Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Grootste Schrijver van Nederland

gr00tIs Harry Mulisch een groot schrijver? Dat is een vraag die van tijd tot tijd opduikt. De laatst overgebleven van de Grote Drie (Hermans, Reve, Mulisch) vindt zichzelf nog steeds de grootste schrijver van Nederland. Harry Mulisch is zo groot dat zijn tachtigste verjaardig over meerdere feesten uitgesmeerd moet worden. Gisteravond was het weer bal in de Stadsschouwburg van 020. Harry is zo groot dat zes hele kleine schrijvers hommageboeken over Mulisch schrijven. Kortom; Harry is heel groot. Maar is dat eigenlijk wel zo? GeenStijl ging op onderzoek uit en vroeg het gewoon aan Google (swt). O Machtige Zoek Machine, klopt het dat Harry Mulisch de grootste schrijver van Nederland is? En Google zei; NEEN. Klik lees verder voor de voorlopig-defintieve lijst Grootste Schrijvers van Nederland. Is beta, dus aanvullingen welkom.

Ranking Nederlandse Schrijvers volgens Google Q3 2007

multimiljonairs




Anne Frank
(van dat Huis)

38500000

miljonairs





Leon de Winter
(Roeptoeter)

2910000
Hugo Claus
(Vlekkenkampioen)

2400000
H. de Roos
(Kameleon)

2360000
Tom van Deel
(Stom maar Veel)

2190000
Gerard Reve
(Jongetjesknijper)

2140000
Marcel Möring
(Fascistenkenner)

1860000
Jan Cremer
(Rare kwast)

1580000
Harry Mulisch
(Kiloknaller)

1410000






lichtbovenmodaal




Sonja Bakker
(Vrouwenvermageraar)

810000
Arie Storm
(Oortjesversnoeper)

648000
Jeroen Brouwers
(Subsidiespons)

604000
Martin Bril
(Huisvrouwentroost)

532000
W.F. Hermans
(Papenschender)

518000
Geert Mak
(Modelschaap)

496000
Cees Nooteboom
(Rondreizend circus)

473000
Kluun
(Palliatieve zelfzorger)

310000






semimiddenmodaal




Arnon Grunberg
(Kosjer schoothondje)

296000
Jan Siebelink
(AKOprijs ontvreemder)

271000
Jan Wolkers
(Oude bosneuker)

266000
Remco Campert
(Oude parkneuker)

258000
Heleen van Royen
(Gevooisde spuithoer)

242000
Abdelkader Benali
(Kon niet rappen)

238000
Daphne Deckers
(Lola Labioplastiek)

238000
Herman Brusselmans
(KarakterMohikaan)

234000
Saskia Noort
(Witte vloed)

226000
Gerrit Komrij
(Poepkontscheetbipsdrol)

219000
Connie Palmen
(Vriendenverlinkster)

201000






ondermodaal




Joost Zwagerman
(Elke dag papadag)

186000
Tommy Wieringa
(Het beesp van Weesp)

158000
Ronald Giphart
(Dood paard)

154000
Thomas Rosenboom




Kader Abdolah
(Broekenpers)

139000






maatschappelijk teleurgestelden




A.F.Th
(Beertje Cholestrol)

91200
Ilja Leonard Pfeiffer
(Leidse sleutel)

83100
Hafid Bouazza
(Borrelnoot)

75000
Maarten Biesheuvel
(Knettergek)

72500
Jessica Durlacher
(Hysterica)

51200
Geerten Meijsing
(Onbegrepen GENIE)

45900
Kouwes
(Stijlloos digter)

42400
(Disclaimer: Deze cijfers zijn een momentopname. Deze Google HitQuery werd uitgevoerd in week 36, jaar 2007)

Reaguursels

Inloggen

Ik mis de schrijvert van Pim Pandoer !

Dr R. Clavan | 17-09-07 | 19:55

@bottehond 16-09-07 @ 23:36
Doe ik lekker niet botte. Mijn 'meesterstukjes' zijn bestemd voor een heel ander type muze dan GS. Maar mocht ik ooit een bundel uitbrengen dan laat ik het weten.
Ik heb ooit wel iets in een kouwestopic gepost, een herschrijfsel van wat ik eerder geschreven had ( @ 19-07-07 @ 01:13. in www.geenstijl.nl/mt/archieven/962061.h... ) Dat was wel even genoeg. De lijn waar ik nu op zit kent grotere belangen en daar is een zeer klein publiek voor nodig.

Cookie v. eigen deeg | 17-09-07 | 18:36

Hij lijkt meer op een oude versie van Dracula.. 1 goed ding is er over hem te zeggen, hij is tegen het koningshuis als republikein, dat siert hem.

RAF Forever

badermeinhof | 17-09-07 | 14:18

Harry Foolish?

multidifficulti | 17-09-07 | 13:03

Wat een gelul, omdat iemand een leuk verhaal kan bedenken, ja en ?
En dan worden die fantasten door allerlij idioten tot de eleite verheven. En het ergste is dat ze het zelf gaan geloven, en vinden dat ze een boodschap aan het gepeupel moeten verkopen. Ze spelen elkaar elk jaar wel een prijs toe, en krijgen in de media zoveel reclame tijd toegewezen om hun niewste geesteskind aan de man te brengen, dat de reclamecodecommissie daar een dag taak aan kan hebben. Het enige Nederlandseboek dat wereld faam heeft is "het dagboek van Anna Frank". Maar ja als je je zelf niet kieteld wie doet het dan he !

thehollander | 17-09-07 | 10:22

je mist dick bruna, die is echt de rijkste na anne frank

finnish humor | 17-09-07 | 08:29

@ nattebever
Laten we het er gewoon op houden dat je brein oververmoeid was he?
Want om maar meteen jezelf op te hangen gaat wat ver...

BeunDeHaas | 17-09-07 | 08:29

Google (swt) "Harry Mulisch is een waardeloze prul" en gij zult zien dat het waar is. Daarom roep ik all reaguurders hierbij op om deze waarheid waar mogelijk te bevestigen. Vul de blogs en comments!

Plekszy-Gladz | 17-09-07 | 08:13

278.000 voor herman brusselmans
Laten ze dat in hun sack steken!

Peter Felis | 17-09-07 | 06:52

Lieve mensen: inderdaad, Harry Mulisch heeft niet alleen het grootste ego, de grootste neus (met de grootste druppel eraan) en dementeert gelijk Koningin J (vrij naar Leon de W: "die denkt dat ze een botte hond/ danwel Labrador is"); ... allemaal correct, maar hij is waarlijk Nederlands grootste schrijver! (en dan niet eens van die vermeende drie, want daar zat me een patjepeeënde, met zijn homoseksualiteit koketterende - niets menselijks is hun vreemd -, literaire onbenul tussen...).
Zijn grootste frustratie is dat hij uit het politiek volstrekt onbelangrijke Nederland komt, dus naar die Nobelprijs kan hij in de jaren die hem nog resten door zijn neus fluiten

hetluis | 17-09-07 | 00:42

borderlijntje 16-09-07 @ 23:10

hahaha, leuk.

bottehond | 16-09-07 | 23:39

Cookie v. eigen deeg 16-09-07 @ 23:04

Doe eens wel posten?

bottehond | 16-09-07 | 23:36

@Roer 16-09-07 @ 22:58
In mijn persoonlijke ranking staat de Winter anders hoger met z'n boeken dan met z'n meningen. Maar goed daar ging het vandaag niet over geloof ik.

