Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PattayaCityNews: “Telefoonboek, rechter, beul”

pattayacitynews.jpg Wie wil weten waar de grenzen liggen in de journalistiek, moet PattayaCityNews.net volgen. De site, voor een flink deel eigendom van het Thaise Beach Side Restaurant in Jomtien, publiceerde deze week niet alleen de volle naam van een Nederlandse pedofiel, maar ook diens vakantieadres en ook een foto. "สารแสง อายุ ปี อยู่บ้านเลขที ซ.ลาดพร้าว (วัดบึงทองหลาง) แขวงคลองจั่น เขตบางกะปิ กรุงเทพมหานคร พร้อมของกลาง กระเป๋าสะพายของผู้หญิง จำนวน!!!" aldus een van de bezoekers op PattayaCityNews. PCN heeft maling aan ethische grenzen in de journalistiek. De privacy van verdachten - en daarmee die van hun familie - wordt geschonden, omdat het - luidt het antwoord van PCN op kritische reacties - nu eenmaal kan. De meeste informatie die PCN publiceert, is te vinden op internet. Wie voldoende tips krijgt, zelf goed zoekt en feitjes combineert, kan veel te weten komen. Klassieke journalisten kunnen dat ook, maar beschermen meestal de privacy van verdachten, veroordeelden en ook slachtoffers. Niet alles wat je weet, of te weten kunt komen, moet worden gepubliceerd. Dat die informatie al op het net te vinden was, is geen argument. Waar het om gaat is dat een publicatie de privacy van een verdachte niet onevenredig schaadt.

Reaguursels

Inloggen

Je mist iets.

G-unite | 25-05-08 | 17:43

@ myself 23:55
Het lijkt wel alsof GS het ineens afkeurt dat de volledige gegevens op internet gepubliceerd worden: "Klassieke journalisten kunnen dat ook, maar beschermen meestal de privacy van verdachten, veroordeelden en ook slachtoffers. Niet alles wat je weet, of te weten kunt komen, moet worden gepubliceerd. Dat die informatie al op het net te vinden was, is geen argument. Waar het om gaat is dat een publicatie de privacy van een verdachte niet onevenredig schaadt."
Of mis ik iets?

RightOfMind | 24-05-08 | 23:58

Ineens soft geworden, GS? Of alleen Brusselmans?

RightOfMind | 24-05-08 | 23:55

Nee sufferds het gaat over de GS die die Pieper helemaal hebben ontleed zonder dat zijn schuld vaststaat. Is ook helemaal foute bingo.

behoorlijk | 24-05-08 | 15:31

Snap niet dat ze hem laten nog leven....

Stylegasm | 24-05-08 | 14:09

In Zuid-Oost-Aziatische landen krijg je voor ieder opvallende bezigheid een complete eervolle vermelding.
Pedokneusjes kunnen dientengevolge beter een andere bestemming zoeken.

Harrydegraaf | 24-05-08 | 11:30

Je wordt niet zomaar opgepakt in Thailand, daar is voldoende redenen voor. Dat een pedo, Nederlander of niet, verdient niet om beschermd te worden maar in het openbaar aan de schandpaal genageld te worden. Het zal maar jouw kind zijn die wordt misbruikt. Het publiekelijk te worden terechtgeteld is toch , ja, gezellig familieuitje op een zondag op de grote markt, met een bierje, een bal gehakt lekker kijken naar een terechtstelling, zoals het radbraken, stenigen, vierendelen en daarna verbranden. Vooral in de winter is het oergezellig, want tijdens een brandje kan je voetjes and koude handjes lekker opwarmen. Het is altijd beter om naar een tuincentrum of woonwinkel te gaan op een zondag. Heee, eindelijk weer eens afleiding.

Scorpio_Dragon | 24-05-08 | 09:37

Jaaaaa! Laten we er morgen met z'n allen op af gaan en hem een brandende autoband om z'n nek hangen, zijn ballen tussen twee bakstenen laten knappen, Bubba op hem loslaten en nog zo wat aardigheden met hem uithalen.
WANTED: Linchmob m/v
Oh ja, loop ook eens even door de Gouden Gids:
www.kevinmd.com/blog/2007/05/pediatric...

