GeenStijl

Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend

Help Geert Mak de winter door

ds PeoppraterGeld zat bij de VPRO, maar ideeŽn ho maar. Voor het veelbekeken geschiedenis programma 'In Europa' van Geert Mak is men op zoek naar onderwerpen, gebeurtenissen en personen voor een nieuwe reeks genuanceerd zondagavond-vermaak voor de corduroy-dragende sporthater. Op het weblog van het tv-programma wordt opgeroepen pro-actief te participeren. Gevalletje: U Mag Het Zeggen. En terecht, want het is ook uw geld. Bovendien is Geert Mak een beunhaas, die nooit academisch afgestudeerd is en dus historisch maar wat aanrommelt. Dus uw hulp is welkom bij de VPRO. Helaas pindakaas voor de Pim- & Theo- fanaten, de nieuwe serie loopt van 1943 tot 2000, dus niet aankomen met topics als De Zesde Mei en De Tweede November. Gelieve alleen serieuze onderwerpen aan te dragen. U mag er 10 noemen. Geschiedenis. Best belangrijk!

Reaguursels

Mijn eerste zaadlozing was opzich voor mij een heule gebeurtenis.

Boze Buur | 19-02-08 | 10:47

1. de oil for immigration politiek
2. waarom socialisten niet doodgaan
3. de ieslaam geen vrede is
4. trix een reptiel is
5. zak ellende de 2e president van de UI wordt
6. de opdracht voor de moord op PF
7. de echte melkert
8. neerland geregeerd door de extreem-linkse mafia
9. waar uw belastinggeld in verdwijnt
10. het complot rond GW en de afloop

wopper | 19-02-08 | 10:50

Gaat het nou alweer over computers? Ik kan wel bedenken waar Geert Mac mee werkt.

Duismann | 19-02-08 | 10:51

Opkomst en ondergang van de linkse kerk.

Schoorsteenveger | 19-02-08 | 10:51

Voluit heet ie Geert Ludzer Mak. Z'n arme ma wist meteen wat ze aan 'm had.

van Maerlant | 19-02-08 | 10:51

De invloed van Andrť Hazes op de alcoholconsumptie van camping de gleuf in Vroomshoop lijkt me wel wat. Wellicht wat te elitair, maar het kan natuurlijk niet altijd LOL zijn.

Biff Eagleburger | 19-02-08 | 10:53

Wat een plompe geest! Ik vermoed dat het een Hollander was.
Deze uitspraak van Erasmus doet vermoeden dat den Hollander een rijke historie aan grofheden en beledigingen heeft. Laten we dat eens uitlichten omdat dit stukje Nederlandse cultuur actueler is als ooit te voren.

GodHandKiller | 19-02-08 | 10:53

-weggejorist-

Lizzard | 19-02-08 | 10:54

De geschiedenis van een Windvaan (Wouter B.), De historie van een Sint Nicolaas (Joop den U), de opkomst en ondergang van een wannabe mediatycoon (Marcel van D.)

Klukkluk | 19-02-08 | 10:54

Ik kijk er met genoegen naar en het zal me een biet zijn of de 'kruisverbanden' kloppen of niet. Prachtig beeldmateriaal en er is niets nieuws onder de zon.

Yets | 19-02-08 | 10:55

hoe ist nou, ik ga de beunhazende edoch minder bedeelde concurrent toch niet helpen?

Maaier | 19-02-08 | 10:55

19 februari 1948 Ė Geboort Wilhelmus Simon Petrus (Pim) Fortuijn.
1972 - Bezetting van de VU onder leiding van P. Fortuijn.
1997 - Publicatie van 'Tegen de islamisering van onze cultuur' door P. Fortuijn..
etc.etc

ed.. | 19-02-08 | 10:55

Geert Kak moet definitief verdwijnen
* Houdini act voorbereid *

wopper | 19-02-08 | 10:56

Waarom het voorrang geven aan verkeer van links veel verrassender is dan aan verkeer van rechts

Pilsvogel | 19-02-08 | 10:56

Slecht programma, dat In Europa. Laag intellectueel niveau, veel onwaarheden en nog meer linkse dogma's.

Dr. Faustus | 19-02-08 | 10:56

Het bericht in de Nieuwe Revu van deze week dat er op de boot van Klaas Bruinsma ( U weet wel, het neukertje van Mabel) volgens de vriendin van Charly ( U weet wel, De Chileen) ook kinderporno gekeken werd.

cram | 19-02-08 | 10:57

-weggejorist-

Lizzard | 19-02-08 | 10:58

Alle Geert Makaaklovers -en dat zijn er wat- per gammele galeiboot naar Cuba.. kunnen ze daar de geschiedenis opnieuw vervalsen.

wopper | 19-02-08 | 10:58

-weggejorist-

Lizzard | 19-02-08 | 11:01

Geert heeft het historisch besef van een pinda

Sunnygirl | 19-02-08 | 11:02

De achtergronden van het besluit om tijdelijke gastarbeiders een permanent statuut te geven en, in het verlengde daarvan de gezinshereniging. Zie ook wopper 19-02-08 @ 10:50, punt 1.

van Maerlant | 19-02-08 | 11:02

@wopper 19-02-08 @ 10:58
Dat zijn er zeker nogal wat. Vooral vrouwen van 50 tot 70 (het zijn zijn grijze krullen denk ik) en laag/gemiddeld opgeleide mannen van boven de 65 (die ontwikkelen vaak een interesse voor geschiedenis als het werkzame leven erop zit).
Nou, van mij mogen ze. Ze worden heel wat wijzer van Mak dan van Yvonne Jaspers.

Nonnes | 19-02-08 | 11:05

@ Lizzard 19-02-08 @ 11:01

Veel oefenen met de Sig Sauer.. moet nu (topic van gisteren) een fluitje van een 1 cent zijn.
Sociopathen vallen schijnbaar minder op tussen zwijnen op de Veluwe, grijp je kansch..
* nog eens de P226 X-Five doorlaadt en op de tronie van Kak mikt, raak! *

wopper | 19-02-08 | 11:09

1. De ontstaansgeschiedenis van gezichtjes in boterhammenworst.
2. Zijn smurfen rascistisch?
.
.
... de rest verzin ik nog wel eens.

Hellsmurfje | 19-02-08 | 11:10

Geewt Mak.

sjaakdeslinksesul | 19-02-08 | 11:10

Donderdag 16 augustus 1986 was een mooie dag.

Teen | 19-02-08 | 11:10

De met afstand belangrijkste gebeurtenis van het afgelopen millenium (en ik meen zelfs te durven zeggen.....OOIT) vond plaats op :


Donderdag 19 december 1974 omstreeks 15.15 uur.
Locatie VU Ziekenhuis Amsterdam.

* Met handen in de zij en zelfverzekerd hoofdknikkend om zich heenkijkt *

Tyler-Durden | 19-02-08 | 11:10

Op z'n eigen website, die nog het meest weg heeft van een hagiografie, noemt die vleesgeworden pedanterie zich anders wel ongegeneerd journalist-historicus.

van Maerlant | 19-02-08 | 11:11

De opnamen van In Europa hebben 3 ŗ 4 miljoen euro gekost. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft meebetaald.

CoffeePatch | 19-02-08 | 11:12

1. 20 april 2004: De Chileen zwaar mishandeld; GeenStijl stopt.

Ruudje | 19-02-08 | 11:12

Lutser... dus.

SwallowItNow | 19-02-08 | 11:13

Het enige belangrijke naoorlogse onderwerp voor Nederland is Srebrenica, juli 1995. De mensen beloofd dat zij zouden worden beschermd, de moslims ontwapend en helemaal niets gedaan tegen de serviers die aanvielen. Puur uit eigenbelang. En vanaf dat moment Voorhoeve c.s. die onzin balken over een tekort schietend mandaat, onvoldoende uitrusting en onvoldoende capacabele troepen. De VN constateerden achteraf zelf in een uitvoerig rapport dat zelfs bij de meest terughoudende interpretatie van het mandaat er voldoende aanleiding was om geweld te gebruiken. Verder wordt vergeten dat Nederland zelf de troepen en bewapening heeft uitgekozen, waarbij het erg belangrijk werd gevonden om de luchtmobiele brigade in te zetten, ongeacht de capaciteiten. Verder nog de mythe dat Janvier luchtsteun heeft geweigerd; van de 11 luchtsteunaanvragen sneuvelden er 9 op de afwijzing door een Nederlander.

Der Icebear | 19-02-08 | 11:14

@CoffeePatch 19-02-08 @ 11:12
Bekend maakt bemind. Pro-EU(grondwet)subsidie dus.

Nonnes | 19-02-08 | 11:15

@ Nonnes 19-02-08 @ 11:05

Geen idee heb geen televee, beide namen maken op mij geen enkele indruk, Kak had het bij Jorwerd kunnen laten.
Tricky Trix is btw een groot fan van deze 'grote historicus'.. maar ja, wat wil je als je je profileert als echte beeldhouwster... moehaha..

wopper | 19-02-08 | 11:15

Ik kijk ook nog altijd met plezier.. Wie de aflevering over Sarajevo heeft gezien hoe vaak en eenvoudig de geschiedenis wordt herschreven. Melching mag het dan wel erg vinden dat er wetenschappelijk gezien het een en ander niet volledig correct is, maar ik geloof ook niet dat dat de opzet van de hele serie was.. Je bent juist geinteresseerd in hoe de verschillende volkeren van Europa hun eigen geschiedenisboeken schrijven met hun eigen geschiedenissen. Die geschiedenissen zijn altijd belangrijker als de geschiedwetenschap, denk aan Kosovo..

Rhun | 19-02-08 | 11:16

10 historische gebeurtenissen waar ik wel naar zal kijken.

1) De magistrale omhaal van van Basten
2) De ontdekking van de liga met melktopping
3) Die goeie ouwe tijd dat je nog bier voor een piek kon krijgen
4) De muzikale doorbraak van Gordon
5) De boterkoekopstand in de Zilk
6) De introductie van bierflesjes met draaidop in NL
7) De plaatsing voor het EK van de Nederlandse Curlingdames
8) De introductie van het spraakmakende weekblad Donald Duck
9) Het grote debuutconcert van Dries Roelvink
10)De oprichting van SBS6 kwaliteitstelevisie

ijsklont | 19-02-08 | 11:18

12 december 1993 02.40 uur, defloratie ondergetekende.

dental | 19-02-08 | 11:19

@ CoJoNes 19-02-08 @ 11:15


Bedankt - ik dacht hier anoniem te kunnen blijven............

Tyler-Durden | 19-02-08 | 11:19

@ sjaakdeslinksesul 19-02-08 @ 11:10
Geeuwt Mak.

Patrick Bateman | 19-02-08 | 11:20

2. De introductie van het programma Sex voor de Buch

Ruudje | 19-02-08 | 11:20

De successen van de kabinetten JBP 1 t/m 4 .
Of moet het programma langer duren dan 30 seconden?

Mikey70 | 19-02-08 | 11:22

18 november 1978: Ontmaskering van de Plaaggeest door Bassie en Adriaan.

CoJoNes | 19-02-08 | 11:22

Aan ongewenste domineeszonen nooit aandacht schenken.

Willianus Wortelus | 19-02-08 | 11:23

@ me: JBP = JPB

Mikey70 | 19-02-08 | 11:24

-weggejorist-

Lizzard | 19-02-08 | 11:24

Rol van Berhard als SS officier.
Zijn relatie tot Himmler en directe kringen eromheen.
Gastenlijst en opnamen bruiloft.
Waar zijn alle foto's en documenten gebleven?
Stadhoudersbrieven van Berhard en Juliana aan Hitler en Himmler.
Wie was 'der Observator'?
Hoe wisten de Duitsers van 'Market Garden'?

jospeh6085 | 19-02-08 | 11:24

-weggejorist-

Violator[xL] | 19-02-08 | 11:25

Wat begon als een eenvoudige rrruzie tussen twee staatslieden, ontaawde al gauw in een conflict, waawvan de omvang en bwutaliteit Euwopa op zijn gwondvesten deed beven. *shot van leeg weiland*

sjaakdeslinksesul | 19-02-08 | 11:26

@Ruudje 19-02-08 @ 11:12

21-04-2004:
Bekendmaking van de allereerste Internet Heauks, opgezet door de toenmalige GS redactie mbt vermeende mishandeling van de Chileen...

Ontopic:

-Geboortedag Ahasveros (wanneer, gaat je geen reet an!)
-Maakbaarheid van de Samenleving
-Baader-Meinhof terreur
-Rode Brigades terreur
-Instroom gastarbeiders
-0031 solidair met Ha'aretz Yisrael mbt Arabische agressie-aanvallen
-2x 2e plaats WK voetbal!
-EU levert Hongarije en Tjechoslowakije uit aan het Rode Beest, USSR
-Vermaatschappelijking van de zorg in 0031
-Kerwin Duinmeier vermoord door rascistische skinhead
-Schokgolf door 0031
-Janmaat aangevallen en bijna gelyncht door links-fascisten
-0031 haalt hiervoor de schouders op
-Hierdoor vrij-loslopende psychisch gestoorden
-Socialistische wethouder 'verrijkt' de NL taal met de term 'kutmarrokanen'
-Verdonk, Fortuyn en van Goch krijgen hiervan de schuld


Ahasveros | 19-02-08 | 11:27

-weggejorist-

Lizzard | 19-02-08 | 11:29

2008: Mevrouw Heitinga krijgt een beurt van Wim Heitinga en de echte Wim Heitinga tegelijk.

DeEchteWimHeitinga | 19-02-08 | 11:31

-edit sttt -

Teen | 19-02-08 | 11:33

Rhun 19-02-08 @ 11:16

Dat doet ie niet. Hij kraamt gewoon onzin uit. Toen hij in een van de eerste afleveringen praatte over Wenen rond de eeuwwiseling en vervolgens begon te bazelen over "een kunstschilder die met joden naar de opera ging", had ik al genoeg van die nikszeggende, teleologische gemaakte, ouderwetse geschiedenislesjes.

Maaier | 19-02-08 | 11:33

@ Lizzard 19-02-08 @ 11:24

De Kaksoep en de Sig Sauer worden natuurlijk lang niet zo heet gegeten, het is meer stoomafblazen hiero.. piep je niet te hard? kan je je baan kosten..
Hier een kadootje..
* Geert Kak-eieren opgraaft, uitbroedt en hem verslaat met z'n eigen grote muil *


www.dailymail.co.uk...

wopper | 19-02-08 | 11:34

Ook 20 november 1985 mag natuurlijk niet ontbreken.

van Maerlant | 19-02-08 | 11:36

2009: massaslachting na aanslag op een groepje nep Wim-Heitinga's. 39 doden, die allemaal claimen Wim Heitinga te zijn.

DeEchteWimHeitinga | 19-02-08 | 11:36

Heeft iemand het feminisme al voorgedragen ?

Opricht van Opzij ?

Afschaffing van het woord "juffrouw" en "mejuffrouw" ?

Tyler-Durden | 19-02-08 | 11:39

van Maerlant 19-02-08 @ 11:36
Welke playmate werd toen geboren?

CoffeePatch | 19-02-08 | 11:41

@van Maerlant 19-02-08 @ 11:36
Inderdaad een interessante dag.
www.google.com...

CoJoNes | 19-02-08 | 11:41

@ van Maerlant 19-02-08 @ 11:36

Niels ?

Tyler-Durden | 19-02-08 | 11:41

De sextape van Pamela en Tommy Lee.

OneandOnly | 19-02-08 | 11:41

CoffeePatch 19-02-08 @ 11:41

Nee Karel, dit is ernstig: de hel van de Kuip!

van Maerlant | 19-02-08 | 11:43

@ van Maerlant 19-02-08 @ 11:36

Leuk - moet je eens 20 nov 1985 google op afbeeldingen.

* annuleert lunch bestelling *

images.google.com...

Tyler-Durden | 19-02-08 | 11:43

Hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit bij Jan en Yolanthe, dat is ook zoiets waar ik alleen echt niet uit kom

Pilsvogel | 19-02-08 | 11:44

15 augustus 2007. M'n wijf verliet mij. *hangt vlag uit*

Armageddon | 19-02-08 | 11:44

-weggejorist-

Lizzard | 19-02-08 | 11:45

Tyler-Durden 19-02-08 @ 11:43

Puik afleidingsmanoeuver, maar ik ken geen genade:

www.envb.nl...

van Maerlant | 19-02-08 | 11:45

@teen
donderdag 16 augustus 1986?? oh je bedoelt de nummer 1 plaats voor MC miker G & deejay sven, holiday rap ...
-
www.youtube.com...

ed.. | 19-02-08 | 11:45

@ van Maerlant 19-02-08 @ 11:45

Na 19 november 1985 komt 21 november 1985 dus ik heb geen idee waar je het over hebt.


Ook in 2000 kwam na 28 juni gewoon 30 juni.

www.beijen.net...

Tyler-Durden | 19-02-08 | 11:49

Vwijdenkers uit alle windstweken, Friese anabaptisten, Hollandse en Zeeuwse calvinisten, Fwanse hugenoten, Duitse Lutheranen, Powtugese Joden en Vlaamse en Bwabantse pwotestanten. Gebwoedewlijk leefden ze naast elkaaw in de gouden eeuw en haatten en ondewdwukten ze de katholieken zonder weewga.
Er zijn dus wel pawwallellen te trekken, als je maar je best doet.

sjaakdeslinksesul | 19-02-08 | 11:51

1. Het ontstaan van het internet
2. Wie was er eerder: de kip of het ei?

Verder hoef ik niets te weten, dank u.

Doe-eens-rustig | 19-02-08 | 11:52

TopPop yeah...

dr.spin007 | 19-02-08 | 11:52

Ik ga lunchen. Mevrouw Heitinga heeft een soepje klaarstaan.
Noteer dit aub. Behoed u voor imitaties!

DeEchteWimHeitinga | 19-02-08 | 11:53

Tyler-Durden 19-02-08 @ 11:49

Tja, 't is natuurlijk de Belze invalshoek hŤ. Nu, die match was ook voor jullie ontzettend belangrijk, omdat het ging over de kwalificatie voor het WK 86. De Belgen hebben daar hun beste toernooi ooit gespeeld - halve finales, met een heroÔsche match tegen de Russen. Ik studeerde toen nog en dat tornooi heeft me m'n eerste zittijd gekost. Dat was me nog al wel eens overkomen, in m'n eerste jaar, maar dat was toen omdat ik 'Oorlog en Vrede' van Tolstoi niet kon wegleggen. Ik bedoel maar.

van Maerlant | 19-02-08 | 11:54

Weer eens vergeten dat ik 20 jaar ouder ben dan de gemiddelde reaguurder. En nog offtopic aan het wauwelen ook. Excuses.

van Maerlant | 19-02-08 | 11:56

19 februari 2008: Jaakke moet opstappen bij Ajax.

CoJoNes | 19-02-08 | 11:56

-weggejorist-

Lizzard | 19-02-08 | 11:56

@Maaier
Had hij Łberhaupt een andere keuze dan? Hij had wel kunnen gaan zaniken over het culturele klimaat in die dagen, maar er is toch geen hond die dat wat boeit? Het gaat er hier toch om hoe het verleden wordt beleefd door ons 21e eeuwers? Daarvoor is Hitler en zijn jodenhaat veel belangrijker dan het werk van wat musici, schilders en psychoanalytici.. Er is nooit een oorlog begonnen omdat iemand het werk van "SchŲnberg" zo ontzettend kut vond.
Oostenrijk-Hongarije was inderdaad een vastgeroeste staat daar heeft Geert groot gelijk in. Het is kenmerkend voor dat soort staten dat wanneer de politieke vitaliteit is verdwenen men over het algemeen tot de grootste culturele bloei komt. Dat de dubbelmonarchie is vastgeroest is dus zeker geen onjuistheid zoals Melching beweerd.. kan het niet zo zijn dat Melching gewoon een ordinaire naijverige elitaire kwal is die het niet kan hebben dat geschiedenis meer is dan een verzameling van gortdroge feitjes?

Rhun | 19-02-08 | 11:57

Rhun 19-02-08 @ 11:57

Wat Mak doet is geen geschiedenis, dat is anachronistisch vermaak. Hij geeft geen cesuren aan, geen discontinuiteiten vs. lange termijn ontwikkelingen etc. Eendimensionaal gewauwel.


Deed ie meer eens verschillende afleveringen waarin hij verscheillende interpretaties van de werkelijkheid geeft, waarin ie laat zien dat geschiedenis meerdere waarheden bevat. Met deugdelijke bronnen. Dat hoeft helemaal niet saai te zijn, laat staan dat het bestaat uit louter gortdroge feiten. Juist niet.


Hij is nu geen haar beter dan die gekke oostenrijkse gids die kinderen vertelde dat het belangrijkste aan Oostenrijk is dat Hitler er vandaan komt, en zo even een paar 100 jaar Habsburgers wegveegt.

Maaier | 19-02-08 | 12:03

- Auto in de sloot te Lutjebroek
- Kim wint talentenjacht Kropswolde
- Man bijt hond in Hilversum
- Opa en Oma Jansen 50 jaar getrouwd te Laag Zuthem
- Gemeente velt kastanjeboom in stadspark Beuningen
- Aanrijding met ťťn lichtgewonde in Kudelstaart
- Snelheidscontrole te Bedum levert 5 bekeuringen op
- Opening nieuwe speeltuin te Donkerbroek
- Buurt in opstand tegen sexshop Schuddekuttenveen
- B2 van Blauw Wit promoveert naar de vierde klasse
* Kunnen jullie daar wat mee bij de VPRO?

knurfie | 19-02-08 | 12:07

Habsburgers... vervangen door Big Mac.

dr.spin007 | 19-02-08 | 12:08

@Rhun 19-02-08 @ 11:57
Het is min of meer precies andersom. In plaats van over 'gortdroge feitjes' heeft Melching het nu juist over bredere ontwikkelingen dan alleen wat krantenkoppen.
Dit is precies het probleem van Mak: of het nu komt doordat hij geen degelijke opleiding heeft gevolgd of doordat hij de wereld teveel als stukjesschrijver en entertainer beschouwt, het ontbreekt hem pijnlijk duidelijk aan historisch perspectief, waardoor het programma ontaardt in een litanie van ofwel onbelangrijke ofwel ronduit misleidende 'trivia'; en doordat hij als een 'autoriteit' wordt gezien onder niet-historici gaat dit er bij de geitenwollensokken-massa in als zoete koek.
Mak creeert hiermee draavlak voor iets dat er niet is, bij mensen die als intellectuelen beter zouden moeten weten. En persoonlijk vind ik het best erg dat daar mijn belastinggeld aan besteed wordt ja.

Quadrifoglio | 19-02-08 | 12:15

Opkomst en ondergang van het weblog GeenStijl

Azamat Bagatov | 19-02-08 | 12:16

@Maaier
Zoals ik dus al eerder zei... de interpretatie van het verleden door een afgestudeerd historicus doet er geen ene ruk toe, het is de mening van de straat die regeringen doet vallen en oorlogen uitbarsten.. Als je dus een beeld wilt vormen over hoe de Europeanen over Europa en haar geschiedenis denken dan begin je dus zeker niet bij 'objectieve' wetenschappers, maar bij de man van de straat of in dit geval die oostenrijkse gids, super bevoordeeld, het verleden verdraaiend, maar wel karakteristiek voor het punt dat je wilt maken: namelijk dat elk volk en elk individu in elk tijdsgewricht en elke plaats een eigen geschiedenis maakt die weliswaar feitelijk onjuist is maar tien keer zo invloedrijk als de waarheid van de grijze muis op de universiteit..

Rhun | 19-02-08 | 12:19

@Rhun 19-02-08 @ 12:19
Dat geloof je zelf toch niet zeker? De "man in de straat" is door de bank genomen een schijtebroek met vooral oog voor zijn gezin, zijn Peugeot 307 en zijn duplexwoning.
Pas als deze zaken in het gedrang komen zal hij zich *mogelijk* tot daden laten mobiliseren. Voor de rest is "de man in de straat" historisch totaal onbelangrijk.

Quadrifoglio | 19-02-08 | 12:25

@Quadrifoglio
Onzin, het hele programma draait juist om die 'kleine verhalen'. Iedereen weet tenslotte wat er globaal zo in de 20e eeuw is voorgevallen, niemand heeft er behoefte aan dat nog eens allemaal aan te horen.. Dit programma is juist zo populair omdat het laat zien hoe die grote lijnen van de geschiedenis het leven van 'kleine' individuen beroerd..

Een draagvlak voor wat precies?

Rhun | 19-02-08 | 12:25

@Rhun 19-02-08 @ 12:25
Draagvlak voor de "Weg met ons!" ideeen van Mak en consorten.

Quadrifoglio | 19-02-08 | 12:26

Dit principe, het zo genoemde "user generated content" heet ook:
Andere het werk laten doen! Gratis voor de media, lekker het copyright houden...

Kate de Beauvoir | 19-02-08 | 12:30

-weggejorist-

Violator[xL] | 19-02-08 | 12:31

@Quadrifoglio 12:25
Toon me een enkele historicus die de loop van de wereldgeschiedenis heeft bepaald? Ik ken er geen enkele... Onder leken vallen in dit geval zeker ook de politici, de geestelijken, de welgestelde burgers, de arbeiders, en allemaal hebben ze hun eigen versie van het verleden die bepalend is voor hun handelen.

Rhun | 19-02-08 | 12:32

@12:26
Geschiedschrijving is nooit objectief, dat is een illusie.
Ik ben ook geen voorstander van de 'Weg met ons!'-mentaliteit, maar ik ga me er echt niet aan storen als iemand een andere visie op de werkelijkheid heeft, het zou immers maar een ontzettend dooie boel zijn als iedereen het met elkaar eens was..

Rhun | 19-02-08 | 12:36

Simon Carmiggelt zei het al; Als je iemand dood wilt hebben kun je hem beter doodknuffelen dan doodknuppelen. maar in het geval van Mak...?

kwetal | 19-02-08 | 12:37

Rhun 19-02-08 @ 12:19
"....dan begin je dus zeker niet bij 'objectieve' wetenschappers, maar bij de man van de straat of in dit geval die oostenrijkse gids, super bevoordeeld, het verleden verdraaiend...."
En hoe gaan we dan bepalen hoe en in hoeverre er sprake is van bevooroordeedheid en van verdraaiing van het verleden? Wat Mak en consorten doen is de man van de staat gebruiken als illustratiemateriaal, als voetnoot, als anecdote, als accent. De man van de straat wordt slechts gebruikt om het eigen verhaal dat tevoren al vaststaat van wat sappig bewegend beeld te voorzien. Maar dat verhaal staat al vast.

Schoorsteenveger | 19-02-08 | 12:42

@Schoorsteenveger
Correct, maar doet dat afbreuk aan het verhaal? Het blijft Mak's verhaal en zo moet je er ook naar kijken, nogmaals, een verhaal dat niet gekleurd is door de schrijver ervan is droog, vervelend, levenloos..
Was het Mak er louter om gegaan linkse propaganda te verspreiden dan had hij zeer zeker niet die oostenrijkse gids aan het woord gelaten... Dat zou net zoiets zijn als dat Geert Wilders een stormfront-lid aan het woord zou laten in zijn film..

Rhun | 19-02-08 | 13:00

Historici (jeweetwel, die aan de universiteit hebben gestuderd, gewerkt/ werken etc.) proberen al jaren het beeld van de geschiedenis dat het Neerlandse volk heeft aan te passen aan de stand van de wetenschap, zodat iedereen een kans krijgt kennis te nemen van de waarheid. Gelukkig draagt Geert Mak daar goed aan bij......

breedtevrees | 19-02-08 | 13:00

Is die linkse rioolrat nog niet dood?

hetwordniets | 19-02-08 | 13:20

zo rustig

bhv

BHV | 19-02-08 | 13:32

'k Vind In Europa een heel aardige serie, Geert Mak voice-over of niet. Zit niet echt te wachten op een saaie afgestudeerde geschiedenisrukker.

Murdockyoufool | 19-02-08 | 13:36

Ik vind het een goede serie.
Geert Mak is een aardige schrijver.
Een geschiedenis programma kijk ik bijna altijd.
Maar er zijn toch genoeg ideeŽn, wat dacht je van de oorlog in IndonesiŽ of hoe de Balkan was onder Tito.
Allemaal erg interessant...

da wizard | 19-02-08 | 13:41

Geert is misschien niet te pruimen, maar z'n kijk op de historie is dat wel.
Als mensen het maar genoeg slecht hebben vreten vijanden stukken uit elkaars lijken. De bewijzen daarover aandragen is een prestatie. Je moet maar durven in deze tijd vol schijnheiligheid en tot meedoen verplicht negativisme.

frriyomi | 19-02-08 | 13:46

Rhun 19-02-08 @ 13:00
Ja, kleuren is leuk, maar het kunnen wat rare composities zijn, zo soms. Het is erg simpel om te zeggen dat de hele doos met kleurpotloden gebruikt mag worden, omdat een objectieve schets toch niet gemaakt kan worden. Dan krijgen we 'jouw mening' tegenover 'mijn mening' en eindigen we in de doodlopende straat van 'alles is relatief', wat weer gemakkelijk overgaat in 'alles is geoorloofd', en voor we het weten horen we een herrezen Goebbels weer eens haarfijn uitleggen hoe we het allemaal moeten begrijpen.

Schoorsteenveger | 19-02-08 | 13:47

"Is Geert ook onderdeel van het grote linksche complot dan? "
@Violator[xL] 19-02-08 @ 12:31
Er is geen links complot. Alleen mensen met een vertekend (al dan niet links) wereldbeeld. De 'weg met ons!' mensen vallen hier m.i. onder.
.
"Toon me een enkele historicus die de loop van de wereldgeschiedenis heeft bepaald?"
@Rhun 19-02-08 @ 12:32
Is niet relevant. Historici hebben de taak om voor anderen (bijvoorbeeld politici, geestelijken etc) het verleden te duiden zodat diegenen zich kunnen richten op het al dan niet trekken van lessen eruit.
.
@12:36
Ben het met je eens dat een andere mening eerder verfrissend dan ongewenst is. Alleen heb ik er een probleem mee als je voor het propageren van die mening pseudowetenschap als wetenschap presenteert.

Quadrifoglio | 19-02-08 | 13:50

@Rhun 19-02-08 @ 13:00
Kwalijk is de subsidie, niet de flauwekul van Mak. Verder een aardige discussie
met Quadrifoglio. Neem los daarvan even 1 minuut om mijn comment van 11:14 te lezen.

Der Icebear | 19-02-08 | 13:55

De serie van Mak wemelt van de historische onjuistheden. Welk doel daarme
gediend wordt? Ik zou het niet weten. Juist, omdat de serie vooral bekeken wordt
door allerlei amateur liefhebbers ,is dit Mak en de VPRO buitengewoon kwalijk
te nemen.

mark twain | 19-02-08 | 13:58

Rhun 19-02-08 @ 12:19


Maar dan moet degene die het programma maakt wel die geschiedbeleving in een kader zetten en niet alles op een grote hoop flikkeren.


@Rhun
@Murdockyoufool


Jullie weten niet hoe mooi de aanraking met echte bronnen kan zijn.

Maaier | 19-02-08 | 14:35

het is inderdaad een links programma.. toch kijk ik er met plezier na vooral door de interviews met de mensen die met de gebeurtenis te maken hadden of nabestaanden.. zo krijg je een beeld van hoe de mensen het beleefd hebben en hoe ze het nu nog beleven, de historische kant met betrekking tot de feiten vind ik vaak nogal onderbelicht en gewoon onvolledig

nnnnnnnn | 19-02-08 | 15:13

@Rhun 19-02-08 @ 12:19:
Onzin. Het beeld van de geschiedenis van de man in de straat wordt in hoge mate bepaald door academische historici. Die schrijven de schoolboeken, die staan voor de klas, die schrijven de achtergronden in kranten.
@ 12:32:
Historici die een grote invloed (maatschappelijk, politiek, wetenschappelijk en/of economisch) hebben gehad: Isaiah Berlin (vriend/adviseur van Winston Churchill - die zelf ook historicus was), Michel Foucault, Francis Fukuyama, Thomas Kuhn, Aleksandr Solzhenitsyn... (en zo zijn er wel meer)


--
Hoe dan ook, het is natuurlijk een raar soort "incidenten-focus" van de redactie van de VPRO. Het is niet interessant om een incident uit te lichten, maar om ontwikkelingen te beschrijven. Maar enfin... de VPRO is al een tijdje de weg kwijt. Laat ze dat geld stukslaan in de archieven van de BBC, daar ligt zo gigantisch veel mooie televisie die in Nederland nooit te zien is geweest op de publieke omroep, en 't is voor een habbekrats te verkrijgen.

koerbagh ģ | 19-02-08 | 16:20

@Maaier
Heb zelf gestudeerd, ik heb er enig idee van ;)

@koerbagh
U heeft een punt, toch kun je er vraagtekens bij zetten in hoeverre de betreffende auteurs zich hierin laten leiden door wat er in de schoolboeken zou moeten staan volgens de heersende opinie. Ik vermoed dat 'de politiek' die ze financiert daarin toch een niet onaanzienlijke invloed heeft.

Ik weet nog dat mijn prof werd gevraagd door een of ander Europees fonds een boek over de geschiedenis van Europa te schrijven. Zijn uiteindelijke versie werd afgewezen omdat hij stelde dat Europa als eenheid slechts in de geest van moderne intellectuelen bestaat maar elke concrete bestaansbasis in het verleden mist. Logischerwijs kon hij toen op zoek naar een nieuwe uitgever..

Of meer recent, die hele kwestie met de gemeente A'dam en haar 'lespakket'. Als ik een schoolboek lees krijg ik ook vaak de indruk dat het niet meer is dan een pamflet van linksdenkende cultuurrelativisten.
De echte stand van zaken in de geschiedwetenschap komt maar zelden naar buiten, daar moet je toch echt voor op zoek gaan in de 'vakbladen' die geen hond leest.

Over die incidenten-focus.. dat is juist wat het boek zo'n succes maakte. Zoals ik eerder al zei kent iedereen de grote lijnen van de 20e eeuwse geschiedenis wel, daarmee trek je geen miljoenen kijkers meer.. Je wilt juist weten hoe die droge feitjes 'beleefd' werden. En dan kom je op het gebied van de verhalen: de kleine geschiedenissen.

Rhun | 19-02-08 | 16:58

@Rhun 19-02-08 @ 16:58:
Met beide voorbeelden geef je aan dat geschiedschrijving dus een grote invloed heeft. QED.
Wta betreft "de grote lijnen" die iedereen zou kennen: No way, Josť. Juist niet.
Die kennis bestaat uit weinig meer dan incidentjes die aan elkaar zijn geregen zonder enige duiding; in de moderne "geschiedschrijving" (nu ja, vooral de populaire geschiedschrijving a la Geert Mak) is het persoonlijke verhaal en de persoonlijke beleving opeens centraal komen te staan, en da's heus boeiend maar het gaat voorbij aan de wezenlijke intellectuele geschiedenis, de geschiedenis van ideeŽn en hoe die ideeŽn politiek, economisch en maatschappelijk worden beleefd en geÔmplementeerd.
Ter illustratie een docu-serie van iemand die dat wel snapt: video.google.com... (3 delen: overige delen aldaar.)

koerbagh ģ | 19-02-08 | 17:17

Rhun 19-02-08 16:58

Wat is nu het nut of de zin van deze door Mak samengestelde lappendeken?
Het is toch niet meer dan wat plaatjes kijken . Daarbij vind ik het stuitend dat
Mak de ene na de andere stommiteit debiteert. Eigenlijk is in Europa tv van
de meest verkeerde soort in dit genre.

mark twain | 19-02-08 | 17:31

Ik heb de afgelopen weken af en toe stukje gekeken.
De man is geobsedeerd door nazi's, fascisten, concentratiekampen etc.
Nee, dan was de korte serie van Michael Palin heel wat aangenamer.

de honden blaffen... | 19-02-08 | 17:34

-weggejorist-

willem1957 | 19-02-08 | 22:28

@ de honden blaffen... 19-02-08 @ 17:34
Durf te wedden dat deze zoon van een gereformeerd predikant uiteindelijk uitkomt bij Geert Wilders en eenieder die op de Partij Voor De VRIJHEID stemt.
Als het begrip dhimmi niet al had bestaan, dan zou het Mak heten.

wachtmeester de bruy | 20-02-08 | 08:13
Tip de Redactie