika waar de negentjes dagen moeten lopen voor een dokter (oh ja, hier moeten we maanden op een wachtlijst) en alleen in houten hutjes wonen (oh ja, hier hebben we alleen duur sfc hout). Een open keuken in Afrika, is daar normaal hoor, buiten koken.
Leeuwen, zebra's zien we hier alleen in de dure dierentuin. Daar is het gratis.
Ik denk toch over emigreren. Op mijn leeftijd kan ik geen nederlands-arabische taal meer leren. Spaans zal nog wel te doen zijn.

Boomschade | 14-08-08 | 10:45

tijd voor de overheid om meer te investeren en ons meer te geven om de kkopkracht te verhogen. Komt het vertrouwen vanzelf terug, maarja Bos wil toch alleen maar bezuinigen he.......

datislogisch | 14-08-08 | 10:44

CoffeePatch | 14-08-08 | 10:18
Allemaal prima. Zou er ook dankjewel voor worden gezegd, of alleen de bekende trap na?

denouden | 14-08-08 | 10:44

Johannes de Sloper | 14-08-08 | 10:40
Duizemnd bommen en granaten, gister mn droomhuis bezocht en zit er serieus over na te denken, kost me gvd 5,6 ton.... zal ik dan toch maar in mn tokkie-vinex wijk blijven zitten?

Captain Orange | 14-08-08 | 10:44

Waar vraagstaart woont eet iemand gemiddeld voor 7 cent een goede maaktijd, nog geen kwartje per dag. En nog hebben ze het moeilijk om te overleven.

Wat nou recessie? Keertje minder op vakantie? Auto een dagje laten staan? Maar wel verzekerd tegen ziektekosten, kinderen naar school, AOW...

De NL overheid besteedt per jaar 230 miljard Euro. Bij ons moet een regering voor 20 keer zoveel mensen het doen met 70 miljard.

In grote delen van de rest van de wereld heet dat puissant rijk.

vraagstaart | 14-08-08 | 10:44

Heeft visionair Bos niet de afgelopen 2 jaar gezegd dat er geen recessie zou komen, als regeren vooruit zien is, blijkt deze man incapabel (alsof dwerg Nederland uberhaubt iets kan doen tegen wereldwijde trends).

Fimbulvetr | 14-08-08 | 10:44

LOL@Pilsvogel | 14-08-08 | 10:40

sjaakdeslinksesul | 14-08-08 | 10:43

Gelukkig hebben wij een uitstekende minister van financien die precies weet wat hij moet doen tijdens een recessie, namelijk flink de lasten verzwaren, zodat NL er straks weer als eerst bovenop zal komen!

WaarDeWindWaait | 14-08-08 | 10:43

@ De Vrolijke Kaafir© | 14-08-08 | 10:42

Hear hear!

Johannes de Sloper | 14-08-08 | 10:43

De enigen die geen last hebben van de recessie zijn enkele lieden in Den Haag die zichzelf een flinke salarisverhoging hebben gegeven.
Wordt die nu misschien teruggedraaid?????
En waarom nog een CBS raadplegen als de onderbuikgevoelens van de burgerts 100% betrouwbaar blijken? Zuinigheid en vlijt zou het kabinet B4 niet misstaan in deze dure tijden.

Frederik Puntdroad | 14-08-08 | 10:43

Concurrentie uit het Oosten, he.

bijtertje1001 | 14-08-08 | 10:42

OUD nieuws!!!!
Net als de instortende huizenmarkt, de derde wereldoorlog , en wereldheerschappij daarna door één groep mafkezen.
Blijf maar geld in een kapotte economie pompen, schaapjes!!!!

Een rfid-chippie , iemand??? Nu voor weinig!!!

Rhodos | 14-08-08 | 10:42

@ Nibdib Niddib | 14-08-08 | 10:28
Ben ik niet helemaal met je eens. Dit kabinet laat nog altijd veel schatkistgeld stromen naar projecten die m.i. op dit moment geen prioriteit hebben. Populair onder reaguurders zijn natuurlijk de prachtwijken van mevrouw Vogelaar, maar onze overdreven hoge bijdrage aan ontwikkelingshulp, diverse initiatieven om het milieu te verbeteren en ondoordachte koopkrachtcorrectie voor de 'armen', om maar een paar voorbeelden te noemen, maken het er niet makkelijker op. Natuurlijk hebben we zaken als een kredietcrisis of de enorm stijgende olieprijzen (bedankt meneer Bush) niet zelf in de hand, maar onder het mom van 'sociale rechtvaardigheid' durft dit kabinet niet de harde keuzes te maken die nodig zijn om de economie echt te stimuleren.

De Vrolijke Kaafir© | 14-08-08 | 10:42

Heeft er iemand nog schoenen die gepoetst moeten worden? Ik doe het voor €0,50 per paar.

Teen | 14-08-08 | 10:42

@ Tokkie 10:35
Lees en zie dat het niet alleen in NL slecht gaat.

dubbeldepunt | 14-08-08 | 10:41

Hebben jullie nog telex? Zo''n blauwe van Siemens.

Stakkers.

de Boesselaere | 14-08-08 | 10:41

Ga zelf maar eens op de stoel van Wouter zitten, dat is echt niet makkelijk hoor!

Pilsvogel | 14-08-08 | 10:40

Je zal toch goedverdoemme net een woning gekocht hebben... MILJAAR!

Johannes de Sloper | 14-08-08 | 10:40

*Duyvendak met tas vol slechte hypotheken op Wallstreet gesignaleerd heeft*

sjaakdeslinksesul | 14-08-08 | 10:39

Pilsvogel | 14-08-08 | 10:36
Afvraagt had ook mooi geweest

Pilsvogel | 14-08-08 | 10:39

Herhalio @ 10:37

de visser | 14-08-08 | 10:39

En dan straks ook nog een oorlog tussen Rusland en Amerika ....................

Lei | 14-08-08 | 10:38

Onbetaalbare voedselprijzen? Stijlfout.
Onbetaalbaar voedsel...
Hoge prijzen...

Het is vandaag | 14-08-08 | 10:37

Kan Hare Majesteit haar Gouden Koets niet op marktplaats aanbieden?

Inert | 14-08-08 | 10:36

*Zich afvraagd wat er mis zou kunnen zijn met 2 opeenvolgende topics over Duyvendak*

Pilsvogel | 14-08-08 | 10:36

By the way, het kapitalistische model van eeuwigdurende groei is deaud. Het zal nog wel even duren voordat dit tot Den Haag en de Vinexwijken doordringt, maar deaud is 't.

de visser | 14-08-08 | 10:35

Altijd alle divisies heroverwegen als het wat minder gaat: Ik zeg antillen afstoten, de kraan dichtdraaien bij joint ventures met Afrikaanse landen, alle medewerkers die thuis zitten opnieuw overwegen en als laatste: niet zo schromelijk overdrijven.

alpha_mannetje | 14-08-08 | 10:35

Zat er dik in, verbaasde me er al over dat het nog niet gebeurt was. De mensen die de economie uit het schop kunnen halen worden ook nog eens flink geplukt door moedertje Staat dus zal niet beter worden de komende maanden/jaren.

alex4allofyou | 14-08-08 | 10:35

Kloothommel jr | 14-08-08 | 10:20
En met die gun maak jij jezelf van kant? Wat vindt Kloothommel sr. daar van?

Inert | 14-08-08 | 10:35

dit kabinet geeft gewoon veel te veel geld uit
dit kabinet is als een bijstandsmoeder met een peperdure mercedes die vervolgens gaat huilen wanneer de mercedes aan een grote beurt toe is
hoezo publieke omroep??? laat het lekker aan de markt over
hoezo ov vervoerkaartje maken??? pffff laat de ns dat lekker zelf doen
hoezo subsdies voor kunst en cultuur??? laat de klant lekker dokken
hoezo fiscaal afgetrokken giften aan kerken en hulporganisaties???? doe lekker zelf netto dokken voor je zondagse hobby
hoezo theaters, schouwburgen en betaald voetbalclubs spekken met belastinggeld?? laat klant lekker dokken
hoezo gemeentelijke schulhulpverlening??? zoek het lekker zelf uit
hoezo reclassering???? donder op ga een baan zoeken
hoezo subsidies op kinderopvang??? dok je eigen kind
hoezo miljoenen naar de jeugdzorg??? laat pappie en mammie lekker dokken
hoezo maatschappelijk middenveld??? ga een echte baan zoeken bij een commercieel bedrijf
hoezo provinciaal bestuur???? donder op laat het lekker aan gemeenten over, nadat er van de 400 wel 200 opgeheven kunnen worden.
hoezo wachtgeld voor ambtenaren??? als je overbodig bent ga je maar wat anders zoeken
er valt nog wel 20 miljard op jaarbasis te halen in de publieke en semi publieke sector

tokkie | 14-08-08 | 10:35

Onbetaalbare voedselprijzen?

Onbetaalbaar voedsel of hoge prijzen. Ja, Brusselmans?

OS X | 14-08-08 | 10:33

Ze willen het WW fonds in stand houden want dat is de dekking van het financieringstekort.
Zoiets als de goudreserve van Fort Knox die de waarde van het geld afdekt.
denhaagorg.wordpress.com/2008/08/14/be...

ADO-Le-Cent | 14-08-08 | 10:32

Tsss recessie in Nederland goh goh. Mag ik even lachen. De armste mens in Nederland is een Tokkie die van zn uitkering nog steeds iedere dag een krat Brouwers kan halen. En dan teelt ie wiet en klust ie dr zwart bij. Waar hebben we het nou over.

zooishettoch | 14-08-08 | 10:31

Als het heel erg slecht gaat met de economie kunnen we altijd onze olympische medailles nog verpatsen. Goed onderpand voor een chinese lening lijkt me zo.

Reatrix | 14-08-08 | 10:31

Gaat maar vast wat put opties aanschaffen

Karel Kruizenruiker | 14-08-08 | 10:31

3 keer per jaar op vakantie, elke dag braaf in de file aansluiten, overgewaardeerde koopwoning, PvdA/CDA blijven stemmen, maar wel klagen bij de Onderbuik van Wakker Nederland, Azijnbode en wat nog meer.

kapotte_stofzuiger | 14-08-08 | 10:31

@peppievankokkie | 14-08-08 | 10:27

En terecht, advertentieverkopers staan net onder advocaten op het lijstje van beroepen voor sukkels.

Kloothommel jr | 14-08-08 | 10:30

Gelukkig heeft Balkenende ingezet op de kenniseconomie en die gaat ons er wel weer bovenop helpen.
Sarcastic mode off\

de visser | 14-08-08 | 10:30

Ik wil hier eigenlijk iets zinnigs over zeggen maar het enige wat ik kan uitbrengen heeft te maken met het overlijden van een groot gedeelte van deze regering en dat levert dan weer een -weggejorist- of erger op dus doe ik het maar niet.

Ongelofelijke Boer | 14-08-08 | 10:29

Gelukkig maar dat de huizenprijzen blijven stijgen en de hypotheekrente aftrek blijft bestaan. mmmmwhoehahahahaha.

dagrunge | 14-08-08 | 10:29

Nee dus! | 14-08-08 | 10:19
ik ben bang dat geen enkele regering dit had kunnen voorkomen...

Nibdib Niddib | 14-08-08 | 10:28

De sterkste schouders - de middenklasse - mogen weer bloeden van Woutertje Bos. Ik zou bijna cynisch over de vaderlandse politiek worden...

Inert | 14-08-08 | 10:28

Maar wel miljarden in Afrika pompen... Want de linksche medemens moet uiteindelijk toch hun zelfhaat en schuldgevoel afkopen...

dlseth | 14-08-08 | 10:28

Griebels! Ik ben advertentieverkoper! Eén keer raden waar bedrijven het eerst op bezuinigen. Dat wordt een matje uitrollen onder de brug.

peppievankokkie | 14-08-08 | 10:27

Het mooie aan 2009 is dat 't in ieder geval economisch een beter jaar dan 2010 zal worden. En 2010 weer beter dan 2011.. etc.

Lobo | 14-08-08 | 10:26

Zolang de prachtwijken maar opgeknapt worden, dan komt alles wel goed.

spanarchist | 14-08-08 | 10:25

Hallo. Correctie. Géén krimp in Spanje.

14000 | 14-08-08 | 10:24

Dat wordt voor het achtste jaar achtereen het zuur, wanneer komt dat zoet nou eens? Wat is het toch raar dat niemand meer de leugens van Berlosconi BOS gelooft. Want hij blijft de gewone man pakken om zijn politieke millieuvriendjes te bevoordelen.

onder den dom | 14-08-08 | 10:23

*Nostradamus openslaat*

sjaakdeslinksesul | 14-08-08 | 10:23

*checked broekriem* Sorry, geen gaatjes meer over. NEXT!

CrazyBertje | 14-08-08 | 10:21

Ach, zolang we nog gratis laptops kunnen winnen door een slagzin te verzinnen, is er nog niets aan de hand.

Boze Buur | 14-08-08 | 10:21

** gaat gun kopen **

Kloothommel jr | 14-08-08 | 10:20

-weggejorist-

Nee dus! | 14-08-08 | 10:19

We kunnen toch heel veel geld lenen bij de Chinezen en dan roepen dat het goed gaat? Schijnt in de US ook goed te werken.

Biff Eagleburger | 14-08-08 | 10:19

Ik vind dat we met tanks Belgiè in moeten vallen om het volk af te leiden van deze dramatische economische ontwikkelingen.

Reatrix | 14-08-08 | 10:18

mag ik een hartelijk applaus voor onze minister van Financiele zaken: Dhr Bos!!!
zonder hem hadden we deze prachtige recessie nooit gehad. Ik denk dat ik namens heel GS mag spreken: Wouter Bedankt!!!
*applaus* *applaus* *applaus*

dragontje | 14-08-08 | 10:18

Dus de VS maakt er een potje van met die slechte hypotheken en komt er vervolgens mee weg ook?
Mooi is dat dan weer...

koeberg | 14-08-08 | 10:18

Tijd voor een Nederlandse oorlogsindustrie, kunnen we niet even boosten op z'n amerikaans? Volgens mij hebben ze WMD in Belgie! Snel, beman de oranje tank! Politiek een lachertje, dus verzet zal er wel niet komen!

ThaTeddy | 14-08-08 | 10:18

WouterT heeft inmiddels het linkse stokpaard met de sterkste schouders van stal gehaald.

CoffeePatch | 14-08-08 | 10:18

Maar wel 26.000 gezichten, en we maken goede sier met onze ontwikkelingshulp! Dat is toch ook wat waard?

Multikuli | 14-08-08 | 10:18

"Na het zuur komt... azijn!"

Ik dacht het zoutzuur?

Mr. C. Delicti | 14-08-08 | 10:18

en zo onverwacht ook allemaal....

goeiemoggel! | 14-08-08 | 10:17

*begint spiegeltjes en kraaltjes te verzamelen *

satcom | 14-08-08 | 10:17

Dure olie, hoge euro, inflatie en uiteraard Wijnand Duijvendak.

Lekker Belangrijk© | 14-08-08 | 10:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken