
Goedemorgen beste lezers. Omdat het sommigen ontbreekt aan een goede beheersing van de Nederlandse taal, starten wij een geheel nieuw initiatief getiteld: het nader toelichten van spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden. Vandaag het gezegde: "Vechten tegen de bierkaai." Vechten tegen de bierkaai betekent 'het onmogelijke proberen te bereiken, een verloren strijd aangaan'. Deze uitdrukking is ontstaan in Amsterdam. De bewoners van de Bierkade (een deel van de Oudezijds Voorburgwal, gelegen bij de Oude Kerk) stonden bekend als echte vechtersbazen. Wie het tegen hen wilde opnemen, kon er bij voorbaat zeker van zijn de strijd te verliezen. Tot zover het gezegde
"Vechten tegen de bierkaai". Binnenkort les twee...
Reaguursels
Inloggen@j010 12-02-08 @ 00:21
vervolg....
Zoals ook in bovenstaande posts reeds uitgebreid wordt toegelicht.
@j010 12-02-08 @ 00:21
Tja, vanuit 070 meng ik me daar niet in natuurlijk. Voor je het weet, brandt er weer een spelershonk af ofzo.
Toch lijkt de omschrijving van de herkomst correct:
www.onzetaal.nl/advies/bierkaai.php
Ging even iets mis schijnbaar...
Zijn er bronnen om dit te verifiëren ? Geloof er namelijk niets van..
Misschien dat de bierkade als laatste afdroop maar amsterdammers die niet weglopen?
Dat gelooft toch niemand?
Zijn er bronnen om dit te verifiëren ? Geloof er namelijk niets van..
afdroop maar amsterdammers die niet weglopen?
Dat gelooft toch niemand?
Turkije, is dat niet het land waar de helft van dit met overgewicht strubbelend klompjesvolk op vakantie gaat?
In het land der blinden is eenoog koning
Huh?? Erdogan wilt toch zo graag geassimileerd worden in de EU? Iek niet meer begreijp?? Ik vinnut wel weer een mooi initiatief van deze hopman, aangezien hij daarmee zijn eigen glazen loopt in te gooien...40 jaar economische stimulator?? My azz: quote duitslandweb.nl:
"Onder Turken ligt het werkloosheidspercentage twee keer zo hoog als onder Duitsers, en is daarmee het hoogst van alle allochtone groepen. Uit een peiling in Berlijn blijkt dat de meeste Turken de geringe kennis van het Duits als belangrijkste oorzaak beschouwen voor de hoge werkloosheid onder de Turkse bevolking." unquote.
40 jaar klauw ophouden en daarmee een anker voor den Dietsche economie. Kan ik even ergens een braakzakje lenen?
@CoolGuy
Nee, gaan miepen over spellingsfoutjes is stoer. Kneus...
'Beter 10 turken in de lucht dan 1 aan de hand'
Over het huidige PVDA-Nederland (de weg van de minste weerstand), met Albayrak die als een paard van Troje de deur van binnenuit weer W.A.G.E.N.W.I.J.D. heeft opengezet voor haar paspoortgenoten, zal Erdogan wel lovend zijn geweest...
allemaal leuk en aardig
maar vechten tegen de bierkaai komt uit den haag daar ligt namelijk de bierkade tussen de hoeren en het spui
Tekstverklaren is 1 woord... lutsers...
-weggejorist-
Leuk initiatief, gaat geen stijl ook nieuwe spreekwoorden introduceren bijv
'die jongen is een echt '' van der slootje'' wat zoiets betekent als de ideale partner voor je dochter.
wopper 11-02-08 @ 14:39
Wat het aanrecht betreft beveel ik gelet op het weer de Franse slag aan.
Over die link: deal. CU sweetie.
@ van Maerlant 11-02-08 @ 14:29
OT/
Right, ik stop ermee, moet de bende hier in huis te lijf en het aanrecht roept.
Heb nog een goeie link, doen we mañana of the day after, doseren heet dat.
CU, amigo!
Fleauxe 11-02-08 @ 14:26
Ik denk ook dat het nooit goed zal komen. Begrijp me niet verkeerd.
Het enige is dat ik soms nog hoop put uit de Elians, de Marcouchen, Ebru Umars en Aboutalebs. Niet dat ik denk dat die de verlossing zullen brengen, maar goed, het is iets.
wopper 11-02-08 @ 14:22
Denk aan je eigen wijze woorden sweetie: doseren. Niettemin, cheers!
@BigiBanaBoy: Nou je denkt in principe niet heel erg anders dan ik, met dien vestande dat ik geen problemen wil laten ontstaan/behouden omwille van een groep die wél wil wortelen in onze samenleving! Deze mensen hadden in meer dan dertig jaar echt wel iets meer mogen ondernemen om het 'eigen volk' iets meer in het gareel te houden! Maar dat is niet gebeurd! Mijn vriendje is een Turk, en dat heeft al genoeg problemen op zich met zich meegebracht! Als ik bij z'n zusjes langs ga (blond haar, diep decoleté) denk ik ook wel dat 'het goed komt' met ze! Maar de waarheid, in criminaliteitscijfers en de beleving op straat, is weerbarstiger! Ik zie dat niet meer goed komen, de kloof tussen elkaar en de haat die daarmee samen komt! Jij wel, en dat is een wereldbeeld waar ik jaloers op kan zijn! Uiteindelijk merken we wel wie naief/dom is geweest!
@ van Maerlant 11-02-08 @ 14:05
Papperdepap.. De mossel van nu is de mof van toen (hier mag dit woord gebruikt worden) qua expansiedrang dan, heel grof gezegd. Het toegeven gebeurt nu onder druk van de Eurabieriërs: d.i. de moede ouwe snol heeft haar eindelijk weergevonden viriele kromzwaard vast in de vagijn en hij laat als een hondenl*l nooit meer los... bah bah bah..
* borrel moet gaan drinken *
@van Maerlant: Er is zeker wel diversiteit, het is alleen op zo'n verdomd laag niveau!
Fleauxe 11-02-08 @ 14:00
Kijk, nou komen we ergens. Laat ik iets te illustratie vertellen, wellicht helpt dat begrip te kweken. Ik zelf word moedeloos van Marokkanen en hun cultuur en zou wilen dat ze hier nooit naar toe waren gekomen. Dat vooropgesteld. Ik ken persoonlijk een analfabete Marokkaanse dame die hier naar toe is gehaald ivm een huwelijk. Schat van een meid. Spontaan, vol humor, bescheiden en keihard werkend, zowel privé als op haar werk. Heeft een stel miserabele uitvreters als broers die doorgaans niets doen, niet werken, bij haar gezin inwonen, daar geen poot uitsteken om te helpen, drinken, gokken en vechten. Om een lang verhaal kort te maken allemaal dingen die bepaald niet tot de islamitische leer horen.
Ik zal je verder niet vemoeien met details maar het is maar om aan te geven hoeveel verschillen er ook binnen die groep bestaan. Extremisten, uitvreters en hardwerkende goedbedoelende mensen. Ik word doodmoe van al die problemen en verhalen die ze heeft en word er moedeloos van. Ook ik ben van mening dat het een grote vergissing is geweest om ze uberhaupt toe te laten. Maar ik blijf wél zien dat je veel verschillende Marokkanen hebt.
Dat is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen.
GodHandKiller 11-02-08 @ 13:15
"Waarom neemt die Erdogan al die Duitse Turken niet gelijk mee terug naar Duitsland?"
Ik geloof dat je hier een paar jaartjes op de zaken vooruitloopt. Duitsland is nu nog niet van de Turken.
Bigi Bana Boy 11-02-08 @ 14:01
Ik twijfel niet aan je goeie wil (in deze), maar is het niet beter dat ik ze me wat leugens in het oor laat fluisteren dan? Verba volent, scripta manent!
wopper 11-02-08 @ 13:55
Het pappen zat 'm toen in het toegeven aan de expansiedrang van de Oosterbuur. Verders dank voor de zoete woorden en voor de link die al uitgeprint is voor consumptie.
-
Fleauxe 11-02-08 @ 14:00
Neen ik! Weet wel dat het gebed in de overgrote deel van de gevallen zo begint ('Onderwerp je, en je zult vrede kennen'), alle verscheidenheid *proest* in de islamwereld ten spijt.
van Maerlant 11-02-08 @ 13:56
Hoorde vanmorgen op Radio1 een Nederlandse schrijver praten over zijn nieuwste boek "Belgie, het beste land van de wereld". Dus mocht je niks weten om te vragen voor Valentijsdag, zie hier mijn tip.
@BigiBanaBoy: Marcouch is het gevolg van al die Mohammed's en Ali's, niets meer niets minder! Ik erken dat er diversiteit is binnen 'hun' gemeenschap maar het is gewoon te marginaal!
@vanMaerlant: Mashallah agi, jij ies moesjliem?
wopper 11-02-08 @ 13:41
Niks scusi nodig, my bad, zat met Nederland en België in m'n hoofd.
Pappen, nathouden en theedrinken zijn het nieuwe appeasen. Dààr ligt de werkelijke parallel met de jaren '30.
@ van Maerlant 11-02-08 @ 13:34
Ik zie de parallel met '30 niet, toen werd er toch niet gepapt enz.
Je comment laat ik vanavond aan m'n Joodje lezen, zo goed verwoorden kan zelfs hij niet. Dank u!
En dít (je uitleg) is exact wat de meute paleostijnenaanbidders en vele moezelmannen en anderen nu proberen (en het werkt) voor elkaar te krijgen. Gatverdamme.
OT/
Doet je printer het weer?
hoeiboei.web-log.nl/hoeiboei/2008/02/k...
Misschien iets voor straks 'op' de trein!
Ik zie nu al reikhalzend uit naar aflevering: "opgroeien voor galg en rad"
Bigi Bana Boy 11-02-08 @ 13:45
Van dat problemen benoemen heb ik in dit draadje niet veel gemerkt, wel veel jaren 70-jargon. Over nuance: da's een vorm van relativeren, ja? Welnu, ook het relativeren moet je relativeren. Of je relativeert alles kapot. Dan blaas je bellen. Is mooi, maar nutteloos.
-
Fleauxe 11-02-08 @ 13:43
Aslim taslam!
Fleauxe 11-02-08 @ 13:43
Vriend, ik heb alle beledigingen van linkse policor dhimmy via vieze neger tot door de straat marcherende bruinhemd al gehoord hier, dus die kan er ook nog wel bij. Ik kan er geen wijs meer uit worden ondertussen.
Wellicht heb ik je opmerkingen over "de goede" gemist, ik zal nog eens terug lezen. Ik heb geen zin vandaag om helemaal uiteen te zetten wat ik denk over de multiculti samenleving maar maak alleen bezwaar tegen generalisaties. Marcouch is geen Mohammed B, ook al delen ze ongetwijfeld een hoop dingen ook wel. Dat is alles wat ik zeg.
geendoen
van Maerlant 11-02-08 @ 13:39
Ja, dat fenomeen ken ik en soms is het een leuke bruikbare vorm.
Ik vind alleen het contrast tussen Sijtje en Fleauxe zo frappant. Sijtje staat midden in de muliculturele frontlinie in haar taxi - ik noem de puinhopen met haar allcohotne "collega's" bij het Centraal Station en Schiphol - en heeft in haar woonomgeving dagelijks met allochtonen te maken. Het laatste wat ik Sijtje zou willen noemen is een linkse policor en toch weet zij problemen te benoemen en tegelijk een zekere nuance te houden. Geloof me dat ze heel wat ziet iedere dag in die taxi van haar. Fleauxe daarentegen .... Het viel mij gewoon op.
Verder moet je met grof generaliseren altijd oppassen, over welke groep het dan ook gaat.
De kat aan het spek binden.
@BigiBanaBoy: Ben jij bekend met het begrip 'ondernemen & personeel'? Ik weet meer dan genoeg over dat tuig en hun godsdienst! Ze zijn de nagel aan de doodskist van onze beschaving, de pest voor ons sociale verzorgingsstelsel en een rem op onze ontwikkeling! Ik schreef toch dat er ook goede tussen zaten, dus niet janken over generaliseren! Ik heb overigens geen moeite met het tuig, maar het tuig heeft moeite met mij! Ik kan me niet voor de geest halen wanneer ik voor het laatst allochtonen heb lastig gevallen op straat! Omgekeerd, kan ik u melden, was het gisteravond weer raak! Dus hou je bek en ga lekker knuffelen met je vrienden, en vergeet niet : Bismillah i rahmani rahim, alhamdulilah i rabbil alemien! Dat zeggen jullie binnenkort allemaal als we zo doorgaan!
@ van Maerlant 11-02-08 @ 13:34
Bedoelde daar Duitsland mee, dacht dat het wel begrijpelijk was, scusi.
Je comment moet ik even savoureren, duurt even.
Bigi Bana Boy 11-02-08 @ 13:33
Waar ik woon zijn er ook niet veel allochtonen. M'n impressies haal ik uit informatie allerhande en uit ervaringen in de stad waar ik werk. Kijk, zo kan je toch valide indrukken opdoen zonder er middenin te wonen. Ben jij overigens bekend met het fenomeen 'ridiculiseren'?
wopper 11-02-08 @ 13:23
De situatie was niet in ieder land hetzelfde, het stigmatiseren dan weer ongeveer wel. Over de Belgische situatie schreef ik al eens een stukje, dat ik maar even kopieer, ben wat lui vandaag:
.
'Er bestaan geen makkelijke oplossingen. Pappen, nathouden en theedrinken is echter géén oplossing: het verergert het probleem. Je geeft 'de andere kant' het signaal mee dat je zwak en intimideerbaar bent. Dat is het beeld dat van Europa leeft in de moslimwereld: dat van een zwak, tandeloos oud wijf dat weldra uit haar kot gegooid kan worden.
.
Pappen, nathouden en theedrinken zijn het nieuwe appeasen. Dààr ligt de werkelijke parallel met de jaren '30. Als een achterlijke skin een moslim in mekaar trapt (wat godzijdank niet vaak gebeurt), gaat de policorgemeenschap er snel de jaren '30 bijsleuren. De moslims zouden dan de joden van de jaren '30 zijn. Wat een misselijkmakende vergelijking! In de jaren 30 waren er in België 50.000 joden. De overgrote meerderheid onder hen was straatarm. Er was dus geen enkele reden om deze gemeenschap voor te stellen als zwendelaars. Ze vertoonden ook geen enkele vorm van overlast. Er was dan ook geen enkele reden om ze te stigmatiseren. Die nu dus nader omschreven weerzinwekkend behandelde groep van 50.000 mensen gaan vergelijken met de groep van ca 600.000 gepamperde moslims in België (een voorzichtige schatting) die een agressief geloof aanhangt, waarvan velen overlast veroorzaken en die gekenmerkt wordt door een explosieve bevolkingsgroei is zo evident grotesk dat ik van plaatsvervangende schaamte maar even onder m'n bureau kruip. Nee jongens en meisjes: 't zijn opnieuw de joden die bang moeten zijn - en van wie ook weer? En de homo's, die mogen ook opnieuw bang gaan zijn - en van wie ook weer? En de christenhonden, zouden die ook eens niet bang gaan worden? Maar van wie ook weer? 'Nee joh, wat jij aankaart heeft veel te drastische implicaties, dat is een werk van lange adem en een politicus moet herkozen worden... Laat ons maar Chamberlain doen. Laat ons maar pappen, nathouden en theedrinken en samen vrolijk zingen van 'Peace in our time!'
Fleauxe 11-02-08 @ 13:30
Dat vind ik altijd het mooie. Mensen zonder enige praktische ervaring met allochtonen die er de meeste moeite mee hebben. Ben jij overigens bekend met het woord generaliseren ?
@SijtjeBoes: Waar ik woon zijn geen allochtonen, of ze moeten ergens verstopt achter een boekekast zitten! Ik gaf/geef aan dat samenleven met Turken en Macrobanen voor mij een mislukt concept is! Natuurlijk zijn er ook welwillende mensen tussen het gajes, maar goed die hebben zich de afgelopen 30 jaar ook niet echt ge-wel-dig ingezet voor een betere samenleving! Dus die mensen krijgen een mooie sticker als ze het land verlaten, de rest kan per kilo zal ik maar zeggen! Het stoort deze mensen totaal niet dat ze ons land totaal naar de knoppen helpen, dus waarom zou ik enige moeite doen die mensen ook maar te groeten! Laat ze lekker de tering krijgen, eerst hallo zeggen en vervolgens in je gebedshuisje roepen hoe walgelijk 'wij' ongelovigen wel niet zijn! Bah, ik kots op die mensen!
@ sijtje boes 11-02-08 @ 12:58
Even een kleine rechtzetting: de Joden werd kwalijk genomen dat ze getalsmatig te veel hoge banen innamen, dat ze succesvol waren, daar begon het mee.
sijtje boes 11-02-08 @ 12:22:
Je hebt 100% gelijk dat niet alle buitenlanders schijt hebben aan de samenleving waar ze in wonen. Maarrrrrrr dat soort retoriek verhult de echte poblemen. Namelijk dat er een groep mensen is dat niets met de (westerse) samenleving te maken wil hebben.
De vraag is, hoe groot is die groep? Behoren rellende kutmarokkaantjes tot die groep, of zijn het gewoon kutpubers? En hoeveel Imans laten het achterste van de tong zien als ze het hebben over homoseksualiteit, vrouwenemancipatie en andersdenkenden?
Waarom neemt die Erdogan al die Duitse Turken niet gelijk mee terug naar Duitsland? Oh nee wacht, die Turken zijn vrijwillig naar Duitsland gekomen. Maar als ze vrijwillig naar Duitsland zijn gekomen en een Duits paspoort hebben, waarom reageren ze dan zo enthousiast op Erdogan´s oproep vooral niet teveel te integreren. Zo lijkt het toch net alsof die Turken maar weinig op hebben met het land wat ze heeft opgevangen en een nieuwe kans heeft gegeven. Een beeje ondankbaar mag je dat gerust noemen. En best een risico voor de maatschappelijke samenhang, maar dat is niets wat een kopje thee en wat aanpassingen van autochtone zijde niet kunnen verhelpen.
Er is namelijk nog niet genoeg gedaan om de allochtoon tegemoet te komen...
Gelukkig hebben ze in Turkije het leger nog.
"Omdat het sommigen ontbreekt aan een goede beheersing van de Nederlandse taal... " Frappant dat uitgerekend Fleischbaum met deze ontboezeming komt.
Ing Evert 11-02-08 @ 12:42
die eens normaal man ik geef der alleen maar mee aan dat niet alle allochtonen zo denken als die gast. er waren van alle miljoenen turken die hier wonen in europa ook maar 16,000 opkomen draven. das net zo iets als onze fanatieke gristenen op de veluwe of al die eo jongeren
dat ik het heb over je buren groeten wil ik alleen maar mee aangeven dat de mensen met de grootste bekken niet eens proberen ook maar op de simpelste wijze zelf eens toenadering te zoeken.
we hebben lekker allemaal een grote muil, maar wat de boer niet kent vreet hij niet dus doen wij zelf ook nauwelijk moeite tot toenadering.
juist zo krijg je rassen haat. als of de joden zo gezien waren voor 1940 .. die vond men ook maar vreemd goor vies en eng.. om jouw visie der bij te betrekken.
maar goed jullie zullen het allemaal wel beter weten blijf allemaal maar lekker bang voor je buren en doe vooral geen moeite hen ergens bij te helpen of bij te betrekken dus laat hen vooral niet intergreren.
Nee, is geen woord Turks bij.
Van Paul van Ostaijen
.
MARC GROET 'S MORGENS DE DINGEN
.
Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem
ploem ploem
dag stoel naast de tafel
dag brood op de tafel
dag visserke-vis met de pijp
en
dag visserke-vis met de pet
pet en pijp
van het visserke-vis
goeiendag
D a a - a g vis
dag lieve vis
dag klein visselijn mijn
Gezeik of je je buren gedag zegt of niet. Het gaat hier om een Turkse oetlul die even komt vertellen wat de Turken in Duitsland moeten doen. Hoe durft die klootzak. De poorten vam Wenen staan wijd open, en dan gaat er iemand vertellen dat ie zijn buren gedag zegt. In 40-45 had hij vast ook de Duitse soldaten vriendelijk gedag gezegd (er waren tog ook goede bij). Hadden de babyboomers in 1970 maar zelf de plees schoongemaakt. Klootzakken. Nou zitten we met de gebakken peren.
"Omdat het sommigen ontbreekt aan een goede beheersing van de Nederlandse taal". Een knap staaltje zelfkennis van de GS redactie. Chapeau!
Maaier 11-02-08 @ 12:40
Vind ik dan weer zeer geschikt.
van Maerlant 11-02-08 @ 12:38
Je hebt gelijk. Ik had Kwark001 niet waardeloos moeten noemoen en tegelijk fatsoenrakker spelen. Excuus@kwark001., Wel blijf ik van mening dat groeten elementair is.
Maaier 11-02-08 @ 12:28
juist!!! hoe dan ook face it... de mensen zitten hier en zij gaan echt niet meer terug wat als die wilder en rita aanhangers dan ook denken. en er is inderdaad een heel grote groep die het voor de wel hard werkende en goed bedoelde groep verziekt. gebruik daar dan een speciale aanpak voor en nee geen watten aanpak maar alla achmed marchouch.
de grootste fout ligt in mijn ogen bij de regering. men had nooit deze mensen op hopen bij elkaar moeten zetten. zo kwamen er een soort van ghetto's waardoor juist die foute soort een voet aan de grond konden krijgen. tweede fout was het eindeloos pappen en nat houden. folders in hun taal speciale dit en speciale dat waardoor die groep zich machtig ging voelen. en dacht dan men recht heeft op privileges.
dat verspreiding werkt zie je in onze buurt. daar hebben wij niet meer last van de allochtone jeugd dan van de autochtone jeugd.
En mede daarom hoort Turkije niet bij de EU te komen. Dank u heer Erdogan. Zij de ogen in Brussel nou eindelijk eens een x open?
Nou twee andere redenen waarom Turkije zich maar lekker moet aansluiten bij de Arabische Liga:
Ontkennen van genocide op ca. 1 miljoen Armeniers
Onderdrukking van de Koerden in Oost-Turkije.
... sijtje boes ELKAAR met argumenten...
Maaier 11-02-08 @ 12:28
Gaat het een beetje, linkse padjakker? Je eigen hysterische scheldtirade tegenover 'de Vlamingen' vergeten zeker? Wat had dat nog te maken met goed fatsoen? In het kader van deze draad: 'over de splinter en de balk'. Dat kwarkoo1 en sijtje boes met argumenten om de oren slaan, à la bonheur, maar over een gewaardeerd reaguurder 'mensen als - zijn waardeloos' zeggen en tegelijkertijd je op goed fatsoen beroepen is van een tenenkrommende schijnheiligheid.
Volgende spreekwoord. De vijfde colonne binnenhalen.
nl.wikipedia.org/wiki/Vijfde_colonne
Iets met vanbinnenuit gesaboteerd worden door een groep die als met de beste bedoelingen binnen is gehaald. RIP Theo.
sijtje boes 11-02-08 @ 12:22
Mensen als kwark001 zijn waardeloos. Mensen groeten is het begin van een samenleving. Je eigen buren verantwoordelijk stellen voor brandende auto's in slotervaart ofwel 9/11 is idioot. Heeft idd. niets met klop in het zand te maken, maar met fatsoen.
bintang 11-02-08 @ 12:10
dat "hun hebben" is tenen krommend en fout .... bezittelijk voornaamwoord gebruiken waar een persoonlijkvoornaam woord hoort, dus kan nooit goed zijn.
Fleauxe 11-02-08 @ 12:12
wat ik doe kost geen geld... ik vraag gewoon aan de buurvrouw ..(die overigens hard werkt als hoofd schoonmaakster in een hotel, haar man werkt ook en haar kids gaan inmiddels naar de hbo)... hoe het in ghana was als zij terug zijn.
dat geld ook voor de turkse buren ... ook zij hebben allen een eigen bedrijfje. en trekken geen steun. gewoon goedemorgen zeggen kost niks mensen en eens vragen als je ze een tijdje niet gezien hebt of het gaat en of zij ziek zijn geweest of op vakantie kost ook niks ... jezus jullie zijn allemaal zo kortzichtig alle buitenlanders zijn fout dus zijn zij fout. jullie zijn niet anders dan kinderen van groep 2
kwarkoo1 11-02-08 @ 12:09
ik woon gelukkig niet in west of de bijlmer daar zijn de verhoudingen ook niet goed...
ik woon in noord daar is het wat beter verdeeld.
ok niet in alle buurten maar daar waar ik woon wel, misschien heb ik geboft maar ik heb echt aardige allochtone buren over het algemeen.
wel wonen er veel asoos, sjaggo's en kankeraars van het blanke ras hier in overvloed. wel kankeren over de overlast en het zwerfvuil vuil, lekker werkeloos zijn maar nooit zelf een bezem pakken en eens de boel aanvegen.
hier in ons hofje maken wij het samen gezellig en het is een voorbeeld van hoe het ook kan.
Weer een bewijs dat Turkije niet in de EU thuis hoort.
@sijtje boes 12:07: Na miljoenen en miljoenen aan subsidie voor dat soort, beweer je nog steeds dat er een beetje 'eigen input' voor nodig is! Dat is de wereld op z'n kop, aanpassen doe je naar het voorbeeld van je gastland niet andersom!
@sijtje boes
@Rabbarberkerke
Ik hoor ook vaker 'Hun hebben' dan 'Zij hebben' en misschien wordt het over 20 jaar wel correct Nederlands gevonden, maar niemand met een beetje interesse in taal wil toch op zo'n uitspraak betrapt worden. Idem voor 'Wie/wat schetst'.
sijtje boes 11-02-08 @ 12:07
Facistische intolleranten zeg ik geen goedenmorgen. Ik woon niet meer in zo'n buurt, gelukkig niet. 3 jaar A'dam west en 5 jaar Bijlmer waren voor mij genoeg.
kwarkoo1 11-02-08 @ 12:02
dat doe ik juist niet. ik kijk om mij heen en leef in een buurt met van alles wat dus een echte gemengde buurt en ik woon vlak bij het buurt huis. hier zie je dus wel veel turkse ouders die met hun kids meekomen.
en er is ook veel betrokkenheid op de school.
ok zij collecteren misschien niet maar ik zie mij zelf ook niet met die bus rond sjouwen eerlijk gezegd. wat betreft het gedag zeggen op straat... hoeveel zeg jij er gedag en met hoeveel praat jij ... neem jij uberhaupt wel eens tijd om wat te vragen aan die mensen... een simpel goede morgen buurvrouw is vaak al genoeg om daarna door die zelfde buren met een stralende lach gegroet te worden.
ik heb met veel van mijn buren een goede morgen contact... of het nu de ghaneese buurvrowu is of de turkse. het is ook een beetje je eigen input vriend
Marcel van Dam 11-02-08 @ 11:44
Contaminatie.
"Het sluit als een bus" en "het klopt als een zwerende vinger" zijn verbasterd tot "het klopt als een bus".
@bintang
Ik denk dat bij gebrek aan vrijwilligers om verbazingen te schetsen in de volksmond het spreekwoord is verbasterd tot 'wat schetst onze verbazing', verwijzend naar een collectieve verbazing die zelf aan 't schetsen slaat. Figuurlijk natuurlijk.
sijtje boes 11-02-08 @ 11:57
Bij genoeg. Ooit al eens een moslim aan de deur gehad die collecteerde voor de Hartstichting of iets dergelijks? Nee dus, die lui zeggen je amper goedendag op straat. Die hebben niet eens weet van wat een sociale samenleving is.
Bij de (jeugd)voetbalvereniging met veel Turkse en Marokkaanse voetballers kunnen de autochtonen het opknappen. Ze zijn nog te beroerd om bij uitwedstrijden hun eigen 'kansenjeugd' te vervoeren.
Steek je kop lekker in het woestijnzand.
Al is de turk nog zo snel, geertje achterhaald hem wel.
kwarkoo1 11-02-08 @ 11:54
tuurlijk jongen je hebt gelijk.... bij hoeveel buurthuizen of hoe die dingen heten ben jij gaan kijken? of op hoeveel scholen.... what ever dus
bintang 11-02-08 @ 11:52
www.onzetaal.nl/advies/verbazing.php
dus ehm ... bijgiogem eerst ff nalezen voor je wat gaat roepen
sijtje boes 11-02-08 @ 11:52
Vrijwilligerswerk? Laat me niet lachen. Alleen voor subsidieclubjes voor hun eigen volk.
Kizini dövmeyen, dizini döver! HET voorbeeld van een turks spreekwoord, zie:
www.tapu.nl/kk_400006.html
Lieve hemel, Fleischbaum, die gisteren zelf nog schreef 'wat schetst onze verbazing' ipv 'wie schetst onze verbazing' gaat spreekwoorden uitleggen. Wat is de volgende stap? Een cursus zelfbeheersing door Joran vd S ?
Marcel van Dam 11-02-08 @ 11:44
ho vriend nu ga je toch echt de mist in... er zijn best aardig wat turkse vrouwtjes die aan vrijwilligers werk doen. welliswaar alleen in buurt huizen of op school enzo ... maar men moet ergens beginnen. de marokaanse vrouwen zie ik echt dat werk zelfs niet eens doen. overigens heb ik sinds kort een turkse baas en ik ben zeer blij met hem. maar goed hij is dan ook de spreekwoordelijke uitzondering.
Die inburgeraars moeten maar es het varken bij de oren pakken
Bigi Bana Boy 11-02-08 @ 11:33
ja maar dat is een typische trek van het westen ... alleen hier is alles goed... wat niet wegneemt dat van turkije niet bij de eg hoeft.
eerlijk gezegd vind ik het wel genoeg zo, al die nieuwe derde wereld landen kosten ons alleen maar.
@kwarkoo1 11-02-08 @ 11:17
Klopt als een bus (ook een spreekwoord ...). Aan het Nederlands culturele leven doen Turken niet mee. Turken bij een cabaretvoorstelling? Toneel? Klassiek concert? Nooit gezien. Turken als vrijwilliger? Nooit gezien. Terwijl er toch heel veel van een uitkering leven en dus tijd over hebben (zou je denken). Ik vind dat erg jammer - 'we' blijven zo in verschillende groepen zitten. Maar ja, misschien vinden ze onze muziek wel kudt, net zoals ik hun muziek weer kudt vindt. Je weet het niet. Wat ik wel grappig vind is dat Erdogan zegt: "streef uw eigen interessen na en trek u niet te veel aan van het land waarin u woont." Die aanmoediging lijkt mij niet echt nodig, ze doen niet anders.
Voorstel tot naamsverandering: PVV: Partij voor Verwijdering Vreemdelingen.
Bigi Bana Boy 11-02-08 @ 11:33
Maar het is wél een moreel dilemma. Je kan niet in OVSE- of ander verband overal ter wereld mensen uitsturen en meningen hebben over verkiezingen en democratie en tegelijkertijd tegen Turkije niets erover zeggen. Temeer omdat het een direct groot buurland is en er hoe dan ook veel turken in de EU wonen.
De vreemde kruising tussen leger en democratie is dan ook de voornaamste reden om Turkije niet te laten beginnen met onderhandelingen zoals we die nu kennen.
El_Guapo 11-02-08 @ 11:10
ha ha ha klopt mijn moeder zei het ook altijd... overigens dat zei zij ook als we kleding aan hadden waar de kleuren niet van bij elkaar klopte ... oi je combineert als een turk zei ze dan. en C&A heette bij ons turken textiel.
kwarkoo1 11-02-08 @ 11:17
Ja, ja, ja, ja. te weinig misschien, maar wel degelijk. Behalve dan bij een concert van Blof, maargoed, daar durf ik mezelf niet te vertonen.
Maaier 11-02-08 @ 11:25
Pakistan idem dito. Ik heb liever Musharraf dan extremisten aan het bewind. Het Westen in het algemeen heeft grote moeite te begrijpen dat ons model (kapitalisme/democratie) niet zo maar toe te passen is in niet-Westerse culturen. Huntington oa ziet dat wel en er zijn ook wel mensen die het nu eindelijk wél inzien maar de grote meerderheid blijft landen als Tukije maar door hun naieve en goedgelovige Westerse brilletje zien. Zonder het leger geen sekulier Turkije. Het wil maar niet tot ze doordringen.
Ali Bi 11-02-08 @ 11:31
Zijn maar enkele voorbeelden. Kloppen die dan niet?
@Armageddon 11-02-08 @ 10:08
Ik wàh al zegge, pleuâht toch gàh een ènd op mettat heile nultwintag!
Al draagt een Turk een gouden ring het is en blijft een lelijk ding.
@kwarkoo
wat is jouw wereldje klein...
Bigi Bana Boy 11-02-08 @ 10:58
Wat uiterst zorgwekkend is, is dat meneer het durft te zeggen.
Amos. W. Steinhacker 11-02-08 @ 11:04
Laden. Amsterdam/Holland exporteerde in de late middeleeuwen erg veel bier naar de Duitse hanzesteden.
Bigi Bana Boy 11-02-08 @ 10:58
volgens mij zitten de Lagendijks van deze wereld er nogal mee in hun maag. Niet zozeer über politiek correct, gewoon lastig. Wat is belangrijker: democratie steunen, met als gevolge meer invloed islamisten of seculieriteit steunen, met als gevolg een blijvende grote invloed van het leger. Dat is ook een lastig dilemma.
Volgens mij zei Erdogan overigens assimilatie ipv integratie. Een wezenlijk verschil. In Turkijke bedoelen ze met assimilatie natuurlijk zoals met de armeniërs, en dan begrijp ik 'm wel.
@Vigil 11-02-08 @ 11:03
Kan me niet schelen, IK heb het over mensheid en niet over de menselijkheid.
Uiteraard heeft die Ottomaanse gladjakker 'menselijkheid' gezegd, het woord 'mensheid' zou zijn intenties nog verder hebben bloot gelegd. 'Menselijkheid' is in dit geval al lachwekkend genoeg: het is onmenselijk (dus beestachtig) als een Turk in een ander land wordt gedwongen zijn cultuur op te geven. Ghegheghe.
@nduss 11-02-08 @ 11:06
Mierenneukers verpesten m'n humeur doorgaans.
als de boer zijn passie preekt ... haan pas op je kippen
al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel
wat gij niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet
al draagt een aap een gpuden ring het is en blijft een lelijk ding
de vos verliest wel zijn haar maar niet zijn streken
haal eerst de balk uit je oog voor je begint over de splinter bij een ander...
zo maar een paar leuke voorbeelden
is er ook een rooibostheekaai?
Wat Erdogan bedoeld is al decennia aan de hand.
Vraagje aan alle Nederlanders: ooit een Turk of Marokkaan gezien tijdens een concert van Blof (of een willekeurig andere act)? Ooit een Turks of Marokkaans gezin aan een tafeltje zien eten in uw favoriete restaurant? Ooit een Turkse of Marokkaanse collectant aan de deur gehad voor één of ander goed doel? Ooit een Turkse vrijwilliger gezien in een buurthuis of sportclub?
Kom er maar in Geert.... oh nee, daar is hij al : www.pvv.nl/index.php?option=com_conten...
Mazzeltov 1109
Ik ben benieuwd of de dubbele paspoorten in de Kamer en het kabinet nog naar een standpunt hierover gevraagd wordt door de media.
Turkije is een proefpolder voor de weerstand van normale mensen tegen achterlijke relioten. En na gisteren ben ik over Turkeije nog niet zo pessimistisch...
@Teen 11-02-08 @ 11:03,
Vrijgevochten mooie Turkse vrouwen zndr Heaufddoek strak in t velletje wat mij betreft wél hoor!! heerlijk die lente
Je ziet eruit als een Turk kregen de kindertjes in de jaren 70 te horen als ze zich hadden vies gemaakt tijdens het buiten spelen.
Dat zou nu onkies zijn zoiets te zeggen.
Wat heeft Wilders gelijk gekregen.
Meer hoef ik er niet over te zeggen !
Ik vecht elke zondagochtend tegen (opkomend) bier
@Boris Poepnagel 11-02-08 @ 11:02 destijds heb ik erg gelachen om deze fraaie 'groentenist', maar tegelijkertijd vond ik het wel een beetje overdreven want zo erg was het nou toch ook weer niet met de autochtonen en hun beheersing van het Nederlands. Wist ik veel dat het filmpje de stijlloze wereld van 2008 beschreef.
Van krantenjongen naar crimineel.....
* wanneer er één schaap over de dam is volgen de Finnen vanzelf
* door Van der Sloot naar de zee gedragen worden
* christenhonden bijten niet
* één Paris maakt nog geen Hilton
* liever linksaf bij Wassenaar dan rechtsaf bij Kanaleneiland
* een strak verklaarde tekst maakt nog geenstijl
Wat mij betreft liever fout verwoord en goed gedacht, dan fout gedacht en goed verwoord.
@ murdock
met het verkeerde been uit bed gestapt? www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/st...
aangezien bovenstaand bericht over tekstverklaren gaat:
taaladvies.net/taal/advies/vraag/551/
je mag ook wel ergens de humor van inzien hoor: www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/st...
en over de herkomst van het woord 'mongool': nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Dow...
Laden dan wel lossen, daar wil ik vanaf zijn ...
@nduss em murdock
Die mensheid vs menselijkheid is een klassieker.
Onze taal heeft er een aardig artikel over.
Formeel en korrekt is "misdaden tegen de menselijkheid". Het is echter het gevolg van een fout vertaalde verdragstekst. Omdat het echter om een wettelijke tekst gaat is het niet zo maar te veranderen. Uiteraard had het "tegen de mensheid" moeten zijn maar het komt omdat het woord "humanity" uit de oorspronkelijke tekst foutief vertaald is.
Murdockyoufool 1054
Volgens de Duitsers had hij het over Menschlichkeit en niet over Menschheit.
www.pi-news.net/2008/02/erdogans-kolon...
Twee Turken maken nog geen zomer.
Al heeft de geyt totaal geen zin, Ali krijgt hem er toch wel in
Lol@ Mehmet Pamuk
(= snor op pica)
"Vechten tegen de Bierkaai" heeft niets te maken met de bewoners van de bierkade, maar met de mannen die er werkten: de mannen die de volle tonnen bier in de schepen moesten laden. Gruwelijk sterke kerels waartegen het slecht vechten was, dat verloor je toch altijd.
Wie de profeet op z'n pick trapt, komt 'r bekaaid vanaf.
Wat mij af en toe ontzettend stoort is de überkorrekte houding van van leden van het Europees parlement waar het de rol van het Turkse leger betreft, eea in het kader van de mogelijk toetreding van Turkije in de EU. Natuurlijk hoort een leger in een moderne democratie onder geen beding een politieke rol te spelen maar in het geval van Turkije ligt dat imho anders. Zonder de stabiliserende rol van het turkse leger had het land allang het Kemalisme gedag kunnen zeggen en had het een niet seculiere moslimstaat geworden. Het enige wat we kunnen doen als Westen is de kleine groep seculiere Turken steunen en eens ophouden met het bekritiseren turkse leger. Het is nml zo buitengewoon naief en het houdt helemaal geen rekening met de harde realiteit, maar dat zijn we wel gewend van het progressive deel van het Europees Parlement.
Turkije is, ondanks de kleine elitegroep van Kemalisten, voor het merendeel geen sekulier land en zal dat ook niet snel worden. Zolang de meerderheid van de bevolking nog steeds op figuren als Erdogan stemt is er in de Europese Unie voor hen geen plaats, hoe jammer ik dat voor de genoemde groep moderne Turken ook vind. Over zijn stompzinnige opmerkingen over het niet intergreren wil ik het niet eens meer hebben.
Dank u voor deze uitleg. Ik ben zeer blij met deze verrijking van mijn talbegrip.
Moderne turken hebben, net als West Europeanen, 1 a 2 kinderen.
Strak religieuse Turken hebben, op het platte land, zo'n 4-8 kinderen. Dit gaat al zo 40 jaar zo, dus bij elke nieuwe verkiezingen zijn er meer religieuze nieuwe stemgerechtigden, verliezen de moderne Turken de grip en zal Turkije op democratische wijze een moslimstaat worden.......
-weggejorist-
Wie het alu-hoedje past zette hem op
resistens is fjoeteil
@nduss 11-02-08 @ 10:52
Houd je muil 'ns, mongool. Er staat mensheid, dus ik bedoel in dit specifieke geval mensheid.
In het oordeel over anderen velt men dikwijls zijn eigen oordeel.
Alleen de waarheid kwetst
Kleine winsten geven goed gevulde beurzen
De mens kent zijn zwakheid net zo weinig als het paard zijn kracht
stom toevallig vanmorgen op youtube het filmpje nog gezien van Kooten en de Bie: de groenteman.
@ vigil
thanks. ik ben een havo-klantje. welliswaar later ge-upgrade naar vwo, maar toch...
nl.wikipedia.org/wiki/Bierkaai
Hoge Turken vangen veel wind.
@ murdock you fool:
menselijkheid you fool
Erdogan, kun je het gezegde 'met de mantel der liefde bedekken' eens toelichten aan de hand van de Armeense genocide?
@nduss 1048
"Ankaram" is in dit geval correct.
nduss 11-02-08 @ 10:48
Knipoog.
@nattebever 11-02-08 @ 10:39
Damn straight!
Verder valt nog te melden dat juist Erdogan met z'n uitspraken een grote misdaad tegen de mensheid begaat. Meneer -die de ware aard van de Ottoma... eh Turkse regering laat zien- weet dat zijn volk in den vreemde eenvoudig is op te hitsen. Zeg Turkije en Trots en ze staan meteen in de houding.
@ kwarkoo1 11-02-08 @ 10:03
tot zover 'de bierkaai' nu nog uitzoeken waar 'potjeslatijn' vandaan komt? het moet sowieso esse delendam zijn in plaats van delendam esse. Hoe je van Ankara een accusativus cum infinitivo maakt, weet ik eigenlijk ook niet.
*gooit een balletje op* Ankarinem?
superjan 11-02-08 @ 10:41
Daar kun je nog gewoon afrekenen, winkwink?
@kwarkoo1 en de waarheid ligt in het midden
Waskuip 1040
Ja, dat is wel waar, maar ik heb meestal wat moeite met de programmering van die zender.
@Mikey70 11-02-08 @ 10:24 & Klukkluk 11-02-08 @ 10:33
Nederlands is hier op GS ook volledig achterhaald. Komt door de bierkaai.
www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/st...
En is er al een reactie van Merkel?
Zakelijk spreekwoord: Te weinig vragen is luiheid
PS wat lees ik biertijd?
Proost
De Bierkade is een kade en gracht in het centrum van Den Haag, tussen Hollands Spoor en de Grote Markt.
De kade werd in de 17e eeuw de Bierkaay genoemd. In die tijd moest al het bier vervoerd worden naar de Bierkaay, en van hier mocht het worden gelost en verhandeld.
Bron: Wikipedia
@nattebever> maar je hebt er wel een topkroeg. La vie en proost. Gelukkig hebben de inquisitie teams van Cohen deze parel van de hoofdstedelijke horeca nog niet ontdekt.
Te rik. Alles waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden en terug naar eigen land.
Zoals het turkje thuis werkt, werkt tie nergens
@vigil
Op het gesprek zijn er regelmatig wél open discussies. Misschien niet over turks imperialisme maar wel bijvoorbeeld over de islam.
Die bierkaai is nu, met het gebied rond de Oude Kerk, een hoerenbuurt waar je tegen de klippen op kunt krikken. 't Stinkt er altijd naar pis, dus 't is wel voor de minder kapitaalkrachtigen, de achtergestelden, zeg maar rustig: de kansenmensen.
Verder herhaal ik nog maar eens mijn mantra: begin aan een remigratieprogramma voor moslims en laat Turkije nooit toe tot Europa. Dat land is veel te islamitisch en daarmee fundamenteel instabiel. Honderd jaar officiële seculariteit stelt iets te weinig voor.
"Oh, East is East, and West is West, and never the twain shall meet." - geldt met name de islam.
Turkije is binnen 10 jaar een strenge moslimstaat. Niet te stuiten.
Goeie discussies over dit soort zaken hebben wij hier in NL niet of nauwelijks meer, noch op de staatsradio1, noch op staatstv. In Duitsland wel. Zo ook het programma van AnneWill gisteravond, waarin deze kwestie zeer uitvoerig werd bediscussieerd tussen de minister van Binnenlandse Zaken, een brandweerman en drie Turken, van wie een advocate, een lid van de Groenen en de voorzitter van de landelijke Turkenclub. Voor wie interesse heeft om deze discussie te bekijken is hier de link:
daserste.ndr.de/annewill/aktuellesendu...
Al is de coño nog zo snel, Joran achterhaald ze wel
@Generaal Pardon 11-02-08 @ 10:31
Helaas heb je gelijk.
Door de moskeeën de kerk niet meer zien
Dank u wel Vleesbeaum, voor feauteau!
De laatste tijd ben je goed op dreef.
@Korreltje Zout@10:25,
Hoop is belegen peop.
-weggejorist-
Past weer mooi in het Eurabia concept (er zal dus wel weinig politieke weerstand zijn).
Twee geloven op een kussen zit de duivel tussen.
Oude wijn in nieuwe zakken.
Ze kunnen beter de tering naar de nering zetten
Vechten tegen de boerkaai!
Etnisch paranoide = racisme
Armageddon 11-02-08 @ 10:08
(kan je vrijdagsavonds op de north-side doen :) )
Erdogan is als bedorven döner.. zo zout heb ik het nog nooit gegeten
Iemand de boerka van het lijf vragen
Dus er was een tijd dat het volk uit 020 wel ballen had.
Ben blij dat die Erdogan zo duidelijk is. Hopelijk zien onze regenten nu ook in dat Turkije echt geen Europees land is en ook nooit zal worden.
Turks Fruit in Duitsland: mierzoete apartheid..
Nog een paar ideetjes:
* één Moslim maakt nog geen Sharia.
* als er één schaap geslacht is volgen er meer.
* al is de immam nog zo snel, Geertje achterhaald hem wel.
"Al meer dan veertig jaar dragen Turken bij aan de economische ontwikkeling in Duitsland." Tegen deze achtergond bezien kan men zich afvragen waarom er nog geen Turkse burgemeesters zijn, gind Erdogan verder."
Omdat ze het verdommen zich aan te passen misschien?
Niet gestoken is altijd mis.....
Captain Pervert 11-02-08 @ 10:22
"Al meer dan veertig jaar dragen Turken bij aan de economische ontwikkeling in Turkije."
Ze kosten meer dan ze opbrengen.
Die Turk "drukt zijn snor"
Turkie turkie is niet dom.
www.pi-news.net/
Politiek incorrecte nieuwssite van onze oosterburen met comments à la GS/NN met veel nieuws over de Turkse Platschedel en zijn snode plannen..
Haha, die Erdogan:
"Al meer dan veertig jaar dragen Turken bij aan de economische ontwikkeling in Duitsland."
Döner kebab op elke straathoek, wat een economische ontwikkeling!
Als er één moslim over de Dam gaat, dan volgen er..... nog meer. (vrij naar J. Cohen)
Je moet een gegeven Turk niet in de bek schijten.
Als er één moslim over de Dam gaat, dan volgen er.....
"Niet elke turk is slecht"
Eruitzien als een Turk.
Hoe lang kunnen we dit soort gedrag nog toestaan? Het is verbazingwekkend dat er nog steeds mensen zijn die er serieus over nadenken om Turkije bij de EU te voegen. Terwijl we als EU een blok dienen te vormen tegen deze religieuze uitspattingen
kommabijmebinnen 11-02-08 @ 10:09
Op een platkopzwijn.........
*boekt een kamer bij Het Aepchen, ook al vlakbij de ouwezijds*
ik was gisteren zo zat als een ladder
Foute link, nog eens:
www.telegraaf.nl/jsp/foto_window.jsp?i...
In Den Haag hebben we ook een bierkade. Nog nooit tegen gevochten trouwens. Zal het vanavond eens proberen.
Waar lijkt hij toch op....?
www.telegraaf.nl/jsp/foto_window.jsp?i......
Hier zijn er vast een paar voor les twee:
het onderspit delven;
met man en muis vergaan;
er de brui aan geven;
het loodje leggen;
de plaat poetsen;
de pijp aan Maarten geven.
Sorry, was het volgende gezegde nog vergeten:
Een (grijze) wolf in schaapskleren.
www.ethimologisch-woordenboek.nl ofzo?
Premier Erdogan en vicepremier Gul waren vooraanstaande leiders van de voorganger van de AK partij, de Refahpartij, waarmee gepoogd werd met geweld een islamitische staat te stichten.
Ze zijn dan ook wolven in schaapskleren. Doordat de AK partij bijna de helft van de stemmen behaalde en er onder de niet AK stemmers ook de nodige moslimstemmen schuilgaan zoals onder de Koerdische stemmen is het reëel te denken dat een meerderheid meer islamitische invloed wil en zo mogelijk een islamitische staat wil.
Erdogan werd veroordeeld vanwege het uitspreken van een tekst met daarin onder meer opgenomen: "De moskeen zijn onze kazernes, de koepels onze helmen, de minaretten onze bajonetten en de gelovigen onze soldaten." Expremier Erbakan, eerder mentor van Erdogan zei dat de islam Rome (Europa) zal veroveren. Duidelijker kun je het niet krijgen. "Ceterum censeo Ankaram delendam esse" (naar Cato, figuurlijk, zolang toetreding tot de EU niet van de baan is).
-weggejorist-
REAGEER OOK