DeLuxe | 24-05-08 | 05:28

Hier is een foto van Howard:
pattayacitynews.net/news_23_05_51_2.ht...
first photo left ....
Nou weten we wie verantwoordelijk is voor het schenden van Privacy rechten ....

HereInPattaya | 23-05-08 | 17:32

Wel even toevallig dat Howard Miller (een van de partners van PattayaCityNews) ook lid is van Pattaya's Police Volunteers en daardoor iedere keer op de eerste rang zit als er iets aan de hand is.

HereInPattaya | 23-05-08 | 17:21

Ooit bij hetzelfde niet nader te noemen bedrijf gewerkt als deze meneer. Hij had het er al tijden over om een schooltje op te starten in Thailand.

Mijn voorgevoel zei toen al dat er iets mis was..

Hirschi Ballin | 23-05-08 | 16:35

Als je kleine kinderen neukt verspeel je je recht op privacy.

sgt.dickhead | 23-05-08 | 16:25

@ Mailman | 23-05-08 | 15:44

kay..
Doe jij Marco B. Dan doe ik Katje S. wel even consequent..

Happy People | 23-05-08 | 16:01

Het niet publiceren van volledige naam is iets wat NL-se media zichzelf hebben opgelegd en waar niemand zich in prinicpe aan hoeft te houden. Vandaar dat GS niets onwettigs doet. In andere landen is het trouwens volkomen normaal dat de hele naam geplaatst wordt en foto's zonder balkje worden afgedrukt. Alleen hier durven de oude media dat nog niet aan.

maar zodra het een BN'er is dan staat er wel weer de hele naam in de krant en niet Katja S, Ron B. o f Marco B. Dat vind ik dan weer zo hypocriet. Doe het consequent of doe het niet.

Mailman | 23-05-08 | 15:44

Door iemand publiekelijk aan de schandpaal te nagelen, schaad je niet alleen de persoon in kwestie, maar ook zijn familie en vrienden. Moeten die soms ook boeten voor de vaak vermeende wandaden? Ik vind dat je er alleen al daarom erg terughoudend mee moet zijn.

Hastur | 23-05-08 | 15:23

@Lebowski Achiever | 23-05-08 | 13:51

beetje een keertje te veel gewaarschuwd, dan 1x te weinig. Idd beide niet ideaal, dus dan kies ik voor de publicatie.

Happy People | 23-05-08 | 15:15

@-Michiel Meer- | 23-05-08 | 13:08

Foeifoeifoei... Kijk maar uit wat je zegt in dit land.. Voor je het weet komt iemand erachter dat je een racist bent.

Happy People | 23-05-08 | 15:09

Fleauxe | 23-05-08 | 14:36
Ik refereerde aan een eerdere post (14.26) ,op je latere vraag heb ik je inmiddels antwoord gegeven.

de veteraan | 23-05-08 | 14:44

@overVecht | 23-05-08 | 14:31
Even iets vaker de frontpage vernieuwen lutsert!

overVecht | 23-05-08 | 14:36

Kwist niet dat we nog zoveel zwarte laarsjes hadden in NL. Maar goed, Geen stijl is het levende bewijs dat minder geslaagde 40-ers ook nog van zichzelf durven laten horen in deze roerige tijden en dus dat vrijheid van meningsuiting nog altijd een hoog goed is in NL, vaak hoger dan de overige westerse normen en waarden.

SheriffSharif | 23-05-08 | 14:36

@overVecht 14:31: Sorry, maar ik ben het zelf. Ik loop op Coca-Cola, dus als GS er toch reclame voor maakt (waarvoor heel veel kudo's) dan doe ik vrolijk mee.
@de veteraan 14:31: Dat moet je even uitleggen, tenzij je niet begrijpt dat ik met het woord 'heftig' een afkeur probeer uit te drukken. Laat me dan maar met rust.
-
CocaCola, lekker en ook gezond!

Fleauxe | 23-05-08 | 14:36

Schoorsteenveger | 23-05-08 | 14:04
nee, daar hoeft u mij niet aan te herinneren. Dan nog, is het posten van NAW gegevens nutteloos en heel erg dom. Een rechter houdt hier idd rekening mee.

Lebowski Achiever | 23-05-08 | 14:35

Fleauxe | 23-05-08 | 14:28:
U bent economisch afhankelijk van de verkoop van dit bocht?

niet voor de hond | 23-05-08 | 14:32

Fleauxe | 23-05-08 | 14:26
Dat heb ik nou een beetje met homo's :-)

de veteraan | 23-05-08 | 14:31

@Fleauxe | 23-05-08 | 14:28
Blijf goedver is van Fleauxe zijn computer af spamhoerrr!!! Doe lekker op je eigen computer teletekst F5-en!

overVecht | 23-05-08 | 14:31

@de veteraan: Heb je een bron voor die cijfers, ik vind ze echt heftig!

Fleauxe | 23-05-08 | 14:30

@Jannes Kopkaas
Precies, naar schatting zijn er in Thailand tussen de 160000 en 400000 kinderen onder de 18 actief in de seksindustrie.
De Thai doen graag voorkomen of het vooral de buitenlanders zijn die hier misbruik van maken maar in werkelijkheid zijn het 80 tot 90 % lokale misbruikers. In theorie staan hier strenge straffen op maar in de praktijk wordt veel met corruptie afgedekt.
Idem in landen als Cambodja en India. Mooi om de figuren die een tienertoertje Thailand maken aan te pakken, pak liever deze landen aan.

de veteraan | 23-05-08 | 14:29

Het is trouwens héérlijk weer, als je een beetje verkoeling zoekt maar toch aan je body wil blijven denken, drink dan Coca Cola Zero!

Fleauxe | 23-05-08 | 14:28

@nieuwmans | 23-05-08 | 14:23
Omdat die uit frankrijk komt. Daar benoemen ze het beestje wel bij de naam....... netzeau als zowat de rest van de wereld... maar nee... in +31 is er de ongeschreven moralistische regel dat moordernaars, verkrachters enz.. ook gewoon mensen zijn die je in hun waarde moet laten.

denk dat dat het is.

overVecht | 23-05-08 | 14:26

Bij elke pedofiel schiet de vraag weer door m'n hoofd wat er toch in hemelsnaam mis is met dat soort mensen.

Fleauxe | 23-05-08 | 14:26

Captain Orange | 23-05-08 | 14:01

De "onschuldige" moordenaar van de Schiedammer parkmoord was wel een bekende pedofiel en is na zijn vrijlating nog regelmatig aangehouden en veroordeelt.

Hans Anders | 23-05-08 | 14:15

Een soort algemeen aanvaarde Geenstijl dus! Waarom kan dat hier niet?

Nietvoordekat | 23-05-08 | 14:15

@Bips: Nee. Dat was mijn eigen conclusie.
Maar ik zie nu dat het tussen quotes staat. Alleen de bronvermelding ontbreekt.

niet voor de hond | 23-05-08 | 14:11

Schoorsteenveger | 23-05-08 | 14:04

Misschien vinden de gedupeerden hun tonnen aan euries allang best. Sommige mensen eten een drol voor 100 euro. Persoonlijk vind ik openbare excuses wel terecht.

Bips | 23-05-08 | 14:10

achja, de periodieke publicitaire arrestatie van een pedo om toch vooral de schijn naar buiten op te houden dat je er wat aan doet..

Jannes Kopkaas | 23-05-08 | 14:09

Geen genade voor (veroordeelde) pedofielen, nagel ze maar aan de schandpaal. Dat hebben toch echt helemaal aan zich zelf te danken

Nieuwe Limburger | 23-05-08 | 14:04

Lebowski Achiever | 23-05-08 | 13:51
Niemand wil onschuldig aan de schandpaal worden genageld nee. Mag ik u er even aan herinneren dat juist in de Puttense moordzaak er sprake van is dat mensen onschuldig zijn veroordeeld en vervolgens door het apparaat dat deze veroordeling tot in het absurde heeft verdedigd letterlijk aan de schandpaal zijn genageld? Eens kijken of de staat in de persoon van Balkenende het fatsoen heeft alsnog in het openbaar zijn verontschuldigingen aan te bieden.

Schoorsteenveger | 23-05-08 | 14:04

blanken heef 100% ongelijk. privacy heeft helemaal geen betekenis als het gaat om het reilen en zeilen van iemands publieke leven, je maakt nu eenmaal deel uit van de samenleving. in je eigen huis, ja daar mag je privacy verwachten, vooral tegenover de overheid. maar als je eenmaal je voordeur uit bent, zeg je in feite tegen de wereld, come take a look at me.

daskapitalist | 23-05-08 | 14:03

Blanken snapt het zelf ook niet meer. Want uit dit ( www.henkblanken.nl/?p=515 ) stukkie blijkt dat je wel mag linken naar privacygevoelige info van Henkie. Hypocriete pijprokert!

nieuwmans | 23-05-08 | 14:02

Sorry..... moest hem ff kwijt....

Captain Orange | 23-05-08 | 14:02

GS: “Telefoonboek, rechter, beul”
Wie wil weten waar de grenzen liggen in de journalistiek, moet Geenstijl volgen . De site, voor een flink deel eigendom van de Telegraaf heeft maling aan ethische grenzen in de journalistiek. De privacy van verdachten - en daarmee die van hun familie - wordt geschonden, omdat het - luidt het antwoord van GS op kritische reacties - nu eenmaal kan. De meeste informatie die GS publiceert, is te vinden op internet. Wie voldoende tips krijgt, zelf goed zoekt en feitjes combineert, kan veel te weten komen. Klassieke journalisten kunnen dat ook, maar beschermen meestal de privacy van verdachten, veroordeelden en ook slachtoffers. Niet alles wat je weet, of te weten kunt komen, moet worden gepubliceerd. Dat die informatie al op het net te vinden was, is geen argument. Waar het om gaat is dat een publicatie de privacy van een verdachte niet onevenredig schaadt

Captain Orange | 23-05-08 | 14:01

niet voor de hond | 23-05-08 | 13:59

plagiaat op plagiaat?

Bips | 23-05-08 | 14:01

Hee, redactie, die titel, dat is plagiaat! Da's mijn comment om 21-05-08 | 17:23 bij dit topic: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/05/...

Daar rusten auteursrechten op ;-) !

niet voor de hond | 23-05-08 | 13:59

Flippo | 23-05-08 | 13:38
Nee, in een samenleving als de onze is het allemaal veel beter geregeld en hanteren we een moraal waarbij de privacy van de verdachte altijd volmaakt in evenwicht wordt gebracht met het belang de samenleving tegen eventueel kwaad te beschermen.
Vraag dat maar aan de minister van justitie die er op toeziet dat wij niet afglijden naar een bananenrepubliek en een scherp oog heeft voor wat privacy voor de individuele burger betekent. Trefwoord: Nekschot.

Schoorsteenveger | 23-05-08 | 13:57

Teen | 23-05-08 | 13:51
Als je er nog eentje kunt missen.
Het RK knapenkoor heeft nog plaats.

A. Hilter | 23-05-08 | 13:57

hihi pedo's hebben altijd hawai-bloesjes aan lol

Radical Rex | 23-05-08 | 13:56

Laurentius Johannes Maria de Vos is het niet...

NEC-schot | 23-05-08 | 13:55

"Zij doen het ook."
Altijd een goed argument; in de zandbak.

Flodder | 23-05-08 | 13:55

Maar daar hou ik net zo veel van hoor.

Teen | 23-05-08 | 13:52

@Teen | 23-05-08 | 13:39

Ja maar de bosjes zijn hier allemaal bezet.

Bips | 23-05-08 | 13:51

@ A. Hilter | 23-05-08 | 13:43
Ja, maar de meesten in de kelder zijn van een ander.

Teen | 23-05-08 | 13:51

Het gevaar bij dit soort dingen is dat het vaak om VERDACHTEN gaat, en als je het dan een keertje fout hebt, ben je de lul.
Het is gewoon zwaar infatiel om NAW gegevens te posten. Helemaal om dit ook goed te praten met whatever argumenten (zie hierboven en topics). Pedofielen, moordenaars en verkrachters verspelen hun privacy zeggen de meesten dan. Als men schuldig bevonden is, prima doe whatever. Maar zolang men verdachte is, moet privacy gewoon gerespecteerd worden, klaar punt uit. Om IEDEREEN te beschermen. Het kan jou namelijk ook overkomen en niemand wil onterecht aan de schandpaal genageld worden.
Doe me een lol en rot een eind op met dat neo-lynchmobism (is dat een woord?), het zijn vaak ook lutsers die het hardst kermen op het internet maar op straat snel doorlopen.

Lebowski Achiever | 23-05-08 | 13:51

Henk Blanken die een beroep doet op ETHIEK? Henk Blanken?
Kereltje Blanken kan beter eerst eens in de spiegel kijken voordat hij anderen ethisch de maat neemt. Politiek correct mainstream- mannetje!

www.henkblanken.nl/?p=521

bottehond | 23-05-08 | 13:50

@niet voor jan> neej de afwezigheid van tieten is juist de issue hier,

lammy | 23-05-08 | 13:49

Maar komt er ook nog een tietentopic ?

Niet voor Jan | 23-05-08 | 13:48

Teen op z'n best @ 13:39

Doe-eens-rustig | 23-05-08 | 13:46

lol @ teen.

zit je lekker te spetteren bij het de mirandabad?

superjan | 23-05-08 | 13:45

Juist ja, gegevens publiceren = slechte zaak. Gs.

Behemoth | 23-05-08 | 13:44

LOL @ Teen

Zo, die hebben we weer binnen voor vandaag.

kolonel klootoog | 23-05-08 | 13:43

Teen | 23-05-08 | 13:39
Heb je eigen kinderen?

A. Hilter | 23-05-08 | 13:43

Waarom gaan al die pedofielen altijd naar het buitenland? Er is hier ook genoeg lekkers te vinden.

Teen | 23-05-08 | 13:39

PCN, nieuwe site van GeenStijl?

breedtevrees | 23-05-08 | 13:39

Maar dat men in een 3e wereld-land nog niet toe is aan normen en waarden zoals die in de beschaafde wereld gelden, wil toch niet zeggen dat wij ons moeten gaan verlagen tot de normen en waarden in die 3e wereld landen? Of moetenwij nu ook de wetten van de Sharia gaan invoeren omdat die zo lekker duidelijk zijn en omdat dan tenminste van een dief gelijk de hand wordt afgehakt - zoals hier in de reaguuerderspanelen zo vaak wordt bepleit?

Flippo | 23-05-08 | 13:38

@diogenes van a. | 23-05-08 | 13:26
Nee dat niet, maar vroeg het me eigenlijk gewoon ff af ^^

D3fix | 23-05-08 | 13:34

Journalistiek...
Ik vond het boek toch beter.

CaptainPanic | 23-05-08 | 13:31

Weet je wat pas schaadt? Uitgescheurd worden door een volwassen vent in je kinderjaren.

frickY | 23-05-08 | 13:30

Een pedofiel schendt ook de privacy van zijn slachtoffer dus hoeft ook niet te rekenen op anonimiteit.

vlammetjuh | 23-05-08 | 13:30

Ik vindt ut wel best, criminelen verdienen niet beter...

Marux | 23-05-08 | 13:28

@D3fix

"Is het nou knip en plakwerk van GS of is het knip en plakwerk van MediaBlog?"

Ja, dat is natuurlijk wel cruciale informatie om erachter te komen wat je mening is.

diogenes van a. | 23-05-08 | 13:26

Die Thaise tekst gaat over een tasjesdievegge...

Mr. C. Delicti | 23-05-08 | 13:26

Ja en? Omdat een of andere vage Thaise website persoonsgegevens publiceert mag GeenStijl het ook? Beetje vreemde redenering...

warme_worst | 23-05-08 | 13:25

Het alternatief is vluchten naar Canada als je land in oorlog is. Dat heeft ieders goedkeuring.

Onderduiker | 23-05-08 | 13:24

Staat Wim Heitinga er al op?

Dr. Mabuse | 23-05-08 | 13:22

Lying Dutchman | 23-05-08 | 13:15
Kan makkelijker.
Kudtallochtonen.

A. Hilter | 23-05-08 | 13:20

Als pleitbezorger van de nieuwe media ga ik die pedofiel Henk Blanken eens een flinke stok in z'n reedt duwen. Of ik verwar ik nu zaken?

nieuwmans | 23-05-08 | 13:19

@cw moss
+1. Alles gaat binnen de lijntjes die de huisadvocaat ze voorschrijft. Alle heisa heeft niets met realiteit te maken, per dag moeten er gewoon reaguursels komen. De strijd die GS niet kan winnen gaat ze niet aan.
Hier worden keiharde gegevens geplempt, ik heb ooit 1 link gepost naar een advocaat met als resultaat wat je waarschijnlijk ook in dit postje gaat zien.

Fluffert | 23-05-08 | 13:18

Is het nou knip en plakwerk van GS of is het knip en plakwerk van MediaBlog?

*verward*

D3fix | 23-05-08 | 13:17

Zo zie je maar weer: stukjes tekst schrijven is niet zo moeilijk. Als je even rondkijkt op internet komt de inspiratie je aanwaaien.

uninvited guest | 23-05-08 | 13:16

Meneer Henk vergeet dat zowel de OvJ als Petuj Ejj de Vjies lopen te roepen dat ze de dader hebben. En een dader van een vies verhaal zoals dat in Putte en de hele nasleep mag best bekend gemaakt worden bij het grote publiek. Dan weet iedereen tenminste met wat voor goorlap men te maken heeft als dat lulhoofd voor je staat

Adriaantjeeeeeuh | 23-05-08 | 13:15

Stoer zeg. Eindeloos artikeltjes blijven posten van mensen die over dit onderwerp meer te zeggen hebben dan: we doen het omdat het kan. Ook stoer om voortdurend de schijn op te houden dat het je allemaal niks kan schelen, die kritiek. Meende laatst Vleesboom nog op televisie te zien, die met bedrukt gezichtje toegaf dat 'ie af en toe een nachtje best wat minder goed sliep....

C. W. Moss | 23-05-08 | 13:15

Ook ik geef geweaun Geenstijl altijd de schuld van alles. Lekker makkelijk toch?

Lying Dutchman | 23-05-08 | 13:15

Goed stuk. Er wordt iets anders mee bedoelt dan wat er geschreven staat.

jaco | 23-05-08 | 13:14

dit heet eigen rechter spelen, de rechter en de rechter alleen bepaalt de straf. Als dat is opsluiting is het opsluiting als het aan de schandpaal nagelen is dan zou dat gebeuren. What is next zeggen dat zo'n iemand ook wel even in zijn knieschijven geschoten moet worden als hij zijn straf heeft uitgezeten. En geld dit dan ook op termijn voor tasjesdieven en godslasteraars?

Dirkmans | 23-05-08 | 13:14

Weer een kind gered!

Megalomaantje | 23-05-08 | 13:12

“Telefoonboek, rechter, beul”.
.
Zo, waar woont meneer Blanken dan? Tijd voor pizza!

Droge_Droom | 23-05-08 | 13:12

Ach als de krant het niet zou dan doen dan kwam je er toch snel genoeg achter. De politie daar vind het namelijk altijd reuze interessant om de verdachte aan de media te tonen, vol in beeld en zonder balkje ;-)

Goede zaak dat hij is opgepakt, hij geeft farang een slechte reputatie. Hopelijk mag hij lang gaan zitten in Bkk Hilton.

ill3gal_visit0r | 23-05-08 | 13:10

LOL @Michiel Meer

moet je voor de grap eens in zuidafrika gaan rondwandelen

ik eiges | 23-05-08 | 13:09

Die link had ik op fok geplaatst..

janspj | 23-05-08 | 13:08

Zo mag ik het zien ...

Van mij mogen ze ook best een Mieremetje bij dit heerschap doen!

aso-sjaaltje | 23-05-08 | 13:08

Wat mij opvalt is dat het vaak het wat 'rijkere' blanke ras is wat deze smeerkezerij uitvoert... Ik zou zeggen succes in de gevangenis.... en don't bend for the soap during showering...

-Michiel Meer- | 23-05-08 | 13:08

Hulde!
.
Wellicht tijd voor een Thaise tak van het GS-imperium?

DrKaasschaaf | 23-05-08 | 13:07

En terecht! Aan de schandpaal met die kinderlokkers

BrigadierBlog | 23-05-08 | 13:05

Prima land Thailand !!
.
Kleuterneukers gaan daar gewoon een jaartje of 15 het hok in en lekker op water en een bakje rijst teren.
veel betere toepassing van de normen en waarden dan in NL.

woefdrammertje | 23-05-08 | 13:05

-edit: doei spamlul -

porno-utopia.com | 23-05-08 | 13:04

Ik denk dat alleen het slachtoffer of zijn nabestaande moeten beslissen over de strafmaat en de privacy van de dader.

Hans Anders | 23-05-08 | 13:03

pa?

preston spears | 23-05-08 | 13:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken