Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Marburglijder overleden. Overheid zwijgt

hellodood.jpgDe veertigjarige Bakelse vrouw die werd besmet met het dodelijke marburgvirus, is overleden. Ze is van binnen uitgevreten en zo goed als vloeibaar. Dankzij deze hongerige jongens. De Bakelse zette haar eigen leven en die van talloze anderen op het spel door op vakantie te gaan naar Oeganda en daar van die leuke grotten met watervallen te bezoeken. Hoewel het algemeen bekend is dat vleermuizen dragers zijn van Marburg, zijn de grotten in Oeganda al sinds jaar en dag een populaire toeristenbestemming. De plaatselijke bevolking is trouwens als de dood voor die rare ziekte waar je dikke ballen en bloedogen van krijgt. Zij zijn uiteraard met geen stok ín die behekste grotten te krijgen. Want één niezende of tegen je aan vliegende vleermuis is genoeg om een extreem lullige en pijnlijke dood te sterven. Het complete reisverslag en ziekteverloop van de dame vindt u NIET bij ons Rivm, maar in het buitenland, bij de WHO (De wereldgezondheidsorganisatie). Onze overheid vind de privacy van één bloedpoeper namelijk belangrijker dan de gezondheid van miljoenen anderen. Maar goed, u bent eigenwijs, u wilt lekker multiculti doen en contact leggen met echte negers. Luister vooral niet naar ons. Ga naar plekken waar u geen fuck te zoeken hebt. Val na zeven dagen dood neer en besmet -mogelijk- talloze onschuldigen met uw dodelijke souvenir. Bedankt! Instant Update De WHO heeft inmiddels een negatief reisadvies afgegeven voor Oegandese grotten. Nederlandse gezondheidsorganisaties en het Ministerie van Buitenlandse Zaken zijn zelf op vakantie en melden helemaal NIETS.

Reaguursels

Inloggen

Malaria was hier tot de jaren 50 van vorige eeuw, dat wist ik ook niet.
Binnenkort is het weer terug, dankzij de opwarming in combinatie met de maakbare plas en dras natuur.

Miretra | 12-07-08 | 13:29

Zeg Brouhaha, prima als je hier een beetje tof loopt te doen, maar ga mij niet vertellen wat wel en niet waar is over malaria (zeker niet als je als bron wikipedia gebruikt). Tot de 70'er jaren kwam malaria voor, bijvoorbeeld in de Amsterdamse Jordaan. Geloof je het niet, dan is dat jouw dommigheid, niet de mijne. Beetje arrogant om te denken dat je dit soort dingen beter weet dan iemand die hier voor haar werk mee bezig is.

De Geilige Maagd | 12-07-08 | 09:24

Negatieve kudos voor GS. Geen echte onzin maar een tamelijk respectloos stuk dit.

Pluimpje | 11-07-08 | 23:22

Sjonge jonge wat wordt er hier weer gepoogd om een ludieke tekst neer te zetten. Dat hadden jullie gisteren moeten doen bij dat artikel over die platte pet die in haar eentje probeerde stoer te doen. Nee, dan krijgen we een jankverhaal. Beetje teveel gerooibost de laatste tijd?

titanio82 | 11-07-08 | 23:16

@Miretra | 11-07-08 | 21:09
Provoceren is goed, provoceren moet! Vooral Braafjes en andere gelovigen moeten veel worden geshockeerd, want hun wereldbeeld wordt bepaald door De Overheid, in welke instantie zij een grenzeloos vertrouwen hebben en Wiens bevelen. al dan niet sub-liminaal via de TV toegediend, zij onvoorwaardelijk opvolgen. Orders zijn orders en orders moeten worden opgevolgd! Of shockeren helpt weet ik niet, maar je doet wat je kan....

Brouhaha | 11-07-08 | 22:48

@De Geilige Maagd | 11-07-08 | 15:25
Malaria hier tot 20 jaar geleden endemisch? Hoe oud ben je? Zeker niet zo oud want je hebt het historisch besef van een kind van nu (nul dus). Op zich klopt het dat Malaria hier redelijk recent endemisch was, maar dat is wel ietsje langer geleden dan 20 jaar hoor:
.
nl.wikipedia.org/wiki/Malaria

Brouhaha | 11-07-08 | 22:38

@wazakzegguh | 11-07-08 | 20:50
Ai, je hebt me door... Maar wees gerust: ik vind het wel degelijk heel vervelend voor die overleden mevrouw. Dat wens ik echt niemand toe, en dat zeg of suggereer ik ook nergens, hoop ik. Maar het kan geen kwaad al die naieve Afrika-fanaten een beetje bewuster te maken van de gevaren die ze voor zichzelf en anderen oproepen door daar onbekommerd rond te darren. Dat is alles, en sommige mensen moet een boodschap cru worden toegediend voordat 'ie blijft hangen....

Brouhaha | 11-07-08 | 22:30

je bent er nooit geweest Brouhaha , je komt niet verder dan je buro met je pctje

Pearly | 11-07-08 | 22:30

Brouhaha | 11-07-08 | 22:20
Binnenkort zijn we allemaal erkend racist met strafblad.
Kunnen we eindelijk alles van de daken schreeuwen.

Miretra | 11-07-08 | 22:29

@patrick snuivert | 11-07-08 | 21:00
Haha, ook mis. Ik heb nog steeds veel haar op mijn hoofd en een duizelingwekkend IQ. Dat is mijn probleem; als je zo slim bent erger je je al snel aan domheid en ga je dus niet naar Afrika.

Brouhaha | 11-07-08 | 22:23

@Miretra | 11-07-08 | 21:19
Dat is de juiste houding; schreeuw het van de daken, wat het ook is. Fuck the government! Gelukkig zijn wij geen van beiden racist....

Brouhaha | 11-07-08 | 22:20

Overheid of niet, de verantwoordelijkheid van dat soort dingen ligt bij jezelf. Net zoals inenten als je op vakantie gaat, je hebt mensen die het niet doen en het wel zien en mensen die het wel doen. en dan is het wachten hoeveel er huilend thuiskomen met een of andere ziekte. Hetzelfde geld voor dat rare soort linksmensen dan er vakantie in ziet om zwoegend door een oerwoud te trekken of om in afrika een kansloos dorp te helpen.

KevinBeun | 11-07-08 | 22:13

Als jullie iets verder gekeken hadden op internet had je gezien dat de overheid de reis/touroperators heeft afgeraden die grotten in Oeganda te bezoeken. Ook wordt het publiek afgeraden de grotten te bezoeken. Het staat niet op de voorpagina maar het staat er wel.

EH3761 | 11-07-08 | 21:49

Brouhaha | 11-07-08 | 20:36
Niemand hoeft dol te zijn op negers, is mijn persoonlijke afwijking.
Hun houding bevalt me, lijkt sterk op het laat maar waaien ideaalbeeld van anarchisten. Die hinderlijke verkopertjes heb je voornamelijk in toeristendumps, kom ik al jaren niet meer.
Als ik een racist was zou ik het van de daken schreeuwen, geen overheid snoert mij de mond.

Miretra | 11-07-08 | 21:19

Brouhaha, je maakt de braafjes bang.
Hoe doe je dat?
Afrika is no fun, als ik dat zeg rollen ze niet massaal over me heen.

Miretra | 11-07-08 | 21:09

@brouhaha, je komt idd over als een ietwat sneue vleespet in een bomberjack. Je weet wel van dat type waarvan de verstandelijke vermogens worden overtroffen door de hoeveelheid haar op het hoofd.

patrick snuivert | 11-07-08 | 21:00

Brouhaha | 11-07-08 | 20:24

Hoe weet jij nu of ik nog nooit de grens over ben geweest? Tot tien jaar geleden (voor mijn blessure) heb ik wel degeijk gevlogen en ook naar Afrika. Het gaat mij er niet om dat je negatieve dingen zegt over Afrika (want er zijn wel degelijk heel smerige en nare taferelen daar), maar dat je op zo'n domme manier generaliseert. Quote: "Afrikanen zijn, in mijn optiek, op zijn best dom en lui en op z'n slechtst geslepen en gevaarlijk. " Quote2: "Heel Afrika is een grote, smerige bende met primitieve culturen". Maargoed, waarschijnlijk weet je heel goed wat je geschreven hebt en schreef je het expres om dit soort reacties los te maken. Ik ben bang dat ik erin getrapt ben. Good for you. Het is je goed recht om er lol in te hebben om, over de rug van een overleden mevrouw, mensen reacties te ontlokken. Veel plezier verder.

wazakzegguh | 11-07-08 | 20:50

@Miretra | 11-07-08 | 15:35
Ieder zijn mening; negers zijn inderdaad wel relaxed, maar mij iets te relaxed. En als ze iets denken te kunnen verdienen door je mee te kunnen tronen naar hun handeltjes met prullaria, zijn ze helemaal niet relaxed maar verdomd irritant. Dan begrijpen ze maar niet dat "No" bij een Hollandse man ook werkelijk "nee" betekent. Kortom: opzouten en wegwezen, maar dat dringt niet tot die kroeskoppen door. Dan zijn ze opeens niet meer lui, dat dan weer wel natuurlijk.
.
Maar goed, dat soort dingen mag je allemaal niet zeggen natuurlijk, want als je in dit land niet stapelgek op negerts bent, ben je dus meteen een racist en dus een kaalkopje in de ogen van het gehersenspoelde politiek-correcte stemvee.

Brouhaha | 11-07-08 | 20:36

@wazakzegguh | 11-07-08 | 16:42
Hoe kan je mij nou domheid of onwetendheid verwijten als je zelf nog nooit de grens over bent geweest? Ik vlieg wel, en vaak, en ver weg. Ik heb alle continenten gezien, inclusief een puntje van Afrika. Toen was ik er wel klaar mee. En daarop, plus wat eenieder kan zien en lezen over Afrika, kan ik een oordeel baseren..
.
Toch altijd weer grappig die "als door een horzel gebeten"-reacties als je iets negatiefs over Afrika of Afrikanen zegt, in dit jarenlang gehersenspoelde land.
,
@Cieskebab | 11-07-08 | 17:00
Nou, ik weet al tientallen jaren dat je bij vleermuizen uit de buurt moet blijven. Niet alleen in Afrika. maar overal. Geldt ook voor gewone muizen (Hanta-virus), of egels, of eekhoorns en nog zo meer van dat grut.
.

Brouhaha | 11-07-08 | 20:24

tja, sommige grotten (in uganda, in de poeldijksestaat, de keileweg,..) kun je beter links laten liggen, want je kan er rare ziektes oplopen!

patrick snuivert | 11-07-08 | 20:19

@bebe | 11-07-08 | 17:07
Hahaha, ik zit niet in een fabriek noch in een grot. Ik neem gewoon dingen waar die jij door jarenlange propaganda van de poli-cor overheid niet meer ziet.

Brouhaha | 11-07-08 | 20:15

Hoxha: dit ga je niet meer overtreffen qua slechtheid dit stukje. Doe ook maar geen poging...

Pavlova | 11-07-08 | 19:46

Afrika is bah. Leer dat nou eens.

RechtsGroen | 11-07-08 | 18:01

Wat een respectloos stukje van Prof.Hoxha.
En wat een onsmakelijke reacties van sommige . Krijg een beetje het idee dat alles wat eng is , maar lollig over gedaan moet worden anders kunnen ze het niet hendelen. Ik ben zelf ook in Afika geweest en het is prachtig. Ik vond de mensen liefdevol en zeer puur. Deze mevrouw heeft gewoon pech door deze ziekte te zijn geveld. Er gaan zoveel mensen naar afrika en daar gebeurd niets naars mee. Die zijn een mooie ervaring rijker.
Ik vind wel dat er best wel iets van paniek mag zijn hier in nederland , allereerst toch al die mensen waar die mevrouw mee in contact is geweest laten testen op die ziekte,voordat het zich in nederland gaat verspreiden.
De fam van deze mevrouw heel veel sterkte met het verlies

Pearly | 11-07-08 | 17:47

Woon je eindelijk niet meer in Bakel, gebeurd er dit.
Alle ziektes nog aan toe,

ndreaa | 11-07-08 | 17:40

@Ronnie, haha. Journalistiek en (een) leven, twee grote begrippen waar menig GS-redacteur van droomt, me dunkt. Maar ik ben het helemaal met je eens. Werkelijkwaar misselijkmakend stukje bagger, wat me zelfs van GS tegenvalt.

bebe | 11-07-08 | 17:24

Prof. Hoxha dit is echt een dieptepunt in je journalistieke leven wat een ongelofelijk respectloos stukje tekst.
Dat je er een onderwerp van wil maken prima maar dit nodeloos kwetsend stukje broddelwerk was niet nodig.
Echt een gemiste kans.

Ronnie | 11-07-08 | 17:16

@Brouhaha, je schrijft alsof je zelf in een grot zit. Wat heb jij een treurig en verwrongen wereldbeeld man. Kom eens achter je computertje vandaan en ga wat leuks doen. Wat mis ik soms de tijd dat mensen zoals jij nog monddood waren en een nietszeggend bestaan in de fabriek hadden.

bebe | 11-07-08 | 17:07

Wat een onsmakelijk bericht waar het totale disrespect voor andere mensen uit blijkt. Tevens is het bericht feitelijk onjuist, aangezien de vrouw er niet op vakantie was, maar aan het werk. Aan het werk om de bevolking te helpen, en niet om zoals Prof. Hoxha vanachter z'n zielige pctje zo'n bericht te schrijven.
En iedereen die hier nu zo vrolijk loopt te roepen dat het algemeen bekend is dat die vleermuizen daar zo'n ziekte kunnen overdragen: hou alsjeblieft jullie betweterige monden dicht, jullie hebben geen idee waar jullie het over hebben, aangezien dat helemaal niet bekend was, ook niet bij de lokale bevolking.

Een familielid.

Cieskebab | 11-07-08 | 17:00

@ veel-zo-niet-alle commentaren van Brouhaha

Meneer Brouhaha is kaalkopje?? Wat een domme reacties, zeg. Er zijn landen genoeg in Afrika waar het prima gaat en waar je prima op vakantie kunt gaan, zo ook Oeganda, zolang je maar je prikken haalt. Blijf jij maar lekker op de camping in Drenthe. Dan kun jij later fijn terugkijken op een spannend en enerverend leven. Ik zou trouwens mijn huis helemaal niet meer uitgaan als ik jou was, de straat is namelijk vol met gevaarlijke mensen, die op vakantie zijn geweest. O, voor je reageert over mijn potentiele gevaarlijkheid: nee, ik ben geen reiziger, maar dat komt omdat ik niet kan vliegen,anders zou ik het wel weten...

wazakzegguh | 11-07-08 | 16:42

Ik vind het nogal ongepast om zo over een overleden persoon te schrijven. Niet netjes.

dr. Alban | 11-07-08 | 16:42

Prima als iemand zelf geen zin heeft om de wereld te ontdekken, maar om anderen nu dom te noemen omdat ze dat wel graag doen? Ik weet dat ik door reizen (en ook klimmen, mogelijk in december in Burkina Faso) mijn leven mogelijk behoorlijk verkort tegenover dat van iemand die niet de deur uit gaat, maar ik voor mezelf dan een zóveel rijker leven gehad dat het me volledig de moeite waard is. Het leven zal ik volledig ervaren, ongeacht de prijs die ik ervoor betaal. Hopelijk dacht die vrouw er hetzelfde over en heeft ze tot haar ziekte/dood genoten van wat ze deed, zag, rook, hoorde, voelde en proefde.

Pepsicle | 11-07-08 | 16:11

@swasbuckleprins | 11-07-08 | 16:03
Nieuw hier ??

Hobbykip | 11-07-08 | 16:09

Ontzettend smerig geschreven als je het mij vraagt. Die vrouw is gestórven aan een verschrikkelijke ziekte, beetje restecpt mag wel.

swasbuckleprins | 11-07-08 | 16:03
-weggejorist-
kanswaardig | 11-07-08 | 15:56

"Ze is van binnen uitgevreten en zo goed als vloeibaar". Is dit ECHT nodig?

HeerBommel | 11-07-08 | 15:50

Brouhaha | 11-07-08 | 14:39
Ik voel me nooit collectief beledigd.
Verder is er wat te zeggen voor een saai leven in een vinexwijk. Wie de diepte in wil hoeft niet ver te reizen. Nooit in "donker" Afrika geweest, trekt me niet, nog afgezien van die teringhitte. Ik heb trouwens een zwak voor negers, ik mag ze wel. Lekker eigen tempo.

Miretra | 11-07-08 | 15:35

Sikkeneur | 11-07-08 | 15:06
Alle ziektes zijn gelijk.

Miretra | 11-07-08 | 15:30

@Zuma
Ik heb me er wel eens in verdiept voor een artikel en de ziekteverspreiding in vliegtuigen is veel kleiner dan je zou denken. Dat komt doordat de lucht goed ververst en gefilterd wordt. Uiteraard heb je daar weinig aan als je direct naast een TBC-lijer zit, maar toch....
De kans op besmetting met dat Marburg-virus is voor de vliegtuig-buren van die vrouw natuurlijk aanwezig, maar niet zo groot.

@Brouhaha
Jij hebt vast een heeeeel klein wereldje. Je kan immers voor elk land wel wat ziektes verzinnen die je niet wilt hebben, zelfs op de Veluwe ligt het gevaar op de loer. Bovendien komt er ook allerlei ellende deze kant op. Tot een jaar of twintig geleden was malaria hier endemisch. De kans bestaat dat het weer terugkomt. Wat doe jij dan? De hele dag binnen blijven en muggen vangen? Daarnaast overdrijf je ontzettend. Je doet net alsof er vliegtuigen vol mensen met allerlei tropische verrassingen uit Afrika terugkomen. Dat is echt flauwekul. Natuurlijk lopen mensen ziekten op, maar meestal is dat doordat ze hun prikken niet hebben gehaald of gewoon slordig (dom) met hun eten omgaan. Er is gewoon veel dom volk. Overigens geldt dat niet voor die vrouw met dat Marburg-virus. Bad luck, heet dat.

De Geilige Maagd | 11-07-08 | 15:25

Alleen puur hollandse ziektes zijn toegestaan......, right Prof?

Een glazen kooi over Nederland, zeg ik u!

Sikkeneur | 11-07-08 | 15:06

Ohja | 11-07-08 | 14:48

idd , je kunt ook een dagje naar het West-friese flora gaan dan weet je zeker dat
het daar veilig is .

Eurotokkie | 11-07-08 | 14:56

Aan Joris: ik heb per ongeluk een melding gedaan, niets mis met die post, ik zat alleen koffie over mn toetsenbord te gooien... Sorry..

Ohja | 11-07-08 | 14:50

Ik snap sowieso niet wat er zo boeiend is aan dat soort bestemmingen. Erg lullig als je zoiets krijgt, lijkt me een bijzonder vervelende ziekte. Doe maar wel ver weg houden graag ja.. (Of nog beter, daar ook niet want die zitten er vast net zo min op te wachten).

Ohja | 11-07-08 | 14:48

Ach ja ,familie begroet je met een kus en die kus je terug weer een andere
kust een derde ,
hoe dan ook blijf voorlopig binnen, ik heb voor 8 maanden eten in huis, ghe

Eurotokkie | 11-07-08 | 14:47

@CoJoNes | 11-07-08 | 11:57 ,
Texel?
En dan zeker met de ziekte van Lyme terugkomen,
nee dank je.

vander F | 11-07-08 | 14:46

Ach ja wat heet paniek zaaien. Dit is GS, gekkie.

En even voor de goede orde het virus is inderdaad niet zoals dat technisch heet "Airborne". Maar dat wil niet zeggen dat de buren van de overledene in het vliegtuig toch wel enige risico lopen.

How do humans get Marburg hemorrhagic fever?
Just how the animal host first transmits Marburg virus to humans is unknown. However, as with some other viruses which cause viral hemorrhagic fever, humans who become ill with Marburg hemorrhagic fever may spread the virus to other people. This may happen in several ways. Persons who have handled infected monkeys and have come in direct contact with their fluids or cell cultures, have become infected. Spread of the virus between humans has occurred in a setting of close contact, often in a hospital. Droplets of body fluids, or direct contact with persons, equipment, or other objects contaminated with infectious blood or tissues are all highly suspect as sources of disease.

Ik noem maar hoesten, tongen, praten met consumptie etc. Alsof dat soort dingen niet in een vliegtuig kunnen gebeuren; iedereen zit daar in een condoom ingepakt. Ik zou de stoelen rondom mevrouw wel willen monitoren, al was het maar om het even.

Zuma | 11-07-08 | 14:41

@Miretra | 11-07-08 | 14:09
Sorry Miretra. Het was niet m'n bedoeling jou of je seksegenoten te kwetsen! Maar ik erger me gewoon enorm aan al die (voornamelijk) vrouwen die Afrika zo geweldig vinden. En dan huilie-huilie doen als ze iets overkomt: ik ken in mijn omgeving een aantal mensen die met hele raadselachtige en vervelende ziektes (vaak jarenlang durend) terugkwamen uit dat soort contreien. Ik snap ook eerlijk gezegd niet wat mensen bij die sukkels daar zoeken (zie mijn andere posts). Op het gevaar af te worden gearresteerd door het MDI: Afrikanen zijn, in mijn optiek, op zijn best dom en lui en op z'n slechtst geslepen en gevaarlijk. Heb ik verder helemaal geen problemen mee, leven en laten leven (MDI: lees dit goed), maar ik ga het niet opzoeken. En die ziektes mogen ze ook houden. Dan maar geen zonsondergang boven de Ngorogoro-krater of kudden op hol geslagen gnoes op de Serengeti-vlakte. Waar hebben we National Geographic Channel en 50-inch plasma-schermen anders voor uitgevonden?

Brouhaha | 11-07-08 | 14:39

Als Eendenblank maar op zijn grote teen past...

T@ Riest | 11-07-08 | 14:32

@Pepsicle | 11-07-08 | 14:13
Wat jij verhaalt is nu precies waarom ik niet ga. Wat er dan wel te vinden is (het "je ne sais quoi" waar je op doel, zal ik dus wel nooit ontdekken. Ik heb er ook niet zo'n behoefte aan, denk ik. En anders zijn er genoeg andere, veiliger landen waar dat te vinden is. j, en Nederland begint onder opper-aap Balkenende ook steeds meer op Afrika te lijken.......

Brouhaha | 11-07-08 | 14:19

@ Brouhaha | 11-07-08 | 14:04
Vakantiekiekjes uit India, Mexico, Nieuw-Zeeland, Maleisië, daar imponeer je niemand meer mee op je werk en verjaardagsfeestjes. Oeganda is natuurlijk wél even wat anders.

Bottleneck | 11-07-08 | 14:15

@Brouhaha: Dat het grotendeels een puinhoop is ben ik met je eens, zelfs als antropoloogje zie ik dat nog wel ;-). Als je er een beetje doorheen kijkt heeft het continent echter nog heel veel te bieden, maar misschien kijk ik wel door een gekleurde bril (alhoewel, heb daar onderzoek gedaan naar corruptiecijfers in Ghana, ben beschoten, heb vals beschuldigd in een cel gezeten). Misschien zou je er net wat anders over denken als je er echt rondgelopen had, het is gewoon één van die dingen die niet uit te leggen zijn, zelfs al ben je je bewust van de vele tekortkomingen die er te vinden zijn.

Pepsicle | 11-07-08 | 14:13

@-Andy Pipkin- | 11-07-08 | 13:58
Les 2 voor buitenlandse reizen: ook als de locals zeggen dat het veilig is, dat advies nooit vertrouwen! Die locals vinden het namelijk veilig omdat ze tot hun Bosgod hebben gebeden, en die zorgt ervoor dat HEN niets overkomt. Zij denken dat toeristen dat ook doen. En als locals, ondanks overvloedig bidden tot en offeren aan hun Bosgod toch doodgaan aan een ellendige ziekte, geven ze een boze geest of een dorpsheks de schuld. Zo dom zijn locals namelijk!

Brouhaha | 11-07-08 | 14:09

Brouhaha | 11-07-08 | 14:04 Hee zeg, je hebt het wel over mij hoor!

Miretra | 11-07-08 | 14:09

dummy59
geloof is geen gestoordheid, dit in tegenstelling tot dummy's die ermee willen scoren

jan patat | 11-07-08 | 14:08

Ongekend de tyfus voor de Nederlandse Roverheid, ik verwacht waar voor m'n belastingcenten! Doe eens gauw maatregelen nemen, ipv. met je luie reet ergens op een verre vakantiebestemming van (wederom) mijn belastingcenten aan een ijskoude Jägermeister oid. te lurken?

MrFancyPants | 11-07-08 | 14:06

@Zuma
Het virus is niet via de lucht overdraagbaar hoor, paniekvogel.

De Geilige Maagd | 11-07-08 | 14:05

Hoxha, way to go, man. De boodschap kan niet cynisch genoeg gebracht worden. Sorry Marburg-meisje, maar het moet. Heeft jouw (ongetwijfeld verschrikkelijke) dood misschien nog zin gehad. Misschien leren al die andere naieve rugzak-teefjes het nu eens af om zo dom te zijn om, met alleen Gran-Canaria ervaring, naar het Donkere Continent te gaan. Nu was het Marburg en dat is relatief ongevaarlijk voor anderen, maar straks is het een ander ellendig en veel besmettelijker virus uit een o zo interessante apengrot die bezocht werd door een muts met een Marianne Thieme-complex die haar dodelijk saaie bestaan in een vinex-wijk eens wilde opfleuren en daarom maar, volledig naief en wereldvreemd, een reisje boekte naar Afrika. Op zoek naar negerts met grote tampeloerissen en allemaal LIEVE, ongevaarlijke beestjes.

Brouhaha | 11-07-08 | 14:04

ze is deaud, dus niet lullig doen Hoxha!!!

Swaffelkip | 11-07-08 | 14:00

Lol@ Zuma
Ga jij even lekker paniek zaaien.

Miretra | 11-07-08 | 13:59

les 1 voor buitenlandse avonturen. kijk goed naar wat de locals vooral niet doen.

-Andy Pipkin- | 11-07-08 | 13:58

Hmmm inh WHO rapport staat ook vermeld dat +31 geen maatregelen heeft getroffen ten aanzien van het traceren van mede vliegers omdat de symptonen pas 5 dagen later begonnen (No measures were taken with respect to the passengers on the flight from Uganda as the flight occurred four days before the onset of symptoms in the patient.)

Voor de goede orde op 2 july begonnen voor de drager de zichtbare symptonen de drager was daarvoor dus al besmettelijk. Immers een incubatie tijd is niets anders de tijd dat j er niets van merkt in die tijd ben je niet per definitie niet besmettelijk.

Dus iedereen die op 28 juni in Nederland is aangekomen in een vliegtuig waar mogelijk passagiers zaten die vanuit Oeganda kwamen. Jullie zijn de sjaak, u wordt niet gewaarschuwd u gaat gewoon dood in ignorance. Immers de incubatie tijd (dus voor het verschijnen van de symptonen) is langer dan 4 dagen. Volgens wiki heeft de ziekte een incubatietijd van 5 tot 10 dagen. U zijt gegroet!

Zuma | 11-07-08 | 13:58

BuZa heeft het over Hepatitus-E, de lutsers. Ze weten niet eens wat ze schrijven.

en nu ff serieus | 11-07-08 | 13:55

Ethisch besef van een pinda is toch echt te hoog gegrepen voor Hoxha.

Flodder | 11-07-08 | 13:49

Uit: Avontuurlijk Oeganda...

"Dag 7 – Python Cave en de boomklimmende leeuwen in Ishasha!
Vandaag gaan we eerst de omgeving van Maramagambo forest verkennen waar de zogenaamde ‘python cave’ te vinden is. Met een beetje geluk zien we hier grote pythons die zich in de grot voeden met vleermuizen. Na het bezoek aan de python cave gaan we - mits u tenminste nog leeft - naar een zeer bijzondere plek binnen het Queen Elizabeth National Park: de Ishasha sector."

Neushoorn | 11-07-08 | 13:48

@Pepsicle | 11-07-08 | 13:14
Valt mee, hoor. Ik heb aardig wat van de wereld gezien, maar Afrika alleen vanaf eilanden eromeen of vanuit Spanje. Ik kan ook eerlijk gezegd niet bedenken wat een Afrikaan mij zou kunnen leren; zie de puinhopen daar. Niets werkt, niets functioneert. DE hel voor perfectionisten. En behalve Egypte en misschien Ethiopie is er op dat continent nauwelijks iets van culturele betekenis te zien. Heel Afrika is een grote, smerige bende met primitieve culturen waar behalve speer en knots weinig tot stand is gekomen (zelfs de Aboriginals hebben tenminste nog de boomerang, een wonder van aero-dynamica, uitgevonden), en een glasharde overlevers-mentaliteit (lees: roven wat je roven kan). En dan dus een breed spectrum aan gemene ziektes die elke actie levensgevaarlijk maken. Even een frisse duik in een meertje nemen is er niet bij, want Bilharzia. Malaria, gele koorts, hepatitis A-Z, het is allemaal in ruime mate voorradig en dat is me de aanblik van negers in golfplaten-hutten niet waard. Voor de beesten ga ik wel naar Artis of Burgers.

Brouhaha | 11-07-08 | 13:47

Gelukkig worden de 100 anderen nog gevolgd.

sjim panzee | 11-07-08 | 13:44

Wat een azijngezeik.

Serpa | 11-07-08 | 13:36

Ahum, als er nog meer dames zijn die contact willen leggen met een echte negert, stuur me dan een berichtje. Daarna poept u ook bloed, maarrr ... u gaat er niet dood van.

Romac34 | 11-07-08 | 13:33

Reizen is trouwens uit; statusverlagend om je als vee te laten afvoeren naar "exotische" bestemmingen. Leve de virtuele werkelijkheid.

Miretra | 11-07-08 | 13:33

Als je een negerT wilt zien ga je toch gewoon naar Rotterdam?
En als je vleermuizen wilt zien huur je een DVD'tje van Batman.
Maar ja, daar hou je weer geen dia's aan over. Spaart wel vliegtaks uit.

Doorgaans Nooit | 11-07-08 | 13:25

wat een buitengewoon onzinnig stukje dit. Marburg, Ebola en andere vage virussen zijn in Oeganda niet echt veel voorkomend. De conclusie dat die vrouw het aan zich zelf te danken heeft is simpelweg dom. Ik ben zelf in Oeganda geweest, heeft niks met multiculti te maken dat ik er was. Het is een mooi land, net als dat Frankrijk of... Argentinie dat ook zijn.
Dat de overheid dit niet goed heeft aangepakt, wat een onzin. Als ik deze troep lees, weet ik weer waarom het zo goed is dat er ook kranten zijn en andere "oude media"...
Ik vind dat jullie best wat respectvoller over deze vrouw mogen schrijven. Er is iemand overleden, een kinderen missen hun moeder, een man z'n vrouw.
Tot slot, de overheid vindT, apen.

bebe | 11-07-08 | 13:23

@ Pepsicle | 11-07-08 | 13:14

Het schijnt zo te zijn dat Hoxha volledig celibatair leeft en alleen Bulgaarse yoghurt eet. Dat om alle gezondheidsrisico's uit te bannen.

applaus voor de paus | 11-07-08 | 13:22

Uganda is een mooi land. Sinds ze Idi Amin naar een Moslim land hebben verdreven, hebben ze nog wat problemen gehad met het LRA dat door het Islamitische Sudan werd gesteund. Dat conflict is nu bijna voorbij en Uganda kruipt met gigantisch veel energie weer uit het dal.

Er kan altijd wat gebeuren op reis. 2/3 van Nederland is in het vakantieseizoen in het buitenland.

Het reisadvies van het ministerie is juist veel te streng. Veel veilige gebieden zijn daardoor niet met een normale reisverzekering te bereizen.

@Miretra | 11-07-08 | 13:10
Het virus is niet in mensen geevolueerd, maar in andere organismen waar het wel degelijk efficient is.

applaus voor de paus | 11-07-08 | 13:19

@ ErikZA | 11-07-08 | 13:04
Hmm beetje opervlakkig stuk ;)

Bottleneck | 11-07-08 | 13:18

Server ziek?
Da's een tijd geleden...

Miretra | 11-07-08 | 13:17

@ Willianus Wortelus | 11-07-08 | 13:00
haha, een minderwaardigheidscomplexje t.o.v. Holland.

Bottleneck | 11-07-08 | 13:16

Hoxha, je kunt ook overdrijven he... moeten we dan maar uit angst voor alles wat gevaarlijk kan zijn binnen onze landsgrenzen blijven? Beetje stemmingmakend bericht is dit, niemand gaat op reis met het idee om voor zijn/haar lol een gruwelijk virus op te lopen en dit te verspreiden bij thuiskomst. Daarbij, AIDS is veel gevaarlijker als ziekte, om de doodsimpele reden dat het heel lang in de gastheer blijft en zo zichzelf makkelijk kan verspeiden. Virussen als Marburg en Ebola doden hun gastheer zo snel dat het zijn eigen potentiele populatie vaak al om zeep heeft geholpen vóórdat het zich goed heeft kunnen verspreiden. Quarantaine is dan een heel effectieve maatregel. (zie net dat Walvis hetzelfde zegt)

Enne Brouhaha: hoezo dom... heb er meerdere malen langere tijd gezeten. Het heeft zijn goede en slechte kanten, maar ik weet wel zeker dat het leven daar een stuk interessanter is dan hier. Domme mensen zijn degenen die uit angst in hun veilige hoekje van de wereld blijven zitten zonder ooit iets mee te krijgen van hoe onze planeet nu werkelijk in elkaar steekt. Misschien hoor jij daar wel bij?

Pepsicle | 11-07-08 | 13:14

Er bestaat zelfs een serieuze wetenschappenlijke theorie dat de mens en andere grotere -zoog- dieren slechts bestaan bij de gratie van het bestaan van virussen.
De virussen hadden belang bij het ontstaan van een veelvoorkomende host om goed te kunnen gedijen.

de Bree | 11-07-08 | 13:13

Van mij mag Prof. Hoxha zijn stukje weggejorist worden!
Blijkbaar een gebrek aan empathisch vermogen om in te zien dat dit een verschrikkelijke manier is om dood te gaan.

coal | 11-07-08 | 13:12

pic 1: Lettervermicelli

stoer50 | 11-07-08 | 13:10

De staatsoverheid zou zich het bloed uit de ogen moeten schamen.

LibertasSimplex | 11-07-08 | 13:10

walvis | 11-07-08 | 13:06
Klopt, een slim virus heeft geen belang bij een dode gastheer.
Verkoudheid is wat dat betreft een stuk geavanceerder, van mens naar mens hoppen en onderweg lekker muteren.

Miretra | 11-07-08 | 13:10

Ontzettend triest voor die mevrouw.

kuttekrap | 11-07-08 | 13:09

Ik vind het verschil in redactie-reactie tussen een dode politievrouw en een dode toeriste ook nogal opvallend.

Pierre Moustache | 11-07-08 | 13:09

maar ze rook(te) niet........

plankton | 11-07-08 | 13:08

Misschien nuttig om even te melden dat virussen zoals Ebola en Marburg weinig tot geen kans maken om een epidemie te veroorzaken, gewoonweg omdat ze te aggressief te werk gaan (te snelle incubatie en te snelle dood)

walvis | 11-07-08 | 13:06

As a predicted outcome of Global Climate Change, sea level rise could impact the Netherlands drastically, leading to social and economic devastation.

ErikZA | 11-07-08 | 13:06

@wazakzegguh | 11-07-08 | 12:44
Iedereen die naar Afrika gaat, is gewoon een beetje dom. Punt uit.

Brouhaha | 11-07-08 | 13:06

Bof dat ik nog leef, zo'n beetje alle vleermuis spelonken gedaan.
Beetje onleuk grof dit stukkie.

Miretra | 11-07-08 | 13:05

@Bottleneck | 11-07-08 | 12:55

Ja, de rest van de wereld denkt dat NL ophoudt met bestaan. Lees b.v.:

Sea Level Rise and the Future of the Netherlands!!!
www.american.edu/ted/ice/dutch-sea.htm...

ErikZA | 11-07-08 | 13:04

U bent de zwakste schakel, tot ziens!
NEXT...

Fapdrol | 11-07-08 | 13:04

-weggejorist-

mattmaxx | 11-07-08 | 13:02

Bottleneck | 11-07-08 | 12:55 Geen last van. Willie woont +25 NAP. Laat maar komen die zondvloed. Wat zullen we die Hollanders missen. *proest*

Willianus Wortelus | 11-07-08 | 13:00

waarom sturen we onze regering niet naar die grotten, zag tenslotte nergens een negatief reisadvies..

jehova de bosneger | 11-07-08 | 12:59

Gedsie, Gecondoleerd dan maar!

AN! | 11-07-08 | 12:59

Mahuta | 11-07-08 | 12:45
Je vergeet de echte specialisten in het vingerwijzen: PvdA en de verbiedgristenen in het kabinet.
Verder nogal smakeloos stukje.....

Aktivist | 11-07-08 | 12:58

@ ErikZA | 11-07-08 | 12:48
Das grappig! Vinden ze dat echt dom? Ik zou eerder zeggen best slim, als je onder zeeniveau kunt leven dankzij civiel-technische hoogstandjes.

Bottleneck | 11-07-08 | 12:55

@Grijskijkert | 11-07-08 | 12:46
Het was een toeristische attractie en er was geen negatief reisadvies. Denk niet dat de vrouw het met de beste voorbereiding had kunnen weten. Gewoon verschrikkelijke pech. Het is wel waar dat er te weinig bewust is van de risiko's als we naar dit soort oorden gaan. Als je in de Tropen bent geweest altijd rekening houden met tropische ziekten. Een reisje naar Aruba kan best eindigen in een jaar knokkelkoorts (dengue).

Lafayette | 11-07-08 | 12:54

* kuch kuch *

Polonium 210 | 11-07-08 | 12:54

"as a precaution Dutch authorities have alerted the tour operator to avoid visits to the caves until further information is available."
goed lezen..

_waverider_ | 11-07-08 | 12:51

Samengevat zal deze vrouw geen foto's van haar tripje op haar hyves zetten.
Overigens prima dat er geen aandacht aan wordt gegeven. Stel je eens voor dat al die tokkies, aso's en ander gespuis uit angst thuis blijven. Kan ik niet meer rustig genieten van alle stilte deze zomer.

blinde kip | 11-07-08 | 12:49

God wat een kwaliteits stukkie weer zeg. BOEIEN!

Arch Stanton | 11-07-08 | 12:49

@ Kerby | 11-07-08 | 12:36
Ik zou haast zeggen: geen stijl!

Bottleneck | 11-07-08 | 12:48

@Brouhaha | 11-07-08 | 12:41

Ja, maar waar je ook gaat, als je naar de media luisterd hangt er je altijd een vreselijk onheil boven het hoofd. Ik zou in San Francisco ook voor m'n noten geschoten worden door een gangster.

Je wilt niet weten hoevaak me gevraagd wordt of ik niet bang ben dat NL straks ophoudt te bestaan als de waterspiegel stijgt. Beneden zee-niveau wonen, das pas dom en gevaarlijk! (volgens de urban-legends hier dan)

ErikZA | 11-07-08 | 12:48

"De Bakelse zette haar eigen leven en die van talloze anderen op het spel door op vakantie te gaan naar Oeganda". O, en sinds wanneer hebben talloze mensen contact met de lichaamssappen van een ander mens?

"Onze overheid vindt de privacy van één bloedpoeper namelijk belangrijker dan de gezondheid van miljoenen anderen. " Dus door haar naam bekend te maken en haar laatste uren vol bloedspugen en tranen van bloed te omschrijven zou de gezondheid van anderen minder gevaar lopen?

Deze vrouw is op een werkelijk gruwelijke manier aan haar einde gekomen. Waarom wel (terecht) respect voor een doodgeschoten agente en niet voor een doodgebloede vrouw die waarschijnlijk geen idee had dat er zo'n dodelijk virus in die grot verborgen zat?

Meneer Hoxha, u kunt zoveel beter.

De Geilige Maagd | 11-07-08 | 12:47

@sk!llz

Als je naar dit soort landen zo nodig op vakantie moet dan ga je a) eerst langs www.travelclinic.com voor shots en actuele inormatie en b) schuim je ffies op het net naar nog meer)info over het land in kwestie. Kwestie van goed voorbereid & geïnformeerd op vakantie gaan lijkt mij.

Het blijft verschrikkelijk maar dit had voorkomen kunnen worden..

Grijskijkert | 11-07-08 | 12:46

Voor de vingerwijzende TONners c.q. PvVers en ander calvinistengebroed: deze vrouw heeft in ieder geval de grotten in Oeganda gezien, terwijl de meeste van jullie niet verder dan de geraniums op de altijd keurig afgestofte vensterbank hebben gekeken.

Mahuta | 11-07-08 | 12:45

@Redactie.
HAAL RUTGER DIRECT TERUG UIT BALI!! Daar hebben ze ook vleermuizengrotten en we willen natuurlijk niet dat onze Rutger iets oploopt. Of... aandeanderekant..... vraag even om een reportage?

Lying Dutchman | 11-07-08 | 12:45

@wazakzegguh
Tja, vrijwillig opgevreten worden door beestjes vindt niemand leuk.
Maartoch.... Moet ze het maar gewoon op België o.i.d. houden.

putasucio | 11-07-08 | 12:45

Okee GS, de strekking is duidelijk, maar dat is geen reden om zo ontzettend respectloos te werk te gaan. Ze heeft misschien ook nog zoiets als familie en vrienden die dit lezen en die hebben het nu al moeilijk genoeg. Wie weet heeft ze zich wel enorm verdiept in haar vakantiebestemming en zich goed voorbereid, maar je kunt nu eenmaal niet altijd alles weten. Hoxha: dikke onvoldoende...

wazakzegguh | 11-07-08 | 12:44

*soepsidie voorstelt om kansenjongeren in oeganda vleermuispoep te ruimen als taakstraf*

acac | 11-07-08 | 12:44

Van Afrika tot in Amerika
van op de himalaya tot in de woestijn
Van Afrika tot in Amerika
ja wij zijn zoveel mooier als we samen zijn

putasucio | 11-07-08 | 12:44

Nekspek | 11-07-08 | 12:20
.
Dito, maargoed - je kan veel van GS zeggen, maar niet dat ze niet schizofreen zijn.

Niet voor Jan | 11-07-08 | 12:42

Koot & Bie, kom er maar in;

"Het land is één abces, maar de regering gaat met reces!"

Boris Poepnagel | 11-07-08 | 12:42

@ErikZA | 11-07-08 | 12:28
Tussen thuis-voor-de-buis en grotonderzoek in Afrika (of gewoon: naar Afrika) ligt nog een heel spectrum aan mogelijkheden hoor.

Brouhaha | 11-07-08 | 12:41

Ach, bezoek een gemiddelde grot waar dan ook ter wereld en je komt nieuwe micro-organismen tegen waarvan sommigen niet zo goed voor onze gezondheid. Ook in onze eigen huis trouwens. Of bezoek eens een studentenwoning. Oud-inwoners zijn door natuurlijke selectie immuun of enigszins beschadigd en bekleden nu hoge posities in het bedrijfsleven en overheid.
*aluhoedje op hoofd propt*

blinde kip | 11-07-08 | 12:41

Logisch gedrag van fundikabinet Balkenende/Bos/Rouvoet. Immers, men blijft slechts Deo Volente of Insha'Allah gezond. Negatieve reisadviezen doen daar niets aan af. De fundi's begrijpen het: paniekzaaiers daar bij die WHO.

Dorser | 11-07-08 | 12:40

@putasucio | 11-07-08 | 12:29

Yep, zoals wij zeggen; Africa is not for sissies en daar heb je er duidelijk genoeg van op GS, dus blijf maar lekker weg.

ErikZA | 11-07-08 | 12:39

@ Kerby | 11-07-08 | 12:36

ja echt heel errug, maar beetje eigen skoeld

Unholy Crap | 11-07-08 | 12:38

Zal ik maar even dan: HOAX! Is gewoon een smerig spelletje van de Oegandese regering om aandacht + toeristen te trekken. Die vleermuis is een geheim agent.

Multiflauwekulti | 11-07-08 | 12:37

Lekker Belangrijk© | 11-07-08 | 12:30
volgens mij is bodde dan niet de enige... als de strekking "Lekker Belangrijk© | 11-07-08 | 12:24" is, hebben we dan de ironie niet begrepen? en kritiek op een zwijgende overheid hoeft toch niet over de rug van die vrouw?

cioran | 11-07-08 | 12:37

weinig fijnzinnig dit stukje tav slachtoffer en nabestaanden.

Kerby | 11-07-08 | 12:36

@ Siebrand
Je bedoeld toch zeker 'slechter kan niet'

Of ben je ook zo'n geloofsgestoorde?

dummy59 | 11-07-08 | 12:34

Tja, als het niet zo zielig en sneu was allemaal dan zou je bijna zeggen dat deze dame in aanmerking komt voor.... (roffel).
.
www.darwinawards.com/
.
... de Darwin Award! Misschien leren al die vrouwen die zo lyrisch zijn over Afrika (dat zijn er altijd veel meer dan mannen) nu eindelijk eens dat Afrika een continent is van honger, viezigheid, geweld, armoede, luie negerts, en hele vervelende ziektes en genezen ze eindelijk eens van het romantische "Out Of Afrika" syndroom.

Brouhaha | 11-07-08 | 12:34

Dit is een goede reden dat hele continent te mijden.....

En ik maar klagen over al die steekbeesten hier in de zomer, ga vandaag maar eens in de tuin zitten met me muggen en steekvliegenvriendjes....

Unholy Crap | 11-07-08 | 12:34

Tja.. we waren gewaarschuwd.. de stekker gaat er nu uit!

Claude Jacque | 11-07-08 | 12:33

Wanneer worden buitenlandse toeristen voor het dodelijke Grijs 1 virus bij ons gewaarschuwd?

totivs | 11-07-08 | 12:33

CDA en CU: "Het is Gods wil."

Pieter Bas | 11-07-08 | 12:31

@zo jammer 12:14
Had Europa maar een negatief reisadvies in Afrika.

ditkannietwaarzijn | 11-07-08 | 12:31

@Bodde | 11-07-08 | 12:11,
ik geloof dat je de strekking van het topic niet helemaal begrepen hebt.

Lekker Belangrijk© | 11-07-08 | 12:30

@Reinaert | 11-07-08 | 12:10
'k Zal morgen 'ns te rade gaan bij de zigeuners op Nevsky Prospekt. Kans is groot dat ik het syndroom van Gestolen Beurs oploop.

Murdockyoufool | 11-07-08 | 12:29

@ErikZA
creepie

putasucio | 11-07-08 | 12:29

Dit is een slecht artikel!

Tux t. penguin | 11-07-08 | 12:29

[Vinex mode on] Jullie hebben gelijk, blijf maar lekker thuis voor de buis. Lekker veilig he schat? Straks zijn we 80 en hebben we niks gezien, maar we worden ten minste oud. Al die gekken die zo nodig iets moeten doen met hun leven, belachelijk [Vinex mode off]

ErikZA | 11-07-08 | 12:28

Ik heb geen negatief reisadvies nodig.
Ik ga toch niet naar zon kokosnotenland in zo'n grot banjeren.
Doe mij dan toch maar de Camping in Bakkum.
Zit trouwens een goede patatzaak in de buurt.

putasucio | 11-07-08 | 12:27

Wel vreemd dat dit niet in het nieuws was, toch?

Drone | 11-07-08 | 12:27

Once you go black you never go back.

Lekker Belangrijk© | 11-07-08 | 12:24

Lafayette | 11-07-08 | 12:17
Ruktor is nu op werkbezoek om te onderzoeken wat er zoal te koop is in de wereld.

snokkertje | 11-07-08 | 12:20

22 days later

wo ist der bahnhof | 11-07-08 | 12:20

'Onze overheid vind de privacy van één bloedpoeper namelijk belangrijker dan ...'
Condoleren kun je leren. De zoveelste imbeciele opmerking van Hoxha. Kan bovendien niet spellen. Ga es deaud. Kudtpuber!

Nekspek | 11-07-08 | 12:20

@Bodde, 12:11
Mee eens! Beetje hypocriet dit. De politie-agente is een HELD, maar dit even onschuldige slachtoffer wordt vrij stijlloos behandeld. Dubbele moraal, reaguurders naar de mond praten, etc...

Doofpot | 11-07-08 | 12:19

Ook apart: kraaien in witte pakken....

VanFrikschoten | 11-07-08 | 12:19

Op papier is het bij onze zorgzame overheid allemaal héél goed geregeld, in de praktijk soms ff niet. Ook nu, notabene in het vakantie hoogzeizoen.

Tisje | 11-07-08 | 12:18

Als de vrouw in kwestie wist van de mogelijke consequenties en groot risico op de dood en besmetting van anderen dan hebben jullie gelijk. Maar voor hetzelfde geld had deze mevrouw daar geen idee van (zo kreeg ze pas ziekte symptomen toen ze lang en breed weer terug was) en dan is jullie stukje nogal wansmakelijk en ongepast.

sk!llz | 11-07-08 | 12:17

accountants dan.......... ook ongedierte

Richard-Topofthebill | 11-07-08 | 12:17

Buiten de terechte tekst over onze overheid een onzettend trieste tekst GS. Zo niet van jullie gewend.
Althans het deel over de vrouw zelf. Houdt er iemand rekening met dit soort ziektes? Nooit iemand van de GS redactie in een land geweest waar je een kloteziekte had kunnen meenemen? Alsof het haar schuld is dat we tegenwoordig overal naar toe reizen. Een verschrikkelijk manier om dood te gaan.

Lafayette | 11-07-08 | 12:17

Heee... ze zijn blijkbaar vergeten om Rentokill te bellen.... ik zie accounts over de vloer hier.

Richard-Topofthebill | 11-07-08 | 12:16

Oeganda, het staat ondanks het verhoogde bloedpoep risico toch gewoon hoog bovenaan m'n lijstje. Zou namelijk dolgraag eens een kopje thee doen met de zilverrugen aldaar. En ach, de kans dat je aan stukken wordt gescheurd in een dolmus bij Alanya is 1000x groter.

drijflijk | 11-07-08 | 12:15

Bij mij heeft Afrika een negatief reisadvies.

Zo jammer! | 11-07-08 | 12:14

Toch handig die semi paniek. Even melden dat dat mijn tante was, kuchen en de rij voor de Iphone werd een stuk kleiner.

G-unite | 11-07-08 | 12:14

Massahysterie veroorzaken terwijl dat helemaal (nog) niet nodig is...

realiteitswaanzin | 11-07-08 | 12:14

Ohjee, ik heb vanochtend behoorlijk dikke ballen en mijn ogen zijn nogal rood en glazig. Volgens mij is het airborne op het stratumseind!

dagrunge | 11-07-08 | 12:14

Bakel? boeie! laat die mensen in die regio allemaal maar het marburg virus krijgen , wordt het misschien nog een keer rustig op de weg, als ze hier maar niet naartoe komen natuurlijk

yokiamy | 11-07-08 | 12:13

@oakie | 11-07-08 | 12:06:

Azijnzeikende oude man! Een letterje meer of minder mot kunnen. Kniesoor die daar op let. Gewoon overheenlezen en doorgaan met ademhalen.

Reinaert | 11-07-08 | 12:12

Sorry,
Ik had een nieuw artikel verwacht.

BEKENDMAKING: Moehaha. Het was Rutger. In zijn lease-Punto. Trajectcontrole A4, Haarlemmermeer rechts. 129 waar 120 is toegestaan. Overschrijding maximum snelheid met 5 km/u. Boete: 17 euro. Koop er iets leuks voor, Koos.

mastermattie_back | 11-07-08 | 12:11

@snokkertje | 11-07-08 | 12:08
ghe...

VanFrikschoten | 11-07-08 | 12:11

Wel lopen zeiken over respect en manieren als een mocro vuil loopt te spuien op een condoleance register maar wel goedkoop leuk doen over een vrouw die op een verschrikkelijke manier aan dr einde is gekomen. GS -10

Bodde | 11-07-08 | 12:11

Hé redactie, het is twaalf uur geweest, wie was de dader?

mastermattie_back | 11-07-08 | 12:10

@Murdockyoufool | 11-07-08 | 12:06:

Open TBC is afgezaagd, graag wel iets exotisch meenemen hè?

Reinaert | 11-07-08 | 12:10

tsss... wat is dat voor links gejengel om meteen met vragende ogen naar de overheid te gaan staan kijken...

behoorlijk | 11-07-08 | 12:10

James Lastig | 11-07-08 | 12:01
Wat wil je dan voor kabinet? Balkellende is slecht, maar beter is er niet.

Siebrandt | 11-07-08 | 12:09

Hoe onzeker ben je als je je gelijk denkt te halen in gebrekkige spelling van een ander ?

Mulder | 11-07-08 | 12:08

Nounou, Hoxha, dit is wel een béétje nieuws maken he! Negatief reisadvies van de WHO geldt alleen Oegandese grotten. Letterlijk staat er "People should not think about amending their travel plans to Uganda but should not go into caves with bats.'.

Ook zonder Marburgvirus lijkt me dat een vrij bizar vakantieplan. Bovendien moet je maar hopen dat je Oegandese gids blijft lachen, anders kom je er nooit meer uit.

snokkertje | 11-07-08 | 12:08

Het is overigens nogal middeleeuws (en ultiem gevoelloos) om dit Marburg-slachtoffer te beschuldigen van haar eigen besmetting, of de eventuele besmetting van anderen.

Maggot King | 11-07-08 | 12:07

Het meenemen van exotische ziektes wordt de trend. Kijken wat ik binnenkort voor lekkers uit Rusland kan importeren....

Murdockyoufool | 11-07-08 | 12:06

NUKEN die hele flikkerse zooi!!!!

nee,verkoopalleenijs | 11-07-08 | 12:06

"Onze overheid vind"
AUW !!!

oakie | 11-07-08 | 12:06

Is allemaal op te lossen door dit soort reizen door Air Oeganda uit te laten voeren.
Vertraging door technische gebreken is dusdanig dat dit de incubatietijd van de ziekte overschrijdt. Een besmet iemand sterft dan nog in de vertrekhal.

goudbrasem | 11-07-08 | 12:06

Wel reacties posten van mensen die de taal niet beheersen op fora/condoleanceregisters, maar zelf 'vind' met een d schrijven..

Pfeerd | 11-07-08 | 12:05

Dood is ook een soort van stabiele toestand.

Jannes Kopkaas | 11-07-08 | 12:03

Close encounters met Arubanen kunnen ook heel vervelend verlopen.... of is dat weer "over the top"?

VanFrikschoten | 11-07-08 | 12:03

OMG,nu maar hopen dat er niet preventief geruimd wordt in o.a. Helmond en Leiden.

Freezze | 11-07-08 | 12:03

Tja.. bij een normaal denkend mens gaat ook een lampje branden als je je eerst moet laten platspuiten voordat je "op vakantie" kan.. idioterie met al die vakanties naar 3e wereldlanden.

Mulder | 11-07-08 | 12:03

Meteen van het zomerreces terug roepen.
Dadelijk hebben we een epidemie in Nederland.
*stuurt Balkenende ticket voor Oeganda*...

da wizard | 11-07-08 | 12:02

Kunnen we niet met z'n allen ff een lekkere vakantie voor Hanneke, Ella, Wouter, Ahmed en consorten soepsiediejeren naar die hood!??!

Henry Hondenlul | 11-07-08 | 12:02

Trieste zaak, maar de vleermuizenfoto is ubercool!
Goedzo Geenstijl, blijven schoppen hierover!

stijliseenkeuze | 11-07-08 | 12:02

Natuurlijk doet onze overheid wederom niets... zijn we toch gewend?

A_Pendergast | 11-07-08 | 12:02

En de groeten uit de rimboe...

p0rn0 | 11-07-08 | 12:02

Gelukkig mag de AIVD wel gewoon journalisten blijven afluisteren.

CoJoNes | 11-07-08 | 12:02

Ik stel voor dat alle reaguurders een paar euro overmaken zodat we dit kabinet, Mugabalkenende voorop, een studiereis naar de bewuste grot cadeau kunnen doen.

James Lastig | 11-07-08 | 12:01

Kent de redactie deze vrouw, haar denkwereld, achtergrond en beweegredenen ?
Zo nee, wat een onsmakelijk, onfatsoenlijk stukje tekst.

de Bree | 11-07-08 | 12:01

Druppel op een gloeiende plaat i.h.k.v. de overbevolking.

pridsdivd | 11-07-08 | 12:00

Allemaal nep. Doorlopen!

snotlapje | 11-07-08 | 12:00

<p>Heeft Huilebalke, in de doofpot bij Fred Spijkers geduwd.</p>
<p>Zal wel de wens van god zijn. Hebben gristenhonden vaak als argument.</p>

Prof. Drs. Klavan | 11-07-08 | 11:59

Fijn, mijn zusje vertrek volgende week.

DiNozzo | 11-07-08 | 11:59

Misschien zitten ze in de grotten van Uganda vleermuizen te bekijken die een poepje laten vallen.

Syk | 11-07-08 | 11:58

Als je zo nodig in de rimboe vakantie moet vieren, is het gewoon het risico van het vak dat je ontvoerd wordt of opgegeten of een of andere apenziekte krijgt.

Hippocrates | 11-07-08 | 11:58

Lekker op tijd die WHO met hun advies.....

Siebrandt | 11-07-08 | 11:58

Tuurlijk houdt Grijs 1 dit stil. Weetjewel hoeveel vliegtax inkomsten ze mislopen als iedereen nu z'n reis naar Oeganda gaat cancellen?!

Gewoon Niels | 11-07-08 | 11:58

Ja is allemaal wel heel erg.... maar hoe zit het nou met die flitsboete van jullie?

Just my opinion | 11-07-08 | 11:57

Marburg in Oeganda, HIV na onbekommerd prakken in Thailand.
Texel FTW!

CoJoNes | 11-07-08 | 11:57

lulle???

justforfun | 11-07-08 | 11:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl