Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Orange alert: alweer lekkende Franse kerncentrale

nukeport.jpgFranse techniek ZUIGT, dat weet iedereen ter wereld behalve de Fransen zelf. Want uiteindelijk gaat alles wat die gasten bouwen, niet gewoon stuk. Nee, het gaat op een rampzalige manier de vernieling in. Dat geldt voor Franse auto's, maar ook voor kerncentrales. Op dit moment lekt er alweer een kerncentrale. Dit maal hebben we een uraniumlek bij een centrale nabij Romans-sur-Isère, in het zuidoosten. Dus raampjes dicht en geen fruit langs de weg kopen in de buurt van Valence. U komt er namelijk langs wanneer u naar Zuid-Frankrijk rijdt. Zoals gewoonlijk zeggen de Fransen verder niets over de risico's, 'de boel is nog in onderzoek', maar feit is wel dat al de tweede keer in korte tijd is dat er 'niets aan de hand is' met een kerncentrale. Zo mogen inwoners in de regio Vaucluse nog steeds geen water drinken of vis eten uit de lokale riviertjes. Akkers besproeien of aan watersport doen is al helemaal uit den boze. Het wachten is nu op het bericht dat het andere Franse technologische hoogstandje, de brug van Millau, instort.

Reaguursels

Inloggen

Lekkende centrale = dode Fransen

I fail to see the problem..

KapteinBoot | 21-07-08 | 14:54

Feitelijk is de brug van Milau een Nederlands product!

bruggenbouwer | 20-07-08 | 23:18

+1 voor de lekkende centrale

indos_regeren_in_nl | 20-07-08 | 16:44

Zo, daar ben ik gisteren toch nog op 10 kilometer na doorheen gereden. Word je eigenlijk blij van. Binnenkort ontploft zon ding en komen alle Fransen hier naartoe.

Pfft | 20-07-08 | 13:29

Het lukt de Nederlanders niet eens om wat asfalt op de Moerdijkbrug te leggen... Wij zijn nog enkel goed in ouwehoeren en belastingen verzinnen om zo alle problemen te lijf te gaan.

Loebas | 20-07-08 | 09:40

het is wel straalend mooi weer daar.
lekker een radioactief rose volgens jaar in de supermarkt.

sjoeba69 | 19-07-08 | 16:52

Technische hoogstandjes resulteren, in kaasland, in de tunnels van Roermond.

Peter_S | 19-07-08 | 14:10

Ach mensen,

We moesten eens weten hoevaak dit gebeurt, er zijn zoveel kerncentrales op de wereld allen met een veelfout aan ingewikkelde technische installaties. Kerncentrales in arme landen zijn veelal sterk verouderd en vragen het nodige onderhoud. Denk maar niet dat kleine problemen zoals het uitlekken van reactief materiaal wordt gemeld. Dus mensen slaap lekker verder. Wel moet er geinvesteerd worden in kerncentrales, dit is nodig om de energievoorziening betaalbaar te houden.

Het Noorden | 19-07-08 | 11:33

.. lekken of niet, als die dingen maar doorgaan met leveren wat voor groene stroom doorgaat in ons energie-landschap van windmolens. Anders valt mijn brakke pc uit.

Jan Passant | 19-07-08 | 11:12

-weggejorist-

leotina | 19-07-08 | 10:55

*****************************************************************************************************************
Hmm, beetje jammer dit maar volgens mij is er niet veel aan de hand, dit lek is al oud en kwam naar voren door landelijk preventief onderziek. Kerncentrales zijn ten opzichte van hun fossiele tegenhangers extreem veilig, alleen zijn er daar zoveel van dat niemand erin geintereerd is. GS zou volkomen terecht een artikel kunnen plaatsen met de volgende kop:
*
*
Nuon kolencentrale braakt grote hoeveelheden fijnstof, NOx, SO2, zware metalen en dioxines uit, 10.000den sterven!!! (per jaar, elk jaar, geen woord van gelogen)
*
*
De elektriciteitsproducenten zijn zo ongeveer de grootste maffiosi van Nederland, ga er van uit dat de "groene" geluiden die u hoort vrijwel alleen bestaan uit holle marketingpraat: Nederland staat VER ONDERAAN als het gaat om investeren in toekomstvaste energiebronnen...
*
*
-Kern-energie NU, en wat mij betreft in mijn achtertuin, ik zou er trots op zijn.
***************************************************************************************************************

Homer J. Simpson | 19-07-08 | 09:46

Lekker makkelijk zeiken, en die vermindere uitstoot van CO2 dan? Een paar in het donker gloeiende visjes lijkt me dan niet zo'n hoge prijs. En die peugeot van mij rijdt trouwens al 20 jaar.

Gewinflipt | 19-07-08 | 02:03

alle fruit ziet er wel stralend uit in die omgeving

protonplof | 18-07-08 | 21:42

Toch blijft het een superieure energiebron, die door groene rakkers 'racistisch' benaderd wordt. Kernenergie krijgt nooit een kans en als er een keer iets gebeurt, dan is het gelijk 'zie je wel', door die lui.

wasbeerfan | 18-07-08 | 20:34

Docteur Droit marche avec des moulins de vent. Il est fou!
.

dr Rechts | 18-07-08 | 20:25

Dus het wordt binnenkort goedkoper om in de buurt van een kerncentrale met de Franse slag op vakantie te gaan. Dat zal de paupers aanstaan. Kunnen ze de vouwwagen inruilen voor iets met een dak en ambient light.

cailleach bheur | 18-07-08 | 19:52

Eh bien, maintant voyez-vous que l'energie nucleaire est ok.

dr Rechts | 18-07-08 | 19:23

ik ben 2 weken geleden in frankrijk geweest.
bij de kassa in de super gaat alles rustig tot irritant aan toe
maar die mensen hebben geen stress en bij ons moet het liever gisteren dan vandaag.
dus ja als het bij een kerncentrale ook van het rustig aan gaat
komt er een dag dat het onderhoud achter gaat lopen.
dan loopt het fout af.
voor de rest is het een puik land.

ps: frans is ook een wereldtaal net als het spaans

sjoeba69 | 18-07-08 | 18:11

teluitjewinst | 18-07-08 | 17:19
.
twee maanden geleden hebben ze er 60 gesloten in de omgeving van Beijing, van de ene op de andere dag, zonder waarschuwing dat dan weer wel...

Dr Nobel Preiz | 18-07-08 | 17:42

en in china worden er per week twee nieuwe kolencentrales in gebruik genomen!
per week!

teluitjewinst!

teluitjewinst | 18-07-08 | 17:19

Halen wij daar niet 60% van onze stroom vandaan?

Arrabinekoeterine | 18-07-08 | 17:18

@sendis
juist. Op de A4 bij zoeterwoude staat iedereen voor z'n lol in de file omdat die weg idioterwijs plots een stukje tweebaans wordt. Dat is dan de weg tussen de twee belangrijkste steden in dit kikkerland. mag eindelijk vebreed worden na oeverloos getreineer van milieulobbies naar 2*3. En wanneer is dat ingenieurshuzarenstukje ongeveer klaar? medio 2013.. De A2 tussen utreg en eindhoven is een lange bouwput waar je iedere 2,1 km een andere maximumsnelheid hebt. al jaren. en het gaat nog jaaren door. Eigenlijk zie ik er nooit iemand werken. permanent sta je in de file. 1000 veelplegers met kettingen om hun been en een schep in de hand wil ik zien.

der Mann | 18-07-08 | 17:02

Techniek? Nederland mocht willen dat ze treinen had zoals de TGV of de Thalys. Of een snelwegennet dat grotendeels zesbaans is, en een secundair wegennet dat voldoende ruimte biedt om de tolwegen te mijden, als men dat wenst. Hier kunnen we zelfs een tunneltje van een paar 100 meter lang, in de snelweg onder een klein zijriviertje van de Maas (Roer), al niet meer aanleggen zonder kapitale opleveringsfouten. "Met de Nederlandse slag" zogezegd. En kernenergie? Dat is de ware vorm van groene stroom, al het andere is propaganda. Maar aan die waarheid is het klootjesvolk, murf gemaakt door de alliantie van milieu- en energieconglomeratenmaffia, helaas nog niet toe.

Sendis | 18-07-08 | 16:39

@ Dr Nobel Preiz | 18-07-08 | 15:12
Voor onderhoud aan een Franse auto moet je eerst een fles wijn leeg drinken, dan ziet het er ineens allemaal hèèl erg logisch uit.

En voor een Italiaanse zijn twee flessen zijn nodig.

Carpe Noctum | 18-07-08 | 16:11

Il liek il liek! Il y a une petite problème, maar Fransozen zijn ubercool. Toen iran een paar jaar geleden weer zat te knoeien met kernwapens mompelde Chirac iets over la frappe nucleaire van frankrijk en dat hij niet zo hesisteren die in te zetten. De hele wereld aan het tetteren maar Iran durfde pas weer toen chirac weg was en sarkozy er zat. Wordt tijd dat die zich ook us bemoeit met de conflicteuze zandbak. Vreemdelingenlegioen erop af! En dat greenpeace gezeur over kernenergie, met die groenevredeschepen wisten ze ook wel raad. Vive la france!

der Mann | 18-07-08 | 15:44

Waar is de tijd gebleven dat alleen Frans Polynesie radioactief was?

steven paul | 18-07-08 | 15:34

Rij al jaren Alfa. Nu een GT. Ik heb er nog nooit iets mee gehad. Altijd super gereden en genoten van het heerlijke geluid van de echte Alfa motor.

De slechte pers komt door de Alfa's van voor 1990.

Asd | 18-07-08 | 15:29

Brouhaha | 18-07-08 | 15:12

Dus jij wilt glashard beweren dat Latijnse cultuur niet deugd. Grappig.... dus wegen, aquaducten, waterleidingen, eigenlijk alles wat van steen is gebouwd is fundamenteel rotzooi....

vetser | 18-07-08 | 15:24

Leuk, kernenergie. Is zo gezond ook.

Brutus Grootbek | 18-07-08 | 15:23

@Dr Nobel Preiz | 18-07-08 | 15:12
Want de Engelsen praten ook altijd zo verdomd goed Frans als de Fransen in het Frans in Engeland iets bestellen....

Wat een rare opmerking... ze willen geen engels spreken....

vetser | 18-07-08 | 15:22

Dr Nobel Preiz | 18-07-08 | 15:12 zal ik je vertellen... nee, ik begin niet weer over mijn citroën ds...

van dal | 18-07-08 | 15:15

@Dr Nobel Preiz | 18-07-08 | 15:12
Al was het alleen al om de arrogantie geen engels te willen spreken. (behalve als er geld verdiend kan worden)

Xzae-lm | 18-07-08 | 15:13

Als je enige tijd in Frankrijk hebt gewoond, dan weet je dat Fransen een stel megalomane prutsers zijn. Alles is even indrukwekkend, maar als je goed kijkt zie je hoe verrot slecht alles in elkaar zit. Kwaliteitscontrole hebben ze nog nooit van gehoord. Er is wel hoogstaande techniek, maar uitsluitend omdat de overheid er grote vermogens met kaas, wijn en toerisme verdiend geld in pompt. Franse bedrijven zouden zonder overheidssteun geen recht van bestaan hebben.
.
Eigenlijk is alles uit landen met een Latijnse cultuur troep. Het is net als een Katholieke kerk: ziet er schitterend uit, maar het is allemaal gips met een dun laagje goudverf. Zo ook Italiaanse, Franse en Spaanse auto's: prachtig vormgegeven, maar zorg er wel voor dat je ANWB-kaart niet verlopen is en dat je dicht bij de dealer woont.
.
Ik maak me dan ook al jaren zorgen om alle kerncentrales die ten zuiden van de Rijn gelegen zijn: het is net alsof je een aap met een doos handgranaten ziet spelen...

Brouhaha | 18-07-08 | 15:12

Dat Franse techniek altijd faalt heeft niks te maken met de kwaliteit van de Franse techniek, Franse techniek is vaak beter en slimmer dan andere techniek, alleen ALTIJD met een kronkel, de bekende Franse slag.
.
En daar gaat het fout, als zo'n Fransoos iets met de Franse slag bouwt, is dat een andere Franse Slag dan die van het onderhoudspersoneel, die zoals het echte Fransen betaamt lekker hun eigenste zin doen.
.
Ben de trotse eigenaar van een Pug 404 en 204cabrio uit '69 en '73 en is nog nooit zomaar iets desastreus aan misgegaan. Het onderhoud vergt af een toe een flink potje Lateraal denken. Maar als je er dan uiteindelijk uit bent, is het het mooiste stukkie techniek in de wereld.
.
Doet allemaal trouwens niks af aan het feit dat Fransen Sukkels zijn...

Dr Nobel Preiz | 18-07-08 | 15:12

@Als dat ding 2 jaar gelekt heeft is er wel meer dan de genoemde 100gram afval verloren gegaan. Dat dat niet eerder is opgevallen is schandalig. Waar heb je die info vandaan?

Xzae-lm | 18-07-08 | 15:09

@Krokoklaas 14:59
De centrale heeft al meer dan twee jaar gelekt. Vorig jaar was de lekkage het grootst, daarna is het gat verstopt geraakt en is de lekkage minder geworden. Voor de zekerheid moet je niet meer bij mensen in de buurt komen, zeker niet meer rechtstreeks met mensen praten. Blijf op je kamer zitten totdat je onderzocht bent. Ben je inderdaad besmet, dan mag je je niet meer voortplanten. Gelukkig mag je wel roken als je besmet bent, want dat verkort je levensverwachting toch niet meer.
En gelieve te stoppen met reaguren totdat je kunt bewijzen dat je niet besmet bent.

steven paul | 18-07-08 | 15:05

@[email protected] Riest | 18-07-08 | 15:00
Valt wel mee
@Biff Eagleburger | 18-07-08 | 14:53
? kun jij geen wiki's lezen dan?

Xzae-lm | 18-07-08 | 15:04

@ Fleauxe | 18-07-08 | 14:54
Doe maar niet, is zwaar, maar hier heb je wat leuk leesvoer:
en.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Islan...

Deze reactor is trouwens een FBFC reactor. wordt dus niet voor energieproductie gebruikt maar maakt de brandstof voor andere reactoren.

Xzae-lm | 18-07-08 | 15:03

Xzae-lm | 18-07-08 | 14:51
U moet al redelijk bejaard zijn.

Hmm, bij controle bleek dat er lekkage was; Hoe lang heeft dat ding al gelekt ?
Vorig jaar ben ik daar wel erg dichtbij op vakantie geweest.

Krokoklaas | 18-07-08 | 14:59

geenballen | 18-07-08 | 14:44
Hebt u geen ballen meer door radioactiviteit?

@Xzae-lm | 18-07-08 | 14:51: Ik hang aan je lippen...

Fleauxe | 18-07-08 | 14:54

@Xzae-lm | 18-07-08 | 14:51

Wijsneus.

Biff Eagleburger | 18-07-08 | 14:53

Moeten ze wat mee doen... Uranium-kaas, serveertip: met Plutonium wijn.

His Goofness | 18-07-08 | 14:53

Milau is de brug met de hoogste peilers ter wereld, commercieel gebouwd en ook nog eens zeer winstgevend.
Hier kan Nederland het extreem verliesgevende staatsproject Noord-Zuidlijn tegenover zetten.

du Roi Soleil | 18-07-08 | 14:53

Captain Orange | 18-07-08 | 14:44
welke locatie?

ibifa ho | 18-07-08 | 14:51

Ik heb nog nooit zoveel plezier met auto's gehad als met franse. Die kloteduitsers stonden op 1 uitzondering na meer stil dan ze reden.

- Renault 19, gekocht met 180k op de klol verkocht met 240k, geen onderhoudskosten
- Peugeot 405 SRdTurbo gekocht met 350k, verkocht met 500k, alleen grote beurt + kleine revisie turbo, mag na 4 ton wel :P
- Peugeot 205, 70k in gereden, niets aan het handje.
- Vw caddy, Boordcomputer defect na 300km, was gloedjenieuw
- Vw polo, stond 10k op de teller automaatbak vast
- Vw polo, niets mee gebeurd.
- en nu een Citroen Xsara, na een klein kusje met een trekhaak koelsysteem doorboord, na reparatie niets meer aan de hand, rijdt 1:17 op benzine (snelweg 150k/h)
Nee doe mij maar frans genot. de auto's dan, de kerncentrale's zou ik niet zo vertrouwen. Alhoewel de Amerikanen er ook wat van kunnen (en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_accident...)

Xzae-lm | 18-07-08 | 14:51

Val Thorens is toch niet in gevaar mag ik hopen?

Fleauxe | 18-07-08 | 14:47

Bij een speciale voorzorgsinspectie ontdekt. Hoe lang heeft het dan gelekt?

Louis Renault | 18-07-08 | 14:47

Die brug van Millau is toch gebouwd door Spanjaarden en ontworpen door een Brit? Is weinig Frans aan wat mij betreft, kunnen we dus nog veilig overheen rijden voorlopig.

Sphere | 18-07-08 | 14:45

Ik zit nu een paar weken in Frankrijk en lees hier la figaro en een soort spits. Het lek waarover wordt gesproken heeft al een aantal dagen geleden plaats gevonden en is hier hot-news. Daarnaast is een onafhankelijke onderzoekscommissie bezig. Zij heeft haar aandacht naar een heuvel naast de centrale gelegen, verschoven. En heeft daar 770 ton(!) aan radioactief afval gevonden van militaire origine. Officieel heeft de bevolking daar ook niets van te vrezen. Frankrijk heeft 58 kerncentrales....

geenballen | 18-07-08 | 14:44

ibifa ho | 18-07-08 | 14:41

Letterlijk en figuurlijk

Captain Orange | 18-07-08 | 14:44

Franse techniek he? Ik wil iets zeggen over Citroën-rijders maar ik ben bang voor Fuckje...

blinde kip | 18-07-08 | 14:44

@captain Orange 14:32

Jij bent op de hoogte ;-)

ibifa ho | 18-07-08 | 14:41

p. piraat | 18-07-08 | 14:13

Ja zeker, ik heb voor de zekerheid even een geigerteller besteld op het web.

maar_waarom_dan | 18-07-08 | 14:38

nothing to see here... just move along people!!

goeiemoggel! | 18-07-08 | 14:37

@ van dal | 18-07-08 | 14:24

Twee weken Frankrijk.

Fransen zijn moffen met stijl en ze stinken.

kolonel klootoog | 18-07-08 | 14:35

OMFG een 405? Dat die van lelijkheid niet spontaan gebreken begint te vertonen vind ik dan toch knap! France: un point!

CrazyBertje | 18-07-08 | 14:33

En die brug in Milau is gewoon Nederlands... Arcadis ingenieurs!

Captain Orange | 18-07-08 | 14:32

We zien het wel als Carla Bruni's haar uitvalt.

van dal | 18-07-08 | 14:24

Daarentegen is 2 weken Kouwes wel een godsgeschenk... maar Dijkshoorn maakt vorderingen, is mijn totaal niet interessante mening

Captain Orange | 18-07-08 | 14:29

"Nee, het gaat op een rampzalige manier de vernieling in. Dat geldt voor Franse auto's"
Renault is een adverteerder van GS en jullie schrijven dit? Eindelijk! De coca-cola-weken zijn nu echt over!

dr. Alban | 18-07-08 | 14:29

en ik weet het nog zo net niet, wat erger is, twee weken frankrijk of twee weken dijkshoorn...

van dal | 18-07-08 | 14:24

Generaal P. | 18-07-08 | 14:21 die hollandse brug hadden ze gewoon af moeten breken, en van het puin muren bouwen rond lelystad en almere.

van dal | 18-07-08 | 14:23

zeg, zeik eens niet over ONZE brug ;-)

ibifa ho | 18-07-08 | 14:22

Vooralsnog hebben de Fransen in twee jaar tijd de hoogste brug ter wereld neergezet, terwijl Nederland diezelfde tijd nodig heeft om de afgebrokkelde Hollandse Brug weer op te lappen. Als je toch over Millau begint...

Generaal P. | 18-07-08 | 14:21

Ach vissen was 's nachts nog nooit zo eenvoudig.

Hellsmurfje | 18-07-08 | 14:19

frankrijk? das toch gewoon zuid belgië?

van dal | 18-07-08 | 14:17

o vos omnes | 18-07-08 | 13:56
Vertel daar eens iets meer over.

Teen | 18-07-08 | 14:14

@mezelf
Of je leest de titel even, stakker.

CoJoNes | 18-07-08 | 14:13

maar_waarom_dan | 18-07-08 | 14:12
dus u houdt wel van de culturele uitdagingen die het buitenland te bieden heeft.

p. piraat | 18-07-08 | 14:13

Beter ik kom zondag aan in Frankrijk, misschien zijn die locals dan al zo ziek dat ze geen frans meer kunnen praten.

maar_waarom_dan | 18-07-08 | 14:12

gewoon preventief nuken dat land, heb je der ook geen last meer van.

*stralingwerend pak aantrekt*

Beau ter Ham | 18-07-08 | 14:11

Beste redactie, kunnen jullie stoppen met Orange/Naranja/Sinaasappel-topics of weet ik veel wat voor topic! Ik krijg dreigmails!!!!

En neeee ik heb nog geen stralende eikel!

Captain Orange | 18-07-08 | 14:11

een beetje radioaktief spul is een probaat middel tegen die kutmuggen die daar altijd rondvliegen.
Dus elk nadeel heeft zijn voordeel.

kneuterzak | 18-07-08 | 14:10

Jaap Knasterhuis | 18-07-08 | 14:07
of we krijgen volgend jaar weer zo'n Armstrong-drama

p. piraat | 18-07-08 | 14:09

Binnenkort een sinaasappeltopic uit die regio.

CoJoNes | 18-07-08 | 14:08

Frankrijk??? Waar leg dah???

helmpie | 18-07-08 | 14:07

Komt de Tour hier langs? Zoja, dan zijn we daar ook meteen vanaf.

Jaap Knasterhuis | 18-07-08 | 14:07

Rien à voir ici. S’il vous plaît aller loin!

Biff Eagleburger | 18-07-08 | 14:04

p. piraat | 18-07-08 | 14:01
Dank. Precies wat ik bedoel. Het zal allemaal wel meevallen...

Net niet... | 18-07-08 | 14:04

Misschien willen de klagende minimagezinnen die het hier niet zo naar hun zin hadden in "eigen land" wel op vakantie naar France?

Co Nijn | 18-07-08 | 14:03

Net niet... | 18-07-08 | 13:53
De Britse architect Norman Foster heeft de brug ontworpen aldus wikipedia...

p. piraat | 18-07-08 | 14:01

FapFapFap.

mrlol. | 18-07-08 | 14:01

Ach het zal wel allemaal mee vallen met die centrale

RechtsTuigje | 18-07-08 | 14:01

Bei uns ist alles besser!

o vos omnes | 18-07-08 | 13:57

Niet alleen de Franse techniek zuigt...

Rik me Leet | 18-07-08 | 13:56

Zo, lul een ander maar na.
Mijn Peu 405 (benzine) gaat al 15 jaar probleemloos (letterlijk, nooit wat kapot geweest) mee met nu 350.000 km op de teller.

o vos omnes | 18-07-08 | 13:56

was er een week geleden, de Fransen waren al zo vriendelijk.

J. De Hoop Schepper | 18-07-08 | 13:54

Viaduct de Millau ben ik al overheen gereden, die mag dus best instorten (ik heb de foto's toch nog)

Kipz0r | 18-07-08 | 13:54

Brug van Millau (Viaduct) - is die niet ontworpen door een Engelss architekt...

Net niet... | 18-07-08 | 13:53

Mon dieu !

Tobi | 18-07-08 | 13:52

Even gekeken op de buienradar.
De wind is gunstig, we hoeven niet de schuilkelders in.

De Sjaaq | 18-07-08 | 13:52

Niemand die ze mist... en al die Hollandse campinggasten ook niet.

Pikkestrijder | 18-07-08 | 13:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken