GeenStijl

Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend

Muppets on a string

beaker.jpgVorige week was de financiŽle wereld weer even in rep en roer. De morele veroordelingen dropen weer van de beeldschermen af. Een van de 12.000 (!) vice-presidents van Goldman Sachs (Goldman heeft 33.000 medewerkers, op pag. 189-203 staan alle 'directors' ) had in de New York Times 'een boekje open gedaan' over de cultuur binnen deze financiŽle instelling. Klanten werden gezien als 'muppets', waar vooral geld aan verdiend moet worden. Ach, ach, wat waren we weer geschokt. Ik gaf donderdag 15 maart tekst en uitleg op de radio, tv en krant. De nieuwe partijleider van de PVDA, Samson, was er als de kippen bij om in zijn openingsspeech direct alle banken over een kam te scheren en de gang van zaken binnen Goldman exemplarisch te stellen voor de cultuur van Nederlandse banken. Van dik hout zaagt men planken, maar dan wel van inferieure kwaliteit. Hij was destijds bij Pauw & Witteman heel wat genuanceerder (op 19:00) over de gevolgen voor de Nederlandse kerncentrale na de ramp met de Japanse kerncentrale.

De ophef is vreemd. Al jaren liggen de Investment Banks in de VS onder vuur. In 1989 schreef de bekende auteur Michael Lewis 'Liars Poker' over de cultuur bij Salomon Brothers en zijn boek "the Big Short' gaat over het hypotheekschandaal uit 2008, waarvoor Goldman een schikking met de SEC van 550 miljoen dollar heeft moeten treffen. Alle documenten, inclusief de interne mailwisseling van onder andere topman Lloyd -ik doe het werk van God- Blankfein zijn openbaar (zie hier).

Maar Investment Banks zijn niet hetzelfde als de Commercial Banks in de VS en de banken uit de VS zijn zeker niet 'zomaar' te vergelijken met Nederlandse banken. Bij ons zijn de zakenbankafdelingen nooit zů dominant geworden (ook al is zonder enige twijfel er in de periode 2000 -2008 veel misgegaan, zie 'De Prooi').

De afscheidsbrief van mr Smith raakt wel een interessant en gevoelig punt, namelijk de reikwijdte van de zorgplicht en de mogelijke belangenconflicten binnen financiŽle instellingen. De AFM heeft veel tijd gestoken om de zorgplicht goed te regelen, en terecht. Banken namen het tijden niet serieus. Maar de AFM had daar de 'kleine belegger' voor ogen, de zorgplicht voor de professionele klant is een grijs gebied. Bij de Investment Banks is het niet ondenkbaar dat de klant gezien wordt als een 'tegenpartij', een 'business partner', die zichzelf goed moet (kunnen) informeren over het product en zou moeten weten dat er sprake kan zijn van een belangenconflict (mijn winst kan jouw verlies zijn). Het past in de cultuur dat 'klanten' toevallige passanten zijn, waarmee een 'deal' wordt gedaan, waarna de karavaan weer verder trekt. Recent ligt Goldman opnieuw onder vuur voor een belangentegenstelling bij de overname van El Paso.

De Vestia-affaire geeft ook weer een mooi inkijkje. Professionele bestuurders (tenminste, dat vinden ze zelf) kopen derivaten van banken. Vervolgens loopt het mis en de banken worden (weer) verantwoordelijk gesteld. Ze hadden beter moeten kijken met wie ze aan tafel zitten. Maar bestuurders van woningcorporaties, maar ook van pensioenfondsen, zijn geen particulieren met een overduidelijke informatie-achterstand. Dit zouden professionals moeten zijn. En professional zijn betekent ook onafhankelijke deskundigheid inhuren.

Beste politici, u kunt de banken niet overal voor verantwoordelijk houden. Banken hebben hun eigen verantwoordelijkheid, maar moeten niet op de stoel van de klant gaan zitten. Want dan wordt de klant zeker een 'muppet on a string'.

Reaguursels

Zeg Peter, dit stukkie is bestemd voor politici. Weet je zeker dat je de juiste doelgroep voor ogen hebt?

rara | 24-03-12 | 11:13

Je kan niet vaak genoeg wijzen op wat voor een zielige pissing contest er gespeeld wordt in de bankenwereld. F*ck nuance!
www.rollingstone.com...

blinde kip | 24-03-12 | 11:15

Fijn dat je er zo over denkt Peturr.

weedo | 24-03-12 | 11:15

Goh Peter, leg me nog eens uit hoe de financiŽle crisis dan wel is ontstaan. Volgens mij is dat toch echt een gevolg van het monetaire stelsel en dat stelsel is uitgevonden door de banken. Hoeveel mooie woorden ze ook gebruiken, de banken zijn de ware schuldigen.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:15

Elke keer bij een graaibestuurder als bij Vestia staat iedereen op z'n achterste poten. Hoe moeilijk kan het zijn om bestuurders in (semi)overheid niet teveel te betalen!? Elke bestuurder 1-op-1 door een eigen antigraai-ambtenaar laten schaduwen helpt misschien...

Tommygunner | 24-03-12 | 11:16

Goed stuk.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:16

En toch ben ik blij dat er op GS plek is voor een stukje duiding in leesbare taal. Waarvoor dank! Ik heb er dan weer net te weinig verstand van om het volledig te kunnen taxeren, maar het geeft wel weer inzichten.

JamesD | 24-03-12 | 11:17

De dure effectenbank waar ik een tijdje gewerkt hebt noemde de klanten "Belgische tandartsen", ofwel dom volk met teveel geld dat je werkelijk alles wijs kunt maken. De meeste klanten verloren geld bij het leven en waren daar nog blij mee ook...Want ze dachten dat ze bij een minder dure en exclusieve bank misschien nog wel meer verloren zouden hebben...Tenslotte kregen ze theen in een zilveren kopje uit een zilveren theepot...Nee, de term muppet is voor veel beleggers echt nog teveel eer.

jan-lul-de-behanger | 24-03-12 | 11:17

@Tommygunner | 24-03-12 | 11:16 | + 0 -
Gewoon de man strafrechtelijk vervolgen en 20 jaar opsluiten. Dan kunnen bestuurders hun aansprakelijkheid niet meer wegverzekeren.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:19

Woningcorporaties behoren zich helemaal niet op financieel glad ijs te begeven, daartoe zijn ze traditioneel niet geŽquipeerd - al denken ze zelf dat het anders is. Publiek geld behoort degelijk beheerd te worden.


Waarmee we meteen bij de pensioenfondsen aangeland zijn: eveneens publiek geld dat evenzo degelijk beheerd dient te worden. Ook dat blijkt niet te lukken. Terwijl je van deze fondsen wel zou verwachten dat ze de kennis in huis zouden hebben dit te doen. Helaas. Ook daar wordt met geld gespeeld. Andermans geld. Uiteraard.


En niemand is verantwoordelijk. Uiteraard.

Reinaert | 24-03-12 | 11:19

@jan-lul-de-behanger | 24-03-12 | 11:17 | + 0 -
Klopt, die term heb ik ook vaak gehoord.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:19

Banken (en verzekeringen en pensioenfondsen) hebben maar 1 belang, en dat is niet uw belang.

luckor | 24-03-12 | 11:20

@Reinaert | 24-03-12 | 11:19 | + 0 -
"Publiek geld behoort degelijk beheerd te worden"

Daarom vind ik dat de "top"-bestuurder van Vestia voor verraad vervolgd dient te worden.

Maar het OM is waarschijnlijk druk met iets anders, bijvoorbeeld soldaten die schieten in oorlogstijd.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:20

@
Zeg Peter, dit stukkie is bestemd voor politici. Weet je zeker dat je de juiste doelgroep voor ogen hebt?
rara | 24-03-12 | 11:13

Politici zijn niet zo van de zelf-correctie, wij moeten die druk leveren.

thp | 24-03-12 | 11:24

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:15 |

Wow, dat daar nooit iemand op gekomen is! Ben je al gevraagd om op de volgende G8 te spreken?

Het hele monetaire stelsel? Kan je een lozere, algemenere kreet gebruiken? Je bedoelt dat een crisis veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van geld? En wie zijn volgens jou "de banken"? Ik wordt altijd een beetje kriegel van algemeenschreeuwers zoals jij.

Memodido | 24-03-12 | 11:25

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:20


Wat mij betreft mogen heel veel "bestuurders" (eufemisme voor incompetente fluimen) vervolgd worden. Pak ze op, pluk ze kaal, laat ze de rest van hun leven boete doen, op welke wijze dan ook. Kruisigen mag ook, het doel heiligt de middelen.


Maar zorg er in dit door-en-door verrotte kudtland eindelijk ook eens voor dat we fatsoenlijke bestuurders krijgen in plaats van zakkenvullende kleaudtzakken die niet weten waar ze mee bezig zijn.


En schrap bestuurslagen weg. Zinloze wildgroei die in de afgelopen let's say twintig jaar onstaan is en die slechts ťťn doel dient en dat is elkaar baantjes toeschuiven.

Reinaert | 24-03-12 | 11:25

@Reinaert | 24-03-12 | 11:19 | + 0 -
Laatst een discussie met iemand over. Kan een pensioenfonds failliet.

Zijn antwoord was nee, want dan verlagen we de uitkeringen en verhogen we de premies. Hij stelde dat hij dit tot in de eeuwigheid kon blijven doen.

Hij denkt dat daarom een pensioenfonds niet failliet kan.

Ik vroeg hem om dit te vertellen aan de pensioengerechtigden die op een gegeven moment in zijn board room staan en die graag willen weten of een pensioenfonds failliet kan...

Die lui denken echt dat het volk het tot het oneindige zullen pikken.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:25

@Reinaert | 24-03-12 | 11:19

Volgens mij moeten woningcorporaties gewoon betaalbare huizen bouwen en onderhouden, niet meer en niet minder.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:26

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:26 | + 0 -
Is niet spannend genoeg.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:27

@Memodido | 24-03-12 | 11:25

Ah, je vraagt om een stukje duiding. Het hele monetaire stelsel is verantwoordelijk, het stelsel is gebaseerd op het uitlenen van geld dat niet bestaat en wordt in stand gehouden door centrale banken.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:29

@JamesD | 24-03-12 | 11:17 | + 1 -
Precies, dat is de rol die Verhaar moet vervullen. Beetje educatie en inzichten geven aan de burgers die dit allemaal mogelijk maken.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:30

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:25


Klopt. Alles kan kapodtstuk maar een pensioenfonds niet. Zo denkt men althans, maar dat blijkt inderdaad een perverse gedachte: de inkomsten zijn immers gegarandeerd dus de geldstroom blijft op gang.


Het geld blijft rollen en "dus" is het goed. Dat de burger vervolgens gedupeerd achterblijft is volstrekt irrelevant. Muppets. Useful idiots. Lastpakken.


Zieke logica maar usance.

Reinaert | 24-03-12 | 11:30

@rara | 24-03-12 | 11:13 | + 1 -
In het stukje wordt de politiek aangeschreven. Maar het is overduidelijk bestemd voor de vele mensen in Nederland, die op de meeste vragen met betrekking tot de schuldencrisis, iets roepen in de trant van "Het is de schuld van de banken"

B0rat | 24-03-12 | 11:30

@B0rat | 24-03-12 | 11:30 | + 0 -
het is OOK de schuld van de banken, maar er zijn nog meer actoren.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:31

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:26


Dat was vroeg‚h. Anno tegenwoordig denken woningcorporaties projectontwikkelaartje te kunnen spelen en "geld te kunnen maken". Nobele doelstellingen? Echt niet.


Businessmodellen. Je gelooft het niet - maar het gebeurt.

Reinaert | 24-03-12 | 11:32

@B0rat | 24-03-12 | 11:30

Of wou je de burgers de schuld geven van een monetaire crisis?

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:32

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:32 | + 0 -
Ja, de insteek van de burger, meer moet, bijlenen, niet de hand op de knip houden, elk half jaar nieuwe iPhone.

Ja.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:33

@Reinaert | 24-03-12 | 11:32

Huurhuizen verkopen met vette winst. Huizen die ze 30/40 jaar geleden gebouwd hebben op gratis grond met een kostprijs van toendertijd Fl. 25.000,-. Lekker 30/40 jaar verhuren en nu verkopen voor 2 ton in euro's, genoeg idioten die er in trappen.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:35

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:33

Ook al zou ik geen stuiver schuld hebben, toch sta ik door de overheid voor zo'n 25k in het rood, al mijn familieleden ook, rara hoe kan dat?

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:38

Zit met mijn bingomuntjes gewoon bij de Jip & Janneke bank. Geen hoogdravend gezwets,geen rente,geen risico,geen zorgen.

lichtpunt | 24-03-12 | 11:38

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:35 | + 0 -
En ik als investeerder kan ze niet kopen. Wat ik wel graag zou willen, maar dan word ik hun concurrent.

Alleen consumenten willen ze en ze verkopen onder hele vreemde voorwaarden met hele vreemde constructies.

Het zijn ontzettende pitfalls, ik raad normale burgers niet zomaar zo'n huurhuis te kopen zonder dat je zeker weet wat je aan het doen bent.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:38

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:38 | + 0 -
Het is nog meer. Maar goed het geeft je toch een ontzettend solidair gevoel of niet.

Is ook wat waard.

Proest!

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:38

@lichtpunt | 24-03-12 | 11:38 | + 0 -
Er is altijd risico.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:39

(Goldman heeft 33.000 medewerkers, op pag. 189-203 staan alle 'directors' )
Even geteld, er zijn 2186 Managing directors

thp | 24-03-12 | 11:39

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:33

Wat dacht je van de ECB die 2 weken geleden 1000 miljard heeft bij gefantaseerd, lenen ze uit tegen 1% rente aan de kleinere banken. Beuren ze toch lekker 10 miljard rente over. Best een leuk bedragje voor wat verzonnen geld.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:40

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:40 | + 0 -
Tja, maar nemen ze ook niet geld uit de markt? Ze kopen er niet auto's voor.

Ik heb helemaal geen kaas gegeten van inflatie en deflatie, maar iets zegt mij dat we een hogere inflatie zullen krijgen.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:42

Schuld hebben we allemaal, gladde verkopers en naÔeve klanten zijn er in alle lagen van de samenleving. Of je nu bedondert wordt door een louche autoverkoper of die nette bankmeneer, je weet het, zij verdienen aan jouw informatie achterstand en hebzucht. Onbaatzuchtige verkoop bestaat niet, het is dus aan de klant om zich hier tegen te wapenen, doe je dat niet, dan eigen schuld, of je blijft zitten met een slechte auto of een slecht bankproduct, maakt niet uit. Laat je in ieder geval niet imponeren door dure pakken, moeilijke termen en mooie bankgebouwen, ze willen maar een ding jouw geld.

Zomaariets | 24-03-12 | 11:43

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:38

Simpele burgers hebben geen idee wat ze doen, daarom zijn het ook gemakkelijke slachtoffers. Ze krijgen, opgejaagd door de overheid en banken, een molensteen om hun nek.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:43

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:35


En helaas is dat precies wat "onze" regering wil.


Overigens zijn dat veelal wel de woningen die niet tot de primaire voorraad behoren - de duurdere huurhuizen dus. Eigenlijk vallen die dus ook buiten het werkgebied van een woningcorporatie want niet bereikbaar voor iedereen.


Aan de andere kant zie je ook dat er feitelijk geen nieuwe huizen gebouwd worden die ook nog eens betaalbaar zijn. Kan niet meer, zegt men dan. De stichtingskosten van dergelijke woningen vallen te hoog uit.


Gelul natuurlijk want een woning die je veertig jaar kunt verhuren brengt z'n geld echt wel op alleen wordt er voornamelijk op de korte termijn gedacht, en dŠn kan dat dus niet. Gedachtenkronkels en foute ambities.

Reinaert | 24-03-12 | 11:44

-weggejorist-

Eduard-Khil | 24-03-12 | 11:44

Laten we vooral niet vergeten dat de Grieken mede door toedoen van GS in de problemen zijn gekomen, daar moeten we nu allemaal voor bloeden. GS en de aldaar werkende kakkerlakken mogen wat mij betreft alleen al hiervoor de tyfus krijgen.

Salmon Rosti | 24-03-12 | 11:45

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:43 | + 0 -
Maar je wordt ook gedwongen om schulden te maken, dit is fiscaal gunstiger.

Het is waanzin!

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:46

Dat mensen dodgy producten kopen van banken is he-le-maal niet de schuld van de banken. Het is de schuld van die domme mensen; moet ze het maar niet kopen. De sukkels.
Net als Vestia. Dat die banken vage schimmige producten hebben verkocht aan die club, tja...da's de banken zeker niet aan te rekenen.
Dat die woningbouwers geen verstand hebben van financiele zaken: wiens probleem is dat nu eigenlijk?Eigen schuld dikke bult.
Toch?
Meneer Verhaar?
Serieus: het is de logica van de drugsdealer, die zegt, ja het is toch net mijn schuld dat zij aan de heroine zitten. Zij willen het toch, ik verkoop alleen maar.

Brinno | 24-03-12 | 11:46

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:38

Ik reken ff gemakshalve 400 miljard en dat deel ik door 17 miljoen, kom ik op zo'n 23,5k per inwoner van 0031. Ga je uit van werkende Nederlanders dan mag je het verdrievoudigen. De erfenis van Joop en Wouter kun je helaas niet verwerpen.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:47

@Salmon Rosti | 24-03-12 | 11:45 | + 0 -
Door toedoen, of zelf aangedaan?

Ik was er niet bij, maar volgens mij was het of een opdracht van Griekenland "Fraudeer ons de euro in" of was het een vrijblijvende offerte "We kunnen u de euro in frauderen".

In beide gevallen wilde Griekenland dit.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:48

@Brinno | 24-03-12 | 11:46


Dat een burger (relatief) "dom" is op financieel en fiscaal gebied vind ik niet ernstig, daar is het een burger voor.


Dat een club als Vestia kennelijk ook geen kaas heeft gegeten van bancaire aangelegenheden vind ik daarentegen een schande.


Zoek de verschillen. Poets ik ondertussen even m'n hooivork.

Reinaert | 24-03-12 | 11:49

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:47 | + 0 -
Je neemt de garanties niet mee die wij hebben uitstaan.
Die zie je niet terug in de staatsschuld, maar is wel een schuld

Het is dus hoger.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:50

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:25
Maar dan gaat het niet failliet toch? Of die directeuren het gaan overleven is vers 2...

La Bailaora | 24-03-12 | 11:50

Als je het systeem dus echt wilt fucken, betaal al je schulden af en consumeer op een normaal niveau.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:51

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:42

Klopt, grondstoffen worden in rap tempo duurder waardoor de prijzen gaan stijgen, alleen mag u niet weten wat de werkelijke inflatie is. De lonen stijgen niet evenredig mee dus u kunt minder kopen. Kortom, we worden wederom genaaid.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:51

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:48
En de EU, men wist het immers.

La Bailaora | 24-03-12 | 11:51

@La Bailaora | 24-03-12 | 11:50 | + 0 -
Juridisch niet, maar waarschijnlijk zal zijn hoofd van zijn lichaam gescheiden worden.

Het ultieme faillissement, de dood. Dat probeerde ik hem duidelijk te maken.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:53

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:51


Waarheid als een koe. Tering naar de nering zetten.


Alleen leert de modale Nederlander kennelijk niet meer dat het kan.


En de overheid? Die zal dit echt niet propageren want dan gaat de economie deels op slot. Slecht voor de handel.

Reinaert | 24-03-12 | 11:54

@Reinaert | 24-03-12 | 11:54 | + 0 -
De overheid moet het langzaamaan sturen. Regeren is vooruit zien. Schuld kan ook langzaam afgebouwd worden, dan heeft het niet zo'n impact op de economie.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:55

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:38 |
Dan heb jij inderdaad niet bijgedragen aan het veroorzaken van de crisis. In eerste instantie was het echter de Amerikaanse consument die met zijn overdreven hoge hypotheek de markt heeft laten crashen. De schuld van de banken hierin was dat ze dit niet (niet genoeg) hebben zien aankomen, maar de consument met zijn leengedrag heeft toch echt de crisis aangezwengeld.

potsenmakkert | 24-03-12 | 11:55

@La Bailaora | 24-03-12 | 11:51 | + 0 -
De EU, tja, die wil alle belastingstromen via Brussel laten lopen. Dat is dus echt het einde van Nederland. Als je niet meer controle hebt over de geldstromen heb je geen macht meer.

Lees je mee Beatrix?

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:56

@Reinaert | 24-03-12 | 11:49
Tja da's een grote schande natuurlijk. En dat rechtvaardigt ook meteen het verkopen van onbetrouwbare producten aan Vestia. Toch?

Brinno | 24-03-12 | 11:56

Speculeren met geld van een ander is net als sex met je buurmeisje. Het mag eigenlijk niet maar het is wel erg spannend...

eerstneukendanpraten | 24-03-12 | 11:56

@potsenmakkert | 24-03-12 | 11:55 | + 0 -
Beetje kip en ei discussie.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:58

@Reinaert | 24-03-12 | 11:44

Een simpel huis bouwen kost geen reedt,ik wil wedden dat een beetje aannemer zo'n jaren '70 rijtjeshuis heden ten dage nog uit de grond kan stampen voor een 50k. Praat ik wel over de prijs excl. grond. De grondprijzen zijn door hebzuchtige gemeentes en andere overheden kunstmatig tot mega hoogte gestuwd. bewust schaarste creŽren en lekker aan de grond verdienen.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:58

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:46

Yup, je huis niet aflossen en maximale rente aftrek. Voor de aflossing *proest* spaar je middels een beleggingsportefeuille. De gemiddelde onkundige burger verwart een hypotheek nog immer met geld lenen, ze hebben geen idee dat een hypotheek niks anders is dan een borgstellingsovereenkomst.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:00

@ Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:48 |

De kleptocraten van GS hadden inderdaad met hun poten van Griekenland af moeten blijven. Deze zg "structured deal" was regelrechte fraude en had tot doel miljoenmiljarden bij de EU weg te trekken. GS heeft structureel de boel lopen flessen, zowel in de US als hier. Wat mij betreft mogen er nieuwe neurenberg trails voor deze financiele nazi's komen.

Salmon Rosti | 24-03-12 | 12:01

@Brinno | 24-03-12 | 11:56


Een dubieus en/of riskant product aanbieden is ťťn ding.


Het afnemen van datzelfde product is iets heel anders.


Zeker wanneer je het betaalt met andermans geld.

Reinaert | 24-03-12 | 12:01

Who cares wat er van het televisiescherm afdruipt. Ons infokanaal is al jaren Zerohedge.

www.zerohedge.com...

Goldberg | 24-03-12 | 12:02

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:00 | + 0 -
Kan je ze het kwalijk nemen?

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:03

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:50

Klopt, die garanties hoef ik ook (nog) niet mee te tellen, dat komt pas op het moment dat er daadwerkelijk betaald moet worden. Na ratificatie van het ESM verdrag gaan we het schip pas echt in.

*pek en veren zoeken gaat*

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:04

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:00 |

really?

Europees Monetair Stelsel
Afspraak tussen EU-landen om hun onderlinge wisselkoersschommeling en te beperken. Synoniemen EMS Afkortingen EMS Engels European Monetary System

aldus www.encyclo.nl...

Dus de wisselkoersen tussen landen zijn de bron van alle kwaad? Interessante theorie..

Memodido | 24-03-12 | 12:05

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:51

Nope, de overheid splitst u wel schulden in uw maag, ongevraagd erven uw kinderen en kleinkinderen die schulden ook, verwerping van de erfenis behoort niet tot de mogelijkheden.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:05

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:58


Een huis bouwen is inderdaad niet zo duur. De bijkomende kosten zijn daarentegen - inderdaad deels kunstmatig - gigantisch. Maar vergis je niet: woningcorporaties plegen vaak vervangende nieuwbouw. Oud huisje tegen de grond, nieuw huisje (of liever nog drie) op hetzelfde perceel.


Over welke grondprijs hebben we het dan nog? De prijs van grond die al jarenlang in je bezit is? Pats. Boem. De burger wederom professioneel genaaid.

Reinaert | 24-03-12 | 12:07

@potsenmakkert | 24-03-12 | 11:55

Pure bullshit, een monetair systeem klapt eens in de zoveel jaar, de parabool wel eens goed bekeken?

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:08

De oorsprong van de crisis is een mentaliteitskwestie. "Ik wil rijkdom, status, positie, macht, en dat mag ten koste van andere mensen, gezamenlijke belangen, de lange termijn". Deze mentaliteit is overal in de maatschappij te vinden. Politiek, bestuur, bedrijfsleven, burgers. Iedereen draagt daarmee een stukje verantwoordelijkheid voor de crisis.
.
Ik vind wel dat je daar wel een onderscheid in mag maken. Naarmate iemand hoger in de boom zit, macht en invloed heeft in besluitvorming, neemt wat mij betreft de veronderstelde verantwoordelijkheid EN aansprakelijkheid toe. Niemand kan ook ontkennen dat er in de aanloop van de crisis een duidelijke concentratie van 'verantwoordelijken' is te onderscheiden die heel veel invloed hebben uitgeoefend op de koers die naar de crisis heeft geleid. Die hebben zich goed laten betalen voor hun stuurmanskunsten dus die mogen ook aangesproken/aangeslagen worden
.
Deze 'verantwoordelijken', de topvertegenwoordigers van de verrotte mentaliteit zijn op het moment nog altijd zwaar oververtegenwoordigd in de politiek, financiele sector, vastgoed sector en de (semi) publieke sector. Dat mag dus ook benoemd worden. Het is dan ook niet verrassend dat hier onderling de modder over en weer vliegt om elkaar de schuld in de schoenen te schuiven.†
.
Verhaar laat zich niet onbetuigd in dit moddergevecht en is wat dat betreft gewoon onderdeel van het probleem. Hij toont daarmee eigenlijk impliciet ook aan dat de mentaliteit niet veranderd is. Dat we meer van hetzelfde kunnen verwachten.
.
Het wordt dus tijd dat we de verantwoordelijken †echt verantwoordelijk gaan houden. Goedschiks of kwaadschiks. Een algehele mentaliteitsverandering begint bovenin de boom.†
.
Een zieke boom moet je ook 'toppen' om te voorkomen dat je het hele ding moet 'kappen'.†
.
Dit ontslaat burgers overigens niet van de verantwoordelijkheid voor eigen financiele beslissingen. 'but first things first'!

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 12:08

"Naarmate iemand hoger in de boom zit, macht en invloed heeft in besluitvorming, neemt wat mij betreft de veronderstelde verantwoordelijkheid EN aansprakelijkheid toe"

Er zijn ook rijke en invloedrijke mensen die iedereen hebben gewaarschuwd en / of die er niets mee te maken hebben.

Moeten die ook bloeden?

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:11

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 11:56
Jazeker, maar dat is wel de enige manier om een total-collapse van de Euro te vermijden. Een van de weeffouten van de Euro was het uitblijven van zo'n centraal belasting systeem.

Aangezien er zoveel verschillen zijn tussen Noord en Zuid qua belasting-cultuur (ontduiken, hoogte, enz...) is zo'n belastingregime in Brussel vooralsnog erg ongunstig voor de Nederlandse belastingbetaler, die gaan betalen voor de Zuiderlingen. Dus of je het moet willen is ten 2e, alleen zal je dan nooit meer terugzien waar 'ellende' regionaal vandaan komt, dus zijn de verhaaltjes over 'de Grieken' etc dan over, dus ook de ruzies.

Enige wat dan gebeurt is dat het dan slecht kan gaan met 'de EU' als geheel. Ik denk dat in dat geval de munt Euro gewoon een hele zwakke gaat worden tov andere munten, soort mickey mouse munt, want binnen die zone zitten dan echt de oude zwakke munten als de drachme, peseta, lire, ierse pond en escudo verborgen. Zelfs de franse en belgische franken waren vroeger niet al te sterk. Maar goed, het uit elkaar klappen van de Euro in verschillende muntjes als bv. neuro en zeuro, of weer d-mark en gulden, is dan afgewend.

La Bailaora | 24-03-12 | 12:11

@La Bailaora | 24-03-12 | 12:11 | + 0 -
Laat maar klappen.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:12

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:03

Nope, de hele wereld verteld hun dat ze een huis moeten kopen. De overheid moedigt het nog even lekker aan met hypotheekrente aftrek en de arme schapen worden er door woningcorporaties, banken en dezelfde overheid middels gemeentes flink ingetrokken.

De pest is dat je wel mee moet met de meute, huizen voor normale prijzen zijn immers niet te koop.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:13

De nieuwe leider van de PvdA heet Samsom, niet Samson.
Verder weer een lekker helder stukje, ook voor financiŽle leken zoals mezelf.

Bulloch | 24-03-12 | 12:13

@Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 12:08


Prima plemp.


Waarbij ik nog maar een keer wil benadrukken dat de overheid de burgerij tegen zichzelf moet beschermen. Helaas gebeurt dat niet en is dat ook in het verleden niet gebeurd en daarom zitten "we" met gigantische (hypotheek-)schulden waar hťťl veel gebakken lucht als onderpand tegenover staat.


Een trieste conclusie maar mooier wordt het volgens mij niet.

Reinaert | 24-03-12 | 12:15

@Reinaert | 24-03-12 | 12:15 | + 0 -
Jazeker mooie plemp, ik betrap mijzelf erop dat ik hem 2x wil +-en, maar dat kan dan weer niet.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:16

@Memodido | 24-03-12 | 12:05

Doe eerst eens begrijpen hoe het monetair stelsel in elkaar steekt. Hier, wat leesvoer.

financieel.infonu.nl...

www.google.nl...

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:17

@Reinaert | 24-03-12 | 11:49
Een roestige hooivork is toch effectiever

Ing. eslapen | 24-03-12 | 12:18

"the bankers are the problem" youtu.be...

Bertus Brulbroek | 24-03-12 | 12:19

@Reinaert | 24-03-12 | 12:07

Nog liever verkopen ze de oude huisjes tegen woekerprijzen en bouwen ze op nieuwe gratis grond de nieuwe huurhuizen, scheelt behoorlijk. Je hoeft niet te slopen, je beurt 2 ton voor een 40 jaar oud huis en voor 50k bouw je een nieuwe.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:19

@Ing. eslapen | 24-03-12 | 12:18


Oneensch. Roestige hooivorken kunnen ernstige gevolgen voor de gezondheid opleveren en dat moeten we, humaan als we zijn, toch echt niet willen. Kwestie van beschaving.

Reinaert | 24-03-12 | 12:21

@La Bailaora | 24-03-12 | 12:11

laten we het solidaridads steuer noemen. Hoe sneller de Euro klapt of Nederland er uit stapt, hoe beter.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:23

@Reinaert | 24-03-12 | 12:21

Volgens mij kunnen vers geslepen hooivorken ook heel slecht voor de gezondheid zijn, vooral als ze in lichamen van Centrale bankiers geprikt worden.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:25

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:19


Vinex-logica. Alleen heeft niet iedere gemeente voldoende "nieuwe" bouwgrond voorhanden en wordt er dus heel wat vervangende nieuwbouw gepleegd. Dertig huizen slopen en er honderd voor terugplaatsen, die dan natuurlijk wťl een beetje duurder worden. Want zo werkt dat.


Dat er ondertussen geen betaalbare woningen meer overblijven - behalve in achterstandswijken - mag de pret niet drukken. Een woningcorporatie dient tenslotte geen enkel doel meer behalve dat het een geldgenerator is voor directeuren, managers en bestuurders.


En het woningbezit in achterstandswijken? Dat knappen we wel op met rijkssubsidie. Waarom zelf betalen als een ander dat ook wel voor je doet?

Reinaert | 24-03-12 | 12:26

Als je een financieel specialist inhuurt dan weet je eigenlijk al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je beroofd wordt. Geklungel met het geld van anderen door zakkenvullers bij Vestia. Iedereen er uit.

teletub | 24-03-12 | 12:27

@ neemjemoederindemali | 24-03-12 | 11:32 | + 0 -
Burgers zijn OOK medeverantwoordelijk voor crises hoor, hier wordt het uitgelegd
www.bbc.co.uk...
(link werd een paar weken geleden al eens geplaatst op GeenStijl door een reaguurder).

me,myself and IK | 24-03-12 | 12:28

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:12
eensch :-)

La Bailaora | 24-03-12 | 12:28

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:25


Een hooivork centraal in het lichaam van iedere willekeurige bankier lijkt me inderdaad een hťťl gezond idee. Voor de samenleving dat is.

Reinaert | 24-03-12 | 12:28

@Reinaert | 24-03-12 | 12:26

Genoeg gemeentes waar wel bouwgrond voor handen is, helaas bestemd voor megalomane bouwprojecten die wegens de crisis nu geen doorgang meer vinden. Genoeg gemeentes die nu fors moeten afboeken op hun grondbedrijf, 3x raden waar de rekening terecht komt.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:31

@Reinaert | 24-03-12 | 12:28 | + 0 -
Ik was laatst bij een diner (want wijn op tafel) en toen hadden we het ook over deze wereldlijke zaken. Ik ben altijd vrij stil in de werkelijke wereld. Toen werd mijn mening gevraagd over deze financiele streken.

Ik pakte mijn vork op en ik zei er hoi tegen.

Daarna weer rustig verder gegeten. Het duurde even, maar je zag ze langzaam beseffen dat ze wellicht een "escape plan" nodig hebben om uit hun Ivoren torens te kunnen ontsnappen.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:31

Gemeenten, allen monopolisten van grond zitten nu met onverkoopbare zeer dure grond. Ze had zichzelf deze positie verworven.

behangtafel | 24-03-12 | 12:32

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:16 |

Ik ga bijna 'blozen'. Persoonlijk had ik de tegel pas echt chique gevonden als ik ook iets van een oplossingsrichting had kunnen toevoegen. Ik heb er echter geen. Hoe moet je zo'n maatschappelijke beweging in gang zetten als de huidige beslissers zelf het grootste probleem vormen. 'Wilt u u zelf even verantwoordelijk houden en de consequenties laten voelen?" klinkt ietwat naief...

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 12:33

@Reinaert | 24-03-12 | 12:28
Mits strategisch geplaatst, kunnen gebakvorkjes ook zeer effectief zijn natuurlijk.
Lekker goedkoop ook.

Jackanders | 24-03-12 | 12:34

Iedere stap die de politiek maakt vragen ze eerst toestemming aan de banken .
En ja wat betreft klanten van financiŽle instelling ,je bent koning tot de voordeur en daarna een dikke middelvinger .

Eurotokkie | 24-03-12 | 12:34

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:31


Ik zie met intens genoegen dat heel wat gemeentes zichzelf in de nesten gewerkt hebben of daar nog druk mee bezig zijn. Iets met schoenmaker en leest.


Het lullige is wel dat niemand verantwoording neemt en de burger de rekening gepresenteerd krijgt. Bovenop al die andere rekeningen. Gewoon omdat het kan.

Reinaert | 24-03-12 | 12:35

@Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 12:33 | + 0 -
Tja, daarom vrees ik ook met grote vrezen dat die hooivorken gebruikt gaan worden.

Prikken jullie mij alsjeblieft niet te hard?

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:36

@Reinaert | 24-03-12 | 12:35 | + 0 -
"Ik zie met intens genoegen dat heel wat gemeentes zichzelf in de nesten gewerkt hebben"

Ik dus niet, want ik betaal het uiteindelijk en de cluster-fucker maalt er niet meer om.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:37

@me,myself and IK | 24-03-12 | 12:28

Bullshit verhaal, zelfs de overheden zijn er niet verantwoordelijk voor, alhoewel.... De enige die verantwoordelijk is voor de crisis is het monetaire stelsel.

Bekijk dit filmpje eens en bedenk hoe banken zijn ontstaan en waarom een bank minder dan 10% van zijn balanstotaal als EV hoeft te hebben.

www.youtube.com...

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:37

@Reinaert | 24-03-12 | 12:28

Vervolgens hun hoofd in het mandje naast de guillotine is een nog gezonder idee.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:38

@Reinaert | 24-03-12 | 12:28 |


Het vervelende van de 'revolte' oplossing is natuurlijk dat de burger daar uiteindelijk ook het meest onder lijdt. Toch vrees ik dat het er wel van moet komen...

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 12:39

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:31


Dan zijn je disgenoten niet van de allerergste soort geweest.


De oprechte rotschoft heeft namelijk geen enkel gevoel laat staan binding met de normale mensenwereld. Die grijnst je toe en eet rustig door: "business as usual en verder iedereen ongezien de typhus".

Reinaert | 24-03-12 | 12:40

Als je je bedrogen voelt, om de tuin geleid, kun je ook besluiten gewoon niet te betalen.
.
En dat filmpje over Griekenland, op Tegenlicht, duidt toch wel in die richting.
.
Misschien dat die Grieken daarom wel zo boos zijn?
.
Trouwens Peter, met Goldman Sachs vergeleken, heeft iedereen een informatie achterstand. Dus ik begrijp niet goed wie nog zaken doet met die lui.

Greetje Duisenberg | 24-03-12 | 12:41

@Reinaert | 24-03-12 | 12:26 | +

Reinaert, woningcorporaties krijgen geen subsidie.
Sterker nog, het bouwen van sociale huurwoningen is een volstrekt onrendabele activiteit waar per pand in de randstad al snel zo'n Ä 50.000,- verlies op wordt geleden.

Het rijk ziet woningcorporaties echter als lopende geldkraan, dit speelde recent nog zeer duidelijk daar woningcorporaties vennootschapsbelasting moesten betalen omdat ze commercieel zouden zijn volgens de overheid, en tegelijkertijd een vogelaarheffing omdat ze sociale instellingen waren. Daar gingen ze terecht tegen in beroep en de vogelaarheffing is idd als onrechtmatig aangemerkt.

Woningcorporaties zijn private instellingen met een maatschappelijk doel. Ze hebben vermogen (de stenen, de grond), maar geen cash.

Tarak | 24-03-12 | 12:41

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:31

Toch is een hooivork beter, met 2 tanden prikt lekkerder in een lichaam dan met 4 tanden, tenzij je eet met een hooivork, dan heb ik niks gezegd.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:41

Vervang geld door huisdieren en vermogensbeheerder door dierenpension.
Dus als je je huisdier bij een gecertificeerd pension onderbrengt en een week later is hij dood en zijn de pels en het vlees door het pension achterover gedrukt, dan is dat je eigen schuld, want dan had je je maar moeten verdiepen in huisdierenzorg?
Als je je geld onderbrengt bij een grote bank omdat je wilt dat er een gedegen beheer wordt gevoerd, dan moet je er vanuit kunnen gaan dat je geen troep in handen wordt gedrukt.
En dat is dus wel jaren gebeurd.
De financiŽle wereld is de enige bedrijfstak die van wanprestatie een product heeft kunnen maken en ermee weg komt.
En gek genoeg zijn er hele volksstammen zo "starstruck" door deze groep beroepscriminelen, dat ze dit continue blijven goedpraten, terwijl ze boos worden op politici dat hun pensioenen verdwijnen.

vagehond | 24-03-12 | 12:41

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:37


Het kost je inderdaad een paar centen maar uiteindelijk wint de burger -vermoed- hoop ik. Bestuurlijke incompetentie heeft een plafond en ik denk dat we dat ondertussen (eindelijk) bereikt hebben.


Maar misschien ben ik naÔef.........

Reinaert | 24-03-12 | 12:43

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:41 | + 0 -
Hahaha, zo bedoel ik het niet. Laat maar ik word vaak niet begrepen en dat ligt meestal aan mij.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:44

Wat de professionaliteit van woningcorporaties betreft met betrekking tot derivaten. Woningcorporaties zijn kapitaalintensieve ondernemingen en werken dus met derivaten. Dat doen ze om hun risico te beperken en lijkt me niets mee mis. Vestia gebruikte derivaten echter als een methodiek om teveel risico te beperken of zelfs winst te maken op hun derivaten. Dan wordt het riscio te groot. Waar de grens ligt tussen het gebruik van derivaten om je risico te beperken of het gebruik van derivaten, waarbij de derivaten juist het risico vergroten, zou ik niet kunnen zeggen en is voer voor discussie tussen echte financiŽle specialisten.

Tarak | 24-03-12 | 12:44

@Reinaert | 24-03-12 | 12:43 | + 0 -
We hebben nog geen honger. Als we honger hebben dan komt er toch een hoop frustratie en woede los.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:45

@Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 12:33

Nu de zaadjes planten, goed in de gaten houden wie die grootgraaiers zijn en hun namen keer op keer in allerlei fora naar boven laten komen. Als de tijd rijp is, en dat duurt niet lang meer, komt die brede maatschappelijke beweging wel op gang. We moeten wel zorgen dat de hooivorken in de juiste lichamen geplant gaan worden.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:46

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:46 | + 0 -
Ja, volkswoede is niet makkelijk te sturen, dus ik bereid me er al vast op voor.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:48

@Tarak | 24-03-12 | 12:41


Woningcorporaties zijn met publiek geld groot geworden en gebleven. Als je er een beetje in thuis bent dan weet je ongetwijfeld nog dat er een jaar of twintig terug een gigantische bruteringsoperatie is geweest. Sindsdien heeft de megalomanie overigens ook toegeslagen, en niet geheel toevallig.


Subsidie? Nee. Publiek geld: jazeker!


En een maatschappelijk doel? Vroeg‚h. Ooit. Tegenwoordig is het niet meer dan schone schijn.

Reinaert | 24-03-12 | 12:48

@Tarak | 24-03-12 | 12:44 | + 1 -
Nee, want het is gewoon niet waar.
De financieel specialisten weten ook niet wat ze doen, en je kan evenveel medestanders inkopen als tegenstanders.

Gewoon niet doen, vanaf blijven.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:49

@Reinaert | 24-03-12 | 12:35

Hier vlak in de buurt zijn tientallen boerderijen weggekocht voor zo'n megalomaan project van een gemeente. De boeren kregen zo'n 220k voor een hectare. 1 boer verkocht 30 hectare voor 6,6 miljoen, inmiddels heeft hij voor 60 hectare teruggekocht van die gemeente voor 60k per hectare. Eindresultaat, de boer heeft nu het dubbele aantal hectare's en nog 3 miljoen in de portemonnee.

Als je goed luistert moet je hem kunnen horen lachen.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:51

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:51 | + 0 -
Hahaha, bizar ja. Horen jullie mij lachen?

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:51

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:44

Dat begreep ik:-)

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:54

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:45


We hebben nog geen collectieve honger maar het scheelt niet veel. Nog een paar jaar wanbeleid en Griekse drama's en het zou wel eens hťťl anders kunnen worden.


Iedereen probeert zich nog groot te houden maar volgens mij is er toch echt al wel sprake van een hele hoop verborgen armoede. Geen daadwerkelijke armoede maar wel degelijk besparingen en de welbekende hand op de knip.


Ik observeer wel eens mensen in de supermarkt en zie gewoon dat er tegenwoordig veel bewuster gekocht wordt dan voorheen. Mensen lopen te tellen, te rekenen. Dat is nieuw. En het is gťťn goed teken wat mij betreft.

Reinaert | 24-03-12 | 12:55

@Reinaert | 24-03-12 | 12:55 | + 0 -
Juist wel een goed teken. De mensen worden wakker en niet dankzij die snormans op tv.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:56

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:48

Als de rapen echt gaar zijn is er geen plek in de wereld waar die laaielichters veilig zijn, ik ben alleen bang dat de verkeerde mensen weer eens de schuld gaan krijgen.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:57

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 12:51


Die lacht vast niet als een boer met kiespijn. En gelijk heeft 'ie.


Zijn de schuldigen al opgepakt, berecht en terechtgesteld?


Nee. Natuurlijk niet. Want dit is Nederland.

Reinaert | 24-03-12 | 12:57

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:51

Het zijn dus zijn eigen hectare's plus die van zijn buurman, het project gaat dus niet door. De gemeente gunde een projectontwikkelaar zijn verlies niet en ging zelf maar ff aan het speculeren.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 13:00

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 13:00 | + 0 -
Bizar, daar zijn nogal wat voorbeelden van.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 13:01

@Reinaert | 24-03-12 | 12:57

Wir haben es etc. etc. etc.

Glas en plas etc. etc. etc.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 13:03

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:56


De mensen worden wakker, dat is waar. Maar wel tegen wil en dank, niet omdat ze dat nu zo graag willen. Mensen sodemieteren van hun roze wolk en dat doet pijn.


Wanneer mensen na moeten gaan denken bij het doen van hun dagelijkse boodschappen vind ik het in elk geval gťťn positief teken. Dat de bomen niet meer tot in de hemel en verder groeien: feit. Tering en nering, ik roep het wel vaker. Maar moeten beknibbelen op dagelijkse dingetjes? Moeten we toch niet willen?

Reinaert | 24-03-12 | 13:03

@Reinaert | 24-03-12 | 13:03 | + 0 -
Ik denk altijd na, als het goed gaat en slecht. Mensen zijn verkeerd opgevoed en moeten nu even op de blaren zitten.

Dit moeten we wel willen, anders leren ze het niet.
Het is niet erg om zuinig aan te doen. Dit is de straf voor hun onoplettendheid.

Maar goed, er moet vooral nu gefocust worden op de "Straf" voor de andere actoren in dit debacle.

Kaas de Vies | 24-03-12 | 13:07

Rokjesdag. Stralend weer.


Bloemetjes en bijtjes die druk met elkaar in de weer zijn.


Schaatsen op televee.


Het zijn verwarrende tijden. Ik ben er een uurtje weg van.

Reinaert | 24-03-12 | 13:08

@Reinaert | 24-03-12 | 12:48 | + 0 -

Dat er veel megalomanie was in de vastgoedsector is zonder meer waar. Er was teveel geld op een gegeven moment in de markt waardoor er panden voor absurde bedragen werden aangekocht die in geen enkele verhouding meer stonden tot de opbrengsten van deze panden.

In de woningcorporatie sector zie je dat nu terug door de zware lasten van aangekochte herontwikkellocaties die de aankomende tien jaar echt niet ontwikkeld gaan worden, en het kopen van teveel grond waarop helemaal nog geen bouwbestemming rust.

Woningcorporaties zijn geen semi-overheid, er zijn bij de brutering afspraken gemaakt over de verhouding corporatie en overheid, en ik denk eerlijk gezegd dat de sector sinds de brutering beter is gaan opereren dan daarvoor. Vergeet niet dat voor de brutering de corporatiesector ťťn van de duurste posten op de rijksbegroting was en dan werd er ook nog eens flink bezuinigd zodat de kwaliteit van het onderhoud van de woningen maar mwah, mwah was. Kortom ik denk niet dat nationaliseren van woningcorporaties problemen oplost, maar dit juist problemen zou vergroten en nieuwe problemen creŽeren.

En dat woningcorporaties geen maatschappelijk doel meer dienen, ben ik niet met je eens. Ik vind wel dat ze hun takengebied moeten verkleinen, want ze hebben nogal last van het reddende engel syndroom waardoor ze teveel taken die de gemeente naar hen toe wil schuiven, daadwerkelijk op gaan pakken. Dat moeten ze gewoon niet doen.

Tarak | 24-03-12 | 13:11

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 12:36


Maak u niet druk. Mijn prikkert zal gericht worden op degenen die denken deze ellende te kunnen gebruiken om naast welvaart ook vrijheden te kunnen afnemen. Ik kan nou eenmaal niet zo warmlopen voor het materiele, maar wel heel warm voor het immateriele. Vrijheid is de grootste rijkdom die ik bezit. Overigens gaat het met vrijheid in Nederland en Europa ook compleet de verkeerde kant op. Mooie tijden, hoor, mooie tijden.
.
*zucht*

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 13:11

@Kaas de Vies | 24-03-12 | 13:07


Natuurlijk zijn burgers zelf ook verantwoordelijk, da's een feit.


Maar overheden, bestuurderen en ander tuigh moeten hun verantwoordelijkheid ook maar eens gaan nemen. Of "wij" moeten daar maar eens voor gaan zorgen.


Fakkels. Hooivorken. Strontkarren. En nu echt even weg.

Reinaert | 24-03-12 | 13:12

Verhaar heeft hier toch wel een klein puntje, banken zijn niet alleen schuldig, de politiek heeft ook flink meegeholpen.
Pff wat een land, pensioenfondsen, provincies, gemeenten, woningbouwverenigingen en noem maar op, allen tot over de nek in de derivaten.
Ik herhaal nog maar eens:
Nederland = IJsland (financieel waterhoofd) + Ierland (enorme vastgoedzeepbel) + Griekenland (vergaande geÔnstitutionaliseerde corruptie)

Willem Hollander | 24-03-12 | 13:18

@Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 13:11

Als u een nieuw paspoort wilt mag u uw vingerafdrukken afstaan, je zou kunnen concluderen dat de overheid u als een crimineel ziet.

neemjemoederindemali | 24-03-12 | 13:19

@Tarak | 24-03-12 | 13:11


Toch nog maar even een plempsel want daar heb je na zo'n tegel recht op. Ik heb een tijdje in gemeente- en corporatieland rondgelopen en meegemaakt hoe van oudsher idealistische corporaties in een paar jaar tijd compleet verloederd zijn en omgebouwd tot "bedrijven". Dat mocht inderdaad ook wel want er werd te veel geld verbrand alleen het resultaat is - in mijn beleving - bedroevend.


Bedrijfsmatig denken: prima. Maar dat moet dan wel in je cultuur passen en dat is veelal dus niet zo. De klassieke corporatiebestuurder is nu eenmaal geen manager. DŠŠr wringt wat mij betreft de schoen dan ook: schoenmaker, blijf bij je leest. Wederom.


Dat corporaties tegenwoordig een gigantische overhead hebben is overigens ook zum kotzen. Waar is de goede oude tijd van de onbezoldigde - en gedreven - bestuurders? Het lijkt allemaal zo mooi maar het is klatergoud.


Woningcorporaties zijn geen bedrijven en zullen dat ook nooit worden. Alle managementstrategieŽn ten spijt.

Reinaert | 24-03-12 | 13:26

De bankier noemt z'n klanten Muppets, terwijl de bankier zelf zich gedraagt als het Koekiemonster uit Sesamstraat. Dat geeft te denken...

rara | 24-03-12 | 13:29

Ik zou eerder denken dat de bankiers diegenen zijn met hun hand in de reet van de muppet =)

Kets22 | 24-03-12 | 13:36

lol peter verhaar voelt zich blijkbaar aangesproken.
en dan zo'n volslagen debiele vergelijking met f.u.shima trekken.
kerncentrale -> aardbeving -> natuurramp
crisis -> bankiers -> oplichting

watDenkjeZelf? | 24-03-12 | 15:13

Je word en systeemapologeet Peter.

pius | 24-03-12 | 15:23

@Verhaar
Goldman Sachs woorden/woorden/woorden niet NL.
De zuigende principes zijn dezelfde.
Ze geven meer uit dan er binnenkomt en verdienen daaraan.
Wat snap je daar nu niet aan?

Einde van de Domheid | 24-03-12 | 15:44

@neemjemoederindemali | 24-03-12 | 13:19 |

Die indruk kreeg ik al toen ik op mijn twaalfde een nummertje kreeg. BSN heet dat tegenwoordig volgens mij. De S in deze afkorting kan ik nog steeds niet verklaren....

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 15:49

Dus dit was allemaal stukken beter gegaan zonder publiek geld Peter ? Er waren geen banken failliet gegaan ? Of wie zijn schuld was dat ook al weer ? Zonder belasting geld was het helemaal fout gegaan (als we wouter Bos moeten geloven) dus ik snap je redenatie niet echt. Een privť onderneming neemt enorme risico's en dat is niet hun eigen schuld ? Elk ander bedrijf was nu failliet hoor Peter, je eindeloze verdediging van privť ondernemingen die gered "moeten" worden slaat nergens op.

Anarki | 24-03-12 | 15:50

@Anarki | 24-03-12 | 15:50 |


Peturrr moet z'n vrinden toch een beetje uit de wind houden anders mag hij niet meer op de netwerkborrels komen. Hij heeft weliswaar zijn rommel jarenlang met een idealistisch strikje verkocht. Het was echter niet meer dan dat, een stukje verpakking. Om je te kwalificeren voor een bankvergunning moet je nou eenmaal onderdeel van het netwerk doortrapte ratten zijn. Toegegeven, hij heeft het jaren goed weten te verhullen. Zijn ware kleuren zijn echter al een tijdje zichtbaar...

Parel van het Zuiden | 24-03-12 | 16:01

-weggejorist-

David99788118 | 24-03-12 | 18:34

Verhaar is/was toch zelf bankier? Beetje een wij van WC eend verhaal dus...

Als ik een krat pils koop en er zit pis in ipv bier stel ik de brouwer toch ook verantwoordelijk? Bepaalde banken hebben de boel gewoon gigantisch geflest en het word eens tijd dat politici een paar ballen krijgen en ze eens terug fluiten.

Van Obama of Romney hoeven we dit niet te verwachten, aangezien ze allebei gefinancieerd worden door Wall Street.

Ron Paul lijkt wel een van de weinige politici die het Wall Street tuig durft aan te pakken. Helaas hebben de meeste Amerikanen nog steeds niet door hoe hard ze genaaid worden.

blaat13 | 24-03-12 | 20:08

Muppets? Mah Nŗ Mah Nŗ...

applaus voor de paus | 24-03-12 | 22:28

Overigens, alle nederlandse pensioenfondsen zien hun klanten ook als muppets. Pensioen wordt de "fail" van de komende jaren. Het is een landelijk ponzi scheme waar we allemaal verplicht aan mee moesten doen. Hoezo bananenrepubliek.

Salmon Rosti | 25-03-12 | 05:31

Wilders moet Samson aan gaan pakken over de door Wallage en Kok goedgekeurde bonussen bij Post NL. En dat terwijl de hard werkende postbode zijn/haar baan kwijt raakt...

K. Metjes | 25-03-12 | 22:50

Neen dank u, we hebben al graaierts genoeg!!! Brussel zelf volstaat, en mocht er dan toch extern toezicht nodig zijn, dan graag van de meest bijdragende landen zoals Duitsland, Finland, of zelfs Nederland...

K. Metjes | 25-03-12 | 23:01

voorgaand comment behoort bij het Spaanse topic, excuus voor de foute post...

K. Metjes | 25-03-12 | 23:03

Tjonge, 1 x bakzeil halen met die Rutger C. en daar dan weken na dato nog over schelden, zeiken, zeuren en trappen. Afgelopen jongens, klaar, verloren en afgezeken. Volgende!

Niet echt nee... | 27-03-12 | 16:26
Tip de Redactie