Ik ga maar eens een gedicht schrijven. (Nee vrees niet, niet voor op GS of in de hoop dat ik gegoogled ga worden, gewoon een gedicht voor een van mijn muzen IRL)

Cookie v. eigen deeg | 16-09-07 | 23:04

De grootste nederlandse schrijver is in mijn ogen toch Gerard Reve, iemand met zo'n plechtstatige stijl zulke banaliteiten , maar toch pijnlijke het menselijk tekort zien beschrijven, heb ik Mulisch nog niet zien doen.
Sommige boeken van Gerard (God de vader zij met zijn ziel) doen een mens lachen én huilen tegelijk.

Bisschop Gijsen | 16-09-07 | 23:02

Voor mij blijft het Slauerhoff, maar dat heeft meer te maken met de magische (opiumveroorzaakte) manier waarop je bijna fysiek deelgenoot wordt van zijn verhaal of gedicht. Daar beoordeel ik op en zo kom ik op Slauerhoff. Dat heeft mulisch wel, maar ik moet bij hem te veel mijn best doen. Bij Slauerhoff wil je er bijna voor weglopen zo tastbaar wordt het. Nee hoor, daar kan Vullis niet aan tijpen.

bottehond | 16-09-07 | 23:00

Cookie v. eigen deeg 16-09-07 @ 22:28

Die ranking klopt natuurlijk niet. Zo staat De Winter niet hoog vanwege zijn boeken, maar door zijn meningen. Maar wat geeft het. Best een leuk artikel dit.

Roer | 16-09-07 | 22:58

@ Pritt Stift

Nattebever meldt het al: zitten een paar zeer, zeer leuke/goede typeringen tussen van de schrijvers!

Roer | 16-09-07 | 22:53

Mulisch: laten we toch trots zijn op Neerlands grootste schrijver

Spruitjeslucht | 16-09-07 | 22:45

Erasmus was ook een toppertje. Zijn boek 'Lof der zotheid' scoort nog iets hoger dan het 'dagboek van anne frank', 304.000 tegen 281.000.

In deze satire veegt hij de vloer aan met de katholieke kerk.

'Al had ik honderd tongen en honderd monden en een ijzeren stem dan nog kon ik niet alle namen en vormen van de dwazen en de zotheid opnoemen'

Make my day | 16-09-07 | 22:37

Vreemd rankingsysteem. Ik google nooit op schrijvers die ik goed vind, ik lees hun boeken. Ik mis echte poëten in het rijtje: Gorter, Vaandrager, Torn. Schandalig ook dat Willy van der Heide ontbreekt, de Bob Evers serie is nog immer populair in huize v. eigen deeg.
Als je google als ranking neemt krijg je met name boeken/schrijvers die door leerlingen van de middelbare school zijn gezocht natuurlijk. Die boeken zijn dus waarschijnlijk helemaal niet gelezen, de uittreksels die google even voor je op je scherm tovert wel.

Je verjaardag over meerdere dagen uitsmeren vind ik overigens niet zo vreemd. Dat doe ik ook al jaren. Maar goed, wellicht is mijn ego gewoon te groot voor een feestje van 1 dag.

Cookie v. eigen deeg | 16-09-07 | 22:28

BeunDeHaas 16-09-07 @ 18:29
You got a point there. Sterker, vrij debiel comment van ondergetekende.
'k Ga me denk ik NU ophangen.

nattebever | 16-09-07 | 22:27

Met mijn 1.98 en uim 139 kilo ben ik wel de grootste schrijver van Nederland, jah... en wie dat wil betwisten mag even naar voren komen...

Hyppo Kriet | 16-09-07 | 22:11

Strotgrondel 16-09-07 @ 21:24

Hehehehehe. Dank dat je mijn veronderstelling bevestigt. Dat maakt jou wél weer een intellectueel. Kouwes is slegs vir fijnproevers.

bottehond | 16-09-07 | 21:57

@ Bottehond
Omdat Kouwes, als je alle spellings-excentriteiten en ontbrekende interpuncties weglaat, gewoonweg bagger is om te lezen....

Strotgrondel | 16-09-07 | 21:24

Hermans was zonder meer de grootste schrijver. Over Gomperts: "Henri Albert Gomperts behoort tot de vergeten schrijvers. Daarom wijd ik van tijd tot tijd een herdenkinsartikel aan hem". Ook prachtig: "Nergens staan zo veel geslaagde zegswijzen die niet van H.A. Gomperts zijn, als in de schaarse stukjes van H.A. Gomperts". Het meccanodoosje van Adriaan van der Veen blijft ook zoveel jaren later een genot om te lezen. En over Buddingh: "Op de vensterbank stond een "match Box" Londense bus met open imperiaal: Louis vertelde ons dat hij daar in 1928, met zijn vader nog een keer ingezeten had"
De Louis in kwestie is de dichter L. Th Lehmann en ik was er al bang voor dat deze niet erg groot zou zijn, maar zó klein, lijkt mij overdreven.

Grunberg is zonder meer beter dan Mulisch. Mulisch heeft zoals W.F. Hermans terecht stelde slechts één goed boekje geschreven wat in een zeer kleine oplage is verschenen en dus vrijwel niemand hier kent. Zijn proefschrift is overigens ook prachtig om te lezen, vooral de laatste paar hoofdstukken. Ze helder als hij dacht, zo schreef hij ook. Hadden we maar een Hermans in Nederland. Er werd heel veel geschreeuwd en heel weinig gezegd. Hermans kon ook schreeuwen (Weinreib, de RUG, Rubinstein etc.) maar was dan ook altijd inhoudelijk bezig waarbij het niet naliet op sublieme wijze op de man/vrouw te spelen.

Fikky | 16-09-07 | 21:19

Ik begrijp niet zo goed waarom Kouwes zo laag staat. Te moeilijk voor de "intelligentia", zeker.

Misschien leest Harry wel mee. Dat zou leuk zijn. Bij deze dan een échte schrijver/ dichter. Kan Harry nog wel wat van leren:

DAGSLUITING

Eigenlijk geloof ik niets,
en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik U.

bottehond | 16-09-07 | 21:08

Ach Reve beschreef hem als "die clown met die rode neus". Beter kan je het niet zeggen.....

Gifkikker | 16-09-07 | 20:52

@ nattebever 16-09-07 @ 14:47
Over schrijvende vrouwen heeft Hermans ook eens een leuke conversatie gehad, ik geloof in een interview met Freddy de Vree. Hermans zegt zoiets dat er geen reden is aan te nemen dat ook vrouwen ooit eens zouden kunnen leren weinig adjectieven te gebruiken (Hermans beschouwt het spaarzaam gebruik van adjectieven als een kenmerk van goede stijl).

mqyc | 16-09-07 | 19:59

Achja, Mulisch, een narcist pur sang. Lijkt me een uiterst onaangenaam persoontje om mee om te gaan.
Schrijven kannie, dat dan weer wel.
De aanslag is goed, Twee vrouwen eauk. 'De ontdekking van de hemel' daarentegen zuigt.
Maarja, mijn grootste held is corny old Stephen King...

Strotgrondel | 16-09-07 | 19:28

Jantje zag eens pruimen hangen
O, als eieren zo groot
De tuinman zag zijn bolle wangen
En sloeg de vuile gapper dood

(O`Mill)
Oud maar maatschappelijk gezien toonaangevend...

DocD | 16-09-07 | 19:18

Een greepje
De God Denkbaar de God.
Het Evangelie van O.Dapper Dapper
Mandarijnen op Zwavelzuur
Wittgenstein in de Mode (en Kazemir niet)
Bijkaart
Ach, dat waren nog eens tijden.

Evocatus | 16-09-07 | 18:52

Mullish is een exponent van een volkomen verrot establishment. Dat de Balk zich tot hem richtte om een appél te doen op intellectuelen om het maatschappelijk debat weer te betreden zegt gnoeg. De dode Meester Reve zag heel goed wat hij voor vlees in de kuip had met die nuffige dandy uit de grachtengordel.

bottehond | 16-09-07 | 18:38

@ nattebever
Wat zou het woordje "postuum" in mijn comment betekenen dan?

BeunDeHaas | 16-09-07 | 18:29

En Koos Spee dan?

f.vogelpest | 16-09-07 | 18:28

Is harry een linkse schrijver of een rechtse schrijver? Anders snap ik wel waarom hij in de hemel in word geprezen

Het_leuke_zuiden | 16-09-07 | 18:27

Harry is wel de oudste.

Zo jammer! | 16-09-07 | 18:26

BeunDeHaas 16-09-07 @ 18:19
Ik begrijp uit je comment dat je denkt dat Anne Frank nog leeft?
Die Vrije School, daar moet een mens ook niet naar toe gaan.

nattebever | 16-09-07 | 18:23

koerbagh ? 16-09-07 @ 16:57
Dat is verdwenen.
Als altijd is het maar het beste om je bij de feiten te houden.

nattebever | 16-09-07 | 18:21

Nou Kouwes, aanmaken met dat boek van je. Kun je aanschuiven op de tweede plek.
BTW: Valt Anne Frank onder de Nederlanders?! Ze is formeel staatloos, en kan niet postuum genaturaliseerd worden. Alleen levende personen komen daarvoor in aanmerking. Dus komen we op het punt: is ze nu wel, of niet Nederlander?

BeunDeHaas | 16-09-07 | 18:19

Over cijfertjes gesproken... Wat is er gebeurd met het ledental/online countertje aan de rechterkant van de pagina?

koerbagh ? | 16-09-07 | 16:57

Simone van der Vlugt, 222.000 hits. Semi-middenmodaal dus?

RedRain | 16-09-07 | 16:43

Oh ja: Appie Baantjer, 463.000 hits.

Brrrtje | 16-09-07 | 16:08

- Stalkert Christiaan Weijts komt net boven zijn holmaatje Geerten Meijsing uit met 49.500 hits.

- Midas Dekkers scoort met 231.000 nog verrassend laag, maar doet zelf dan ook helemaal niks met Internet.

- Maarten 't Hart komt op 1.250.000, niet onaanzienlijk.

- Hans Maarten van den Brink scoort 598.000, maar dat zal meer aan zijn televisiewerk dan aan zijn boeken liggen, denk ik.

- Hetzelfde geldt voor Kees van Kooten: 887.000

Wij zijn, kortom, appelen met peren aan het vergelijken.

Brrrtje | 16-09-07 | 16:07

WFH in "Bozen brieven van Bijkaart", p.166:
.
"Er bestaat geen enkel door marxisten geregeerd land, waarin de onbemiddelden niet net zo onbemiddeld blijven als ze altijd al waren"
.
en ergens in "Door gevaarlijke gekken omringd":
.
"Je vindt iets altijd pas op de laatste plaats waar je ernaar zoekt"
.
Deze man was veel groter dan Mulisch.

Bokassa | 16-09-07 | 16:06

Was dus @ nattebever 16-09-07 @ 15:51

Murdockyoufool | 16-09-07 | 16:00

Hahaha, geweldig. Wat kunnen we, laat ik voor mezelf spreken: ik, nog veel van die geile dode leren.

Murdockyoufool | 16-09-07 | 15:57

En waar staat Nel Benschop (Google: 45.200) ? Hele pagina's rouwadvertenties staan vol met die gristelijke woordmeuk. Da's toch ook een prestatie.

koerbagh ? | 16-09-07 | 15:55

LOL @ nattebever/WFH

Bokassa | 16-09-07 | 15:55

Klassieker van Hermans, over Gomperts.
"Nergens staan zoveel geslaagde zegswijzen die niet van H.A. Gomperts zijn, als in de schaarse stukjes van H.A. Gomperts.'

Killing.

nattebever | 16-09-07 | 15:51

Murdockyoufool 16-09-07 @ 15:42
Hij heeft wel een heleboel meninkjes, die hij zelf voor opzienbarend of origineel houdt.
Als enige, vrees ik.

nattebever | 16-09-07 | 15:46

Bokassa 16-09-07 @ 15:29
LOL.
Nathan Sid, je moet er maar opkomen.
Ik hoor trouwens nooit meer iets van hem. Weet jij of-ie verdwaald is in de Indische duinen of was-ie altijd al het spoor bijster?
Herinner me nog dat hem de mantel werd uitgeveegd door Hermans, destijds in Dis' televisie-programma. Van Dis: ik ben hier de interviewer. Hermans: dit is geen vraaggesprek, maar een vertelgesprek.
Toen werd het stil op straat.

nattebever | 16-09-07 | 15:44

Porneau Kouwes behoort Trouwes veel hoger te eindigen. Geniaal prozaïst. Grunberg was erg op dreef in Blauwe Maandagen en mag daarvoor meer kudo's ontvangen, veur de rest is het een incontinente zeikkudt.

Murdockyoufool | 16-09-07 | 15:42

@Bokassa 16-09-07 @ 15:29
Oh, die, van "Een barbaar in China". Mogen René Diekstra en H.Th. Colenbrander dan ook meedoen?

Stropdasje | 16-09-07 | 15:39

@ Stropdasje 16-09-07 @ 15:26
.
Adriaan 'Xerox' van Dis...

Bokassa | 16-09-07 | 15:29

@Bokassa 16-09-07 @ 15:10
Wie is Adriaan Mulder? Nooit van gehoord i.t.t. Harry Mullisch, kan dus nooit groter zijn. Paul van Loon (2.480.000) is ook vergeten. Overigens klopt er toch geen ruk van, Bonnie St. Clair komt op 2.100.000 maar kan volgens mij geen boek schrijven (of lezen) ( www.geenstijl.nl/mt/archieven/045707.h... )

Stropdasje | 16-09-07 | 15:26

En volgend jaar nieuw in de lijst die Hoax-schrijver van geenstijl hoe heet ook alweer.... die van "bottegate" kom, help eens effe.....

osta | 16-09-07 | 15:19

@Kruisvaarder 16-09-07 @ 15:16
Waarbij hun werk soms via gutenberg.org gedown-ed kan worden, dus niet meedoet in verkoop qua financieel geldt.

3*links=rechts | 16-09-07 | 15:18

Hermans en Reve zijn mijn favorieten, Harry doet iedere keer z'n best en verneukt vervolgens het einde met een anti-climax. Pijprokende zelfingenome sufkut is het, een vent met de looks van Mien Holboog. Ik verkies Geeraerts overigens boven Brusselmans, (one trick pony par exellence!) wanneer vlaamse schrijvers ook mee mogen doen.

Schluck_du_Luder | 16-09-07 | 15:17

In de reeks dode schrijvers doen deze het best leuk

Nescio 642.000
Multatuli 517.000
Bomans 507.00

Kruisvaarder | 16-09-07 | 15:16

Het is goed om vast te stellen dat noch de redactie van GeenStijl, noch een van de reaguurders tot nu toe aan televisiepresentator Adriaan Mulder heeft gedacht.

Bokassa | 16-09-07 | 15:10

Ik zie nergens de lichaamslengte bij staan. Hoe kun je nu aan het aantal Google hits zien wie de langste/grootste is?

Stropdasje | 16-09-07 | 15:08

En de thema's zijn: WO II, Religie, Sex. Wat een paupercultuurtje... Ik mis Wim de Bie trouwens.

3*links=rechts | 16-09-07 | 15:01

"Ontdekking van de hemel" was een kutboek. Bloedeloze rip-off van Eco's "Slinger van Foucault". Typisch Nederlands: iets goeds tegenkomen van over de grens, en dan 15 jaar later dolenthousiast worden over een zelffabriekte slappe imitatie.

Lagonda | 16-09-07 | 15:01

lijst Grootste Schrijvers van Nederland
---
Hulde dat jullie Brusselmans noemen als Nederlander, maar of hij daar echt blij mee is...

da wizard | 16-09-07 | 15:01

De God van Empel 16-09-07 @ 14:51
Voskuil?
Maarten is bang - de ultieme samenvatting van zijn oeuvre.
Werkelijk niet om doorheen te komen, die bagger.

nattebever | 16-09-07 | 14:54

Ik mis een J.J. Voskuil

De God van Empel | 16-09-07 | 14:51

Yo Man in Amsterdam 16-09-07 @ 14:41
Hirsi Ali is geen schrijfster, meer een publiciste. Je kunt je trouwens afvragen of vrouwen ueberhaupt kunnen schrijven. Zou ik een top-honderd samenstellen, dan zou daar hoogstwaarschijnlijk geen enkele vrouw in voorkomen.
Terugkomend op Hirsi Ali: Wie gaat er nou een boek schrijven onder de titel Mijn vrijheid, als je weet dat er ook een boek is onder de titel Mijn strijd?
Over dat laatste boek is trouwens de laatste tijd, althans in NL, iets meer te doen geweest.

nattebever | 16-09-07 | 14:47

Ontdekking van de hemel is zelfs een tijdje m'n mooiste boek geweest ondanks dat ik atheist ben.

realistischer | 16-09-07 | 14:43

Pratend als een Yank in deze fijn land:

Je moet echt Ayaan Hirsi Ali toevoegen aan deze lijst. Zij is helemaal the bomb in Amerika.

P.S. Ook Ian Buruma, maar hij is een numb-nuts dus toch niet doen.
P.P.S. Harry Mulisch, doodvallen.

Yo Man in Amsterdam | 16-09-07 | 14:41

't is jammer dat Hotze de Roos dead is, de kameleon is de beste kinderboeken serie ooit. Als kind was hij mijn favoriete schrijver en ik heb de serie helemaal compleet.

Tegenwoordig is Havanha mijn favoriet, maar die is ook al bijna 40 jaar dead. Dus misschien dat over 40 jaar Moelies mijn favoriet is, je weet maar nooit

neemjemoederindemali | 16-09-07 | 14:40

Murdockyoufool 16-09-07 @ 14:26
Ik kan me die gedachte goed voorstellen, maar inderdaad, zulke dingen kom je (behalve bij Reve) in de NL-literatuur weinig tegen.
Ik moet altijd weer lachen om Hermans' bespreking van Reve's 'Nader tot u', onder de geweldige titel: Verder van mij, en onder pseudoniem R.P. Anastase Prudhomme S.J.
Daarin figureert ook Frater Harry Mulisch O.F.M. (orde van de minderbroeders, haha).
Te vinden in Mandarijnen op zwavelzuur.

Niet te koop, WFH - dat maakt hem al vrij uniek.

nattebever | 16-09-07 | 14:39

Wat is ie dood????
Nou dan worden zijn boeken vast veel interessanter!

Cloodtvieaul | 16-09-07 | 14:37

@nattebever 16-09-07 @ 14:16
Bedankt, voeg ik toe aan de lijst voor Amazon.
Volgens mij kon Hermans mensen met huid en haar opvreten tijdens het schrijven. Hoe heerlijk schofterig is de passage uit Nooit meer Slapen -obligaat, nu en?- waarin hij zich het doodtrappen van Mikkelsen voorstelt? Raging mad man.

Murdockyoufool | 16-09-07 | 14:26

Evocatus 16-09-07 @ 14:12
Ik vermoed dat als de bewonderaars van W.F. Hermans niet meer zouden ccommenten deze site binnnen de kortste keren een vmbo-saitje wordt.

Over WFH:
Doopnamen: ('niet gedoopt, waar ik me heel goed bij voel', Fotobiografie, 1969)

nattebever | 16-09-07 | 14:20

ik dacht dat anne wat met treinen deed joh...

Bill Bixby | 16-09-07 | 14:18

Murdockyoufool 16-09-07 @ 14:08
Je moet 'raging' zijn om goed te schrijven. Mulisch' werk doet nog het meest denken aan zijn geknutsel met scheikundedozen, terwijl hij van scheikunde waarschijnlijk zo goed als niets wist. Daar hou je mee op als je 15 bent.
Je zou James Purdy (bv. Narrow Rooms, NL Nauwe Ruimten) eens moeten lezen - grijpt je duchtig bij de keel.
Gore Vidal schreef hierover 'A dark and splendid affair by an authentic American genius.'
The New Yorker: "This is a perfect moment for Mr. Purdy to leave the United States.'

Betere recensies kun je niet krijgen.

nattebever | 16-09-07 | 14:16

Bokassa 16-09-07 @ 12:08
Hartelijk dank voor de terechte bewieroking van Hermans!
Ave, Evocatus

Evocatus | 16-09-07 | 14:12

En ik mis: Heere Heeresma, misschien een beetje onbegrepen en ondergewaardeerd. Maar schrijver van briljante polder- (Geef die mok eens door Jet) en stadssferen (Een dagje naar het strand; Han de Wit gaan in ontwikkelingshulp). Kortom, corrigeren die lijst!...

Haarlemmerolie | 16-09-07 | 14:11

Megalomane Mulisch

Les Beau | 16-09-07 | 14:09

@nattebever 16-09-07 @ 13:57
Hmm, hehehehe, eigenlijk heb ik 't boek gelezen. Ik houd van de haast agressieve stijl van W.F. Van Het Behouden Huis, uiteraard van de boekenlijst, viel m'n mond al open. Wat een geweldige boosaardigheid.

Murdockyoufool | 16-09-07 | 14:08

Nu ik nog eens over dat (grotendeels) allerbelabberst door God geschreven boekje nadenk: Bij een wereldpopulatie van 6 mld en een verkoop van meer dan 100 mln per jaar, zullen er waarschijnlijk, as we speak, meer bijbels op aarde zijn dan mensen.
God heeft, met andere woorden, zijn bijdrage wel geleverd aan de globale ontbossing. Dank u, o Heer.

nattebever | 16-09-07 | 14:07

Multatuli en WF Hermans, natuurlijk, maar vergeet ook niet Jac. van Looy. En Maarten 't Hart heeft een aantal erg aardige dingen geschreven (maar bij hem is 't meer erop of eronder). Net als Vestdijk - die schreef absolute prullen, maar ook enkele juweeltjes. En ik hou nog steeds niet van Reve. Overigens, als je een nachtje niet wil kunnen slapen, moet je 'Paranoia' van Hermans lezen. 't Is maar een tip.

Niet voor Jan | 16-09-07 | 14:05

Gudverdumme, dan heb je zowat allemaal gehad ja. En wie is de beschte dan?

Boris Poepnagel | 16-09-07 | 14:04

Waar is Carry?

Plattebats | 16-09-07 | 14:03

Mulisch weet met werkelijk niets iemand te ontroeren, zo is hij altoos bezig zichzelf voortdurend in een zo gunstig mogelijk licht te zetten. Niet zelden ten koste van anderen. (De schaamteloze opmerking na het overlijden van Reve dat deze 'voornamelijk grappig' was)

Deze omhooggevallen journalist is als succesvol schrijver net zo Klassiek als een Jan Vayne of Andre Rieu dat zijn voor de muziekwereld.

ranqneuzeKleinburger | 16-09-07 | 14:02

In vind zijn zelfvoldaanheid hinderlijk, maar min of meer terecht

Grieg | 16-09-07 | 14:00

Murdockyoufool 16-09-07 @ 13:52
Dat heb jij uit de talloos veel miljoenen goed geraden.

Overigens maakt het niet zoveel uit hoe het er met de boekverkoop voorstaat. Ik denk dat bijvoorbeeld De ontdekking van de Hema over 20-50 jaar niet meer gelezen zal worden, terwijl Nooit meer slapen, Het behouden huis, Onder professoren etc. nog steeds zullen worden gelezen en gewaardeerd.

Had God trouwens niet ook een boek geschreven? Volgens mij heeft Hij er meer verkocht dan alle in het lijstje van Pritt genoemde schrijvers bij elkaar.

nattebever | 16-09-07 | 13:57

@nattebever 16-09-07 @ 13:49
Hermans zeker?

Murdockyoufool | 16-09-07 | 13:52

(m/z 'goed mens')

nattebever | 16-09-07 | 13:50

Bokassa 16-09-07 @ 13:36
Is inderdaad geestig, en kan ik ook wel waarderen.
Vergelijk dat eens met navolgende openingszin:
"Als Clemens bij uitzondering eerder uit z'n bed kwam dan Sita, ging hij naar de keuken om thee te zetten en terwijl hij wachtte tot het water kookte, dacht hij: Ik ben toch eigenlijk een mens, dat ik haar niet vergiftig."

Deze tekst is, nou ja, evident, niet van Mulisch.

nattebever | 16-09-07 | 13:49

@ Braeckensieck 16-09-07 @ 13:43
"Hij schildert met woorden" - Dat is typisch zo'n Hugo Camps-achtige vergelijking. Camps is ook zo'n zelfvoldane semi-intellectueel die een goedkoop manier moeilijk doet om respect af te dwingen. Echt grote schrijvers gebruiken heldere taal, en maken alleen vergelijkingen als dat iets toevoegt aan de belevingswereld waarin het verhaal zich afspeelt. Zoals W.F. Hermans dus. Dat was pas een groot schrijver.

Bokassa | 16-09-07 | 13:48

Zelfvoldane flapdrol. Hij schildert met woorden, daarin is hij zeer begenadigd. Maar zijn geschilder gaat op een luie manier, hij bedenkt een lijn en floddert die vol met taalkunst. Hij steekt ver boven de middenmaat uit, maar zijn zelfvoldaanheid is voelbaar door het taalgeflodder.

Braeckensieck | 16-09-07 | 13:43

Leuke typeringen van die schrijvers, in dat lijstje, Pritt.

Iemand zei ooit (dacht Reve, of Mulisch) dat hij de Grootste Schrijver van NL was, waarop Hermans repliceerde met: ik ben de Enige Schrijver.
En dat is ook zo; een bladzijde Hermans maakt het hele oeuvre van Mulisch totaal overbodig. 't Is onleesbaar, pseudo-intellectueel gelul, met heel en af een uitzondering die dan op z'n best een een niet-onleesbaar boek opleverde.
Onlangs is het boekje van Propria Cures weer eens uitgebracht (Bestrijd het leed dat Mulisch heet). Een aanrader voor de Mulisch-liefhebber.
Wel is het altijd lachen met die Feestneus zonder feest - 't is een beetje een clown, met die malle coterie om hem heen, bestaande uit would-be's.
Week of twee geleden nog dubbelinterview met hem (ander was de Kwartaaldrinker) gelezen in de Humo: altiijd weer lachen.
Jammer dattie dood is, of ben ik nu wat voorbarig?

nattebever | 16-09-07 | 13:38

@ Mulisch 1987:
"Ofschoon ik een grondige hekel had aan zelfingenomenheid, ontveins ik mij niet, dat ik vaak zeer onder de indruk was als ik aan mijzelf dacht. Iemand als ik kwam niet alle dagen voor, om het zacht uit te drukken. Als ik aan andere mensen dacht, moest ik wel eens lachen."
.
Op zich kan ik dit soort uitspraken wel weer waarderen...

Bokassa | 16-09-07 | 13:36

@Pritt:

Het is, geloof ik, Ilja Leonard PfeIJffer.

*mierenneukmode off*

Beest666 | 16-09-07 | 13:32

@Bokassa 13.19

Yep. 1-oog is Koning in het land der blinden. Gerard Reve heeft na "De Avonden", wat mij betreft 1 van de hoogtepunten van de Nederlandse literatuur zichzelf nooit meer kunnen overtreffen. Zijn broer Karel wordt vaak een beetje vergeten, maar behoort zeker tot het rijtje der groten. En Multatuli? Hadden we anno 2007 maar een Multatuli...

brutus68 | 16-09-07 | 13:32

Ik schat zo'n 1.80m. Of dat nu zo groot is, weet ik ook niet.

Peter_S | 16-09-07 | 13:25

@ Cpt. Michael Brant 16-09-07 @ 13:17

Pim Fortuyn (886.000) heeft ook boeken geschreven, netals Tessa de Leau (0 hits), volksschrijver Dick Laan (28.200) en Herman Gorter (116.600). Allemaal niet opgenomen in de GS lijst... Is het niet een leuk idee om jaarlijks de GS publieksprijs uit te reiken aan de meest stijlloze schrijver?

Bokassa | 16-09-07 | 13:24

Hermans is de onbetwiste held. Reve is goed tussen de minderbedeelden en Mullis... vullis en zo Toch vind ik het een prachtige vent. Da Self Made Writer.

Murdockyoufool | 16-09-07 | 13:23

@Cpt. Michael Brant: LOL!

Ms_Priss | 16-09-07 | 13:20

Overigens vind ik netals Mulisch wel dat Mulisch nu de grootste Nederlandse schrijver is. Maar dat komt vooral omdat de anderen, die groter waren, nu dood zijn. En omdat er geen grote schrijvers meer opgestaan zijn. Stond W.F. Hermans maar weer op! En Carmiggelt, de broertjes Van het Reve en Multatuli. Wat zouden de in deze tijd vreselijke lol hebben aan iemand als Multatuli.

Bokassa | 16-09-07 | 13:19

En we hebben een nieuwe nummer 2, Anne Frank wordt op de voet gevolgd door niemand minder dan Dick Bruna
www.google.com/search?hl=en&rlz=1B...
Dat moet pijn doen voor mijnheer Mulisch

Cpt. Michael Brant | 16-09-07 | 13:17

Mullis is een klein, iel ventje met een opgeblazen ego.
Mijn favoriet is H. de Roos, hoog in de ranking en evengoed zijn hele leven in een gepimpt kippenhok blijven wonen.
W.F.H., Ome Gerrit, Maffe Maarten en Gekke Gerard zijn/waren ook wel te pruimen.
En natuurlijk Brusselmans, maar da's een Belg, dus dat telt niet.

kuttekrap | 16-09-07 | 13:09

Arthur Japin met 274.000 semimiddenmodaal. Niet bijzonder, maar in een lijstje van grote schrijver moet zijn naam m.i. genoemd worden.

Pon | 16-09-07 | 13:06

Vooral Mulisch' stijl, -nee, ik moet zeggen zijn zegswijze, want stijl heeft Mulisch niet - staat me tegen. Hij probeert voortdurend allerlei grote kosmische en klok-en-klepel-wetenschappelijke allegorieen in zijn werk te vervlechten. Erg vermoeiend. Het enige boek van Mulisch waarvan ik vind dat het ondanks het grootheidsgezwets goed gelukt is, is "De ontdekking van de Hemel". Een van de beste Nederlandse boeken die ik ken.

Bokassa | 16-09-07 | 13:05

Ik mis Peter R. de Vries in het rijtje. De enige echte volksschrijver.

Cpt. Michael Brant | 16-09-07 | 13:05

Lees een willekeurig werk van W.F. Hermans en je weet dat Mulisch nog niet groot genoeg is om Hermans' veters te strikken.

AdolfJoling | 16-09-07 | 13:02

-weggejorist-

Lizzard | 16-09-07 | 13:02

anne frank is schrijfster en ik ga es even kijken of ze thuis is..

Toine Rorije | 16-09-07 | 13:00

Adolf Hitler doet het slechter dan Anne Frank, zal wel komen omdat zíjn boek verboten is.

De God van Empel | 16-09-07 | 12:58

Omgekeerd evenredig aan zijn gevoel voor humor, blijkbaar.

Lagonda | 16-09-07 | 12:57

Lagonda 16-09-07 @ 12:52,
Iemand met iets meer gevoel en respect voor de geschiedenis dan jij, lijkt me zo.

Joost Maghetweten | 16-09-07 | 12:56

@ZonderNaam: Multatuli ook, die was scherp.

Ms_Priss | 16-09-07 | 12:54

@ Joost Maghetweten 16-09-07 @ 12:48

Geband worden... moi? Daarvoor loop ik al veel te lang mee. Weggejorist, alla, maar bannen... no way!
Maar scherp van je, de connenctie had ik zelf nog niet gemaakt.

stuyterkuycken | 16-09-07 | 12:52

W.F. Hermans is de enige goede schrijver die 0031 sinds Vondel heeft voortgebracht. Alle andere 'Ollandse lectuur kan zo door de plee gespoeld worden, het werk van Mulisch het eerst.

ZonderNaam | 16-09-07 | 12:52

@Joost: Oh, sorry. En jij bent?

Lagonda | 16-09-07 | 12:52

-weggejorist-

Lizzard | 16-09-07 | 12:52

Multatuli 520.000
Eduard Douwes Dekker 33.700
Dat zijn 553.700 google hits. Goed voor een plekje bovenin. Ik kan me overigens voorstellen dat deze margeschrijver even aan de aandacht van de heer Stift is ontsnapt.

Cpt. Michael Brant | 16-09-07 | 12:51

Maarten Bieheuvel... zo weinig?

Tha Dazzler | 16-09-07 | 12:51

Mulisch als persoon: i couldn't care less

Mulisch' boeken: cool! Ontdekking van de hemel is echt een cool book net als Siegfried.

Jazzper | 16-09-07 | 12:51

@Joost Maghetweten: Formeel heb je helemaal gelijk.
Anne schreef weliswaar in het Nederlands, maar zij was staatloos.
Volgens Wiki (maar hoe betrouwbaar is dat nog) "(...) verloren Anne Frank en haar familie hun Duitse nationaliteit door een Duitse naziwet uit 1941, die alle Joden buiten Duitsland hun staatsburgerschap ontnam. De familie werd op dat moment staatloos."
De KRO heeft in 2004 geprobeerd Anne postuum de Nederlandse nationaliteit te geven, dat kon niet omdat de persoon daarvoor nog in leven moet zijn.
Toch werd Anne 8ste bij de verkiezing van de Grootste Nederlander (ohh en 134ste bij de verkiezing van de Grootste Duitse).

Ms_Priss | 16-09-07 | 12:49

stuyterkuycken & Dododude... een connectie? Op zijn minst een mooie nieuwe nick als je ooit nog eens gebannned wordt...

Joost Maghetweten | 16-09-07 | 12:48

Mulisch was een paar dagen geleden te gast bij Pauw en Witteman. Daar komt 'ie zo'n beetje elke maand want hij is de grootste dus P&W kunnen niet om hen heen.
-
Een andere gast was een dodoloog (ofzo), in ieder geval een dude die de dodo had onderzocht. Kon leuk vertellen, geinige gozer.
-
Maar... Mulisch zat aan tafel en als een volleerde flamer probeerde hij de dododude constant te kakken te zetten met allerlei opmerkingen.
-
Dat had leuk kunnen zijn, ware het niet dat het genant was. Dododude liet zich, ondanks de opmerkingen, niet van de wijs brengen.
-
Der Harry vond zichzelf vreselijk leuk - P&W steunden hem met hun gelach. Tsja, het is de meester... tog?
-
Anyway, Mulisch zette zichzelf te kakken, P&W ook, de dododude was erg cool... kortom een genante vertoning.
-
Volgende keer als Der Harry weer bij P&W zit hoop ik dat een andere gast hem flink gaat flamen. Kijken of 'ie dan ook nog zo "grappig" is.

stuyterkuycken | 16-09-07 | 12:44

@Lagonda, rot eens op.

@ms_Priss, Sinds wanneer was Anne Frank Nederlandse? Bij mijn weten heeft die ook nooit de Nederlandse Nationaliteit gehad.

Joost Maghetweten | 16-09-07 | 12:43

Schrijf eens een fatsoenlijke handleiding voor een dvdrecorder, daar hebben we wat aan. Dat pompeuze geneuzel zit niemand op te wachten, Neus.

Colossie | 16-09-07 | 12:43

Een grote Nederlandse schrijver is toch een beetje hetzelfde als de beste Jamaicaanse skispringer.

Cpt. Michael Brant | 16-09-07 | 12:41

@Lagonda: goh, was dat ook al een Nederlander? Niet dus.

Ms_Priss | 16-09-07 | 12:35

Marten Toonder??

John Lemon | 16-09-07 | 12:34

De schrijver van Mein Kampf is ook heel populair op Google. Mooie tweede plaats.

Lagonda | 16-09-07 | 12:27

Ongezien is hiermee Herman Brusselmans dus de koning van de Vlaamse Letteren.

nootzaak | 16-09-07 | 12:24

@Bokassa 12.20

Inderdaad! Dat ik die klassieker vergeten ben...

brutus68 | 16-09-07 | 12:23

Ik ben verbaasd over alle Hermans fans. Hear, hear! @Bokassa: helemaal mee eens. Mulisch probeerde zoiets met Zaak 40/61, maar faalde jammerlijk.

@GS: hebben jullie ook de resultaten voor Willem Frederik Hermans meegenomen of alleen W.F. Hermans?

Ms_Priss | 16-09-07 | 12:20

@ brutus68

Precies, en natuurlijk "Door gevaarlijke gekken omringd". Die zou iedereen die columnist wil worden verplicht moeten lezen.

Bokassa | 16-09-07 | 12:20

bulk eraser @ 12:02
Inderdaad, Bomans! Toch ook nog goed voor een bovenmodaal getalletje van 506.000.

Pa Pollewop | 16-09-07 | 12:19

LOL dat de redactie Simon Vestdijk (84.700) vergeten heeft te googlen. Heel terecht natuurlijk, want niemand leest Vestdijk nog. Bokassa heeft 205.000 hits.

Bokassa | 16-09-07 | 12:18

OT

Ondertussen, in Buitenhof, wordt Polak verbaal weggevaagd door Wiegel...

brutus68 | 16-09-07 | 12:18

Ik wil hem eigenlijk wel eens persoonlijk vertellen dat ik de ontdekking in de hemel erg goed vond, misschien zelfs beter als de davinci-code.

Gewoon om te kijken hoe hij reageert.

Multikuli | 16-09-07 | 12:16

Afgezien van de klassieke romans als "Nooit Meer Slapen", de "Donkere Kamer" zijn "Mandarijnen op Zwavelzuur", en "Boze Brieven van Age Bijkaart" onovertroffen. Niet alleen stijlloos goed, maar ook buitengewoon amusant..

brutus68 | 16-09-07 | 12:14

Fuckje, ken je Nanne Tepper?
Innemend boek over (oa.) Grun geschreven.
"De eeuwige jachtvelden".

Kudtkip | 16-09-07 | 12:14

Resultaten 1 - 10 van circa 723.000 voor annie m.g. schmidt

Badabing | 16-09-07 | 12:13

Beetje willekeurige selectie schrijverts.
Bovendien moet je wel de juiste zoekmethode toepassen Pritt.
De volledige voor- en achternaam dient tussen aanhalingstekens te worden geplaatst. Doe je dat niet, dan levert Anne de Vries, je weet wel, die van "ik bid niet voor bruune bonen" ook een slordige 1.820.000 hits op.

ganglionzero | 16-09-07 | 12:11

Ik mis Eric Schreurs en Toon van Driel in dit rijtje, en wat te denken van Willy vander Steen.

Fapdrol | 16-09-07 | 12:11

Geerten Meijsing onbegrepen genie?
Te weinig gelezen genie!
www.meijsing.com/

Kudtkip | 16-09-07 | 12:11

@Ms_Priss,
Voor mij als Grunnse, en studerend aan de RUG, is " Onder professoren" toch wel de top.

fuckje | 16-09-07 | 12:10

W.F. Hermans is de grootste Nederlandse schrijver van de 20e eeuw. Niet alleen om zijn boeken, maar ook omdat hij nadrukkelijk aanwezig was in het maatschappelijk debat, en ALTIJD gelijk had (Weinreb). Hij wist als geen ander de progressieve gekken aan de littereire schandpaal te nagelen (Nuis, Rubinstein, Brugsma, Mulisch, Dzjoep de Nul, etc.), was de grootste Multatuliaan ooit en wist in de jaren '50 al precies waarom Du Perron en Ter Braak het lezen niet waard waren.
Stukken beter dan al die crypto-intellectuele broodschrijvers die vooral schrijven omdat ze schrijver willen zijn, en verder geen boodschap hebben.

Bokassa | 16-09-07 | 12:08

groot nederlands schrijver is een oxymoron. die bestaan namelijk niet. en alleen hermans is een beetje leesbaar.

daskapitalist | 16-09-07 | 12:07

De afgelopen honderd jaar heeft Nederland maar 1 grote schrijver gekend, en dat is natuurlijk W.F. Hermans. Mulisch parasiteert voornamelijk op zijn ego, hetgeen soms uiterst vermakelijk is. Maar erg serieus kan ik zijn schrijfels niet nemen, maar dat hou je tog.

brutus68 | 16-09-07 | 12:07

@fuckje: ja, heb bijna al zijn boeken gelezen. Voor mij de beste Nederlandse schrijver na WOII. Wat is volgens jou zijn beste boek(en)?

Ms_Priss | 16-09-07 | 12:05

Toon Hermans ! Kon ook van die leuke stukjes schrijven. *genoeg bier gehad, tijd voor Absinth*

Dirrek | 16-09-07 | 12:04

blabla zondag bla non-item bla onzinstatistiek blablabla....

Ballenman | 16-09-07 | 12:04

VandenB?

DocD | 16-09-07 | 12:04

Mulisch heeft een ego groter dan de hele andere meuk bij elkaar. Daar is hij de absoluut grootste in. Nog steeds geen NOBEL prijs voor de literatuur. Terecht Harry! Moet je maar beter je best doen en aan het einde je boeken niet afraffelen omdat de uitgever op de stoep staat! Maar geef mij Leon de Winter maar, frisser, betere stijl en mooie verhaallijn.

agentorange | 16-09-07 | 12:03

Het is en blijft een vieze saloncommunist en een vooringenomen kwal.

artbrut | 16-09-07 | 12:02

Bomans ? Carmiggelt ?Deelder ?

bulk eraser | 16-09-07 | 12:02

kunnen ze die schrijvers niet eens gewoon aan het werk zetten?

Demonische Eend | 16-09-07 | 12:02

@Ms_Priss,
Ook Hermans fan?

fuckje | 16-09-07 | 12:01

Als iemand een naam roept met daarachter "is groot", is 't vaak al niet te geloven.

Zoetwaterpanharing | 16-09-07 | 12:01

Ik mis Bep van Klaveren

Papa is er niet meer | 16-09-07 | 12:00

@fuckje: hear hear!

Ms_Priss | 16-09-07 | 12:00

Hoeveel heeft dat Harry Potter-mens ook al weer verdiend?

Harige Bangmaker | 16-09-07 | 11:59

Giphart hang voor mijn gevoel 24/7 onder de tap. Verbaasd me niks zijn ranking....

overVecht | 16-09-07 | 11:59

Misschien dat je tussen "aanhalingstekens" een wat beter lijstje krijgt. Zo krijg je een lijst waarop de meest internationale naam wint.
692.000 voor "leon de winter"
1.240.000 voor "harry mulisch"
en misschien moet je
30.800 voor "harry mulish" er nog bijtellen.

Julius | 16-09-07 | 11:58

Ik ben opgegroeid met Biesheuvel. Mooie boekjes hoor.

knutsel | 16-09-07 | 11:55

Van der Heijden is goedverdoeme geen hele kleine, die man heeft last van een vrij zware vorm van genialiteit

der_Tim | 16-09-07 | 11:54

Saskia Noordt vind ik zeauwn stoephoeah.

Mr. Stoofpot | 16-09-07 | 11:53

Marcel Möring: Fascistenkenner.. lol!

powermetal | 16-09-07 | 11:46

Mis ik Maarten 't hart en Kees van Kooten?

hoaxalert | 16-09-07 | 11:45

Ik mis Simone van der Vlugt.
Verder interessant rijtje, leuk om es te zien wie er nu werkelijk belangrijk is in de wereld van de Nederlandse literatuur...

RedRain | 16-09-07 | 11:45

De Ontdekking van de Hemel is een zeer lezenswaardig boek. En wie heeft vroeger nou niet De Aanslag voor zijn literatuurlijst gelezen. Tegenwoordig ben ik helemaal weg van Kouwes. Alleen zo jammerlijk dat hij nog nooit een rootman of nootfelle heeft gepubliekeerd.

Skeflau d'Bouterique | 16-09-07 | 11:45

Ik las gisteren een groot artikel over Dirty Harry. Hij heeft gaten in zijn onderbroek, volgens zijn ex-vriendin.

Dr. Mabuse | 16-09-07 | 11:44

Hautaine, over het paard van ome Lux getilde vent die Moeliesch.

kwarkoo1 | 16-09-07 | 11:43

Ik mis Pim Fortuyn absoluut niet!

Haaimans | 16-09-07 | 11:41

Opstoken, die man, zijn pijp en zijn boeken. Een zeldzaam overgewaardeerd schrijver, typisch zo'n grachtengordel juppie met verkeerde vriendjes.
Na W.F. Hermans is er bijna geen fatsoenlijke letter meer op papier gezet.

fuckje | 16-09-07 | 11:39

In '76 ben ik blijven steken bij Hans Plomp. Daarna is het nooit meer goed gekomen. Ik kwoot:

EEN MENSENLEVEN

Veel gedaan in dit bestaan
hete kastanjes
uit het vuur gehaald,
met stille trom vertrokken,
hazenpad ontdekt,
een handvol
schoenveters gebroken,
vierduizend pukkels uitgeknepen,
tienduizend liter bier gedronken,
zo'n twintigduizend liter thee en koffie,
een keer of negenduizend klaargekomen,
driemaal een blinde helpen oversteken
- al spartelden ze heftig tegen.

© Hans Plomp, 2001

Dirrek | 16-09-07 | 11:39

Ik mis onder andere W.G van der Hulst, Anne de Vries, Annie M.G. Schmidt, Dick Bruna, Marten Toonder en Pim Fortuyn.

Jeremia | 16-09-07 | 11:38

Anne Frank was helemaal geen Nederlandse.

AJ.Kwak | 16-09-07 | 11:35

Zoals een groot schrijver al constateerde:De boeken van Mullisch dat is vullis,de boeken van Reve,dat is pas leven.

de honden blaffen... | 16-09-07 | 11:34

Niks te doen ofzeau?

Mr. Stoofpot | 16-09-07 | 11:34

Multatuli: 521.000 dus lichtbovenmodaal. Valt me toch tegen, aangezien er met zijn boek wel wat is bereikt. In tegenstelling tot de hersenspinses van de meeste schrijvers op dit lijstje. Sonja Bakker niet meegerekend natuurlijk!

EM | 16-09-07 | 11:34

Ik mis Yvonne Kroonenberg in dat rijtje.

Gravin v Kippenbouth | 16-09-07 | 11:33

Harry heeft wel de greautste neus van alle schrijverTs, dat dan weer wel.

kneuterzak | 16-09-07 | 11:32

Ik weet wel dat Harry Mulisch de lelijkste schrijver van Nederlands is, dat dan weer wel.

Fapdrol | 16-09-07 | 11:32

Harry Mulish die de nobelprijs krijgt voor de literatuur, dat is net zoiets als Yasser Arafat die de nobelprijs voor de vrede krijgt.

Lagonda | 16-09-07 | 11:32

Mensen die zelf denken bij hun leven dat ze de grootste zijn missen toch iets groots in hun hoofd. Verstand bijvoorbeeld

Sail the 7 oceans | 16-09-07 | 11:28

Ik mis Maarten 't Hart. Met zijn gereformeerde inborst heeft ie inmiddels vast een leuk kapitaaltje vergaard.

wegmetdebijstand | 16-09-07 | 11:27

Mooi. Pritt komt niet voor op de lijst...
Maar die kan al niet eens schrijven zonder de lay-out helemaal te verneuken.

bwahaha | 16-09-07 | 11:27

Waarom staan de "googlehits" door het nieuwniews, geen redactie en klassiekers stukkie door?? Verder moet Mulisch een stoppen met roken, zweverige onzin allemaal...

Hyperkritisch | 16-09-07 | 11:27

redactie: overgebleveNE

het voltooid deelwoord is al: overgebleven

AbuTelfan | 16-09-07 | 11:25

Dikke gay is het en niks anders

Hank66 | 16-09-07 | 11:25

haary moelish zegt mij niks, nooit een boek van hem gelezen en de kans dat dit gebeurd in de toekomst is minimaal!

Het_leuke_zuiden | 16-09-07 | 11:24

Grootheidswaanzin?

Stijlloze Herman | 16-09-07 | 11:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken