Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NEE. Geen F/A-18E/F Super Hornet voor ons!

riplinkfa.jpgHelaas pinkakaas. De enige keer dat u een F/A-18 Super Hornet gaat zien is in een simspelletje. Want Nederland gaat beslist geen F/A-18 aanschaffen, hoe leuk ze ook zijn, zo schrijft Aviationweek. Ook zal de Luchtmacht niet overstappen op de F-22. Dat is hier natuurlijk geen nieuws, in de VS wel Meer plaatjes van de F/A-18 hier. Met een beetje pech vliegen we straks toch in een opgepimpte Saab. Het doodsaaie babyboomers-merk is namelijk weer toegevoegd aan de shortlist van mogelijke opvolgers voor de F-16 :-(

Reaguursels

Inloggen

Doe ons gewoon een paar afgedankte F-117's, een paar nieuwe F-22 en een 2 B52's. Dan horen we er helemaal bij. Als er nog iets over is kan een SR-71 Blackbird er nog wel bij.

FOne | 04-07-08 | 12:31

By ons staan er ook hordes SAABs 1.8, zijn allemaal van die advocaten/notarissen met van die bruine schoenen aan onder een zwart pak. Laat Maik de Boer het maar niet zien. Dodelijk saai volk, zeer stoffige types.

Randy Andy | 04-07-08 | 11:57

Beste optie is mijns inziens de Fokker Dr. XXIII. In Rode Baron rood natuurlijk.

Dr R. Clavan | 04-07-08 | 11:57

Die Saab Gripen is best een gave jet. Beter dan die F18 Hornet in ieder geval.

-=PyP=- | 04-07-08 | 08:46

Je bent een sukkel als je dit ding in de naam van dit sukkel land , voor deze sukkelkoningshuis en dit sukkelskabinet gaat vliegen.
Een enorme, dimme lutser.

LifeCatcher | 03-07-08 | 23:45

Oh oh oh, wat zal MAD Herben boos zijn, al die moeite en geheime afspraken voor niks. Grote vraag is nu: zal MAD de steekpenningen terug moeten betalen.
Ik had niks met Pim, alleen dat hij absoluut dat dure amerikastaanse kreng niet wilde hebben daar had ik wel sympathie voor...

-Michiel Meer- | 03-07-08 | 23:36

@medeklinker
Erm, De F-35A, die Nederland gaat kopen, kan niet verticaal opstijgen. Das de F-35C

Mali | 03-07-08 | 23:35

Ik stel voor de P-51D weer uit de mottenballen te halen. En dan hangen we daar AMRAAMs onder. Geyl.

Solifugid Trismegis | 03-07-08 | 23:29

We moeten af van de afhankelijkheid en aanhankelijkheid van de V S van A. Doe nou maar gewoon die brits-duitse degelijkheid. De europeesche auto's zijn ook beter!
Dus, hoppa, we nemen de Eurofighter wel. Steek die centen dan maar in ons eigen continent! Trouwens... de britten weten wel raad met de Eurofighter: nl.youtube.com/watch?v=s16qxtNksMQ

puntkomma?! | 03-07-08 | 22:57

Wat is dit nou voor onzin? Een MiG?
De grote favoriet van de luchtmacht is de F-35, die de 'manouverability' van een F-22 Raptor heeft en de snelheid van een F-16, kan zelfs verticaal opstijgen.
Als het allemaal meezit vliegen onze jongens in een paar jaar in een F-35.

medeklinker | 03-07-08 | 22:36

yup. gaat zoizo door. Zit al te veel geld in

Mali | 03-07-08 | 22:12

Boeie krijgen toch F-35

Pepee | 03-07-08 | 21:49

-weggejorist-

Kolonel Mosterd | 03-07-08 | 21:23

Sukhoi, die moeten we hebben en huur er gelijk een paar russische piloten bij om 'onze jongens' te laten zien hoe je er mee om gaat. Die dingen bouncen als geen ander.

gigi gorgonzola | 03-07-08 | 21:18

Zou Opel ook straaljagers maken?

Loebas | 03-07-08 | 20:29

Maar kost niks. En is duurzaam. Ze later die dingen in Siberië met -30 graden gewoon lekker buiten staan. In de zomer doen ze het gewoon nog.

Mali | 03-07-08 | 20:01

Mig 35... russische rommel. Met electronica van een paar generaties geleden.

ekimov | 03-07-08 | 19:48

@sapjes

gij zijt een woensdrecht loverboy ???
fokker herstart woei
we mogen blij zijn als die vliegende lelijke grafbakken uit de lucht worden gehaald
ja toch ?

rooie-sien | 03-07-08 | 19:28

@yokiamy | 03-07-08 | 19:21
Moet je ook eens in de omgeving van Hawaii gaan vragen naar Mitsubishi. Die schijnt daar ook een reputatie te hebben.

Chiant | 03-07-08 | 19:26

@Mali | 03-07-08 | 19:14
Nee. Theedrinkert heeft gelijk. Maar jij ook een klein beetje hoor, want in de cyrillische tekst staat ie inderdaad zoals door jou beschreven. Google ook maar eens op AN (Antonov) of op IL (Iljoesjin) of op MI (Mil) of op KA (Kamov), enfin je krijgt het plaatje.

Chiant | 03-07-08 | 19:24

wast ist kebeurd met eurofighter scheisezooi ???

rooie-sien | 03-07-08 | 19:22

The Rise of Fokker!! Laat ze die maar eens doorontwikkelen.... Saab stelt toch geen ene ruck voor. Auto's zijn altijd stuk en voor heaumeas.

Waarom geven ze Engeland, Duitsland niet een paar miljard om ons land te "verdedigen". Die paar extra hectares maakt voor hun toch geen flikker uit. In een straaljager ben je toch binnen een paar minuten over ons landje gevlogen.

sapjes | 03-07-08 | 19:21

@WaarDeWindWaait
-
Saab is toch van General Motors? Laat maar zitten dus, we willen toch niet met Opel gevechtsvliegtuigen de oorlog in?
.
Jouw woorden, mijn gedachte !
.
En wat te denken van Chevrolet (Daeweoo) dat ook van GM is of erger nog, KIA !
Is er niet iets als een Honda of Toyota gevechtsvleigtuig? standaard voorzien van alle opties, niet kapot te krijgen en geen onderhoud nodig behalve slijtdelen?
.

yokiamy | 03-07-08 | 19:21

@ happiness

Pim was gevaarlijk vanwege 9-11? omdat 'ie een jaar later dood ging ofzo?

Hoe dan ook, wat nou JSF, ik zeg gewoon doodleuk: nl.wikipedia.org/wiki/Fokker_G.I én gaan!

roeinerd | 03-07-08 | 19:19

De F-18 is toch voor op een vliegdekschip? Daar vliegt Tom Cruise althans mee naar zijn werk op en neer. Dus we krijgen ook geen vliegdekschip?

Chiant | 03-07-08 | 19:18

Geeft iemand mij gelijk? :P

Mali | 03-07-08 | 19:14

@ theedrinker
dat SU for Soviet-Unie klopt idd ook niet.
In Grieks/Latijns schijf je het zo [Sukhoi = SU-35]
In Cyrillic is het namelijk [Сухой = Су-35]
google maar

en @Castrol-RGT
Werk aan je grammatica

Mali | 03-07-08 | 19:11

Zeldzaam domme en arrogante idioot die Jack de Vries: Praat over "through life costs" terwijl het overgrote deel van de vredesverliezen van de F-16 is veroorzaakt door motorstoring. Een 2 motorige straaljager is veiliger en een stuk goedkoper wat dat betreft.
Ook vallen de kosten van het aanpassen van de "Aircraft shelters" in het niet bij de totale aanschafprijs van het nieuwe speelgoed van de KLu.
Bindend stemadvies: een 2 motorig ding wat zich heeft bewezen. (ipv een toestel waarvan niemand weet wat het kost en wanneer 'ie klaar is, en dat met externe bewapening en brandstoftanks heel erg goed op alle radars te zien is zoals de JSF).

Avant | 03-07-08 | 18:54

Ennuh trouwens... Waarom al dat eerdere geld voor niets over de balk gooien? Kan je die JSF net zo goed gewoon kopen.

T!GER1125 | 03-07-08 | 18:52

*Roept postbode terug te komen met sollicitatieformulieren vliegert*
.
Boeiend nieuws dit vorige jaar is overeengekomen dat de luchtmacht zelf specialisten mag inzetten voor een mogelijke tweede keuze dus gaat het gezegde de luchtmacht wil dus de luchtmacht krijgt gewoon weer op en komt er gewoon een mooie JSF...
.
*Stuurt postbode weer weg met sollicitatieformulieren*

T!GER1125 | 03-07-08 | 18:48

Castrol-RGT | 03-07-08 | 17:54
SU staat toch voor Sukhoi in plaats van Sovjet-Unie?

theedrinker | 03-07-08 | 18:37

Die Saabs zijn zo fokking lelijk, die F18 daarentegen...
.
...*kwijlt*

Wappelflap | 03-07-08 | 18:30

Godgeklaagd. Die Saab is ouwer dan de F16 dus waarom in godsnaam daarop overstapen. Gewoon Eurofighter doen. Koopt eigen waar!

Aleph | 03-07-08 | 18:29

en aangezien de redactie van GS in zowel de superhorzel alswel de saab gripen gevechtsmissies hebben gevlogen, weet men precies hoe doodsaai de laatste is? Een babyboomersmerk dat effectief is in het doodschieten van djellaba's voor een budgetprijs betekent meer fighters voor je bucks dus meer firepower. Wat is er doodsaai aan meer firepower als ik vragen mag?

granaatwerper | 03-07-08 | 18:20

Tja wat moet je met een Hornet als je geen vliegdekschip hebt om ze van te laten opstijgen/landen, want daar zijn die nu eenmaal voor gemaakt. Eerst maar weer eens een Karel Doorman bouwen. Verder past een vliegtuig met een trekhaak natuurlijk prima bij Nederland.

Andriesch Knevelmans | 03-07-08 | 18:15

@Castrol-RGT;
de su-37 is een su-35, maar dan met 2 extra raket rails. plus de su-37 is niet in productie.

en nog dit;
Eurofighter Typhoon MULTI-ROLE Combat Fighter
www.airforce-technology.com/projects/e...

Mali | 03-07-08 | 18:07

Koop gewoon Amerikaans spul, maakt niet uit wat. Daar hebben we wat aan. De Russen en de Europeanen krijgen toch niets voor elkaar op dit gebied.
De Eurofighter staat vaker aan de grond wegens storingen dan dat ie vliegt.

ekimov | 03-07-08 | 18:06

bedankt voor de uitleg supah. @ Mali : SU-35? je zal vast wel weten dat SU voor Soviet Unie staat en dat dat dus geen mogelijk kan worden. dan kan je trouwens beter nog de SU-37 hebben. en die eurofighter is echt een 'fighter' , aka air to air combat, is dus ook niet echt wat je zoekt.

Castrol-RGT | 03-07-08 | 17:54

Aanschaf van de SAAB zou prima passen binnen de beleidsplannen van het Kabinet. Iedereen moet langer blijven werken, waarom dan geen -aan de leeftijd- aangepaste straaljagers?
Jonge piloten in een JSF, de oudjes in een SAAB...

Herman Flipsen | 03-07-08 | 17:34

@GroteKakkedrol | 03-07-08 | 17:29 ,
beetje moeilijk doen,
je kunt het hier om de hoek kopen, nog geen 20 Euro de gram.

vander F | 03-07-08 | 17:31

@vander F | 03-07-08 | 16:59:

De heroine uit die contreien schijnt goed te zijn, en vermoedelijk zullen er ook wel wat ISAF medewerkers zijn die geleerd hebben hoe dat spul geconsumeerd kan worden en hoe leuk dat is. Wordt lachen straks als die terug komen naar het vaderland.

GroteKakkedrol | 03-07-08 | 17:29

Ik bedoel Su-35bm

Mali | 03-07-08 | 17:29

Die F-22 wordt het zoizo niet. Dat is een air-superiority fighter zoals de F-15. Geen multi-role zoals de F-16 en F-35.

Ik stel voor;
Eurofighter Typhoon of de Sukhoi CY-35BM

Mali | 03-07-08 | 17:27

Saab is toch van General Motors? Laat maar zitten dus, we willen toch niet met Opel gevechtsvliegtuigen de oorlog in?

WaarDeWindWaait | 03-07-08 | 17:25

-1 voor de wapenindustrie

ginsletje | 03-07-08 | 17:14

R2920 is zo iemand die zelfs gaat janken als de VS de oorlog in voormalig Joegoslavië beëindigd.
Maar de olie daar maakt veel goed.

vander F | 03-07-08 | 17:11

Ik wil verdomme die F22 boven mn stad horen vliegen... Kom maar op met die Raptor... Leeuwarden wacht met smart!!!

KarelKopKaas | 03-07-08 | 17:03

@R2920 | 03-07-08 | 16:57 ,
wat halen 'we' nu dan uit Afghanistan?

vander F | 03-07-08 | 16:59

Zo lang kruipend nederland alleen nog maar de V.S.-economie bevorderende missies doen en ze Sudan, Zimbabwe en alle andere landen waar wel gezeik is maar niets te halen valt latten verotten, zal ik de laatste zijn die in dienst zal gaan of me er ook maar enigzinds mee zal bemoeien!!!

R2920 | 03-07-08 | 16:57

@ DeArmeStudent : eerst zien dan geloven, de Chinezen kunnen goed kopiëren maar daadwerkelijk dingen ontwikkelen dan is nog erg lastig voor ze.

Dr.Bob | 03-07-08 | 16:57

@superjan
Whehe

Mij maakt het niets uit, het kost allemaal klauwen met geld (heb gewerkt in hangaar 4 groot onderhoud F16 in L'warden)

brainsalad | 03-07-08 | 16:50

Doe we toch een Fulcrum. Gelijk een mooi statement richting de andere kant van De Grote Plas.

Kabouter Pimpelmee | 03-07-08 | 16:46

@van dal | 03-07-08 | 16:33: Ik zal er even over bellen...
@Pierre Moustache | 03-07-08 | 16:40: Als jij er maar content mee bent, dat is het enige wat telt.

Fleauxe | 03-07-08 | 16:41

Fleauxe | 03-07-08 | 16:17
Ik koop een auto op comfort, de mogelijkheid er stevig mee te rijden, en als het even kan miljeumiemels enorm te ergeren. Wat "de man of vrouw in de straat" verder van mijn auto vindt laat mij siberisch. Ik zie een blingding niet als visitekaartje.
Een Saab is dan wel weer zo lelijk dat ik hem te duur vind voor zijn uiterlijk, maar als je in een andermans Saab zit, heb je niks te mopperen.

Pierre Moustache | 03-07-08 | 16:40

Het schijnt dat die F-18's veel beter zijn dan de F-22.

Fl0r1s | 03-07-08 | 16:36

@LoopseTeef | 03-07-08 | 16:27 ,
wat dacht van net zoveel inwoners als Den Haag?

vander F | 03-07-08 | 16:36

milo | 03-07-08 | 16:31

Klopt Milo........ maar ik moet ook zeggen dat geen enkele Luxemburger op mij de indruk maakt dat hij/zij zich onveilig voelt in deze wereld. In tegenstelling tot onze regering die overal dreigingen ziet en daar ook geld voor over heeft

LoopseTeef | 03-07-08 | 16:35

Fleauxe | 03-07-08 | 16:00 JSF... nee, niks.

van dal | 03-07-08 | 16:33

Ik heb niet opgelet, maar zaten we niet vuistdiep in die Joint Strike Fighter? Ik was toch een beetje in de veronderstelling dat ze daar de F16 mee gingen vervangen... zal wel aan mij liggen dan.

ongeveerprecies | 03-07-08 | 16:31

Vliegt deze wel onder de € 100 naar Malaga? Dan is ie OK hoor.

/\/\addog | 03-07-08 | 16:31

@LoopseTeef

Inkoppertje

milo | 03-07-08 | 16:31

Vraag me ineens af waarom Luxemburg geen straaljagers heeft of waarom hun legert niet in Afghanistan zit. Zou daarom alle rookwaar en brandstof daar zo goedkoop zijn?

LoopseTeef | 03-07-08 | 16:27

Ik zeg ook NEE, tegen debiele smileys in GS posts...

emmertjevol | 03-07-08 | 16:26

Stephan P | 03-07-08 | 16:18
Ja we kunnen toch ook rekenen op Franse luchtsteun zoals in Joegoslavië. Daar hebben we onze les wel geleerd mag ik hopen. Onze jongens op de grond dan onze jongens in de lucht voor de luchtsteun. Vertrouwen op kameraden is onvoldoende gebleken.

spooky | 03-07-08 | 16:25

@Captain Orange | 03-07-08 | 16:15: Proost!

Fleauxe | 03-07-08 | 16:25

Altijd hetzelfde met Saab-vliegers.

Telkens die opmerking: "Weet je dat ze ook auto's maken?"

Patrick Bateman | 03-07-08 | 16:24

@Dr. Bob,
Blijkbaar heb je de afgelopen 20 jaar onder een steen geleefd: bijna alles wordt tegenwoordig in china gemaakt, en de technogische vooruitgang van china zal binnen 15 jaar die van de US of A voorbijstreven... tel daarbij de economische machtspositie die ze nu al innemen en in de toekomst gaan innemen... en tel uit je knikkers...

DeArmeStudent | 03-07-08 | 16:23

@Stephan P | 03-07-08 | 16:18
.
Onze F-16's worden dagelijks gebruikt in Afghanistan om grondtroepen (ook de onze) te ondersteunen en de Taliban Jim Morrison's Mantra "The West Is The Best" bij te brengen.

supah | 03-07-08 | 16:22

maar we hebben toch helemaal geen straaljagers nodig, we zijn toch niet in oorlog of wat dan ook. kost een hoop en je hebt er niks aan want gebruiken ho maar!

Stephan P | 03-07-08 | 16:18

Bos worden we nu opeens gierig?

Death Wish | 03-07-08 | 16:18

Even offtopic, maar wat the fuck is er met die poll aan de hand? gisteren werd er nog gevraagd wat ik op mn eerste rookvrije avond ging doen en ik heb ingevuld dat ik lekker thuis blijf zitten. En vandaag is de poll ineens vernieuwd en is het thuis blijven eruit gehaald?
Of zit Stivoro weer eens vuistdiep in GeenStijl en konden ze het niet verkroppen dat er mensen zijn die na het rookverbod liever thuis blijven zitten dan nog naar de kroeg gaan, en kunnen ze vervelende reclame niet gebruiken?
web.archive.org/web/20040110113508/htt...

DouweDabbert | 03-07-08 | 16:17

heel saai simfilmpje

great bay | 03-07-08 | 16:17

Rot op met je Chinese vliegtuig. Goedkope knock off rotzooi.

Dr.Bob | 03-07-08 | 16:17

@Pierre Moustache | 03-07-08 | 16:07: Je koopt toch ook een auto om erin gezien te worden? Of ben ik de enige die daar zo over denkt?

Fleauxe | 03-07-08 | 16:17

@Castrol-RGT | 03-07-08 | 15:41

Nadelen Saab t.o.v. F/A - 18

1. Trager
2. Kan minder bewapening meenemen
3. Veel minder bereik
4. Gebruikt andere munitie voor boordkanon dan onze F-16, je oude voorraad kan dus weg en je mag een compleet nieuwe kopen.
5. Kleinere gebruikers groep dus hogere kosten voor wat je krijgt.

Hij doet kan dus wel meer dingen niet zo goed als de F/A-18 behalve op een vliegdekschip landen.

@looprekje | 03-07-08 | 15:44

Allereerst is de F/A-18E helemaal niet een oud toestel, het is een sterk verbeterde versie van de originele Hornet maar het zijn allemaal nieuwe airframes. Niet zoals onze F-16AM MLU kisten, oude geupdate toestellen. Onze MLU F-16 is op internationaal niveau een top machine qua avionics en wapensystemen maar qua structuur is het een oud beestje. Na een tijdje heeft zon toestel meer en meer onderhoud nodig om operationeel te blijven en dus stijgen de kosten.

Eurofighter heeft tot nu toe nog geen bom gedropt, software + hardware probleempje. Beetje beschamend he? Is toch wel een core-quality van een modern jachtvliegtuig. Komt ook nog eens bij dat het apparaat nogal oud is onderhand. Hij is al in ontwikkeling in de een of andere vorm sinds de vroege jaren 80. Europese luchtvaartprojecten hebben nogal eens de neiging vast te lopen om politieke redenen. Het toestel is niet stealth, heeft geen super cruise capaciteit (supersonisch vliegen zonder de naverbrander te hoeven gebruiken) en loopt een halve generatie achter qua avionics. Beetje miskoop dus.

@RechtsGroen | 03-07-08 | 15:58

Afghanistan is echt wel wat langer vliegen vanaf Leeuwarden, je moet ook nog terug lijkt me. Wel zo goed voor de arbeidsverhoudingen binnen de krijgsmacht om maar geen kamikaze missies in te voeren. Om dagelijks zulke lange vluchten te gaan maken moet je wel veel air to air refuelen wat de toch al beperkte europese vloot tankers nog meer onder druk zet. Slecht plan. Onze snelwegen zijn helaas te bochtig en niet van geschikte kwaliteit om langere tijd met straaljagers vanaf te vliegen dus dat plan is ook down the drain. Verder is onze luchtmacht qua onderhouds organisatie heel anders opgebouwd dan de Zweedse waar veel onderhoud door dienstplichtigen wordt gedaan.

@[-InFiDeLz!-] | 03-07-08 | 16:04

Sinds de treinkapingen door de molukkers is onze luchtmacht niet meer ingezet binnen de landsgrenzen. De onderscheppingen door QRA toestellen van ongeidentificeerde toestellen vallen in het niet bij de inzet in Afghanistan waar bereik en loiter time (de tijd dat je in de buurt kan blijven hangen van grond troepen) wel van belang zijn. Saab is en blijft een enorm slechte keuze.

supah | 03-07-08 | 16:17

Fleauxe | 03-07-08 | 16:14

Geen bekerhouders, alleen houders voor Single Malt Whiskeys....(en een asbak voor de Cubaan)

Captain Orange | 03-07-08 | 16:15

@brainsalad | 03-07-08 | 16:11 ,
nee, dat heeft onze regering al lang weggejorist,
op 15 maart 1996.

vander F | 03-07-08 | 16:15

@Captain Orange | 03-07-08 | 16:11: Vriend, al werd dat ding méér waard nog steeds no fokking way dat ik erin ga zitten. Ik vraag me af of er wel bekerhouders inzitten zodat je onderweg lekker kan genieten van een koud blikje Coca-Cola.

Fleauxe | 03-07-08 | 16:14

Nederland en de luchtmacht... valt me tegen dat ze niet meer Fokker vliegen..

dikkertjedap | 03-07-08 | 16:14

Nl heeft met Fokker en nu stork veel ervaring met de F16. Aangezien dit ook een toestel is van general dynamics lijkt me de F18 een logische keuze. Het is wel een 1 motor toestel, de F14 tomcat is wat dat betreft veiliger. En waarom geen mig29, dat is de tegenhanger van de F18. nl.wikipedia.org/wiki/MiG-29
De koude oorlog is toch wel over niet?

spooky | 03-07-08 | 16:13

@brainsalad. Rookt u pijp of pijpt u rokend?

superjan | 03-07-08 | 16:13

Mooi staaltje techniek, is ook wel weer een kunstwerk op zich. Dat ze het kunnen maken hé.

Mrpurple | 03-07-08 | 16:12

r.e.s.p.e.c.t. voor techniek van welke straaljager dan ook. Die SAAB canart vleugels zijn geil, en zweden heeft wel even wat techniek in huis die wij in NL niet hebben

brainsalad | 03-07-08 | 16:11

@hapiness
Pim Fortuyn was idd tegen JSF en dat niet alleen hij wilde heel Defensie weg saneren.
De Amerikaanse ambassadeur is op de dag dat hij vermoord werd nog bij Fortuyn langsgeweest, de heer Sobel. Hij probeerde Pim nog om te praten, dat is niet gelukt met het welbekende resultaat.
Lees hiervoor het boek van Ine Veen.

GeenstijLover | 03-07-08 | 16:11

Fleauxe | 03-07-08 | 16:05

Vandaar dat het een van de meest waardevaste auto's is.......

Captain Orange | 03-07-08 | 16:11

even off-topic: Kamer wil schriftelijke uitleg over affaire Wilders van CDA zuigertje Verhagen. Eens kijken welk sprookjesboek er wordt utigebracht.

Broccemaeker | 03-07-08 | 16:08

En de piloten in een bruine ribfluwelen broek met een pijp in het hoofd.

Uw Verzekeringsadvis | 03-07-08 | 16:08

Fleauxe | 03-07-08 | 16:05
Een saab is loeilelijk van buiten en comfortabel van binnen. Verborgen rijkdom, voor wie geen blingbehoefte heeft. Gewoon een lelijke audi, zeg maar.

Pierre Moustache | 03-07-08 | 16:07

-weggejorist-

Violator[xL] | 03-07-08 | 16:07

Dikr | 03-07-08 | 16:00

Wat is er zo goed aan dat miljoenen over de balk gaan voor vliegentuigen
die alleen gebruikt worden voor Navo en VN-missies?

Eurotokkie | 03-07-08 | 16:05

[email protected], [email protected]@b (ik wil geen reclame maken) is toch wel het meest onbeduidende merk wat er bestaat. Ik snap niet dat er mensen zijn die dat kopen, wat een kudtauto.

Fleauxe | 03-07-08 | 16:05

@ari gold> smilies gaan het weer helemaal worden in 2009.

superjan | 03-07-08 | 16:04

@supah | 03-07-08 | 15:32
U is kenner zie ik. Maar wij kunnen best de Saab nemen, want ons land is niet zo groot dat range een issue zal zijn. Wij gebruiken onze F-16's hoofdzakelijk voor het onderscheppen van verkeersvliegtuigen die vergeten zijn zich te melden, dan heb je niet zo'n enorm bereik nodig. Voor evt. langere missies kun je er nog wel droptanks onder hangen. Bovendien denk ik dat de kostprijs van de Saab versus de rest wel eens de doorslag zou kunnen geven. De Eurofighter en JSF zijn peperduur vergeleken met de Gripen... en het gaat wel 'van onze belastingcenten'...

[-InFiDeLz!-] | 03-07-08 | 16:04

Hoe moeten we de Brabanders dán rustig houden? Laat staan de Belgen!

keaus666 | 03-07-08 | 16:03

Saab? D66' ers in die commissie soms?

superjan | 03-07-08 | 16:02

Goed nieuws dag vandaag +1

Dikr | 03-07-08 | 16:00

@van dal: On this day heeft niet direct betrekking op vandaag maar je kent me dus ik begrijp dat je me even helpt. Je weet het maar nooit. Heb jij trouwens nog iets van de JFS gehoord of hoe zit dat?

Fleauxe | 03-07-08 | 16:00

Ik hoop wel dat ze dan een turbo hebben.
Valt nog mee dat ze geen Starfighters afstoffen. Trouwens, die Gripen is ook al een oud ding hoor. 12 jaar geleden was de eerste al gefabriceerd. Maar goed, net als met auto's, Amerikanen vinden de linkschen asociaal, ze denken dat Saab goed is voor het milieu.

50Caliber | 03-07-08 | 16:00

Hahaha @ Ari Gold

RechtsGroen | 03-07-08 | 16:00

Laat ze allemaal neerstorten (boven zee)! Kill idiotisme!

dré oudman | 03-07-08 | 16:00

Maar zodra de JSF af is dan is die techniek alweer verouderd , kunnen ze
weer opzoek naar een andere vogel.

Eurotokkie | 03-07-08 | 15:59

Fleauxe | 03-07-08 | 15:53 fourth of july is morgen pas hoor.

van dal | 03-07-08 | 15:58

Saab kan nog van een snelweg opstijgen. Zo beroerd is dat niet als die 3 overgebleven Luchtmachtbases van ons land als een bommetje hebben mogen ontvangen.

Als we dan toch aan de oude meuk gaan: ik vind dat we nog steeds een vol squadron F-111's moeten hebben. Gewoon voor de leuk. Bent met drie uur vanaf Leeuwarden in elke oorlogshaard. En dan ouderwets tonnen clusters dumpen.

RechtsGroen | 03-07-08 | 15:58

Een smiley in een artikel??

Ari Gold | 03-07-08 | 15:56

Nederland kan 't prima af met een Cessna + Kodak weggooi fototoestel.

DeDerdeKamer | 03-07-08 | 15:56

Goed bezig, De Saab gripen is ontwikkeld in Europa (mede met geld van de EU meen ik). Investeer deze enorme bedragen maar mooi in de eigen regio (Saab is Zweeds, en dus EU lid en dus blijft het geld net *iets* dichter bij huis).
De F/A-18 is overigens ook al enkele jaartjes oud (eerste versie in de jaren 70, voor het eerst geleverd in 1984, laatste upgrade > 10 jaar geleden meen ik).
De Saab Gripen is ontwikkeld midden jaren '80 en voor het eerst geleverd in 1996.

ikweetgeennicknaam | 03-07-08 | 15:55

Nee, geen Super Hornet.
Probeer anders een brouwsel uit de fabriek van Sukhoi. Die zijn aanmerkelijk goedkoper ook.
Maakt toch niet uit, met een onverschillige bevolking en een ruggegraatloze regering hoeven we toch al geen oorlog te voeren.

Zo jammer! | 03-07-08 | 15:55

venco drop.

van dal | 03-07-08 | 15:54

@Amsterdam/geenkraker | 03-07-08 | 15:49: I wish you the best on this great day on which we celebrate that we still rule the world, www.youtube.com/watch?v=nYENO6r5vVo

Fleauxe | 03-07-08 | 15:53

Oh wacht de JSF is de F-35. Waar gaat deze onzin topic dan over? NL gaat toch voor de JSF. Of moest dat nog even benadrukt worden als enige optie? Van Defensie natuurlijk. JSF is de enige optie anders krijgen we troep, propaganda boodschap begrepen, over en uit.

GeenstijLover | 03-07-08 | 15:52

@ happiness: Dollar is afgeleid van het woord Thaler. Zoek maar even op op het wereldwijdeweb.

Voor de rest sta ik niet per definitie negatief t.a.v. je verdachtmakingen. Maar dan moet je wel even met wat meer analyse komen. 'Na dit, dus door dit' is geen geldige redenering. Ge moet causaliteit aantonen. Doe es.

_ILT_ | 03-07-08 | 15:51

Er zal wel weer een een of andere prins wat smeergeld gekregen hebben om die muffe Saab te "promoten".

steven paul | 03-07-08 | 15:51

4th of July

America -
Land of the free home of the brave
Go big or Go home
Love it or Leave it

Independece 2008 !!

Amsterdam/geenkraker | 03-07-08 | 15:49

@happiness:
Teveel naar lange Frans geluisterd?

stom schaap | 03-07-08 | 15:46

tot nu toe alleen nog een papieren vliegtuigje van miljoenen

Eurotokkie | 03-07-08 | 15:46

Sir Galahad the Pure | 03-07-08 | 15:44
Oh ja, fapke, ehm flepke...

Pierre Moustache | 03-07-08 | 15:45

NL hoeft oko geen F18's aan te schaffen, want ze zijn net zou oud en een stuk minder dan de F16's. Had nou maar meteen die Eurofighter gescoord, dan waren we van het geziek afgeweest.
Zo , en nou klaar!

looprekje | 03-07-08 | 15:44

@ swaffelkip

zekr "I am Legend" gekeken

achmed-de-terrorist | 03-07-08 | 15:44

Porrello wilt gewoon die JSF. En snel een beetje!

Porrello | 03-07-08 | 15:44

Sturen we de Koninklijke toch gewoon naar Uruzgan. Kunnen we Wilders onderweg even in Jordanië droppen.

DiNozzo | 03-07-08 | 15:43

happiness | 03-07-08 | 15:34
Waar ben jij mee bezig?

Marux | 03-07-08 | 15:42

Shit, ik moet aan de bril. Las ik toch Female 18, Super Horney, gaat het achteraf toch om een vliegtuig....

Wasknijper | 03-07-08 | 15:41

@Happiness
Voor U dan maar de rode pil?

1sokkie | 03-07-08 | 15:41

F-22 is uiteraard te duur , zeer goed vliegtuig. maar ik vind die saab ( gripen c ) echt niet onderdoen voor de F/A-18 , behalve dan dat de laatst genoemde op vliegdekschepen kunnen landen , maar hoeveel hebben we er daar nou van?

Castrol-RGT | 03-07-08 | 15:41

De Saab Gripen schijnt een vreselijk goed vliegtuig te zijn.
Dus waarom niet ?

Moi2 | 03-07-08 | 15:40

@happiness 15:34 Is de ALDI bij jullie door de aluminiumfolie heen ofzo?

pendajo | 03-07-08 | 15:39

Yarn

Wodco | 03-07-08 | 15:39

Shortlist of niet, het wordt gegarandeerd de JSF.
Uncle Sam needs our money.

1sokkie | 03-07-08 | 15:36

Zerma Shredder | 03-07-08 | 15:28
"Wat heeft Nederland nou nog te verdedigen? "
Niks, alles is al weggegeven en/of kapot gerelativeerd. Een uitgeleefd, zwabberend schip wat met kapitein PvdA aan het roer koers zet richting een enorme rots.

abc_mentaliteit | 03-07-08 | 15:35

Zullen we niet eerst even onze welvaart op peil trekken voordat we aan dit soort overbodige speeltjes beginnen?
De oorlog is al jaren bezig, maar die vindt niet plaats in de lucht, kan ik u mededelen...

Pierre Moustache | 03-07-08 | 15:34

enige probleem van de saab is dat hij niet ver kan vliegen, en niet stealth vliegtuig is verder een prima ding volgens de kenners...

mates | 03-07-08 | 15:34

-weggejorist-

happiness | 03-07-08 | 15:34

@ GeenstijLover | 03-07-08 | 15:25

F22 hebben we geen stuiver in geinvesteerd. Dat is de F35

DennisG | 03-07-08 | 15:33

dat Nederland als alternatief voor de JSF buiten de USA kijkt is toch niets mis mee? omdat er al flink wat nederlands geld en ontwikkeling in de JSF zit geeft dat vliegtuig mijn voorkeur, maar iets Amerikaans is geen garantie voor de beste keuze. de nederlandse krijgsmacht heeft al veel materieel dat in Europa (bv Fennek en CV90) is gemaakt en de Bushmasters komen van down under. daarnaast heeft nederland bijvoorbeeld ook de Goalkeeper voor op schepen gemaakt.
en nee ben verder geen kenner, casual enthousiast...

DenLangel*l | 03-07-08 | 15:33

Er is zoveel ingestopt en nu moet dit geld ook naar 26.000 gezichten?

Multikuli | 03-07-08 | 15:33

"vliegt de landmacht straks toch in een opgepimpte Saab" De landmacht vliegt helemaal nergens in Hoxha. De F/A-18 E/F is voor ons een domme keuze want dan kunnen we net zo goed nieuwere F-16's kopen, minder conversie training nodig. De F-22 wordt niet buiten de VS verkocht officieel (al zijn Israel en australië wel erg geinterreseerd). De Eurofighter heeft een probleem, daar zijn ze nog steeds niet ingeslaagd bommen mee te droppen. De Saab heeft serieus range problemen en is meer een interceptor dan een Multi Role Fighter. De Rafale is frans en dus kudt dus blijft alleen nog de JSF over :)

supah | 03-07-08 | 15:32

Wat is er mis met Cessnas?

Mongoose | 03-07-08 | 15:32

Ik stem Saab

Yokotsuno | 03-07-08 | 15:32

We kopen ze gewoon allemaal!

Hank66 | 03-07-08 | 15:32

Och, wanneer je eenmaal air-superiority hebt maakt het geen drol uit welk vliegtuig je hebt om wat bommen mee te gooien.

Ga eerst maar wat nl.wikipedia.org/wiki/Tomahawk_%28krui... kopen om vliegvelden met ongewenste luchtplatformen te bestoken.

zovoklets | 03-07-08 | 15:32

-weggejorist-

Nee dus! | 03-07-08 | 15:32

@ Zerma Shredder 15.28
Wat denk je zelf? Niet voor de verdediging van ons land uiteraard, maar missies in het buitenland. Daar kunnen ze prima worden ingezet. Of we daar iets te zoeken hebben is een andere vraag...

DenDuuster | 03-07-08 | 15:31

Zo ontstaat er dus extra geld voor het budget van Bert Koenders? Wat betekent dat dictators in Afrikaanse bananenrepublieken van hetzelfde geld toch alweer wapens (en SUV's, et cetera) kopen. Kalashnikovs kosten immers ook geld. Dat weet Bertje maar al te goed.

Sir Galahad the Pure | 03-07-08 | 15:31

@supersniper | 03-07-08 | 15:27 En wat nou als de Friezen in opstand komen? .......... Dan hebben we gelukkig een supersniper.

Treurig varken | 03-07-08 | 15:31

wat wil de luchtmacht nou toch verdedigen, nederland heeft 5.500.000 uitkeringsmeneren en mevrouwen, de rest zit op modaal of komt eraan... je bent debiel als je daarvoor gaat knokken ...

hollandsevluchteling | 03-07-08 | 15:31

Toch een beetje jaloers ongacht wat wordt aangekocht, het gaat altijd sneller, zuipt veel meer en belastingvrije brandstof. Altijd beter dan enige auto of vliegtuigje die ik als burgert kan besturen. Toyz for Boyz

Zuma | 03-07-08 | 15:31

Voor de prijs van 1 f-35 (JSF) kan je straks van onze harde euro ongeveer 80 XXJ 5th generation chinese stealth gevechtsvliegtuigen kopen...

DeArmeStudent | 03-07-08 | 15:31

En wat nou als de Friezen in opstand komen?
supersniper | 03-07-08 | 15:27
-
De stenen en stokken teruggooien?

ViperNL | 03-07-08 | 15:30

Met een beetje pech gaat de LANDMACHT vliegen met opgepimpte Saab's ..... okee. De landmacht gaat zeker ook niet varen met onderzeeers?

pendajo | 03-07-08 | 15:30

-weggejorist-

Nee dus! | 03-07-08 | 15:30

@zoek | 03-07-08 | 15:22 Alleen die cabrio's zijn voor heaumeaux. Deze Saabjes worden niet als cabrio geleverd. (Schijnt lastig te vliegen ofzo.)

Treurig varken | 03-07-08 | 15:29

we wonen in een land waar je (middag in de nacht op zaterdag) binnen 3 uur van noord naar zuid rijdt. Waarom gooien we dan honderden miljoenen over de balk voor straaljagers. Wat heeft Nederland nou nog te verdedigen?

Zerma Shredder | 03-07-08 | 15:28

@ GeenstijLover | 03-07-08 | 15:25
Ach, met de huidige dollarkoers is dat slechts een paar euro...

Carpe Noctum | 03-07-08 | 15:28

-1
:-((

Teen | 03-07-08 | 15:27

De Israëliërs gaan ze wel en zelfs versneld aanschaffen met name om snel en effectief in te zetten tegen raketlanceercellen in Gaza en Libanon. Maar ja, die hebben daar geen verstand van oorlogvoeren!! Toch? Wij zijn verstandig en wachten met inmiddels al verouderde heli's en jets nog 15 jaar op |(misschien) een JSF! En wat nou als de Friezen in opstand komen?

supersniper | 03-07-08 | 15:27

Waarom zou de F-22 opeens niet meer komen? Er is al 800 miljoen dollars geïnvesteeerd.

GeenstijLover | 03-07-08 | 15:25

wachten we weer op de duitsers??

abaddon | 03-07-08 | 15:25

Landmacht?

jandoppie | 03-07-08 | 15:24

Saab "babyboomers-merk", my ass

haz | 03-07-08 | 15:24

Als ze die fucking JSF F-35 nou een kunnen leveren hoeven we ook geen alternatief te hebben!

Wim-Lex | 03-07-08 | 15:24

Mooi, weer een kandidaat minder voor de JSF

Watercloseteend | 03-07-08 | 15:23

JSF out of the picture?

Prof. Drs. Klavan | 03-07-08 | 15:23

Saab; da's voor heaumeaux, tog?

zoek | 03-07-08 | 15:22

HYPERdELUxE

Herman286 | 03-07-08 | 15:21

Waarom, WAAROM NIET =(

Vliegtuigpilootje spelen is tof =)

T K | 03-07-08 | 15:21

Prima. Kunnen we dat geld in nuttige dingen investeren.

RammendKaal | 03-07-08 | 15:21

Ik heb vorige week nog eentje gezien in NY, stond tevens een SR-71 op het vliegdekschip.

Swaffelkip | 03-07-08 | 15:21

Waarom, WAAROM NIET =(

Vliegtuigpilootje spelen is tof =)

T K | 03-07-08 | 15:21

"We" gingen toch voor de Eurofighter ??

oakie | 03-07-08 | 15:20

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken